אקס-מן: התריסר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אפוקליפס: התריסר
Apocalypse: The Twelve
עטיפת החוברת Uncanny X-Men #377 מפברואר 2000, אמנות מאת אדם קוברט.
עטיפת החוברת Uncanny X-Men #377 מפברואר 2000, אמנות מאת אדם קוברט.
מידע קומיקס
יוצר כריס קלרמונט, פביאן ניצ'זה, אלן דייוויס, טרי קאבאנו, ג'ו פרואט, אריק לארסן
סוגה קומיקס
תקופת פרסום מקורית ינואר 2000 – פברואר 2000 (כ־4 שבועות ו־4 ימים)
סינדיקציה מארוול קומיקס
ארץ מקור ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת המקור אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר החוברות 10
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אפוקליפס: התריסראנגלית: Apocalypse: The Twelve) הוא אירוע קרוסאובר ביקום מארוול שפורסם בחוברות הקומיקס אקס-מן על ידי חברת מארוול קומיקס בין ינואר לפברואר 2000 למשך 10 חוברות. את הסיפור כתבו כריס קלרמונט, פביאן ניצ'זה, אלן דייוויס, טרי קאבאנו, ג'ו פרואט ואריק לארסן, באיורם של אמנים כרוב ליפילד, אלן דייוויס, רוג'ר קרוז, מייק ס. מילר, טום רייני וברנרד צ'אנג. בין הקבוצות המופיעות בסיפור נמנות אקס-מן, אקס פורס, Generation X, ופרשי אפוקליפס, עם הופעת אורח של ארבעת המופלאים.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

סיפור "התריסר" מתחיל עם מוטאנטית צעירה בשם טניה טראסק, בתו של שונא המוטאנטים בוליבר טראסק, שתהפוך ברבות הימים למאדאם סנקטיטי, חברת שבט אסקאני ובת בריתם של קייבל ושל רייצ'ל סאמרס בעתיד. היא הולכת לאיבוד בזרם הזמן וניצלת בידי רייצ'ל, המחופשת לאמא אסקאני. היא לוקחת אותה לעתיד ומרפאה את מוחה. עתיד זה, שנשלט בידי אפוקליפס, הוא קודר ועגמומי, וטניה בחרה לשנות זאת. היא נסעה בזמן שלוש שנים לפני הקמת האקס-מן, חרף אזהרותיה של אמא אסקאני, וניסתה ליצור קשר עם אביה. רייצ'ל עקבה אחריה ועצרה בעדה מלהתגלות בפניו, לא לפני שטניה שיחקה עם התכנות של מאסטר מולד, זקיף-העל אותו בנה טראסק. היא העלתה בו תוכנה הנקראת "התריסר"[1].

שנים לאחר מכן, בעוד סייקלופס תוהה על מערכת יחסיו עם מדלין פריור באלסקה, הוא הותקף בידי מאסטר מולד, שטען כי סייקלופס הוא אחד מהתריסר והיה צורך להרוג אותו. מאסטר מולד נעצר, לא לפני שהסגיר זהויות אפשריות לחברי התריסר, ביניהם צ'ארלס אקסבייר, אפוקליפס, סטורם, ג'ין גריי ופרנקלין ריצ'רדס, בנם של מיסטר פנטסטיק והאישה הבלתי-נראית מארבעת המופלאים[2].

מאסטר מולד שרד את המתקפה והתעמת לאחר מכן עם קבוצת פאוור פאק, בניסיון להרוג את ריצ'רדס הצעיר. כשקבוצת הצעירים לחמה ברובוט המעוות, הוא גילה להם את טבעם של חברי התריסר - "שנים עשר מוטאנטים אשר בבו הימים יעלו לכוח ויובילו את גזע המוטאנטים במלחמה על בני האדם בעלות השחר על כדור הארץ". הוא נעצר בשנית, לא לפני שהוסיף מועמדים אפשריים לרשימה - דניאל מונסטאר, קאנונבול ופסיילוק.[3]

התיאור הבא של התריסר הגיע מפי אפוקליפס עצמו, שלא רק שהוא עצמו חבר בתריסר המכובדים אלא גם חמשת האקס-מן המקוריים, אקסבייר, סטורם, קאנונבול וקייבל.[4]

עם הגעתו של המילניום החדש, סדרת אירועים הובילה לחזרתו של אפוקליפס. קייבל היה עד לאותם אירועים - החשכת העיר ניו יורק,[5] הגעת מבשרו של אפוקליפס, וכן סימנים אחרים. צורתה האסטראלית של אמא אסקאני הופיעה בפני קייבל, וטמעה בו את הידע אודות זהותם האמיתית של חברי התריסר.[6] למרבה הצער, לא הייתה לו כל הזדמנות לאתר אותם.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אפוקליפס החל את מתקפתו בכך ששתל מתחזה של וולברין בקרב האקס-מן. הדבר הוביל את אקסבייר, שחשד בהסתננות לקבוצה, לפרק את האקס-מן. מעט לאחר מכן, רוג ושאדוקאט מוצאות את עצמן כשהן מגנות על נבלת-העל מיסטיק מפני צבא יפן. בעוד רוג לחמה בסאנפייר ואנשיו, קיטי שמרה על מיסטיק ומצאה ללא רצונה את יומנה של דסטיני, מוטאנטית בעלת כוחות ראיית הנולד. היומן כלל תיאור מעורפל מאוד של "החבר השלושה-עשר", וכי התריסר יהיו מעורבים בהשמדת העולם.

