בית החולים ספרא לילדים

בית החולים ע"ש אדמונד ולילי ספרא
בית החולים ע"ש אדמונד ולילי ספרא, בתוך המרכז הרפואי ע"ש חיים שיבא – תל השומר
בית החולים ע"ש אדמונד ולילי ספרא, בתוך המרכז הרפואי ע"ש חיים שיבא – תל השומר
על שם אדמונד ספרא עריכת הנתון בוויקינתונים
מאפייני הארגון
סוג בית חולים לרפואת ילדים
אוניברסיטה אוניברסיטת תל אביב
מנכ"ל פרופ' איתי פסח
היסטוריה
תאריך ייסוד 2002
שירותים
מיטות 370
https://yeladim.sheba.co.il
גאוגרפיה
מיקום תל השומר, רמת גן
קואורדינטות 32°02′54″N 34°50′38″E / 32.048297°N 34.843884°E / 32.048297; 34.843884
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

בית החולים ע"ש אדמונד ולילי ספרא, בתוך המרכז הרפואי ע"ש חיים שיבא – תל השומר, הוא בית חולים לילדים, הגדול בישראל. בית החולים קרוי על שם אדמונד ולילי ספרא.

בית החולים הוקם בשנת 2002, ובשנת 2022 הוכר כבית החולים הממשלתי הראשון בישראל לילדים.

על בית החולים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בבית החולים 32 מחלקות, יחידות ומכונים ייעודיים לילדים. הוא מכיל כ-370 מיטות אשפוז, וכולל, בין היתר, את מערך האשפוז לילדים, מערך המטו-אונקולוגי (לטיפול בילדים החולים בסרטן), מערך כירורגי לילדים, מערך לטיפול נמרץ ילדים, מערך פגים ויונקים, מערך שיקום ילדים ומערך גדול לפסיכיאטריה של הילד והמתבגר[1], מחלקה לרפואה דחופה (מיון), יחידה לאומית לטיפול בכוויות בילדים ומערך ניתוחים והשתלות, כולל השתלות לב במספר הגדול בישראל[2]. מחלקת השיקום לילדים והמערך לפסיכיאטריה ילדים הם היחידים בישראל שנמצאים בבית חולים כללי[3].

בבית החולים ישנם למעלה מ-1,200 חברי צוות רפואי, המספקים טיפול לילדים ולמשפחות, המכסים למעלה מ-60,000 ימי אשפוז ומעל ל-125,000 ביקורי אשפוז בכל שנה. בבית החולים מבצעים מדי שנה למעלה מ-4,000 ניתוחים, רואים יותר מ-30,000 ילדים במחלקה לרפואה דחופה (מיון) ומטפלים במעל ל-11,000 יילודים[4].

בית החולים ספרא הוא בית החולים לילדים הראשון בישראל (ומהראשונים בעולם) שמבוסס גנום[5][6], בית החולים משתמש בטכנולוגיות גנטיות לאיתור מחלות והתאמה מדויקת של הטיפול בהן[7].

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-28 ביולי 1949, שלח ראש הממשלה ושר הביטחון, דוד בן-גוריון מכתב לד"ר חיים שיבא, מפקד בית החולים הצבאי בתל השומר, ובו כתב: "לד"ר שיבא - סגן אלוף, לרגל המצב הקטסטרופלי שבתחלואת ילדי העולים, אתה מתבקש לפתוח את בית החולים הצבאי בשביל הילדים האלה, ולהעמיד את כל המנגנון הרפואי הדרוש לרשותם, על מנת שמשרד הבריאות ישלם ההוצאות הנוספות הכרוכות בטיפול של כל ילד".

