מארק ספקטור (היקום הקולנועי של מארוול)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מארק ספקטור
Marc Spector
הופעה ראשונה מון נייט
גילום הדמות אוסקר אייזק
מידע
שם אמיתי מארק ספקטור
כינויים סטיבן גרנט
ג'ייק לוקלי
תואר מון נייט (ספקטור)
מר נייט (גרנט)
שיוך הכוחות המזוינים של ארצות הברית (ספקטור)
המוזיאון הבריטי (גרנט)
דמויות קשורות
משפחה אליאס ספקטור (אב)
ונדי ספקטור (אם)
רנדל ספקטור (אח)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מארק ספקטוראנגלית: Marc Spector) וסטיבן גרנט (Steven Grant) הם דמויות בדיוניות המגולמת על ידי אוסקר אייזק בזיכיון הסרטים של היקום הקולנועי של מארוול (MCU). הדמויות מבוססות על אִישִׁיּוּיוֹת של דמות בעלת אותו שם בפרסומה של חברת מארוול קומיקס.

ספקטור הוא שכיר חרב אמריקאי אשר הופך לגוף מארח עבור אל הירח המצרי ח'ונסו כמון נייט (Moon Knight) אשר לוקח את החוק לידיו. ספקטור בעל הפרעת זהות דיסוציאטיבית – אשר התפתחה כתוצאה מהתעללות בילדותו על ידי אמו ונדי, ובעקבות רגשות אשמה ממותו של אחיו רנדל.

גרנט הוא עובד חנות מזכרות בלונדון. מאוחר יותר, גרנט מתמודד עם המפלצת המצרית אמות ועם הגוף המארח שלה ארתור הארוו. גרנט הופך להיות מודע לקיומם של ספקטור וח'ונסו דרך תוכניותיו של הארוו, ומשתמש בכינוי הויג'ילנטי מר נייט (Mr. Knight) באופן דומה למון נייט של ספקטור. גרנט וספקטור מתאחדים מחדש עם ליילה אל-פאולי, אשתו של ספקטור, ונתקלים באנטון מוגרט ובתאורת. ספקטור מתעמת עם עברו.

אישיות שלישית, ג'ייק לוקלי (Jake Lockley), מתקיימת בחשאי בנפרד מספקטור וגרנט. לוקלי דובר ספרדית, נוהג בלימוזינה. לאחר שח'ונסו משחרר את ספקטור וגרנט משירותו, לוקלי עובד עם ח'ונסו והורג את הארוו (ואת אמות).

נכון לשנת 2023, ספקטור מופיע בתפקיד ראשי במיני-סדרה "מון נייט".

ביוגרפיה בדיונית[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראשית חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

מארק ספקטור נולד ב-תשעה במרץ 1987 בשיקגו, אילינוי לאליאס וונדי ספקטור. יום אחד בילדותו, ספקטור ואחיו הצעיר רנדל נכנסו למערה, שנמצאת ליד ביתם, אשר הוצפה באופן בלתי צפוי עקב גשם כבד, וכתוצאה מכך רנדל טבע. ונדי ההרוסה מאובדנו של רנדל, מאשימה את ספקטור במותו של רנדל ומתעללת בו פיזית ומילולית. כמו כן, הפכה לאלכוהוליסטית.

הטראומה ממותו של רנדל וההתעללות של אמו גרמו לספקטור לפתח הפרעת זהות דיסוציאטיבית, הבאה לידי ביטוי באישיות סטיבן גרנט. גרנט מבוסס על ארכאולוג בדיוני מהסרט "Tomb Buster" שספקטור ורנדל נהגו לצפות בו ביחד. גרנט נשאר לא מודע להתעללות שספקטור חווה בילדותו, מכיוון שספקטור רצה להבטיח שיישאר מאושר ובטוח מפני הפגיעה שנאלץ לסבול.

בסופו של דבר, ספקטור המתבגר עוזב את הבית למרות ניסיונותיו של אליאס לשכנע אותו שהוא ימצא עזרה עבור ונדי.

