עולם מופלא

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף Planet Earth)
עולם מופלא
עטיפת גרסת ה-DVD של הסדרה
עטיפת גרסת ה-DVD של הסדרה
סוגה סדרת טבע
יוצרים BBC
כותבים דייוויד אטנבורו עריכת הנתון בוויקינתונים
בימוי אלסטייר פות'רגיל עריכת הנתון בוויקינתונים
מנחים דייוויד אטנבורו עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים Nikolay Drozdov עריכת הנתון בוויקינתונים
ארץ מקור הממלכה המאוחדתהממלכה המאוחדת הממלכה המאוחדת
שפות אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר עונות 1
מספר פרקים 11
תוכנית המשך עולם מופלא 2
הפקה
מפיק דייוויד אטנבורו ואליסטר פותרג'יל
חברת הפקה BBC עריכת הנתון בוויקינתונים
הפצה BBC, נטפליקס עריכת הנתון בוויקינתונים
אתר צילומים אנטארקטיקה, מונגוליה, אפריקה, גינאה החדשה, מקסיקו, אתיופיה, ונצואלה, אינדונזיה עריכת הנתון בוויקינתונים
מוזיקה ג'ורג' פנטון עריכת הנתון בוויקינתונים
אורך פרק 50–55 דקות
שידור
רשת שידור BBC
רשת שידור בישראל הערוץ הראשון
כאן 11
תקופת שידור מקורית 5 במרץ 200610 בדצמבר 2006
תקופת שידור בישראל 31 במאי 20072007
קישורים חיצוניים
האתר הרשמי
דף התוכנית ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

עולם מופלאאנגלית: Planet Earth) היא סדרת-טבע תיעודית שהופקה על ידי ה-BBC. הסדרה מורכבת מ-11 פרקים עיקריים, העוסקים כל אחד בסביבת מחיה אחרת בכדור הארץ, ומשלושה פרקים נוספים שעוסקים בעתידו של כדור הארץ והחיים בו. את הסדרה הפיקו דייוויד אטנבורו ואליסטר פותרג'יל. אטנבורו שימש גם כקריין הסדרה. הקריין בגרסה העברית הוא הזמר דני בסן.

הסדרה הופקה בשיתוף עם ערוץ דיסקברי ועם ה-NHK (רשות השידור היפנית), ותוארה בידי יוצריה כ"מבט כולל על המגוון הקיים בכדור הארץ". "עולם מופלא" היה מסרטי הטבע הראשונים שצולם בטכנולוגיית טלוויזיה בהבחנה גבוהה (HD), שיוצרת איכות תמונה טובה יותר. במקור, שודרה התוכנית בבריטניה במהלך שנת 2006. בישראל שודרה התוכנית ב-31 במאי[1] 2007 בערוץ הראשון, וב-2017 בשידורים חוזרים בכאן 11. הסדרה זכתה להצלחה בישראל, והפרק הראשון שלה גרף 9.6% רייטינג[2], שיעור גבוה יחסית למרבית התוכניות ששודרו בערוץ הראשון. הסדרה זכתה להצלחה רבה גם בשאר העולם, ובסך הכול נמכרה ל-130 מדינות[3].

כל פרקי הסדרה יצאו לאקרנים גם במארז DVD, ואף ניתן לקנות בנפרד את הפסקול שלה. לסרטי ה-DVD מצורף דיסק של הסדרה העוקבת "עולם מופלא: העתיד". כמו כן יצא ספר המבוסס על הסדרה שתורגם לעברית.

שנה לאחר מכן, ב-2007, נוצר סרט קולנוע בשם "עולם גדול מופלא", המבוסס על מרבית חלקי הסרט, בדגש על שלושה יצורים חשובים ונדירים - דוב קוטב, פיל סוואנה אפריקני ולווייתן גדול-סנפיר.

עשר שנים לאחר מכן, ב-2016, שודרה סדרת המשך בת שישה פרקים לסדרה, תחת הכותרת "עולם מופלא 2". סדרה המשך נוספת - עולם מופלא 3, שודרה בסוף 2023.

