ויקיפדיה:כיכר העיר/ארכיון 165

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

דף זה הוא דף ארכיון של דיון או הצבעה שהסתיימו. את המשך הדיון יש לקיים בדף השיחה של הערך או הנושא הנידון. אין לערוך דף זה.

לראש הדף
לתחתית הדף

תודה למפעילים שפרשו[עריכת קוד מקור]

ממעקב אחרי הדף ויקיפדיה:מפעיל מערכת/לפי ותק, למדתי על פרישה "שקטה" של 3 מפעילים בחודשים האחרונים. אני חושב שראוי להגיד להם תודה במקום בולט, גם אם זה באיחור. כעת ראיתי שבחודש שעבר (יולי) פרש משתמש:בריאן. ביוני פרשה שני, (ונשארנו עם מפעילת מערכת אחת בלבד, לעומת 7 מפעילות ב-2017). להבנתי, אנחנו יכולים להצביע עבור שני בבחירות לוויקימדיה העולמית שיחלו בעוד 9 ימים. ובמאי פרש משתמש:Uziel302. אגסי - שיחההטיות יש לתקן 17:06, 7 באוגוסט 2022 (IDT)

תודה, אגסי. אכן החלטתי אחרי 6 שנים לא לבקש מהקהילה לחדש את הרשאות המפעילה שלי, כיוון שאני רצה לבחירות בחבר הנאמנים של הקרן העולמית, וזמני הפנוי מועט מאוד. אם לא אבחר, יהיה לי יותר זמן להשקיע ואז אוכל לבקש לחדש את הרשאות המפעילות וגם להשקיע יותר, כפי שכבר ביקשו ממני. כך או כך, מצטרפת לתודות ל משתמש:בריאן ולעוזיאל על תרומתם הרבה למיזם, ותודה מיוחדת לך על תשומת הלב וההשקעה כאן! Shani - שיחה 17:20, 7 באוגוסט 2022 (IDT)
אכן תודה רבה למפעילים! המאו"ר - שיחה 17:24, 7 באוגוסט 2022 (IDT)
תודה לכולכם על הזמן והמחשבה שהשקעתם. בר 👻 שיחה 15:32, 8 באוגוסט 2022 (IDT)
גם אני רוצה להודות למפעילים הללו על פעילותם. הארי (העיתונאי המנטר - שיחה) 17:57, 9 באוגוסט 2022 (IDT)
מצטרף לתודות לכל אחד ואחת מהמפעילים שצויינו. תודה גם לאגסי שהביא לתשומת הלב. מי-נהר - שיחה 00:48, 10 באוגוסט 2022 (IDT)
מצטרף לתודות. ‏DGtal‏ - שיחה 14:25, 10 באוגוסט 2022 (IDT)

עד מתי משרד החינוך?[עריכת קוד מקור]

שלום חברים. למרות שישראל נמצאת בתחילתה של מלחמה וזה ככל הנראה הדבר העיקרי המעסיק אתכם כרגע, אתם בטח זוכרים שעוד פחות מחודש מתחילה שנת הלימודים לגנים, יסודי, חטיבות ביניים ותיכונים. השנה הולכים לקיים בתיכונים רפורמות והקלות בבגרויות, בנוסף למה שהיה שנה שעברה. אך עם כל הכבוד לכל הרפורמות והקיצוצים, ישנן בעיות אשר מידרדרות משנה לשנה בכל הנוגע לכתיבת בחינות הבגרות. למה אני מתכוון? נתחיל מהבגרות שנחשבת לקשה ביותר והמלחיצה ביותר: בחינת הבגרות במתמטיקה. בשנים האחרונות חל שינוי מזעזע בתוכנית הלימודים, כשהממונה על הבחינות, נרית כץ, החליטה להקשות על תלמידי ישראל ולהאריך את השאלות. בתור תלמיד תיכון מן המניין, שוחחתי על כך עם המורה הפרטי שלי למתמטיקה, אשר מלמד כ-23 שנים, והוא סיפר שבהשוואה לשנים קודמות, שאלות כדוגמת חקירות פונקציות לוקחות פי שניים יותר זמן. כך גם השאלות בהסתברות הסתבכו, כך שאין אינדיקציה לראות אם קיבלו הסתברות הגיונית, משום שהתשובות הן בד"כ מספרים שלא ניתן להמיר בשבר עשרוני פשוט. אפשר לצפות בסרטון הזה על מנת לשמוע בהרחבה על הבעיות הללו. סרטון מרתק ביותר. אחת המרצות שלי בטכניון סיפרה שהיא לימדה לפני כמה עשרות שנים בתיכונים חומר כדוגמת אינדוקציה וקומבינטוריקה, אך היום, ולא ברור למה, לא מלמדים את הנושאים הללו. היא סיפרה שהורידו בערך שליש מהחומר מהתקופה שהיא לימדה.

עוד בחינה במקצוע שיקר לליבי היא הבחינה בכימיה. אותה מרצה סיפרה שבהשוואה להיום, כשהיא לימדה כימיה בתיכון, היא לימדה פי שניים יותר חומר ממה שיש כיום בתוכנית הלימודים. מעבר לכך, היא סיפרה שהיום היא לא יכולה לענות על בחינה כזאת, משום שהשפה וצורת ההתנסחות שם לא תואמות כלל את הלקסיקון האקדמאי, ובמשרד החינוך מתעקשים "לעברת" שמות ולפעול בדרך שלהם, שאף סותרת את המידע שמלמדים באקדמיה (כדוגמת נושאים בחומצות ובסיסים). את שעות המחויבות האישית שלי השנה ביצעתי בין היתר במתן סיוע בשיעורי כימיה לחבריי למגמה (סיימתי את הבגרות בתחילת השנה), וראיתי שהרמה "על הפנים" (בלשון המעטה). לא לומדים כמעט כימיה "אורגינל", ומה שכן לומדים, לומדים בקושי ובצורה לא מעוררת סקרנות וחדווה ולא תואמת את השפה האקדמאית. הסתכלתי על בחינות משנים קודמות וראיתי חשיפה לתחומים רבים בכימיה כמו כימיה פיזיקלית, שהיום אין סיכוי שילמדו את זה. יכול להיות שהמיקוד שהתגבש עקב הקורונה הוריד קצת חומר, אבל לעומת שנים קודמות, בערך עשור-שניים, אין מה להשוות. הרמה פתטית להפליא. מעבר לכך, באותם שיעורים של כימיה ומתמטיקה, וכנ"ל גם במקצועות אחרים, ריאליים והומניים כאחד, אני יכול לראות רק יחידי סגולה שמתעניינים בנושאים הללו. מערכת החינוך לא יודעת להנחיל אהבה למקצועות הללו, בעיניי בגלל החשיפה המועטת לתחומים הנושקים למקצוע הבסיס והניסיון לעצב את תוכנית הלימודים בצורה עגומה שתספק את הדרג העליון.

הרפורמות החדשות במקצועות ההומניים, דהיינו, כתיבת עבודות כתחליף לבגרות רק מחזקים את תיאוריי המוצגים לעיל. כיום, מידע רב מונגש באינטרנט, ובויקיפדיה בין היתר, ואנחנו מודעים לכך שבני נוער נעזרים בנו לעבודות ומטלות של בית ספר. עכשיו, אני מתאר לעצמי שתהיה כמות נכבדת של בני נוער שיעזרו בנו ויעשו "קופי פייסט" למידע שכתוב כאן, מבלי להחכים ולבצע את העבודה מאפס, וזה לא חדש ולא זר לי שהתופעה הזאת קורית.

משרד החינוך מזמן כבר לא מעוניין להקנות סקרנות ולצאת מהברוך שהוא נמצא בו, אלא רק לצאת ידי חובה. ולכן אני שואל, עד מתי? | ארז האורזשיחה 00:49, 8 באוגוסט 2022 (IDT)