בבגרותו, ספקטור הצטרף לכוחות המזוינים של ארצות הברית, אך סולק מהשירות לאחר שערק כשנכנס למצב של פוגה דיסוציאטיבית (אנ') בזמן מילוי תפקידו. ספקטור החל לעבוד כשכיר חרב עם בושמן, המפקד שלו. במהלך עבודה עם הארכאולוג עבדאללה אל-פאולי באתר חפירות במצרים, החמדנות משתלטת על בושמן והוא רוצח את כלל הארכאולוגים הנלווים, כולל אל-פאולי. ספקטור מנסה להציל אותם, אך נורה על ידי בושמן אשר משאיר אותו למות. ספקטור, הפצוע אנושות, גורר את עצמו למקדש סמוך שהוקם לכבוד האל המצרי ח'ונסו ומתכונן להתאבד.

ח'ונסו מתערב, ומעניק לספקטור הזדמנות שנייה בחיים בתמורה לכך שיהפוך לגוף המארח שלו על פני כדור הארץ ויבצע את שאיפתו לנקמה בפושעים. ספקטור מסכים, וח'ונסו מחייה אותו ומעניק לו בתמורה חליפה וכוחות שונים – הופך אותו למון נייט הלוקח את החוק לידיו.

בדמות מון נייט, ספקטור משרת בצייתנות את ח'ונסו והורג הרבה פושעים ועושי רע בשמו. ספקטור מתייסר ומתחרט על רצח אל-פאולי. הוא פוגש את ביתו ליילה אך לא מסוגל לספר לה את האמת על מות אביה. בסופו של דבר, ספקטור וליילה מתחתנים, וליילה נלווית אליו במהלך עסקיו המסוכנים כמון נייט. ספקטור חושד שח'ונסו מתכנן להפוך את לילה לגוף המארח הבא שלו, ונפרד ממנה כדי להבטיח את הגנתה.

בשנת 2018, ספקטור שורד את ההתפוררות שנגרמה על ידי תאנוס, והוציא דרכון חדש בדצמבר אותה שנה.[1]

בשנת 2025, בזמן השבעה על ונדי, ספקטור לא הצליח להביא את עצמו להיכנס לביתו הישן כדי להשתתף בשבעה, למרות שאביו דחף אותו להשתתף. מתוך צער וטראומה, ספקטור אפשר לגרנט – שעדיין לא מודע למעמדו כאישיות – לקבל שליטה כוללת על גופו.[א]

עצירת ארתור הארוו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – מון נייט (מיני-סדרה)

סטיבן גרנט פוגש את ה"אני" האחר שלו[עריכת קוד מקור | עריכה]

גרנט עובר ללונדון ומתחיל לעבוד כמוכר בחנות המזכרות של המוזיאון הבריטי. אולם, הוא סובל מ"איבודי הכרה", שבמהלכם ספקטור תופס שליטה מחדש על גופו. לילה אחד, גרנט מנסה להישאר ער, אך שוקע בשינה עמוקה ומתעורר בכפר ליד האלפים האוסטריים, שברשותו חרפושית עתיקה. הוא נרדף מיד על ידי כוחות אויב, נסוג אל תוך העיירה שם הוא פוגש את הקנאי הדתי ארתור הארוו, שדורש ממנו את החרפושית. גרנט נמלט במשאית עוגוניות בזמן שהוא נרדף על ידי הכפופים להארוו. הוא ניצל באופן בלתי צפוי על ידי קול מסתורי וחסר גוף שמתקשר עימו. לבסוף, גרנט מתעורר ומוצא את עצמו בחזרה בדירתו. הוא מבין שחלפו יומיים מאז "איבד הכרה" לאחר שהבחין בכמה מוזרויות סביב מקום מגוריו וננזף על ידי הבחורה שהיה אמור לצאת עימה. כשגרנט שב הביתה באותו לילה מהעבודה, הוא מבחין במפתח של התקן אחסון ובטלפון סלולרי החבויים בדירתו, ומתקשר לליילה, שנוזפת בו קשות על כך שהתעלם משיחותיה במשך מספר חודשים.