הפקה ומאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפקת הסדרה ארכה למעלה מחמש שנים, ובוצעה על ידי המפיק אליסטר פותרג'יל וצוותו, שאחראים גם לסדרה המוצלחת הכוכב הכחול. הקריין הראשי של הסדרה בגרסה המקורית הוא סר דייוויד אטנבורו, שדרן טלוויזיה פופולרי וחלוץ בתחום סרטי הטבע, ואת המוזיקה שמלווה את פרקי הסדרה הלחין ג'ורג' פנטון. במהלך צילום הסדרה, ביקר הצוות ב-62 מדינות, והצילומים נערכו ב-204 אתרים טבעיים שונים ברחבי העולם[3]. ההפקה כולה ארכה יותר מ-5 שנים, ובכללן יותר מ-2,000 ימי צילומים. הפקת הסדרה עלתה כ-13 מיליון לירות שטרלינג, שהן כ-26 מיליון דולרים[4].

הסדרה מורכבת מ-11 פרקים עיקריים. הפרק הראשון מהווה סקירה כללית של הסדרה, על ידי תיאור של כל סביבות המחיה השונות שעליהן יוסבר ביתר-פירוט בפרקים הבאים. המעבר מקצה אחד של כדור הארץ לקצהו השני והסקירה של סביבות המחיה השונות והייחודיות של כדור הארץ ממחישים לצופה את המגוון העשיר של צורות חיים ונופים הקיימים בכדור הארץ כולו. כל אחד מ-10 הפרקים הבאים מתמקד באחת מהסביבות הטבעיות הקיימות בכדור הארץ וסוקר את מאפייניה, נופיה, את האתגרים הטבעיים המצויים בה ואת המגוון של הפאונה והפלורה החיים בה, ודרכי הישרדותם.

הפקת הסדרה כללה שימוש בטכניקות צילום ייחודיות ובטכנולוגיה חדשנית. היה זה בין הפעמים הראשונות שכמה מהתנהגויות בעלי החיים, הנופים ותופעות הטבע שנראו בסדרה צולמו ותועדו. בין התנהגויות הייחודיות שצולמו במהלך הסדרה ניתן למנות את המרדף של קבוצת זאבים מצויים אחרי אייל הצפון - שצולם מן האוויר; את נמר השלג שרדף אחרי עז מבריגה בהרי ההימלאיה; את גורי דוב הגריזלי שיוצאים ממאורתם לאוויר העולם בפעם הראשונה; את מקוק הסרטנים שצולל מתחת למים; ואת למעלה ממאה דגי המפרשן שניצודו בבת-אחת. בסיטואציות מסוימות בסדרה נעשה שימוש בהשלמת תמונה על ידי מחשב כדי לאפשר הצגת תמונה רציפה.

כמה מפרקי הסדרה, ובייחוד פרקים 6–11, מציגים סיטואציות קשות לצפייה מעולם הטבע, דוגמת פיל בודד שמותקף באכזריות על ידי קבוצת אריות או דוב קוטב שמנסה לתקוף מושבת ניבתנים ללא הצלחה ולבסוף מוכרע על ידי הרעב, התשישות והחבלות הגופניות. פאתרגיל אמר כי הוא ביקש מה-BBC להציג אזהרה הולמת לפני שידור קטעים אלו.

11 הפרקים העיקריים בסדרה ממעטים להתייחס לבעיות איכות סביבה עולמיות שנגרמות כתוצאה מנזקי האדם, דוגמת התחממות עולמית, אובדן בתי גידול, בעלי חיים בסכנת הכחדה ועוד. דייוויד אטנבורו אמר כי הדבר נעשה בכוונה תחילה, מפני שהיוצרים העדיפו לסקור את המגוון והיופי שבכדור הארץ. מכל מקום, חלקה השני של הסדרה, "עולם מופלא: העתיד" - המורכב משלושה פרקים, מתייחס בהרחבה לשימור הטבע, להשפעות האדם על בתי הגידול השונים ולאפשרות לחיות לצד הטבע מבלי להזיק לו.

