הסר חבר: רשת אפלה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הסר חבר: רשת אפלה
Unfriended: Dark Web
כרזת הסרט "הסר חבר: רשת אפלה"
כרזת הסרט "הסר חבר: רשת אפלה"
בימוי סטפן סאסקו עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי טימור בקממבטוב
ג'ייסון בלאם
תסריט סטפן סאסקו עריכת הנתון בוויקינתונים
עריכה אנדרו וסמן
שחקנים ראשיים קולין וודל
סטפאני נוגראס
בטי גבריאל
רבקה ריטנהאוס
אנדרו ליס
קונור דל ריו
סאפירה וינדיאני
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה Bazelevs
בלאמהאוס הפקות
חברה מפיצה OTL Releasing
BH Tilt
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 9 במרץ 2018
משך הקרנה 92 דקות
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה אימה
תקציב מיליון דולר
הכנסות 16.4 מיליון דולר[1]
הכנסות באתר מוג'ו unfriended2
סרט קודם הסר חבר (2014)
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הסר חבר: רשת אפלהאנגלית: Unfriended: Dark Web) הוא סרט אימה ומסתורין אמריקאי משנת 2018, המתרחש כולו על צג מחשב. זהו סרט המשך עצמאי ל"הסר חבר" משנת 2014. כתב את התסריט וביים סטיבן סוסקו (אנ') בסרט הביכורים שלו כבמאי. הפיקו טימור בקממבטוב וג'ייסון בלאם.

במרכז העלילה קבוצת חברים בני עשרים פלוס, שאחד מהם השיג לפטופ משומש שבעליו הקודם מעורב בפעילות לא חוקית ברשת האפלה, עוקב אחרי החברים ודורש שהלפטופ יוחזר לו. בתפקידים ראשיים משחקים קולין וודל, סטפאני נוגראס, בטי גבריאל, רבקה ריטנהאוס, אנדרו ליס, קונור דל ריו וסאפירה וינדיאני.

הסרט הופץ באמצעות החברות "OTL Releasing", מותג הסרטים בתקציב נמוך של "אולפני יוניברסל" (שהפיצה את הסרט הראשון) ו-"BH Tilt", חטיבת ההפצה חוצת פלטפורמות של "בלאמהאוס הפקות". לבתי הקולנוע בארצות הברית הופצו שתי גרסאות שסיומן שונה לגמרי, והצופים לא יכלו לדעת מראש איזה סוף הם ייראו[2]. ההפצה בפורמט ה-Blu-ray כללה, בנוסף לשתי הגרסאות, סוף חלופי שלישי שלא הופץ לקולנוע[3].

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תקציר[עריכת קוד מקור | עריכה]

מטיאס או'בראיין (קולין וודל), מתכנת במקצועו, לקח מפינת אבדות בבית קפה אינטרנט לפטופ מדגם מקבוק פרו. שם המשתמש של הבעלים הקודמים הוא "נורה סי 4" (במקור: Norah C IV). מטיאס בונה יישום מחשב בשם "Papaya" הממיר קול לתצוגה חזותית עבור בת זוגו החירשת אמאיה (סטפאני נוגראס). הוא מראה לה בסקייפ את פעולת היישום, אולם אמאיה כועסת על מטיאס שלא מתאמץ ללמוד את שפת הסימנים, ומסבירה שהיישום יעזור לה להבין אותו אך לא להפך. הלפטופ "נתקע" ושידור הוידאו מתנתק.

מטיאס מנהל צ'אט סקייפ עם חבריו: אליסטר ג'פקוק, "איי.ג'יי" (AJ) היוטיובר שמחזיק בתאוריות קשר לגבי שלטון התאגידים, בחור חסר טקט; לקס העובדת כדי ג'יי; דיימון גאון הטכנולוגיה המתגורר בלונדון, ובנות הזוג נארי וסרינה המבשרות לחבריהן על אירוסיהן זו לזו. סרינה מביעה צער על שלא הקדימה להציע לנארי את הנישואים, וכעת אמא שלה מאושפזת בטיפול נמרץ בגלל גידול סרטני במוח. בעודו מנסה להתקשר שנית לאמאיה, מטיאס מכריז על "ליל משחקים", והחברים מתחילים לשחק "קלפים נגד האנושות". הלפטופ קורס שוב ושוב, ודיימון ממליץ לנקות את הדיסק הקשיח. אף על פי שמטיאס ניתק את חשבון הפייסבוק של "נורה סי 4" והתחבר לחשבון שלו, מתחילות להתקבל הודעות עבור "נורה" מנשים צעירות ונערות, כולל מישהי שמבררת בצרפתית לגבי כרטיס טיסה שהובטח לה. אחר כך מתקבלת סדרת הודעות תקיפות ונרגזות מאת "אריקה דאן" הדורשת לדעת מי מחזיק במחשב. לבסוף היא מסבירה שהיא לא אריקה דאן אלא "נורה סי", חברה של אריקה שנמצאת לידה באותו רגע. "נורה סי" טוענת שמטיאס גנב ממנה את הלפטופ ותובעת לקבלו בחזרה. אחרי הכחשות, מטיאס מודה ומתחייב להחזיר מיד את הלפטופ למקום שמשם נלקח.

