פלג (דמות מקראית)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פלג
לידה אור
אב עבר עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים רעו עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פֶּלֶג הוא דמות מקראית המוזכרת בספר בראשית י', כ"ה. הוא היה בנו של עבר, אחיו של יקטן ואביו של רעו. ”וּלְעֵבֶר יֻלַּד שְׁנֵי בָנִים שֵׁם הָאֶחָד פֶּלֶג כִּי בְיָמָיו נִפְלְגָה הָאָרֶץ וְשֵׁם אָחִיו יָקְטָן”. לפי המקרא, חי 239 שנה, משנת א'תשנ"ז לבריאת העולם (2004 לפנה"ס) ועד לשנת א'תתקצ"ו (1765 לפנה"ס). היו לו בנים ובנות נוספים מלבד בנו רעו שנולד כשהיה פלג בן 30.

השם פלג ניתן לו על ידי אביו עבר, על פי המסופר בתנ"ך, כי בימיו נפלגה הארץ - כשהכוונה היא, ככל הנראה, למעשה בלילת הלשונות שבסיפור מגדל בבל.[1] מכאן דרשו חז"ל ש"עבר נביא גדול היה"[2]. מכיוון שלא סביר ששמו ניתן לו על שם מאורע שהתרחש במהלך חייו, ייתכן כי הכוונה היא כי בלילת הלשונות אירעה בימיו של עבר, אביו. יש הגורסים כי השם פלג זהה לשמו הגאוגרפי של נהר פרת הנקרא ביוונית "Phalga".[דרוש מקור] ההיסטוריון עדיה חורון קישר בין פלג המקראי (בתרגום השבעים Φαλεκ –‏ Phalek)[3] למונח a-falku (עוף טרף) בתמזיע'ת (הקשור גם ל־falco בלטינית, ממנו ה־falcon האנגלי), המקושר בחילופי פ־מ למונח a-malak אצל הלוביים הקדומים, ובחילופי ב־פ למונח הפרעוני bayik (balik בנפילת הל' שלא קיימת במצרית) המציין עוף טרף (המובדל מחור, ציפור הטרף המלכותית) ולשם הנהר בליח' (נהגה בליךֿ).[4]

שם חיצוני לאשתו הוא לבנה בת שנער או לומנה בת שנער.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ראו גם: יוסף בן מתתיהו שדורש את שמו על מאורע זה: יוסף בן מתתיהו, קדמוניות היהודים, ירושלים: מוסד ביאליק, 2002, עמ' 17.
  2. ^ סדר עולם רבה פרק א'
  3. ^ בראשית י' כ"ה בתרגום השבעים
  4. ^ ע. ג. חורון, קדם וערב, דביר, 2000, עמ' 156
ערך זה הוא קצרמר בנושא תנ"ך. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.