זכויות להט"ב בסנט וינסנט והגרנדינים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
זכויות להט"ב בסנט וינסנט והגרנדינים סנט וינסנט והגרנדיניםסנט וינסנט והגרנדינים
סנט וינסנט והגרנדינים
סנט וינסנט והגרנדינים
מעמד בחוק פלילי, עונש: עד 10 שנות מאסר, לא נאכף בפועל, ביטול מוגדר בהמתנה
טרנסג'נדריות אין הכרה בשינוי מגדר
שירות צבאי מדינה ללא צבא
הגנה מפני אפליה אין איסור על אפליה על רקע נטייה מינית או זהות מגדרית
זכויות משפחה
הכרה בזוגיות חד־מינית אין הכרה בזוגיות חד מינית
אימוץ אין הכרה באימוץ על ידי זוגות חד מיניים
הצבעה על הצהרת האו"ם נמנעה

זכויותיהם של לסביות, הומואים, טרנסג'נדרים וביסקסואלים (להט"ב) בסנט וינסנט והגרנדינים כפופות לרדיפה ואפליה רשמית, בעודם מתמודדים עם אתגרים משפטיים וחברתיים שלא נתקלים בהם תושבים הטרוסקסואלים. חוק העונשין הופך פעילות הומוסקסואלית לפלילית הנושאת עונש של עד 10 שנות מאסר, אם כי החוק דווח כלא נאכף. בנוסף, בסנט וינסנט והגרנדינים תרגול של "מעשה סדום" (המוגדר כמין אנאלי ואוראלי), בין אם על ידי הומוסקסואלים או הטרוסקסואלים בהסכמה, מוגדר כבלתי חוקי גם כן.

חוקי המדינה נגד אפליה אינם מתייחסים לקטגוריות של נטייה מינית או זהות מגדרית, בעוד לא קיימת הכרה בזוגיות חד מינית בכל צורה שהיא, בין אם זה בנישואים או איחוד אזרחי.

מעמד בחוק[עריכת קוד מקור | עריכה]

פעילות הומוסקסואלית בהסכמה בין מבוגרים היא פלילית בסנט וינסנט והגרנדינים. סעיף 148 לחוק הפלילי קובע איסור על "מעשי סדום" המכוון נגד פעילות הומוסקסואלית בהסכמה באומרו כי:

"כל אדם, העושה בפומבי או פרטי מעשה מגונה באדם אחר מאותו המין, או רוכש או מנסה להשיג אדם אחר מאותו המין לבצע עמו מעשה מגונה גס, אשם בעבירה ודינו - מאסר חמש שנים".

— סעיף 148 לחוק הפלילי

סעיף 146 לחוק הפלילי של 1990 קובע כי:

"כל אדם שמבצע מעשה סדום עם כל אדם אחר; מבצע מעשה סדום עם בעל חיים; או מתיר לכל אדם לבצע עמו מעשה סדום; אשם בעבירה ודינו למאסר עשר שנים".

— סעיף 146 לחוק הפלילי של 1990.[1]

בהיותו נייטרלי מבחינה מגדרית, חוק איסור "מעשי הסדום" חל באופן כולל על פעילות הטרוסקסואלית והומוסקסואלית כאחד. דיווחים שונים לאורך השנים קבעו כי חוק זה אינו נאכף בפועל.[2]

בשנת 2018, ארגון זכויות האדם הבינלאומי "Human Rights Watch" דחק בסנט וינסנט והגרנדינים ובמדינות אחרות במזרח הקריביים לבטל את חוקי איסור "מעשי הסדום" הפוסט-קולוניאליים בשטחן.[3] בספטמבר 2018, בעקבות התקפות פיזיות על שלושה צעירים אשר ביצעו קרוס-דרסינג, הצהיר ראש הממשלה רלף גונזלבס באומרו כי "זה לא הולם ולא נכון עבור מישהו לתקוף פיזית אדם על סמך כל דעה קדומה שיש לו עקב נטייתו המינית". גונזלבס גינה את התקרית והצהיר כי "הומופוביה בלתי הגיונית שכזו אינה מקובלת לחלוטין" בעודו קרא בנוסף לקיים שיחות פתוחות על הומוסקסואליות במדינה.[4][5]

ביולי 2019, שני גברים הומוסקסואלים הגישו תביעות בבית משפט כדי לערער על חוקי איסור "מעשי הסדום" ו-"מעשים מגונים גסים" במדינה. העותרים כללו את ג'ווין ג'ונסון, 22, שתבע בהצלחה מקלט מדיני בממלכה המאוחדת ב-2017, לאחר שהצהיר כי הוא "לא יכול לחיות כהומוסקסואל בסנט וינסנט והגרנדינים", ושון מקליש, 53, תושב וינסנט בשיקגו בארצות הברית. מקליש קרא באופן פומבי בפני ראש הממשלה גונזלבס לביטול החוקים כדי שיוכל לחזור לביתו עם בן זוגו ולחוש בבטחה. על פי תצהיריהם, כתוצאה מחוקי המדינה, הם הוגלו מהמדינה הקריבית בשל "ההשפעות הקשות של חוקים אלו על חייהם". שני התביעות צפויות להישמע ביחד בבית המשפט העליון של סנט וינסנט והגרנדינים בבירה קינגסטאון.[6][7][8][9][10] בהתייחסותו להליכי הגשת התביעות, ראש הממשלה גונזלבס הצהיר באומרו כי "מה שלא יקרה כאן, זו תהיה החלטת "OECS" (ארגון מדינות מזרח הקריביים)... אז זה יחול, מכיוון שכל הוראות החוק וההוראות החוקתיות והחקיקה דומות בעצם".