בעוד מטיאס מתכונן לצאת להחזיר את הלפטופ, מתקבלת הודעה מאת "כארון 68" (Charon 68) המדווח שהעביר את התשלום עבור "התרומה", ומבקש לעבור לשוחח באמצעות קישור לצ'אט בשם "הנהר" (The River) שבו מזוהה הלפטופ שבידי מטיאס כמשמש את "כארון 4" (Charon IV), לצד משתמשים אחרים, כולם עם השם "כארון" ומפוזרים במדינות שונות. הוא משתף את הקישור עם חבריו. דיימון מסביר שמדובר בפעילות ברשת אפלה, ושם לב שהשם "כארון" הוא אנגרמה של השם "נורה סי" (Charon – NorahC) כהרמז לכארון מהמיתולוגיה היוונית, המשיט נשמות לעולם המתים דרך נהר סטיקס[4]. איי.ג'יי אומר שה"כארונים" כנראה סוחרים בדבר מה לא חוקי. מטיאס מספר לחברים שמצא בזיכרון מטמון תיקיית קבצים חבויה עם סרטונים שאותם הוא מעלה לצג משותף(אנ') עם חבריו. כמו כן, יש בתיקייה קישור לחשבון ביטקוין בשווי 10 מיליון דולר. "כארון 68" הסבור שהוא מתכתב עם "כארון 4" האמיתי, שואל אם הכסף הגיע. מטיאס לא מעמידו על טעותו ועונה בחיוב, והאלמוני מבקש לעשות הפעם חירור גולגולת ולהחדיר לחור חפץ בעודה בחיים. מטיאס נבהל ומתנתק מ"הנהר". מתקבלת הודעה מהחשבון של "אריקה דאן", ובה טוען "כארון 4" בכעס שהוא נמצא בקפה אינטרנט, אך הלפטופ לא הוחזר. מטיאס פותח את הסרטונים ובהם נראות צעירות חטופות כשהן מעונות, ומתברר שמדובר בפעילות של צפייה אינטראקטיבית בסרטוני סנאף תמורת תשלום. בסרטון האחרון, אירוע החטיפה מצולם ושם הקובץ כולל כתובת מגורים. מטיאס מחפש מידע על הכתובת ומוצא שמהמקום נחטפה נערה בשם אריקה דאן (שהחשבון שלה נמצא כעת בשימוש "נורה סי 4"/"כארון 4").

אמאיה מנסה להתקשר למטיאס, אך כשהוא חוזר אליה, היא במקלחת, ובמקומה משוחחת קלי, שותפתה לדירה. מאחורי קלי מופיעה דמות עטוית ברדס, תוקפת אותה ומכניסה אותה מעולפת לחדרה. מתברר שהדמות הוא "כארון 4" הדורש לקבל חזרה את הלפטופ פן יהרוג את אמאיה, ומורה למטיאס להזמין אותה אליו כשהוא, "כארון 4", יעקוב אחריה לצורך עסקת חליפין: הלפטופ תמורת חייה, ואסור לאף אחד להתקשר למשטרה או לעזוב את הצ'אט. נארי מציעה שמטיאס יפגוש אותה עם הלפטופ בתחנת המשטרה, שם יש לה ידיד שיידע מה לעשות. מטיאס מניא אותה מכך מחשש לשלום אמאיה, ומתרץ את ההתרחשות בכך שזה משחק מציאות חלופית שהוא המציא לצורך "ליל המשחקים". החברים כועסים על שהוא מתח אותם, אך נארי חושדת שהוא לא דובר אמת. לקס עוזבת את הצ'אט לענות לשיחת טלפון מאמא שלה. אמאיה חוזרת מהמקלחת ומטיאס משכנע אותה תחת לחץ של "כארון 4" לבוא אליו מבלי לנתק את הצ'אט. אמאיה יוצאת לרכבת התחתית כש"כארון 4" עוקב אחריה. על מנת להרתיע אותו, מטיאס מעביר את הביטקוין לחשבונו הפרטי, ומודיע ל"כארון 4" שהלפטופ והכסף יוחזרו רק אחרי ששלומה של אמאיה יובטח ואריקה תשוב בשלום לביתה. "כארון 4" נבהל ומסביר למטיאס שהוא עובד עבור ארגון שנקרא "המעגל", והם לא משחררים נערות. אנשי הארגון ושאר לקוחותיו של "כארון1", עלולים לחשוד שהוא מרמה אותם ומנסה לפדות את הביטקוין. הוא מכחיש שהרג את קלי, ומסביר שאם אנשי "המעגל" יבינו שהוא איבד את הלפטופ ומטיאס איננו "כארון 4", חיי שניהם וחיי כל מי שראה את המידע, יהיו בסכנה. הוא מאיים להרוג את אמאיה שנמצאת לא רחוק ממנו, לדבריו.

