תורין ושותפיו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תורין ושות' (עם בילבו בגינס וגנדלף) נכנסים ליער-אופל (גנדלף עוזב אותם)
ציור של תורין עובד בהרים הכחולים בפיסול זהב

תורין ושותפיו (בקיצור: תורין ושות', באנגלית: Thorin's Company) הם קבוצה של 13 גמדים (דוואלין, באלין, פילי, קילי, דורי, נורי, אורי, גלוין, אוין, ביפור, בופור, בומבור ותורין אוקנשילד) מעולם הפנטזיה של ג'ון רונלד רעואל טולקין החוזרים לארבור בשנת 2941.

תולדותיהם[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – ההוביט

גמדי "תורין ושותפיו" הם גמדים אשר נבחרו מממלכות שונות ומגילאים שונים על ידי תורין אוקנשילד בן תריין בן תרור. מטרתם של "תורין ושותפיו" היא לחלץ את ארבור מידי הדרקון סמאוג. שבעה מגמדי תורין ושותפיו (תורין, פילי, קילי, דוואלין, באלין, אוין, גלוין) הם ממשפחת המלוכה של ארבור אך אורי, דורי, ונורי אינם מופיעים עץ המשפחה למרות שגמדי ארבור הם, שלושה מגמדי תורין ושותפיו (במבר, ביפר, בופור) מגמדי מוריה.

המשתתפים בחבורה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ת'ורין אוקנשילד[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – תורין צינת-אלון

תורין הוא יורשו של תריין, בנו של תרור מלך ארבור. נולד בשנת 2746 ונרצח בקרב חמשת הצבאות בשנת 2941. רודם תכן באותה השנה הצטרף עם חבורתו בת תריסר הגמדים, לגנדלף, אותו פגש קודם לכן בקרבת ברי, ולהוביט בילבו בגינס למסע הרפתקאות ארוך ומפרך, שמטרתו להחזיר לידם את האוצר שבזז הדרקון סמאוג. דבר זה הוביל להרפתקה (המתוארת בספר ההוביט), שהביאה את בילבו וחבריו לריבנדל, דרך יער-אופל ועד ארבור.

בעת שהיו הגמדים נחבאים בניקבה שבהר הבודד, בחר סמאוג שהרגיש בהם, לתקוף את עיר האגם שסמאוג חשד בה כי נתנה לגמדים מקלט. ברד הקשת, לוחם נועז ומפקד פלוגת קשתים במשמר העיר, אשר היה נצר לשושלת מלכי דיל, ירה חץ לעבר סמאוג וקטל אותו. לאחר מות הדרקון, הנהיגו מלך האלפים וברד כוח צבאי משותף של אלפים ובני אדם לעבר ההר הבודד, בו התבצר תורין, אשר עם מות הדרקון הפך למלך בבטן-ההר, עם גמדיו ובילבו ההוביט. תורין, נתמך בצדקת טענתו כי האוצר במקורו היה שייך לאבותיו, סירב לבקשת ברד לחלוק את אוצר הדרקון, ואף קרא לקרובו מלך הגמדים מגבעות הברזל, דֵּין רגל ברזל, בֶּן נֵין, לבוא לעזרתו. בעקבות זאת הטילו ברד ומלך האלפים מצור על ההר הבודד.

ברד הצליח לשאת ולתת עם תורין על הסכם לחלוקת האוצר בעזרתו של ההוביט, בילבו בגינס, אשר כדי למנוע את המלחמה הקרבה גנב את הדבר היקר ביותר ללבו של תורין באוצר הדרקון - אבן לב ההר (ארקנסטון) והעביר אותה לבני האדם, וכתוצאה מכך נאלצו הגמדים להגיע להסכם. בעקבות הגעתה של תגבורת של צבא הגמדים בראשות דֵּין, תכנן תורין לקחת את האבן בחזרה ללא תמורה על ידי שימוש בכוחם הצבאי של הגמדים. אולם ממש באותה העת הותקפו הן הצרים והן הנצורים על ידי צבאו של בולג מלך האורקים.

