אקס-מן: אוטופיה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אוטופיה
Utopia
עטיפת החוברת Dark Avengers\Uncanny X-Men: Utopia #1 מאוגוסט 2009, אמנות מאת מארק סילבסטרי, ג'ו וימס, פרנק דרמטה, סימון ביאנצ'י וג'יי לי.
עטיפת החוברת Dark Avengers\Uncanny X-Men: Utopia #1 מאוגוסט 2009, אמנות מאת מארק סילבסטרי, ג'ו וימס, פרנק דרמטה, סימון ביאנצ'י וג'יי לי.
מידע קומיקס
יוצר מאט פרקשן, ג'יימס אסמוס, מייק קארי, פול קורנל
סוגה קומיקס
תקופת פרסום מקורית יוני 2009 – ספטמבר 2009 (כ־13 שבועות ויומיים)
סינדיקציה מארוול קומיקס
מסת"ב מסת"ב 0-7851-4234-7
ארץ מקור ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת המקור אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
מוציא לאור מארוול קומיקס עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר החוברות 12
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אוטופיהאנגלית: Utopia) הוא אירוע קרוסאובר ביקום מארוול שפורסם בחוברות הקומיקס אקס-מן והאוונג'רס האפלים על ידי חברת מארוול קומיקס בין יוני לספטמבר 2009 למשך 12 חוברות. את הסיפור כתבו מאט פרקשן, ג'יימס אסמוס, מייק קארי ופול קורנל, באיורם של אמנים כמארק סילבסטרי, טרי דודסון, מייק דאודטו ג'וניור ולוק רוס.

לאחר שמהומות של מוטאנטים וקבוצות של שונאי מוטאנטים מתרחשות בסן פרנסיסקו, נורמן אוסבורן מנסה לאכוף את החוק והסדר על ידי הקמת אקס-מן האפלים שלו, שישרתו באותה דרך כמו האוונג'רס האפלים. עד מהרה, שתי קבוצות נבלי-העל מתעמתות עם קבוצת אקס-מן.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר מאורעות "תסביך משיח", סייקלופס הורה לוולברין להקים קבוצת אקס פורס חדשה כדי שתשמש כיחידת מבצעים מיוחדים חשאית, דבר אותו שהוא שומר בסוד מהאחרים, בייחוד משותפתו לחיים אמה פרוסט. כמו כן, בפגישה הראשונה של הקאבאל החשאי, נורמן אוסבורן הבטיח לאמה פרוסט לעזוב את קהילת המוטאנטים במנוחה, בתנאי שהיא תשמור עליהם תחת שליטתה.[1] פרוסט שמרה על השתתפותה בקאבאל מסייקלופס, וסודות אלו כמעט וגרמו לקרע בין השניים. לבסוף, השניים אמרו את האמת אחד לשנייה, והבטיחו לא לשמור ביניהם סודות.

מאורע נוסף שהתרחש היה בתחילתו של "תסביך משיח", והוא קרב שהתרחש בין קבוצת המשוטטים לקבוצת המטהרים בעיר הולדתה של התינוקת המוטאנטית הראשונה לאחר אירועי "בית אם", שבו מיליונים מקהילת המוטאנטים הופשטו מכוחותיהם. לאחר מכן, סיימון טראסק - אחיו של שונא המוטאנטים בוליבר טראסק, יוצר זקיפי הסנטינל - קרא לאכיפתם של חוקים האוסרים את רבייתם של המוטאנטים. השפעתו של טראסק הובילה לתמיכה רחבה ברחבי ארצות הברית, ולהמשך התסיסה בקרב קהילת המוטאנטים.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרק ראשון[עריכת קוד מקור | עריכה]