מטיאס מקבל באמצעות "הנהר" הודעות של האקרים אנשי "המעגל" שגילו שחשבון הביטקוין רוקן. הם דורשים ש"כארון 4" יזדהה כדי להוכיח שהוא אחד משלהם. הוא נחשף כלפי מטיאס בפניו ובקולו, מכתיב לו להקליד את הסיסמה Abyssus abyssum invocat, ומנחה את מטיאס להודיע ל"מעגל" שהוא רוקן את החשבון כדי להמיר את הביטקוין באתריום בגלל שער חליפין טוב יותר. "המעגל" מתנתקים מ"הנהר" ו"כארון 4" ומטיאס מסכמים להיפגש ולהחליף את הלפטופ באמאיה. מאטיאס חוזר לצ'אט עם החברים ונארי אומרת שמצאה שאריקה דאן היא אכן נערה אמיתית שנעדרת. מטיאס ממשיך להמציא שקרים. ה"כארונים" פורצים לצ'אט, מראים את לקס על גג בניין מגוריה, ודמות מטושטשת מופיעה ודוחפת את לקס מהגג אל מותה, מה שנראה מהרחוב למטה כהתאבדות.

בינתיים, אמאיה נכנסת למנהרת הרכבת התחתית והקשר איתה מתנתק. מטיאס מנצל את ההזדמנות ש"כארון 4" לא יכול לשמוע, מתוודה בפני חבריו שהכל אמיתי והוא נסחט כדי להגן על אמאיה ועל אריקה דאן, ומבקש מהם להתנהג ולשחק כאילו הם לא יודעים דבר. אולם ההאקרים של "המעגל" חושפים שהם ערבלו סרטונים מערוץ היוטיוב של איי.ג'יי לסרטון מזויף שממנו משתמע שאיי.ג'יי מתכנן כביכול לעשות פיגוע ירי בתוך מרכז קניות, התקשרו למשטרה והשמיעו את הסרטון כדי להפליל אותו. כעבור זמן קצר מגיעים שוטרים לביתו של איי.ג'יי, וההאקרים משמיעים דרך המחשב שלו אפקט צליל של טעינת כלי ירייה. כתוצאה מכך, השוטרים סוברים שהוא חמוש, והורגים אותו.

נארי יוצאת בדרכה לתחנת המשטרה. האור בחדרה של סרינה כבה פתאום, וה"כארונים" מראים את נארי בתחנת הרכבת התחתית ואת אמא של סרינה מחוברת למכשירי החייאה. הם מאלצים את סרינה לבחור מי משתיהן תחיה, ומכיוון שהיא לא מסוגלת לעשות זאת, ה"כארונים" מכבים את מכשירי ההחייאה, אחד מהם דוחף את נארי אל מתחת לרכבת נוסעת, ו"כארון" אחר הורג את סרינה בביתה. מכיוון שהרכבת שדרסה את נארי היא הרכבת שבה אמאיה נסעה לפגוש את מטיאס, אמאיה נאלצת לרדת מהרכבת ולמצוא דרך הגעה חלופית. הוא מסמן לה לפגוש אותו במקום שבו הם התנשקו לראשונה בפארק, ויוצא על אופניו להשיג אותה כשהלפטופ נשאר פתוח. דיימון מאיים על חברי ה"מעגל" שכל האירועים הוקלטו, וכתובות ה-IP והסרטונים הועתקו במטרה שהמשטרה תמצא את ההקלטות. אולם הוא משחק לידיהם, ומתברר שהלפטופ והכסף היו בעצם פיתיון שמטרתו להפליל את מטיאס וחבריו בחטיפות ובעינויי הצעירות. אחד ה"כארונים" מדביק את תמונת פניו של מטיאס בעזרת פוטושופ בסרטון חטיפתה של אריקה. "כארון 6", שהיא אשה צעירה, מכניסה את אריקה חסרת ההכרה לתוך ארון בביתו של מטיאס."כארון" שלישי תוקף את דיימון בדירתו בלונדון ותולה אותו בצווארו על דלת, והוא מת בעוד "כארון 1" משתלט על המחשב שלו ומזייף מכתב התאבדות בו דיימון מתוודה כביכול שהוא וחבריו התאבדו בעקבות הפשעים שעשו.

מטיאס ממהר על האופניים למקום המפגש שלו עם אמאיה, והיא שולחת לו הודעה בשאלה היכן הוא. מתברר שאנשי "המעגל" שיבשו את התקשורת ביניהם כדי להטעות את אמאיה. היא הגיעה למבנה תעשייתי נטוש (נראה קודם באחד מסרטוני העינויים) שם היא נחטפת לעיני מטיאס חסר האונים (כנראה עונתה למוות). הוא שואל אותם בבכי מדוע עשו את כל זאת, והם מקרינים לו הקלטה מוקדמת שלו עצמו אומר "זה ליל המשחקים", ומבחינתם, זה היה לצורך בידור בלבד. אריקה מתעוררת בביתו של מטיאס, יוצאת מהארון מבולבלת וניגשת ללפטופ לקרוא לעזרה. היא רואה חור במצחה, תוצאה של פעולת חירור גולגולת, צורחת באימה ושידור הווידאו מנותק.