למחרת, הארוו מתעמת עם גרנט במהלך המשמרת שלו, כשכמה עדים ואנשי אבטחה במוזיאון מגלים לגרנט שהם חסידיו של הארוו, ושכולם משרתים תחת המפלצת המצרית אמות. מאוחר יותר באותו לילה, במרדף אחר החרפושית, הארוו מזמן מפלצת תן שתוקפת את גרנט במוזיאון. גרנט נמלט מהמפלצת, אבל נדחק לפינה בשירותים. ספקטור מופיע בתת-ההכרה ומציע את עזרתו לגרנט, אשר בתחילה לא שש להסכים. ספקטור הופך למון נייט, שמכה למוות באכזריות את המפלצת.[ב]

חידוש הקשר עם ליילה אל-פאולי[עריכת קוד מקור | עריכה]

גרנט שב למוזיאון ביום המחרת, אך מפוטר לאחר צפייה בצילומי האבטחה מהמתקפה בלילה הקודם, אשר לא מראים את המפלצת או את מון נייט – רק את "הסגת הגבול" של גרנט לאחר שעות העבודה. הוא הולך להתקן האחסון ומשתמש במפתח שמצא בדירתו. גרנט מגלה את החפצים של ספקטור, כולל החרפושית, איתה ברח, מוסתרת בקיטבג. רק אז, ספקטור עצמו "מופיע" כהשתקפות בפני גרנט, חושף עצמו כגוף המארח של ח'ונסו. גרנט המבוהל בורח מההתקן לאחר שפגש בח'ונסו, ופוגש בליילה אל-פאולי, שמציגה את עצמה כאשתו של ספקטור. השניים הולכים לדירתו של גרנט, שם הוא נעצר על ידי השוטרים בילי ובובי – אוהדים בסתר של אמות המשמשים כחסידיו של הארוו – בגין גניבת החרפושית.

הארוו מביא את גרנט למקום המחבוא של הכת ודורש ממנו את החרפושית. ליילה מופיעה עם החרפושית. הארוו המרוגז מזמן מפלצת תן נוספת שתרדוף אחריהם. בדיוק כשהמפלצת דוחפת את גרנט מגג המחבוא, הוא מזמן חליפה משלו, לתדהמתו של ספקטור. התן מכניע את גרנט, מעייף אותו פיזית וגורם לו לשוחח באי-רצון עם ספקטור ולהרפות מהשליטה עבור ספקטור, אשר עוטה את החליפה של מון נייט והורג את החיה. אולם, ח'ונסו נוזף קשות בספקטור על אובדן החרפושית להארוו במהלך המפגש, ומאיים עליו באפשרות שיתבע את ליילה כגוף המארח החדש שלו, לפני הוא שולח אותו למצרים.[ג]

איתור הקבר של אמות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בקהיר, ספקטור מנסה למצוא קצה חוט למקום הימצאו הנוכחי של הארוו לשווא, בעוד הוא וגרנט ממשיכים לחוות אירועי "איבודי הכרה" רגעיים יוצאי דופן, שבמהלכם משתלטת על גופם אישיות שלישית, ג'ייק לוקלי, שקיומה אינה ידועה לספקטור וגרנט.

לאחר שאיבד את אחד הסוגדים של אמות בהתאבדות, ח'ונסו גורם לליקוי חמה, שנועד לקרוא לדיון במועצה של האלים המצריים והגופים המארחים שלהם. ספקטור זומן לפירמידה הגדולה של גיזה, שם ח'ונסו מאשים את הארוו בחיפוש אחר קברה של אמות במטרה להחיות את המפלצת. הארוו מזומן ומכחיש את הטענה.

ספקטור וליילה מבקרים אצל אנטון מוגרט שברשותו סרקופג של מדג'יי (אנ') שיודע היכן נמצא קברה של אמות. לפני שהם יכולים להשתמש במפה כדי לאתר את הקבר, הארוו מגיע ומשמיד את הסרקופג. לאחר קרב עם אנשיו של מוגרט, ספקטור וליילה עושים את דרכם במדבר, אך לא מצליחים לחבר חזרה את חלקי המפה. ספקטור מאפשר באי-רצון לגרנט להשתלט. גרנט מרכיב במהירות את המפה של קבוצת כוכבים. ח'ונסו מחזיר את שמי הלילה אחורה בזמן ללילה שבו נוצרה המפה כך שמיקומי הכוכבים מתאימים. כתוצאה מכך, ח'ונסו נכלא באושבטי, פעולה שגורמת לספקטור ולגרנט לאבד את כוחותיהם.[ד]

