זכויות להט"ב בטיבט

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
זכויות להט"ב בטיבט טיבטטיבט
המחוז האוטונומי הטיבטי (אדום), סין (לבן), שטחים שנתבעים על ידי סין כחלק מהמחוז הטיבטי אבל נשלטים על ידי הודו (אדום מקווקו)
המחוז האוטונומי הטיבטי (אדום), סין (לבן), שטחים שנתבעים על ידי סין כחלק מהמחוז הטיבטי אבל נשלטים על ידי הודו (אדום מקווקו)
מעמד בחוק חוקי בסין מאז 1997, חוקי בהודו מאז 2018
טרנסג'נדריות ישנה הכרה בשינוי מגדר בסין ובהודו, בנסיבות שונות
שירות צבאי לסביות, הומוסקסואלים, טרנסג'נדרים וביסקסואלים מוצהרים לא רשאים לשרת בצבא הודו, לא ידועים נתונים אם להט"ב מוצהרים רשאים לשרת בצבא סין
הגנה מפני אפליה הגנה מוחלטת מפני אפליה בהודו על רקע נטייה מינית או זהות מגדרית מעוגנת בחוקה, לא קיימת הגנה בסין
זכויות משפחה
הכרה בזוגיות חד־מינית ישנה הכרה מוגבלת בהסכם אפוטרופסות עבור זוגות חד-מיניים מאז 2017 בסין ובקוהביטציה לא רשומה בהודו מאז 2022
אימוץ אין הכרה באימוץ משותף על ידי זוגות חד-מיניים (בשטחי סין והודו)
הצבעה על הצהרת האו"ם לא מדינה חברה באו"ם

לסביות, הומוסקסואלים, טרנסג'נדרים וביסקסואלים (להט"ב) בטיבט מתמודדים עם אתגרים משפטיים וחברתיים שתושבים הטרוסקסואלים אינם חווים. האדמות המרכיבות את הרמה הטיבטית (אנ') מחולקות כיום בין הריבונות של הרפובליקה העממית של סין והרפובליקה של הודו, עם שטחים של המחוז האוטונומי הטיבטי שנתבעים על ידי סין אבל נשלטים בפועל על ידי הודו. בסין, פעילות הומוסקסואלית בין מבוגרים בהסכמה הפכה לחוקית בשנת 1997 ובהודו מאז 2018 בעקבות פסק הדין נאוטג' סינג ג'והר נגד ממשלת הודו (אנ') על ידי בית המשפט העליון של הודו.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ארנסט שייפר (אנ'), חוקר טבע, זואולוג וחבר נאצי בשורות האס אס שחיפושיו הזואולוגיים בטיבט שימשו ככיסוי לתפקידו בשירות החשאי הגרמני, פירט בסיום המשלחת הגרמנית לטיבט בשנים 1938–1939 את מגוון התנוחות המיניות בהן קיימו מנהיגים טיבטיים מבוגרים יחסי מין עם נערים צעירים. לדבריו, הומוסקסואליות שיחקה תפקיד משמעותי בפוליטיקה המקומית.[1] שייפר, בניגוד לשאר חברי המשלחת, התמקד במחקרו בפן התרבותי של הטיבטים, ובחן בקפידה את דתם וטקסיה השונים, כגון קבורת השמיים, ואף הביא עמו מספר גולגולות אנושיות חזרה לגרמניה. כמו כן שמר תיעודים מפורטים של מנהגי המקומיים בהקשר ליחסי מין, אשר ברוב התרבויות המודרניות נשאו עמם איסורים דתיים או חברתיים כלשהם, ובחן את היחס שהציגו כלפי נישואים, אונס, ביוץ, לידה, אוננות והומוסקסואליות.[1]

תנאי מחיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לא קיימות קבוצות תמיכה טיבטיות ידועות כלשהן עבור קידום זכויות להט"ב. אולם, סינים האנים שחיים בטיבט נודעו לאורך השנים כמי שהקימו מבנים קהילתיים כמו ברים הומוסקסואלים בהם הבר "לאנס טיאן קונג" בבירת טיבט, להסה, עבור יצירת מקומות מפגש לאזרחי להט"ב טיבטיים.

על פי מספר ראיונות שביצע כתב מאתר להט"ב אסיאתי שבסיסו בסינגפור,[2] בני נוער טיבטים ידועים כאדישים בעיקר כלפי סוגיות הומוסקסואליות, אך התרבות הטיבטית אינה מאפשרת גילויי חיבה פומביים, בין זוגות מאותו המין (או מהמין השני כאחד). עם זאת, מבקרים טוענים שזה הוא אינו רגש ספציפי שמונע מהומופוביה בחברה הטיבטית, אלא, התנגדות לכל תצוגה פומבית של חיבה או מיניות שמיוחסת בדרך כלל בשלילה, בין היתר בשל האדרת אורך החיים הצליבטי של הבודהיזם הטיבטי.

טנזין מריקו (אנ'), נזיר בודהיסטי לשעבר מדרמסאלה, מוגדר לעיתים קרובות בתקשורת הבינלאומית כ-"אישה הטרנסג'נדרית הראשונה הידועה בקהילה הטיבטית" לאחר שעבר הליך לשינוי מגדר במהלך השנים ממין זכר לנקבה.[3] כיום, מריקו ידועה בפעילותה החברתית בתנועה לעצמאות טיבט (אנ') וכדוברת שמוזמנת לפגישות של ארגונים חברתיים ומנהיגי דת טיבטיים בהם הדלאי למה ה-14, טנזין גיאטסו.[4][5]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 לבנדה, 2002; האלמנט המסוכן: חברת אננארבה וכת האס אס; המשלחת לטיבט; עמוד 194; "שייפר ניהל קריירה מדעית ונראה כי לא התעניין רק בפוטנציאל הצבאי שהיה גלום במסעו לטיבט, מאחר שתיעד ברישומיו הקפדניים את ההיבטים הדתיים והתרבותיים של הטיבטים, החל בפסטיבלים הצבעוניים שקיימו וכלה בגישתם כלפי נישואים, אונס, ביוץ, לידה, הומוסקסואליות, ואפילו אוננות. לדוגמה, בכל הנוגע להומוסקסואליות בטיבט, הלך שייפר כה רחוק עד שתיעד את התנוחות המיניות השונות שקיימו מנהיגים מבוגרים עם ילדים צעירים, והמשיך לתאר כיצד שיחקה ההומוסקסואליות תפקיד חשוב בפוליטיקה הגבוהה בטיבט".
  2. ^ gay in lhasa, www.fridae.asia (באנגלית)
  3. ^ The monk who traded his robes for skirts, India Today (באנגלית)
  4. ^ Tsering D. Gurung, The Former Buddhist Monk Who Is Now A Tibetan Queer Icon, BuzzFeed, ‏2017-07-24 (ב־Indian English)
  5. ^ Tibetan transgender LGBT icon Tenzin Mariko on walking with your head held high, Tumblr (באנגלית)