פרקי הסדרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בבונים זנובים ברמת אתיופיה. צולמו בפרק על ההרים.
נוף מאגם באיקל. צולם בפרק על המים המתוקים.
מערת לצ'וגיה. צולמה בפרק על המערות.
דיונות החול העצומות במדבר נמיב. צולמה בפרק על המדבריות.
לווייתנים גדולי סנפיר סועדים במימי אנטארקטיקה. צולמו בפרק על עולמות הקרח.
ביזון אמריקני. צולם בפרק על המישורים הגדולים.
פילי יער בקרחת יער. צולמו בפרק על יערות הגשם.
עמלץ לבן מנסה לתפוס גור דוב ים בדרום אפריקה. צולם בפרק על הימים הרדודים.
יערות סקויות עצומות בקליפורניה. צולמו בפרק על היערות העונתיים.
כריש לווייתני שוחה. צולם בפרק על מעמקי האוקיינוסים.
  1. מקוטב עד קוטב: בפרק הראשון מוצגות סביבות מחיה שונות לאורך כדור הארץ והתמודדות בעלי החיים המצויים בהן עם שינוי האקלים ההדרגתיים ועם חילופי עונות השנה. בפרק נראים פינגווינים קיסריים השורדים בחורף האנטארקטי הקשה, גורי דובי קוטב יוצאים ממאורתם באביב, להקות ענק של איילי צפון שנודדות יותר מ-3,000 קילומטרים מדי שנה ואחריהם זאבים רעבים, יערות נשירים בעלי שינויים עונתיים גדולים בהם נמר אמור נדיר, פריחת עצי דובדבן ביפן וברווזי באיקל בנדידה, ביערות הגשם הטרופיים עדניים מחזרים אחר נקבות, עמלץ לבן צד גורי דובי ים בדרום אפריקה, אדים עולים בההימלאיה, סופת חול מדברית ובדלתת האוקוונגו זאבים טלואים צדים אנטילופות בעוד פילים אפריקנים מגיעים למקווה המים לאחר צעידה מתישה.
  2. הרים: בפרק מוצגות סביבות ההרים. נראים המעיינות הגעשיים של שקע דנקיל והר הגעש ארטה אלה, בבון זנוב - הפרימט היחיד שעיקר תזונתו מבוססת על דשא, החי ברמה האתיופית לצד היעל האתיופי והזאב החבשי, הרי הגעש הפעילים בהרי האנדים בהם חיים הגואנקו והפומה, במורדות מושלגים בהרי הרוקי עליהם נמים נקבות דוב גריזלי בחורף, קרחוני הרי האלפים ומסע הקרחונים, הרי קארקוראם בהם נמר השלג צד עזים מבריגות ועיטים יוצאים לציד והרי ההימלאיה בה נראית פנדה ענקית עם גורה ומגוון חי ביערות ההימלאיה. לסיום נראה ההר הגבוה בעולם - האוורסט, מעליו מעופפים כל שנה מאות עגורי חן בניסיון להימלט מהקור ומעיטים במסע להודו.
  3. מים מתוקים: בפרק מוצגים הנחלים, האגמים, הביצות והנהרות החיוניים לרוב החיות על פני היבשה. נראה המפל הגבוה בעולם - מפל אנחל בוונצואלה שגובהו מגיע ל-1 ק"מ, סלמנדרת ענק יפנית - הגדולה שבמיני הדו-חיים בדיג, דגי הסלמון שחוזרים כל שנה לנהרות הולדתם בעוד דובי הגריזלי ממתינים להם, הגראנד קניון הגדול הנראה מהחלל, לוטרות נלחמות בתניני ביצות בנהרות הודו, תניני יאור אורבים לגנואים בנהר המארה, ימת מלאווי המלאה באמנוניים ובלהקות ישחוריים העפים מעליה ודגי מורמיר זאבי רעבתנים, ימת באיקל בה חי כלב ים הייחודי למים מתוקים - פוסה באיקלית, נהר האמזונאס בו דולפיני אמזונאס דגים, מפלי איגואסו, ביצת הפנטנל העצומה בה נראים קיימנים ודגי דוראדו זהוב ופיראניות טורפים וכן הרבה עופות מים כמו כפן ורוד וחסידת עצים, מישורי הסונדרבאנס בהם שוחים מקוקי סרטנים ולהקה ענקית של אווזי צפון.
