אנגבנד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ערך מחפש מקורות
רובו של ערך זה אינו כולל מקורות או הערות שוליים, וככל הנראה, הקיימים אינם מספקים.
אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה.
ערך מחפש מקורות
רובו של ערך זה אינו כולל מקורות או הערות שוליים, וככל הנראה, הקיימים אינם מספקים.
אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה.

אנגבנדאנגלית: Angband; מסינדארין: תופת הברזל) הוא מקום בדיוני המופיע בספריו של ג'.ר.ר. טולקין. אנגבנד היה מעוזו הגדול של שר האופל מורגות' בעידן הראשון לעלות השמש. אנגבנד שוכנת ממש בצפון מערב הארץ התיכונה.

גאוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בצפון מערב הארץ התיכונה, מעבר לארד לוין, שכנו בלריאנד והארצות שמצפון לה. מצפון לרמת דורתוניון המהווה את גבולה הצפוני של בלריאנד, שכנו מישורי ארד גלן (החבל הירוק) הרחבים והירוקים. מצפון להם ישבה "דור דידלות" - ארץ צלמוות - ארצו של מורגות'. שם, תחת הרי הברזל (ארד אנגרין) הקפואים, כרה מורגות' את משכנותיו, מערותיו וצינוקיו העמוקים. ממערב הייתה היתלום.

תולדות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקמת אנגבנד[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראשיתה של אנגבנד הייתה במלחמות שניהל מורגות' עם יתר הולאר בזמן תהליך יצירת העולם. לאחר שהולאר התבצרו להם בארץ אמן המערבית, הקים מורגות' - שמעוזו העיקרי היה אז באוטומנו, מצודה בצפון מערב הארץ התיכונה, למשמר מפני פלישה של הולאר לארצו. שם המקום נקרא אנגבנד ומתכונתו הייתה אולמות, מפחות וצינוקים, נשקיות, קסרקטינים ומחילות ומרתפים, בהם שכנו משרתי מורגות' וצבאו ושם כלא את אסיריו.

חורבן אנגבנד[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר שהולאר גילו כי העלפים נעורו במזרח הארץ התיכונה, החליטו לצאת למלחמה במורגות' במטרה להגן עליהם. במהירות נחתו צבאות הולאר על אוטומנו ואנגבנד, החריבו אותן והביסו את השוכנים בהן ולקחו את מורגות' כאסיר לארץ אמן. אוטומנו נהרסה עד היסוד, אך הרס אנגבנד לא היה יסודי ורק החלקים העליונים נהרסו. צבאו של מורגות' ויצוריו נותרו במפלסים התחתונים, מחכים לשובו של אדונם.

העידן הראשון[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר שעכר את אושרה של הממלכה הברוכה, נמלט מורגות' והסילמרילים בידו ושב לארץ התיכונה. שם שיקם את הריסות אנגבנד ובנאה מחדש. מעליה הקים את הרי תנגורודרים (הרי העריצות) ולהם שלוש פסגות. הרי תנגורודרים שימשו כצריחים למשמר ומושב צבא ואחסון נשק. תחת מצוקי תנגורודרים היו שערי אנגבנד.

זמן לא רב לאחר מכן, שבו הנולדור לארץ התיכונה בניסיון להשיב לידיהם את הסילמרילים. במשך מאות שנים התכתשו עם צבאות מורגות' ללא הפוגה עד כי הובסו אחד לאחד. בשנת 510 לעלות השמש, שלח מורגות צבא גדול מאנגבנד והחריב את גונדולין, ממלכת הנולדור האחרונה שעוד עמדה על תילה. אז בטח מורגות' בחוסן אנגבנד וחשב כי מעתה לא יקום איש בפניו.

חורבן אנגבנד[עריכת קוד מקור | עריכה]

כמעט שש מאות שנה לאחר עלות השמש, התחוללה מלחמת החרון. לאחר שאארנדיל הספן הצליח להגיע לארץ אמן ושטח לפני הולאר את תחינתם של עלפים ובני אדם - להצלה מידיו של מורגות', יצאו צבאות הולאר מארץ אמן ונחתו על חופי הארץ התיכונה. אז הסתערו צבאות הולאר על אנגבנד ונלחמו בצבאותיו של מורגות'. לאחר שהסתיים הקרב הגדול, הובסו כוחותיו של מורגות' תבוסה ניצחת ומורגות' נכבל ונלקח משם על ידי צבאות הולאר ואנגבנד נשמדה. לאחר הקרב שקעו תחת גלי הים כל בלריאנד והארצות שמצפון לה. עמם שקעה בים אנגבנד החרבה.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]