איזו חוצפה: גם בחינה קשה יותר וגם קיצצו שליש מהחומר. Tzafrir - שיחה 01:07, 8 באוגוסט 2022 (IDT)
אני לא מתלונן על ההקלות, אבל כן חושב שיש לזה השפעה לטווח הרחב, וממילא משנה לשנה מקצצים עוד ועוד בחומר. מה יהיה בסוף? מציע לך בכל זאת לצפות בסרטון ולהבין לעומק את הבעיה של הוראת המתמטיקה בישראל. ארז האורזשיחה 01:22, 8 באוגוסט 2022 (IDT)
אני מניח.ה שאפשר לטעון שהם מקצצים בנושאים האלו מכיוון שהם לא "רלוונטיים לחיי התלמידים". לרוע מזלו של הטיעון הזה, אין בתוכנית הלימודים הרבה תוכן שכן רלוונטי לחיי התלמידים (כמו עזרה ראשונה או התנהלות פיננסית), אז זאת לא יכולה להיות הסיבה.
הלוואי ששיעורי היסטוריה היו מתייחסים להיסטוריה מכל רחבי העולם בצורה שמבהירה את הטבע הסבוך והמדהים שלה במקום להיות לקט אירועים "חשובים" מאירופה וישראל שלא מזכיר בכלל דברים משמעותיים כמו האימפריה האשורית, ג'ינגיס חאן או מלחמת האזרחים האמריקאית. הלוואי ששיעורי אזרחות היו מסבירים את הזכויות והחובות של כל אדם בצורה אינטואיטיבית, במקום להתייחס אליהן בתור חומר לבגרות שצריך לזכור בעל פה ולדקלם. הלוואי ששיעורי פיזיקה היו משקיעים יותר זמן בלהסביר תופעות פיזיקליות מאשר בלפתור בעיות פיזיקה רפטטיביות על הלוח שוב ושוב. הלוואי ששיעורי ספרות היו מסתכלים על ספרות (ועל כל סוגי האומנות הסיפורית) בתור אומנות שאפשר ליהנות ממנה ולקחת ממנה כלים, ולא בתור משהו שצריך לנתח עם אמצעים ספרותיים, ושיש לו רק אינטרפרטציה נכונה אחת. הלוואי ששיעורי לשון היו מדברים על העושר העצום שטמון בכל משלבי השפה העברית ועל היופי שבמבנים שלה, במקום להטיף לתלמידים על מהי עברית תקינה ומה לא, ולהוריד לתלמידים נקודות במבחן על כל סטייה קטנה ממה שהאקדמיה ללשון העברית קבעה כ"תקין".
אני יכול.ה להמשיך עוד ועוד. הנקודה היא שרוב השיעורים לא מנסים להעביר לתלמידים את היופי שבנושאים הללו, וזה היה ככה מאז ומעולם. הסרת החומר שארז מזכיר היא כנראה רק החמרה של המצב. ‏💛🤍tonsi Sokomoka💜🖤‏ • שיחהשעשועון "של מי התמונה הזאת" חוזר ובגדול!13:28, 8 באוגוסט 2022 (IDT)
מכיוון שצפיתי, יש לומר שהסרטון מגונה. לומר שהמפמרי"ת היא "מאפיונרית", או "עוסקת בכסת"ח" (בכך שאין ניקוד ידוע מראש לכל סעיף), "תתחילי להרגיע את עצמך" בגלל שהשאלות התארכו, "שמישהו ירסן אותך", "תתחילי לאפס את עצמך". מעט הביקורת העניינית שאפשר היה אולי להתייחס אליה טובעת בהתלהמות מכוערת. עוזי ו. - שיחה 15:14, 8 באוגוסט 2022 (IDT)
מסכים עם עוזי. בגלל הסגנון סגרתי את הסרטון באמצע. וכן, יש לי ביקורת רבה על הוראת המתמטיקה בישראל. בר 👻 שיחה 17:12, 9 באוגוסט 2022 (IDT)
בעיקרון אני לא ראיתי בעיה בסגנון, זה הגיוני שמורה שסובל מרפורמה כזאת או אחרת יביע את מצוקתו, הוא לא חייב לכם "נחמדות". אני מסכים עם כל מה שארז האורז כתב. אקסינו - שיחה 17:59, 9 באוגוסט 2022 (IDT)
כתבתי לפני התנגשות עריכה: אני לא מסכים עם כל הביקורת שארז העלה כאן לגבי תוכן ומבנה מבחני הבגרות במתמטיקה. השינוי ברמה של שאלות חקירת הפונקציות במבחני הבגרות הוא שינוי חיובי ומבורך. אומנם הזמן שנדרש לביצוע שאלה מסוג זה התארך, אבל זו תופעת לוואי שקשה להימנע ממנה אם רוצים להעלות את רמת השאלות. במהלך השנים אכן "ירדו" מהמיקוד תחומים מסוימים, הבולט שבהם הוא כנראה אינדוקציה. אולם צריך לשים לב לשינוי (שאלה ארוכה יותר וברמה גבוהה יותר) בשאלת הסדרות שהגיע לאחר ירידת התחום הנ"ל מהחומר הנכלל במבחני הבגרות - שינוי שבעיני הוא חיובי. אני לא חושב שצריך לשפוט את המערכת על סמך השנתיים האחרונות, בהן ניתנו הקלות רבות בעיקר בגלל מגיפת הקורונה - הקלות שתלמידים רבים היו מתקשים להצליח בלעדיהן.
אני כן חושב שיש בעיה באופן בו המתמטיקה נלמדת במערכת החינוך. בעיני, עדיף להשקיע זמן לא רק בהקניית החומר ובתרגול (כמו "תוכים") אלא גם בהסבר נרחב מדוע המתמטיקה פועלת כפי שהיא פועלת. הוכחת הנוסחאות הנלמדות בבית הספר היא לרוב לא מסובכת וכדאי להשקיע זמן מה כדי להוכיח לתלמידים את הנוסחאות שהם לומדים. זו לפחות דעתי בנושא. הארי (העיתונאי המנטר - שיחה) 18:20, 9 באוגוסט 2022 (IDT)
הוספתי לאחר התנגשות עריכה: לגבי הסרטון - אני מסכים עם עוזי ועם בר שהסגנון שם הוא לא ענייני אלא סתם תוקפני. אני מכיר את המורה המדובר (מצפייה במספר סרטוני יוטיוב שהעלה בעבר בהם הוא מבקר את מערכת החינוך) ואני גם לא אוהב כל כך את הסגנון שלו. הארי (העיתונאי המנטר - שיחה) 18:22, 9 באוגוסט 2022 (IDT)
אפתח בהסתייגות - למדתי בבית ספר מעט שונה, ואני מכיר את סגנון הלימודים בישראל רק ממקור שני ומעלה. אני מסכים עם מה שארז ושוקו מוקה כתבו מעליי. מתמטיקה היא לא מקצוע שאפשר וצריך ללמוד רק איך לפתור משוואות או דברים כאלו. מתמטיקה היא בראש ובראשונה למידה לחשוב מחוץ לקופסה, לדמיין את הבלתי אפשרי ולנסות להגיע אליו באמצעות השכל וההיגיון. נוסחאות, משוואות ומספרים הם בסך הכל האלף-בית של הלימודים הריאלים, הם רק האמצעי וממש לא המטרה. למידה שמתבססת רק על שינון משוואות היא לא מתמטיקה בשום צורה ודרך. הדבר דומה לכך שאנסה ללמוד עברית רק על ידי למידת האותיות, אוצר מילים ודקדוק. אם לא אלמד לחשוב, להתנסח ולהעביר את המסר שאני מעוניין להעביר, האותיות לא יעזרו לי כהוא-זה. לגבי שימוש במונחים עבריים במקצועות ריאליים - זה פשוט דבר שמונע ממני (ומהעולם החיצון) לתקשר באותה השפה, ומרגיל אנשים לטרמינולוגיה שלא מאפשרת התקשרות. כמעט לכל דבר בפיסיקה, ביולוגיה, כימיה או גיאולוגיה יש מונח מוכר, בינלאומי, בין אם הוא אנגלי, גרמני, צרפתי, שוודי, לטיני או עברי (למשל אלף אפס). אם כל אחד קובע לעצמו שם אחר לאותו המושג, התקשורת בין אנשים שמגיעים ממקומות שונים פשוט לא תעבוד. למידת היסטוריה היא דבר חשוב מאין כמוהו. אם אנשים לא מבינים את ההקשר של האירועים, הם פשוט לא יכולים להבין את אלו שהם כן לומדים עליהם. מלבד זאת, היסטוריה היא כמו מתמטיקה - אפשר לנחש לא רע מה יקרה בעתיד הקרוב, אם מכירים טוב את העבר. כמעט לכל אירוע היסטורי אפשר למצוא מקבילה מזמן אחר, שלו היתה מודעת אליה, יתכן שלא היתה פועלת באותו הדרך שהובילה את הקבוצה לאבדון. אסכם: זה נכון שצריך מדד לבחינת תלמידים וסטודנטים, אבל במהלך שנות הלימוד הארוכות (מאוד) הציון או אורך השאלה הוא ממש לא המטרה שצריכה לעמוד בפני מערכת חינוך. המטרה צריכה להיות לעודד את התלמידים לחשוב בעצמם, להיות יצירתיים, לתת להם את הכלים המתמטיים, ההיסטוריים וכיוצא באלו, לא בשביל לפתור בסוף משוואה שאף אחד לא מבין למה היא טובה, אלא כדי להצליח בהמשך, בחיים הבוגרים, לפתור בעיות שצצות כל הזמן. ”Give a Man a Fish, and You Feed Him for a Day. Teach a Man To Fish, and You Feed Him for a Lifetime”. נילס אנדרסן 🦔 שיחה 🦔 💛💙 00:02, 10 באוגוסט 2022 (IDT)
נילס, קצת שכחת את הצד השני של המשוואה - בדיוק כמו במשל שלך, במתמטיקה כמו בשפה, אם יש לך רעיונות נהדרים, אך אינך יודע להביע אותם, לא תוכל לתקשר עם אחרים. אם אינך יודע את הא-ב של העברית, או של המתמטיקה, לא תוכל בכלל לקרוא את השפה, וודאי שלא לפתח באמצעותה רעינות. התמקדות רק ברעיונות ללא בנייה של יסודות השפה נוסתה, לצערנו, בעבר, על תלמידי ישראל, ואת תוצאותיה העגומות תוכל לגלות אם תגגל "השפה כמכלול" (ערך שלא קיים אצלנו, וייתכן שהיה מועיל לכותבו).
ולגבי ההיסטוריה כמתתמטיקה - אשמח שתכתוב לנו, לאור המשוואות ההיסטוריות, אנא פניה של מדינת ישראל מועדות. אני מניח שתשובה מדעית ומדוקית תוכל לפתור לנו הרבה צרות בחיים.david7031שיחה • ט"ו באב ה'תשפ"ב • 14:52, 12 באוגוסט 2022 (IDT)

יום אחרון להצבעה על שינוי שם הערך לבוב ל-לביב[עריכת קוד מקור]

מוזמנים להצביע ולהשפיע. ויקיפדיה:רשימת ערכים במחלוקת/:לבוב. נילס אנדרסן 🦔 שיחה 🦔 💛💙 23:29, 9 באוגוסט 2022 (IDT)

בשביל זה יש לוח מודעות, כמדומני. המאו"ר - שיחה 11:38, 12 באוגוסט 2022 (IDT)

Wikipedian of the year - חתן פרס ויקיפדיה[עריכת קוד מקור]

כל הכבוד דרור!

שלום לכולם, כחלק מכנס ויקימניה השנתי, תמיד מכריזים על זוכה פרס ויקיפד השנה, שהוא פרס עולמי הניתן על ידי ג'ימי ויילס מייסד ויקיפדיה. השנה הפרס הורחב ויכלול עוד קטגוריות, כולל פרס חתן פרס ויקיפדיה Wikipedia Laureate שהוא בעצם פרס מפעל חיים על תרומה ממושכת רבת שנים לויקיפדיה ולמיזמי ויקימדיה בעולם.

השנה התבשרנו כי זוכה הפרס היוקרתי הזה הוא דרור !! בואו לצפות בויקימניה (וביו טיוב) ביום ראשון ה14/8 בשעה 17:30 שעון ישראל בטקס הכרזת זוכי הפרס והקטגוריות השונות ולהריע ולעודד את דרור. כבוד לויקימדיה ישראל וכל הכבוד לדרור! אמא של גולן - שיחה 14:18, 11 באוגוסט 2022 (IDT)

כל הכבוד דרור ותודה רבה על תרומתך הרבה לידע האנושי! ‏עמיחישיחה 15:01, 11 באוגוסט 2022 (IDT)
כל הכבוד, דרור, ויישר כוח! – ד"ר MathKnight (שיחה) 21:46, 11 באוגוסט 2022 (IDT)
כל הכבוד דרור יאצקין52 - שיחה 11:29, 12 באוגוסט 2022 (IDT)

השידור החי מתחיל עכשיו וניתן לצפות בו כאן. ‏עמיחישיחה 17:34, 14 באוגוסט 2022 (IDT)

תוצאות הפריימריז בליכוד[עריכת קוד מקור]

מסתמן בבירור שחסרים לנו 6 ערכים: אליהו רביבו, שלום דנינו, טלי גוטליב, חנוך מילביצקי, אלי דלל ודן אילוז. עמית - שיחה 15:25, 11 באוגוסט 2022 (IDT)

מוזמנים לעדכן את דפי הטיוטה בויקיפדיה:מיזמי ויקיפדיה/ח"כים פוטנציאליים/הליכוד. ‏עמיחישיחה 15:44, 11 באוגוסט 2022 (IDT)
נראה שכולם קיימים בטיוטה, נחכה שהם יבחרו לכנסת כח"כים ונעבירם למרחב הערכים. אקסינו - שיחה 18:43, 13 באוגוסט 2022 (IDT)