"כארון 1" מקיים משאל באמצעות מערכת "אובונטו" לקבוע את גורלו של מטיאס. רוב מכריע של 23,257 קולות תומך במותו והוא נדרס על ידי ואן נהוג בידי "כארון". למעשה, מטיאס וחבריו מתו אחרי שהופללו בפשעיהם של אנשי "המעגל" הנחשפים מול מצלמות הרשת שלהם. אחד מהם נראה בדירתה של לקס במדי שוטר. הצופים בסרט מגלים שהם ראו את העלילה מנקודת ראות סובייקטיבית של "כארון 1", דרך המחשב שלו.

סוף חלופי בגרסה הקולנועית[5][עריכת קוד מקור | עריכה]

מטיאס מגיע למקום שקבע עם אמאיה להיפגש שם, מוצא בור קבר שבתוכו ארון מתים ריק ופתוח, ואז "כארון" תוקף ומהמם אותו. אמאיה מגיעה אחרי שהבור כוסה, לא מוצאת את מטיאס ומתקשרת אליו. צלצול הטלפון מעיר אותו מעלפונו ומטיאס מוצא שהוא נקבר חי. הוא מנסה לשלוח לה מסרון, אבל "המעגל" משבשים את ההודעה לנוסח "הלוואי שהייתי טוב יותר בשפת הסימנים". כאשר הוא מנסה להתקשר אליה בצ'אט וידאו, הם משבשים את התמונה כדי שאמאיה לא תוכל לקרוא את שפתיו. הצופים יכולים לשער שמטיאס מת מחנק. הסרט מסתיים לפני שאמאיה מבינה את המתרחש, וגורלה נותר עלום.

סוף חלופי שלישי בגרסת ה-Blu-ray‏[5][עריכת קוד מקור | עריכה]

אמאיה מגיעה למקום המפגש עם מטיאס, בעוד כארונים מצלמים אותה בסתר. מטיאס מגיע על האופניים, הכארונים יוצאים ממחבואם וכובלים את השניים. בעוד "המעגל" מקיימים משאל על גורלם, "כארון 9" שולח מסרון קבוצתי תחת הכותרת "הם הרוויחו את זה", עם ההקלטה של מטיאס מתמקח עם "כארון 4" לגבי שחרורה של אריקה דאן תמורת השבת הכסף. נחישותו מעוררת את הערכת "המעגל" והם מחליטים להשאיר את השניים בחיים.

מטיאס ואמאיה משוחררים מכבליהם ומתחבקים. בינתיים, אריקה מתעוררת בדירתו של מטיאס, ניגשת ללפטופ לבקש עזרה ורואה באימה את החור במצחה.

מושגים, הקשרים ומשמעויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעלילה משולבים כמה הרמזים שנועדו להמחיש את המעבר מהאינטרנט השגרתי לרשת האפלה ומסֵדֶר לכאוס, באמצעות אנלוגיה לחציית ההפרדה בין גן עדן לגיהנום[6]:

"כארון" – במיתולוגיה היוונית, כארון הוא שליחו של אל השאול האדס, משיט המעבורת המעבירה נשמות מעולם החיים לעולם המתים דרך נהר סטיקס[6], דבר המסביר גם את שם תוכנית המחשב "הנהר", שבאמצעותה מתקשרים הכארונים. בהתאם לכך בסרט, דף הנחיתה של "הנהר" מציג סרטון אנימציה של חרטום כלי שיט שמתקדם בתוך מנהרה מוארת בלפידים[7][8].

הסיסמה "Abyssus abyssum invocat" – לפי תרגום וולגטה ללטינית של ספר תהילים, זהו פסוק ח' בפרק מ"ב (אנ'): ”תְּהוֹם-אֶל-תְּהוֹם קוֹרֵא”, ומשמעותו: צרה מזמנת צרה נוספת, גיהנום מזמן גיהנום[9][10][6].

"המעגל" – הכינוי מרפרר לתשעה מעגלי הגיהנום על-פי הפואמה "הקומדיה האלוהית" מאת דנטה, שבה גם מוזכר כארון[6]. דנטה מתאר ביצירתו מסע לגיהנום דרך תשעה מעגלים קונצנטריים, שכל אחד מהם מייצג רוע נורא יותר מקודמו.