ב-1 באוגוסט 1949 נוספה לבית החולים הצבאי, תוך יממה אחת, גם מחלקת ילדים. מחלקת הילדים נפתחה בביתן 31 ובו 40 מיטות מבוגרים, כי לא היו מיטות ילדים. ד"ר שיבא גייס לפתיחת מחלקת הילדים את ד"ר שמעון ברמן, שהיה מנהל מחלקת ילדים ב'הדסה' וזאת על מנת שיכשיר את הרופאים הצעירים. שיבא בחר ארבעה רופאים, קצינים, דניאל כצנלסון, אליס ויור, אלינור דיובאס ועמליה קולצ'ניק. בהמשך הצטרף פרופ' ברני (בן ציון) כהן.

ד"ר כצנלסון, פרופ' ברני כהן ופרופ' יעקב רותם התוו את הבסיס למחלקות הילדים והניחו את היסודות לבית החולים לילדים ב'תל השומר'. החזון היה להקים מרכז רפואי מתקדם שייחד את הטיפול החריף בילדים, את האבחון המתקדם, המעקב והשיקום.

בשנת 1968 עברו מחלקות הילדים לבניין קשיח, שנבנה בתרומות נשות "מנהטן גילד" מניו יורק. בניין הילדים היה בניין האשפוז הקשיח השני שנבנה בימיו של שיבא, זאת לאחר בית היולדות.

בשנת 1978, עם שובו של פרופ' חיים בויקיס מהשתלמות בנפרולוגיה פדיאטרית בארצות הברית, אוחדו שלוש מחלקות הילדים לאגף ילדים. פרופ' בויקיס מונה כמנהלו הראשון של האגף.

פרופ' כצנלסון הקים מרכז לסיסטיק פיברוזיס, המטפל בחלק ניכר מהילדים החולים במחלה זו בישראל. פרופ' ברני כהן בנה מערכת ארצית ראשונה לגילוי מוקדם של פנילקטונוריה והקים את המרכז להתפתחות הילד. פרופ' יוסי זק בנה מערכת סקר לאבחון מוקדם של תת-תריסיות מולדת - מערכת שהפכה להיות מרכז ארצי. נכון ל-2023, כל בדיקות הסקר לכלל התינוקות הנולדים בישראל מבוצעות בספרא, בהתבסס על התשתית שהקימו האבות המייסדים של בית החולים.

בהמשך פותחו יחידות ייחודיות נוספות: פסיכיאטריה של הילד, שיקום ילדים, נפרולוגית ילדים והפיכה של המיון במובן הצר של המילה למערכת נרחבת של רפואת ילדים דחופה בבית החולים ובקהילה.

בהמשך, הוקמה על ידי פרופ' זוהר ברזילי יחידה ראשונה בישראל לטיפול נמרץ ילדים, שהפכה להיות גם המחלקה הראשונה בארץ בתחום זה. כך, נוספה קומה שלישית, ובה המחלקה לטיפול נמרץ, שצמחה משתי מיטות ל-16 מיטות ויחידת האשפוז בהמטו-אונקולוגיה לילדים.

הרעיון להקים בית חולים לילדים היה של פרופ' ג'סטין פסוול ושל הנהלת המרכז הרפואי[8].

בשנת 2000 הצטרף לשורת ההנהלה של בית החולים לילדים פרופ' צבי שפירר, רופא ילדים ומומחה ישראלי לאימונולוגיה קלינית, שטיפל בעשרות אלפי ילדים, לימד אלפי סטודנטים והעמיד דורות רבים של רופאי ילדים ומומחים. פרופ' שפירר התמנה ליועץ בכיר ומנהל החינוך הרפואי בבית החולים ספרא לילדים[9].