מציאת האושבטי של אמות[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר שנמלטו מאנשיו של הארוו, ליילה וגרנט משתמשים במפה כדי למצוא את הקבר. הם לוקחים אספקה מהמחנה הריק של הארוו ומוצאים דרך חלופית לתוך הקבר לאחר שהתנשקו זה עם זו, והרגיזו את ספקטור. הם נתקלים במפלצות חנוטות ומתפצלים כשהם מנסים לברוח. גרנט נתקל בסרקופג ומבין שזה כנראה הסרקופג של אלכסנדר הגדול לאחר שזיהה את השפה המקדונית. הוא פותח את הסרקופג ומוצא את האושבטי של אמות בתוך המומיה. ליילה מגיעה ומתעמתת עם ספקטור על מה שקרה לאביה. הארוו וחסידיו מגיעים ולאחר שספקטור הורג כמה מהם במהירות, הארוו יורה בספקטור פעמיים בחזה, והורג אותו.[ה]

הדואת ובית החולים הפסיכיאטרי[עריכת קוד מקור | עריכה]

ספקטור מתעורר בבית חולים פסיכיאטרי, המאוכלס באנשים מחייהם של גרנט ושלו. ספקטור מוצא את עצמו במשרד, שם הארוו מופיע כפסיכיאטר שעוזר לו לכאורה. ספקטור בורח ומוצא חדר ובו שני סרקופגים, שאחד מהם מכיל את גופו הנפרד של גרנט. ספקטור וגרנט מתחבקים ועוזבים את הסרקופג השני – המכיל את לוקלי. אישה בעלת ראש היפופוטם מברכת את השניים וגורמת להם לצעוק.[ה] לאחר מכן, ספקטור מתחיל לעבור בין שתי מציאויות שונות: פוגש את האישה עם גרנט, ונמצא במשרד עם "ד"ר הארוו".

במציאות הראשונה, גרנט מזהה את האישה כתאורת, שמסבירה להם שהם מתים וש"בית החולים הפסיכיאטרי" הוא סירה ששטה דך הדואת, החיים המצריים לאחר המוות. תאורת שוקלת את לבבותיהם על מאזני הצדק במטרה לקבוע אם הם יכולים להיכנס לשדה הקנים (אנ') – גן העדן המצרי. אולם היא מגלה שלבבותיהם לא מאוזנים בגלל זיכרונות נסתרים ב"בית החולים" שהיא מציעה להם לחקור. גרנט מגלה על מותו של רנדל ועל התעללותה של ונדי. ספקטור מראה לגרנט זיכרון כיצד הפך למון נייט ולגוף המארח של ח'ונסו במשימה עם בושמן. ספקטור וגרנט מנסים לשכנע את תאורת לאפשר להם לחזור לעולם החיים, והיא מנווטת את הסירה לעבר שערי אוסיריס. ספקטור מסביר עוד באי-רצון לגרנט כיצד יצר אותו בלי להיות ער לכך כתוצאה מהתעללותה של ונדי, והם מתפייסים זה עם זה. המאזניים לא מתאזנים, ורוחות עוינות תוקפות את הסירה ודוחפות את גרנט מהסיפון, אשר נאכל על ידי הדואת.