איך נתפסה אנה פרנק[עריכת קוד מקור]

"ה'תש"ד – בעקבות הלשנה של מודיע הולנדי, נתפסים בידי הגסטאפו באמסטרדם אנה פרנק ובני משפחתה" (היום בעמוד הראשי). ברכות לויקיפדיה בעברית, היחידה בעולם שיודעת איך נתפסה אנה פרנק ומציגה זאת כעובדה בעמוד הראשי שלה. אבירם - שיחה 23:53, 11 באוגוסט 2022 (IDT)

תיקנתי. דוד שי - שיחה 11:17, 12 באוגוסט 2022 (IDT)

מה למדתי היום בוויקיפדיה 2.0[עריכת קוד מקור]

אֶל-הַר נְבוֹ, רֹאשׁ הַפִּסְגָּה

דברים, פרק לד, פסוק א'

ישנם לא מעט הרים בעולם הנקראים "הר פסגה". שמם נובע מתרגום שגוי של פסגת הר נבו.
זה הזכיר לי את קרינת פני משה, שתרגום שגוי הוביל את מיכלאנג'לו להצמיד זוג קרניים לראשו של משה. בר 👻 שיחה 13:53, 13 באוגוסט 2022 (IDT)

ולמה החלטת שהתרגום שגוי? עמית - שיחה 14:19, 13 באוגוסט 2022 (IDT)
מתוך הר פסגה (איי שטלנד הדרומיים): „הר פסגה (באנגלית: Mount Pisgah)״. באנגלית קיים הערך w:Mount Pisgah (Bible). זה נראה לי תוכן שיכול להיכלל גם בערך הר נבו. Tzafrir - שיחה 16:10, 13 באוגוסט 2022 (IDT)

הכל נשאר במשפחה[עריכת קוד מקור]

הידעתם ששרה נתניהו ואיילת שקד הן בעצם קרובות משפחה? משחק בגנאלוגיה:
שרה התחתנה בנישואין שניים עם ביבי שדודתו מרים היא גיסתה של יהודית לוין. יהודית היא כלתה של ציפורה לוין. אסתר, אחות של ציפורה, היא סבתו של יואל משה אלשטיין שהתחתן עם לילי (ההיא ממלון אלמא). הדוד של לילי הוא אשר בונשטיין, הסבא-רבא של שקד. Shannen - שיחה 18:27, 13 באוגוסט 2022 (IDT)

עכשיו הכל ברור. עמית - שיחה 20:11, 13 באוגוסט 2022 (IDT)
בן דודי = אני.. אבא שלי.. אח שלו.. הבן שלו.. הוא! Asaf M - שיחה 20:19, 13 באוגוסט 2022 (IDT)
אם הולכים מספיק רחוק, כולנו קרובי משפחה :). מיכאל.צבאןשיחה • י"ז באב ה'תשפ"ב • 22:38, 13 באוגוסט 2022 (IDT)
"ביבי שאימו מרים"?! אמו של בנימין נתניהו היא צילה, לא מרים. דוד שי - שיחה 10:03, 14 באוגוסט 2022 (IDT)

או כפי שאמר טוביה החולב: "נין ונכד לפרסת רגל סוסי" (בתרגום י. ד. ברקוביץ). שנילי - שיחה 10:09, 14 באוגוסט 2022 (IDT)

יש מקור? כולנו קרובים, מאחר שאנחנו צאצאים של אדם כרומוזום Y וחוה המיטוכונדרית. אגסי - שיחההטיות יש לתקן 10:15, 14 באוגוסט 2022 (IDT)
תוקן ״שדודתו מרים״. Shannen - שיחה 10:48, 14 באוגוסט 2022 (IDT)
אולי כולנו קרובים, אבל השאלה היא כמה קרובים. אני מקווה שניתן להגדיר מטריקה על הקרבה המשפחתית ואז נדע להבדיל בין קרובים במרחק 1 (אדם ובנו), קרובים במרחק 3 (אדם ונינתו) וקרובים במרחק 50, שזה פחות מעניין. דוד שי - שיחה 18:37, 14 באוגוסט 2022 (IDT)
בתור התחלה: דמיון גנטי. Tzafrir - שיחה 18:39, 14 באוגוסט 2022 (IDT)
הציבור לא באמת מתעניין בקרובים מאוד רחוקים, ולהפך. אתמול קרוביו של צביקה פיק ז"ל, זינקו לצמרת הצפיות של ויקיפדיה. אגסי - שיחההטיות יש לתקן 09:58, 15 באוגוסט 2022 (IDT)
רוצה לומר: ״אותי זה לא מעניין, אז הציבור לא מתעניין״. אתרי חיפוש קרובים (גם רחוקים) מדורגים גבוה (לפעמים מקום שני אחרי אתרי פורנו). Shannen - שיחה 11:03, 15 באוגוסט 2022 (IDT)
המספר המינימלי של צעדי קרבה מדרגה ראשונה. זו מטריקה, ולפיה המרחק בין ה"ה נתניהו ושקד הוא 14. עוזי ו. - שיחה 16:49, 15 באוגוסט 2022 (IDT)
מה הם "צעדי קרבה מדרגה ראשונה"? האם בני זוג הם "קרובים מדרגה ראשונה"? האם יש הבדל בין המקרה בו יש להם ילדים משותפים למקרה בו אין? האם דרגת הקרבה של אחים בני אותו אב ואם (ראובן ויהודה) זהה לדרגת הקרבה בין אחים שיש להם הורה משותף אחד (דינה ובנימין)?
המטריקה הזו קושרת בין אנשים שאין ביניהם "קרבת דם": כך למשל נוצרת קרבה בין צאצאים מנישואין קודמים של בני זוג, ובלבד שלזוג יש לפחות ילד משותף אחד, קרבה שבדרך כלל לא "נחשבת" קרבת משפחה אמתית (ובפרט, לא מצביעה על דמיון גנטי). קיפודנחש 17:40, 16 באוגוסט 2022 (IDT)
לצורך העניין, קרובים מדרגה ראשונה הם שבעת הקרובים. בגניאולוגיה מאפסים לפעמים את המרחק בין בני זוג (כי ממילא אי אפשר לדעת, ממרחק השנים, מה היה הקשר המדוייק בין דוד לאחיין, או בין גיסים). המטריקה הגנטית שונה. עוזי ו. - שיחה 18:16, 16 באוגוסט 2022 (IDT)

לא ידעתי ששמרית אור ומירית שם אור זה לא אותו אדם Hila Livne - שיחה 12:05, 15 באוגוסט 2022 (IDT)

זו טעות נפוצה, ולכן הוצבה תבנית:אין לבלבל עם בראש שני הערכים. באופן לא מפתיע גם מירית שם אור קפצה בטבלת הצפיות של אתמול למקום 66. אגסי - שיחההטיות יש לתקן 13:00, 15 באוגוסט 2022 (IDT)

לקראת יום ההולדת ה-20 של ויקיפדיה העברית - בואו נחשוב ביחד[עריכת קוד מקור]

בשנה הבאה (2023) תחגוג ויקיפדיה העברית את יום הולדתה ה- 20!


זהו ציון דרך משמעותי עבור כולנו, ולכן אנו רוצים להיערך מבעוד מועד לקראתו ולהתחיל לחשוב כבר כעת ביחד אתכם, לקראת השנה הבאה, על פעילויות ואירועים אפשריים במסגרת הקהילה ובכלל, תכנים שכדאי להבליט בהזדמנות זו, ורעיונות יצירתיים נוספים לרגל המאורע.


מי מבינכם שמעוניין ומעוניינת להתנדב ולהשתתף גם במפגש חשיבה פתוח וראשוני שנקיים בנושא, מוזמן/ת לקחת חלק, וליצור איתי קשר בדף השיחה:)


המפגש יתקיים בזום ביום א', 4.9 בשעה 19:00 בזום. פרטים נוספים יועברו בהמשך.


יוצאים לדרך!

OphirT - WMIL - שיחה 17:04, 16 באוגוסט 2022 (IDT)
רק אציין שזה צריך להיות כחלק מ-ויקיפדיה:מיזמי ויקיפדיה/מיזם העשור השני. PRIDE! - שיחה 13:22, 17 באוגוסט 2022 (IDT)
לכל המעוניינים והמעוניינות להשתתף במפגש החשיבה הראשוני לקראת יום ההולדת ה-20 של ויקיפדיה העברית, אשר יתקיים ב4.9 בשעה 19:00 בזום, אני משתף אתכם.ן טופס למילוי פרטים לצורך שליחת הקישור לפגישת הזום במייל.
מתייג פה את אלה שאישרו את הגעתם בדף השיחה שלי או מולי ישירות:
@ס.ג'יבלי @דרור @ארז האורז @עמיחי @העיתונאי המנטר @המאו"ר @Saifunny
מוזמנים ומוזמנות להצטרף אלינו! OphirT - WMIL - שיחה 15:20, 29 באוגוסט 2022 (IDT)
@OphirT - WMIL, @ס.ג'יבלי @דרור @ארז האורז @עמיחי @המאו"ר @Saifunny: לטובת מי שלא נכח במפגש בסופו של דבר, תוכלו לספר קצת על המפגש ועל המסקנות או הרעיונות שעלו בו? הארי (העיתונאי המנטר - שיחה) 22:56, 5 בספטמבר 2022 (IDT)
המפגש סבב סביב סיעור מוחות בעיקר. עלו רעיונות כמו תחרויות שונות של עיצוב לוגו או כתיבת ערכים בנושאים של מדעים מדויקים; תערוכה של ויקיפדיה שתוצג במקומות שונים ברחבי הארץ; סרטון לכבוד 20 שנים; שיתוף פעולה עם ידוענים; הקמת קורס של בני-נוער (על אותו עיקרון של קורס גמלאים); שיתוף פעולה עם בתי ספר בערים ויישובים שונים לכתיבת ערכים אודות המורשת שלהם. ארז האורזשיחה 23:30, 5 בספטמבר 2022 (IDT)
תודה ארז, אהבתי את הרעיונות שהוצעו. איך מתכוונים לקדם את זה בעמותה? הארי (העיתונאי המנטר - שיחה) 23:34, 5 בספטמבר 2022 (IDT)
אני הצעתי את הקורס לבני נוער. בינתיים מנסה לתכנן פיילוט. באשר לשאר הדברים: לגבי הפרויקט עם הערים והיישובים, ממה שאמרו במפגש, הדבר מתרחש כרגע בערים כמו באר שבע וראשון לציון. לגבי חלק מהרעיונות יש קו מנחה, אך כרגע שום דבר עוד לא מגובש לכדי סקיצה שממנה אפשר להתפתח. ארז האורזשיחה 23:41, 5 בספטמבר 2022 (IDT)
העיתונאי המנטר, נדמה לי שארז לא כתב שעלתה גם הצעה למפגש עריכה גדול (כמו מפגש יום ההולדת של ויקיפדיה, שהפעילות העיקרית בו היא עריכה (בקבוצות או בבודדים לבחירה, כולם בחלל אחד). שכלול של המפגש הביא לאפשרות להזמין את הציבור הרחב ולומר שמי שרוצה ללמוד לערוך גם הוא מוזמן להגיע מתוך מחשבה שכנראה לחלק מהמשתתפים לא תהיה בעיה להשקיע את הזמן בלמידה (אם כי צריך לחשוב איך לעשות את זה בצורה מסודרת). זה יהיה פתח להיכרות עם הקהילה מהיום הראשון של העריכה ולכניסה נוחה ובטוחה לוויקיפדיה בניגוד לחוויה שחדשים חווים היום.
אני חושבת שלא מעט מהמחשבה שאנחנו צריכים להשקיע צריכה להתמקד בשיפור חוויית הכניסה של משתמשים חדשים. ‏Saifunny‏ ♾️ שיחה 08:28, 6 בספטמבר 2022 (IDT)
Saifunny, אני מסכים איתך. גם הרעיון הזה נשמע מצוין. הארי (העיתונאי המנטר - שיחה) 18:48, 6 בספטמבר 2022 (IDT)
למה לא ספר "ביוגרפיה" - מחקר? תמיד סקרן אותי איך ויקיפדיה התחילה, איזה כללים השתנו, וכל מיני סטטיסטיקות על כל ימיה של ויקיפדיה.
אם כי צריך משהו שיכתוב... המאו"ר - שיחה 12:41, 7 בספטמבר 2022 (IDT)

