קריית שמואל (ירושלים)

קריית שמואל
בית קדימה שבשכונת קריית שמואל
בית קדימה שבשכונת קריית שמואל
מידע
עיר ירושלים
תאריך ייסוד 1926
על שם שמואל סלנט
קואורדינטות 31°46′10″N 35°12′40″E / 31.76944444°N 35.21111111°E / 31.76944444; 35.21111111
שכונות נוספות בירושלים
(למפת ירושלים רגילה)
 
קריית שמואל
קריית שמואל
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
בית הכנסת אוהל רבקה שבמרכז השכונה

קריית שמואל היא שכונה במרכז העיר ירושלים, הגובלת בשכונות רחביה בצפון, קטמון בדרום וטלביה במזרח. השכונה קרויה על שמו של הרב שמואל סלנט, שהיה רבה של הקהילה האשכנזית בירושלים.

שכונת קריית שמואל נוסדה בשנת 1926 על ידי "אגודת אוצר החסד קרן שמואל". קרן זו הוקמה במטרה להקים שכונה יהודית שתתנהל על פי רוח התורה ותיקרא על שמו של הרב שמואל סלנט, שהיה הרב הראשי האשכנזי של העיר.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

רכישת הקרקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

לצורך הקמת השכונה אותר ונרכש (בעסקה סיבובית), ממסדר נוצרי קתולי, שטח אדמה שגודלו 54 דונם, שנמצא מדרום לשכונה הוותיקה יותר רחביה.

תכנון השכונה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מלבד הרוח הדתית של השכונה שאפו מייסדיה להקים אף הם שכונת גנים כמו תלפיות, רחביה, בית הכרם, קריית משה, בית וגן ומקור חיים שהוקמו מספר שנים קודם לכן. תוכנית השכונה הוכנה על ידי האדריכל יהושע סלנט, שחילק את השטח מספר פעמים, ולבסוף נקבעה חלוקה ל-130 חלקות, כל אחת בגודל של 250 מטר רבוע. כן נשמר מקום לכמה מגרשים לצורכי ציבור, והמרכזי שבהם הוא מגרש מספר 1, עליו הוקם בית הכנסת "אוהל רבקה". תכנון השכונה הושפע רבות מהתלילות הטופוגרפית ולכן כלל שלושה רחובות אורכיים, אשר ביניהם מחברות מספר סמטאות שחלקן הן מדרגות העבירות להולכי רגל בלבד.

רחובות השכונה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קרן החסד ביקשה לקרוא לשמות הרחובות על שם רבני ירושלים האשכנזים בדור האחרון. מרבית השמות שונו בהמשך. כך למשל, הרחוב המרכזי נקרא בתחילה על שם הרב קוק, אך לאחר קום המדינה החליטה עיריית ירושלים לקרוא לרחוב הסמוך לישיבתו במרכז העיר על שמו, ושם הרחוב הוחלף ונקרא על שם תלמידו הרב חרל"פ. רחובות אחרים נקראו על שם רבנים נוספים - האדר"ת (חותנו של הרב קוק), הרב ברלין, הרב חן, סמטת רוטנברג נקראה על שם אחד ממנהלי קרן החסד קרן שמואל, רחוב האר"י, שהחליף שלושה שמות, רחוב איתמר בן-אב"י נקרא כך לכבוד רעייתו, לאה אבושדיד, שהתגוררה ברחוב.

בנייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מכיוון שנרשמו לרכישת מגרש 150 איש, נערכה הגרלה בה נקבע מי יהיו 126 האנשים שיוכלו להצטרף לאגודה ולבנות בשכונה את ביתם. מרבית המתיישבים הראשונים היו יוצאי היישוב הישן. "אוצר החסד קרן שמואל" העמיד לרשות המתקבלים לאגודה הלוואה ללא ריבית בסך 200 לירות מצריות, שהיו כשני שלישים מעלות הרכישה והבנייה, הלוואה זו ניתנה להחזרה במשך 12 שנים כאשר רק במועד החזרתה המלאה תעבור הקרקע להיות רשומה בטאבו על שם הרוכשים.

הנחת אבן הפינה לשכונה נערכה במרכז השכונה, במקום בו נבנה בית הכנסת המרכזי "אוהל רבקה" מנדבתה של רבקה רוטברג, בראש חודש ניסן תרפ"ט, בנוכחות הרב הראשי לארץ ישראל אברהם יצחק הכהן קוק ונכבדים נוספים.

פרעות תרפ"ט לא פסחו על השכונה הצעירה ששכנה בסמוך לשכונות הערביות של מערב ירושלים.

בשנת תרצ"ב הונחה אבן הפינה לבית הכנסת המרכזי "אוהל רבקה" בנוכחות הרב קוק וקהל רב.[1]

עם שוך המהומות המשיכה תנופת הבנייה בשכונה והחלו להיבנות בה בתים משותפים בגובה 3 קומות, שנועדו לשמש להשכרת דירות. עד תחילת מלחמת העצמאות הוקמו בשכונה כ-50 בתים. בבית קדימה, שנבנה ברחוב הרב ברלין בשכונה, גובשו בחודש אוגוסט 1947 המלצות ועדת אונסקו"פ להקמת מדינה יהודית בארץ ישראל, אשר אושרו לאחר מכן בהחלטת כ"ט בנובמבר באו"ם.

השכונה במלחמת העצמאות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעת מלחמת העצמאות עבר קו החזית בסמוך לשכונה שגובלת בשכונת קטמון "הישנה" – אז עדיין שכונה ערבית מבוססת. ביחד עם שכנתה הצמודה, שכונת מרחביה, נקראה בהגנה שמואלי. על השכונה פיקד תושב מרחביה וולטר כץ, אשר בביתו ברחוב הפלמ"ח 9 בוצעה קבוצת הפקודות לקראת כיבוש שכונת סן סימון. הלחץ על השכונה הוסר עם כיבוש גבעת שהין, קטמון וטלביה במאי 1948.

עם השנים, והגידול של ירושלים והתפשטות השכונות הסמוכות, השתנה אופי השכונה, והיא כמעט והתמזגה בשכונת רחביה הידועה יותר.

אתרים סמוכים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסמוך לשכונה הוקם בשנת 1971 משכן הנשיא (הידוע גם בשם "בית הנשיא" או "משכן נשיאי ישראל"), שהוא מעונם הרשמי של נשיאי מדינת ישראל.

כמו כן נמצאים בסמוך לשכונה תיאטרון ירושלים, בית הכנסת "אוהל נחמה", המוזיאון לאמנות האסלאם ולשכת עורכי הדין.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קריית שמואל בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ראובן גפני, מקדש מעט - בתי כנסת מוכרים ונסתרים בירושלים - שערי חסד רחביה קריית שמואל טלביה, ירושלים, תשס"ד, עמ' 122