אדולף בורי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אדולף בורי
Adolph Borie
תצוגה=אדולף בורי
לידה 25 בנובמבר 1809
פילדלפיה, פנסילבניה, ארצות הברית
פטירה 5 בפברואר 1880 (בגיל 70)
פילדלפיה, פנסילבניה, ארצות הברית
שם מלא אדולף אדוארד בורי
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
מקום קבורה בית הקברות לורל היל, פילדלפיה, פנסילבניה, ארצות הברית
השכלה אוניברסיטת פנסילבניה עריכת הנתון בוויקינתונים
מפלגה המפלגה הרפובליקנית
מזכיר הצי של ארצות הברית ה־25
9 במרץ 186925 ביוני 1869
(15 שבועות ו־4 ימים)
תחת נשיא ארצות הברית יוליסס ס. גרנט
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אדולף אדוארד בוריאנגלית: Adolph Edward Borie;‏ 25 בנובמבר 18095 בפברואר 1880) היה סוחר ופוליטיקאי אמריקאי, שכיהן לתקופה קצרה בשנת 1869 כמזכיר הצי של ארצות הברית בממשלו של הנשיא יוליסס ס. גרנט. בורי נולד בפילדלפיה לאביו שהיה בעל עסק מצליח. לאחר שסיים את לימודיו באוניברסיטת פנסילבניה הוא יצא ב-1825 למסע מעבר לים ושב לארצות הברית ב-1828 כדי להיכנס לעסק של אביו. כתומך של המפלגה הוויגית העדיף בורי הנהגת פיקוח על מחירים, זאת לטובת האינטרסים העסקיים שלו ברחבי העולם. בהמשך הצטרף בורי לשורות המפלגה הרפובליקנית ותמך במועמדותו של אברהם לינקולן לנשיאות. עם פרוץ מלחמת האזרחים תמך בורי במאמצי המלחמה של האיחוד והיה לשותף קרוב של הגנרל יוליסס ס. גרנט. ב-1868, כאשר נבחר גרנט לנשיאות, הוא מינה את בורי כמזכיר הצי בקבינט שלו. בורי כיהן בתפקיד חודשים ספורים ופרש מתפקידו לאחר שטען שמשרתו תובענית יתר על המידה ושבריאותו רופפת. במהלך כהונתו הקצרה כמזכיר הצי פעל בורי באופן שנוי במחלוקת לשינוי שמותיהן של ספינות רבות של הצי ולמעשה העביר את הניהול דה פקטו של מחלקת הצי לידיו של אדמירל דייוויד פורטר. בורי נודע בשל תמיכתו במאבקם של הפועלים ליום עבודה של שמונה שעות במספנות הצי בברוקלין ובשל הפסקת ההפרדה הגזעית במספנות הצי בוושינגטון די. סי., כאשר הוא אפשר לפועלים האפרו-אמריקאים לעבוד לצדם של הפועלים הלבנים. לאחר פרישתו שב בורי לעסקיו הפרטיים. הוא המשיך להיות ידיד קרוב של גרנט והתלווה אליו במסעו העולמי המפורסם שהחל ב-1877 ושב לארצות הברית ב-1879. לאחר שבריאותו התרופפה לאחר שובו מהמסע הוא נפטר ב-1880 ונטמן בפילדלפיה.

קורות חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

אדולף בורי נולד ב-25 בנובמבר 1809 בפילדלפיה כבן בכור למשפחה בת 12 ילדים. אביו היה ג'ון ג'וזף בורי, מהגר צרפתי שמוצא משפחתו היה מבורדו, סוחר ותעשיין שהתיישב בפילדלפיה. אמו, סופיה בובו, הייתה פליטה מהאיטי, בתו של בעל מטעים עשיר שנמלט לארצות הברית בעקבות מרד העבדים בהאיטי.

בורי למד באוניברסיטת פנסילבניה וסיים את לימודיו שם ב-1825 בגיל 16. בגיל 24 הוא יצא למסע באירופה והשלים את לימודיו בפריז. ב-1828, לאחר שובו ממסעו, הוא החל לעבוד בעסק המצליח של אביו "מקיין בורי ושות'" במהלך שלושים שנות הקריירה העסקית של בורי היו משי ותה סוגי הטובין הנסחרים ביותר בעידן ספינות הקליפר. החברה של בורי, שמרכזה היה בפילדלפיה, סחרה עם מקסיקו, הקריביים והמזרח הרחוק. בורי היה חלוץ בפעולות שדלנות בחוגי הממשל הפדרלי למתן סיוע דיפלומטי וימי לצורך הגנה על הסחר הבינלאומי. היקף עסקיו של בורי היה עצום. בשנים 18571858, בתקופת מלחמת האופיום השנייה, נגרם נזק של 100,000 דולר לעסקיו של בורי. בין השנים 18481860 כיהן בורי כנשיא הבנק למסחר והיה חבר הדירקטוריון בכמה עסקים מובילים בפילדלפיה.