שמישהו יסביר להדר מוכתר את ההבדל בין מרחב השיחה למרחב הערכים[עריכת קוד מקור]

[1] 2A01:6500:A046:F948:EAE9:3129:A8:CA6D 16:33, 17 באוגוסט 2022 (IDT)

צריך להסביר לאישה הזאת יותר מידי דברים, נוסיף גם את זה לרשימה פיטר פן - שיחה 🍂 (תרגישו חופשי לתייג אותי) 16:37, 17 באוגוסט 2022 (IDT)
התגובות 🤣 תאו הארגמן - שיחה 20:24, 17 באוגוסט 2022 (IDT)
משתמשת:שלומית קדם מה דעתך על זה?😅 פיטר פן - שיחה 🍂 (תרגישו חופשי לתייג אותי) 20:30, 17 באוגוסט 2022 (IDT)
טראפיק מיותר ומזיק. דגש - שיחה 20:39, 17 באוגוסט 2022 (IDT)
את דעתי בנושא הבעתי כבר. אין צורך להוסיף.שלומית קדם - שיחה 00:25, 18 באוגוסט 2022 (IDT)
הדר מוכתר היא קוריוז ותו לא, שלומית צדקה (וגם בטוויטר, גיבו אותה ובצדק למעט כמה אנשים שהסתלבטו על מוכתר ו"מתנגדים לדיקטטורה שלנו"). כל ניסיון לתת למוכתר במה הוא להאכיל את הטרול. דזרטשיחה 10:54, 18 באוגוסט 2022 (IDT)
אולי את ויקיפדיה היא לא מכירה, אבל את ויקינתונים נראה שכן. Tzafrir - שיחה 11:42, 18 באוגוסט 2022 (IDT)

לכולם השתנה דפי השיחה בויקיפדיה?[עריכת קוד מקור]

או רק לי? יאצקין52 - שיחה 20:11, 17 באוגוסט 2022 (IDT)

גם לי 🤦🏻‍♂️😭 תאו הארגמן - שיחה 20:16, 17 באוגוסט 2022 (IDT)
בצהריים, הזכרתי במזנון.
אני מרוצה מזה מאוד בפלאפון. Yyy774 - שיחה 23:57, 17 באוגוסט 2022 (IDT)
לי לא, אפשר צילום מסך של דף השיחה החדש? – ד"ר MathKnight (שיחה) 00:09, 18 באוגוסט 2022 (IDT)
לא לבעלי לב חלש

יאצקין52, תאו הארגמן - לכו ל"העדפות>>עריכה" תחת "דפי שיחה" הסירו את הסימון מ"הצגת פעילות דיון". גם לי זה הציק. בברכה, Keren - WMIL - שיחה 12:24, 18 באוגוסט 2022 (IDT)

מה הציק? המאו"ר - שיחה 13:19, 18 באוגוסט 2022 (IDT)
@MathKnight, @המאו"ר, מדובר על תצוגת ניידים. התו השמיניהבה נשוחחדיווח על טעויות 13:39, 18 באוגוסט 2022 (IDT)
לא רק. דגש - שיחה 14:06, 18 באוגוסט 2022 (IDT)
@המאו"ר, הכניסו איזה שינוי במראה של הדף השיחה, עם כותרות מודגשות ושורה שאומרת כמה תגובות יש בכל שרשור, ומתי היתה התגובה האחרונה. אולי זה היה ניסיון ואולי באג, כנראה שזה ניסיון והכניסו את זה רק בחלק מהחשבונות כי בחשבון השני שלי האופציה של "הצגת פעילות דיון" לא מופיעה. Keren - WMIL - שיחה 14:28, 18 באוגוסט 2022 (IDT)
תודה רבה. המאו"ר - שיחה 14:31, 18 באוגוסט 2022 (IDT)
לא יודע עד כמה זה נכון משם כי האמת זה הוצג אצלי כחלק מ-"כלי שיחה". PRIDE! - שיחה 14:34, 18 באוגוסט 2022 (IDT)
וואללה. אולי זה תלוי באיזה עיצוב משתמשים? לי יש "וקטור ישן". Keren - WMIL - שיחה 14:37, 18 באוגוסט 2022 (IDT)
אני בווקטור הישן וזה ככה מציג לי מתי שאני עם "כלי שיחה". מתי שהוא כבוי אצלי, אני לא רואה ולא שומע את זה. PRIDE! - שיחה 14:46, 18 באוגוסט 2022 (IDT)
זו מזימה זדונית של המפתחים בויקידמיה לשנות לנו את דפי השיחה לאט־לאט, בשיטת הסלמי, לדפי זרימה, לא יקום ולא יהיה!
גרוע מזה, אין לי בהעדפות>>עריכה את האפשרות "הצגת פעילות דיון", ובוודאי לא את האפשרות להסיר ממנה את הסימון, תבנית:הצילו.
הוספה מ־01:40 שאפו למש:דגש המלך שעזר לי לבטל את התצוגה הזו, חילך לאורייתא. שמיה רבהשיחה • כ"ב באב ה'תשפ"ב • 00:28, 19 באוגוסט 2022 (IDT)
הדפים הפכו לדפי ויקי עם זרימה, להיות עם להרגיש בלי. נפלא. שמש מרפא - שיחה 08:55, 19 באוגוסט 2022 (IDT)
בזרימה לפחות העסק היה רק ברשימת המעקב, פה עד כמה שהבנתי האפשרות קיימת להתראות בלבד. Mbkv717שיחה • כ"ב באב ה'תשפ"ב • 09:12, 19 באוגוסט 2022 (IDT)
בזרימה מקבלים התראה על כל תגובה בשרשור, וכן על פתיחת נושא שנמצא ברשימת המעקב - כלומר אם ערכת ערך ולא הסרת אותו ממעקב, על כל פתיחת נושא חדש תקבל התראה. החסרון (העצום) של דפי הזרימה הוא חוסר הגמישות שלהם; בלתי אפשרי להעביר נושאים מדף אחד למשנהו. מה שנעשה כעת זה היתרונות בלי החסרונות. מי שלא מעוניין בהתראות יכול פשוט לבטל אותן בהעדפות. שמש מרפא - שיחה 09:25, 19 באוגוסט 2022 (IDT)
שמיה רבה, גם לי אין, איך ביטלת? המאו"ר - שיחה 11:06, 19 באוגוסט 2022 (IDT)
חייג אליי. שמיה רבהשיחה • כ"ב באב ה'תשפ"ב • 11:18, 19 באוגוסט 2022 (IDT)
שמש מרפא, בקשר לזרימה - כשפתחתי נושאים בדפי זרימה של אחרים הייתי מקבל הודעות נפרדות ברשימת המעקב, אבל לא התראות ממש בכפתור ההודעות כמו שהיה כאן. אם אתה אומר שאתה מקבל, זה בזרימה זה עדיין כנראה בגדר משהו שאפשר להתאים את ההגדרות שלוף בניגוד לכאן. Mbkv717שיחה • כ"ב באב ה'תשפ"ב • 16:41, 19 באוגוסט 2022 (IDT)

מה משותף למירי רגב, יאיר גולן ובני גנץ?[עריכת קוד מקור]

מעבר לעובדה שהם חברי כנסת וקצינים בכירים בדימוס. השלושה גרים בשכנות ואף מצביעים באותה הקלפי בבי"ס נופים בראש העין. בר 👻 שיחה 17:33, 21 באוגוסט 2022 (IDT)

ואת שלושתם לא הייתי רוצה לראות בכנסת הבאה. שמיה רבהשיחה • כ"ד באב ה'תשפ"ב • 17:36, 21 באוגוסט 2022 (IDT)
לשלושתם יש ג' בשם משפחה. המאו"ר - שיחה 17:37, 21 באוגוסט 2022 (IDT)
לשלושתם גם יש י' בשם המשפחה ואין בכלל בשם את האותיות ד', ה', ז', ח', ט', כ', ס', ע', פ', ק', ש' ות'. התו השמיניהבה נשוחחדיווח על טעויות 20:11, 21 באוגוסט 2022 (IDT)
חחח חנה Hanayשיחהנשר תחגוג ב-2023 מאה שנים להקמתה 20:42, 21 באוגוסט 2022 (IDT)
אזור מגוריהם המשותף לא קשור ישירות לעצם היותם קצינים בכירים? Liadmalone - שיחה 20:33, 21 באוגוסט 2022 (IDT)
כל השלושה התגייסו לצבא בזמן כהונת ראש הממשלה מנחם בגין ונכנסו לכנסת בזמן כהונת נתניהו פיטר פן - שיחה 🍂 (תרגישו חופשי לתייג אותי) 20:45, 21 באוגוסט 2022 (IDT)
כל השלושה היו בדרגה בכירה ממני בצבא ודרגת השכר שלהם גבוהה משלי. התו השמיניהבה נשוחחדיווח על טעויות 21:33, 21 באוגוסט 2022 (IDT)
התו השמיני לאף אחד מהם אין י בשם המשפחה... ספסףבואו נתכתבאיך לשפר את ויקיפדיה. מה אתם אומרים? 22:37, 21 באוגוסט 2022 (IDT)
  • בשם הפרטי.
התו השמיניהבה נשוחחדיווח על טעויות 23:06, 21 באוגוסט 2022 (IDT)
@התו השמיני: כל השלושה היו בקבע ואני בסדיר בלבד. ‏HiyoriXשיחה • חציל-צילון • 08:39, 22 באוגוסט 2022 (IDT)
כולם אוהבים חציל מטוגן ואני לא. יואב ר. - שיחה 09:23, 22 באוגוסט 2022 (IDT)
חציל מטוגן זה החיים!2001:4DF7:1:92B3:0:0:0:1 10:57, 30 באוגוסט 2022 (IDT)
במיוחד עם זה חציל צילון. המאו"ר - שיחה 12:40, 30 באוגוסט 2022 (IDT)

[Invitation] Join the Movement Strategy Forum[עריכת קוד מקור]

Hello everyone,

The Movement Strategy Forum (MS Forum) is a multilingual collaborative space for all conversations about Movement Strategy implementation.

