יוג'ין או'ניל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף יוג'ין אוניל)
יוג'ין או'ניל
Eugene Gladstone O'Neill
לידה 16 באוקטובר 1888
ברודוויי, מנהטן, ארצות הברית
פטירה 27 בנובמבר 1953 (בגיל 65)
בוסטון, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה Forest Hills Cemetery עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים אוניברסיטת פרינסטון עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות היצירה אנגלית
תחום כתיבה מחזאות
סוגה דרמה ריאליסטית
נושאי כתיבה עברו כימאי, מהפכנים מדיניים
יצירות בולטות "מסע ארוך אל תוך הלילה"
הושפע מ אנטון צ'כוב, הנריק איבסן, אוגוסט סטרינדברג
בן או בת זוג
  • אגנס בולטון
  • קרלוטה מונטריי עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים אונה או'ניל, יוג'ין או'ניל הבן עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה

פרס פוליצר (1920 ועוד 3 נוספים)

פרס נובל לספרות (1936)
www.eoneill.com
חתימה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

יוּג'ין גלדסטון אוֹ'נילאנגלית: Eugene Gladstone O'Neill‏; 16 באוקטובר 188827 בנובמבר 1953) היה מחזאי אמריקאי, זוכה פרס פוליצר ופרס נובל לספרות.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

יוג'ין אוניל נולד בברודוויי, בחדר מלון. אביו היה שחקן ואת רוב ילדותו העביר במסעות עם הוריו.

אוניל סולק מאוניברסיטת פרינסטון בגלל מעשה קונדס שעשה ובשל סכסוך עם ההנהלה. לאחר סילוקו מהאוניברסיטה עבר בין עבודות ועיסוקים שונים, ביניהם כתב בעיתון לונדוני, שחקן תיאטרון ומחפש זהב בהונדורס. אולם, לאחר שקרא ספר של ג'וזף קונרד, החליט לצאת אל הים והפליג באניה לבואנוס איירס, המשיך לאפריקה הדרומית ומשם חזר לבוסטון.

לאחר שלקה במחלת השחפת אושפז בבית חולים, שם החל לכתוב את מחזותיו הראשונים. בהמשך, פגש אוניל בניו יורק קבוצת שחקנים, שייסדו תיאטרון ניסיוני וחיפשו כישרונות חדשים. שם החלו מחזותיו, שזכו לאהדה רבה מחברי הקבוצה, להיחשף לציבור. בשנת 1924 חבר אוניל לאנשי תיאטרון נוספים בעיר והחל לכתוב מחזות המבוססים על ניסיונו כימאי.

מחזותיו מתאפיינים בגיוון רב מבחינת הנושאים העולים בהם וכן מבחינת המבנה שלהם: בחלק ממחזותיו בחר אוניל להאריך את המחזה ל-9 מערכות אשר הוצגו במשך שלושה ערבים רצופים. במהלך חייו צצו בעיות שונות במחזותיו של אוניל, משהביע אובדן תחושת שייכות לעולם וכן איבד את אמונתו באלוהים, רגשות אשר השפיעו על כתיבתו.

בתו אונה נישאה לקולנוען צ'ארלי צ'פלין כשהייתה בת 18 וצ'פלין בן 54. בעקבות זאת, החרים או'ניל את בתו ולא ראה אותה שוב עד יום מותו. נכדתו היא השחקנית ג'רלדין צ'פלין ונינתו היא השחקנית אונה צ'פלין.

בשנת 1936 זכה אוניל בפרס נובל על הישגיו בספרות והיה למחזאי האמריקאי הראשון אשר זכה בפרס זה. כמו כן, זכה בלא פחות מ-4 פעמים בפרס פוליצר.

מחזותיו הנודעים ביותר: "מסע ארוך אל תוך הלילה", "מעבר לאופק", "לכל ילדי האלוהים יש כנפיים", "האל הגדול בראון", "הפסקה מוזרה", "מוכר הקרח בא", "האבלות יאה לאלקטרה".

בישראל הוצגו מחזותיו: "הקיסר ג'ונס", "תשוקה בצל האילנות" (שהוצגו על ידי התיאטרון הקאמרי) "ניצוץ של משורר", "אנה כריסטי" (שהוצג על ידי הבימה) אסירי הקרח (שהוצג על ידי סטודיו דרמטית משכן בירושלים) ו"מסע ארוך אל תוך הלילה" שהוצג בארץ כמה פעמים.

בשנת 1930 הופק הסרט אנה כריסטי בכיכובה של גרטה גרבו.

מחזותיו שתורגמו לעברית[עריכת קוד מקור | עריכה]

מאמרים על יצירתו[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • מיכל אפרת, "ניצוץ של מתרגם, תרגום דיאלקט כמשקף תהליכי טמיעה וניכור בתרגום 'ניצוץ של משורר' ליוג’ין אוניל", בקורת ופרשנות, 38, 2005.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]