המתח בשיאו כאשר קבוצת שונאי המוטאנטים של טראסק, "אנושות עכשיו", צועדת בתוך סן פרנסיסקו. בדרכם לעירייה, הם נעצרים בידי חברי האקס-מן, ומתחילות לפרוץ מהומות. בסופו של דבר, המשטרה מתערבת, והאנק מק'קוי נלקח למעצר. בשעה שהאקס-מן מנסים לדכא את המהומות בכל רחבי סן פרנסיסקו, נורמן אוסבורן מופיע ומארגן מסיבת עיתונאים. הוא קורא להפסקת המהומות, ופרופסור צ'ארלס אקסבייר ניצב לצידו ותומך בו. השניים מבקשים מסייקלופס להסגיר את עצמו ולסגת מתפקידו, אך הוא מסרב. אוסבורן משחרר את האוונג'רס האפלים בעיר, שצדים אחר האקס-מן. בכלא, האנק מתחיל לשמוע קולות בראשו, ומתגלה כי אקסבייר האמיתי נמצא כמה תאים לידו, כשהוא פצוע ומדמם. הוא טוען כי אוסבורן עשה לו משהו שעצר את כוחותיו.

אקס-מן: ירושה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בחוברות X-Men Legacy, רוג, גמביט ודיינג'ר מחליטים להגיע לסן פרנסיסקו ולחבור לשאר האקס-מן. בדרכם הם פוגשים בפיקסי, שמשגרת אותם היישר לזירת ההתרחשות, המצויה בכאוס מוחלט עקב מהומות אותן ארגנו התנועות האנטי-מוטאנטיות ואלו שבעד המוטאנטים. סייקלופס שולח את שלושתם למצוא סטודנטים שנעלמו ולהחזירם הביתה. במהלך משימתם, רוג מתעמתת עם מונסטון, נבלת-על החברה באוונג'רס האפלים ומתחזה לגברת מארוול. היא מוצאת שהיא איננה יכולה לגעת ביריבתה, ולכן משתמשת בתכסיס כדי להימלט מהמקום.

היא מצטרפת לדיינג'ר ולגמביט, שנפצע בידי ארס. ארס בז לה כיוון שלדעתו היא לא יריבה שקולה אליו. היא תופסת אותו ובשל כוחה המוטאנטי סופגת את כוחו. ארס ממשיך להתגאות בכוחותיו וכי אי אפשר לספוג אותם, אך היא מחלישה אותו מספיק כדי שגמביט יגרום לו דימום רציני. לאחר שספגה את כוחותיו, רוג מביסה בקלות את חיילי-העל מארגון H.A.M.M.E.R של אוסבורן, וגונבת טנק. היא מאתרת לבסוף סטודנטית שיש לה בעיות שליטה בכוחותיה, ומרגיעה אותה. בהמשך, הם מביסים את גברת מארוול.

פרק שני[עריכת קוד מקור | עריכה]

אוסבורן מקים את קבוצת אקס-מן האפלים באופן רשמי, ושם את אמה פרוסט כמנהיגתם. לבקשתה של פרוסט, נאמור מצטרף לקבוצה. פרוסט מאשרת את העובדה שאוסבורן השתמש במשנה צורה שהתחזה לאקסבייר. זה האחרון מאשר שמיסטיק בעלת הכוחות לשינוי צורה עובדת בשבילו. פרוסט מציגה את הקבוצה החדשה בפומבי, והקבוצה אוכפת עוצר על העיר. הליון מוביל קבוצה שעוזרת לבטל את העוצר, והאקס-מן האפלים תוקפים אותם בתגובה. סייקלופס ושאר האקס-מן מתבוננים בשידור הטלוויזיוני המשדר את האירועים ומתלבטים בדרך שבה עליהם לנקוט. בינתיים, דארק ביסט מכין מכונה לניסוי על מוטאנטים באי אלקטרז, ומתחיל לערוך ניסויים בחיה.

