זכויות להט"ב באל סלוודור

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
זכויות להט"ב באל סלוודור אל סלוודוראל סלוודור
אל סלוודור
אל סלוודור
מעמד בחוק חוקי מאז 1822
טרנסג'נדריות אין הכרה בשינוי מגדר
שירות צבאי לסביות, הומוסקסואלים וביסקסואלים מוצהרים מורשים לשרת
הגנה מפני אפליה הגנה מוחלטת מפני אפליה על רקע נטייה מינית או זהות מגדרית
זכויות משפחה
הכרה בזוגיות חד־מינית אין הכרה בזוגיות חד-מינית
אימוץ אין הכרה באימוץ על ידי זוגות חד-מיניים
הצבעה על הצהרת האו"ם בעד

לסביות, הומוסקסואלים, טרנסג'נדרים וביסקסואלים (להט"ב) באל סלוודור מתמודדים עם אתגרים משפטיים וחברתיים שתושבים הטרוסקסואלים בעלי תחושת התאמה לזהותם המגדרית אינם חווים. פעילות הומוסקסואלית של גברים ונשים חוקית במדינה מאז 1822. עם זאת, מערכות יחסים בין זוגות חד-מיניים אינן מחזיקות באותן הכרות משפטיות שזמינות לזוגות הטרוסקסואלים מהמין השני שכן נישואים חד-מיניים או כל הכרה מוגבלת יותר בזוגיות חד-מינית (איחוד אזרחי, נישואי חוזה, ידועים בציבור) אינם מוכרים בחוק. כמו כן, לא קיימת הכרה משפטית בשינוי מגדר עבור טרנסג'נדרים בעלי דיספוריה מגדרית.

אזרחי להט"ב באל סלוודור מתמודדים עם שיעורים גבוהים של אלימות ורצח. כ-500 פשעי שנאה על רקע נטייה מינית או זהות מגדרית דווחו בין השנים 1998 ו-2015. בתגובה, העבירה האספה המחוקקת של אל סלוודור בשנת 2015 חוקים המטילים עונשי מאסר על פשעי שנאה על רקע העילות הללו, אם כי האפליה עדיין מוגדרת כנפוצה. בשנת 2018 הופללה באופן מוחלט אפליה על רקע נטייה מינית וזהות מגדרית בכלל התחומים, והחלה מדיניות שמאפשרת ללהט"ב סלוודורים להגיש תלונות משפטיות על רקע אפליה שמתבטאת בנטייתם המינית או זהותם המגדרית המועדפת.

מעמד בחוק[עריכת קוד מקור | עריכה]

פעילות הומוסקסואלית הפכה לחוקית באל סלוודור מאז 1822. בשנת 1826 חוקקה אל סלוודור את חוק העונשין הראשון שלה, שלא הזכיר עוד הפללה של יחסים הומוסקסואלים בתוכנו. גיל ההסכמה במדינה מוגדר כשווה בין זוגות הומוסקסואלים והטרוסקסואלים כאחד ועומד על 18 שנים.

הכרה במערכות יחסים חד-מיניות[עריכת קוד מקור | עריכה]

אל סלוודור אינה מכירה בנישואים חד-מיניים, וגם לא בכל צורה מוגבלת יותר של זוגיות חד-מינית (איחוד אזרחי, נישואי חוזה, מעמד ידועים בציבור).

מאז 2006, עלו מספר הצעות באספה המחוקקת של אל סלוודור (אנ') לשנות את חוקת המדינה (אנ') כדי להגביל את ההכרה בנישואים חד-מיניים באופן חוקתי, גם כאשר מדובר בזוגות שנישאו כחוק מחוץ למדינה, אם כי לא צלחו. באוגוסט 2016, עורך דין מקומי הגיש תביעה לבית המשפט העליון במדינה (אנ') בעתירה לבטל את סעיף 11 של קוד המשפחה המגדיר נישואים כאיחוד הטרוסקסואלי בלבד תוך ציון הסעיף כמפלה זוגות מאותו המין והיעדר מונחים מגדריים המשמשים בסעיף 34 לתיאור נישואים בחוקה, ובכך, להכשיר עבור זוגות חד-מיניים גישה לנישואים.[1] ב-20 בדצמבר 2016 דחה בית המשפט העליון את התביעה על רקע "טכני משפטי".[2] תביעה שנייה בנושא הוגשה ב-11 בנובמבר 2016.[3] ב-17 בינואר 2019, בית המשפט העליון דחה את התביעה על רקע "תהליכים פרוצדורליים".[4][5] ב-9 בינואר 2018, פסק בית הדין האינטר-אמריקאי לזכויות אדם כי המדינות החתומות על האמנה האמריקאית לזכויות אדם (בהן אל סלוודור) מחויבות לאפשר לזוגות חד-מיניים להינשא.[6] בית הדין ציין את פסיקתו באומרו:

"המדינה חייבת להכיר ולהבטיח את כל הזכויות הנגזרות מקשר משפחתי בין בני אותו המין בהתאם להוראות הסעיפים 11.2 ו-17.1 של האמנה האמריקאית. (...) בהתאם לסעיפים 1.1, 2, 11.2, 17 ו-24 של האמנה האמריקאית, יש צורך להבטיח גישה לכל הדמויות הקיימות במערכות המשפט המקומיות, לרבות הזכות להינשא. (...) להבטיח את ההגנה על כל הזכויות של משפחות שנוצרו על ידי זוגות חד מיניים, ללא אפליה ביחס לאלו המורכבות על ידי זוגות הטרוסקסואלים".

פסיקת בית הדין האינטר-אמריקאי לזכויות אדם, 2018

באותו החודש, הכריז בית המשפט לחוקה של המדינה על הצעת חוק שהוצעה באספה המחוקקת של אל סלוודור לאיסור משפטי על הכרה בנישואים חד-מיניים כבלתי חוקתית. באוגוסט 2019, תביעה להכרה בנישואים חד-מיניים התקבלה לדיון בפני בית המשפט.

הורות ואימוץ[עריכת קוד מקור | עריכה]

החוק האל סלוודורי מאפשר לכל אדם יחיד לאמץ. עם זאת, זוגות חד-מיניים אינם רשאים לאמץ באופן חורג או משותף. בנוסף, החוק נגד אלימות במשפחה אינו חל על זוגות חד-מיניים.

הגנה מפני אפליה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אפליה נגד להט"ב באל סלוודור מוגדרת כנפוצה מאוד. סקרים מראים רמות גבוהות של דעות קדומות המופנות כלפי להט"ב סלוודורים, בעוד ישנם דיווחים רבים על הטרדה נגד ואלימות על רקע הסתה. אף על פי שבשנים האחרונות נעשו שינויים משפטיים עבור מאבק בהומופוביה, פעילים מדווחים שמחוץ לתחומי הממשלה והמנהלה, האפליה עדיין מוגדרת כנוכחת. חלק ניכר מהעלאת הנושאים במדינה כחלק ממסע פרסום למען שיפור המעמד של זכויות להט"ב הגיעו מוויליאם הרננדס ובן זוגו חואקין קאסרס ושאר חברי אגודת "Among Friends Association" אשר התמודדו עם הטרדות ואיומי רצח בשל הפעילות שלהם.[7]

באפריל 2009 פרסם משרד בריאות הציבור והסיוע הסוציאלי הנחיות חדשות האוסרות על אפליה כלפי להט"ב בשירותי הבריאות.[8]

ב-4 במאי 2010 הנשיא מאוריסיו פונס הוציא צו נשיאותי האוסר על אפליה על רקע נטייה מינית וזהות מגדרית במגזר הציבורי. במקביל, פונס הקים אגף לגיוון מיני בתוך משרד השר להכללה חברתית, שבראשו עמדה אישה לסבית מוצהרת.

בשנת 2015 האספה המחוקקת של סלוודור העבירה חוק המכליל את המונחים נטייה מינית וזהות מגדרית למונחים שמוגנים מפני פשעי שנאה בקוד הפלילי. החוק קובע עונש של בין 3 ל-6 שנות מאסר למי שמבצע פשע המבוסס על גזעו, מוצאו האתני, השתייכותו הפוליטית, נטייתו המינית או זהותו המגדרית של הקורבן.[9]

באפריל 2018 אישרה ממשלת אל סלוודור את "המדיניות המוסדית לטיפול באוכלוסיית הלהט"ב". המדיניות, שנכתבה על ידי הממשלה בסיוע פעילי זכויות להט"ב, כמו גם המשטרה הלאומית וגורמי ביטחון הציבור, מאפשרת ללהט"ב מקומיים להגיש תלונות משפטיות נגד אפליה על רקע נטייה מינית או זהות מגדרית, בעוד "תביעות של פשעים, עינויים ויחסים אכזריים, לא אנושיים ומשפילים כלפי להט"ב" ייחקרו במלואן גם על ידי כוחות המשטרה.[10]

