משתמש:Matanshoel/אברהם הרשקו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אברהם הרשקו
לידה 31 בדצמבר 1937 (גיל: 86)
ענף מדעי ביוכימיה
מקום מגורים ישראל
פרסים והוקרה פרס נובל לכימיה, פרס וולף, האקדמיה הלאומית למדעים של ארצות הברית, האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים, פרס ישראל, פרס א.מ.ת
תרומות עיקריות
גילוי אחד מהתהליכים המחזוריים החשובים ביותר בתא שמאפשר את פירוק החלבונים
 אברהם הרשקו

אברהם הֶרְשְׁקוֹ (נולד ב-31 בדצמבר 1937) הוא ביוכימאי ישראלי, חתן פרס נובל לכימיה לשנת 2004, ביחד עם אהרן צ'חנובר ואירווין רוז "על גילוי אחד מהתהליכים המחזוריים החשובים ביותר בתא שמאפשר את פירוק החלבונים".

פרופ' הרשקו חולל מהפכה בהבנת מנגנוני הוויסות של תהליכים תוך-תאיים. בגילויו העניק פרופ' הרשקו מפתח להערכת מעורבותה של מערכת פירוק החלבונים בגרימת מחלות שונות, וקידם את הדרך למניעתן של מחלות אלו ולריפוין. 

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אברהם הרשקו נולד בעיירה קרצג במחוז יאס-נאג'קון-סולנוק שבהונגריה לשושנה, בת לבית ווּלץ, ולמשה הרשקו. אביו היה מורה בבית הספר היהודי. בזמן מלחמת העולם השנייה נלקח אביו לעבודות כפייה בצבא ההונגרי ונפל בשבי הסובייטי, ובמשך שנים לא ידעה משפחתו מה עלה בגורלו. הרשקו נכלא עם אמו ואחיו

בגטו שהוקם בפרוורי עירו, ואחר כך הם הועברו לגטו סולנוק. לאחר פירוק הגטו ושליחת רוב יהודיו לאושוויץ, נשלחו הרשקו ומשפחתו למחנה ריכוז באוסטריה. לאחר המלחמה שבו לביתם ואף אביו חזר מהשבי. ב-1950 כאשר היה אברהם בן 12, עלתה המשפחה לישראל והתיישבה בירושלים.

בשנת 1965 קיבל תואר דוקטור לרפואה, ובשנת 1969 תואר דוקטור למדעים, כמו כן קיבל גם תואר בפילוסופיה. שניהם מבית הספר לרפואה של האוניברסיטה העברית. באוטוביוגרפיה שלו, שנכתבה לרגל קבלת פרס נובל, ציין ארבעה מורים שהשפיעו עליו לבחור במחקר בביוכימיה: ישעיהו ליבוביץ, שלמה הסטרין, ארנסט ורטהיימר ויעקב מגר. לאחר לימודיו שירת בצה"ל כרופא, ואחר כך יצא לפוסט-דוקטורט באוניברסיטת קליפורניה בסן פרנסיסקו. לאחר שובו לישראל (1972), הצטרף לסגל הפקולטה לרפואה של הטכניון בחיפה. הוא מכהן כפרופסור במכון רפפורט למחקר במדעי הרפואה עד היום.

בשנת 1976 הצטרף אהרון צ'חנובר, אז תלמיד מחקר, למעבדתו של הרשקו. המחקר שערכו השניים, יחד עם אירווין רוז מהמכון לחקר הסרטן בפילדלפיה, זיכה את השלושה בפרס נובל לכימיה כעבור יותר מעשרים שנה. במחקר זה גילו ותיארו את מערכת האוביקוויטין, האחראית לפירוק חלבונים בתוך התא, והביא לפריצת דרך בחקר הסרטן, מחלות ניווניות במוח ומחלות אחרות.

את האוטוביוגרפיה שלו חתם בפסקה:

כאשר אני משקיף על חיי עד כה, אני מופתע ממזלי הרב, הן בחיי האישיים והן בחיי המדעיים. שני הורי, לאחר שניצלו מהשואה, חיו בישראל והגיעו לשיבה טובה. אני מאושר עם אשתי, ילדי ונכדי. למזלי הרב, היו לי מורים ומדריכים יוצאי דופן בתחום המדע וזכיתי להשתמש בידע שצברתי כדי לתרום תרומה משמעותית. לו רק היה מעט שלום בעולם, ובפרט שלום בין ישראל ושכנותיה – הייתי שבע רצון לחלוטין.