פרק שלישי[עריכת קוד מקור | עריכה]

מכשיר האומגה שבו דארק ביסט משתמש על האנק מק'קוי מחליש אותו לאט לאט, וגורם לו לייסורים רבים. בתא לידו, אקסבייר מנסה לנחם אותו ולהעניק לו מעט תקווה. בינתיים, אוסבורן אינו מרוצה עם תוצאות המכונה ורוצה שדארק ביסט יוודא שהמכונה תפשיט מוטאנטים מכוחותיהם ולא תהרוג אותם. במקום אחר, אמה פרוסט וקבוצת האקס-מן האפלים ממשיכים לדכא את המהומות בסן פרנסיסקו ולוכדים את קבוצתו של הליון. במהלך המאורעות, דאקן - חבר האקס-מן האפלים שמתחזה לוולברין - כמעט והורג את אוולאנש, אך פרוסט עוצרת אותו בזמן ונוזפת בו שאין כל צורך בשימוש בכוח. בזמן ההתרחשויות, סייקלופס נפגש בחשאי עם אוסבורן ודורש ממנו להוציא את כוחותיו מהעיר. אוסבורן זועם מהדרישה הזו ומאיים להרוג את סייקלופס. האקס-מן האפלים חוזרים לבסיסם, ופרוסט - שעדיין מודאגת ממעשיו של דאקן - דורשת מאוסבורן ודארק ביסט שיערכו לה סיור במתקן כדי לוודא שמטפלים כראוי במוטאנטים השבויים. במהלך הסיור, אקסבייר מתקשר עמה באופן טלפתי ללא ידיעתם של אוסבורן ודארק ביסט. היא מנסה לאתר את מיקומו, אך תא הכלא שבו הוא מוחזק מחובר להולוגרמה שיוצרת אשליה של תא אחסון ריק. באמצעות הקישור הטלפתי ביניהם, היא אומרת לו לא לדאוג והיא תטפל בעניינים. בינתיים, האוונג'רס האפלים והאקס-מן האפלים מתחילים להתעמת ביניהם. בחזרה בסן פרנסיסקו, סיימון טראסק אוסף זקיפי סנטינל אנושיים המוכנים להשמיד את כל המוטאנטים, טובים ורעים כאחד.

פרק רביעי[עריכת קוד מקור | עריכה]

סייקלופס מציב לחברי האקס-מן שלו משימות שונות, כולל להשגיח על קבוצתה של פרוסט, שנקראה לטפל בזקיפי הסנטינל האנושיים שתוקפים את סן פרנסיסקו. פרוסט מגלה שטראסק הדביק את אנשיו בנגיף שהרג אותם, והם כבר לא אנושיים. אוסבורן שולח את פרוסט להתעמת מול טראסק בבית החולים סנט פרנסיס. מג'יק נפגשת עם קבוצת אקס פורס כדי לחלץ את המוטאנטים הכלואים, בעוד חברי מועדון אקס - הכוללים את פסיילוק, ד"ר קביטה ראו, מדיסון ג'פריס ודוקטור נמסיס - נמצאים על קו החוף ומפעילים מחדש ספינה.

פרק חמישי[עריכת קוד מקור | עריכה]