העימות שהתפתח מכונה קרב חמשת הצבאות ובמהלכו אוחדו כוחות בני האדם עם האלפים, הגמדים והנשרים כנגד האורקים והווארגים זאבי הענק שלהם שהונהגו על ידי בולג, בנו של אזוג. במהלך הקרב הנהיג תורין את חבורת הגמדים בהסתערות אמיצה כנגד האורקים. תורין נפצע אנושות בקרב וחולץ בידי באיורן, אשר הצטרף לקרב בדמות דוב אימתני והרג את בולג, מלך האורקים.

בתום הקרב, בעודו מוטל על ערש דווי, התפייס תורין עם בילבו ההוביט, עליו כעס בעקבות גנבת אבן החן, והתפכח מתאוות הבצע בה לקה בעקבות גילוי האוצר. לאחר מות תורין היה דֵּין רגל ברזל למלך הגמדים שבבטן-ההר. מלך האלפים הניח על חזהו של תורין את האבן שבילבו גנב, ועל קברו שבהר הבודד הוצבה חרבו "אורקריסט", אשר זוהרת בחשיכה בעת שאורקים ויצירי רשע נוספים קרבים, ובכך תמיד ניתנה לגמדים התרעה בהתקרב אויב לממלכתם אשר בבטן ההר.

דוואלין[עריכת קוד מקור | עריכה]

דוואלין בן פונדין בן פירן היה גמד זקן שנולד בשנת 2772 לעידן השני. בשנת 2770 לעידן השלישי, כאשר הדרקון סמאוג תקף את ארבור דוואלין נלחם בו יחד עם כל הגמדים וניצל. לאחר נדודים רבים הוא (וחלק הגמדים אשר הלכו עם עם המלכים) נלחם מול האורקים בקרב אזנולביזר וניצל שוב בקרב. בשנת 2941 הצטרף לחבורתו של תורין להרפתקה ארוכה ומפרכת, שמטרתו להחזיר לידם את האוצר שבזז דרקון סמאוג, דוואלין עבר במסע הרפתקאות רבות כגון קרב חמשת הצבאות שאחריו תורין, פילי וקילי מתו. דוואלין ניצל בקרב אך נפטר בשנת 3112. לדוואלין יש זקן לבן, ומצנפת כחולה. דוואלין ואחיו באלין נחשבים לגמדים הזקנים במסע אל ארבור. יחסית לגמדים בהוביט דוואלין נחשב לגמד די פעיל אך לא כמו אחיו באלין. הוא יודע את ההיסטוריה של הגמדים טוב מאוד. בדרך כלל עומד הוא לצידו של תורין ומעריך אותו מאוד.

באלין[עריכת קוד מקור | עריכה]

ציור של באלין על ידי מעריץ
ציור של באלין על ידי מעריץ

באלין בן פונדין בן פירן היה גמד זקן שנולד בשנת 2763 לעידן השני. בשנת 2770 לעידן השלישי (בזמן שסמאוג הדרקון תקף את ארבור) נלחם בו באלין יחדיו עם כל גמדי ארבור וניצל. לאחר ימים של נדודים רבים הוא והגמדים אשר הלכו עם תרור ותריין, המלכים נלחמו מול הגובלינים בקרב מול גובלינים ובאלין ניצל גם בקרב הזה.

בעלילת ההוביט[עריכת קוד מקור | עריכה]

באלין הצטרף לחבורתו של תורין בשנת 2941 להרפתקה ארוכה ומפרכת, שמטרת היא להחזיר לידם את האוצר שבזז דרקון סמאוג. עבר מסע הרפתקאות גדול ומפרך מן הפלך עד להר הבודד שם נלחם בקרב חמשת הצבאות. לאחר הקרב באלין התחיל לשרת את מלך הגמדים החדש ואפילו ביקר את בילבו כמה פעמים.

