אלון מורה – הבדלי גרסאות

תוכן שנמחק תוכן שנוסף
←‏שכונות היישוב: הסרת אזכור של מאחז
חגי אדלר (שיחה | תרומות)
ביטול גרסה 7496946 של Yuri (שיחה) קרא דיונים בנושא
שורה 44: שורה 44:
==שכונות היישוב==
==שכונות היישוב==
עקב שטחו הרחב של היישוב, 4,000 דונם, הוקמו בסביבתו שכונות.
עקב שטחו הרחב של היישוב, 4,000 דונם, הוקמו בסביבתו שכונות.

===החווה של סקלי (גבעה 792)===
[[תמונה:הרחיבי אלון מורה.jpg|שמאל|ממוזער|250px|שכונת חוות סקאלי בהקמה: בית הכנסת למעלה, צריף מגורים במרכז, הדיר למטה]]
[[תמונה:Synagogue_scali_farm.jpg|שמאל|ממוזער|250px|בית הכנסת - 2008]]
[[תמונה:Havat_scali.jpg|שמאל|ממוזער|250px|מבנה בחוות סקאלי - 2008]]

'''חוות סקאלי''' הוקמה על ידי יצחק סקלי כ-4 ק"מ מזרחית ל[[אלון מורה]] על רכס [[הר כביר]], בגובה 792 מטר מעל [[פני הים]]. החווה נמצאת ברובה על [[אדמות מדינה]] וזכתה לסיוע של החטיבה להתיישבות של [[ההסתדרות הציונית]] ושל גורמי שלטון נוספים. המאחזים עלה על הקרקע הרבה לפני מארס 2001 - המועד הקובע לכאורה בכל הנוגע להתחייבות הישראלית לארצות הברית בסוגיית המאחזים.

במאחז גרות מספר משפחות בבתי עץ, אבן ומבנים ניידים. במקום בית כנסת קטן. היישוב הוא [[חווה חקלאית]] ותושביה מתפרנסים ממטעי ה[[זית]]ים מעדר ה[[כבש]]ים שברשותם. ביישוב קיים מפעל העוסק בייצור מוצרים לבנייה. רב החווה הוא הרב דוד בנימין (בנו של הרב [[גדעון בנימין]], רב היישוב [[נוף איילון]]) שמתגורר עם משפחתו בחווה.

בחוות סקאלי [[מקווה]] טהרה נייד, המיועד לגברים בלבד.

החווה של סקלי הוקמה על הקצה המזרחי של הרכס, שעליו יושבת אלון מורה, כחלק מניסיון ליצור רצף שליטה על הרכס כולו, כך שיתאפשר חיבור של אלון מורה אל בקעת הירדן, ולכלול את היישוב במפת הקבע‏‏<ref>‏ המקור: [http://www.haaretz.co.il/hasite/pages/ShArtSR.jhtml?itemNo=722985&objNo=59679&returnParam=Y]. ‏</ref> מאחז דומה הוקם במהלך שנת 2002, כחלק מאותה תפיסה, ליד הכביש העוקף המחבר את אלון מורה עם היישוב איתמר, אך הוא פורק עוד בטרם אוכלס.


====קרקעות היישוב====
====קרקעות היישוב====

גרסה מ־12:07, 3 בספטמבר 2009

אלון מורה
קובץ:אלון מורה 3.jpg
אלון מורה
מדינה ישראלישראל ישראל
מחוז יהודה ושומרון
מועצה אזורית שומרון
גובה ממוצע[1] ‎661 מטר
תאריך ייסוד 1980
תנועה מיישבת אמנה
סוג יישוב יישוב קהילתי
נתוני אוכלוסייה לפי הלמ"ס לסוף פברואר 2024 (אומדן)[1]
  - אוכלוסייה 2,103 תושבים
    - שינוי בגודל האוכלוסייה ‎0.4% בשנה
מדד חברתי-כלכלי - אשכול
לשנת 2019[2]
4 מתוך 10
http://www.elonmore.co.il

אלון מורה היא התנחלות בשומרון, סמוך לעיר שכם. הקמת אלון מורה לוותה במאבק ממושך של מייסדיו במשך כשבע שנים, עד לקבלת אישור ממשלתי ליישוב. במהלך שנים אלו התגבשה תנועת גוש אמונים, שריכזה את הפעילות האזרחית ליישוב שטחי יהודה שומרון וחבל עזה.