דניאל מונסטאר עורכת מסע ללאס וגאס בניסיון לערוך עסקה להחזרת כוחות הולקיריה שלה מהימים בהם הייתה חברה בקבוצת המוטאנטים החדשים. קבוצתה של פרוסט מנטרלת את כל זקיפי הסנטינל האנושיים ועוצרת את טראסק. כעבור מספר שבועות, האקס-מן האפלים ממשיכים לעצור פשעים. חברי הקבוצה מבחינים במעשי מכונת האומגה, ומסווה ופגיון שוקלים מחדש את מקומם בקבוצה. בינתיים, מדיסון ג'פריס ופסיילוק מסיימים את ההתקנה האחרונה על סיפון הספינה. בחזרה באלקטרז, האנק מק'קוי מרוקן מכל כוחותיו, ונראה חלש יותר מתמיד. דארק ביסט מחפש אחר נושאי מחקר נוספים, אך מגלה שמג'יק ואקס פורס שיגרו אותם משם. קבוצת אקס פורס מתעמתת מול נשק אומגה ודארק ביסט. סייקלופס מורה לנייטקרולר ופיקסי לאסוף את כל כוחותיהם בכנסייה, ומג'יק ופיקסי משגרות אותם למקום בטוח. אקס-מן האפלים מתקיפים את אקס-פורס, ופרוסט ונאמור חושפים כי הם עדיין עומדים לצד הטובים כאשר הם מוציאים את דאקן ואת מימיק מכלל פעולה. מסווה ופגיון נמלטים עמם לאחר שמג'יק מפנה את כל האסירים. האקס-מן האפלים אשר נותרו נסוגים. ה"ספינה" שמועדון אקס הפעילה עולה מעל פני המים, ומתברר כי זהו אי שהוקם על אסטרואיד M. מספר מוטאנטים מתאספים בעוד סייקלופס מכריז רשמית כי האי נמצא מחוץ לתחום שיפוטו של אוסבורן וארגון H.A.M.M.E.R שלו. נוסף על כך, הוא מצהיר על עמדתם של האקס-מן נגד אוסבורן. אוסבורן אוסף אליו את האוונג'רס האפלים ואת האקס-מן האפלים שנותרו, ופוקד עליהם להביא את ראשו של נאמור ואת ליבה של פרוסט, ושסייקלופס יחזה בהם עושים זאת.[2]

פרק שישי[עריכת קוד מקור | עריכה]

בראייה לאחור באמצעות פלשבק, האנק אומר לסקוט ואמה כי הוא עוזב ביחד עם מועדון אקס לזמן ממושך, אך כשיחזור הם יאלצו לשוחח. אמה מתבדחת לגבי עזיבתו, אך סקוט מוטרד מכך. אמה מנסה לנחם אותו, אך הוא אינו מוכן לקבל אותה עד אשר שני החברים הוותיקים ידברו ביניהם.

בזמן ההווה, סייקלופס והאקס-מן מתכוננים להתקפתם של האוונג'רס האפלים והאקס-מן האפלים על אוטופיה. במתקפה, אנג'ל מוציא את בולזאיי - המתחזה להוקאיי - מכלל פעולה; בלינג, נקרה ופרנזי מתקיפות את "גברת מארוול", בעוד קולוסוס יוצא בעקבות ונום (מאק גארגן) המתחזה לספיידרמן; וולברין ו-X-23 יוצאים בעקבותיהם של נשק אומגה ודאקן; חברי מועדון אקס מתעמתים מול דארק ביסט כפעולת תגמול על מה שנעשה לחיה; נאמור מתמודד מול הסנטרי, אך הוא מובס. איירון פטריוט וסייקלופס נאבקים זה מול זה; דניאל מונסטאר - שכעת קיבלה בחזרה את כוחות הוולקיריה מהלה - מתעמתת מול ארס; ואייסמן מתעמת עם מימיק. פרוסט מנסה את עזרתו של אקסבייר בניסיון להיכנס לראשו של הסנטרי ולהרגיע אותו. הם מצליחים, אולם היא חייבת להישאר במצב היהלום שלה משום שחלק מהריק (The Void) שבישותו של הסנטרי נכנס בתוכה. הסנטרי מבין את חומרת מעשיו ועוזב את זירת הקרב. בעוד מיראז' מביסה את ארס, אומגה מובס בידי וולברין, וארמור, פיקסי ו-X-23 מביסות את דאקן, אוסבורן אינו מרוצה מנפילתם של חברי קבוצתו. גברת מארוול מודיעה לאוסבורן כי יהיה עליהם להרוג את כולם כדי לנצח, אך אוסבורן מבחין כי הקרב משודר לטלוויזיה, ומחליט לסגת.

