ג'יימי פוקס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ג'יימי פוקס
Jamie Foxx
פוקס בפסטיבל הסרטים הבין-לאומי בטורונטו, 2019
פוקס בפסטיבל הסרטים הבין-לאומי בטורונטו, 2019
לידה 13 בדצמבר 1967 (בן 56)
טרל (אנ'), טקסס, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שם במה Jamie Foxx עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Eric Marlon Bishop עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה מועדפת R&B עכשווי, קומדיה
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
תקופת הפעילות מ-1989 עריכת הנתון בוויקינתונים
עיסוק שחקן, קומיקאי, סטנדאפיסט, זמר-יוצר, מפיק מוזיקלי, מפיק בפועל
מקום לימודים
  • United States International University
  • Terrell High School עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג קייטי הולמס (20132019) עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים Corinne Foxx עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר צאצאים 2 עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
http://www.jamiefoxxmusic.com/
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
פוקס בפסטיבל הקולנוע האמריקאי בדוביל, צרפת, 2013

אריק מרלון בישופאנגלית: Eric Marlon Bishop; נולד ב-13 בדצמבר 1967), המוכר בשם הבמה ג'יימי פוקס (Jamie Foxx), הוא שחקן, קומיקאי, סטנדאפיסט, זמר-יוצר R&B ומפיק אמריקאי. זוכה ארבעה פרסי גראמי, ופרס אוסקר לשחקן הטוב ביותר לשנת 2004 על גילומו של ריי צ'ארלס בסרט הביוגרפי "ריי".

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אריק מרלון בישופ נולד, גדל והתחנך בטרל (אנ'), שבטקסס, ארצות הברית, למשפחה נוצרית-בפטיסטית אדוקה. אם כי מאוחר יותר אביו הביולוגי דארל בישופ התאסלם, ושינה את השם ל"שאהיד עבדולה" (Shahid Abdula). זמן קצר לאחר לידתו, הוא אומץ וגודל על ידי ההורים המאמצים של אמו, לואיז אנט טאלי דיקסון. בגיל 5 החל לנגן בפסנתר ומאוחר יותר בנעוריו, הוא אף עבד במשרה חלקית כפסנתרן וכמנצח על תזמורת הכנסייה הבאפטיסטית המקומית. הוא גדל ברובע השחור של עיר הולדתו האמריקאית, שהיתה באותה העת קהילה מופרדת על רקע גזעי.

כנער למד בתיכון עירוני, וכן שיחק בקבוצות הכדורסל והפוטבול של בית הספר, בעמדת הקוורטרבק. חלומו היה לשחק בקבוצה המקצוענית דאלאס קאובויס. לאחר התיכון, קיבל מלגת לימודים ב-United States International University (USIU), שם למד הלחנה וקומפוזיציה של אמנויות הבמה.

בשנת 1980 טס ללוס אנג'לס על מנת לפרוץ כמוזיקאי בולט. חלום זה נזנח בעיקרו לטובת קריירת המשחק.

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כסטנדאפיסט[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1989, החל להופיע כסטנדאפיסט בערבי במה פתוחה. יחד עם זאת, כגבר אפרו-אמריקאי, הוא בחר להופיע בשם הבמה ג'יימי פוקס (Jamie Foxx) על-מנת למנוע מצבים של דעות קדומות. שם המשפחה "פוקס" נבחר כמחווה לשם הבמה של הקומיקאי והשחקן השחור, רד פוקס (Redd Foxx).

כשחקן[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1991, הופיע לראשונה בטלוויזיה בתוכנית "In Living Color".

בשנת 1992, שיחק בפעם הראשונה בקולנוע בסרט הקומדי "צעצועים" בכיכובו של רובין ויליאמס.

