קומוניזם נוצרי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ערך מחפש מקורות
רובו של ערך זה אינו כולל מקורות או הערות שוליים, וככל הנראה, הקיימים אינם מספקים.
אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה.
ערך מחפש מקורות
רובו של ערך זה אינו כולל מקורות או הערות שוליים, וככל הנראה, הקיימים אינם מספקים.
אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה.

קומוניזם נוצרי הוא צורה של קומוניזם דתי המבוססת על הדת הנוצרית. זוהי תאוריה תאולוגית פוליטית המבוססת על הדעה כי תורתו של ישוע מחייבת את הנוצרים לתמוך בקומוניזם כמערכת חברתית אידיאלית. אף על פי שאין הסכמה כללית על התאריך המדויק שבו הקומוניזם נוצרי נוסד, קומוניסטים נוצרים רבים טוענים כי מהברית החדשה עולות ראיות כי הנוצרים הראשונים, כולל 12 השליחים, הקימו חברה קומוניסטית קטנה משלהם בשנים שלאחר מותו של ישוע ותחייתו. רבים מתומכי הקומוניזם הנוצרי טוענים כי ישוע עצמו לימד את הרעיון והוא פותח על ידי השליחים.

ניתן לראות את הקומוניזם הנוצרי כסוג רדיקלי של סוציאליזם נוצרי. קומוניסטים נוצריים יכולים או לא יכולים להסכים עם חלקים שונים של מרקסיזם. הם לא מסכימים עם אתאיזם והאנטי דתיות של המרקסיזם החילוני, אבל מסכימים עם ההיבט הכלכלי של התאוריה המרקסיסטית, כגון הרעיון כי הקפיטליזם מנצל את מעמד הפועלים על ידי מיצוי הערך העודף מן העובדים בצורת רווחים וכי העבודה בשכר הוא כלי מנכר שמקדם סמכות שרירותית ובלתי צודקת. הקומוניזם הנוצרי, כמו המרקסיזם, גורס גם כי קפיטליזם מעודד את ההיבטים השליליים של הטבע אנושי, תופס ערכים כגון רחמים, חסד, צדק וחמלה לטובת חמדנות, אנוכיות ושאפתנות עיוורת.

קומוניסטים נוצריים שותפים לכמה מהמטרות הפוליטיות של המרקסיסטים, למשל: החלפת השיטה השלטונית לסוציאליזם, שאמור בתורו להתקדם לקומוניזם בשלב מאוחר יותר בעתיד. עם זאת, קומוניסטים נוצרים חולקים לעיתים על המרקסיסטים (ובמיוחד עם הזרם הלניניסטי) בנוגע לאופן שבו החברה הסוציאליסטית אמורה להתארגן. באופן כללי, הקומוניזם הנוצרי התפתח בתהליך נפרד מהמרקסיזם, ורוב הקומוניסטים הנוצריים מסכימים עם המסקנות של הקומוניזם המרקסיסטי, אבל לא עם הנחות היסוד שלו.

מחלוקות[עריכת קוד מקור | עריכה]

שימוש במושג "קומוניזם"[עריכת קוד מקור | עריכה]

ישנם קומוניסטים נוצרים אשר מתנגדים לשימוש "קומוניזם נוצרי" בגלל החשש להיות מתויגים למדינות קומוניסטיות כמו ברית המועצות, קובה, סין, וייטנאם או קוריאה הצפונית, שבהן חלה מדיניות אנטי דתית.

מצד השני, יש כאלו אשר מאמינים כי יש צורך במושג "קומוניזם" כדי ללכוד את המהות של עמדתם בנושאי כלכלה. הם מציינים את קיומה של אופוזיציה קומוניסטית משמעותית באותן "מדינות קומוניסטיות" טוטליטריות של המאה ה-20 (כולל למשל טרוצקיסטים בברית המועצות), וטוענים כי אם הם היו נוטשים את מונח זה, זה היה מטשטש עוד יותר את ההיסטוריה של ההתנגדות הזו. לפיכך, הקומוניסטים הנוצריים הללו טוענים כי "קומוניזם נוצרי" הוא מונח מדויק והולם, כל עוד הוא מוגדר כזרם הדמוקרטי והאנטי-סטליניסטי של הקומוניזם.

עשיית שינוי[עריכת קוד מקור | עריכה]

ישנה גם השאלה על איך חברה קומוניסטית צריכה להיות מושגת בפועל. בעוד הקומוניסטים האורתודוקסים דוגלים בצורה של מרד אלים, הקומוניסטים הנוצריים תומכים בהשגה קומוניסטית בדרכים לא אלימות, כגון התנגדות פסיבית או בחירות. באשר לנושא של הלאמת אמצעי הייצור, אשר נתפסה על ידי חלק מהנוצרים כגנבה, קומוניסטים נוצריים טוענים כי קפיטליזם עצמו הוא סוג של גנבה ממוסדת באופן שבעלי הון מנצלים את עובדיהם על ידי אי תשלום של הערך המלא של העבודה שלהם.

עם זאת, לא כל הקומוניסטים הנוצריים מבקשים להשיג שינוי חברתי בקנה מידה גדול. יש הסבורים כי במקום לנסות לשנות את הפוליטיקה והכלכלה של מדינה שלמה, הנוצרים צריכים במקום להקים הקומוניזם ברמה מקומית או אזורית בלבד.

הוגים מרכזיים בזרם[עריכת קוד מקור | עריכה]