  4. מערות: הפרק מציג את המערות והמנהרות שהתנאים השוררים בהם אילצו את בעלי החיים החיים בהן להסתגל לתנאי מחיה ייחודיים. חוקרים צונחים אל מערת הסנוניות במקסיקו, ארכנוקמפה בציד בניו זילנד, מערת האיילים (אנ') במלזיה, אשפי מסטיף קמוטי-השפה וסלנגנות במערת בורניאו היוצרים גואנו שופע ועליו "שטיח" של תיקנים ונצי עטלפים תוקפים את העטלפים, עטלפים אחרים נטרפים בידי פיתונים הממתינים להם, מתחת למים חכליליים ואלמוגיות יוצאות ממערות בניו זילנד בחשיכה, טרוגלוביטים כמו סלמנדרת מערות טקסנית ומלאך המערות שאיבדו את עיניהם, תצורות מערה כמו עמודי מערות נטיפים, הסנוטים - מאגרי המים המקסיקנים המכילות מערות תת-מימיות המובילות ישר לים, המערות בפארק הלאומי מערות קרלסבד שנוצרו מחומצה גופרתית רעילה מבעבעת ומערת לצ'וגיה (אנ') שנחשבת למערה היפה ביותר בעולם.
  5. מדבריות: הפרק מציג את המדבריות. נראים גמלי דבשתיים נדירים במדבר גובי, מדבר סהרה בו סופות חול כבדות, תצורות חול בנמיב והמדבר הלבן במצרים, הקנגורו האדום שורד במדבריות אוסטרליה, פנק יוצא ממחילתו בלילה, גואנקו וקקטוסיים שורדים במדבר אטקמה בזכות ערפילי האוקיינוס, הסגווארו במדבר סונורה מתרחב אחרי סערת גשמים ומואבק בידי זיזף חוטמני, בישראל יעלים נובים נאבקים, לטאה שטוחה במדבר נמיב בו דיונות ענקיות וחיות מפתיעות למדבר: אריות ופילים מדבריים שורדים עם ראמי צבי בזכות צמיחה הנובעת מירידת גשמים ממרחק, עמק המוות החם ולהקת ענק של חגבי ארבה בתעופה.
  6. עולמות של קרח: הפרק מציג את אקלים הקוטב של אנטארקטיקה וארקטיקה, הקפואים בהם קיים אקלים קפוא קיצוני. נראים פינגווין רצועת-הסנטר ופינגווין אדלי המקננים באביב באזורים חשופים, לווייתנים גדולי סנפיר סועדים על קריל אנטארקטי, יסעור שלג ואנטארקטי מותקפים על ידי חמסן דרומי והתכנסות רבייה של הפינגוונים הקיסריים - הגדולים שבפינגווינים לפני החורף האכזרי במהלכו הזכרים נשארים על הקרח הקפוא ומצטופפים יחדיו. בארקטיקה להקת אדרית שורדת במפרצים פתוחים בקרח, שועל שלג מתקרב לעגל של כבש מושק אך מוברח וזאבים מאיימים על הכבשים החסונים, דובת קוטב מתעוררת באביב עם גוריה ויורדת לים הקפוא המפשיר במהירות בעוד להקות עופות כמו אלקה קטנה, עגור קנדי, חמסן זנבתן וחופמאים מגיעים להתרבות. בסוף האביב הקרח נמס במהירות ודובים נאלצים לשחות בים עד שיגיעו ליבשה מוצקה. בסדרה נראה דוב שהגיע לאי עליו היו עדר ניבתנים חזקים, ניסה לתפוס כמה מהם, אך הפסיד ונפצע ולבסוף מת מתשישות ומפציעות.