החל משנת 2002, עם התגייסותם של אדמונד ולילי ספרא לתמיכה בבית החולים, גדל אגף הילדים והפך הלכה למעשה לבית החולים לילדים על שם אדמונד ולילי ספרא. בתמיכתם נוספו קומות לבניין הישן, הוקם בניין נוסף המונה כיום שש קומות, הורחבו באופן משמעותי שירותי האשפוז והמרפאות, והוקמו מרכז ייחודי לטיפול במומי לב מולדים, חדרי ניתוח, וכן מחלקות ומרפאות רבות. בית החולים לילדים ריכז לתוכו יחידות ושירותים לאומיים רבים, כגון היחידה הלאומית לכוויות בילדים, היחידה לטיפול בחולי AT, המערך הראשון לטיפול ואשפוז בהפרעות אכילה, מחלקת שיקום לילדים, היחידה שהיא חלק מבית חולים כללי, ומערך להתפתחות הילד הכולל גני ילדים ומעונות. בשנת 2021 הוקמה מחלקת אשפוז ייחודית לפסיכיאטריה של הילד, גם היא היחידה שהיא חלק מבית חולים כללי לילדים[3].

בשנת 2022 הכירה מדינת ישראל בבית החולים לילדים, כבית חולים עצמאי - בית החולים לילדים ע"ש אדמונד ולילי ספרא[10]. בשנת 2023 הוחל בהקמת בניין חדש בבית החולים[11].

חינוך[עריכת קוד מקור | עריכה]

בית החולים ספרא לילדים חרת על דגלו את החזון לאפשר לכל ילד לממש באופן מלא את הפוטנציאל הגלום בו, ולא לתת לכל בעיה רפואית, מכאוב או סבל להפריע לילדים להגשים את חלומותיהם. לאור זאת פועל בבית החולים מערך רחב של אנשי מקצוע ומטפלים, שתפקידם להכיל באופן הוליסטי את כל צורכי הילד ומשפחתו, בדגש גם על הצדדים הרגשיים, החינוכיים והאנושיים במקביל לרפואה[12].

חלק חשוב במארג זה הוא קיומו של בית ספר, מרכז חינוכי שלם ורחב, "המרכז החינוכי ע"ש ויצמן"[13], בבית החולים, הנותן מענה לילדים בגילאי 3–21 המאושפזים במחלקות או מטופלים במסגרת אשפוז יום. בהתאם לחוק חינוך חינם לילדים חולים משנת 2001, לכל ילד שמאושפז מעל 21 יום נבנית תוכנית למידה אישית תואמת לצרכיו, במסגרתה נשמר הקשר עם בית הספר בקהילה[14].

הצוות החינוכי והטיפולי מונה כ-90 אנשי חינוך ומטפלים בהבעה וביצירה, אשר נמצא בקשר עם הצוות המקצועי בבית החולים. הצוות בונה סביבה חינוכית טיפולית תומכת וגמישה, תוך שימוש באמצעים טכנולוגיים חדשים, מתווך הליכים רפואיים, מקנה אסטרטגיות למידה, מגיש לבחינות בגרות, נותן ליווי ותמיכה רגשית לילד ולמשפחתו ומסייע בהשתלבות מחדש בקהילה עם השחרור[15]. על פעילותו, הוענק למרכז החינוכי "אות הנשיא לתקווה ישראלית בחינוך"[16]. בכל שנה מועברות בספרא מעל ל-1,300 שעות לימוד, מספר רב של חוגים כגון: צילום, תכשיטנות, מוזיקה, כלבים, גינון, רובוטיקה ועוד, ומעל 60 בגרויות נערכו בשנת הלימודים תשפ"ג בספרא.

הוראה והכשרה של סטודנטים לרפואה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לבית החולים ספרא מגיעים כ-300 סטודנטים לרפואה בשנה ממספר אוניברסיטאות בישראל ובחו"ל. רופאי ספרא מלמדים את הסטודנטים ומקנים להם ידע עיוני וקליני במגוון רב של תחומים ברפואת הילדים. ההוראה מגוונת וכוללת שילוב של הרצאות, הוראה ליד מיטת החולה, סימולציות ותרגול מעשי. קיימות תוכניות לימוד ייעודיות עבור הסטודנטים בשלבים שונים של הכשרתם. במהלך שהותם בספרא הסטודנטים נחשפים לעבודה היום-יומית במחלקות האשפוז השונות, במחלקה לרפואה דחופה, במחלקת יונקים והפגייה, במרפאות החוץ, במכון להתפתחות הילד ועוד. פעילות ההוראה מתבצעת בתמיכה ושיתוף פעולה עם רשות ההוראה בתל השומר, בראשותו של פרופ' גדי סגל.