בעלילת שר הטבעות[עריכת קוד מקור | עריכה]

באלין מנגן בכינור במעון בג
קבר באלין במוריה, אשר כתוב עליו באותיות החרט של דירון שהיו נהוגות במוריה: באלין בן פונדין שר המוריה

בספר שר הטבעות מסופר כי באלין הוביל גמדים רבים ביניהם: אואין, דורי, נורי, אורי ללכת לכבוש את המוריה. והוא הכתיר את עצמו ל"מושל המוריה" אך השלטון לא עבד זמן רב (חמש שנים) מפני שאורקים פשטו על המוריה ובאלין נפל באגם מי-ראי על ידי חץ אשר פגע בגבו. לאחר שלושים שנים נאלצת אחוות הטבעת, לעבור לדרך מוריה, מאחר שנסיונותיה של האחווה לחצות את מעבר קרן-אודם כשלו (עקב סופות שלג קשות שנבעו בעקבות כעסו של קרצ'דס הרשע). במוריה, האחווה מוצאת את רישומי באלין וקברו של באלין, שנהרג בידי צבא אורקים עצום שפלש למכרות העצומים והרס את עיר הגמדים בשנת 2994.

תיאור[עריכת קוד מקור | עריכה]

לבאלין יש זקן לבן, ומצנפת ארגמן. הוא נחמד מאוד ויודע לקבל את האחר. תפקידו של באלין הוא להיות הצופה\משקיף. באלין ואחיו דוואלין נחשבים לגמדים הזקנים במסע אל ארבור. באלין יחסית לגמדים בהוביט נחשב לגמד מאוד פעיל. באלין מעריך מאוד אנשים ונחמד אליהם באופן יוצא דופן. הוא בדרך כלל עומד לצד תורין ומעריך אותו מאוד, אך מוכן להתנגד להחלטות לא הוגנות שלו. באלין אוהב מאוד לבקר בבתים. הוא הגמד הראשון שביקר את בילבו לא במסגרת המסע אל ארבור. באלין יודע טוב מאוד את ההיסטוריה של הגמדים וגם של יצורים שונים.

פילי[עריכת קוד מקור | עריכה]

פילי בן דיס בן תריין נולד בשנת 2859. הצטרף לחבורת תורין (תורין ושות') בשנת 2941 למסע לארבור, שמטרתו היא להחזיר לידם את האוצר שגנב הדרקון סמאוג. קילי ופילי נפלו בקרב חמשת הצבאות יחד עם תורין ונקברו לצדו. לפילי זקן צהוב ומצנפת כחולה. פילי ואחיו קילי נחשבים לגמדים הצעירים במסע אל ארבור. יחסית לגמדים בספר, פילי הוא גמד מאוד פעיל, והוא בדרך כלל עומד לצד תורין צינת-אלון. בסרט לפילי שיער צהוב וזקן לא מגולח בצבע צהוב. בסרט, פילי נשאר מאחור בעיר האגם עם אחיו קילי שנפצע ועם עוד גמד בשם בופור שאיחר את המשלחת לארבור. הם הצטרפו לחבריהם אחר-כך.

קילי[עריכת קוד מקור | עריכה]

דיס, אם פילי וקילי

קילי בן דיס בן תריין נולד בשנת 2864. הצטרף לחבורת תורין (תורין ושות') בשנת 2941 למסע לארבור, שמטרתו היא להחזיר לידם את האוצר שגנב הדרקון סמאוג. קילי ופילי נפלו בקרב חמשת הצבאות יחד עם תורין ונקברו לצדו. לקילי זקן בלונדיני ומצנפת כחולה. הוא ואחיו פילי נחשבים לגמדים הצעירים במסע אל ארבור. בסרט לקילי שיער שחור וזקן קצר לא מגולח ושחור. בסרט קילי מאוהב בטוריאל (אלפית, דמות שפיטר ג'קסון הוסיף ל"הוביט" למרות שהיא מופיעה רק בשירים ב"שר הטבעות") מתואר כ"אח הקטן והלא-מבין", בסרט לקילי תפקיד "איש הצדק" (בנאומו בסרט "ההוביט: קרב חמשת הצבאות" על העצלנות של תורין שאינו רוצה להילחם ונותן לגמדי גבעות הברזל להילחם עבורו).