סייקלופס מודיע רשמית בשידור לעולם על קיומה של אוטופיה, מקום בו מוטאנטים יהיו בטוחים מכל רע ורדיפה. אוסבורן יוצא גם בהודעה לעיתונות שהוא, האוונג'רס האפלים והאקס-מן האפלים שלו הם הצד המנצח שהצליח לגרש את המוטאנטים. עוד הוא מכריז שהמלחמה במוטאנטים נגמרה, וכי אוטופיה היא עכשיו הכלא שלהם. האקס-מן מתחילים בבנייתה המחודשת של אוטופיה, שתשמש כמקום מפלטם. אמה תוהה אם התוצאה הסופית תהיה זהה לגורלה של ג'נושה. סייקלופס אומר לה שלא, והוא ינצח באותו אופן שבו ניצח את אוסבורן - בעזרת אמונה, וכי הוא לא נמצא לבד במערכה.[3]

השלכות[עריכת קוד מקור | עריכה]

השלכות אירועי "אוטופיה" תוארו בחוברות של דדפול והאוונג'רס החדשים:

דדפול עושה את דרכו לסן פרנסיסקו מתוך כוונה להתחיל בחיים חדשים, לאחר שהחליט כי הוא מעוניין לעזור לאנשים. הוא מתלבש יפה כדי "להתערות בסביבתו", אך כמעט והורג קבוצת מלחים ומוזג בבר. הוא צופה בהכרזתו של סייקלופס בחדשות ומגיע למסקנה המשמחת כי סייקלופס מדבר ישירות אליו ומזמין אותו להצטרף אליהם על האי אוטופיה.

בינתיים, האוונג'רס החדשים מתבוננים בהכרזתו של אוסבורן כי האקס-מן וכל המוטאנטים באוטופיה הם בוגדים, וכי אוטופיה היא מושבת כלא מעכשיו והלאה. רונין מתרתח מעצם העובדה שכך מתנהגים לאקס-מן. מוקינגבירד וגברת מארוול מציעות לקבוצה לעזור לחבריהם, אך רונין אינו חושב שהדבר יעזור, ומנסה לשכנע את חברי קבוצתו שעליהם להרוג את נורמן אוסבורן.[4]

אומת אקס[עריכת קוד מקור | עריכה]

באנתולוגיה המובאת בארבע חוברות (Deadpool, Uncanny X-Men, X-Men Legacy ו-Nation X), מסופר על שובו של מגנטו ועל הסתגלותם של חברי האקס-מן השונים למקום מושבם החדש באי אוטופיה.

דדפול[עריכת קוד מקור | עריכה]

מאז שדדפול הפך לאיש עשיר אין לו כל צורך לעבוד כשכיר חרב. הוא מנסה להיות שודד ים, אך מוותר על כך מהר מאוד. לאחר שיט ארוך, הוא מחליט לעזור לאקס-מן באוטופיה. סייקלופס אינו מסכים לכך כמעט מיידית, אך לאחר שהרג מגיש חדשות שטען שהאקס מן רצחו את בנו, הוא מצטרף לקבוצה תחת עינה המשגיחה של דומינו. הוא מנסה לעזור להם על ידי כך שהוא מיישב סכסוך בין מרקורי לבין אביה (שקיבל שוחד מנורמן אוסבורן להלבין את פניהם של האקס-מן). דדפול צד אחרי אותו אדם ומאיים להרוג אותו, אך מתגלה שאותו אדם ניצוד גם על ידי ארגון H.A.M.M.E.R של אוסבורן. דדפול מעמיד פנים שהוא האיש הרע, חוטף את אביה של מרקורי ובכוונה תחילה גורם לאקס-מן להביס אותו, ובאמצעות כך להראות שהם עדיין גיבורים. לאחר מכן, דדפול עוזב, וסייקלופס מוכן להודות שלדדפול "יש מעט כישרון".