במציאות השנייה, ספקטור מגיע למשרדו של "ד"ר הארוו", שמנסה להרגיע אותו כשאומר שהוא לא ירה בו ושמוחו "מיטלטל באלימות" בין המציאויות. הארוו אומר שספקטור יצר פנטזיה מבטיחה שהוא גיבור-על, אך ספקטור אומר לו שוב ושוב שהוא אינו רופא. הארוו מסכם כיצד ספקטור הגיע למשרד, לאחר שהיה לו מפגש היפופוטם מדבר. הוא שואל אותו אם הוא חושב שהעניין בעל משמעות או שטות, וספקטור עונה שהעניין שטות. הארוו מבקש מספקטור להמשיך לדבר על הילד הקטן עליו דיבר לפני שצרח, אבל ספקטור חוטף משקולת נייר משולחנו של הארוו, אומר לו שהוא מרגיש עכשיו נהדר. הארוו מזמזם על מנת להרגיע את ספקטור – אשר שב לשיחתו עם תאורת. גרנט אומר לספקטור שאם הוא לא יראה לו את הזיכרון שהוא מסתיר, אז המאזניים יישארו לא מאוזנות, וכולם ימותו, כולל ליילה - וזו תהיה אשמתו. כתוצאה מך, ספקטור מתחיל להכות את עצמו בראשו שוב ושוב, ואומר שגרנט "לא יכול להכריח אותו", פעולה שמחזירה אותו למשרד של הארוו. הארוו אומר לו שהוא גאה בו שהוא יכול לשחזר את הזיכרונות הטראומטיים שלו, ושואל אותו אם הוא מאמין שיצר את גרנט כדי להסתתר מפני הדברים הרעים שביצע, או שהוא יצר את גרנט כדי להעניש את העולם על מה שאמא שלו עשתה לו. הארוו אומר לספקטור שהדרך היחידה לדעת באמת היא להיפתח בפני גרנט. לאחר שספקטור מעמת את גרנט עם מותה של אמם, הכחשתו של גרנט מחזירה את ספקטור למשרד של הארוו. הארוו מציע לקרוא לאמו עבורו, אך נעצר כשגרנט מקבל את מות אמו.

לאחר שגרנט נאכל על ידי הדואת, המאזניים מתאזנים וספקטור מוצא את עצמו בשדה הקנים. הוא מחליט לעזוב את השדה כדי לרדוף אחרי גרנט ומתאחד עימו. השערים נפתחים והשניים שבים לחיים בעזרת תאורת. ליילה משחררת את ח'ונסו מהאושבטי שלו, שנלחם באמות ששוחררה גם היא.[א][ו]

קרב האלים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ספקטור וגרנט מתעוררים בגופם, דבר שגורם לח'ונסו לחוש את חזרתם ולהתחבר אליהם שוב, לרפא את גופם ולשקם את כוחותיהם כמון נייט ומר נייט. ליילה מגלה שניתן להביס את אמות על ידי כבילתה לגוף אנושי. הארוו, אמות וחסידיהם שופטים בכולם בקהיר. ספקטור, גרנט, ליילה – בתור חרפושית השני (Scarlet Scarab) – וח'ונסו מגיעים כדי להשתתף בקרב. ספקטור וגרנט עובדים יחד בקרב נגד הארוו כשהם מתחלפים בצורה חלקה, עד שהארוו מכניע אותם. הארוו כמעט הורג אותם, אך הם חווים "איבוד הכרה" פתאומי וכשהם מתעוררים מחדש הם רואים שהארוו הובס באכזריות על ידיהם.

ספקטור וליילה מצליחים לכבול את אמות לגופו של הארוו ולכלוא אותה. ח'ונסו דוחק בספקטור להרוג את אמות והארוו. ספקטור מסרב לעשות כן ומורה לח'ונסו לשחרר אות גרנט ואותו מתפקידם כגוף המארח שלו. ח'ונסו משחרר אותם. הצמד מוצא את עצמו במשרד של "ד"ר הארוו", שם הם דוחים את החיזיון ובוחרים להמשיך בחיים חדשים יחד ומתעוררים בדירתו של גרנט בלונדון.