תנאי מחיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

חיי קהילת הלהט"ב בסנט וינסנט והגרנדינים מוגדרים כ-"בלתי נראים" ובעלי סטיגמות בעוד לא קיימות עמותות או ארגונים המוקדשים לזכויות להט"ב.

בספטמבר 2011, זוג חד מיני "יצא מהארון" לעיני הציבור עם מערכת היחסים שלהם במדינה, בעודם כתבו מאמר בעיתון "Vinci Kallaloo" שכותרתו "מבוא: לא קל להיות הומו בסנט וינסנט והגרנדינים". המאמר זכה לתשומת לב חסרת תקדים, עם למעלה מ-3,400 כניסות תוך פחות מיממה ולמעלה מ-50 תגובות, הכתבה השלישית בגובהה מכל כתבה בעיתון באותה תקופה.[11] באותה שנה, שלושה מרצים במכללה הקהילתית של סנט וינסנט והגרנדינים היו קורבנות של תוכנית מתוזמרת של מנהל המכללה, שהאשים אותם ב-"נטיות הומוסקסואליות". פרסום ב-"Vinci Kallaloo" האשים את המנהל בכך שהחל את השמועה במאמץ לפטר את המרצים ולפטור את המכללה ממתנגדים מפלגתיים למפלגת השלטון, שכן המרצים היו תומכים במפלגה הדמוקרטית החדשה האופוזיציונית או שלא הביעו עמדה פוליטית מסוימת.[12]

במאי 2019, לאחר שהיה קורבן למתקפה טרנספובית באפריל 2019, הוסר על ידי התובע כתב אישום על רקע הונאה נגד לסואן סטיוארט, נער אשר ביצע קרוס-דרסינג שהואשם ב-"הונאת גבר על ידי התחזות לאישה".[13]

טבלת סיכום[עריכת קוד מקור | עריכה]

פעילות הומוסקסואלית חוקית (פלילי, עונש: עד 10 שנות מאסר, לא נאכף בפועל, ביטול מוגדר בהמתנה)
גיל הסכמה שווה לזוגות הטרוסקסואלים
חוקים נגד אפליה בתעסוקה
חוקים נגד אפליה במתן סחורות ושירותים
חוקים נגד אפליה בכל התחומים האחרים (כולל אפליה עקיפה, דברי שטנה)
נישואים חד מיניים
הכרה בזוגיות חד מינית (איחוד אזרחי, נישואי חוזה, ידועים בציבור)
אימוץ משותף של זוגות חד מיניים
אימוץ ילד חורג על ידי זוגות חד מיניים
לסביות, הומואים, טרנסג'נדרים וביסקסואלים מוצהרים רשאים לשרת בצבא מדינה ללא צבא
זכות לשינוי מגדר בחוק
גישה להפריה חוץ-גופית לזוגות לסביות
טיפולי המרה אסורים בחוק
פונדקאות מסחרית לזוגות גברים הומוסקסואלים
גברים המקיימים יחסי מין עם גברים רשאים לתרום דם

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ UNHCR | Refworld | Saint Vincent and the Grenadines: Situation and treatment of homosexuals; legislation; availability of state protection and support services (2007 - September 2009), web.archive.org, ‏2011-07-28
  2. ^ Saint Vincent and the Grenadines | Human Dignity Trust, www.humandignitytrust.org. (באנגלית)
  3. ^ Ernesto Cooke, BREAKING: HRW Urges St Vincent To Repeal "buggery" laws, St Vincent Times (באנגלית)
  4. ^ WeFM, Prime Minister condemns physically assault of homosexual people, WE FM 99.9 | The Clean, Fresh Sound, ‏2018-09-03 (באנגלית אמריקאית)
  5. ^ Gonsalves Wants Clarity From Churches About Homosexual Acts ... | MENAFN.COM, menafn.com
  6. ^ Hogan Lovells advises on case aiming to decriminalise homosexuality in St Vincent, www.hoganlovells.com (באנגלית)
  7. ^ Caribbean lawsuit challenges St. Vincent's anti-gay law, Erasing 76 Crimes, ‏2019-07-27 (באנגלית אמריקאית)
  8. ^ SVG's anti-gay laws challenged, www.searchlight.vc, ‏2019-07-27 (באנגלית אמריקאית)
  9. ^ WeFM, Gay men file legal challenges to homosexuality laws in St. Vincent, WE FM 99.9 | The Clean, Fresh Sound, ‏2019-07-29 (באנגלית אמריקאית)
  10. ^ Gay men file legal challenges to homosexuality laws in St Vincent, Barbados Today, ‏2019-07-27 (באנגלית אמריקאית)
  11. ^ Gay Life in St Vincent and The Grenadines - GlobalGayz, www.globalgayz.com
  12. ^ vincikallaloo, Homophobia and political victimization rampant at the SVG Community College! By Amor Rodney, Vinci Kallaloo, ‏2011-03-04 (באנגלית)
  13. ^ Fraud charge against ‘cross-dressing’ ‘gay’ teen withdrawn – iWitness News, www.iwnsvg.com, ‏2019-05-24 (באנגלית בריטית)