אקס-מן המופלאים[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר הלווייתו של ד"ר יוריקו טאגיקוצ'י - מהנדס רובוטיקה לשעבר של "תעשיות סטארק" ועד לאחרונה מדען בשורות מועדון אקס - מגנטו פונה בהכרזה לתושבי האי. הוא מכה את כולם בתדהמה באומרו כי פניו מועדות לשלום, וכי הוא מבקש לדבר עם סייקלופס.[5]

פרופסור אקסבייר אינו משתכנע מכך. הוא מאמין שמדובר בתחבולה ומתקיף אותו באופן טלפתי. למרות זאת, מגנטו אינו נלחם חזרה. הוא יורד על ברכיו וחוזר על כוונותיו לשלום. סייקלופס מורה לאקסבייר לסגת ומסכים לדבר עם מגנטו, אך שומר על פסיילוק בקרבת מקום למקרה ואקסבייר צודק. מגנטו מסביר כיצד הוד התפתחותו החזיר לו את כוחותיו המוטאנטים, וכי הוא מתכוון להשתמש בתהליך כדי לבטל את השפעות "השמדה", בהם מיליוני מוטאנטים הופשטו מכוחותיהם. אולם, מכיוון שהציוד של הוד התפתחותו הושמד מאז, הדבר כעת בלתי אפשרי. הוא מגלה גם כי היה מאז בחלל וניסה לחשוב על דרך להציל את גזע המוטאנטים, אך ללא הועיל. זאת ועוד, מגנטו מביע את התפעלותו על כך שסייקלופס עשה את מה שהוא ואקסבייר לא הצליחו לעשות - לאחד את המוטאנטים יחדיו. מגנטו חושש שגזע המוטאנטים עומד בפני כיליון, עד שסייקלופס אומר לו שמשיחת המוטאנטים הופ סאמרס בריאה ושלמה. בינתיים, המוטאנט צייד-גולגולות נחטף בידי קבוצת בני אדם בעלי כוחות. הם מבטיחים שברצונם להציל את כל המוטאנטים, אך מאלצים אותו להטיס מטוס, המכיל חמישה טורפי-אקס קטלניים, לכיוון אוטופיה. נייטקרולר נשלח לחקור את כוונותיו בעוד הוא מתקרב לעבר האי. הוא משתגר על המטוס, אך נסוג במהרה לקרקע וצועק לסייקלופס שיירט את המטוס לפני שינחת.[6]

כאשר חמשת טורפי-אקס תוקפים את אוטופיה, האקס-מן, נאמור ומגנטו מתאחדים כדי להרוג אותם.[7] בשעה שפרופסור אקסבייר עוזר לסייקלופס להסיר את הריק מתוך אמה פרוסט, מגנטו עוזר לאקס-מן למנוע מהאי לשקוע הודות למשקל הרב של המוטאנטים עליו.[8] חיה מטיל ספק ביכולת השיפוט של סייקלופס לאחר שזה האחרון מצרף את מגנטו לאקס-מן, ועוזב את הקבוצה.[9]

הגיליון האחרון מגלה כי אלה אשר עמדו מאחורי חטיפתו של צייד-הגולגולות היו שותפיו של סאבליים, והם מובסים בידי וולברין, פסיילוק, קולוסוס ופנטומאקס. מגנטו גם נראה כשהוא צועד למרומי ההר במשימה משלו. בתחילה, האחרים תוהים לפשר העניין, אך בהמשך מתברר ממועדון אקס שהוא מתכוון להחזיר את קיטי פרייד, שנלכדה בתוך קליע ענק שעשה את דרכו לכדור הארץ וכעת מרחף בחלל.[10]