ב-23 במאי 1839 נשא בורי לאישה את אליזבת דנדס מקיין. אליזבת הייתה צאצאית של דייוויד הראשון, מלך סקוטלנד. לזוג לא נולדו ילדים.

קריירה פוליטית[עריכת קוד מקור | עריכה]

לפני פרוץ מלחמת האזרחים הייתה פעילותו הפוליטית של בורי מצומצמת מאוד. הוא היה תומך של המפלגה הוויגית ודגל בפרוטקציוניזם. ב-1843 הוא שימש כקונסול דיפלומטי בבלגיה. כאשר התפרקה המפלגה הוויגית באמצע שנות ה-50 של המאה ה-19, היה בורי לחבר במפלגה הרפובליקנית.

מלחמת האזרחים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בבחירות לנשיאות של 1860 תמך בורי במועמד הרפובליקנים, אברהם לינקולן. עם פרוץ מלחמת האזרחים הוא תמך בהתלהבות באיחוד. הוא היה המייסד וסגן הנשיא של "ליגת האיחוד" (Union League) של פילדלפיה והוביל את מאמצי הגיוס וההצטיידות של כמה רגימנטים. ליגה זו הייתה בעלת חשיבות לאומית והשפיעה על ערים נוספות להקים ארגונים דומים לתמיכה במאמץ המלחמתי של האיחוד כנגד הקונפדרציה. במהלך המלחמה נוצרו קשרים הדוקים בין בורי לבין הגנרל יוליסס ס. גרנט.

מזכיר הצי[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-5 במרץ 1869, עת החל את כהונתו כנשיא, מינה גרנט את בורי לתפקיד מזכיר הצי בקבינט שלו. גרנט נהג למנות אנשים שלא נבחרו בבחירות או ידידים אישיים. לאיוש הקבינט הראשון שלו הוא לא ביקש עצה מסנאטורים למינויים שביצע, בין השאר מתוך שיקולים של אחדות לאומית ובין השאר על רקע עברו הצבאי שהוביל אותו לבחור את חברי הקבינט שיהיו כפופים אליו. כמה מהאישים שהוא מינה כחברי הקבינט שלו היו יוצאי דופן, כשהבולטים מביניהם היו מזכיר המדינה המילטון פיש, מזכיר האוצר בנג'מין בריסטו והתובע הכללי אלפונזו טאפט. אך בשלבים הראשונים של הרכבת הקבינט ב-1869, היו השיקולים למינויים הרי גורל. בורי התיידד עם גרנט בעת ביקור שזה ערך בפילדלפיה. גרנט חש שהוא חייב להיטיב עם בורי ועם הרפובליקנים ב"מדינות המפתח" והכריז שהוא ימנה לקבינט שלו אדם מפנסילבניה. כאשר לחצו עליו לגלות פרטים ("האם זה חבר המנגנון הרפובליקני בהנהגתו של סיימון קמרון?), השתלט על גרנט חוש ההומור שלו והוא נעשה מסתורי ואמר שמדובר על "אדם מפילדלפיה".

שאלת זהותו של אותו "אדם מפילדלפיה" טרדה את מנוחת הציבור, אך חשיפת שמו של בורי התקבלה בתדהמה. איש לא שמע את שמו מחוץ לגבולות פילדלפיה. בורי גילה עניין מועט בחיי הציבור והודה בגלוי שאדמירל דייוויד פורטר יהיה זה שינהל בפועל את מחלקת הצי.

המחלוקת על שינוי שמות הספינות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בורי סלד מהשמות האינדיאנים של ספינות הצי בתקופה של טרום מלחמת האזרחים, ובמהלך תקופת כהונתו הקצרה כמזכיר הצי הוא דאג לשינוי שמותיהם של כלי שיט רבים כך שישאו שמות של מדינות האיחוד, דמויות מהמיתולוגיה היוונית והמיתולוגיה הרומית, או שמות שהביעו כוח ועוצמה. בין הספינות שבורי בחר את שמותיהן היו הפריגטה שנקראה USS Wampanoag ושמה שונה ל"פלורידה", ספינת נהרות ששמה היה USS Winnebago ושונה ל"קנטאור" וספינה נוספת ששמה שונה ל"טורנדו". הציבור הגיב ההלם על שינויים אלו, על רקע העובדה שעל פי המסורת ניתנו לספינות שמות אמריקאים. יורשו של בורי בתפקיד, ג'ורג' רובסון, החזיר לרוב הספינות הללו את שמותיהן המקוריים. באופן אירוני, לבורי, כתושב פילדלפיה, היה קשר עם העיירה מניונק (כיום פרבר של פילדלפיה), ואחת הספינות הללו הייתה ה-USS Manayunk שהוחלף ששמה שונה על ידי בורי עשרה ימים לפני סיום כהונתו ל-USS Ajax ולא הוחזר לה על ידי רובסון. השם שניתן לספינה זו על ידי בורי נלקח משמו של איאס, דמות מן המיתולוגיה היוונית ובנו של טלאמון.