דימוי "המעגל" כארגון "אילומינטי" מחתרתי – הסרט מציג את "המעגל" כארגון חובק עולם, עם יכולות המיוחסות לאגודות הסתרים של האילומינטי[11][12]. ה"כארונים" נמצאים בכל מקום בכל רגע נתון, ברשת ומחוצה לה[13][14] (דיימון נרצח בלונדון). כאשר ההאקרים פורצים למחשב של איי.ג'יי, על הצג מופיעה תמונת רקע ("טפט") עם סמל האילומינטי: משולש ובתוכו עין[15]. כרמז מטרים, איי.ג'יי טוען בתחילת הסרט שהאילומינטי הם חלק ממזימתם של גוגל, פייסבוק וטוויטר לאסוף מידע על בני אדם כדי להפכם למוצר. בנוסף, ה"כארונים" מפקסלים את דמויותיהם כדי לטשטשן כל אימת שהם מופיעים על הצג[14], עושים פעולת Wardriving (אנ') שדיימון מסביר כחיפוש אחר רשתות Wi-Fi לא מאובטחות כדי להגיע לקורבנות[16], וכן פוגעים בלקס, קלי, איי.ג'יי וסרינה באמצעות טקטיקות רשת זדוניות: דוקסינג (אנ') – חשיפת מידע אישי רגיש עם כתובות מגורים, וסווטינג (אנ') – מסירת מידע כוזב למשטרה כדי לגרום להזנקת יחידה ללוחמה בטרור[17][14][18].

בהודעת הפללת השווא המפוברקת נגד איי.ג'יי השתמשו ה"כארונים" בעיקר בשני סרטונים שלו: האחד, מחאה נגד התיקון השני לחוקת ארצות הברית המתיר החזקת נשק; השני, בעניין כוונתו להשתתף בהפגנה נגד משבר המים בפלינט שבמישיגן (אנ')[14][19].

ליהוק[עריכת קוד מקור | עריכה]

שחקנים דמויות
קולין וודל מטיאס או'בראיין
סטפאני נוגראס (אנ') אמאיה דה-סוטו
בטי גבריאל נארי ג'מיסין
רבקה ריטנהאוס סרינה לנג
אנדרו ליס דיימון הורטון
קונור דל ריו אליסטר "איי.ג'יי" ג'פקוק
סאפירה וינדיאני די ג'יי לקס פוטרי
דאגלס טייט (אנ') / בריאן אדריאן "כארון 4"/"נורה סי 4"
צ'לסי אולדן (אנ') קלי
אלקסה מנסור אריקה דאן
קיארה בלטראן "כארון6"
רוב ולש "כארון"
אלכסנדר וורד "כארון"
קורט קארלי "כארון"
צ'אק ליינס "כארון"

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

באפריל 2015, החודש שבו יצא הסרט הקודם לקהל הרחב, נודע שחברת "אולפני יוניברסל" נתנה אור ירוק להפקת סרט המשך ל"הסר חבר" (2014), והסרט כבר נמצא בשלבי פיתוח[20][21]. באוקטובר 2017 נמסר שהסרט צולם תחת מעטה חשאיות, וכבר מתקיימות הקרנות מבחן, כאשר הצופים חותמים על הסכם סודיות. הקרנת המבחן הראשונה התקיימה ב-3 באוקטובר, תחת הכותרת "הסר חבר: ליל המשחקים" (Unfriended: Game Night)[22][23].

סוסקו סיפר שרעיונות לכמה התרחשויות בסרט הוא שאב מעבודתו על תסריט שכתב יחד עם סוכן לשעבר ב-CIA, ובמהלכה שוחח עם אנשים בשירותי המודיעין. התחוורו לו כמה דברים מבהילים לגבי העולם הטכנולוגי, עד כמה קל לפרוץ ציוד ממוחשב בעזרת טלפון סלולרי, ושתופעת סווטינג שכיחה למדי באינטרנט[24].

הפצה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-13 ביוני 2018 נמסר בחשבון הטוויטר של חברת "בלאמהאוס" שסטיבן סוסקו העלה את קדימון הסרט לרשת האפלה הממשית, יום לפני ההפצה הרשמית של הקדימון[25][26].

הקרנת הבכורה התקיימה במסגרת מקבץ סרטי חצות של פסטיבל SXSW ב-9 במרץ 2018. ברשימת הסרטים המוקדמת, הסרט נרשם "ללא כותרת" (Untitled), ורק סמוך למועד ההקרנה חשף ג'ייסון בלאם את השם הסופי[27]. שם הסרט הוחלף כדי למנוע בלבול עם הקומדיה השחורה "Game Night" (נקראת בעברית "לילה בטירוף") שיצאה גם היא באותו זמן[28][29]. בפסטיבל הסרטים הבינלאומי "פנטזיה"(אנ') שהתקיים בחודש יולי באותה שנה, כבר הוצג הסרט בשם זה ובאותה גרסה[30], אולם באפריל קודם לכן, הוקרן הסרט בערב פתיחת פסטיבל סרטי האימה "Overlook" בניו אורלינס, לואיזיאנה[31], עם סוף שונה לגמרי מהגרסה שהוצגה בשני הפסטיבלים האחרים[32].