סטאז'רים[עריכת קוד מקור | עריכה]

כחלק מהמרכז הרפואי שיבא, רוטציות מחלקת ילדים מבוצעות בבית החולים אדמונד ולילי ספרא, הן רוטציות החובה והן רוטציות הבחירה (אלקטיבים), כל שנה עוברים כ-320–340 סטאז'רים בבית החולים והם מהווים חלק אינטגרלי מהצוותים הרפואיים. הסטאז'רים משובצים לעבודה במחלקות הילדים, המטו-אונקולוגיה ילדים, מלר"ד, כירורגית ילדים, טיפול נמרץ וטיפול נמרץ לב ילדים. בית החולים ספרא זכה ב-2023 בפרס הצטיינות מטעם רשות ההוראה של שיבא על היחס לסטאז'רים ועל תוכנית הסטאז'.

מתמחים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בבית החולים ספרא לילדים עובדים כ-55 מתמחים ברפואת ילדים. משך ההתמחות הוא 4–4.5 שנים וזאת על פי הנחיות המועצה המדעית. מסלול ההתמחות מתחיל בשנה במחלקות הילדים, שם נחשפים המתמחים למגוון העצום של המחלות ברפואת ילדים. השנה השנייה להתמחות כוללת רוטציות בפגיה (ילודים, פגים, טיפול נמרץ פגים) למשך כחצי שנה ולאחר מכן רוטציות במחלקה לרפואה דחופה בילדים וטיפול נמרץ ילדים, רוטציה שכוללת את טיפול נמרץ לב ילדים. במהלך השנה השנייה להתמחות רוכשים המתמחים יכולות מגוונות ומעשירים את הידע וההבנה שלהם במרכיבים המיוחדים של רפואת ילדים. בשנה השלישית להתמחות יוצאים המתמחים לרוטציה של רפואה קהילתית המבוצעת במרפאות בפרימטר הקרוב לשיבא, שם נחשפים המתמחים למגוון אחר של מחלות, שפחות חשופים אליו בבית החולים. עד סוף ההתמחות ישלימו המתמחים עוד חצי שנה של מדעי יסוד ומספר חודשי אלקטיב. את חצי השנה האחרונה של ההתמחות יעשו המתמחים במחלקת האם שלהם, שם יעבדו כמתמחים ותיקים, יחנכו מתמחים צעירים וכך יסגרו את מעגל ההתמחות שלהם.

מתמחי על[עריכת קוד מקור | עריכה]

בית החולים ספרא לילדים מכשיר גם מתמחים בהתמחויות על, מדובר על תקופה של 2–3 שנים, לאחר ההתמחות בילדים, בה רוכש מתמחה העל התמחות בתחום ספציפי ברפואת ילדים. התחומים בהם מבוצעים התמחויות על הם מגוונים וכוללים – נוירולוגיה, אנדוקרינולוגיה, ריאות, קרדיולוגיה, טיפול נמרץ, נאונטולוגיה (פגים), רפואה דחופה, שיקום, גסטרואנטרולוגיה, נפרולוגיה, פסיכיאטריה, מחלות זיהומיות והמטו-אונקולוגיה. תוכניות התמחות העל כוללות בתוכן חשיפה למגוון רחב של מחלות, הטיפול בהן, ניהול הטיפול בחולים כרוניים ומחקר.

סיעוד[עריכת קוד מקור | עריכה]

הצוות הסיעודי בבית החולים לילדים מונה כ-700 אחיות ואחים אקדמיים, המתמחים בתחומים קליניים שונים, בוגרות קורסים על-בסיסים מגוונים, אחיות מומחיות קליניות, מרכזי הדרכה ומתאמי טיפול קליני. צוותים ייעודיים אלו מקבלים הכשרה מיוחדת בטיפול נמרץ ילדים, רפואה דחופה, אונקולוגיה, שיקום, פסיכיאטריה, טיפול נמרץ פגים, מניעת זיהומים והדרכה קלינית. הם מעניקים טיפול כוללני לילדים מאושפזים, וכאלה המגיעים למרפאות חוץ השונות.

