אוטובוס מפרקי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף אוטובוס ארוך)
אוטובוס מפרקי של חברת דן מתוצרת מאן NG-313, במסוף רדינג בתל אביב
אוטובוסים מפרקיים של חברת אגד מתוצרת מרצדס O405G. כל האוטובוסים מדגם זה יצאו מהשירות.
אוטובוס עם שני מפרקים בהמבורג
טרוליבוספיאט 2405F
אוטובוס דו מפרקי בספרד
אוטובוס דו מפרקי בספרד

אוטובוס מפרקי או אוטובוס אקורדיוןאנגלית: Articulated bus) הוא אוטובוס ארוך המחולק לשני מקטעים או יותר, המחוברים זה לזה באמצעות מפרק מסתובב. המפרק מקטין את רדיוס הפניות של האוטובוס הארוך ומאפשר לאוטובוס הארוך יכולת תמרון למרות אורכו. המפרק חלול על מנת שהנוסעים יוכלו לעמוד בו או לעבור ממקטע למקטע. הוא מצופה בקפלים שמזכירים מפוח של אקורדיון, והרצפה בו קשיחה והיא בצורת עיגול. לאוטובוסים ארוכים קיבולת נוסעים גדולה ועל כן הם פופולריים בקווי תחבורה ציבורית עמוסים במיוחד, בקווים עירוניים מהירים ובשדות תעופה. גרסאות ארוכות קיימות גם לטרוליבוסים המונעים על ידי רשת חשמלית (לדוגמה: דגם פיאט 2405F) ולאוטובוסים דו-קומתיים, אם כי האחרונים נדירים למדי. אוטובוסים ארוכים החלו להיות נפוצים ברבות ממדינות העולם במחצית השנייה של המאה ה-20, אם כי השימוש בהם היה בלתי חוקי במספר מדינות כמו בגרמניה המערבית (עד 1960) ובבריטניה (עד 1980). בישראל מופעלים אוטובוסים ארוכים על ידי החברות דן, סופרבוס (כחלק מפרויקט המטרונית בחיפה ובקריות, ובירושלים), אגד (בגוש דן ובירושלים), מטרופוליןבקעת אונו), בית שמש אקספרס ודן באר שבע.

אפיון[עריכת קוד מקור | עריכה]

אורכו של אוטובוס מפרקי הוא כ-18 מטרים, לעומת אוטובוס רגיל שאורכו נע בדרך כלל בין 10 ל-14 מטרים. בדרך כלל חלקו הקדמי של האוטובוס המפרקי גדול יותר מחלקו האחורי, והוא אינו שונה באופן מהותי מאוטובוס רגיל, עד לחלק שמאחורי הגלגלים האחוריים. שם "נחתך" תא הנוסעים ומותקן המפרק. החלק האחורי של האוטובוס קצר יותר מחלקו הקדמי והוא נח על ציר בודד או שני צירי גלגלים. אף על פי שחלקו האחורי של האוטובוס מחובר אל חלקו הקדמי בחיבור של קבע, ואזור המפרק מוקף בכיסוי מחומר גמיש ("אקורדיון"), אין הבדל של ממש בין התנהגותו על הכביש לבין התנהגותו של כל נגרר אחר, ובשני המקרים חלים על כלי הרכב אותם כללים פיזיקליים, הן בפניות והן בנסיעה לאחור (בריחה לכיוון ההפוך מכיוון סיבוב ההגה). בסוף שנות ה-80 של המאה ה-20 החל ייצורם של אוטובוסים ארוכים שלהם שני מפרקים, ואורכם יכול להגיע לכ-25 מטרים.

הנעת האוטובוס אפשרית גם באמצעות הגלגלים שבחלקו הקדמי (בדרך כלל בציר האחורי) או באמצעות אלה שבחלקו האחורי. שיטה זו היא הפופולרית כיום, ויתרונה הוא בכך שהמנוע ממוקם בסופו של האוטובוס (ולא מתחת לתא הנוסעים) ועל כן ניתן להתקין באוטובוס תא נוסעים עם רצפה רציפה ונמוכה במיוחד. מאחר שלא תמיד יכול הנהג לראות את כל דלתות הרכב (ישירות או באמצעות מראה), לעיתים מותקנים באוטובוסים מפרקיים מנגנונים לסגירת הדלתות באופן אוטומטי, או לנטרול יכולת הנסיעה עד לסגירתן. פתרון טכני לבעיה זו, שהחל להיות מיושם בעשור האחרון, הוא התקנה מעל הדלתות של מצלמות טלוויזיה במעגל סגור, שמשדרות אל צג או צגים שליד הנהג.