סמוך למועד יציאת הסרט לקהל הרחב ב-20 ביולי 2018, נודע שלבתי הקולנוע בארצות הברית יופצו שתי הגרסאות עם שני הסופים השונים שיוקרנו באופן אקראי והצופים לא יוכלו לדעת באיזה סוף צפו. הדבר נחשף בעקבות ציוצי טוויטר של מקריני סרטים. כאשר נשאל, סוסקו ענה שלא ידוע לו על כך, אולם זוהי החלטה שיווקית שאין לו חלק בה. הוא הסביר ששלב הפוסט-פרודקשן היה מוזר והפכפך, עם שינויים רבים וגדולים, כולל בחודשיים האחרונים שלפני גמר הסרט, עד כדי כך שלעיתים הקהל בהקרנות המבחן ראה סוף אחר בכל הקרנה[28]. "בלאמהאוס" סירבו להגיב[33]. השחקן קולין וודל אמר שלשחקנים ידוע על סוף אחד בלבד. עם זאת, וודל אמר שסוסקו צילם מספר גרסאות, וייתכן שהשאיר אפשרות ש"בלאמהאוס" ישמרו סוף שני סודי[33]. מקריני סרטים בבתי קולנוע הציגו הנחיות שקיבלו לקראת צאת הסרט, ובהן אזהרה מפורשת שלסרט יש שני סופים שונים, ועליהם להמתין להנחיות נוספות[34].

ב-2 באוקטובר 2018 הופץ "הסר חבר: רשת אפלה" בפורמטים של DVD ו-Blu-ray, וב-16 בחודש הופץ לצפייה ביתית בוידאו על פי דרישה, באמצעות חברת Universal Pictures Home Entertainment[35](אנ')[36][37]. פורמט ה-Blu-ray כלל את שתי גרסאות הסיום, וסוף חלופי שלישי שלא הופץ לקולנוע[3][5][38].

הכנסות וביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

כנגד תקציב של 1 מיליון דולר, הכנסות הסרט הסתכמו ב-16.43 מיליון דולר[1]. באתר Box Office Mojo הגיע ההכנסות עד 16 באוגוסט 2018 ל-15.2 מיליון דולר[39]. בסוף שבוע הבכורה, התחזית הייתה שההכנסות יהיו 6–8 מיליון, אך ביום שישי של אותו סוף שבוע, ההכנסות מבתי הקולנוע בארצות הברית הגיע ל-1.4 מיליון, התחזיות תוקנו ל-3.2 מיליון, ובסופו של דבר עמדו הכנסות סוף שבוע הבכורה על 3.5 מיליון דולר[40][41].

במאגר ביקורות הסרטים Rotten Tomatoes, הסרט קיבל 59% דעות חיוביות על בסיס 111 ביקורות, עם דירוג ממוצע של 5.6 מתוך 10[42]. באתר Metacritic קיבל הסרט ציון 53 על בסיס 26 ביקורות שהוגדרו "מעורבות או ממוצעות"[43]. בסקר דעת קהל של חברת CinemaScore נתנו הצופים דירוג C בסולם +A (גבוה ביותר) עד F (נמוך ביותר), ציון נמוך שמאפיין בדרך כלל סרטי אימה ממוצעים[41]. באתר הסקרים PostTrak נתנו הצופים דירוג כללי חיובי-נמוך של 59%, כאשר צופים גילאי 25 ומטה, שהיוו את רוב הקהל, דירגו את הסרט בציון 64%[41].

אדם ניימן כתב באתר התרבות הפופולרית "The Ringer" (אנ') שמדובר באחד מסרטי האימה הטובים שיצאו בקיץ 2018. ניימן ציין את המגוון האתני, מגדרי ורעיוני שנראה לדעתו מעט ציני במובן של תקינות פוליטית: זכר בטא[44] לבן (מטיאס); צעירה פורטוריקנית לקוית שמיעה (אמאיה); זוג לסביות, לבנה ואפרו-אמריקאית (סרינה ונארי); צעירה ממוצא אינדונזי (לקס. בסרט מצוין במפורש שהיא ילידת ג'קרטה), ואקטיביסט המתנגד לתאגידים (איי.ג'יי.)[45].

קייטלין טיפאני כתבה שזהו סרט חכם, קודר ומעניש, וככל שהוא מתקדם לתוך הרגעים הברוטליים באופן שערורייתי, הוא נעשה אפל יותר ולא מאט כדי להסביר לצופים עבור מה הם בדיוק נענשים. טיפאני משבחת את הכימיה בין השחקנים ואת השימוש בסודות היום-יומיים והנסתרים של תוכנות מחשב בלתי צפויות, דבר המאפשר עלילה מורכבת עם תפניות לא צפויות, יחסית לסרט הראשון[29]. באופן דומה, ג'ייקוב הול כתב שמדובר בסרט אכזרי המהווה התפתחות חכמה של הסרט הראשון[46]. בביקורת ב"אינדפנדנט", ג'פרי מקנאב הביע את דעתו שגם אם זהו סרט ניצול מציצני ומרושע, הוא עשוי באופן חכם ומבריק המספר את העלילה בסגנון מקורי[47].

לעומת זאת, בריאן טאלריקו כתב שבסרט יש מעט מאוד היגיון, והוא לא מהנה מספיק כדי לצאת עם הדמויות למסע ברשת האפלה. טאלריקו מסכם שזהו סרט מכוער ודוחה שלא מתקרב כלל לחוכמה של הסרט הראשון העשוי היטב[48].

