אלקטרה-אפיקים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אלקטרה-אפיקים
נתונים כלליים
סוג חברה בע"מ
מוטו "פשוט להגיע"
תקופת הפעילות 2008–הווה (כ־16 שנים)
משרד ראשי הערבה 1, גבעת שמואל
שליטה בחברה אלקטרה
בעלות 51% אלקטרה
49% משפחת סלע
מוצרים עיקריים תחבורה ציבורית
מנכ"ל טל כהן
 
https://www.electra-afikim.co.il
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
אוטובוסים של אפיקים בתחנת הדלק במסוף התחבורה הציבורית באריאל
אוטובוס של חברת אפיקים, לאחר שינוי הלוגו, נובמבר 2021
אוטובוס עירוני של חברת אפיקים בתחנה המרכזית של פתח תקווה.
סמליל החברה הקודם

אלקטרה אפיקים בע"מ המוכרת בשם המקוצר "אפיקים", היא חברת תחבורה ציבורית ישראלית בבעלות משותפת של "אלקטרה", שרכשה את גרעין השליטה ב-2021, ו"קבוצת אמנון מסילות". אפיקים הוקמה בשנת 2008 והיא מפעילה קווי אוטובוס באזור הדרום, השפלה, יהודה ושומרון, ובגוש דן. לאלקטרה-אפיקים כ-840 אוטובוסים. בשנת 2021 רכשה החברה את חברת "אגד תעבורה".

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תחילת השירות של החברה היה בספטמבר 2009 כאשר החברה הפעילה את קו 83 מאלפי מנשה אל מסוף רעננה שהופעל בעבר על ידי חברת דן, קווי תלמידים באריאל וכן חמישה קווים החדשים באריאל. באוקטובר 2009, קיבלה החברה לידיה את שאר קווי מערב השומרון כשעיקרם שירות בינעירוני אל גוש דן. בסך הכל, האשכול כולל כמאה ושישים קווים.

בשנת 2013 רכשה החברה את פעילות התחבורה של חברת ויאוליה (קונקס) ובהדרגה החלה להפעיל את שירותי התחבורה הציבורית שלה.[1] בספטמבר 2014 זכתה החברה במכרז בקווים שהפעילה חברת ויאוליה (קונקס) (חוץ מקווי טבריה) וביניהם קווי אשכול אשדודיבנהרחובותתל אביב ויישובי הסביבה, ואשכול בני ברקירושלים. והחלה לתפעל את הזיכיון באוגוסט 2015.

ביולי 2015 סיימה החברה את פעילותה באזור טבריה כאשר חברת סופרבוס החליפה אותה במסגרת אשכול העמקים.

באוגוסט 2015 זכתה החברה במכרז להפעלת קווי תחבורה ציבורית באזור פתח תקווה וראש העין שהופעלו על ידי קווים, אותם החלה להפעיל בהדרגה החל ממאי 2016.

בפברואר 2016 החליפה החברה את אגד כמפעילת קווי יישובי צפון השומרוןריחן, חיננית, שקד, חרמש ומבוא דותןחדרה.

ב-6 במאי 2016 החברה החלה להפעיל את קווי ראש העין וקו אחד מקוי פתח תקווה במסגרת מכרז פתח תקווה–ראש העין בו זכתה תשעה חודשים קודם. ב-12 באוגוסט, החלה להפעיל את מרבית קווי פתח תקווה, ואת שארית הקווים הפעילה החל מ-18 בנובמבר, בנוסף לשני קווים שהופעלו על ידי דן עד אותה העת. ב-26 ביוני 2016 בוצעה פעימת שינויים לקווים המופעלים על ידי החברה בראש העין ופתח תקווה.

ב-16 בדצמבר 2016 החלה החברה להפעיל את קווי אשדוד העירוניים, לאחר זכיתה במכרז. החברה החליפה את "אגד תעבורה" אשר הפעילה את הקווים מאז קיבלה אותם "אגד" בסוף העשור הקודם.

בנובמבר 2020 הכניסה החברה כפילוט לשירות בפתח תקווה 8 אוטובוסים חשמליים של חברת האוטובוסים הסינית הייגר שלפני כן השתייכו לחברת דן, כשבתוכניתה לשדרג את צי האוטובוסים החשמליים שלה בעתיד. במרץ 2020 החלה החברה בפיילוט להפעלת קו מיניבוס חשמלי קטן, גם הוא מתוצרת הייגר.

בתחילת 2021 רכשה אלקטרה מידי משפחת סלע 51% מהמניות של חברת האם של אפיקים "אמנון מסילות" תמורת 74 מיליון ש"ח, והעסקה הושלמה באפריל באותה שנה. במסגרת העסקה חברת אפיקים שינתה את שמה במהלך השנה ל"אלקטרה אפיקים".[2]

ב-31 בדצמבר 2021 סיימה החברה את פעילותה באשכול שומרון והוחלפה על ידי חברת "תנופה" שזכתה במכרז להפעלת האשכול.