עם מותו של המתחזה לוולברין, האקס-מן מתאחדים באחוזת אקס ומגלים כי מדובר במתחזה מגזע הסקרול משני הצורה. כדי להציל את פולאריס מחטיפה, סייקלופס החליף את דמותה באמצעות שימוש במחליף זהויות, והאקס-מן עקבו אחריו למאורתם של הסקרול. הם הותקפו שם בידי מוות, חבר ארבעת הפרשים הקטלני והמסוכן ביותר, שגם היה אחראי למות המתחזה לוולברין. אחרי קרב קשה, זהותו מתגלה בידי קולוסוס, והאקס-מן נדהמים לגלות שמדובר בוולברין האמיתי. הוא עוזב, ומשאיר אותם מבולבלים ומלאי תהיות על החידה הניצבת בפניהם.

מעט אחר מכן, אקסבייר חושף את רשימת "התריסר" שנכתבה ביומניה של דסטיני:

פרשי אפוקליפס חוטפים את קייבל, מיקאיל רספוטין, אייסמן, סאנפייר והמונולית האנושי. האקס-מן, בעזרתו של מגנטו, ממהרים למאורתו של אפוקליפס במצרים. הם מותקפים בידי חיילי הסקרול ומאמיניו של אפוקליפס. באמצעו של הקרב, בישופ מופיע לפתע מתוך האוויר, לאחר שהיה כלוא במרחבי העתיד החלופי. באמצעות תכסיסים ואשליות, מאמיניו של אפוקליפס חוטפים את שאר חברי התריסר, שתפקידם האמיתי מתגלה לבסוף. אפוקליפס מכניס את התריסר לתאי הכלה - חלק ממכונה שמיימית עתיקת-יומין - וחושף את תוכניתו לשאוב את כוחותיהם של "האחד-עשר", בעוד החבר האחרון מפעיל את המכונה, כדי להעניק לו כוח אומניפוטנטי. אפוקליפס מסביר את תפקידם של חברי התריסר: פולאריס ומגנטו היו שני קטבים מגנטיים מנוגדים; סטורם, אייסמן וסאנפייר היו כוחות טבע קיצוניים; סייקלופס, ג'ין וקייבל היו לאחדות משפחה; בישופ ומיקאיל סיפקו שליטה על המרחב והזמן; ואקסבייר סיפק את כוחה של המחשבה הטהורה. אולם, אפוקליפס ידע כי גופו העתיק והחלוש לא יוכל לאכלס את הכוח האדיר. אי לכך, הוא חושף את קיומו של מוטאנט שלוש-עשרה במספר, איש אקס. הוא מתעתד להעביר את תודעתו לתוך גופו של המוטאנט הצעיר ולהשתמש באנרגיות התריסר כדי להוסיף ולהתפתח.

אפוקליפס החל בתהליך, אולם אובדן כוחותיו של מגנטו לאחרונה היה משהו שהוא לא ציפה לו. עד מהרה, רמת האנרגיה התרוקנה ויצרה קרע בשרשרת הכוחות. אפוקליפס העלה את זרימת האנרגיה וניסה לעקוף את הקרע, אך הדבר דחף את המונולית האנושי לכדי שיגעון, והוא השתחרר מתא ההכלה שלו ובטירופו שחרר את חברי האקס-מן מכלאם. בזמן שמחצית מהקבוצה לחמה במונולית חסר הרסן, השאר ניסו לעצור את אפוקליפס. ג'ין גריי חשפה את טיבו האמיתי - גופו מעלה הריקבון מתחת לשריון שלו. כאשר הוא ניסה להיכנס לגופו של נייט גריי, סייקלופס לקח את מקומו והקריב את חייו כדי להציל את נייט. ג'ין ניסתה ליצור קשר עם מוחו של בעלה, אך אקסבייר טען כי לא נותר דבר מסייקלופס בתוך אפוקליפס.

הסיפור ממשיך בקשת הסיפור "עידני אפוקליפס" ממרץ 2000. אפוקליפס משתמש באנרגיות אותן אסף, ויוצר מחדש שתי מציאויות בניסיון להשלים את התהליך ואת הטרנספורמציה הסופית שלו. הוא לא יכל לעשות זאת, משום שהאקס-מן לחמו בו בשתי המציאויות - בעבר ובהווה. האנרגיה שלו אוזלת, והוא והמונולית האנושי נמלטים. האקס-מן מנעו מאפוקליפס להפוך לאל חי וקיים, במחיר חייו של סייקלופס. ג'ין שבורת לב ממותו של בעלה, ולוקחת היעדרות ממושכת מהקבוצה.

ביבליוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

Build-Up

  • Uncanny X-Men #370-375
  • X-Men Vol.2 #91-95
  • Astonishing X-Men Vol.2 #1-3

The Twelve

  • Uncanny X-Men #376
  • Cable #75
  • X-Man #59
  • X-Men Vol.2 #96
  • Wolverine Vol.2 #146-147
  • X-Man #60
  • Uncanny X-Men #377
  • Cable Vol.2 #76
  • X-Men Vol.2 #97

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Uncanny X-Men -1, July 1997
  2. ^ X-Factor #14, March 1987
  3. ^ Power Pack #36, April 1988
  4. ^ X-Factor #68, July 1991
  5. ^ Cable #65, March 1999
  6. ^ Cable #71, September 1991