הרשקו נשוי ליהודית ואב לשלושה בנים; אחד מהם הוא רופא בעצמו ואחר, רופא מפקד בית הספר לרפואה שפרש מהצבא והחליט לשנות מקצוע ולהפוך למנהל בית ספר יסודי[1]. אחיו, חיים הרשקו, הוא פרופסור להמטולוגיה, אשר שימש במשך כעשרים שנה כמנהל המחלקה הפנימית בשערי צדק, וכעת מכהן כנציב קבילות הציבור במשרד הבריאות.

רקע למחקר[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפרופסורים הרשקו וצ'חנובר זכו בעבר בשורה ארוכה של פרסים, ביניהם פרס ישראל בחקר הביולוגיה ופרס לסקר - הנחשב לפרס השני בחשיבותו בעולם (בתחום הרפואה) אחרי פרס נובל. כל אלה, ועתה גם פרס נובל, ניתנו להם על גילוי מערכת האוביקוויטין האחראית לפירוקם של חלבונים בגוף החי. בניגוד לתהליך היווצרותם של החלבונים - תחום שכבר הוביל לכמה פרסי נובל בעבר – תהליך פירוקם לא זכה למחקר רב עד שנות השבעים, בין השאר משום שחשיבותו העצומה לא הובנה עד אז. כיום, הודות למחקריהם של הפרופסורים הרשקו, צ'חנובר ורוז, ברור כי מנגנון פירוק החלבונים חשוב ביותר, ובלעדיו חיים אינם אפשריים. תקלות במנגנון זה מביאות להתפתחותן של מחלות קשות כגון סרטן צוואר הרחם, סרטן הדם וסיסטיק-פיברוזיס. פרופסור הרשקו ופרופסור צ'חנובר מסביר כי את מחקריהם בתחום פירוק החלבונים הניעה הפליאה לנוכח התחלופה הבלתי פוסקת של חלבונים בגוף האדם. למעשה, התהליך של הרס החלבונים והיווצרותם הינו כה דינמי ומהיר, שמדי שבועיים מתחלפים כמעט כל החלבונים בגוף האדם בחלבונים חדשים. חריצותם וחריפותם של השניים איפשרה להם, בעקבות מחקר רב שנים, להסביר תהליך זה של הרס והתחדשות. הם גילו את הסיבות לאותה תחלופה מהירה: העובדה שהגוף פועל בנסיבות חיצוניות קשות ומשתנות (למשל טמפרטורה וזיהום) הפוגעות במבנה החלבונים ובתיפקודם; ותפקידם החיוני של החלבונים בבקרה הפיזיולוגית.

בשנים 1980 - 1987 גילו שני החוקרים כי את תהליך פירוק החלבונים מתזמנת מולקולה קטנה המשמשת כ"תג המוות" של החלבון. מולקולה זו, הקרויה "אוביקוויטין", נצמדת לחלבון ובכך מבשרת לו שסופו הגיע. "נשיקת המוות" של האוביקוויטין מעוררת את תהליך השמדתם של החלבונים שסומנו. בתהליך האמור שותפים שלושה סוגי חלבונים - זה המצמיד את "תג המוות" לחלבון המועמד להשמדה; האוביקוויטין, המסמן את אותו חלבון המועמד למוות; והחלבון המבצע את ההשמדה. הבנת מערכת האוביקוויטין פתחה דלת לפיתוחן של תרופות המתקנות את המנגנון האמור, וכך פועלות נגד המחלות השונות הקשורות בו. ואכן, בעקבות גילויה של מערכת זו עוסקות חברות שונות, ביניהן "פייזר", בפיתוח תרופות המבוססות על התגלית. חברה ישראלית בשם פרוטאולוג'יקס עובדת על פיתוחה של תרופה לאיידס, שגם היא מבוססת על תגלית זו.

תרופה המיוצרת על ידי החברה האמריקנית "מילניום" ומיועדת לטיפול בסרטן מסוג מיאלומה, כבר קיבלה בארה"ב את כל האישורים הדרושים לשימוש בה, ונמצאת על המדפים

פרסים ותארים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שלושת חתני פרס נובל לכימיה לשנת 2004. מימין לשמאל (יושבים): אהרון צ'חנובר, אברהם הרשקו ואירווין רוז

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא Matanshoel/אברהם הרשקו בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]