We are inviting all Movement participants to collaborate on the MS Forum. The goal of the forum is to build community collaboration, using an inclusive multilingual platform.

The Movement Strategy is a collaborative effort to imagine and build the future of the Wikimedia Movement. Anyone can contribute to the Movement Strategy, from a comment to a full-time project.

Join this forum with your Wikimedia account, engage in conversations, and ask questions in your language.

The Movement Strategy and Governance team (MSG) launched the proposal for the MS Forum in May 2022. There was a 2-month community review period, which ended on 24 July 2022. The community review process included several questions that resulted in interesting conversations. You can read the Community Review Report.

We look forward to seeing you at the MS Forum!

Best regards,

Movement Strategy and Governance team Mervat (WMF) - שיחה 18:48, 22 באוגוסט 2022 (IDT)

הצבעה לחבר הנאמנים של קרן ויקמדיה[עריכת קוד מקור]

קישור להצבעה

שלום לוויקיפדים העבריים, בטח ראיתם בראש הדף בצהוב ובגדול קישור להצבעה. יש 6 מועמדים:

  1. Mike Peel
  2. Shani Evenstein Sigalov
  3. Michał Buczyński
  4. Tobechukwu Precious Friday
  5. Kunal Mehta
  6. Farah Jack Mustaklem

מתוך הרשימה הזאת אני מכירה את מייק פיל, שהוא חבר יחד איתי בוועדת המענקים האזורית של קרן ויקימדיה למערב וצפון אירופה. בחור מאד רציני וראוי. ואת שני אבנשטיין סיגלוב שהייתה עד לאחרונה מפעילת מערכת בוויקיפדיה העברית בשם משתמש Esh77. גם היא מאד ראויה לוועד המנהל של הקרן ונאמר לי שהיא עושה שם עבודה מאד טובה. אני ממליצה על שניהם, את האחרים איני מכירה. להחלטתכם, אבל כל בעל זכות הצבעה, לכו להצביע. תודה. חנה Hanayשיחהנשר תחגוג ב-2023 מאה שנים להקמתה 17:48, 23 באוגוסט 2022 (IDT)

תודה חנה על ההמלצה שלך. לאחר קריאת דברי המועמדים ותוך התחשבות בהמלצה שלך החלטתי להצביע עבור מייק ושני. מייק באמת עושה רושם של בחור רציני עם ניסיון וידע. כמו כן, הצבעתי עבור Kunal Mehta. אני מוצא אותו כמועמד מתאים ואשמח אם ייבחר במידה ומייק או שני לא ייבחרו. הארי (העיתונאי המנטר - שיחה) 00:12, 24 באוגוסט 2022 (IDT)
מישהו יכול לתת קצת פרטים על כל אחד? המאו"ר - שיחה 12:08, 24 באוגוסט 2022 (IDT)
תודה רבה על התמיכה,@Hanay ו@העיתונאי המנטר. מעריכה זאת מאוד.
@המאו"ר , לשאלתך, כיוון שאני רצה בבחירות האלה ויש כאן עניין ברור של ניגוד עניינים, לא אשתף ביקורת (למעט לומר שאחד המתמודדים שנראה מאוד מבטיח, איכזב מאוד בהתנהגות לא קולגיאלית ואגרסיבית כלפי החמישה האחרים, ואני מרשה לעצמי לכתוב זאת כאן כיוון שהיתה התכתבות פומבית בנושא); אך כן אוכל לשתף דברים חיוביים, ולציין שניים באופן מיוחד, שמנקודת מבטי מתאימים יותר מאחרים, הן מבחינת הניסיון, והן מבחינת האישיות. חוץ ממייק פיל שחנה כבר ציינה (בצדק) לטובה, ישנו גם חברנו מהצ'פטר הפולני, מיכ'ל. שניהם נהדרים, עם הרבה ניסיון ב - governance, הבנה עמוקה של התנועה, והכי חשוב -- אנשים טובים. שניהם יכולים לתרום לבורד אם יבחרו. כן כדאי להזכיר אולי שהבורד שואף לגיוון, נקודה שלא עוזרת למיכ'ל, כיוון שהוא מגיע מה - CEE (Central Eastern Europe), ובמקרה יש לנו בבורד כרגע 3 אנשים מהאיזור הזה (נטשה - היו"ר שלנו, מאוקראינה; דריוש - מפולין; וויקטוריה - מבלרוס ומייצגת גם את הקהילה הרוסית).
קיצורו של דבר בקיצור, זה לשיקולו\ה של כל אחד\ת מכם, אך הנה כמה דברים שיכולים לסייע לכןם להחליט: 1) הצהרות המועמדות\ים; 2) סרטונים מצולמים בהם אנחנו עונות\ים לשש שאלות שהגיעו מהקהילה ודורגו גבוה; 3) הצהרות שהגיעו מהקהילה, ואנחנו דרגנו אם אנחנו מסכימים או לא, בצירוף הסבר. הנתונים הללו יסיעו לכןם להחליט מי מהמתמודדים עוסק בנושאים שמעניינים אתכןם וחשובים לכןם.
תודה מראש לכל המצביעות\ים! Shani - שיחה 20:20, 24 באוגוסט 2022 (IDT)
Shani, תוכלי להפנות אותנו לאותה התכתבות פומבית בנושא? הארי (העיתונאי המנטר - שיחה) 15:19, 25 באוגוסט 2022 (IDT)
העיתונאי המנטר, אני יכולה, אך מדובר על פרסומים שונים במקומות שונים, וכאמור, מעדיפה שלא להיות מעורבת מעבר למה שכבר אמרתי. אני מקווה שאתה מבין. בברכה, Shani - שיחה 20:40, 26 באוגוסט 2022 (IDT)
חברים עם שמות משתמש עבריים מדווחים על בעיות בהצבעה. מישהו נתקל בבעיה? ומישהי יודעת להרחיב בעניין? Shani חנה Hanay. אפי ב. 13:53, 6 בספטמבר 2022 (IDT)
@Effib, מציעה בחום לשאול את מתניה מוזס (@matanya), שהוא חלק מה- election committee. זה לא בידיי או בידיי חנה. תודה שוב לכל המצביעות/ים. וד״ש חם משדה התעופה. בדרך לברלין לישיבת בורד ול- Wikimedia Summit, אחרי מעל שנתיים שלא הצראנו פיזית עם ויקימדיות/ים מהעולם.אחלו לכולנו בהצלחה! Shani - שיחה 14:21, 6 בספטמבר 2022 (IDT)
אין לי מושג. מתניה מתניה מתניה. חנה Hanayשיחהנשר תחגוג ב-2023 מאה שנים להקמתה 18:29, 6 בספטמבר 2022 (IDT)

פרויקט wikia, כיום פרויקט fandom[עריכת קוד מקור]

אני מבקש לרוקן את כל ההפניות לפרויקט הנ"ל הנפוצות בקישורים-חיצוניים. אלו לא קישורים מקצועיים כמו אתרים רשמיים וכדומה. O boo ya (שיחה | תרומות | מונה) לא חתם 00:00, 10 בינואר 2000 (IST)

א. זה לא המקום לכך.
ב. לא הפעם הראשונה ולא הפעם האחרונה.
PRIDE! - שיחה 21:10, 26 באוגוסט 2022 (IDT)

אך לעת ערב, עם רוח ערב - חרוז הוא חרוז של חרוז[עריכת קוד מקור]

הכפילות הזו (ובלחן המוכר זה ממש ניסיון לחרוז ערב בערב) מקובלת? מכירים עוד דוגמאות לשירים מוכרים שיש בהם כפילות כזו? לי זה צורם נורא. ביקורת - שיחה 22:39, 30 באוגוסט 2022 (IDT)

נראה לי לא נדיר בשירה המודרנית. ואולי גם בתנ"ך:
שמואל א פרק ב פסוק א
עָלַ֤ץ לִבִּי֙ בַּֽי-ה-וה
רָ֥מָה קַרְנִ֖י בַּֽי-ה-וה
רָ֤חַב פִּי֙ עַל־א֣וֹיְבַ֔י
כִּ֥י שָׂמַ֖חְתִּי בִּישׁוּעָתֶֽךָ:

--ריהטא - שיחה 22:50, 30 באוגוסט 2022 (IDT)

