חדשות 10

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קפיצה אל: ניווט, חיפוש
חדשות 10 בע"מ
לוגו חדשות 10 החדש.png
סוג: מפיקת מהדורות החדשות של ערוץ 10
שנת הקמה: 2002
משרד ראשי: בית הוורד, גבעתיים Flag of Israel.svg
מייסדים: יעקב אילון
אנשי מפתח: יעקב אילון
מיקי חיימוביץ'
גלעד עדין
תמר איש שלום
גיא זהר
טלי מורנו
מוצרים עיקריים: תכנים חדשותיים
עובדים: כ-300
מיקי חיימוביץ' ויעקב איילון מגישים את המהדורה המרכזית של חדשות 10, יולי 2007

חדשות 10 בע"מ היא החברה אשר מפיקה את תוכניות החדשות והאקטואליה של ערוץ 10.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בראשית ימי ערוץ 10, ב-28 בינואר 2002, נחתם הסכם לשנה, עבור אספקת חדשות, בין הערוץ לבין חברת "חדשות ישראל". במסגרת ההסכם, נקבע ש"חדשות ישראל" תספק לערוץ המסחרי החדש מהדורת חדשות מרכזית בת 30 דקות בשעה 19:00 ומהדורה קצרה, בת 10 דקות, ב-22:00. את שתי המהדורות הגיש יעקב אילון בימים ראשון עד חמישי, בימי שישי הגיש ניצן הורוביץ מגזין חדשות חוץ ובמוצאי שבת שודרה מהדורה קצרה.

בתום השנה, ובעקבות החלטה שערוץ ברודקאסט לא יכול לקנות חדשות מגורם חיצוני, החליטה הנהלת ערוץ 10 להקים חברת חדשות עצמאית, שתפיק עבורה את מהדורת החדשות המרכזית החל מינואר 2003. נקבע שאת המהדורה ימשיך להגיש יעקב אילון, אך יעשו שינויים פרסונליים בהרכב החברה, וששעת המהדורה המרכזית תעבור ל-20:00 – ראש בראש מול המהדורה המרכזית של החדשות בערוץ 2. המנכ"ל הראשון של החברה החדשה היה רם לנדס, שאסף סביבו כתבים, עורכים, פרשנים ומגישים, כגון: עמנואל רוזן, אלון בן דוד, רביב דרוקר, ציפי ברנד, ניצן הורוביץ, שלומי אלדר, צבי יחזקאלי, ינון מגל, מורן ברק, גיל תמרי ומוטי קירשנבאום. יעקב אילון ומיקי חיימוביץ' (שעברו מחברת החדשות של ערוץ 2) הרכיבו את הנבחרת הראשונה של "חדשות 10". עם הזמן התחזקה, השתנתה ונבנתה הנבחרת. בין המצטרפים הבולטים היו דן מרגלית, גלעד עדין ודני רופ.

כאשר ערוץ 10 נכנס להקפאת תהליכים, "חדשות 10" מילאה שעות שידור נוספות והתחילה לבסס את עצמה בתחומים נוספים מלבד "המהדורה המרכזית" – היא הפיקה את תוכנית הבוקר ("כל בוקר"), את מהדורת הלילה ("היום שהיה"), את תוכנית האקטואליה "לונדון את קירשנבאום", ותוכניות תחקירים ותעודה כמו "זה הזמן", "דין וחשבון", "מאחורי המודעות", "העולם הזה" ו"פוליטיקה פלוס". יותר מאוחר התחילה החברה להפיק גם סדרות וסרטים תיעודיים לערוץ.

במאי 2005 החליט רם לנדס להתפטר מתפקידו כמנכ"ל "חדשות 10". לאחר בורסת השמות שכללה את גיא זהר ואילנה דיין הוחלט שאבי ברזילי יהיה מנהלה הכללי הבא של "חדשות 10". תקופת כהונתו של ברזילי הייתה מלאה בסיבוכים ועלילות, ובהם בין היתר ריבים עם בכירי "חדשות 10" על קיצוץ משכורתם, פיטורם של קובי אריאלי ושירה פליקס ופרישתו של הכתב הכלכלי עידן גרינבאום.