גאוגרפיה

בתנ"ך "אלון-מורה" הוא שם נרדף לשכם או ציון מקום ליד שכם: "ויעבור אברם בארץ עד מקום שכם עד אלון-מורה" (בראשית יב,ו). כיום, אלון מורה ממוקם על מורדותיו הדרומיים של רכס הר כביר במרחק קילומטרים ספורים משכם וצופה אל תל בלטה - שכם המקראית.

רכס הר כביר נמתח לאורך כחמישה ק"מ מדרום מזרח לצפון מערב. פסגתו המערבית מתנשאת לגובה של 792 מ' מעל פני הים. אלון מורה ממוקם מגובה 650 מ' ועד 750 מ' מעל פני הים.

שטחו המתוכנן של היישוב מגיע לכדי 4,000 דונם, חלקם מכוסים בחורש של עצי אורן.

הנוף הנשקף מהיישוב כולל: למרגלות הרכס מצפון לו, נחל תרצה, המושך מים בכל ימות השנה ובו עובר הכביש הראשי שכם - בקעת הירדן עד לגשר אדם. זוהי "דרך מבוא השמש", בה עברו, על פי המסורת, בני ישראל עם כניסתם לארץ בהנהגת יהושע, לבנות מזבח בהר עיבל. מצפון לנחל רכס הר טמון, וממזרח לו הבקעה והרי-גלעד. ממערב ליישוב צופים עליה הר עיבל והר גריזים אתרי ההתרחשות המקראית של מעמד הברכה והקללה (יהושע פרק ח), ובתווך העיר שכם. דרומית לאלון מורה, עמק סוכר (עסכר) ובקעת בית דגן, (היישוב הערבי בית דג'ן) אשר בה מתוכננת דרך נוספת לבקעה, ועמק המכמתת אשר בו עוברת הדרך הראשית שכם- רמאללה - ירושלים.

מזג האוויר באלון מורה נוח, בדומה לאוויר של ירושלים.

גרעין אלון-מורה

אלון מורה - מבט מהר כביר - 2008

גרעין אלון מורה הוקם על ידי מנחם פליקס ובני קצובר במטרה להקים התיישבות באזור שכם, לאו דווקא במקום מסוים. הגרעין מנה בתחילתו כמה עשרות משפחות ומספר רווקים ורווקות. רק לאחר מגעים רבים ושמונה ניסיונות התיישבות, אשר הגיעו לשיאן בניסיון התיישבות בסבסטיה בחנוכה תשל"ו, ניתן לגרעין אישור על ידי ממשלת יצחק רבין, להתיישב במחנה "קדום", 11 ק"מ מערבה משכם. במהלך תקופה זאת, התגבשה תנועת גוש אמונים, אשר הורכבה מגרעין אלון מורה וגרעינים נוספים.

לאחר עליית הליכוד לשלטון ב-1977 הבטיח ראש הממשלה מנחם בגין שיהיו הרבה אלוני מורה, אולם רק לאחר חודשים רבים הורשו אנשי הגרעין לעבור ממחנה קדום לאתר ליד שכם. חלק מחברי הגרעין אכן עברו לאתר אלון מורה המקורי (היום איתמר), וחלקם נשארו במחנה קדום שהפכה ליישוב קדומים. בעקבות עתירה לבג"ץ כנגד שימוש בקרקעות המופקעות של "איתמר" לצורך הקמת התיישבות, פסק בית המשפט כי ההפקעה אינה חוקית והיישוב אלון מורה עבר ב-1980 למיקומו הנוכחי. עם הזמן, נקנו מידי הבעלים הערבים האדמות של האתר באיתמר, והיישוב איתמר קם.