דורי[עריכת קוד מקור | עריכה]

דורי נולד בשנת 2941. דורי היה גמד משושלת המלוכה של דורין אך הוא אינו מופיע בעץ משפחת המלוכה. דורי הצטרף לתורין ושות' בשנת 2941 (לא בעידן הולדתו) שבחברת חבריה עזר במסע ארוך וממשך לעבר ההר הבודד מן הפלך העובר כשלושת רבע מן רוחב הארץ התיכונה, דורי במשך המסע מתגלה כגמד חזק כאשר הוא סוחב את בילבו השמן אך מפיל אותו בטעות (אפשר לומר שבזכות הפלתו של בילבו על ידי דורי זרק פרודו בגינס את הטבעת האחת להר הגזירה וכך ניצחו צבאות הארץ התיכונה את סאורון) דורי נלחם בקרב חמשת הצבאות וניצל. לאחר הקרב דורי מתחיל לשרת את דין רגל ברזל. מת בשנת 3018.

נורי[עריכת קוד מקור | עריכה]

נורי הוא גמד מן ארבור, בן דודו של אורי ואחיו של דורי. נורי יחד עם גמדי תורין ושות' הגיע למסיבה הבלתי צפויה שבמעון בג משם יצאו למסע ארוך בארץ התיכונה שמטרתו להחזיר לידי הגמדים את האוצר שנגנב על ידי הדרקון סמאוג במסע הכולל חברויות חדשות, לחימה ביצורים, בריחה מבית סוהר ומסתיים בקרב חמשת הצבאות, שבו כבשו הגמדים את ארבור ויחד עם העלפים, בני האדם והעייטים פתרו את בעיית האורקים בצפון. לאחר מכן, בעלילת שר הטבעות מתגלה כי נורי הלך עם באלין כדי להחיות את המוריה, אך מת לאחר חמש שנים עקב פלישת אורקים.

אורי[עריכת קוד מקור | עריכה]

אורי היה גמד בן לשושלת דורין, בן דודם של נורי ודורי. הגיע להוביטון שבפלך למסיבה הבילתי צפויה במעון בג ומשם יצא יחד עם תורין ושותפיו להרפתקה קשה בארץ התיכונה עד שמגיע לארבור שם מטילים צבאותיהם של ברד ותרונדייל מצור על ההר הבודד ולאחר כמה ימים מתחילים לתקוף את ההר הבודד ואת גמדי גבעות ברזל שנקרא על ידי תורין לעזרה עקב גנבת הארקנסטון שגרם בילבו בגינס כדי למנוע מלחמה. אך האורקים מן הצפון הגיעו ולצבאות לא הייתה בררה אלא להילחם מולם ביחד כדי לנצח. הקרב שהתפתח אז נקרא קרב חמשת הצבאות שבזמנו התאחדו כוחות בני האדם עם האלפים, הגמדים והנשרים כנגד הגובלינים והווארגים. במהלך הקרב נלחמו גם תורין ושותפיו, תורין נפצע קשה בקרב וחולץ בידי באיורן, אשר הצטרף לקרב בגוף דוב אימתני והרג את בולג. קילי ופילי נפלו בקרב יחדיו עם תורין. לאחר מות תורין היה דֵּין רגל ברזל למלך הגמדים שבבטן - ההר. לאחר הקרב אורי מתחיל לשרת את המלך החדש.