בישראל, אור סיגולי שיבח את איכות המשחק והצליל, ואף שמבחינתו לא מדובר בפסגת הז'אנר, הסרט עושה שימוש אפקטיבי בעולם שבו אנו חיים, לטובת מעשיית מתח וחרדה[49].

אפשרות לסרט שלישי בסדרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביולי 2018 נשאל הבמאי-תסריטאי סטיבן סוסקו אם יהיה "הסר חבר 3". הוא השיב "ייתכן", רמז שיש לו עניין בכך והרחיב לגבי הסוגה הקולנועית המוגדרת כ"סרט צג מחשב"(אנ'), אשר טימור בקממבטוב מכנה "סרט חיים על הצג", דהיינו, סרט שעלילתו נחשפת כולה על צג מחשב. סוסקו הוסיף שבמיוחד בסרטי אימה, חשוב שהסרט ישאיר את הצופים עם שאלות, משום שאי-בהירות מעניינת תמיד[50].

השחקן קולין וודל, שמגלם את מטיאס, הביע את דעתו שאם יהיה סרט שלישי בסדרת "הסר חבר", יש לזנוח את השימוש בלפטופים ובסקייפ כאמצעי תקשורת חברתית. וודל הסביר שצעירים עד גיל 25 ממעטים יותר ויותר להתקשר באמצעים אלה, עושים בטלפונים סלולריים את מה שנעשה עד היום במחשבים, ותוכנת FaceTime היא "הדבר הבא". לכן, אם "בלאמהאוס" רוצים שהסרט השלישי (בהנחה שיופק) יהיה אקטואלי, והסדרה תהיה מעודכנת, צריך למצוא דרך יצירתית לעבור ממחשבים לטלפונים סלולריים כדי שהסרט יהיה רלוונטי ומפחיד יותר עבור בני דור ה-Y[51]. למעשה, הסרט הנוכחי כבר עשה צעד קדימה בכיוון הזה, כאשר מטיאס ואמאיה המשיכו לשוחח באמצעות טלפונים חכמים בהיותם מחוץ לבית[51].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 Unfriended: Dark Web (2018). The Numbers. Retrieved June 12, 2019.
  2. ^ Millican Joshua. Video Explains 2 Endings for UNFRIENDED: DARK WEB + How to Know Which You’re Seeing. Horror Freak News. july 20, 2018.
  3. ^ 1 2 Kampbell, Brenda. Blu-ray Review: Unfriended: Dark Web. Inside Pulse. October 16, 2018.
  4. ^ הדבר מסביר את שם לוח המודעות "הנהר".
  5. ^ 1 2 3 Unfriended: Dark Web Review— Tech Horror Done Right With Multiple Endings. Mother of Movies. October 20, 2018.
  6. ^ 1 2 3 4 Newell, Chris ("Father Gore"). UNFRIENDED: DARK WEB— Plunge to the Internet’s Abyss. FatherSonHolyGore. October 16, 2018.
  7. ^ Pierdomenico, David. Unfriended: Dark Web – Film Review. Dork Daily. Retrieved August 21, 2019.
  8. ^ Crow, Daid. Unfriended: Dark Web Review. Den of Geek. March 22, 2018.
  9. ^ תנ"ך - תהלים פרק מב פסוק ח. מקראות גדולות הכתר, אוחזר בתאריך 9 באוגוסט 2019.
  10. ^ Abyssus abyssum invocat. Audio Latin Proverbs, October 3, 2006.
  11. ^ Brady, Tara. Unfriended 2: Puts a sheet over its head and says ‘whooo, the internet is scary’. The Irish Times. August 10, 2018.
  12. ^ York, Jeff. “Unfriended: Dark Web” Pins Its Characters and Audience to Their Seats. Creativ Screenwriting. July 20, 2018.
  13. ^ batts, Jim. UNFRIENDED: DARK WEB – Review. We Are Moie Geeks. July 17, 2018.
  14. ^ 1 2 3 4 McDermott, Roe. Film Review: Unfriended: Dark Web. Hot Press. August 17, 2018.
  15. ^ Unfriended: Dark web (2018) Trivia. IMDb. Retrieved August 20, 2019.
  16. ^ mechkovech, Sam. Unfriended: Dark Web wardrives straight into the bad-tech-film toilet. ARS Technica. July 20, 2018.
  17. ^ Adam. In Extremis: Found Property Law and Swatting in Unfriended: Dark Web. Bloody Good Horror, September 3, 2018.
  18. ^ Kramer, benjamin. Net Negative: UNFRIENDED: DARK WEB. The Voracious Filmgoer. July 21, 2018.
  19. ^ בשנת 2014 נחשפה הרעלת עופרת בנהר פלינט (אנ') שממנו נשאבים מים לצריכה פרטית בעיר, דבר שגרם תחושות הזנחה וקיפוח מצד תושבים. ראו גם: חגורת החלודה.
  20. ^ Garofalo, Alex. 'Unfriended 2' In The Works; Why The Horror Sequel Got The Green Light VIDEO. International Business times. April 28, 2015.
  21. ^ Miska, Brad. Universal Getting ‘Unfriended’ Once Again (Exclusive). bloody Disgusting. April 27, 2015.