אני לא בטוח לגבי שימוש של התנ"ך בפרקטיקה הזו של חריזה. בכל מקרה בדוגמה שהבאת מדובר בחזרה על מונח, לא בשימוש באותה מילה פעמיים לשני מונחים שונים 'רוח ערב' ו'עת ערב'. ביקורת - שיחה 00:56, 31 באוגוסט 2022 (IDT)
זה באמת משהו שנראה לי מוזר: כל מיני שירים שמופיעים בתנך: אנחנו מתייחסים אליהם כשירים או מזמורים (שירת הים, שירת דבורה, מזמורי תהילים, וכדומה) אבל אין שם חריזה. על מה כן הסתמכו שם? רק על שתי זרועות עם משמעות דומה? לדוגמה, נדמה לי שבשירים בתרבות הגרמאנית הסתמכו על אליטרציה, כלומר: מילים שמתחילות בצליל דומה, ולא על חריזה. Tzafrir - שיחה 05:50, 31 באוגוסט 2022 (IDT)
ביקורת, אולי הערך אפיפורה - חזרה על אותו מילה בסיום - יעזור, ישנם דוגמאות שונות ברשת לחריזה כזו בתנ"ך וכו'. בברכה בן-ימין - שיחה 08:29, 31 באוגוסט 2022 (IDT)
צפריר, עד היום חריזה אינה מאפיין הכרחי בשירה העברית, ובאופן כללי החרוז נכנס לשירה העברית בזמן יחסית מאוחר (אזור המאה השביעית למיטב זכרוני). את השירה המקראית ניתן לאפיין על פי המבנה (כפי שצייינת - שתי צלעיות, פסוקים קצרים מאוד באופן יחסי) ועל פי הרובד הלשוני (כיום שימוש בלשון תנ"כית מהווה משלב גבוה, ולפיכך יש שימוש בשפת התנ"ך בשירים. אולם גם בתנ"ך עצמו יש רובד שפה גבוה יותר ששימש לשירים). בנוסף שירה הרבה פעמים לא מעבירה את המסר בצורה ישירה, אלא משתמשת בדימויים. david7031שיחה • ד' באלול ה'תשפ"ב • 12:00, 31 באוגוסט 2022 (IDT)
דוד צודק, החריזה הגיעה לעברית בשלב מאוחר וכהעתקה מהשפה הערבית. יחיאל הלוי - שיחה 00:04, 6 בספטמבר 2022 (IDT)
לא בדיוק. הערך תקופת הביניים של העברית מפנה לאלעזר בירבי קליר שחי ככל הנראה בסוף התקופה הביזנטית ובתחילת ימי הכיבוש הערבי בארץ ישראל. בשיריו יש כבר חריזה. לא נראה שהוא הושפע מהערבית. יכול להיות שהוא הפייטן (אגב, מילה ממקור יווני) היהודי הראשון שכתב פיוטים בחרוזים. אבל לעניין הדיון הזה שווה להזכיר את ובכן ויהי בחצי הלילה של יניי שקדם לו במקצת. Tzafrir - שיחה 06:25, 6 בספטמבר 2022 (IDT)
היו בזמנו לא מעט ירידות על השיר "שני משוגעים" של עומר אדם, שחורז "לקטוף" עם "לקטוף". Liadmalone - שיחה 12:48, 31 באוגוסט 2022 (IDT)
שתי דוגמאות: יונתן סע הביתה ("קח רכבת, קח אווירון, קח מתנה קטנה לילד, אווירון") ועטור מצחך (חריזה של שיר עם שיר ושוב עם שיר כבר בבית הראשון). בברכה, Easy n - שיחה 13:39, 31 באוגוסט 2022 (IDT)
Easy n, תודה. לגבי הדוגמה האחרונה - תראה, הוא בכלל חשב ש'מצחך' מתחרז עם 'עיניים ואור'... היו לו מושגים אחרים לגבי מה היא חריזה קריצה ביקורת - שיחה 23:18, 31 באוגוסט 2022 (IDT)
והנה עוד תופעה שאותי התמיהה ממש בימים אלו, לאור ההשמעות הרבות. והפעם של שמואל הנגיד:
"מֵת אָב וּמֵת אֵלוּל, וּמֵת חֻמָם,
גַם נֶאֱסַף תִשְרֵי וּמֵת עִמָם".
ארבע פעמים מופיעה אותה מילה באותה משמעות בשתי השורות הראשונות של השיר הידוע (את השורות הבאות כתב, כידוע נתן יונתן). נראה לי, ביקורת, שלעתים הליסנסיה פואטיקה בשירה מסייעת למשוררים כתירוץ לכל מיני חריגות מקובלות יותר ומקובלות פחות. Tmima5 - שיחה 08:23, 1 בספטמבר 2022 (IDT)
מזכיר לי תמיהה ישנה: בשיר של אהוד מנור "ימים של קולנוע", מופיעות המילים (לפי שירונט):
יכולת לשים את היד וללחוש לה,
יכולת לשבת בצד וללחוש לה.
מה שאולי מסביר את החריזה המוזרה היא האזנה זהירה לביצוע של "הטוב הרע והנערה" - את השורה השנייה שר גוריון, ואוזני שמעו "לבחוש לה", לא "ללחוש לה".... אולי בשירונט כובסה הבחישה ושונמכה ללחישה. קיפודנחש 19:03, 1 בספטמבר 2022 (IDT)
אכן, "שונמכה" או שודרגה. תלוי בחומרת ה-P.C. ראו כאן. Tmima5 - שיחה 23:52, 1 בספטמבר 2022 (IDT)
או שונמכה או צונזרה. אי אפשר לראות זאת כ"שדרוג" בשום צורה. התואר הנדיב ביותר שעולה בדעתי הוא "עידון" או "ויקטור"....
תודה על הקישור. קיפודנחש 01:09, 2 בספטמבר 2022 (IDT)
בשיר "דם על הים" של אלג'יר מופיע הקטע:
"יש לי עין אחת אדומה ועין אחת צהובה
אחת מאלכוהול, אחת מחוסר שינה, מחוסר אהבה.
יש לי תיבת נגינה ושיר אהבה."
ארז האורזשיחה 01:27, 2 בספטמבר 2022 (IDT)
קיפודנחש, בספר "שמוליק קראוס" (בעריכת חנה קופלר, המילות הן "יכולת לשים את היד בלי לחשוש כלל / יכולת לשבת בצד וללחוש לה". david7031שיחה • י"ג באלול ה'תשפ"ב • 15:38, 9 בספטמבר 2022 (IDT)
דוגמה מודרנית:

הלו? איפה אתה אתה פה?
פה לא? פה לא? פה? פה

ALPR - שיחה 22:57, 4 בספטמבר 2022 (IDT)
דוגמא נפלאה Hila Livne - שיחה 10:48, 7 בספטמבר 2022 (IDT)

הפקדה לפנסיה - עצמאים[עריכת קוד מקור]

הועבר לויקיפדיה:הכה את המומחה#הפקדה לפנסיה - עצמאים. דוד שי - שיחה 05:47, 31 באוגוסט 2022 (IDT)

האם יש עדיין אנציקלופדיה לילדים?[עריכת קוד מקור]

האינטרנט, ובעיקר ויקיפדיה, הביאו להפסקת ההוצאה לאור של מרבית האנציקלופדיות המודפסות. עם זאת, אני לא רואה את ויקיפדיה העברית כנותנת מענה לתלמידי בית הספר היסודי. בעבר יצאו לאור אנציקלופדיות שפנו לגילאים אלה, כגון "מכלל" ו"יבנה לרוס", שנכתבו בשפה פשוטה ובניקוד. האם יש היום תחליף לאנציקלופדיות אלה? דוד שי - שיחה 09:41, 31 באוגוסט 2022 (IDT)

באנגלית יש את ויקיפדיה באנגלית פשוטה. אבל לא ראיתי כזו באף שפה אחרת. Tzafrir - שיחה 10:39, 31 באוגוסט 2022 (IDT)
עד כמה שאני מבין מטרתה העיקרית היא פנייה לבעלי אנגלית חלשה (וכשפה גלובלית התופעה הזו נפוצה למדי) והיא לא מותאמת לילדים מעבר לזה. Mbkv717שיחה • ד' באלול ה'תשפ"ב • 11:00, 31 באוגוסט 2022 (IDT)
יש את אנציקלופדיה אאוריקה, גם שם אפשר לכתוב ערכים והם ממוקדים לנוער וילדים, העריכה היא גם ברמות
גלשתי שם שהייתי ילד במקום בוויקיפדיה, מקום כיף אקסינו - שיחה 11:05, 31 באוגוסט 2022 (IDT)
יש את ויקיקידס david7031שיחה • ד' באלול ה'תשפ"ב • 12:09, 31 באוגוסט 2022 (IDT)
וואו! לא הכרתי! אקסינו - שיחה 12:43, 31 באוגוסט 2022 (IDT)

האם מישהו שמע על מוסטיק? הוא אדמוני ויום הולדתו בכ"ט בנובמבר. אומנם אין ערך על שמו, אך הוא מוזכר באחת הוויקיפדיות וחוגגים את יום הולדתו. אשמח להרחיב את חוג מכריו. בברכה. ליש - שיחה 22:22, 1 בספטמבר 2022 (IDT)

פתיחת הצבעת אמון בי כמפעיל מערכת[עריכת קוד מקור]

שלום לכולם. העליתי מן האוב את הצבעות האמון הוולונטריות שהתקיימו פעם. אני מבקש לקבל מחדש את אמון הקהילה, כשנה לאחר שמוניתי למפעיל. אשמח לכל פידבק. אציין שההצבעה בקישור שצירפתי מחייבת, ואם לא אקבל רוב, אוותר כמובן על ההרשאות. תודה רבה לכולם. תאו הארגמן - שיחה 15:38, 6 בספטמבר 2022 (IDT)

ערכים למכירה: כך פועלת תעשיית כותבי הצללים בוויקיפדיה[עריכת קוד מקור]

הערה: הכתבה עוסקת כמעט רק בכותבים בתשלום שמזוהים ככאלו ולא עוסקת במי שלא מזוהים, כי אין על כך נתונים. Tzafrir - שיחה 23:21, 6 בספטמבר 2022 (IDT)
אין חדש תחת השמש, עיתון "הארץ" שוב בפוסט לא מחמיא על ויקיפדיה העברית. הם יצרו את הרושם כאילו התופעה לא כל כך קיימת בוויקי האנגלו-דמוקרטית האהובה עליהם, כאשר כתבו: "בוויקיפדיה העברית, בשונה מהאנגלית, אפשר לכתוב ערך חדש והוא יתפרסם מיד". אגסי - שיחההטיות יש לתקן 23:39, 6 בספטמבר 2022 (IDT)
אגסי: א. הכתבה התפרסמה בדה מרקר ולא בהארץ. ב. עומר בן-יעקב שהוא עיתונאי בהארץ ושמאלני בהשקפת עולמו הפוליטית כתב ביקורתיות על ויקיפדיה האנגלית. ובנוסף לכך, אתה כנראה לא בקיא בוויקיפדיה האנגלית, 1. באנגלית צריך ותק מסויים בשביל לכתוב ערכים והדבר נכון לכל הכותבים. 2. באנגלית כותבים בתשלום סצפיפית צריכים להגיש טיוטה ואסור להם להעלות ערך בעצמם למרחב הערכים, הטיוטה נבדקת תוך פרק זמן של 5-4 חודשים ואם היא לא מאושרת אז צריך להגישה שוב לבדיקה וכן הלאה.
4–5 חודשים זה פרק זמן מקסימלי? טיפוסי? אם זה גם פרק זמן טיפוסי, זה מעודד עקיפה של המנגנון דרך כתיבה של אלמונים, בובות גרב, וכדומה) רק כדי להצליח לספק תוצר בזמן סביר. Tzafrir - שיחה 10:54, 7 בספטמבר 2022 (IDT)
בוויקיפדיה טוענים שאורך ארבעה חודשים או יותר, ראה למשל בתבנית המופיעה מעל הערך הזה, לדעתי מדובר בממוצע בפחות זמן, אין לי מושג כמה.