יום עבודה של שמונה שעות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-29 במאי 1869 הודיע בורי על הנהגת תשלום מלא עבור יום עבודה של שמונה שעות במספנות הצי בברוקלין. הפועלים במספנה קיבלו תשלום רטרואקטיבי מה-19 במאי על סמך ההנחיות החדשות. בורי העביר הנחיות מדויקות בנוגע לשעות העבודה, שעל אף שנועדו להקל על העובדים, הן עוררו בקרבם מורת רוח בשל אופיין הדייקני. העובדים נדרשו להתייצב במקום עבודתם בשעה 7:45 בבוקר, להתחיל את יום עבודתם בשעה 8:00 ולסיימו בשעה 17:00, כולל הפסקת צהריים משעה 12:00 ועד השעה 13:00.[1]

ביטול ההפרדה הגזעית[עריכת קוד מקור | עריכה]

במהלך כהונתו הקצרה של בורי כמזכיר הצי, הייתה ארצות הברית בעיצומה של תקופת השיקום שבאה בעקבותיה של מלחמת האזרחים. התיקון ה-13 וה-14 לחוקת ארצות הברית העניקו, בהתאמה, חופש מעבדות וזכויות אזרח מלאות לאפרו-אמריקאים. כאשר ביקשו הלבנים בכל רחבי ארצות הברית להשאיר את השחורים במצב דומה לעבדות ולהפרידם מן החברה הלבנה באמצעים אלימים או בכפייה, התעוררה מחלוקת ציבורית. קבוצות נשים בהנהגתן של סוזן ב. אנתוני ואליזבת קיידי סטנטון נאבקו גם הן להשוואת השכר בין גברים לנשים וכן למען זכויות אזרח, שוויון זכויות בנישואים ובחינוך וזכות בחירה לנשים. ביוני 1869, החודש האחרון לכהונתו כמזכיר הצי, הורה בורי על ביטול ההפרדה הגזעית כך שהתאפשר לפועלים האפרו-אמריקאים לעבוד לצד הפועלים הלבנים. ב-17 ביוני הודתה "אגודת הנשים העובדות" (Working Women's Association) לבורי על צעדו זה.[2]

התפטרותו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-25 ביוני 1869 התפטר בורי מתפקידו ללא כל רעש תקשורתי לאחר שכיהן שלושה וחצי חודשים כמזכיר הצי. לא ניתן שום הסבר רשמי להתפטרות למעט נימוקים בריאותיים, העומס שנדרש מבורי לניהול מחלקתו ורצונו לשוב לעסקיו הפרטיים. הידיעה על מועמדתו של ג'ורג' רובסון כמחליפו של בורי התקבלה בתדהמה בקרב הציבור, לאחר שדבר התפטרותו של בורי אפילו לא פורסם. בדומה לבורי, גם רובסון לא היה ידוע מחוץ לגבולות מדינתו, ניו ג'רזי. גם הפעם לא ביקש הנשיא גרנט עצה מחברי הסנאט כאשר תר אחר מועמד מנוסה שינהל את מחלקת הצי.

שנותיו האחרונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בורי בהודו במסע בו הוא התלווה לנשיא גרנט בשנים 1877–1879

בורי שב לפילדלפיה וחידש את פעילותו העסקית. בשנים האחרונות לקריירה העסקית שלו הוא גילה עניין ברכבות ובעסקים פיננסיים. הוא נודע כפטרון של האומנויות ונותר ידיד קרוב לנשיא גרנט ואף התלווה אליו במהלך סיור שערך ברחבי העולם בשנים 1877-1879.[3] מסע זה סחט את כוחותיו של בורי וגבה ממנו מחיר בריאותי. ב-5 בפברואר 1880, זמן קצר לאחר שובו לפילדלפיה מהמסע עם גרנט, נפטר אדולף בורי. צי ארצות הברית הנציח אותו בקריאת משחתת על שמו שנכנסה לשירות ב-1920 והוטבעה ב-1943 עקב נזק שנגרם לה מפגיעת צוללת גרמנית.[4] משחתת נוספת בצי הוכנסה לשירות ב-1944 ושירתה עד 1972, עת הועברה לידי הצי הארגנטינאי.[5]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אדולף בורי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]