מחלקות בית החולים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • המחלקה לרפואה דחופה (מיון) ילדים ע"ש רפאל כהן - מטפלת בכל מגוון הבעיות הדחופות בתינוקות ובילדים, הנובעות ממצבי מחלה, פציעות ותאונות שונות. במחלקה מתקיימת גם הוראה לסטודנטים לרפואה, מתמחים ברפואת ילדים וברפואה דחופה, והמחלקה משתתפת בפעילות מחקרית ואקדמית ישראלית ובינלאומית.
  • מערך לטיפול נמרץ ילדים - מתמחה במתן מענה רפואי וסיעודי לחולים במצבים חריפים או מורכבים, על ידי ניטור והשגחה רצופה של המטופל. טיפול נמרץ ערוך לקליטת מטופלים עם מחלות, פגיעות רב מערכתיות ומצבים מסכני חיים. נוסף על כך, מטפלים במאושפזים עם מחלות חריפות או כרוניות קשות, הפוגעות במערכות החיים החיוניות. המערך מתחלק לשתי מחלקות: טיפול נמרץ ילדים וטיפול נמרץ לב ילדים.
  • ילדים א' - נותנת מענה רפואי וסיעודי למטופלים מגיל ינקות ועד גיל 18, וכן לחולים מבוגרים יותר, הנמצאים במעקב קבוע של המחלקה. המחלקה מטפלת בחולים עם מגוון מחלות רחב ובדרגת מורכבות משתנה. במחלקה מתאשפזים ילדים הסובלים ממחלות חריפות, כמו דלקת ריאות, דלקות מעיים ודלקת אוזניים, וגם ילדים הסובלים ממחלות כרוניות מורכבות בתקופות החמרת המחלה, כמו מחלות אוטואימוניות, מחלות גנטיות ואפילפסיה, מחלות אימונולוגיות ומחלות חסר חיסוני ראשוניות, חולים שעברו השתלת מח עצם וילדים שנמצאים לפני ואחרי ביצוע פרוצדורות כמו צנתורים, ביופסיות כבד וכליות וניתוחי לב. תחום העיסוק העיקרי של המחלקה הוא טיפול במחלות חסר חיסוני. בתחום זה היא מחלקה מובילה בישראל ומוכרת גם ברמה בינלאומית. המחלקה מוכרת כמרכז מצוינות קליני ומחקרי של הקרן הבינלאומית Jeffrey Modell Foundation - JMF, הממתגת מרכזי מצוינות בתחום של מחלות מולדות של מערכת החיסון. חלק גדול מהעבודה הקלינית והמחקרית במחלקה מבוסס גנטית תוך איבחון והבנה של מחלות מוכרות וחדשות וטיפול מבוסס גנטי[17] – אישי. למחלקה גם תחומי ייחוד קליניים נוספים: השתלות מח עצם ומחלות המטולוגיות, מחלות ריאה כרוניות כמו סיסטיק פיברוזיס, מחלות מעי או כבד כרוניות ומחלות מעי דלקתיות מולדות.
  • ילדים ב' - מטפלת בילדים עם מנעד רחב של מחלות ומצבים מורכבים מעולם רפואת הילדים לרבות כוויות, הפרעות אכילה, ומחלות גנטיות ומטבוליות[18].
