קרמפוס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
כרטיס ברכה המציג "ברכות מקרמפוס"

קרמפוס היא ישות דמיונית, אשר לרוב לובשת את צורתו של שד בעל קרניים ומשמשת כאנטיתזה לסנטה קלאוס. קרמפוס הוא שד מן הפולקלור של אזור האלפים, המזוהה בעיקר כבן לווייתו של סנטה קלאוס, שתפקידו להעניש ילדים רעים במיוחד בתקופת חג המולד.

שמה של הדמות נגזר מהמילה הגרמנית "krampen".

הקרמפוס הוא שד מן הפולקלור של אזור האלפים. מקורו התרבותי ככל הנראה בימים שקדמו לנצרות, אך בדומה לאמונות ומנהגים פולקלוריים ודתיים אחרים, שולב עם השנים בנצרות והחל להיות מזוהה עם ניקולס הקדוש ועם חג המולד. האגדה מספרת כי הקרמפוס הוא שד הרים, אשר בדרך כלל לא מטריד את בני האדם. אך פעם בשנה, הוא יורד מן ההר ומגיע אל יישובי האדם וחוטף ילדים רעים. בגרסתו הנוצרית, הפך הקרמפוס למלווה של ניקולס הקדוש (המוכר כסנטה קלאוס) בזמן שהסב החביב בעל הצחוק המתגלגל מעופף במזחלתו מסביב לעולם בערב חג המולד. סנטה מחזיק ברשימה מסודרת, בה רשומים כל הילדים שהיו טובים (שמקבלים מתנות) וכל הילדים שהיו רעים (שמקבלים אבן). כאשר שד ההרים מוצא ילד או ילדה שהיו רעים במיוחד, הוא חוטף אותם, מכניס אותם אל תוך שק גדול ולוקח אותם איתו בחזרה למאורתו.

בעבר, פעלו השלטונות והכנסייה באזור אוסטריה ובוואריה להכחיד את העיסוק בקרמפוס, אך המיתוס זכה לעדנה מחודשת, ואף מתקיימים מצעדי קרמפוס מסורתיים בשבוע הראשון של דצמבר, מדי שנה.

קרמפוס מוצג גם בתרבות הפופולרית. בין היתר הופיעה דמותו במשחק הארקייד CarnEvil ובסרט קרמפוס (2015) של מייקל דוהרטי.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • * Ridenour, Al (2016). The Krampus and the Old Dark Christmas: Roots and Rebirth of the Folkloric Devil. Port Townsend, WA: Feral House. ISBN 978-1-62731-034-5.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קרמפוס בוויקישיתוף