פורטל:רוק

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

רענון הפורטל כיצד אוכל לעזור?    

רוקאנגלית: Rock) הוא ז'אנר מוזיקלי, אשר החל דרכו כהתפתחות של הרוק אנד רול בשנות השישים. להקות הרוק הרחיבו את המושג הצר של רוק'נרול, הוסיפו כלי מיתרים והחלו לחקור שיטות הקלטה חדשות וכן את האפשרויות הטמונות בסינתיסייזרים.

הרוק מבוסס על סולמות הבלוזסולמות הפנטטוניים), בהם מונמכים הצלילים השלישי והשביעי (ולעיתים גם החמישי) בחצי טון. במקור, הרוק היווה שילוב בין מוזיקה אמריקאית עממית (מוזיקת קאנטרי) למוזיקה אפרו-אמריקנית קצבית (בלוז); אך עם השנים הרוק התפצל לאין ספור כיוונים שונים ומשונים, שהתרחקו מסגנונות אלה מרחק רב, והושפעו גם מסגנונות אחרים לגמרי כמו מוזיקה קלאסית, פופ, ובשנים האחרונות אפילו היפ-הופ. זאת, מכיוון שלמעשה כל להקה שמשתמשת ב"שילוש הכלים המקודש" של הרוק (שמשמש גם בבלוז) – בס, תופים וגיטרה חשמלית – יכולה להגדיר את עצמה כלהקת רוק; והאפשרויות הטמונות בשילוב של שלושת הכלים הללו הן בלתי מוגבלות. לכן, בנקל אפשר למצוא רוק שקט ורוק רועש, רוק מהיר ורוק איטי, רוק שמח ורוק עצוב, רוק קולי ורוק כלי, שירי רוק קלילים ולעומתם מנגינות רוק כבדות ועמוקות. סגנון הרוק הוא כל כך מגוון, שלמעשה, הוא אינו סגנון אחד אלא קבוצה גדולה מאוד של סגנונות.


הגיטריסט לס פול היה חלוץ בהתפתחות הגיטרה החשמלית בעלת הגוף המוצק, אשר מהווה מרכיב חשוב במוזיקת הרוק. הגיטרה הנפוצה גיבסון לס פול קרויה על שמו.

בוב דילן (נולד כרוברט אלן צימרמן ב-24 במאי 1941) הוא מוזיקאי אמריקאי ממוצא יהודי, הנחשב לאחד מגדולי הכותבים במוזיקה הפופולרית האמריקאית.

הצלחתו הגדולה של דילן הייתה בשנות ה-60 של המאה ה-20. התנועה לזכויות האזרח אימצה את שירו "Blowin' in the Wind" כהמנון חצי רשמי, ומיליוני צעירים הזדהו עם שירו "The Times They Are A-Changin'" בתקופה ההיא של שינויים חברתיים. עם זאת, גם כיום מטיל דילן את צילו הענק על עולם המוזיקה הפופולרית והשפעתו ניכרת אצל מוזיקאים רבים.

דילן נחשב כמי שמתח את גבולות המוזיקה הפופולרית מעבר לנושאים המוכרים של "הוא והיא" אל תחומי הפוליטיקה, הפילוסופיה ואותו הומור אבסורדי של זרם התודעה שכה קשה להגדירו. הליריקה בשיריו שלו מאופיינת בכפלי משמעויות ומשחקי מילים שלא היו נפוצים עד אז, לכן יש שהחשיבו אותו לא רק כמוזיקאי דגול אלא אף כמשורר. דילן חידש בשיריו את המסגרות המוכרות של המוזיקה האמריקאית ושאב ממקורות הפולק, הקאנטרי, הבלוז, הרוק ואף הג'אז, הסווינג ומוזיקת ברודוויי.

מידע אינו ידע. ידע אינו חוכמה, חוכמה אינה יופי, יופי אינו אהבה, אהבה אינה מוזיקה. המוזיקה היא הכי טובה!

שורה מתוך הרצועה Packard Goose מהאלבום Joe's Garage מאת פרנק זאפה
תצלום תקריב צבעוני של ג'ף בקסטר אוחז בראש גיטרה, שפם ארוך, משקפי שמש וכומתה.
ג'ף בקסטר

הגיטריסט ג'ף "סקאנק" באקסטר ידוע בתור חבר בלהקות סטילי דן והאחים דובי בשנות ה-70, אך בשנים האחרונות הוא פיתח קריירה נוספת בתור יועץ ביטחוני. באקסטר, אשר אין לו השכלה פורמלית בתחום זה, כיהן בוועדות שונות המייעצות לממשל האמריקאי, בין היתר בנושא הגנה מטילים.

המאה ה-20:

המאה ה-21


ראו גם: קטגוריה:להקות רוק

להקות ואמנים בולטים

המאה ה-20

המאה ה-21


ראו גם: קטגוריה:להקות רוק ישראליות

רוצים לעזור? הנה כמה משימות שבהן אתם יכולים לתרום:

מצאו ערכים לשיפור בנושא רוק: לשכתובלעריכהלהשלמהקצרמריםחדשיםדורשי מקורלפישוטבלי תמונה (יש לגלול את המסך כלפי מטה)