סמאוג

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סמאוג
סמאוג
סמאוג
סוג אויב ראשי
שם ספר ההוביט
יוצרים ג'ון רונלד רעואל טולקין
גילום הדמות בנדיקט קמברבאץ', Francis de Wolff, ג'יימס הוראן, ריצ'רד בון עריכת הנתון בוויקינתונים
מידע
גזע דרקון
מין זכר
מומחיות לחימה, תעופה
כוחות יריקת אש
תאריך פטירה 2941
מקום פטירה Esgaroth עריכת הנתון בוויקינתונים
דמויות קשורות
אויבים אורקים, גמדים, מיאר, בני אדם, בני לילית
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

סְמַאוּגאנגלית: Smaug; נכתב גם סמוג) הוא דרקון שמופיע בספריו של ג'.ר.ר. טולקין ובעיקר בספר "ההוביט". סמאוג ידוע כמי שהרס את העיר דייל ואת ממלכת הגמדים שבבטן ההר (ארבור). שישים שנה לאחר מכן מצא את מותו בידי בארד הקשת.[דרושה הבהרה]

בספר ההוביט[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2770, הגיעו לאוזניו של סמאוג הדרקון עוצמתה הכבירה ועושרה של ממלכת הגמדים בהר הבודד והעומד בראשה, המלך תרור. הוא תקף בפתאומיות את העיר והשמיד מן המארב את צבא הגמדים שיצא לקראתו. הגמדים ששרדו (וביניהם תורין צינת-אלון) נמלטו לכל רוח. לאחר מכן סמאוג קיבץ את כל הזהב שמצא בעיר המסמוכה דייל, למרבץ אדיר באולם הראשי, עליו נהג לשכב. בשנים שלאחר מכן נהג סמאוג לתקוף ולטרוף בני אדם מהעיר דייל, עד שנחרבה עד ליסוד. מאז שכב סמאוג ללא מעש על הזהב במשך 60 שנה.

בשנת 2941 תורין (בנו של תריין ונכדו של תרור) חזר להר עם תריסר גמדים וההוביט בילבו בגינס כדי לנסות להחזיר את האוצר לידיהם[1]. לאחר הרפתקאות רבות הגיעה החבורה לחורבות העיר. דרך דלת סודית שמובילה להר, נכנס ההוביט בילבו למעונו של סמאוג. לאחר שהצליח לגנוב גביע מהאוצר, סמאוג התעורר וכמעט חיסל את בילבו. סמאוג ביהירותו התרברב בשריון שלבטנו, העשוי כסף טהור. אולם בילבו הבחין כי בצדו השמאלי, באזור הלב, השריון הותיר חשופה את בטנו של סמאוג. בילבו אץ לסיפר לגמדים על הרפתקאתו הנוראה. קיכלי זקן אחד שמע על עקב האכילס שזיהה בילבו ועף לעיר האגם.

בינתיים סמאוג יצא כדי להרוג את בילבו והגמדים, אך נכשל. הוא לכד אותם בתוך המעבר הסודי. מתוך דבריו של בילבו (שדיבר על "משיט החביות") הסיק סמאוג כי החבורה נעזרה באנשי עיר האגם כדי להטריד אותו. הוא אף אליה והחל להחריבה, ולאחר קרב קצר כל חיילי העיר ברחו מלבד מנהיגם ברד, נצר למלכי דייל הקדומים. אז הגיע הקיכלי ואמר לברד את אשר שמע במרומי ההר. ברד ראה את הקשקש החסר וירה בקשתו השחורה לעבר נקודת התורפה של סמאוג, והוא צלל אל האגם ברעש אדיר.

בסרט ההוביט[עריכת קוד מקור | עריכה]

בטרילוגיית סרטי ההוביט מוצג סמאוג כויברן, סוג של דרקון באגדות האנגליות. זאת בניגוד לתיאורו בספר כ"תולעת", סוג של דרקון גרמאני (אנ').

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ על אף שכוונת המוציא לפועל של התוכנית - גנדלף הייתה ללא ספק לחסל את סמאוג - דבר שככל הנראה לא העלו הגמדים על דעתם, לא בשלב הראשון של המסע בכל אופן


ערך זה הוא קצרמר בנושא ספרות. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.