כחצי שנה לאחר כניסתו לתפקיד פרש אבי ברזילי. בדצמבר 2005 מינה דירקטוריון "חדשות 10" את גלעד עדין כמנכ"ל ועורך ראשי של "חדשות 10".

ב-4 בינואר 2006 התמוטט ראש הממשלה אריאל שרון ולא שב עוד להכרתו. "חדשות 10" עלו ראשונים עם הידיעה, שידרו את נסיעת האמבולנס לבית-החולים באמצעות טלפון סלולרי, ובימים הבאים ביססו את מעמדם כאופציה מרכזית בעתות חירום. במרץ 2006 החליפה החברה את האריזה הגרפית של המהדורה המרכזית.

בבחירות לכנסת השבע עשרה הקימה החברה את פרויקט "כיכר הבחירות" בו שידר ערוץ 10 את משדרי הבחירות מאולפן שקוף בכיכר רבין בתל אביב, והכיכר כולה הפכה להפנינג בחירות עם דוכני תעמולה לכל המפלגות וקלפיות מדגם לילדים. כ-100,000 איש ניצלו את יום השבתון ובאו לראות את אנשי החדשות של ערוץ 10 בשידורי הבחירות. רוב הרשתות הבינלאומיות הציבו את עמדות השידור שלהן בככר רבין, שם פרס ערוץ 10 על בנין העירייה מסך גדול שעליו הוקרן מדגם הבחירות. היה זה הערב הראשון שבו עבר ערוץ 10 במדרוג את הערוץ הראשון וצמצם את הפער לערוץ 2.

במלחמת לבנון השנייה הובילה "חדשות 10" את הקו הביקורתי כאשר כבר במהלך ימי הלחימה שידרה את הביקורת הפנימית בצה"ל ובממשלה על התנהלות מערכת הביטחון. הגישה ספגה בתחילה ביקורת רבה, אולם לאחר המלחמה אמר גלעד עדין בראיון עתונאי כי "חדשות 10" חשפו רק את קצה הקרחון במחדלים. ואכן היקף הבעיות התברר מאוחר יותר עם החקירות של ועדת וינוגרד והתפטרות הרמטכ"ל דן חלוץ. למרות הגישה הביקורתית התברר מסקר שערכה הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו כי ערוץ 10 היה הנצפה ביותר בקרב תושבי הצפון אשר שהו במשך יותר מחודש במקלטים. בספטמבר 2006 התרחש המהפך השני כאשר "חדשות 10" שידרו את סרט הווידאו שבו ככל הנראה רון ארד מדבר למצלמה בהיותו בשבי, וכן נראית חטיפת החיילים בהר דב. במשך שני ערבים עברו "חדשות 10" את חדשות ערוץ 2, וערוץ 10 כולו הוביל בטבלאות המדרוג באותם ערבים.

לאחר שהודיעה על רצונה לפרוש מהגשת המהדורה המרכזית לטובת הקדשת זמן רב יותר למשפחתה, הגישה מיקי חיימוביץ' ב-6 ביוני 2011 את המהדורה האחרונה שלה. מאז נותר יעקב אילון מגיש יחיד של מהדורת החדשות המרכזית, כאשר למחליפתו פעם בשבוע ובעת הצורך, מונתה תמר איש-שלום.

"חדשות 10" מספקת גם מהדורות חדשות רדיופוניות אשר משודרות מדי שעה, מהשעה 6 בבוקר ועד חצות, בתחנות הרדיו האזורי, וכן מבזקי וידאו לטלפונים הסלולריים.

בעקבות כתבת תחקיר על שלדון אדלסון ששודרה במהדורת החדשות של ליל שבת בהנחייתו של גיא זהר בינואר 2011, נדרש "ערוץ 10" לשדר התנצלות שתוכנה הוכתב על ידי שלדון אדלסון. בחודש ספטמבר באותה שנה שודרה ההתנצלות ולוותה בהתפטרותם של מנכ"ל חברת "חדשות 10", ראודור בנזימן ועורכת "השבוע", רותי יובל, ופרישתו של מגיש "השבוע", גיא זהר מהגשת התוכנית‏[1].

