סמוויז גמג'י

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף סמווייז גמג'י)
יש להשלים ערך זה: בערך זה חסר תוכן מהותי. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
הנכם מוזמנים להשלים את החלקים החסרים ולהסיר הודעה זו. שקלו ליצור כותרות לפרקים הדורשים השלמה, ולהעביר את התבנית אליהם.
יש להשלים ערך זה: בערך זה חסר תוכן מהותי. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
הנכם מוזמנים להשלים את החלקים החסרים ולהסיר הודעה זו. שקלו ליצור כותרות לפרקים הדורשים השלמה, ולהעביר את התבנית אליהם.
סמויז גמג'י
Samwise Gamgee
יוצרים ג'ון רונלד רעואל טולקין
גילום הדמות שון אסטין עריכת הנתון בוויקינתונים
מידע
גזע הוביט
מין זכר
מקצוע סייף, שומר ראש, עובד משק בית, גנן
אזרחות הפלך עריכת הנתון בוויקינתונים
דמויות קשורות
משפחה רוז קוטון (אישה) ו-13 ילדים
חברים בילבו בגינס ופרודו בגינס, גנדלף, מרי ופיפין ושאר אחוות הטבעת
אויבים סאורון, גולום עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

סֶמוַּיז (סם) גַּמְגִּ'י (נולד ב-2980 לעידן השלישי) הוא דמות מהארץ התיכונה מסדרת "שר הטבעות" מאת ג'ון רונלד רעואל טולקין. סם הוא הוביט פשוט, שמלווה את פרודו בגינס במסע להשמדת הטבעת האחת שיצר שר הרשע סאורון. סם הוא אחת הדמויות הראשיות בספר ונחשב בעיני רבים לגיבור הגדול של הסיפור (לצד פרודו, גנדלף וארגורן).

לפני שר הטבעות[עריכת קוד מקור | עריכה]

סם הוא הבן של האמפאסט גמג'י, גנן במעון באג. לאחר שאביו פרש לגמלאות, הוא המשיך בדרכו והפך לגנן במעון באג. בילבו בגינס לימד אותו לקרוא ולכתוב וסיפר לו סיפורי הרפתקאות.

שר הטבעות[עריכת קוד מקור | עריכה]

כ"עונש" על כך שהקשיב לשיחה של גנדלף עם פרודו בגינס בעניין הסכנות של הטבעת האחת, גמג'י היה הראשון שנבחר ללכת עם פרודו לריוונדל בתחילת עלילת שר הטבעות. לאחר שהגיעו לריוונדל, התנדב פרודו מרצונו החופשי לקחת את הטבעת להר האבדון שבלב מורדור ולהשמידה שם. סם, אף על פי ששוחרר ממחויבותו לגנדלף, התנדב אף הוא מרצונו ללוות את פרודו במסעו הקשה.

במהלך המסע להר האבדון הציל סם את חייו של פרודו מספר פעמים. לאחר ששילוב העכבישה תקפה את פרודו, ונדמה היה שהרגה אותו, סם לקח את הטבעת מפרודו כדי להשלים את המשימה. מכיוון שנשא אותה למשך זמן מה, הוא נחשב לאחד מנושאי הטבעת. הטבעת ניסתה לפתות אותו להשתמש בה כשהיא הראתה לו מראה של מורדור בתור גינה ירוקה, אך הוא עמד בפיתוי. לאחר מכן סם גילה שפרודו עדיין חי במגדל האורקים קירית אונגול, וחילץ אותו משם. אחרי שחילץ אותו משם, סם החזיר לפרודו את הטבעת מרצונו, ובכך גילה כוח רצון חזק ושליטה עצמית רבה. לאחר מכן, ליווה סם את פרודו אל לוע הר האבדון, כאשר בדרך הוא נאבק בגולום ולאחר השמדת הטבעת חילץ את פרודו מההר שהחל לקרוס לתוך עצמו.

לאחר מלחמת הטבעת, סם התחתן עם רוז קוטון בפלך. היו להם 13 ילדים: אלאנור הנאווה, פרודו, רוז, מרי, פיפין, גולדילוקס, האמפאסט, דייזי, פרימרוז, בילבו, רובי, רובין וטולמן. לאחר שוילי וייטפוט פרש מתפקיד ראש הפלך בשנת 7 לעידן הרביעי, סם נבחר לתפקיד לשבע תקופות רצופות של 7 שנים כל אחת.

אחרי שאשתו מתה בשנת 62 לעידן הרביעי, סם השאיר את הספר האדום עם אלאנור, ועזב את הארץ התיכונה להצטרף לפרודו בואלינור.

אילן יוחסין[עריכת קוד מקור | עריכה]

מקור השם[עריכת קוד מקור | עריכה]

שמו הפרטי המקורי של סם, כפי שנכתב בספר האדום, הוא "בנזיר", שם שמשמעותו בלשונם של ההוביטים היא "חכם-למחצה". השם המתורגם, "Samwise", הוא צורה מודרנית של המילה "Samwîs" באנגלית עתיקה, שמשמעותה דומה.[1]

מקורו של השם גמג'י הוא מהמילה גמג'י ששימשה באזורים הכפריים באנגליה ככינוי לצמר גפן. טולקין למד את המילה כאשר התגורר בכפר סיירהול שבאנגליה יחד עם אחיו ואמו.

אזכור במדיות אחרות[עריכת קוד מקור | עריכה]

את דמותו של סם בסרט האנימציה "שר הטבעות" בבימויו של ראלף באקשי מדבב השחקן מייקל גרהם קוקס. בטרילוגיית שר הטבעות של פיטר ג'קסון מגלם אותו השחקן שון אוסטין.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא סמוויז גמג'י בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ג'. ר. ר. טולקין, תרגום: עמנואל לוטם, נספח ו' ל"שר הטבעות", זמורה-ביתן, 2004, עמ' 1106