ב-2023 נמצאה כחברת האוטובוסים השיאנית באי-ביצוע נסיעות ובאיחורים לתחנות בדו"ח שביעות הרצון של נוסעי האוטובוס שערך ארגון 15 דקות.[3] באותה בדיקה עלה גם כי בבחינה מנורמלת של כמות הדיווחים, החברה עמדה במקום השני אחרי מטרופולין.[3]

בפברואר 2024, הודיע משרד התחבורה והבטיחות בדרכים על זכייתה של קבוצת חברות, המורכבת מאלקטרה-אפיקים, לצד אלסטום ומנרב במכרז להקמת התשתית לרכבת הקלה נופית בין חיפה לנצרת ולנוף הגליל.[4] אלקטרה-אפיקים זכתה גם להפעיל את הקו לכשיפתח.[4]

פרשת השוחד במשרד התחבורה[עריכת קוד מקור | עריכה]

באוקטובר 2018 נחשפה פרשת שחיתות במשרד התחבורה בה נחשדו בעלי החברה, משפחת סלע במתן טובות הנאה לדרור גנון, האמון על מכרזי התחבורה הציבורית תמורת העדפה במכרזים לקבלת רישיונות להפעלה של קווי תחבורה ציבורית. ארבעה מחברי משפחת סלע נעצרו בתנאים מגבילים למשך כשבוע.[5]

אשכולות[עריכת קוד מקור | עריכה]

פעילותה החברה מתפרשת על פני מספר אשכולות עיקריים:

  • אשכול אשדודיבנה – שירות עירוני ובינעירוני בערים הנ"ל, ובכללם שירות אזורי בסביבה זו.
  • אשכול פתח תקווהראש העין[6] – שירות עירוני בפתח תקווה, מספר קווים בגבעת שמואל ושירות עירוני ובינעירוני בראש העין.
  • אשכול בני ברקירושלים – קווים: 400, 401, 422, 423, 427 ו-429; במקביל למספר קווי אגד (המרכזי ביניהם הוא קו 402) המספקים שירות בין הערים.
  • אשכול אשדוד עירוני – שירות עירוני באשדוד.

כמו כן, החברה מפעילה מספר אשכולות שהופעלו על ידי "אגד תעבורה" עד מועד רכישת החברה על ידי "אלקטרה-אפיקים":

  • גבעת זאב – שירות סמי עירוני לירושלים וממנה. מופעל על ידי החברה החל מ-2013.
  • מבשרת ציון – שירות סמי עירוני לירושלים וממנה, ומעט שירות עירוני. מופעל על ידי החברה החל מ-2012.
  • מעלה אדומים – שירות סמי עירוני לירושלים וממנה, ומעט שירות עירוני ולישובים סמוכים. מופעל על ידי החברה החל מ-2013.
  • יישובי בנימין והשומרון – אשכול בינעירוני מישובי מטה בנימין והשומרון ליעדים מבוקשים, כגון: ירושלים, אריאל ומודיעין כולל מספר קווים פנימים. מופעל על ידי החברה החל מ-2014.
  • קריית ארבע, חברון ויישובי הר חברון – שירות פנימי באזור, ושירות בינעירוני לירושלים, באר שבע וקריית גת. מופעל על ידי החברה החל מ-2016.

רכישת חברת "אגד תעבורה"[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתחילת מאי 2021 רכשה "אלקטרה-אפיקים", את חברת "אגד תעבורה".[7] מאז החברה נמצאת בתהליך איחוד מדורג בין שתי החברות.

האשכולות אשר הופעלו על ידי אגד תעבורה לפני רכישת החברה על ידי אלקטרה-אפיקים, מופעלים כיום תחת השם והמותג "אלקטרה-אפיקים". וזאת למרות שחברת אגד תעבורה לשעבר (אלקטרה אפיקים תחבורה 2021 בע"מ) מוגדרת עדיין כחברת בת נפרדת.[8]

צי החברה[עריכת קוד מקור | עריכה]

צי החברה כולל בין היתר אוטובוסים עירוניים ובינעירוניים תוצרת וולוו, מאן, מרצדס-בנץ, יוטונג, הייגר ואיסוזו. חלקם הורכבו בישראל לצד אלו אשר הגיעו מוגמרים מהיצרן.

אוטובוס הייגר חשמלי של אלקטרה אפיקים באשדוד

מנהלי החברה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • בן חור אחוות היה מנכ"ל חברת אפיקים עד שנת 2016.
  • מנכ"ל החברה הנוכחי הוא טל כהן.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אלקטרה-אפיקים בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]