בספטמבר 2011, עקב פרסומים מכפישים נגד רון לאודר כאילו הפעיל לחצים פסולים על אנשי ערוץ 10 להתנצל על דברי כזב שפרסמו בכתבה ששודרה על איש העסקים שלדון אדלסון, והתפטרות של מספר בכירים בגין הפרשה, החליט לאודר להפסיק את הזרמת הכספים למימון הערוץ, שכתוצאה מכך היה צפוי להפסיק לפעול באוקטובר 2011‏[2].

לאחר מכן הוחלט כי ב-27 בינואר 2012 שידורי הערוץ יפסיקו וזאת לא רק בגלל נושא ההתנצלות אלא גם חובות הערוץ למדינה - 42 מיליון ש"ח. בשבוע שלפני סגירת הערוץ (5 ימים לפני סגירתו), הושגה הסכמה שתמנע את סגירת ערוץ 10.

בפברואר 2012 הודיע גם יעקב אילון על התפטרותו מחדשות 10. הוא טוען כי ההתפטרות נובעת מהסיבה שהוא משדר כל ערב חדשות מאולפן בירושלים ואין לו אינטרקציה עם המגישים והכתבים (הם בגבעתיים, הוא בירושלים).

בסוף אפריל 2012 התחוללה סערה לאחר שהתברר כי ידיעה שהוצגה בהרחבה במהדורה המרכזית בדבר ניסיון חטיפה של ילדה ישראלית בפארק השעשועים דיסניוורלד היא ברווז עיתונאי. הידיעה הובאה על ידי הכתבת סיון כהן ואושרה על ידי מערכת החדשות והוצגה באופן דרמטי במיוחד. האמת התבררה בעקבות ספקות שהתעוררו בתוכנית הבוקר של טל ברמן ואביעד קיסוס באקו 99 FM למחרת הפרסום בערוץ 10. הסתבר שהסיפור אינו אלא אגדה אורבנית שכבר התרוצצה ברשת לאורך תקופה ארוכה. לאחר שהתבררה הטעות פורסמה במהדורה המרכזית הודעת תיקון תמציתית בה הוטלה האשמה על מקור הידיעה‏[3].

בעקבות התפטרותו של יעקב אילון, הוחלט כי תמר איש שלום תגיש את המהדורה לבד ארבע פעמים בשבוע וגיא זהר ימלא את מקומה במהדורת היום הנוסף. יומיים לאחר עזיבתו של אילון, חדשות 10 החליפו את האריזה הגרפית שלהם.

לאור בעיות כספיות בהן נתון הערוץ, בראשית יוני 2012 אושרו בדירקטוריון חדשות 10 מספר צעדי קיצוצים שנועדו להביא לחסכון כספי. בין היתר, הוחלט אז על הפסקת שידור התוכנית "השבוע", תוכנית המגזין ששודרה בימי שישי בערב‏[4].

לאחר מינויו של רפי גינת לתפקיד מנכ"ל הערוץ בתחילת 2013, מונה גולן יוכפז למנכ"ל חדשות 10‏[5]. באפריל 2013 תא עיתונאיות פרסם כי איש בכיר בתקשורת הטריד בכירות בעולם התקשורת. כמה ימים אחר כך הן חשפו שהאיש הוא עמנואל רוזן. בעקבות כך, רוזן הושעה לאלתר מערוץ כפרשן מדיני וכמגיש.

האולפן[עריכת קוד מקור | עריכה]

תמר איש שלום מגישה את המהדורה מגבעתיים
ינואר 2012: במהלך המהדורה, מתן חודורוב בגבעתיים - יעקב אילון בירושלים

האולפן הראשון[עריכת קוד מקור | עריכה]