בשנת 1996, שיחק בסרטים "התרמית הגדולה" בכיכובו של סמואל ל. ג'קסון. וב"על גברים, נשים וחיות אחרות" בכיכובה של אומה תורמן. ב-1997, לראשונה בתפקיד ראשי בסרט "Booty Call", ועד מהרה הצלחתו במשחק הגיעה. התפקיד הדרמטי הראשון שקיבל פוקס היה בסרטו של אוליבר סטון "יום ראשון הגדול" ב-1999.

בשנת 2001, שיחק לצידו של ויל סמית' בסרט הדרמה הביוגרפי "עלי" על אודות קורות חייו של המתאגרף האפרו-אמריקאי שהתאסלם מוחמד עלי.

בשנת 2004 לאחר כ-14 תפקידים בסרטים שונים, זכה בפרס אוסקר לשחקן הטוב ביותר ובפרס באפט"א לשחקן הטוב ביותר בתפקיד ראשי על משחקו בסרט הביוגרפי "ריי", בו גילם את דמותו של ריי צ'ארלס.

ב-2005, פוקס הוזמן להצטרף לאקדמיה האמריקאית לקולנוע. כמו כן, ניתן לפוקס כוכב בשדרת הכוכבים של הוליווד, כהוקרה על עבודתו בתחום.

בשנת 2006 הוא שיחק בסרט "נערות החלומות" לצד הזמרת ביונסה ואדי מרפי. ב-2007, הוא שיחק בסרט "הממלכה" לצד כריס קופר וג'ניפר גארנר. בשנת 2009, שיחק בסרט "אזרח שומר חוק" לצד השחקן ג'רארד באטלר.

בשנת 2011, דיבב את דמותו של ניקו בסרט "ריו" ושיחק בסרט "איך להיפטר מהבוס". ב-2012 שיחק פוקס את הדמות ראשית בסרטו של קוונטין טרנטינו "ג'אנגו ללא מעצורים". בסרט גילם פוקס את ג'אנגו, עבד שחור שיוצא במסע להציל את אשתו. ב-2013 שיחק פוקס בסרט "וושינגטון על הכוונת" את נשיא ארצות הברית. ב-2014 שיחק ג'יימי בסרט גיבורי-העל שובר הקופות "ספיידרמן המופלא 2" לצד אנדרו גארפילד ואמה סטון בתפקיד אלקטרו, אחד מבין נבלי-העל בעולמו של ספיידרמן ששימש גם בתור הנבל הראשי של הסרט. באפריל של אותה שנה, לוהק פוקס לתפקיד אוליבר וורבאקס לסרט "אנני" בהפקתו של ויל סמית - רימייק לסרט "אנני" משנת 1982. ב-2017 כיכב בתפקיד הראשי בסרט הפשע "מצוד לילי". באותה שנה השתתף גם בסרט "בייבי דרייבר" לצד אנסל אלגורט, בתור באטס/ליאון. בשנת 2019, גילם את הנידון למוות וולטר מקמילן (אנ') בסרט הדרמה הביוגרפי "צדק ורחמים".

בשנת 2020 פוקס דיבב את הדמות הראשית בסרט האנימציה הממוחשבת של פיקסאר וסרטי דיסני, "נשמה". הסרט היה אמור לצאת בחודש יוני אותה שנה, אך נאלץ להידחות לדצמבר - עקב מגפת הקורונה העולמית. בנוסף, כיכב בסרט מקורי של נטפליקס "פרויקט פאוור", לצד ג'וזף גורדון-לוויט.

פוקס בכנס קומיק-קון, סן דייגו, 2013

בשנת 2021, שיחק בתפקיד הראשי בסיטקום מבית נטפליקס, "אבא, תרגיע!".

כמוזיקאי[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1994 פוקס הוציא את אלבומו "Peep This". בשנת 2005 הוציא את אלבומו השני "Unpredictable", שזכה ב-4 פרסי גראמי.