מוסדות חינוך וקהילה

מעון לגילאי 0-3, גן לגילאי 3. שני גני-ילדים - לגילאי 4-5. תלמוד תורה נחלת צבי לבנים בכיתות א - ח. בית ספר נחלת צבי לבנות בכיתות א - ח. ישיבת הסדר ברכת יוסף בראשות רב היישוב, הרב אליקים לבנון וכן ישיבה תיכונית, ספריה, אולם ספורט, בריכת שחיה הפועלת בימי הקיץ. ישנם 5 בתי כנסת. מועדון קשישים. תנועת נוער - אריאל.

מכון חלקת השדה

קובץ:Machon hekkat sade.jpg
הכניסה למכון חלקץ שדה

המכון פועל משנת 1982. בקמפוס העומד לרשותו הוא מארח עד 200 בני נוער להשתלמויות בנושאי יהדות ואמונה ובנושאי ארץ ישראל. שמו ניתן לו מהאמור בספר בראשית: "וַיָּבֹא יַעֲקֹב שָׁלֵם עִיר שְׁכֶם, אֲשֶׁר בְּאֶרֶץ כְּנַעַן, בְּבֹאוֹ, מִפַּדַּן אֲרָם; וַיִּחַן, אֶת-פְּנֵי הָעִיר. וַיִּקֶן אֶת-חֶלְקַת הַשָּׂדֶה, אֲשֶׁר נָטָה-שָׁם אָהֳלוֹ, מִיַּד בְּנֵי-חֲמוֹר, אֲבִי שְׁכֶם- בְּמֵאָה, קְשִׂיטָה. וַיַּצֶּב-שָׁם, מִזְבֵּחַ; וַיִּקְרָא-לוֹ--אֵל, אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל." ( פרק ל"ג, י"ח- כ').

המכון מתרכז היום (2007) בתחומים הבאים:

  • היותו "מדרשת טיולים" לאזור. האירוח במקום והסיורים בסביבה הקרובה.
  • השתלמות לבנות מסיימות אולפנה בנושאי כשרות בבית.

שכונות היישוב

עקב שטחו הרחב של היישוב, 4,000 דונם, הוקמו בסביבתו שכונות.

החווה של סקלי (גבעה 792)

קובץ:הרחיבי אלון מורה.jpg
שכונת חוות סקאלי בהקמה: בית הכנסת למעלה, צריף מגורים במרכז, הדיר למטה
קובץ:Synagogue scali farm.jpg
בית הכנסת - 2008
קובץ:Havat scali.jpg
מבנה בחוות סקאלי - 2008

חוות סקאלי הוקמה על ידי יצחק סקלי כ-4 ק"מ מזרחית לאלון מורה על רכס הר כביר, בגובה 792 מטר מעל פני הים. החווה נמצאת ברובה על אדמות מדינה וזכתה לסיוע של החטיבה להתיישבות של ההסתדרות הציונית ושל גורמי שלטון נוספים. המאחזים עלה על הקרקע הרבה לפני מארס 2001 - המועד הקובע לכאורה בכל הנוגע להתחייבות הישראלית לארצות הברית בסוגיית המאחזים.

במאחז גרות מספר משפחות בבתי עץ, אבן ומבנים ניידים. במקום בית כנסת קטן. היישוב הוא חווה חקלאית ותושביה מתפרנסים ממטעי הזיתים מעדר הכבשים שברשותם. ביישוב קיים מפעל העוסק בייצור מוצרים לבנייה. רב החווה הוא הרב דוד בנימין (בנו של הרב גדעון בנימין, רב היישוב נוף איילון) שמתגורר עם משפחתו בחווה.

בחוות סקאלי מקווה טהרה נייד, המיועד לגברים בלבד.

החווה של סקלי הוקמה על הקצה המזרחי של הרכס, שעליו יושבת אלון מורה, כחלק מניסיון ליצור רצף שליטה על הרכס כולו, כך שיתאפשר חיבור של אלון מורה אל בקעת הירדן, ולכלול את היישוב במפת הקבע‏‏[3] מאחז דומה הוקם במהלך שנת 2002, כחלק מאותה תפיסה, ליד הכביש העוקף המחבר את אלון מורה עם היישוב איתמר, אך הוא פורק עוד בטרם אוכלס.