זהות מגדרית[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-22 בפברואר 2022 הורתה הלשכה החוקתית של בית המשפט העליון לתקן את החוק הנוכחי כדי לאפשר לאנשים שאינם מזדהים עם מינם שנקבע בתעודת הלידה שלהם לשנות את שמם כך שיתאים לזהותם המגדרית המועדפת. ההוראה באה בעקבות תביעה משנת 2016 שהוגשה על ידי פעילה טרנסג'נדרית, על רקע תוכן החוק הנוכחי, שנמצא כמי שמפר את הוראות חוקת אל סלוודור. בית המשפט קבע כי חוקי השמות הנוכחיים אינם חוקתיים, שכן הם מפלים אנשים על רקע מגדרי.[11] עם זאת, נכון למרץ 2024, האספה המחוקקת של אל סלוודור לא נקטה בחקיקה לשינוי תוכן החוק הקיים.

שירות צבאי[עריכת קוד מקור | עריכה]

לסביות, הומוסקסואלים וביסקסואלים מוצהרים רשאים לשרת בגלוי בכוחות המזוינים של אל סלוודור (אנ').

תרומת דם[עריכת קוד מקור | עריכה]

הומוסקסואלים וביסקסואלים באל סלוודור רשאים לתרום דם בדומה להטרוסקסואלים ללא הגבלות.

תנאי מחיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעוד שבעשורים האחרונים חלה התקדמות משפטית בנוגע לזכויות להט"ב באל סלוודור בהן חקיקת איסור משפטי מוחלט של אפליה על רקע נטייה מינית וזהות מגדרית, גישות הציבור הרחב לרוב עדיין מוגדות כשליליות ואף אלימות כלפי אזרחי להט"ב מקומיים. סיבה מרכזית לעמדות הציבור הללו הן הטענה כי הומוסקסואליות וטרנסקסואליות הן סימנים לאי-מוסריות, שרבים מאלה שמחזיקים בהן ארגנו התנגדות ציבורית לחקיקה בנוגע לזכויות להט"ב שונות.

ב-26 ביוני 2021 נערך מצעד גאווה בשטחי עיר הבירה, סן סלוודור, החל מפלאזה סלבדור דל מונדו והסתיים בפלאזה סיוויקה קפיטן גנרל ג'ררדו באריוס. במהלכו, השתתפו כ-18 אלף איש ובכך, הפך למהדורתו הגדולה ביותר מאז היווסדותו בשנת 1997 בה צעדו כ-200 מפגינים.[12][13][14]

הומוסקסואליות בקרב החברה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אל סלוודור נחשבת לאחת המדינות בעלות רמות ההומופוביה הגבוהות באמריקה הלטינית. ישנה השקפה תרבותית וחברתית בקרב הומוסקסואלים שבה בן הזוג המוגדר כ-"דומיננטי" במערכת היחסים אשר איננו מתנשק עם בן זוגו, לא נחשב כהומוסקסואל בניגוד לבן זוגו או הומוסקסואלים המוגדרים כ-"נשיים". רבים מההומוסקסואלים הסלוודורים רואים את הגינונים הנשיים כשליליים, כאשר מי שממלא תפקיד דומיננטי ובעל גינונים מאצ'ואיסטים נתפס כחיובי וסימן לגבריות. דעות אלו בקרב הומוסקסואלים עשויות לעודד נערים צעירים לקיים רק אהבה אפלטונית או לא לקיים יחסים רומנטיים כלל.[15][16] הטרוסקסואלים באל סלוודור בדרך כלל חוששים מהגנה על זכויות להט"ב או להיות בעלי חברים הומוסקסואלים בשל הפחד לסטיגמטיזציה, דחייה ולעג על ידי בני גילם או החשש של להיות מואשמים בהיותם הומוסקסואלים בעצמם.[17]

רוב הקונפליקטים והעמדות בתוך הקהילה ההומוסקסואלית באל סלוודור תוארו לאורך השנים כתוצאה של התרבות המאצ'ואית המוטבעת בחברה, הרואה הומוארוטיקה בשלילה. במהלך מלחמת האזרחים שהתקיימה במדינה (אנ') בשנות ה-80, צעירים זכרים סלוודורים רבים נחטפו ונאנסו, אך מעטים מאוד הגיעו כדי לדווח על כך למשטרה מאחר וחשו בושה ופחד מסטיגמטיזציה, נידוי ולעג על ידי החברה, מאחר והמעשה כלל קיום יחסים הומוסקסואלים כפויים. כ-76 אחוז מהאסירים הפוליטיים הגברים סיפרו לחוקריהם כי הם חוו עינויים על רקע מיני בעת ריצוי תקופת המאסר שלהם.[18][19]