    צוות המחלקה הוא רב-תחומי וכולל רופאים מומחים מתחומי רפואת הילדים השונים, מתמחים ברפואת ילדים, אחים ואחיות בעלי הכשרה אקדמית וקלינית, פרמקולוגית קלינית, פיזיותרפיסטים, מרפאים בעיסוק, דיאטנים, צוות פסיכוסוציאלי וחינוכי וכוחות עזר.
  • המחלקה לטיפול בהפרעות אכילה בילדים ונוער – ילדים ג' זו המחלקה הגדולה והוותיקה מסוגה בישראל, והתמחתה לאורך השנים בטיפול בהפרעות המערבות גוף ונפש. היום היא מתפקדת כמרכז ייעודי לטיפול ולמחקר בהפרעות אכילה במתבגרות ומתבגרים מכל רחבי ישראל.
  • מחלקת ילדים ד'- פסיכיאטריה - במחלקה הסגורה לפסיכיאטריה של הילד מאושפזים ילדים בני 6 עד 12 שמתמודדים עם מגוון בעיות התנהגותיות, רגשיות ופסיכיאטריות המצריכות טיפול אינטנסיבי והשגחה צמודה של צוות רפואי כגון: קשיים בוויסות ההתנהגות, פגיעות עצמיות, בעיות חברתיות, קשיים בבית הספר, מצבים פסיכוטיים, דיכאון ומצבים רפואיים המשפיעים על ההתנהגות[3].
  • כירורגיה ילדים - במחלקה מנתחים ילדים מגיל 0 עד 18. במחלקה מבצעים את כל סוגי הניתוחים (למשל כירורגיה כללית, אורתופדיה, אורתופדיה של כף יד, אורולוגיה, נוירוכירורגיה, אף אוזן גרון ופלסטיקה) וגם ניתוחים מורכבים (למשל, להסרת גידולים סרטניים, תיקון מומים מולדים, הזעת יתר בכפות ידיים[19], וניתוחים בריאטריים להשמנת יתר.
  • מחלקת פגים וילודים - במחלקה מטפלים בפגים במשקל נמוך ביותר, בתינוקות בשלים עם מגוון של מומים מולדים מורכבים (מומי מוח, מומי בית חזה וריאות, מומי לב, מומי כליות ודרכי שתן, מומי מעיים, בעיות אורתופדיות ומומי עמוד השדרה), וכן במחלות זיהומיות, במחלות מטבוליות שכיחות ונדירות. זכתה ברציפות בחמש שנים האחרונות[דרושה הבהרה] כפגיה מצטיינת בארץ מטעם משרד הבריאות.
  • מערך המטואונקולוגיה ילדים - מעניק טיפול לילדים חולי סרטן ובני משפחותיהם. המערך מורכב מארבע זרועות עיקריות: מחלקת אשפוז לילה, יחידה להשתלות מח עצם ילדים (המחלקה פועלת כ-25 שנה, ועד 2023 בוצעו בה כ-850 השתלות)[20], יחידה לטיפול תומך ע"ש אלי ומריון ויזל (בית ויזל) ומערך אמבולטורי.
  • מערך שיקום ילדים - מטפלת בילדים ובני נוער עם לקויות ומוגבלויות שנגרמו מתאונות, מחלות ופגיעות מולדות, שעברו אירוע נוסף או ניתוח, אשר זקוקים לאשפוז עקב מצבם הרפואי/ סיעודי ולטיפול שיקומי אינטנסיבי. מערך שיקום הילדים כולל מחלקת אשפוז, אשפוז יום שיקומי וארבע מרפאות שיקומיות - מרפאה נוירו-מוסקולרית ושיתוק מוחין, מרפאת מעבר לנוער עם מוגבלויות מילדות מולדות ונרכשות, מרפאה לילדים ונוער עם פגיעה מוחית נרכשת ומרפאה פסיכוסומטית לילדים ונוער עם הפרעות נוירולוגיות פונקציונליות.
