גבע בנימין

גבע בנימין
היישוב גבע בנימין-אדם במבט אווירי
מדינה ישראלישראל ישראל
מחוז יהודה ושומרון
מועצה אזורית מטה בנימין
גובה ממוצע[1] ‎638 מטר
תאריך ייסוד 1984
סוג יישוב יישוב 5,000‏–9,999 תושבים
נתוני אוכלוסייה לפי הלמ"ס לסוף פברואר 2024 (אומדן)[1]
  - אוכלוסייה 6,077 תושבים
    - שינוי בגודל האוכלוסייה ‎2.3% בשנה
מדד חברתי-כלכלי - אשכול
לשנת 2019[2]
5 מתוך 10

גֶּבַע בִּנְיָמִין (אָדָם) היא יישוב קהילתי והתנחלות הממוקם 2 ק"מ צפונית מזרחית לירושלים, בין כביש 437 לכביש 60. היישוב הוקם על ידי יוצאי שכונות ירושלמיות שהתגבשו לגרעין שנקרא "גרעין אדם". הגרעין התגורר בשתי נקודות עד שב-1984 אושר ליישוב מיקומו הנוכחי.[3]

שם[עריכת קוד מקור | עריכה]

מקור השם "גבע בנימין" הוא בעיר הכהנים המקראית גבע שבנחלת שבט בנימין, הנזכרת רבות בתנ"ך, ואשר שמה השתמר בשם הכפר הסמוך ממערב "ג'בע". היישוב קרוי באופן לא רשמי "אדם", על שמו של סגן הרמטכ"ל, האלוף יקותיאל אדם, שנהרג ביוני 1982 בלבנון[4]. מקור השם הלא רשמי הוא בכינוי שנתנו לקבוצתם ראשוני הגרעין שהקים לימים את היישוב. בקשת התושבים לקרוא ליישוב אדם נדחתה על ידי ועדת השמות הממשלתית מכיוון שהעיר המקראית אדם רחוקה מאוד ממיקום היישוב ליד ירושלים, אולם בפועל השימוש בשם "אדם" בקרב תושבי המקום נפוץ יותר מהשם הרשמי.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הגרעין המייסד של היישוב נקרא "גרעין אדם" והתגבש מבני שכונות בירושלים שביקשו להקים יישוב בקרבת ירושלים, לאחר שהבשילה בהם ההכרה כי עתידם יהיה טוב יותר במקום חדש[5]. השקפתם הפוליטית של חברי הגרעין והרוח הגבית שנתנה ממשלת בגין באמצעות סיוע כלכלי דחפו את ראשי הקבוצה להקים את ההתיישבות דווקא בחבל בנימין. באפריל 1984 אישרה ועדת ההתיישבות של הממשלה והסוכנות היהודית את הקמת היישוב, שיועד להיות שכונה עירונית[6]. בשנת 1984 הוכשרה הקרקע על ידי קרן קיימת לישראל, החטיבה להתיישבות הציבה במקום 20 קרוואנים ונערך טקס העלייה לקרקע.

במרבית השנים אופיינה הבניה ביישוב בבתים פרטיים צמודי קרקע. החל מתחילת שנות האלפיים עיקר הפרויקטים החדשים שנבנו אופיינו בבניה רוויה - מדורגים ובתים רב משפחתיים.[3]

ב-26 ביולי 2018 ביצע מחבל פלסטיני פיגוע דקירה בבית ביישוב, רצח את יותם עובדיה ופצע שני אזרחים נוספים[7]. לאחר ששנים רבות סבל היישוב מעומסי תנועה כבדים בכניסה וביציאה ליישוב, נפתח בדצמבר 2018 מחלף גבע בנימין שנתן פתרון לבעיה.[8]

היישוב[עריכת קוד מקור | עריכה]

גבע בנימין מוגדר כיישוב עירוני-קהילתי, והוא מנוהל על ידי ועד מקומי בתוך מועצה אזורית מטה בנימין. הוא מונה כ-6,000 תושבים (נכון לשנת 2022). ביישוב מתגוררים חילונים, מסורתיים, דתיים וחרדים. קרבתו לירושלים עודדה את התפתחותו. קרבתו למדבר השאירה בקרבתו שטחים נרחבים של אדמות מדינה המאפשרים את התפתחותו.

ביישוב ישנם שלושה בית ספר: ממלכתי תל"י "אדם-ועולמו" (כיתות א'-ח'), ממ"ד "אהבת תורה" (כיתות א'-ו') ותלמודי תורה חרדיים "אור פנחס" ו"תשב"ר", ספרייה, מעוז של תנועת הנוער בית"ר וסניף של תנועת בני עקיבא, בנוסף, קיים סניף של תנועת הילדים עוז (כיתות א'-ג') ביישוב.

השירותים הדתיים כוללים: בתי כנסת, מקוואות, בתי מדרש, תלמוד תורה.

אזור התעשייה שער בנימין המשתרע על שטח של 600 דונם ומאכלס תעשייה, מסחר ושירותים נמצא בשטחו המוניציפלי של היישוב.

בקרבת היישוב[עריכת קוד מקור | עריכה]

כקילומטר מזרחית ליישוב הוקם מאחז בשם "סנה" (ע"ש הסלע המקראי ששכן באזור), המוכר יותר בשם "בני אדם". מצפון לגבע בנימין הוקם ב-1998 אזור תעשייה שער בנימין המשמש בעיקר למסחר ושירותים. דרומית ליישוב מצויות, מזרחית לכביש 437, חמש מצבות ענקיות המכונות על ידי הערבים "קַבּוּר בני אסרָאיל", אשר יש המזהים אותן עם אירועים מקראיים. בסמוך ליישוב עובר ערוץ נחל מכמש. בפתח הערוץ ניצבים שני סלעים, המזוהים עם הסלעים המקראיים "סנה" ו"בוצץ", המוזכרים בספר שמואל ב' בתיאור הקרב שבין יונתן בן שאול לפלשתים. בימים עם ראות טובה ניתן לצפות מהיישוב על ים המלח.

גלריית תמונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא גבע בנימין בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 אוכלוסייה בעיריות, במועצות המקומיות והאזוריות וביישובים בעלי 2,000 תושבים לפחות - לפי טבלה חודשית של למ"ס עבור סוף פברואר 2024 (אומדן), בכל יתר היישובים - לפי טבלה שנתית של למ"ס עבור סוף 2022.
  2. ^ הנתונים לפי טבלת מדד חברתי כלכלי של למ"ס נכון לשנת 2019
  3. ^ 1 2 אורי אליצור (ע), אלבום בנימין, 2003
  4. ^ ניר יהב ויהושע בריינר‏, נוהל שכן: בין הכפר ג'בע להתנחלות גבע בנימין - אדם, באתר וואלה!‏, 14 באוגוסט 2012
  5. ^ טובה צימוקי, גבעת אלה ואבטליון - שני יישובים חדשים, דבר, 19 בדצמבר 1983
  6. ^ אילן בכר ורפאל מן, אושרה הקמת ישובים חדשים ביו"ש ובנגב, מעריב, 11 באפריל 1984
  7. ^ אלישע בן קימון, יואב זיתון, יעל פרידסון ואליאור לוי, שלושה פצועים בהם אחד אנוש בפיגוע דקירה באדם, המחבל חוסל, באתר ynet, 26 ביולי 2018
  8. ^ שלומי דיאז, הסוף לפקקים בחיזמא? נחנך מחלף חדש באדם, באתר ישראל היום, ‏11.12.2018