עם זאת, עקב שינוי המעמד של זכויות להט"ב במדינות העולם ובהן באמריקה הלטינית, הנושא החל להתפתח במשך השנים בקרב להט"ב מקומיים צעירים באל סלוודור. כיום, הומוסקסואלים צעירים מעודדים בעלי נטייה חד-מינית מבוגרים להצהיר על זהותם ולהתמודד עם הסוגיות הללו בקרב החברה הסלוודורית. עם זאת, הם עודנם מתמודדים עם אפליה כבדה מצד שאר האוכלוסייה המונעת על ידי תרבות מאצ'ואיזם. כתוצאה מכך, מבוגרים הומוסקסואלים לעיתים מקיימים מערכות יחסים מאותו המין במהלך נעוריהם, אולם בעודם מגיעים לגיל מבוגר, מאמצים אורח חיים הטרוסקסואלי דיסקרטי בכפייה, מתחתנים ומולידים ילדים במערכת יחסים הטרוסקסואלית עם אישה.

אלימות[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאורך השנים, היו מקרים מרובים של אלימות ורציחות נגד הומוסקסואלים וטרנסג'נדרים בפרט לאורך ההיסטוריה של אל סלוודור. במהלך מלחמת האזרחים במדינה בין השנים 1979–1992, דווח כי כוחות לא ידועים חטפו למעלה מתריסר נשים טרנסג'נדריות בתחילת שנות ה-80.[20] אירועים אלו, הובילו לפעילות המוקדמת של פעילי זכויות הלהט"ב ויליאם הרננדס ובן זוגו חואקין קאסרס שהקימו את ארגון הלהט"ב הרשמי הראשון במדינה בשם "Entre Amigos" (בעברית: בין חברים).

לאחר סיום מלחמת האזרחים נמשכה האלימות נגד להט"ב לאורך שנות ה-90 בעוד פעילים דיווחו כי קיבלו איומים אלימים באופן קבוע.[21] סקר משנת 2006 עד 2009 חשף איומים מתמשכים נגד פעילים, אלימות והיעדר חקירה של המשטרה במקרי מוות כתוצאה מאלימות כנופיות. הקורבנות האלימות היו בעיקר גברים הומוסקסואלים שהתמודדו עם אלימות מצד שוטרים, חיילים וסוהרים, בעקבות התנהגות שתוארה כ-"נשית". האלימות התאפיינה בצורה של חיפוש לא מוצדק, גניבת רכוש, תקיפה מינית או אלימות פיזית נוספת.[22] כתוצאה מכך ב-9 בספטמבר 2015, האספה המחוקקת של אל סלוודור העבירה חוק להגברת עונשים על פשעי שנאה, שהוסיף מאלה ואילך את העילות נטייה מינית וזהות מגדרית כעילות מוגנות.[9] בשנת 2011 הצביעה אל סלוודור בנוסף בעד "ההצהרה המשותפת על הפסקת מעשי אלימות והפרות זכויות אדם נלוות על בסיס נטייה מינית וזהות מגדרית" שגינתה לראשונה אלימות ואפליה נגד להט"ב בעצרת הכללית של האו"ם.

ב-28 ביולי 2020, שופט בבירה סן סלוודור קבע כי 3 שוטרים הורשעו בהריגת האישה הטרנסג'נדרית קמילה דיאז קורדובה בינואר 2019 ונידונו ל-20 שנות מאסר כל אחד.[23]

פוליטיקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הוגו סלינס, ראש עיריית אינטיפוקה (אנ') לשעבר בין השנים 2009–2012, ידוע לרוב כהומוסקסואל הגלוי היחיד שמילא תפקידים ציבוריים באל סלוודור.[24]

טבלת סיכום[עריכת קוד מקור | עריכה]

פעילות הומוסקסואלית חוקית (מאז 1822)
גיל הסכמה שווה לזוגות הטרוסקסואלים (מאז 1822)
חוקים נגד אפליה בתעסוקה (מאז 2018)
חוקים נגד אפליה במתן סחורות ושירותים (מאז 2018)
חוקים נגד אפליה בכל התחומים האחרים (כולל אפליה עקיפה, דברי שטנה) (מאז 2018)
חוקים נגד פשעי שנאה שכוללים נטייה מינית וזהות מגדרית (מאז 2015)
נישואים חד-מיניים
הכרה בזוגיות חד-מינית (איחוד אזרחי, נישואי חוזה, ידועים בציבור)
אימוץ משותף על ידי זוגות חד-מיניים
אימוץ ילד חורג בקרב זוגות חד-מיניים
אימוץ ילדים על ידי יחידים
גישה להפריה חוץ-גופית בקרב זוגות לסביות
הכרה משפטית בשינוי מגדר
לסביות, הומוסקסואלים וביסקסואלים מוצהרים רשאים לשרת בצבא
איסור על ביצוע טיפול המרה בחוק
פונדקאות מסחרית לזוגות גברים הומוסקסואלים
גברים המקיימים יחסי מין עם גברים רשאים לתרום דם

