זיכרון משה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
זיכרון משה
מידע
עיר ירושלים עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריך ייסוד 1905 עריכת הנתון בוויקינתונים
מייסדים דוד ילין, יחיאל מיכל פינס עריכת הנתון בוויקינתונים
על שם משה מונטיפיורי עריכת הנתון בוויקינתונים
קואורדינטות 31°47′15″N 35°13′00″E / 31.7874°N 35.2167°E / 31.7874; 35.2167
(למפת ירושלים רגילה)
 
זיכרון משה
זיכרון משה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
זיכרון משה במרחב העירוני, מפה בריטית 1927

זיכרון משה היא שכונה במרכז ירושלים, ישראל. שוכנת בין רחוב הנביאים לכיכר השבת.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

זיכרון משה נוסדה בשנת 1905 על ידי קבוצת משכילים ציוניים ובהם דוד ילין והרב יחיאל מיכל פינס. זו אחת מחמש שכונות שהתרומה להקמתן ניתנה על ידי משה מונטיפיורי, בתנאי שיישאו את שמו.

השכונה נודעה כשכונה מודרנית במושגי התקופה ההיא, כשערכים של נוי ואסתטיקה נמצאו בתקנון השכונה, כגון: הוראות בדבר סלילת כבישים והתקנת מדרכות ("צריכות להיות סלולות היטב, ועשויות במדרון למען לא יעמדו בהן מימי גשמים"), חפירת תעלות למי-שופכין, נטיעת עצים וטיפוחם ואיסור תליית כבסים לייבוש ברשות הרבים.

כמו כן, זיכרון משה היא השכונה הראשונה מחוץ לחומות שבתיה לא היו צמודים זה לזה, ולכל בית היו חצר וגינה משלו. רוב הבתים בשכונה היו בני קומה אחת, והיא נחשבה לאחת השכונות היוקרתיות בתקופתה.

בשנת 1934 הוקם ברחובה הראשי, רחוב ישעיהו, תיאטרון אדיסון ששימש במשך שנים כתיאטרון הראשי של העיר עד להקמת תיאטרון ירושלים שנחנך ב-1971, וכקולנוע שבו הוצגו בין השאר סרטים הודיים וטורקיים. הקולנוע נהרס בשנת 2006, ובמקומו נבנה מתחם מגורים של חסידות סאטמר.

במרכז השכונה נמצא בית הכנסת המרכזי שלה, בית הכנסת זיכרון משה, הפועל במתכונת של שטיבלך ברוב שעות היממה. בית כנסת זה נמנה עם הוותיקים והידועים ביותר מסוגו. בבית הכנסת ישנם גם שיעורי הדף היומי רבים סביב השעון.

מבנים נוספים בעלי עניין בשכונה הם בית הספר למל, המשמש כיום תלמוד תורה חסידי, ובית דוד ואיטה ילין, המשמש כיום כבית אגודת ישראל. עם השנים, לרבים מן הבתים בשכונה נוספו קומות, וקרבת השכונה לכיכר השבת הביאה להתחרדותה.

הרב יצחק צבי ריבלין כיהן כרבה הראשון של השכונה וסביבתה. כן כיהנו כרבני השכונה הרב שמואל רפפורט, הרב מרדכי יהודה ליב זק"ש, הרב מאיר סטלביץ והרב ישראל יעקב פישר.

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא זיכרון משה בוויקישיתוף