בשנת 2005 פוקס התארח בסינגל "Gold Digger" של הראפר קניה וסט מאלבומו השני, "Late Registration". הסינגל זכה להצלחה רבה והגיע למעמד של פלטינה כפולה ולראש מצעד הבילבורד.

בשנת 2010, הוציא את אלבומו הרביעי "Best Night of My Life". באלבום התארחו דרייק וג'סטין טימברלייק.

בשנת 2015 התארח פוקס בסינגל "Focus" של הזמרת אריאנה גרנדה.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הוא אב לשתי בנות. קורין פוקס, ילידת 1994, ואנאליס פוקס, ילידת 2009. תחילה, במשך שנים, זהות האימהות נשמרה באופן דיסקרטי. אולם ב-2018 פורסמה תמונתה ונחשף שמה של אמה של קורין, קוני קלין. שם האם של אנאליס, קריסטין גרניס, נחשף אף הוא.

בשנת 2017, אחרי שמועות רבות, דווח שהוא בזוגיות עם השחקנית קייטי הולמס החל מ-2013. הסיבה שהזוג נמנע מלאשר את זה לתקשורת במשך שנים היתה בגלל סעיף בהסכם הגירושים של הולמס עם השחקן טום קרוז, האוסר על שניהם לצאת באופן פומבי עם בן/ת זוג אחר/ת בחמש השנים הראשונות לגירושין. חרף כל זאת, פוקס וקייטי הולמס נפרדו ב-2019.

האשמה בתקיפה מינית[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-22 בנובמבר 2023, פוקס נתבע על ידי אישה אלמונית, שטענה שפוקס תקף אותה מינית בבר בניו יורק בשנת 2015.[1] בתביעה נטען כי פוקס לקח את האישה לאזור מבודד בבר, העיר הערות בלתי הולמות ואף ביצע בה מגע מיני ללא-הסכמתה.[1] עוד נטען בתביעה כי מאבטח היה עד לאירוע אך לא התערב. לטענת התובעת, כשחברתה מצאה אותם, פוקס חדל מן המעשים והלך לדרכו[2]. הדובר של פוקס הכחיש את ההאשמות וקבע שתביעה דומה הוגשה בשנת 2020 ולאחר מכן נדחתה.[1]

טענות לאנטישמיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

באוגוסט 2023 ג'יימי פוקס מצא עצמו גם במרכזה של סערה ברשתות, כאשר פרסם פוסט בחשבון האינסטגרם האישי שלו – בו שיתף בקרב 16.7 מיליון עוקביו[3] צילום מסך של טקסט באנגלית עם אותיות גדולות ומודגשות – שנתפס כאנטישמי: הם הרגו את הבחור הזה שנקרא ישו, מה אתם חושבים שהם יעשו לכם?”[2], כתב פוקס. עמיתתו, השחקנית ההוליוודית ג'ניפר אניסטון אף תמכה בכך כשעשתה לייק על הפוסט, ומצאה עצמה גם היא נגררת לתוך הסערה התקשורתית[2]. מאוחר יותר כשנמחק, ולאחר מספר שעות פוקס פרסם פוסט חדש, אם כי גם הפעם באמצעות שיתוף של צילום מסך של טקסט באנגלית עם אותיות גדולות ומודגשות, בו הוא מתנצל בפני הקהילה היהודית בפרט ובפני כולם אם בחירת המילים שלו פגעה בהם ושזאת לא הייתה הכוונה שלו[3][2].

פילמוגרפיה חלקית[עריכת קוד מקור | עריכה]

טלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • אבא, תרגיע! (2021–הווה) - בתפקיד: בריאן דיקסון / קאדילק קאלווין / רסטי

דיסקוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלבומי אולפן[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Peep This ‏ (1994)
  • Unpredictable‏ (2005)
  • Intuition‏ (2008)
  • Best Night of My Life ‏ (2010)
  • Hollywood: A Story of a Dozen Roses ‏ (2015)

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'יימי פוקס - פרסים

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]