  7. המישורים הגדולים: בפרק מוצגים הערבות הרחבות המכילות מגוון רב של בעלי חיים. נראית נדידת צבאי יעל מונגולים בנדידתם השנתית וגנואים ושתאים בסוואנות האפריקאיות, אווזי שלג בטונדרה מתמודדים עם שועלה רעבה בעוד איילי צפון נמלטים מיתושים ומזאבים ארקטיים, בערבות העצומות של אמריקה נראים עדרי ביזונים, פריחה בדרום אפריקה בעוד ברמת טיבט היבשה נראים עדרי יאק וקיאנגים, פיקות רמה וציידם הקטלני - השועל הטיבטי. בערבות הלחות של הודו עשבי ענק מסתירים פילים, קרנפים, חובות וחזירים גמדיים ובסוואנות של אפריקה להקת אריות מורידה גורי פילים סמוך לבורות המים - אירוע נדיר מאוד. בכמה ערבות כמו באוקוונגו ישנם הצפות קבועות ובהם נראים קובוסים ובבונים מהדסים במים.
  8. יערות הגשם: בפרק מוצגים הג'ונגלים המכסים רק 3 אחוזים משטחו של כדור-הארץ אך מכילים 50 אחוזים מהיצורים החיים בעולמנו. נראים עדניים שונים המנסים להרשים בנות זוג, עץ נופל מייצר תחרות טיפוס לצמחייה, עצי פיקוס פוריים המזינים מגוון קופים וחרקים, בלילות יוצאות אילניות וצפרדעים מעופפות לחיפוש בנות זוג, מיני ריריות פטריות מפרקות שאריות אורגניות בעוד פטריית Cordyceps היא טפילה הניזונה מחרקים ופורצת מתוך גופם, גלשן מלאי דואה בלילה ביער, צמח טורף מסוג כדנית תופס חרקים אך משמש בית לעכביש ולעוד מינים, ביערות קונגו פילי יער, תאואים, חזירי נהרות ואנטילופות בונגו יוצאים לקרחת יער בה בוץ עשיר במינרלים חיוניים וביער נגוגו באוגנדה מושבת השימפנזים הגדולה בעולם במלחמות שבטים עקובה מדם.
  9. ימים רדודים: בפרק מוצגים הימים הרדודים שסביב היבשות, השופעים בחיים. נראית נקבת לווייתן גדול-סנפיר עם צאצאה הרך במים הטרופיים של טונגה ממנו הם יוצאים למסע ארוך וקשה למימי הקוטב הסוערים, שוניות אלמוגים באינדונזיה מכילות סוסוני-ים זעירים, צדפת Ctenoides מפוארת והמוני רחבי זנב צדים יחד עם להקות דגים טורפים. באוסטרליה תחשי משכן וצבי ים ניזונים מעשבי ים ודולפיננים דגים בגלישה מסוכנת אל החוף וקורמורני סוקוטרנה מקננים בחופי בחריין הלוהטים. בימים ממוזגים פריחת פלנקטון מושכת קריל ודגים שונים המושכים אריות ים ודולפינים לבני צד, אצות קלפ גדולות בקליפורניה ומושמדות על ידי צבא קיפודי ים היוצרים ערוגות שוממות בהם כוכב ים חמניתי ענק מחפש טרף. במימי דרום אפריקה דיונוני לוליגו מתרבים אך נטרפים בידי טריגון קצר-זנב וכריש חול נמרי. טורף נוסף - עמלץ לבן גם מצוי באזור אך הוא טורף גורים של דובי ים אותם הוא מפתיע בתקיפה מלמטה. באי המבודד מאריון (אנ') דובי-ים תוקפים פינגווינים מלכותיים שחלקם מצליחים לחמוק מהם ובחופי אלסקה לווייתנים גדולי סנפיר ויסעורים סועדים על קריל שופע.
  10. יערות עונתיים: בפרק מוצגים היערות ההמחטניים והנשירים - היערות הנרחבים ביותר על פני כדור הארץ. בטייגה הצפונית הרחבה נראה שונר מסתורי, גרגרן סועד על אייל, אייל קורא ושכווי ענק הניזונים מעלי המחט. בקליפורניה גדל יער סקוויות ענקיות, שהגדול שבהם, גדול העצים בעולם - גנרל שרמן שוקל כמו עשרה לווייתני-ענק. ביער דלק אמריקני צד סנאים ואפרוחי לילית אפורה מתאמנים ומעל ההרים יער של אורן האצטרובל הזיפני, הזק שבעצים שגילו מעל 4,000 שנה. יערות המחטניים