קרקעות היישוב

לפי דו"ח ששון, המאחז בנוי הן על אדמות מדינה והן על אדמות פרטיות. לטענת בעל החווה, האדמה נרכשה על ידי יהודים. אבל, הבעלות לא הועברה אליו בטאבו ברמאללה בגלל חשש לחיי המוכרים. המוכרים עצמם טוענים כלפי חוץ שלא מכרו מפחד הערבים סביבם, אבל משרד השיכון, לפני שסייע ליושבי החווה, בדק היטב אם האדמות נמכרו ורק אחרי שהוברר לו שהמכירה תקפה, סייע לתושבים במסגרת סיוע למינהל הכפרי.

התקיפה בשנת 2003

בשנת 2003 הותקף המאחז על ידי שני מחבלים חמושים ברובי קלצ'ניקוב וברימונים. הם התקרבו לאחד הבתים, ירו לתוך הבית (ראו תמונה) וכך ניסו לבצע פיגוע במאחז. המחבלים נהדפו ונהרגו באש מאבטחי החווה הם קיבלו על כך תעודות הוקרה מצה"ל.

במערכת הביטחון יש מי שסבור, כי לרבים מהדיווחים על המעורבות של אנשי החווה בפגיעות בפלסטינים או ברכוש פלסטיני לא היה בסיס, וכי סקאלי עצמו הוא אדם הגון שניתן להגיע עמו להבנות. סקאלי משוכנע שמי ש"כרה לו את הבור", כלומר סימן אותו כיעד לפינוי, הם אנשי תנועות השמאל שמנסים לגרור אותו לעימותים מול פלסטינים. סקאלי עצמו מעולם לא הסתיר את דעתו ש"מסכת יחסים כלשהי בין יהודי השומרון לבין ערביי השומרון היא בלתי אפשרית", והגדיר את המציאות על גב ההר כ"מציאות של מאבק ומלחמה ולא כמציאות של הידברות" ‏‏[4]

כריתת עצי הזית

בשנת 2006 הואשמו תושבי חוות סקאלי בכריתת עצי זית של ערביי הסביבה. בעקבות אירועים אלה, ב-12 ינואר 2006 הנחה שר הביטחון, שאול מופז, לבצע פינוי של שלושה מאחזים בלתי חוקיים, ביניהם חוות סקאלי ליד אלון-מורה. משרד הביטחון הודיע כי מעת לעת, כאשר עולה הצורך, מאשר שר הביטחון פינוי של מאחזים. במקום מתגורות כמה משפחות מקור: עומר שיקלר, מופז אישר פינוי והריסת 3 מאחזים בלתי חוקיים - אתר NFC

שכונת "הרחיבי"

מקום שכונת הרחיבי

השכונה בנויה על הכתף היורד מהר כביר לכיוון דרום. שמה בא מהפסוק בספר ישעיהו: " רָנִּי עֲקָרָה, לֹא יָלָדָה; פִּצְחִי רִנָּה וְצַהֲלִי לֹא-חָלָה, כִּי-רַבִּים בְּנֵי-שׁוֹמֵמָה מִבְּנֵי בְעוּלָה אָמַר יְהוָה. הַרְחִיבִי מְקוֹם אָהֳלֵךְ, וִירִיעוֹת מִשְׁכְּנוֹתַיִךְ יַטּוּ--אַל-תַּחְשֹׂכִי; הַאֲרִיכִי, מֵיתָרַיִךְ, וִיתֵדֹתַיִךְ, חַזֵּקִי. כִּי-יָמִין וּשְׂמֹאול, תִּפְרֹצִי; וְזַרְעֵךְ גּוֹיִם יִירָשׁ, וְעָרִים נְשַׁמּוֹת יוֹשִׁיבוּ. (פרק נ"ד, א'-ג')

במקום מבנה בית כנסת מאבן, נטיעות על שטח של 150 דונם ומתוכנן שכונה בת 30 יחידות דיור.

גבעת "הרחיבי" באלון מורה, היא הגבעה הקרובה ביותר לשכם ולקברו של יוסף הצדיק. המרחק ממנה לשכם הוא 4 ק"מ.

