רדגסט (דמות)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף רדגסט החום)
רדגסט
Radagast
סילבסטר מקוי כרדגסט, בטרילוגיית ההוביט
סילבסטר מקוי כרדגסט, בטרילוגיית ההוביט
שם ספר שר הטבעות, סיפורים שלא נשלמו, הסילמריליון
יוצרים ג'ון רונלד רעואל טולקין
מידע
שם אמיתי אייוונדיל
כינויים הקוסם החום, הלוחש לחיות
סטטוס חי
גזע מיאר
מין זכר
נטייה טוב
מומחיות לחימה, כישוף
כוחות לשנות צבעם וצורתם של גופים
סגנון לחימה קסם
דמויות קשורות
משפחה ארו אילובטר (יוצרו), גנדלף, סרומן ויתר האיסטרי (קרוביו לשליחות)
חברים גנדלף, גלדריאל
אויבים סאורון

רדגסט הוא דמות בדיונית של מכשף בעולם "הארץ התיכונה" מתוך עולם הפנטזיה של ג'ון רונלד רעואל טולקין[1]. רדגסט הוא אחד מחברי מסדר ה"איסטרי", הידועים גם כקוסמים, שנשלחו על ידי הולאר כדי לסייע לאלפים ולבני האדם בארץ התיכונה במלחמתם כנגד שר האופל סאורון. רדגסט מופיע בקצרה בשר הטבעות, בסיפורים שלא נשלמו ומוזכר בההוביט, והסילמריליון.

שמו[עריכת קוד מקור | עריכה]

רדגסט הוא המוכר פחות מבין המיאר שבולינור. הוא היה ידוע כאיוונדיל בטרם החליטו הולאר לשלוח מסדר של קוסמים לארץ התיכונה. על פי הפרק "האיסטרי" בסיפורים שלא נשלמו, השם רדגסט משמעותו "הלוחש לחיות", בשפת האדונאיי. כריסטופר טולקין העיר כי אביו ביקש להשוות את רדגסט כשווה בעוצמתו אל האיסטרי האחרים כדוגמת סארומן וגנדלף. הכינוי "חום", נובע מלבושו; כל אחד מהאיסטרי התעטף בגלימה ייחודית לו ובצבע שונה, ובזמן שגנדלף עטה גלימה אפורה (ולאחר שובו מהמאבק מול הבלרוג החליף גלימתו לצבע לבן) וסארומן עטה גלימה צחורה, רדגסט עטה גלימה חומה. טולקין שאב את ההשראה לשם רדגסט כנראה מהמילה רודוגאסט או רדגאייסוס, שמו של שר המלחמה הגותי בעת הפלישה לאיטליה בשנת 401 לספירה. רדגסט הוא גם שמו של אל מן המיתולוגיה הסלבית. מאחר שהיה לבוש בגלימה חומה, היה כינויו בקרב בני האדם "רדגסט החום" (בין הקוסמים מתחלקים השמות לפי צבע גלימתם וחשיבותם במסדר כאשר "לבן" היא הדרגה הגבוה ביותר). כינויים נוספים לרדגסט הם - "הנווד החום" או "הצליין החום" בשפת האלפים.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

רדגסט היה ידוע כאיוונדל כאשר הולאר החליטו לשלוח מסדר של קוסמים לארץ התיכונה רדגסט הוצע כדי ליעץ ולסייע ליושבי הארץ התיכונה במאבקם נגד סאורון.

בעלילת סיפורים שלא נשלמו[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסיפורים שלא נשלמו, מוסבר כי רדגסט, כמו האיסטרי האחרים, הגיע לארץ התיכונה מוואלינור, בערך בשנת האלף לעידן השלישי והיה אחד מהמיאר. שמו המקורי היה אייוונדיל, שמשמעותו ידיד הציפורים בשפת קווניה. הוליה יבנה אילצה את המכשף סארומן לקבל את רדגסט כבן לוויה וזו הייתה אחת הסיבות לעוינותו של סארומן כלפי רדגסט, שגם נהג לכנותו "שוטה". רדגסט היה בן ברית נאמן לגנדלף שבספר "ההוביט", מכנה אותו כבן דוד. רדגסט היה גם ידיד למשנה-העור ביאורן. רדגסט חי ברוסגובל בעמקי האנדוין, על המורדות המערביים של יער-אופל, בין צוק קארוק לדרך היער העתיק, סמוך לשדו הסיפנים, כשהכינוי רדגסט "החום" נובע מהכינוי בשפת סינדארין לרוסגובל - "הכפר החום". רדגסט התחבר מאוד לבעלי החיים וידע לדבר את שפתן ושפת הצמחים. בספרות טולקין תואר רדגסט כדובר שפות רבות של ציפורים. רדגסט מופיע בסילמריליון כשהוא נוטל חלק בסיוע לסארומן, חבר המועצה הלבנה, ומתייצב כנגד סאורון. הוזכר כי כמה ציפורים מבין מרגלי סארומן לא חשבו כי רדגסט מודע לתוכניותיו של סארומן מתוך מחשבה כי הוא ממוקד בצפייה באויב סאורון.

בעלילת שר הטבעות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב"שר הטבעות" רדגסט הוטעה על ידי סארומן שהשתמש בו כדי להוביל את גנדלף אל מבצר אורתנק על מנת ללכדו. בכל מקרה, רדגסט גם מסייע לחלץ את גנדלף כשהוא שולח את העיט גווייהיר לאורתנק עם ידיעות על תנועותיהם של כוחות סאורון. כאשר גווייהיר רואה כי גנדלף נכלא בראש המבצר, הוא נושא אותו משם לפני שסארומן מבחין כי גנדלף נעלם.

תיאור[עריכת קוד מקור | עריכה]

רדגסט מתואר כאיש בעל גלימה חומה, כובע משלוש, וצעיף. רדגסט נחמד לחיות ולכל הבריות: לבני האדם, לגמדים, לאלפים, להוביטים ולשאר אחרים.

בסרט[עריכת קוד מקור | עריכה]

את דמותו של רדגסט החום בסדרת סרטי ההוביט מאת פיטר ג'קסון, מגלם סילבסטר מקוי[2]. תפקידו של רדגסט בעלילה הורחב מאוד בניגוד להופעתו הקצרה למדי בספר ההוביט. בסרט "ההוביט: מסע בלתי צפוי" רדגסט הוא הראשון לגלות את תחייתו של בעל האוב, כשהוא מגיע למבצר דול גולדור ונמלט בעור שיניו מפני המלך המכשף של אנגמר. כמו כן הוא מסייע לגמדים להימלט מפני הווארגים והאורקים הרודפים אותם בהוראת אזוג. סצנת חילוצו של גנדלף עובדה לקולנוע בסרט "אחוות הטבעת". אזכור נוסף לרדגסט החום מתואר בשר הטבעות, לאחר כינוס מועצת אלרונד כשהוחלט כי תוקם ברית כנגד סואורון, או-אז נשלחו סיירים אל כל קצוות הארץ התיכונה, ורדגסט לא היה בביתו ברוסגובל ולא נמצא. טולקין עצמו לא הזכיר מה אירע לרדגסט ודמותו לא שיחקה כל תפקיד באירועי מלחמת הטבעת. כריסטופר טולקין העיר ב"סיפורים שלא נשלמו" כי משימתו של רדגסט בבלימת סאורון לא הייתה כישלון מאחר שנשלח בידי יבנה, וכי היא הפקידה אותו לשמור על החי והצומח, משימה שלא הושלמה גם עם תבוסת סאורון וסיומה של מלחמת הטבעת.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]