בצ'ילה מכילים חיות ננסיות - הפודו, הקטן שבאיילים, וחתול קודקוד - הקטן שבחתולי העולם החדש. יערות אחרים הם רחבי עלים ובהם ניזונים ביזונים אירופאים, זחלים וציפורי שיר באביב בעוד ברווזי מנדרין מגדלים את צאצאיהם בחללי עצים, ביערות מזרח ארצות הברית ציקדות מחזוריות מגיחות בכמויות עצומות, מושכות מאות טורפים ולאחר הזדווגותם מתים בהמוניהם. בסתיו איילי אציל נלחמים על טריטוריות בעוד העצים משנים את צבע עלוותם לכתום ובחורף הקר והקשה עוזניות שחורות מותירים נבלות לנמרת אמור נדירה וגורה. עם בוא האביב פרחי קרקע פורחים מוקדם וצובעים את קרקע היער. יערות אחרים בהודו הם חמים בהרבה ומשירים את עליהם כדי לחסוך במים. ביער נצפים לנגורים אפורים הניזונים יחד עם איילים נקודים מפירות העצים וטיגריס אורב וטורף לנגור אחד. במדגסקר עצי הבאובב פורחים בעונה הגשומה ומפתים למורים צמריים לשתות מצופם העסיסי בעודם ניזונים מעשים המאביקים את הבאובב.
  11. מעמקי האוקיינוסים: בפרק האחרון מוצג האוקיינוס הפתוח והמעמקים שלו. נראה כריש לווייתני ענק השוקל 30 טונות בציד מתואם עם טונות זהובות מכדור דגים קטנים, מנטות מחפשות פלנקטון אותו הם גורפות בפיותיהם העצומות, כריש ארך-גף משייט במים לצד דגי אלגת עין-הקשת, להקת דולפינים מצויים בציד של להקת דגי סמרנון לצד יסעורי קורי הצוללים אל הדגים, פלנקטון ימי עולה בלילות לפני המים ונטרף בידי מנטות אך חוזר בבקרים למצולות. במעמקים נראים לראשונה מפרשן צעיר, מדוזות ומסרקניות שונות, תמנון דמבו, מלפפוני ים, צלופח שן-מסור ודיונון ערפדי במפגן מרהיב של נהורנות ביולוגית. על קרקעית הים בעומק 3 ק"מ נראים קיפודי ים שטוחים וחסילונים, חכאי גמלוני אורב לטרף ונבלה מחוסלת תוך שלוש שעות בידי צלופחים, סרטני עכביש, אמפיפודים ועוד, מעשנות ימיות (אנ') בקרקעית האוקיינוס האטלנטי מזינה חיידקים המזינים מגוון יצורים, וארובות באוקיינוס השקט מכלכלות תולעי צינור ויוצרות סביבה ביולוגית ייחודית, בשוניות אלמוגים רכים נאוטילוס מחפש מזון בלילה וחומק מתמנון מוסווה. הרי געש מסוימים התרוממו מעלה וייצרו איים בלב האוקיינוס, אליהם מגיעים דגים שונים כמו דג שמש מגובשש. פרגטות, סולות וצבי ים מקננים באי אסנשן שאמצע האוקיינוס האטלנטי. פריגטות נוספות לחופי מקסיקו מוצאות להקת דגים הנמלטת ממפרשנים מהירים אל פני המים ונטרפים בידי הפריגטות והמפרשנים. בסיום נראית החיה הגדולה ביותר על פני כדור הארץ: לווייתן כחול, אשר פעם 300,000 לווייתנים שחו באוקיינוסים וכיום רק שלושה אחוזים שרדו.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ערוץ 1 רכש סדרת טבע מבית ה-BBC, באתר Bizportal
  2. ^ רותה קופפר, רייטינג גבוה ל"עולם מופלא" בערוץ 1, באתר הארץ, 10 ביוני 2007
  3. ^ 1 2 תוכנית הטלוויזיה "Radio Times" של ה-BBC, בין ה-4 בנובמבר ל-10 בנובמבר 2006
  4. ^ Planet Earth (BD & HD DVD) in April. DVD Times. פורסם ב-13 במרץ 2007.