זה לא באמת הבדל גדול שבוויקי העברית ערכים בתשלום, למעט של עובד, עולים מיד למרחב הערכים, כי הם לא רבים ולרוב נבדקים די מהר. להפך, סחבת גדולה מדי באישור טיוטות עלולה לגרום להתחמקות מגילוי נאות. לא פורסמה שום ביקורת משמעותית על ויקי האנגלית, ובוודאי לא על כך שהיא מוטה ושמאלנית, וחמור מכך, בעקביות הקפידו להסתיר מהקוראים ביקורת של סנגר, אלון מאסק ואחרים. אגסי - שיחההטיות יש לתקן 12:42, 7 בספטמבר 2022 (IDT)

גם לא סיפרו שם שבגין היה על האלטלנה. Tzafrir - שיחה 13:12, 7 בספטמבר 2022 (IDT)
הם אוהבים להגחיך קונספירציות של המחנה שהם לא אוהבים, אבל כאשר הטענות חזקות ומבוססות, הם מקפידים להסתיר אותן. אגסי - שיחההטיות יש לתקן 13:31, 7 בספטמבר 2022 (IDT)
אגסי, ציטוט מתוך כתבה בעיתון הארץ: "כשהייתי בצבא כתבתי לבמחנה הגדרה – 'העמותה שמחזיקה את ביבי'. התשובה היא 'יד שרה'. העורך לא אהב את זה כי כביכול יש בה רמיזה לראש הממשלה דאז, בנימין נתניהו, ולהשפעה של שרה נתניהו עליו. צינזרו לי את זה." 2a02:ed0:6f99:6500:b452:90b5:613c:2c5f (שיחה | תרומות | מונה) לא חתם 00:00, 10 בינואר 2000 (IST)
זו דוגמה לעמדת המערכת: המשפט הזה הוא אנקדוטה זניחה מהראיון עם כותב התשבצים ליאור ליאני (האם יש כאן הטיה פוליטית או סתם חוסר רצון להסתבכות מיותרת? דוגמאות אחרות רומזות שזה בהחלט סביר). לפי הכתבה הוא התחיל לכתוב תשבצים עבור במחנה לפני 28 שנים, כלומר בערך בשנת 1994. אבל מי שהפך את האנקדוטה הזו לכותרת הכתבה (לא כותרת אינפורמטיבית במיוחד, אבל עוזרת למשוך תעבורה) היא מערכת העיתון. Tzafrir - שיחה 16:33, 7 בספטמבר 2022 (IDT)

עוד כתבה על עריכה בתשלום[עריכת קוד מקור]

ראשי פרקים:

  1. דוגמאות לאנשים שקנו ערכים.
  2. השינוי של הקרן ב־2014. העמדה העקרונית כלפי עריכה בתשלום, שבראש כללי הקהילה.
  3. ההבדל ביננו לוויקיפדיה האנגלית – שם הטיוטה לא מתפרסמת מיד, וחייבת לעבור סינון.
  4. הסבר על פעילותם של עורכים בתשלום מול לקוחותיהם ומול ויקיפדים. השוואה שלהם לשתדלנים (לוביסטים).
  5. פירוט על כללי הקהילה במצבם הנוכחי, כולל חובת השקיפות על הגורם המשלם.
  6. ציון עורכים בתשלום עיקריים.
  7. התעמקות בעובד כהן ובבדיקת וחציית הגבולות מצדו, כך בלשון הכותב. פירוט על ההערות מצד הקהילה ש”ככל הנראה” לא הועילו, והטלת ה”סנקציה” (כלומר, ההסדר מולו). וכאן מגיע גם הטוויסט: הסבר כיצד דווקא ההסדר הזה יכול להיתפס כמועיל ללקוחות, לעיניו של הכותב. כאשר דוד שי פועל בהתנדבות־מלאה, חינמית ומוערכת עד־מאוד, במטרה לנפות באופן סיזיפי־כמעט את היח״צ הממומן ולמנוע ממנו להגיע למרחב הערכים, הוא כביכול מעניק לערכים גושפנקא ומציב מעליהם את חסות המוניטין שלו. כמובן שזה לא באמת המצב, וששני הצדדים מכחישים בצדק, אבל זו התדמית.
    ---
    אני מציע, ולוּ רק למניעת מראית עין, שהטיפול בטיוטות של עובד יתבצעו כבכל ערך בדף וק:הדט. אין שום דבר מיוחד שדורש הפרדה ייחודית משלו, התהליך הוא אותו התהליך. כך, גם עורכים אחרים שלא הכירו את דף המשנה ההוא יהיו מעורבים, וכך לא יינתן מעמד מיוחד כביכול לטיוטות אלו. מקווה שתסכימו שנפעל כך מעתה והלאה. בדף המשנה האישי עובד כמובן יוכל לפעול איך שירצה.

*לכולם: בבקשה לא להציע להעביר את הדיון למזנון. פתיחת הדיון נועדה גם לשיחה על הכתבה בכללותה, ולא רק לפן הספציפי האחרון (שגם הוא לא קביעת מדיניות). תודה!מקף01:57, 7 בספטמבר 2022 (IDT)