בעלילת שר הטבעות מתגלה שאורי יצא יחד באלין וגמדים רבים כדי להחיות את המוריה אך אורי מת לאחר חמש שנים על ידי אורקים. אחד בכתבי ספר באלין היה של אורי ונכתב בכתב העלפים בעת המלחמה.

גלואין[עריכת קוד מקור | עריכה]

גלואין בן גרוין בן פירן נולד בשנת 15 היה גמד מן גמדי ארבור ונדד נדודים רבים לאחר חורבן ארבור שנעשה על ידי הדרקון סמוג, בשנת 2941 הצטרף ל"תורין ושות'" שבחברת חבריה עבר מסע הרפתקאות ארוך מאוד, מהוביטון עד להר הבודד, העובר ביער העתיק שם נפגשו עם חבורה של טרולים, ריוונדל, ההרים השחורים[1], רוסגובל, יער-אופל, עיר האגם וההר הבודד שבארבור, שם מתרחש קרב חמשת הצבאות אשר נגרם עקב רצון הגמדים לקחת את הארקנסטון בחזרה לאחר שבילבו בגינס נתן את האבן היקרה לברד ומלך העלפים. למרות המלחמה אשר קרבה עקב הגעת צבא האורקים אשר בפיקוד בולג, הצבאות התאחדו ונלחמו מול האורקים, לאחר הקרב גלוין ניצל ומתחיל לשרת את דין בן נין רגל ברזל. גלוין מוזכר שוב בספר שר הטבעות כשהוא מגיע למועצה הלבנה בריוונדל יחד עם בנו גימלי לדון בעיניני סאורון, בשורותיו של גלוין היו על שליח מורדור שהגיע לארבור ועל היעלמותו של באלין והגמדים שהלכו למוריה, בשורות אלה היו המענינות ביותר בעיני פרודו. בנו של גלואין, יוצא להרפתקה של אחוות הטבעת ומתחבר עם העלף לגולס וכך מפר את השנאה ששוררת בין העלפים לגמדים כבר שנים רבות, גלוין נפטר בשנת 2783 לעידן הרביעי. בספר ובסרט שר הטבעות אחוות הטבעת

אואין[עריכת קוד מקור | עריכה]

אואין בן גרוין בן פירן נולד בארבור בשנת 2774, אואין נלחם מול הדרקון סמאוג ונדד נדודים רבים לאחר חורבן ארבור ומשם לחורבן המוריה הצטרף לחבורתו של תורין שאותו הכיר מפני שהיה דודנו, עבר את ההרפתקאה לבטן ההר הבודד שם נלחם בקרב חמשת הצבאות כאשר צבאות בני האדם מן עיר האגם, העלפים מיער-אופל, וגמדי גבעות הברזל וגמדי תורין ושות' התאחדו יחד כנגד האורקים מן הצפון. אוין נחלץ וניצל מן הקרב והתחיל לשרת את המלך דין רגל ברזל שגם הוא דודנו של אוין, לאחר שנים רבות הלך אוין יחד עם באלין להחיות את המוריה אשר נקראת בק'וזדול קאהזד דום, אוין נספה במוריה יחד עם גמדים רבים לאחר חמש של הצלחה במוריה אשר הסתיימו בשנת 2994 בזמן זה מתו כל הגמדים שהלכו למוריה.

בופור[עריכת קוד מקור | עריכה]

בופור היה גמד מן המוריה. הגיע לביתו של בילבו בגינס לבוש בברדס צהוב ומשם יצאו תורין ושותפיו למסע קשה מן הפלך עד להר הבודד שם הטילו האלפים ובני האדם מדייל מצור, לאחר מכן נתן בילבו את הארקנסטון (אבן החן שגנב) לברד ולתרנדוויל. לתורין לא הייתה בררה אלא לפתוח במלחמה נגד האלפים ובני האדם כדי להשיג את האבן, הוא קרא לדין רגל ברזל בן דודו. למזל כולם גנדלף הציל אותם וגילה להם שהאורקים מן הצפון מגיעים. הצבאות התאחדו ופה אחד ניצחו את האורקים. בופור ניצל והתחיל לשרת את המלך החדש הנקרא דין רגל ברזל.