אקס מן: ירושה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערפד המוטאנט מריוס סנט קרוז מופיע באחוזת אקס, והורג מספר מעובדי בנייה העובדים באתר. לאחר מכן, הוא מופיע באוטופיה, ומתקיף את מדיסון ג'פריס ודיינג'ר לאחר שצפה בהם. הוא מביס את דיינג'ר, לוקח דגימה מג'פריס ומביס את האקס-מן שמגיעים להגנתם. ממידע שאסף מג'פריס, הוא מבין שעליו ללכוד את בלינג, ומביא אותה עמו לממד שלו. לאחר שהוא מבין שאלה שמענים אותו חוזרים לרדוף אותו, הוא ניזון ממנה כדי לשרוד את הגעתם. כאשר רוג רודפת אחר אמפלייט בניסיון להציל את בלינג, משרתו DOA שולח יצורים טורפים אחריה. הוא מיידע את אדונו בדבר ניסיון החילוץ, ואמפלייט מבקש להרוג אותה בטרם היא תיידע את האקס-מן אודותיו. רוג נמלטת מהיצורים וחוברת לבלינג בזמן שאמפלייט מתכוון ליזון ממנה פעם נוספת. במהלך הקרב, רוג ובלינג סופגות אחת את כוחותיה של השנייה וממשיכות להילחם עד שרוג חוזרת לגופה. ביתו של אמפלייט מועבר לאי אוטופיה, ובעזרת מועדון אקס, אמפלייט נכלא בביתו. הוא מנסה בפעם האחרונה להרוג את בלינג, אך היא ורוג מהממות אותו שולחות אותו בחזרה לממד שלו, שם הוא מתענה ממושכות.

אומת אקס[עריכת קוד מקור | עריכה]

המיני-סדרה "אומת אקס" מתמקדת במספר חברי אקס-מן בשעת הסתגלותם באי אוטופיה. אף על פי שלסיפורים אלו אין כל קשר המשכיות ביניהם, כמה מהם מציינים כי קיימות באי מספר בעיות, ביניהן מחסור באוכל ומים. הדמויות עליהן מתמקד הסיפור, ותושבי האי, הם מגנטו, וולברין, נייטקרולר, אייסמן, סטורם, קולוסוס, גמביט, ארמור, X-23, רוג, מג'יק, קאנונבול, אמה פרוסט, קוקיות סטפורד, נאמור, וורפאת', רוקסלייד, נורת'סטאר, אנול, דיינג'ר, מדיסון ג'פריס ורבים אחרים. ג'ובילי, שאינה תושבת המקום, מופיעה גם היא בסיפור, ועל אף שאינו מוטאנט, דדפול השתקע גם הוא באי.

ביבליוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

Utopia[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Dark Avengers\Uncanny X-Men: Utopia #1
  • Uncanny X-Men #513
  • Dark Avengers #7
  • Uncanny X-Men #514
  • Dark Avengers #8
  • Dark Avengers\Uncanny X-Men: Exodus #1

Epilogue[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Dark X-Men: The Confession #1

Aftermath[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Dark Reign: The List: X-Men #1

Tie-Ins[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Dark X-Men: The Beginning #1-3
  • X-Men Legacy #226-227
  • Dark Reign: The List - Uncanny X-Men #1

Nation X[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Deadpool Vol.2 #15-18
  • X-Men Legacy Annual #1
  • Uncanny X-Men #515-522
  • X-Men Legacy #228-230
  • Nation X #1-4
  • Nation X: X-Factor #1

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Secret Invasion: Dark Reign #1, February 2009
  2. ^ Dark Avengers #8, October 2009
  3. ^ Dark Avengers\Uncanny X-Men: Exodus #1, November 2009
  4. ^ Dark Reign: The List - Avengers #1, November 2009
  5. ^ Uncanny X-Men #515, November 2009
  6. ^ Uncanny X-Men #516, December 2009
  7. ^ Uncanny X-Men #517, January 2010
  8. ^ Uncanny X-Men #518, February 2010
  9. ^ Uncanny X-Men #519, February 2010
  10. ^ Uncanny X-Men #521, April 2010