  • המרכז הבינלאומי למומי לב מולדים ע"ש אדמונד ספרא - הגדול ביותר במזרח התיכון, ואחד המרכזים הגדולים באירופה, לקרדיולוגיה ילדים. המכון מתמחה בטיפול במחלות לב מולדות.
  • מכון הלב לילדים - מתמחה באבחון ובטיפול בעוברים, בתינוקות, בילדים ובבוגרים הסובלים ממחלות לב מולדות ונרכשות. המכון כולל חדרי ניתוח, מחלקה לטיפול נמרץ לבבי לילדים, מחלקות אשפוז, מרפאה אמבולטורית, ושירותים רבים נוספים.
  • אשפוז יום ילדים - מבצע בירורים רפואיים וניתנים טיפולים שבסיומם המטופלים חוזרים לביתם ללא צורך באשפוז לילה.
  • יחידה לבדיקות הדמיה - במסגרת היחידה מתבצעות כל בדיקות הדימות בילדים, כולל צילומים, שיקופים, אולטרה סאונד) טומוגרפיה ממוחשבת (CT) ודימות תהודה מגנטית (MRI)[21].
  • מרפאות ילדים - כוללות מענה בתחומים השונים: אורולוגיה, אורתופדיה, אימונולוגיה, אלרגיה, אנדוקרינולוגיה וסוכרת נעורים, אף אוזן גרון, בריאטריה - ניתוחים לטיפול בהשמנת יתר, גסטרואנטרולוגיה, דימות, המטואונקולוגיה, הפרעות אכילה, הפרעות קרישה, טרום ניתוח, כאב, כירורגיה, לב, מחלות זיהומיות, מחלות מטבוליות, מחלות נדירות, מתבגרים, נוירוכירורגיה, נוירולוגיה, נפרולוגיה ויתר לחץ דם, ספורט ועודף משקל, עור, עיניים ופזילה, עיניים - רשתית, פגים - מעקב, פסיכיאטריה, קשב ולמידה, קשיי שפה ותקשורת, ראומטולוגיה, ריאות, רפואת שינה ושיקום.
  • המכון להתפתחות הילד ע"ש ויינברג - נוסד ב-1960. המכון, בניהולו של ד"ר עמר בר יוסף, מהווה מרכז לאבחון, טיפול, הדרכה ומחקר בילדים מגיל לידה ועד גיל 18 עם סיכון או עם אתגרים התפתחותיים. במכון פועל מרכז מחקר, שעוסק בהבנה של מנגנונים מולקולריים של בעיות התפתחות ובפרט באוטיזם. בוחן אפשרויות טיפוליות חדשניות כטיפול בדם טבורי בילדים עם שיתוק מוחין ואוטיזם, לצד שיטות טיפול רב-תחומיות של מקצועות הבריאות. במכון קיים מרכז הדרכה ולמידה בנושאי התפתחות הילד לאנשי מקצוע ומשפחות, שבמסגרתו מתקיימים קורסים במפגשים ישירים או באופן מקוון, הכשרות מקצועיות, כנסים, ימי עיון והוא כולל גם מרכז מידע ברשת.
  • מרפאת ספורט ואורח חיים בריא לילדים - מספקת ייעוץ בנושאים אלו, וכן מבוצעות בה בדיקות מאמץ לילדים ומתבגרים.

