גאו שינג'יאן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
גאו שינג'יאן
高行健
לידה 4 בינואר 1940 (בן 84)
Ganxian District, הרפובליקה העממית של סין עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה הרפובליקה העממית של סין, צרפת עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים Beijing Foreign Studies University, Nanjing Jinling High School עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות היצירה צרפתית, סינית עריכת הנתון בוויקינתונים
יצירות בולטות The Other Shore, Soul Mountain עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
  • פרס נובל לספרות (2000)
  • מפקד בלגיון הכבוד (6 באפריל 2022)
  • דוקטור לשם כבוד מהאוניברסיטה הסינית של הונג קונג עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
גאו שינג'יאן
הרפובליקה העממית של סיןהרפובליקה העממית של סין זהו שם סיני; שם המשפחה הוא גאו.

גאו שינג'יאן (Gao Xingjian;‏ נולד ב-4 בינואר 1940) הוא סופר, מחזאי, מבקר אמנות, מתרגם וצייר צרפתי ממוצא סיני, זוכה פרס נובל לספרות לשנת 2000[1]

חייו ופעילותו[עריכת קוד מקור | עריכה]

גאו שינג'יאן נולד בינואר 1940 בעיר גאנג'ואו במחוז ג'יאנגשי שבדרום מזרח סין. ילדותו עברה עליו בצל הפלישה היפנית לסין, אביו היה פקיד בנק ואימו שחקנית חובבת. האם הפיחה בבנה את אהבת האמנות, התיאטרון והשפה הצרפתית. את לימודיו היסודיים רכש באמצעות בתי הספר של הרפובליקה העממית, אך בבגרותו בחר גאו להתמחות דווקא בשפה הצרפתית, והוא סיים את לימודיו האקדמיים ב-1962 עם תואר בצרפתית מטעם המחלקה לשפות זרות, המהווה שלוחה חיצונית של אוניברסיטת בייג'ינג. גאו שולט בשפה הצרפתית, בכתיבה, בדיבור ובקריאה ברמת שפת אם.

זמן קצר לאחר שסיים את לימודיו האקדמיים, החל לעבוד כמתרגם במחלקה לתרגום ספרות בינלאומית השייכת לשלטון הסיני. במהלך מהפכת התרבות נשלח כמו סופרים אחרים (כדוגמת אנצ'י מין) לחינוך מחדש. גאו נאלץ להשמיד כתבי יד מחשש שיסבכוהו עוד יותר עם השלטונות הסיניים. זמן קצר לאחר תום מהפכת התרבות, מצא ב-1979 דרך להתגבר על הדיכוי התרבותי בסין, והצליח להעביר חלק מכתבי היד שלו למדינות כמו צרפת ואיטליה. כתביו תורגמו ויצאו לאור במדינות הללו. בין השנים 1980 ל-1987 פרסם סיפורים קצרים פרי עטו במגזינים ספרותיים שונים בסין, ובנוסף גם ארבעה ספרים שעסקו באמנות וביקורת אמנות. באותן שנים החל לעלות גאו מחזות פרי עטו שהושפעו בסגנונם מברטולט ברכט ומסמואל בקט. גאו מתמחה בתיאטרון אבסורד ואוונגרד, המחזות הופקו והועלו על ידי התיאטרון לאמנות עממית של בייג'ינג. המחזות זכו להצלחה, אולם עוררו את זעמם של השלטונות וב-1986 נאסר לעלות מחזות של גאו שינג'יאן בסין.

ב-1986 חלה גאו בסרטן הריאות ובמשך עשרה חודשים ערך מסע לאורך התוואי של נהר היאנגצה. במהלך מסע זה החל למעשה להתהוות במוחו סיפורו "הר הנשמה", שבזכותו הוענק לו פרס נובל לספרות לשנת 2000. בשנת 1987 עזב גאו את סין והגיע לפריז כפליט פולטי. ב-1989 בעקבות הטבח בכיכר השלום השמיימית,[2] כמו הסופר הסיני הא ג'ין ואינטלקטואלים סינים אחרים, פרש הסופר כמחאה מהמפלגה הקומוניסטית הסינית. מחזותיו של הסופר הועלו במספר תיאטראות באירופה; ובשוודיה הועלו מחזות פרי עטו של גאו שינג'יאן בשם: הנמלטים וגשמי קיץ בפקין בתיאטרון המלכותי הדרמטי של סטוקהולם. בנוסף, ידוע גאו גם כצייר, ולפחות שלושים תערוכות בינלאומיות הוקדשו לציוריו.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]