מאוחר יותר, הארוו הפגוע אנושות מועבר ללימוזינה לפני שח'ונסו מתעמת איתו. ח'ונסו מציג בפניו את ג'ייק לוקלי – אישיות אחרת של ספקטור – שיורה בהארוו.[ו]

ליהוק[עריכת קוד מקור | עריכה]

באוקטובר 2020, דווח כי אוסקר אייזק נמצא בשיחות עם מארוול בנוגע לגילום הדמות הראשית בסדרה "מון נייט".[2] במאי 2021, אולפני מארוול אישרו שאייזק יגלם את הדמות.[3] לאחר הופעת הבכורה שלה בסדרה, הדמות מיועדת להופיע בסרטים עתידיים של היקום הקולנועי בהפקת אולפני מארוול.[4]

פרסים ומועמדויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנה פרויקט פרס קטגוריה תוצאה הערות שוליים
2022 מון נייט פרסי הסרטים והטלוויזיה של MTV הגיבור הטוב ביותר מועמדות [5][6]
פרסי פרמיוס יובנטוד (אנ') שחקן אהוב מועמדות [7][8]
איגוד מבקרי הוליווד (אנ') השחקן הטוב ביותר במיני סדרה או בסרט מועמדות [9]
פרס סאטורן השחקן הטוב ביותר בסדרת הזרמת מדיה זכייה [10]
פרס בחירת הקהל כוכב הטלוויזיה של השנה מועמדות [11]
2023 פרסי Critics' Choice Super (אנ') השחקן הטוב ביותר בסדרת גיבורי על מועמדות [12]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביאורים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 כפי שמתואר בפרק "מקלט" בסדרה "מון נייט"
  2. ^ כפי שמתואר בפרק "בעיית דג הזהב" בסדרה "מון נייט".
  3. ^ כפי שמתואר בפרק "לזמן את החליפה" בסדרה "מון נייט".
  4. ^ כפי שמתואר בפרק "הטיפוס הידידותי" בסדרה "מון נייט".
  5. ^ 1 2 כפי שמתואר בפרק "הקבר" בסדרה "מון נייט".
  6. ^ 1 2 כפי שמתואר בפרק "אלים ומפלצות" בסדרה "מון נייט".

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Cooper Hood, Moon Knight Confirms Marc Spector Survived Thanos’ Snap, ScreenRant, ‏2022-04-06 (באנגלית)
  2. ^ Joe Otterson, Oscar Isaac in Talks to Star in ‘Moon Knight’ Series at Disney Plus, Variety, ‏2020-10-26 (באנגלית אמריקאית)
  3. ^ Adam B. Vary, Marvel Finally Confirms Oscar Isaac as ‘Moon Knight’ Star, Variety, ‏2021-05-27 (באנגלית אמריקאית)
  4. ^ Aaron Couch, Marvel’s Kevin Feige Breaks Silence on Scorsese Attack: “It’s Unfortunate” (Exclusive), The Hollywood Reporter, ‏2019-11-10 (באנגלית אמריקאית)
  5. ^ Michael Schneider, ‘Spider-Man: No Way Home,’ ‘Euphoria’ Lead MTV Movie & TV Awards 2022 Nominations (FULL LIST), Variety, ‏2022-05-11 (באנגלית אמריקאית)
  6. ^ Kimberly Nordyke, MTV Movie & TV Awards: ‘Spider-Man: No Way Home,’ ‘Euphoria’ Top Winners List, The Hollywood Reporter, ‏2022-06-05 (באנגלית אמריקאית)
  7. ^ Jessica Roiz, J Balvin & Karol G Lead 2022 Premios Juventud Nominations: Complete List, Billboard, ‏2022-06-14 (באנגלית אמריקאית)
  8. ^ גריזלדה פלורס, 2022 Premios Juventud Winners: Complete List, בילבורד, ‏21.7.2022
  9. ^ Kimberly Nordyke, HCA TV Awards: ‘Severance,’ ‘Ted Lasso,’ ‘Dopesick’ Win Top Streaming Awards on Night 2, The Hollywood Reporter, ‏2022-08-15 (באנגלית אמריקאית)
  10. ^ Dean Simons, Syndicated Comics, The Beat, ‏2022-10-27 (באנגלית אמריקאית)
  11. ^ Christy Piña, People’s Choice Awards: ‘Doctor Strange 2,’ ‘Don’t Worry Darling’ Take Top Prizes, The Hollywood Reporter, ‏2022-12-07 (באנגלית אמריקאית)
  12. ^ Etan Vlessing, ‘Everything Everywhere All at Once’ Wins Big at 2023 Critics Choice Super Awards, The Hollywood Reporter, ‏2023-03-16 (באנגלית אמריקאית)