האולפן הישן של חדשות 10 הושק בסוף שנת 2002, עם המהדורה הראשונה של חדשות 10, לאחר החלפת "חדשות ישראל". האולפן התבסס על תאורה פיזית בעיקר, מנורות כתומות, אשר לא שינו את צבען כלל. באולפן היו כ-10 טלוויזיות פלזמה עם רקעים פנורמיים (2003-2006 - רקעים כתומים-כחולים, 2006-2010 - רקעים סגולים-אדמדמים-כתומים). באולפן היו כ-9 מסכים שהרכיבו את "המסך הענק". ב-2006 שודרג מסך הגדול ונוספו לו עוד 3 מסכים. על פי סקר דעת קהל שנערך בשנת 2007, האולפן של חדשות 10 זכה לביקורות רעות. נכתב אז שהאולפן באותה תצורה הוא סגרירי, אפלולי וקרוב מדי למערכת החדשות. בסקר דעת קהל שנערך לגבי האולפנים האחרים נמצא שיש תמיכה בעיצוב האולפן של חדשות ערוץ 2 וכלל לא בעיצוב של אולפן מבט. בחדשות 10 הבינו שכבר אין טעם באולפן המבוסס על תפאורה פיזית והחליטו לפרק את האולפן שלהם. בין ה-11 באוקטובר לבין ה-13 באוקטובר 2010 פורק האולפן של חדשות 10 והשידורים הועברו כשמאחורי המגיש מסך ירוק עליו הוקרן צילום האולפן שכבר פורק.

האולפן הדינמי[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-7 בנובמבר 2010, לאחר חודש של שידורים תוך שימוש במסך ירוק וירטואלי, נחנך האולפן החדש של חדשות 10, אשר זכה לכינוי "האולפן הדינמי". האולפן מתבסס על אותו רעיון עליו מתבסס האולפן של חדשות ערוץ 2, שלפיו בלחיצת כפתור ניתן לשנות את צבעו של האולפן. האולפן החדש והדינמי שנחנך בנובמבר, ולווה בקמפיין פרסום, העלה את הרייטינג של ערוץ 10 למספר דו-ספרתי, 13.4 אחוזים. בכך, צומצם הפער בין חדשות 10 לחדשות ערוץ 2, שהשיגו אז 18.1 אחוזים בלבד.

האולפן הדינמי בנוי מיותר מ-100 מסכי פלזמה המתחברים לצורת מסכים ענקיים. יחד עם האולפן נחנכה גם אריזה גרפית חדשה, אך בתחילה רק האריזות למהדורה המרכזית ול"היום שהיה" היו מוכנות, כך שבמשך חודש, שידורי סוף-שבוע נעשו במתכונת הגרפית הקודמת.

ב-1 בינואר 2012 עבר שידור המהדורה המרכזית לאולפני JCS בירושלים, לאור חוק שהתקבל, לפיו מחויבים ערוצי החדשות לשדר מהבירה‏[6]. מאז, בעוד מגיש המהדורה יושב באולפן בירושלים, רבים מהכתבים מצולמים כשהם אינם יישובים לצידו של המגיש, כפי שהיה נהוג עד למעבר לאולפן החדש, אלא מדברים מהאולפן בגבעתיים. בינואר 2013 חזר שידור המהדורה לאולפן בגבעתיים, עד להשלמת בניית האולפן בירושלים.

האולפן בירושלים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בניין חדשות 10 ברחוב יפו שבירושלים

לאור חוק שהתקבל, לפיו מחויבים ערוצי חדשות לשדר מהבירה, ב-1 בספטמבר 2013 החל קיום שידורה של מהדורת החדשות המרכזית מאולפן זמני, הממוקם בקומת הקרקע של אולפני JCS בירושלים. זאת, עד להשלמת בניית אולפן קבוע למהדורה בקומת הגג של אותו בניין.

באולפן בירושלים נבנו חדרים עבור דסק החדשות, דסק החוץ, דסק הערבים, וכן חדרי שידור, עריכה, הפקה וניהול.

תוכניות בהפקת "חדשות 10"[עריכת קוד מקור | עריכה]

תוכניות עבר בהפקת "חדשות 10"[עריכת קוד מקור | עריכה]

תוכניות אקטואליה ומגזינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • "השבוע" עם גיא זהר[4]
  • "זה הזמן" עם עמנואל רוזן
  • "חדר מצב" עם דוד גלבוע
  • "רצון חופשי" עם אבי רצון
  • "העולם האמיתי מאחורי המודעות" עם ציפי ברנד – תוכנית תחקירים תיעודית, אשר עקבה אחרי מודעות המתפרסמות בכלי התקשורת השונים.
  • "דין וחשבון" עם רינו צרור – בכל תוכנית יצא צרור למסע במטרה להביא לצופה את פניה של ישראל.
  • "G10" – מגזין אשר סיקר את הפעילות האתגרית בישראל.
  • "האולפן המרכזי בשישי" עם גלעד עדין ורוני יובל – מגזין סוף השבוע הראשון של ערוץ 10
  • "הזירה" עם דן מרגלית – בכל שבוע עסקה התוכנית בנושא אחד ונתנה ייצוג למגוון הדעות הקשורות בו.
  • "מועצת החכמים" עם דן מרגלית