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Piden declarar inconstitucional exclusión de matrimonio a personas del mismo sexo - Diario El Mundo, web.archive.org, ‏2019-08-27
  2. ^ Sala Constitucional de El Salvador rechaza solicitud de matrimonio homosexual, diariolasamericas.com (ב־)
  3. ^ Sala invalida proceso de reforma constitucional para prohibir matrimonio homosexual, laprensagrafica
  4. ^ Ernesto Valle, Corte Suprema de El Salvador rechaza nueva demanda del matrimonio igualitario, www.washingtonblade.com, ‏2019-01-22 (באנגלית אמריקאית)
  5. ^ Piden a juzgadse salvadoreña resolver demanda para permitir matrimonio gay, La Vanguardia, ‏2019-01-19 (בספרדית)
  6. ^ Latin American human rights court urges same-sex marriage legalization, reuters
  7. ^ "Solidarity & Actions": Exclusive Interview with Young Lesbian Activists in El Salvador Part 1 | GLAAD, web.archive.org, ‏2019-02-16
  8. ^ El Salvador: Ministerial decree to reduce homophobia in health services, web.archive.org, ‏2009-07-06
  9. ^ 1 2 Michael K. Lavers, El Salvador lawmakers approve enhanced hate crime penalties, Washington Blade: LGBTQ News, Politics, LGBTQ Rights, Gay News, ‏2015-09-09 (באנגלית אמריקאית)
  10. ^ El Salvador crea política para garantizar los derechos de las personas LGBT | Desastre MX, web.archive.org, ‏2018-10-18
  11. ^ Gabriela Méndez, Sala ordena legislar para que personas trans puedan cambiar su nombre, GatoEncerrado, ‏2022-02-23 (ב־Mexican Spanish)
  12. ^ Ernesto Valle, Unas 18 mil personas participan en XXV marcha del Orgullo en El Salvador, Washington Blade: LGBTQ News, Politics, LGBTQ Rights, Gay News, ‏2021-06-30 (באנגלית אמריקאית)
  13. ^ Comunidad LGTB marcha en San Salvador en reclamo por sus derechos | Noticias de El Salvador, Noticias de El Salvador - elsalvador.com, ‏2021-06-26 (באנגלית)
  14. ^ De cómo el arcoíris se tomó la calle y las plazas de San Salvador, elfaro.net (באנגלית)
  15. ^ New Issue Brief Details Widespread Violence Against LGBT Salvadorans, Human Rights First (באנגלית)
  16. ^ "Pressure mounts for El Salvador to investigate wave of LGBT+ killings". Reuters. 2019-11-22. נבדק ב-2021-11-11.
  17. ^ Gay Life in El Salvador 2010, www.globalgayz.com
  18. ^ Stemple, Lara (2011-03-02). "Opinion | The Hidden Victims of Wartime Rape". The New York Times (באנגלית אמריקאית). ISSN 0362-4331. נבדק ב-2021-11-11.
  19. ^ Salvadoran site El Faro doubles down on filmmaking efforts with a story about gangs and relationships that is racking up awards, LatAm Journalism Review by the Knight Center, ‏2020-12-17 (באנגלית)
  20. ^ This Is What Happened To The Missing Trans Women Of El Salvador, BuzzFeed News (באנגלית)
  21. ^ El Salvador’s New War: Lesbian/Gay Activism Confronts “Social Cleansing”, Against the Current, ‏-001-11-30T00:00:00+00:00 (באנגלית אמריקאית)
  22. ^ Dirk A. Davis, Giuliana J. Morales, Kathleen Ridgeway, Modesto Mendizabal, Michele Lanham, Robyn Dayton, Juana Cooke, Karin Santi, Emily Evens, The health impacts of violence perpetrated by police, military and other public security forces on gay, bisexual and other men who have sex with men in El Salvador, Culture, Health & Sexuality 22, 2020-02-01, עמ' 217–232 doi: 10.1080/13691058.2019.1582801
  23. ^ El Salvador: Police Officers Convicted for Transgender Murder, Human Rights Watch, ‏2020-07-31 (באנגלית)
  24. ^ "Gay me parece un término muy civilizado para esta sociedad", elfaro.net (באנגלית)