  22. ^ Miska, Brad. First Details on ‘Unfriended: Game Night’ [Exclusive]. Bloody Disgusting. October 5, 2017.
  23. ^ Stephens, David. Rumor: Unfriended 2 Was Completed In Secret. Screen Rant. October 5, 2017.
  24. ^ wakeman, Gregory. Is ‘Unfriended: Dark Web’ based on real events? The director’s response will terrify you. Metro, july 19, 2018.
  25. ^ ציוץ של "בלאמהאוס" ברשת החברתית אקס (טוויטר), 13 ביוני 2018.
  26. ^ Unfrienםed: Dark Web Trailer. Reddit. Retrieved August 10, 2019.
  27. ^ D'Alessandro, Anthony. Blumhouse Reveals Untitled Movie At SXSW Is ‘Unfriended: Dark Web’. Deadline. March 9, 2018.
  28. ^ 1 2 Vineyard, Jennifer. UNFRIENDED: DARK WEB DIRECTOR CALLS THE ALTERNATE ENDINGS STORY 'PROBABLY FAKE NEWS,' DISHES ON RESHOOTS. SYFY Wire. July 24, 2018.
  29. ^ 1 2 Tiffany, kaitlyn. Unfriended: Dark Web is clever, dour, and punishing. the Verge. July 21, 2018.
  30. ^ White, Sheri. ‘Fantasia’ Offers Up Its Initial 2018 Lineup!. Horror World. May 10, 2018.
  31. ^ brigante, Ricky. Overlook Film Festival 2018 brought horror to life through thrilling films and immersive experiences. ITM. April 28, 2018.
  32. ^ Elizabeth. Kimberley. UNFRIENDED: DARK WEB KNOWS HOW TO USE A LAPTOP BETTER THAN I DO. nightmare on Filmstreet. April 26, 2018.
  33. ^ 1 2 Bui, Hoai-Tran. Does ‘Unfriended: Dark Web’ Have Two Different Endings Playing in Different Theaters?. SlashFilm. july 19, 2018.
  34. ^ Elias-de jesus, Austin & Cai, Kenrick. A Journey Through Both Endings of ‘Unfriended: Dark Web’. The Ringer. july 20, 2018.
  35. ^ Prange, Srephanie. ‘Unfriended: Dark Web’ Coming on Digital Oct. 2, Disc Oct. 16 From Universal. mediaPlayNews. August 21, 2018.
  36. ^ From Universal Pictures Home Entertainment: UNFRIENDED: DARK WEB. Markets Insider. August 21, 2018.
  37. ^ Unfriended: Dark Web. Releases. Retrieved June 12, 2019.
  38. ^ Sprague, Mike. Unfriended: Dark Web Hits Blu-ray with Three Alternate Endings This October. brainwaves. August 28, 2018.
  39. ^ Unfriended: Dark Web. Box Office Mojo. Retrieved June 12, 2019.
  40. ^ Rubin, Rebecca. Box Office: ‘Mamma Mia! Here We Go Again’ Dancing Past ‘Equalizer 2’ to $30 Million-Plus Opening. Variety. july 18, 2018.
  41. ^ 1 2 3 D'Alessandro, Anthony. Shocker: ‘Mamma Mia 2’ Meets B.O. Waterloo As ‘Equalizer 2’ Is The No. 1 Winner That Takes It All With $35M+. Deadline. july 22, 2018.
  42. ^ UNFRIENDED: DARK WEB. rotten Tomatoes. Retrieved June 12, 2019.
  43. ^ Unfriended: Dark Web 2018. Metacritic. Retrieved June 12, 2019.
  44. ^ במדע האתולוגיה: זכר שאיננו מנהיג ואיננו אסרטיבי
  45. ^ Nayman, Adam. ‘Unfriended: Dark Web’ Is One of the Best Horror Movies of the Summer. The Ringer. July 20, 2018.
  46. ^ Hall, Jacob. ‘Unfriended: Dark Web’ is a Cruel and Clever Evolution of the First Film (SXSW). Slash Film. March 10, 2018.
  47. ^ Macnab, geoffrey. Unfriended: Dark Web review: Voyeuristic, nasty but very clever fare. Independant. August 9, 2018.
  48. ^ tallerico, Brian. SXSW FILM FESTIVAL 2018: WHAT KEEPS YOU ALIVE, UNFRIENDED: DARK WEB, UPGRADE, WILDLING. RogerEbert.com. March 11, 2018.
  49. ^ סיגולי, אור. אימת החודש – ספטמבר 2018: "הסר חבר: הרשת האפלה", "מעורר הביעותים", "הטיהור הראשון". סריטה. 22 בספטמבר 2018.
  50. ^ Wakeman, Gregory. Will there be an 'Unfriended 3'? Writer and director Stephen Susco on the big plans for the Screen Life genre. Metro. July 25, 2018.
  51. ^ 1 2 Kleinman, Jack. Why the Next 'Unfriended' Movie Needs to Ditch the Laptops to Stay Relevant. Inverse. July 23, 2018.