סדרות וסרטים תיעודים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • "אללה אסלאם" (2012) – סדרה תיעודית בארבעה פרקים בבימוי דוד דרעי ובהגשת צבי יחזקאלי הבוחנת את התפשטות האסלאם באירופה.
  • "על המשקל" (2004) – סדרה תיעודית על שיגעון הדיאטות בהגשת העיתונאית מיקי חיימוביץ'.
  • "איך לחצות את אירופה עם 100$?" (2004) – ספיישל תיעודי בשני חלקים, ובו יצא יגאל צור למשימה לחצות את אירופה רק עם 100 דולר ודרכון.
  • "המובחרים" (2005) – סדרה דוקומנטרית בת שלושה פרקים, אותה הגיש דני רופ וחשפה את אליפות צה"ל בכושר קרבי.
  • "בעקבות הגביע האבוד" (2005) – סדרה תיעודית שבמהלכה מסייר עמנואל רוזן בארצות שונות וחוקר את בעיית הכדורגל הישראלי.
  • "צהובים" (2005) – רינו צרור תיעד שלושה חודשים את קבוצת הכדורגל מכבי תל אביב.
  • "כל אנשי הקמפיין" (2006) – סרטה התיעודי של הבמאית ענת גורן שבו עקבה אחרי ההתרחשויות בפוליטיקה הישראלית בבחירות 2006.
  • "העולם הבא" (נקראה גם "ניצן הורוביץ מחפש את המחר") (2008) – סדרה בת שישה פרקים המציגים תופעות מפתח בדור הבא: מהפכות הפיתוח בסין והודו, המהפכה הסביבתית בערים, גלי ההגירה, והזינוק בתוחלת החיים.

בעלי תפקידים ב"חדשות 10"[עריכת קוד מקור | עריכה]

מנהלים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • מנכ"ל - גולן יוכפז
  • גבי שם טוב – סמנכ"ל כספים
  • דישון בילגורי – סמנכ"ל טכנולוגיה‏[7]
  • אמנון ברקאי – סמנכ"ל תפעול

מגישים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מגישים בעבר

כתבים ופרשנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

כתבים בולטים בעבר[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ סרטונים חדשות nana10 ודוד אברהם, צפו: גיא זהר התפטר מהגשת "השבוע" בשידור חי, באתר נענע 10, 9 בספטמבר 2011
  2. ^ יואב יצחקבגלל התנהגות מכפישי לאודר: לערוץ 10 אין כסף לאוקטובר, באתר חדשות מחלקה ראשונה (News1)‏, 17 בספטמבר 2011
  3. ^ ערן בר-און, הכתבת סיון כהן הושעתה, חדשות 10 התנצלו, באתר ynet‏, 30 באפריל 2012
  4. ^ 4.0 4.1 שלי פריצקר, מגזין שישי של ערוץ 10 בוטל, באתר נענע 10, 4 ביוני 2012
  5. ^ ynet, רשמית: גולן יוכפז מנכ"ל חדשות 10, באתר ynet‏, 28 בינואר 2013
  6. ^ רועי ברק, מהדורת חדשות 10 תשודר מהערב מאולפני JCS בירושלים, באתר גלובס, 1 בינואר 2012
  7. ^ אמילי גרינצווייג, סמנכ"לי טכנולוגיה חדשים בערוץ 10 וחדשות 10, באתר וואלה!, 5 בספטמבר 2011
  8. ^ 8.0 8.1 דוד אברהם, חדש על המסך: סבב מינויים בחדשות 10, באתר נענע 10, 3 באוקטובר 2011
  9. ^ סרטונים המבזק הראשון בהגשתה בתוכנית הבוקר "אורלי וגיא", מהדורת יום שישי, ה-8 ביוני 2012 (החל מהדקה ה-07:51)
  10. ^ דוד אברהם, רובי המרשלג ישמש ככתב הצפון של ערוץ 1, באתר וואלה!, 3 במאי 2012