בומבור[עריכת קוד מקור | עריכה]

בומבור הוא גמד שמן למדי. אחיו הוא בופור ובן דודם ביפור, שבניגוד לשאר "תורין ושותפיו" אינם נצר לשושלת המלכותית של גמדי ארבור, והם מגיעים ממלכת המוריה של דורין. בומבור הגיע חמישי למסיבה הבלתי-הצפויה שהייתה במעון באג, שם לבש מצנפת ירוקה. בשנת 2770 לעידן השלישי (כאשר סמאוג הדרקון תקף את ארבור) נלחמו גמדי ארבור מול סמאוג. לאחר נדודים רבים הגמדים אשר הלכו עם תרור ותריין, המלכים שנלחמו מול האורקים במוריה, שם פגש תורין את בומבור ומשפחתו. בומבור הצטרף לחבורתו של תורין (תורין ושות') בשנת 2941 למסע ארוך ומפרך, שמטרתו היא להחזיר את ממלכת הגמדים כפי שהייתה. בומבור עובר בעלילת ההוביט חוויות רבות יחד עם תורין ושותפיו כגון התעלפות על ידי מי אגם ביער-אופל וקרב חמשת הצבאות; לאחר הקרב בומבור החל לשרת את דין רגל ברזל.

ביפור[עריכת קוד מקור | עריכה]

שמו של ביפור מגיע ישירות מן השיר הישן בשפה הנורדית "Völuspá". אבותיו של ביפור ובני דודיו בופור ובומבור, שבניגוד לשאר החבורה אינם מהשושלת המלכותית של גמדי ארבור, אלא מגיעים ממוריה. ביפור חיבב את ריבת הפטל וטארט התפוחים במסיבה הבלתי הצפויה שהייתה במעון באג, שם לבש מצנפת צהובה וניגן בקלרינט. בשנת 2770 לעידן השלישי (בזמן שסמאוג הדרקון תקף את ארבור) נלחמו גמדי ארבור מול סמאוג. ביפור הצטרף לחבורתו של תורין (תורין ושות') בשנת 2941 למסע ארוך, שמטרתו היא להחזיר לידי הגמדים את האוצר שגנב הדרקון סמאוג. לאחר קרב חמשץ הצבאות התחיל ביפור לשרת את דין רגל ברזל.

אילן יוחסין (חלק מן הגמדים לא מופיעים)[עריכת קוד מקור | עריכה]

דורין בן-האלמוות
העידן הראשון
 
 
דורין השישי
1731–1980
 
 
נין הראשון
1832–1981
 
 
תרין הראשון
1934–2190
 
 
תורין הראשון
2035–2289
 
 
גלוין
2136–2385
 
 
אוין
2238–2488
 
 
נין השני
2338–2585
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
דין הראשון
2440–2589
בורין
2450–2711
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
תרור
2542–2790
פרור
2552–2589
גרור
2563–2805
פירן
2560–2711
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
תרין השני
2644–2850
נין
2563–2805
פונדין
2662–2799
גרוין
2671–2923
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
תורין השני
צינת-אלון

2746–2941
פררין
2751–2799
דיס
2760
דין
רגל-ברזל
2767–3019
באלין
2763–2994
דוואלין
2772–3112
אוין
2774–2994
גלוין
15–2783 עידן רביעי
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
פילי
2859–2941
קילי
2864–2941
תורין השלישי
קסדת-אבן
2866
גימלי
רע-העלף

2879–3141
 
 
(דורין השביעי והאחרון)

מקרא[עריכת קוד מקור]

     – מלכי עם דורין
      – מת בקרב


קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ השמות המופיעים כאן הם מהתרגום של הטייסים ושל עמנואל לוטם