טיוטה:השפעת מגפת הקורונה: שנאת זרים וגזענות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

מגפת הקורונה, עליה דווח לראשונה בדצמבר 2019 בעיר ווהאן, סין, הביאה להתגברות של שנאת זרים, גזענות, דעות קדומות, אפליה ואלימות כלפי אנשים בעלי מראה אסייתי ברחבי העולם. בהמשך, תופעות אלה פגעו בקבוצות אחרות.

תקריות נפוצות[עריכת קוד מקור | עריכה]

התקריות הבאות ארעו, כולן או חלקן, ברוב מדינות אירופה, קנדה, ארצות הברית, אוסטרליה, מצרים, יפן, קזחסטן, ניו זילנד ומדינות נוספות.

  • עלבונות וקטטות אלימות.
  • פרסום כותרות גזעניות כלפי אסייתים בעיתונים ובטלוויזיה. ברוב המקרים כלי התקשורת חזרו בהם לאחר מכן מהניסוחים הפוגעניים.
  • תלמידים ממוצא אסייתי סבלו מבריונות ואלימות מילולית, ובמספר מקרים נדרשו לעזוב את בית הספר שלהם, גם אם לא שהו בסין זמן רב.
  • נרשמה ירידה דרמטית בעסקים במסעדות אסייתיות ובמפעלים בבעלות סינית.

תקריות נוספות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מאות חנויות ומסעדות אסייתיות באיטליה הושחתו או הוצתו.

מסעדות בהונג קונג סירבו לקבל לקוחות מהרפובליקה העממית של סין, אך המשיכו לקבל תיירים ממדינות אחרות, בהן טייוואן.

בבוליביה, קבוצת תיירים מיפן הושמה בהסגר, אף על פי שהם לא ביקרו בסין ולא היו להם תסמינים הקשורים לנגיף הקורונה.

ב-28 בינואר 2020 אדם התמוטט, כנראה מדום לב, סמוך למסעדה סינית בסידני, אוסטרליה. על פי סרטונים שהופצו ברשתות החברתיות, עוברי אורח סירבו לבצע בו פעולות החייאה מחשש לנגיף הקורונה, והוא מת.

באיטליה, מושל מחוז ונטו טען כי מגפת הקורונה פרצה "מפני שהסינים אוכלים עכברים חיים". לאחר מכן התנצל על דבריו.

במלזיה חתמו 250,000 איש על עצומה הקוראת לאסור על כניסת אזרחי סין למדינה, בטענה כי "הנגיף החדש נפוץ ברחבי העולם בגלל אורח חייהם הלא היגייני". גם בסינגפור נחתמה עצומה דומה. בשתי המדינות הללו קיימת שנאה עמוקה לסינים כבר עשרות שנים.[1]

בפיליפינים, קצין משטרה לשעבר וראש עיר בשם אבנר אפואנג הכריז כי שרף ביום שישי את דגל סין במחאה על הבעיות לכאורה שגרמה סין לפיליפינים ולמדינות אחרות בדרום מזרח אסיה.

בדנמרק פרסם העיתון יילנדס-פוסטן קריקטורה שבה הוצג דגל סין כשבמקום הכוכבים מופיעים בו נגיפי קורונה. שגרירות סין בקופנהגן טענה כי היא רואה את המקרה כעלבון לסין.

בישראל, עולה חדש מקהילת בני מנשה הותקף במרכז העיר טבריה על ידי אלמונים שסברו שהוא סיני. הם בעטו בו בחוזקה וצעקו "קורונה, קורונה". הוא אושפז בבית החולים פוריה במצב בינוני כשהוא סובל מחבלות קשות באזור החזה.[2]

בכירים בטורקיה ובאיראן האשימו את ישראל ואת היהודים ביצירת הנגיף על מנת לפגוע באוכלוסיית העולם.[3]

מייקל קפוטו, דובר מחלקת הבריאות ושירותי האנוש של ארצות הברית, פרסם ברשת טוויטר בפברואר ומרץ 2020 ציוצים רבים ובהם דברי גזענות ושנאת זרים נגד אנשים סינים. כמו כן טען שהדמוקרטים מעוניינים שווירוס הקורונה יהרוג מיליוני אנשים. לאחר שהציוצים פורסמו בכלי התקשורת, קפוטו מחק אותם מהחשבון האישי שלו.[4]