יתרונו העיקרי של האוטובוס המפרקי הוא בקיבולת הנוסעים הגדולה שלו המגיעה לכ-140 נוסעים בישיבה ובעמידה, ובאוטובוס עם יותר ממפרק בודד, הנתון מגיע ליותר מ-200 נוסעים. לאוטובוס המפרקי קיבולת גדולה יותר מאשר לאוטובוס דו-קומתי, הן בשל כך שבאחרון בדרך כלל לא מתאפשרת נסיעה בעמידה בקומה העליונה, והן בשל העובדה שניתן למקם את המנוע מתחת לרצפתו של האוטובוס הארוך. דבר זה איננו מתאפשר באוטובוס דו-קומתי בשל מגבלת הגובה, ועל כן המנוע, כמו גם גרם המדרגות מפחיתים מנפח תא הנוסעים. בנוסף, עליית הנוסעים והורדתם קלה ומהירה יותר באוטובוס מפרקי מאשר באוטובוס דו-קומתי, הוא אינו מציב בעיות נגישות למוגבלי תנועה, והוא נחשב ליציב יותר בשל כך שמרכז הכובד שלו נמוך יותר.

אוטובוסים מפרקיים בישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

בישראל משמשים מספר דגמים של אוטובוסים מפרקיים:

  • מאן NG-313 ומאן NG-363 הנמצאים בשימוש אצל אגד ודן.
  • בשנת 2010 נכנס לשירות מאן NG-363F, בעל ארבע דלתות.
  • בשנת 2015 נכנס לשירות מאן NG-363F, בעל חמש דלתות. האוטובוס מתוצרת ״מרכבים״ מכיל 53 מושבים ויכול לשרת עד 133 נוסעים בישיבה ובעמידה.
  • בשנת 2018 חברת קווים החלה לעשות שימוש במפרקיות מדגם "סולאריס אורבינו 18" של חברת סולאריס הפולנית המשמשות אותה בגוש דן, מודיעין עילית וביתר עילית.
  • בשנת 2020 חברת דן החלה לעשות שימוש במפרקיות מדגם "סולאריס אורבינו 18".
  • באוקטובר 2020 דווח שחברת אגד הזמינה 120 יחידות של מפרקית מ סוג "סולאריס אורבינו 18" לטובת אשכול ירושלים, והגיעו במאי 2021.[1]
  • המטרונית בחיפה הופעלה עד 15 באוגוסט 2021, באמצעות אוטובוסים מפרקיים מסוג אורבנית תוצרת הארגז, ועד שנת 2019 גם באמצעות אוטובוס היברידי מטיפוס פיליאס. האוטובוסים הכילו 40 מושבים, המאפשרים נסיעה של עד 140 נוסעים לאורבנית ו-154 נוסעים בפיליאס, בישיבה ועמידה.
  • חברת סופרבוס שזכתה במכרזי הפעלת המטרונית בחיפה ובחלק מהקווים בירושלים, הזמינה עבורם 68 אוטובוסים חשמליים עם מרכב של מרכבים שהורכב על שלדת גולדן דרגון (עד 250 ק"מ נסיעה בין טעינות), והשאר אוטובוסים דיזל מוגמרים מתוצרת "גולדן דרגון" הסינית, אוטוקאר הטורקית וסולאריס הפולנית. האוטובוסים מדגם זה מכילים עד 118 נוסעים בישיבה ועמידה ובעלי חמש דלתות. האוטובוסים נכנסו לשירות מ-10 באוקטובר 2021. האוטובוסים החשמליים היו בנסיעות ניסוי בקווי סופרבוס בירושלים, ונכנסו לשירות בפברואר 2022, ואילו האוטובוסים של סולאריס עברו לקווי סופרבוס בירושלים.

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אוטובוס ארוך בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ סולאריס תספק לאגד 120 אוטובוסים, באתר מגה מוטור, ‏1 בנובמבר 2020