בפינוי שנערך באוקטובר 2007 נתקלו כוחות הביטחון בהתנגדות של 80 המתנחלים ששהו במקום. המתנחלים ניסו לחסום את דרכם של החיילים והשוטרים. בעימותים בין הצדדים נפצעו באורח קל מאוד שני אזרחים ושוטר מג"ב.

אתרי טבע ונוף

מצפון לאלון מורה מצוי הר כביר. כליו נמצאו שרידי חקלאות קדומה: בורות מים, גתות ובורות סיד.

שיח' בלאל אבן רמאח

מבנה אתר שיח' בלאל אבן רמאח, 1997
מבט ממצפה לונץ להר גריזים ולהר עיבל ובתווך העיר שכם

בפסגת הר כביר ממוקם מבנה מקודש קדום (ולא קבר) לזכרו של השיח' בילאל אבן רמאח, הידוע כמואזין של מוחמד, מבשר האיסלם. במקום יש מוצב של צה"ל שמאבטח את האתר.

מצפה לונצי

במרומי הר כביר, הוקם בסיוע הקק"ל "מצפה לונצי" ע"ש תת-אלוף במילואים יוסף לונץ מושל שכם בעבר, שהיה ידיד ההתיישבות וידיד גרעין אלון מורה. זוהי נקודת תצפית ייחודית המשקיפה על נוף מרהיב בהיקף של 360 מעלות. ביום בעל ראות טובה ניתן לראות את החרמון.

במצפה לונץ מרפסות לכל רוחות השמים עם לוחות הסברים, מהם ניתן להשקיף על הגלעד, בקעת הירדן, צפון הארץ - עד הר החרמון ובמערב הרי השומרון ומדרום הרי בנימין עד להר בעל חצור.

מצפה אילן

בצידו הדרומי של היישוב, מאחורי הישיבה, הוקם בה'תשס"ז "מצפה אילן" ע"ש אילן גבאי, שנפל חלל במלחמת לבנון השנייה. המצפה משקיף על כל צפון השומרון ועמק יזרעאל, והותקנו בו שביל גישה נוח עם פנסי תאורה ספסלי נדנדה ושולחנות פיקניק.

יער אורות

חורשת אורנים וצמחיה פראית הממוקמת בקצה היישוב. במקום שולחנות לפיקניק ומתקני משחק לילדים. האתר נקרא על שמו של אורי בר-און.

שבת אלון מורה

בכל שנה, בשבת פרשת לך לך, מתקיימת באלון מורה שבת אירוח גדולה (בפרשה זו מוזכרת "אלון מורה" לראשונה בתורה). ראשיתה של מסורת זו החלה בעיצומם של ימי אינתיפאדת הר הבית, בימים בהם רבו מקרי-ירי על צירי התנועה בדרכי יהודה ושומרון והתמעטו מאוד המבקרים באלון מורה. שבת האירוח נועדה לפרוץ את אווירת ההסגר, ולהביא אורחים רבים. ברבות הימים, הפכה שבת זו למסורת קבועה ומוכרת בציבור כשבת מיוחדת של היישוב אלון מורה.

הערות שוליים

  1. ^ 1 2 אוכלוסייה בעיריות, במועצות המקומיות והאזוריות וביישובים בעלי 2,000 תושבים לפחות - לפי טבלה חודשית של למ"ס עבור סוף פברואר 2024 (אומדן), בכל יתר היישובים - לפי טבלה שנתית של למ"ס עבור סוף 2022.
  2. ^ הנתונים לפי טבלת מדד חברתי כלכלי של למ"ס נכון לשנת 2019
  3. ^ ‏ המקור: [1]. ‏
  4. ^ ‏המקור:
    שגיאות פרמטריות בתבנית:הארץ

    פרמטרים ריקים [ 5 ] לא מופיעים בהגדרת התבנית
    נדב שרגאי, החווה של סקאלי, הגבעה של רונן, באתר הארץ, 30 יוני 2006‏

גלריית תמונות מאלון מורה

גלריית תמונות מחוות סקאלי

קישורים חיצוניים


על חוות סאקלי


תבנית:נ