באפריל 2020, על רקע חשש לגל מגפה שני ופרסום שחמישה ניגרים נמצאו חיוביים בבדיקת קורונה, דיירים אפריקאים פונו מדירות בסין ואף הייתה אלימות כלפי אפריקאים. ברשתות היו צילומים של שלטים שהוצבו בכניסות לבניינים ולמסעדות, שעליהם נכתב, "אין כניסה לשחורים".[5]

ניסיונות לצמצם שנאת זרים וגזענות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-30 בינואר פרסמה ועדת החירום של ארגון הבריאות העולמי הצהרה הקוראת לכל המדינות להיצמד לתקנות הבריאות הבינלאומיות. על פי סעיף 3 בתקנות אלה, על המדינות למנוע "פעולות המקדמות סטיגמה או אפליה" בזמן תגובה להתפרצות מחלה.

ב-6 בפברואר 2020 ערך נשיא איטליה, סרג'ו מטרלה, ביקור פתע בבית ספר יסודי ברומא בו כמחצית מהתלמידים הם ממוצא אסייתי, ואמר: "כולנו יודעים שחברות ושלום הם ערכים בסיסיים."

ב-27 בפברואר 2020 פרסמה הנציבה העליונה לזכויות האדם, מישל בצ'לט, הצהרה הקוראת לסולידריות עם אנשים ממוצא אסייתי הנתונים לאפליה.

ב-14 במרץ פנו כ-200 ארגוני זכויות האדם בארצות הברית לבית הנבחרים ולסנאט בקריאה להוקיע בפומבי את גילויי הגזענות נגד אסייתים.

בהולנד נחתמה עצומה נגד גזענות כלפי אזרחי הולנד ממוצא אסייתי.

ראש ממשלת קנדה, ג'סטין טרודו, השתתף בפסטיבל ראש השנה הסיני בטורונטו וגינה את הגזענות נגד קנדים ממוצא סיני. [6]

בקשר לגילוי הגזענות כלפי אפריקאים, העמדה הרשמית של דובר משרד החוץ הסיני, זאו ליליאן, הייתה שהממשלה הסינית "מתייחסת לכל הזרים במדינה במידה שווה" ומתנגדת לכול ניסיון להבחין בין אנשים וקבוצות מסוימות ומעל הכול יש לה "אפס סובלנות כלפי אפליה כלשהי". בהתבטאויות רשמיות אחרות מסרו הרשויות הסיניות השונות כי ההוצאה הכפויה של האפריקאים מבתיהם, נעשיתה מפני שהם חיו בצפיפות שאינה עומדת בקנה אחד עם נורמות ה"ריחוק החברתי" החדשות. אלא שהתוצאה היא שאותם אפריקאים התגודדו ברחובות ונצמדו אחד לשני בלילות הקרים כדי לתפוס חום.[5]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ פרץ גזענות עולמי: "פה לא משרתים סינים", באתר ynet, ‏2 בפברואר 2020
  2. ^ איתמר אייכנר ואחיה ראב"ד, צעקו "קורונה, קורונה": תקפו עולה חדש כי חשבו שהוא סיני, באתר ynet, 15 במרץ 2020.
  3. ^ איתמר אייכנר, גורמים בטורקיה: היהודים והציונות עומדים מאחורי נגיף הקורונה, באתר ynet, 22 במרץ 2020
  4. ^ HHS Spokesman Made Racist, Xenophobic Remarks in Now-Deleted Tweets, באתר "Daily Beast", ‏23 באפריל 2020 (באנגלית).
  5. ^ 1 2 רועי ברק, על רקע חשש לגל מגפה שני: אלימות כלפי אפריקאים בסין, באתר גלובס, ‏2020-04-20
  6. ^ "הסכנה הצהובה": נגיף הקורונה מעורר גזענות נגד הסינים בעולם, באתר וואלה!, ‏3 בפברואר 2020

קטגוריה:ההשפעה החברתית-כלכלית של התפרצות נגיף קורונה קטגוריה:גזענות קטגוריה:סוציולוגיה פוליטית קטגוריה:סטריאוטיפים ודעות קדומות קטגוריה:פוליטיקה של זהויות