מנהלי בית החולים לאורך השנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • 2002–2006 המנהל הראשון של בית החולים אדמונד ולילי ספרא לילדים - פרופ' ג'סטין פסוול
  • 2006–2010 פרופ' גידי פרת[22]
  • 2010–2019 פרופ' אשר ברזילי
  • 2019–היום פרופ' איתי פסח.

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • נועה מרום, אבי בטלהיים ודני דור, ביתן בניין בית: תולדות המרכז הרפואי ע"ש שיבא, תל השומר: התפתחות המבנים והאדריכלות, 2014-1948, המרכז הרפואי שיבא, תל השומר, 2014.
  • יעל גבירץ, רוח שיבא. תולדות המרכז הרפואי ע"ש שיבא 1948-2008. המרכז הרפואי ע"ש שיבא, 2008.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Premier symposium israélien sur le traitement du cancer pour les professionnels de la santé palestiniens, i24 News, March 20, 2023
  2. ^ מחלקות בית החולים ספרא, באתר בית החולים ספרא
  3. ^ 1 2 3 אתר למנויים בלבד איילת שני, "הפרעות נפש נראות אחרת בגיל 8. הרבה פעמים אנחנו בכלל לא יודעים במה אנחנו מטפלים", באתר הארץ, 6 בספטמבר 2023
  4. ^ Haberman, Y.; Kamer, I.; Amir, A.; Goldenberg, S.; Efroni, G.; Daniel-Meshulam, I.; Lobachov, A.; Daher, S.; Hadar, R.; Gantz-Sorotsky, H.; Urban, D.; Braun, T.; Bar, J. (2023). "Gut microbial signature in lung cancer patients highlights specific taxa as predictors for durable clinical benefit". Scientific Reports. 13 (1): 2007. Bibcode:2023NatSR..13.2007H. doi:10.1038/s41598-023-29136-4. PMC 9898251. PMID 36737654.
  5. ^ אתר למנויים בלבד אגם קדם לוי, "בית החולים הראשון לילדים שמבוסס על אבחון וטיפול גנטי", באתר הארץ, 30 באוגוסט 2023
  6. ^ ספרא – בית החולים לילדים הראשון בישראל מבוסס גנטיקה, באתר בית החולים ספרא
  7. ^ Israeli doctors make history with gene therapy treatment to brain, Israel Hayom, February 4, 2023,
  8. ^ אורי דרומי, מייסד ומנהל בית החולים לילדים "ספרא", באתר הארץ, 7 ביוני 2006
  9. ^ בי"ח ספרא ציין שנה ללכתו של פרופ' צבי שפירר | חדשות רמת גן גבעתיים NEWS, באתר חדשות רמת גן גבעתיים NEWS, ‏7 במרץ 2023
  10. ^ אליאב בטיטו, ‏בית חולים חדש לילדים הוקם במרכז הרפואי שיבא, באתר מעריב אונליין, 6 בפברואר 2023
  11. ^ ראש הממשלה נתניהו בטקס הנחת אבן הפינה בבית החולים לילדים ע"ש אדמונד ולילי ספרא, משרד ראש הממשלה, 6 בפברואר 2023
  12. ^ אריאלה איילון, אלכסנדרה לוקש, מאושפזים ולומדים: בשבילם, בית החולים הוא גם בית ספר, באתר ynet, 31 באוגוסט 2023
  13. ^ המרכז החינוכי ע"ש ויצמן, באתר בית החולים ספרא
  14. ^ אתר המרכז החינוכי ע"ש ויצמן תל השומר
  15. ^ כתבה פרסומית, ‏אנשי ונשות חינוך והוראה במרכזים רפואיים: מגמה חדשה לסטודנטים להוראה, באתר ‏מאקו‏, 19 באפריל 2023
  16. ^ אות הנשיא לתקווה ישראלית בחינוך, באתר המרכז החינוכי ע"ש ויצמן תל השומר]
  17. ^ אסף לבנון, אנחנו כאן כדי לשנות את העולם בכל יום, באתר ישראל היום, 11 בספטמבר 2023
  18. ^ רן רזניק, לראשונה בארץ: אשפוז בית לילדים אחרי ניתוחי לב ולנפגעי כוויות, באתר ישראל היום, 18 בדצמבר 2022
  19. ^ ניתוח להזעת יתר בכפות הידיים ובתי השחי, באתר ביה"ח ספרא
  20. ^ המחלקה להמטואונקולוגיה והשתלות מח עצם, באתר בית החולים ספרא
  21. ^ מערכת המקומון, ‏חדר ראשון מסוגו בישראל נחנך בבית חולים לילדים ספרא, באתר מעריב אונליין, 20 בספטמבר 2023
  22. ^ 2 זוכים מבי”ח ספרא לילדים בשיבא בפרסי ההסתדרות הרפואית בישראל, רמת גן גבעתיים ניוז, 19 במרץ 2023