מקף, אין לי גישה כרגע לכתבה המלאה, אבל אם אני מבין נכון את הסיכום שלך, לא ברור לי מאיפה באה הקביעה ש"זו התדמית". זו התאוריה של הכתב, אבל האם היא מסתמכת על משהו מעבר להרהורים שלו? בחינה אמפירית של התדמית של ערכים בעיני קוראים? נראה לי שרוב הקוראים לא מודעים בכלל לתהליך מאחורי הקלעים (הגם שהוא פתוח בפניהם אם הם רוצים ללמוד עליו), אז עדיף לעסוק במהות ולא בתדמית. מבחינה מהותית אני בעד להקשיח כמנ שיותר את הטיפול בכל הערכים שנכתבים בתשלום, אבל זה כבר נושא אחר. פוליתיאורי - שיחה 02:15, 7 בספטמבר 2022 (IDT)
מהניסוח משתמע שהכותב משוכנע שזו התדמית שנמצאת מול הלקוחות, לא ציבור הקוראים.
חוץ מזה, גם מבחינה מהותית, בלי קשר לתדמית, העברת טיוטות צריכה להתבצע דרך וק:הדט. כך משוב העמיתים יהיה רחב יותר.― מקף02:20, 7 בספטמבר 2022 (IDT)
הבנתי. אמנם זה דיון ולא הצעת מדיניות, אבל אני בעד ההצעה שלך. פוליתיאורי - שיחה 02:28, 7 בספטמבר 2022 (IDT)
באופן כללי, לדעתי זו כתבה טובה מאוד, כתובה בצורה ברורה, מאוזנת ומקיפה.
שמחתי לראות שהכותב סקר והביא דוגמאות בפועל של ערכים שנכתבו בתשלום. יש פירוט על התפיסות של שני הצדדים, הצגה של יתרונות וחסרונות, הסברים מינימליים על התהליכים הפנימיים, השוואות לוויקיפדיות אחרות, וגם הצגת נקודות מבט מעניינות שהכותב מביא משל עצמו. גם קבלת התגובה מדוד חשובה ומוסיפה לאיזון ולהשלמת מלוא התמונה.― מקף02:34, 7 בספטמבר 2022 (IDT)
הכתבה אכן מציגה בצורה נאותה את נושא הכתיבה בתשלום.
אני לא רואה צורך בשינוי הנוהל הקיים. כל המעוניין יכול להוסיף את הדף משתמש:Ovedc/טיוטות בתשלום לרשימת המעקב שלו ולהעיר על טיוטות שמוזכרות בו. דוד שי - שיחה 06:45, 7 בספטמבר 2022 (IDT)
כרגיל ניפוח שגרתי ומגמתי של "הארץ", שנועד לפגוע באמינות ויקיפדיה העברית. מה שלא מתאים לאג'נדה שלהם הם כרגיל מסתירים מהקוראים. הסיכוי שהם יכתבו על בעיות בוויקיפדיה בערבית או באנגלית שואף לאפס. הנזק מכתיבה בתשלום לוויקיפדיה בפועל הוא לא באמת משמעותי, יחסית לבעיות אחרות, ואין טעם שוב לעסוק בכך. העיסוק המוגזם בכתיבה בתשלום גורם נזק גדול יותר. אגסי - שיחההטיות יש לתקן 08:24, 7 בספטמבר 2022 (IDT)
אין עיתון הארץ ואין דעות של עיתון הארץ בכתבה הספציפית הזאת (הכתבה התפרסמה בדה מרקר, שהוא אמנם חלק מקבוצת הארץ, אבל נדמה לי שעם מערכת נפרדת), יש עיתונאי מסויים - נתן ליפסון שכתב כתבה, לעייתונאי הספציפי הזה לא היה רקע מוקדם על ויקיפדיה, הוא שאל כל מיני ויקיפדים וכתב כתבה גרועה ושטחית ולא חקר דברים לעומק. לשם השוואה - עומר בן-יעקב שכתיבתו אינה חפה מטעויות, הוא הרבה הרבה יותר טוב ממנו ומכל עיתונאי אחר בישראל בגלל שהוא חוקר, כותב ומרצה דרך קבע על ויקיפדיה. נתן ליפסון לא כתב על האנגלית והערבית לא בגלל שהוא התחמק או בגללל שהוא שמאלני, אלא בגלל שזה לא עניין אותו והוא לא התמקד בכך, הוא כתב כתבה קצרה, השקיע בה מעט וניסה לכתוב משהו שיהיה סנסציוני ולכן יצא מוגזם ולא רק לא מדוייק. הוא לא ניפח דברים בשביל לפגוע באמינות של ויקיפדיה העברית ולא מתוך אג'נדה וזה לא קשור לעיתון הארץ (זה התפרסם בדה מרקר ולא בהארץ) הוא ניפח דברים בגלל שכעיתונאי הוא רוצה שהרבה קוראים יקראו אותו ולהיות עיתונאי מצליח ומפורסם.
דהמרקר הוא מקבוצת "הארץ". אם ליפסון היה רוצה לכתוב, דבר מה שלא מתאים לאג'נדה, כמו למשל, ביקורת על ויקי הערבית והאנגלית, העורך לא היה מפרסם זאת. ואגב לגיטימי ואפילו מענין לעשות השוואות לוויקיפדיות זרות לגבי תופעות שונות, והאם יש שם כתיבה נייטרלית והגונה על הסכסוך הישראלי-פלסטיני ועוד.אגסי - שיחההטיות יש לתקן 09:31, 7 בספטמבר 2022 (IDT)
לדוד: כמובן שכל אחד יכול, אבל האם כל אחד מודע לזה?
ולמה מלכתחילה להימנע מלאשר טיוטות בדף שמיועד לכך?― מקף13:13, 7 בספטמבר 2022 (IDT)
לשני העיתונים יש מערכות נפרדות. עומר בן-יעקב שהוא שמאלני בהשקפת עולמו הפוליטית וכותב בהארץ, דווקא כן כתב כתבות שאינן מחמיאות לוויקיפדיה האנגלית. אין אג'נדה של עיתון הארץ בעד או נגד ויקיפדיה כזו או אחרת, יש עיתונאי ספציפי שכותב כתבה ספציפית ולא בטוח שהעורך מאשר או פוסל כל מילה ומילה, לעיתונאים אין מושג על מה כותבים כשזה נוגע לוויקיפדיה (למעט עומר בן-יעקב, שגם הוא מגזים) ולעורכים בוודאי אין מושג בכך, הם מראיינים ויקיפדים בודדים, קוראים כמה דיונים וחוקים וכותבים כתבה שטחית ולא מעמיקה שנועדה לחולל סנסציה ולמשוך קוראים.
אותם בעלים ואג'נדה מרכזית די דומה. אסור להם בשום אופן להזכיר את המייסד שותף לארי סנגר וביקורתו על ויקיפדיה. אסור להם לכתוב שיש הטיות נגד ישראל בוויקיפדיה בערבית.אגסי - שיחההטיות יש לתקן 09:44, 7 בספטמבר 2022 (IDT)
נכחת בישיבות מערכת בעיתון הארץ ושמעת את העורך אוסר על העיתונאים להזכיר את לארי סנגר והטיות נגד האנגלית בוויקיפדיה הערבית ? לארי סנגר הוא נפל על הראש, אין כל כך מה להזכיר אותו כי הוא אומר שטויות במיץ עגבניות. הארץ לא עסוק יומם וליל בוויקיפדיה זו או אחרת, פעם ב- כותבים כתבה על ויקיפדיה, 95% מהעיתונאים שם לא יכולים לכתוב על ויקיפדיה הערבית גם לו ירצו כי הם לא קוראים ערבית.
מבחן התוצאה מוכיח מה מותר ומה אסור. גם לא נכחתי בישיבות של ביסמוט ב"ישראל היום". ביקורת מבוססת של מייסד שותף חשובה אבל הם מסתירים אותה, כדרכם. הם כותבים שם דרך קבע על פרסומים בתקשורת הפלסטינית והערבית, אז יכולים גם לכתוב סקירה של ויקיפדיה בערבית, שמן הסתם גם ערביי ישראל כותבים בה.אגסי - שיחההטיות יש לתקן 09:59, 7 בספטמבר 2022 (IDT)
אתה מוזמן לכתוב בעצמך או להציע לערבי לכתוב, אולי הכתבה תתקבל ואם לא בהארץ אז בעיתון אחר, ועיתונים אחרים פרסמו ביקורות שליליות על ויקיפדיה הערבית או ביקורות בכלל על ויקיפדיה הערבית ? כמה כתבות פורסמו במקור ראשון ובישראל היום על ויקיפדיה הערבית ? ויקיפדיה היא נושא מאוד נישתי שממעטים לכתוב עליו בכלי התקשורת, כל כלי התקשורת, הימנים והשמאלנים כאחד. כשכותבים בוודאי שיכתבו קודם על העברית כי העיתונאים יודעים בעיקר עברית וזה מה שהכי מעניין אות הקוראים.
ליעד, לירון, פרטירה, אריה, שלומית, חן, עופר, אודי, בריאן, עמית, מה דעתכם על הכתבה ? ראו גם פוסט קודם.
אני לא קורא "הארץ" ואתרים אחרים הדורשים תשלום. גם לא יודע במה נפלאה דעתי מדעתם של משתמשים אחרים שלא נקראו לכאן. מבחינתי, הדיון מיצה את עצמו.אודי - שיחה 13:52, 7 בספטמבר 2022 (IDT)
ההתעסקות בנושא זה מוגזמת , לדעתי. נכתבו כמה מאות ערכים בתשלום בגילוי נאות, בחלקם התגלו עודף סופרלטיבים וכד', והם תוקנו. יש היסטריה מוגזמת, וכעת עומדים למחוק באופן חסר תקדים, אתר חדשות בן 11 שנים (חדשות מבזק לייב [2]), כנראה בהשפעה שהוא נכתב בשכר. יש בעיות אחרות שלא תוקנו, וזה צריך להטריד אותנו יותר.אגסי - שיחההטיות יש לתקן 13:42, 7 בספטמבר 2022 (IDT)
הפתרון הוא לאסור על כתיבה בתשלום ולחסום כל מי שמתגלה שהוא כזה.
הפתרון הוא איסור עריכה בתשלום ואיסור עריכה אידאולוגית/פוליטית (ע"ע דיון שינוי שם עין בובין/מעיין דני). Asaf M - שיחה 16:34, 7 בספטמבר 2022 (IDT)
אני לא ראיתי בכתבה עוינות לוויקיפדיה או ביקורת עליה. כן ראיתי בדיון הזה עוינות עצומה מצד אגסי (ואולי עוד מישהו) ל"הארץ" ולכתב. תרגעו, אם כותבים על ויקיפדיה, זה סימן שמכבדים אותה, כי לא ראיתי עניין כזה באנציקלופדיה ynet או על "המכלול". נכון, לא כתוב בכתבה שכל הוויקיפדים נפלאים ושוויקיפדיה העברית היא המאורע החשוב ביותר מאז הכרזת העצמאות, אז הנה תרומתי: ויקיפדים, אתם נפלאים. דוד שי - שיחה 19:38, 7 בספטמבר 2022 (IDT)
דוד תודה אני לוקח את דבריך באופן אישי . Asaf M - שיחה 20:17, 7 בספטמבר 2022 (IDT)
דוד שי, למרות שהזכירו אותך בכתבה באור חיובי, בתור "מר ויקיפדיה" ושאתה במקום הראשון בסטטסיטיקה, אבל זאת כדי להדגיש כי מקום 2 בסטטיסטיקה הוא עורך בתשלום, כאילו חלק ניכר בוויקיפדיה הוא עריכות בתשלום. זו כתבה לא חיובית, ששוב ממחזרת את עניין הכתיבה בתשלום, כדי להציג את ויקיפדיה העברית באור שלילי. הפתיח: "ערכים למכירה: כך פועלת תעשיית כותבי הצללים בוויקיפדיה
האנציקלופדיה המקוונת הפופולרית נוצרה כמיזם שיתופי חופשי משוחרר מאינטרסים מסחריים, אבל מאפשרת פרסום של ערכים שנכתבו תמורת תשלום. מה זה אומר על מהימנות המידע המוצג בה?" אגסי - שיחההטיות יש לתקן 20:32, 7 בספטמבר 2022 (IDT)
הבהרה: בהתחלה הייתה כותרת נורמלית (כפי שניתן לראות בראש הדיון הזה), ואז היא השתנתה לקליק־בייט המטעה והמזיק הזה. היא לא משקפת את תוכן הכתבה.― מקף20:36, 7 בספטמבר 2022 (IDT)
זה שינוי של העורך, כדי להחריף את הטון ולעורר ספק לגבי אמינות התוכן בוויקיפדיה העברית, כי הוא יודע שהרוב קוראים רק את הכותרות של הכתבה. אגב, מעניין שבעבר דוד שי היה נגד פרסומי "הארץ" בעניין שרון גבע, ואני אמרתי שזה לא נורא. אבל עם הזמן הבנתי את הנרטיב של הארץ, שהם נגד ויקיפידיה העברית דרך קבע כי היא לא שמאלנית ומוטה כמו האנגלית, אשר מכריזה על "הארץ" כמקור אמין , והערך שם על העיתון (אנ') מוטה, חיובי ולא מאוזן (בניגוד לערך העברי שכולל ביקורת). ובניגוד לדבריו, אין לי שום שנאה נגד "הארץ", אלא ביקורת נגדם, וגם נגד כלי תקשורת מכל צידי המפה בעניין הטיות פוליטיות בתקשורת. בארה"ב האמון בתקשורת צלל לשפל חדש וזה כמובן מוסתר מאיתנו: 16% בעיתונים ו-11% בטלוויזיה. מה זה אומר על האמינות של ויקיפדיה שמסתמכת על תקשורת שהציבור לא מאמין לה? זו כמובן שאלה ש"הארץ" לעולם לא ישאלו. אגסי - שיחההטיות יש לתקן 20:39, 7 בספטמבר 2022 (IDT)
הבהרה: בעיתונות יש מקצוע הנקרא "עורך כותרות", אין המדובר בעורך העיתון או עורך המדור (אם כי במערכת קטנה ייתכן שתהיה חפיפה בין שניהם), אלא במישהו שכל תפקידו הוא לערוך כותרות או שעריכת כותרות היא אחד מתפקידיו העיקריים. הכותרת משתנה הרבה פעמים לאורך הזמן ובין מכשיר למכשיר ותפקידה למשוך את קהל היעד.
אני לא רואה צורך בשינוי המדיניות. היא גרועה, אבל כל החמרה שלה תהיה בעייתית. אקסינו - שיחה 21:53, 7 בספטמבר 2022 (IDT)
משתמש:מקף, אני רואה את הדברים שכתבת בחומרה רבה. האם ניתן לבטל את ההסדר שגובש כאן? מה צריך לעשות בשביל שזה ייקרה? יאצקין52 - שיחה 14:27, 8 בספטמבר 2022 (IDT)
היי @יאצקין52, אתה מוזמן לפרט מה אתה חושב שחמור בדברי. אמנם זה חשוב למתוח ביקורת, ואני לא מפחד להודות בטעויות ולהתנצל עליהן בכנות, רק שהפעם נדמה לי שהביקורת מופנית לאדם הלא נכון.
אני מציע לך לקרוא שוב את הדיון הנוכחי שמעלינו, שלא גובש בו שום הסדר. בנוסף, אני מפנה אותך אל הדיון הישן מהמזנון והמקטע הרלוונטי בדף השיחה של עובד, שם תוכל לראות שאמנם תמכתי בשינוי המדיניות אך רק לכל העורכים בתשלום באופן גורף, תוך שהתנגדתי לכל שינוי מדיניות פרסונלי. לא הייתי מעורב בניסוח ההסכמות, ואני לא יודע באיזו קונסטלציה הם החליטו לפעול (”השם של המתווה אינו חשוב”, כך אמרו), אך נראה שהיא לא מחייבת ונסמכת רק על הרצון הטוב וההסכמה של שני הצדדים.
למעשה, דרך הפעולה שהצעתי להם עכשיו ממשיכה את אותו הקו שהבעתי בעבר. אם כבר קבעתם איכשהו שהטיוטות הקנויות יעברו סינון, לפחות תעשו את זה בדף הכללי שמיועד בדיוק לכך לכולם באופן שווה, בלי להפריד פרסונלית את הסינון לדף נפרד ואישי. כמו כן, הדגשתי שגם הפן הזה אינו קשור למדיניות, אלא הצעה פעולה כללית ולא מחייבת בשום צורה – הם יכולים להתעלם ממני (כפי שאכן מסתמן).― מקף15:05, 8 בספטמבר 2022 (IDT)
משתמש:מקף, ככתוב בכתבה: "בדק גבולות ואף חוצה אותם מספר רב של פעמים" והסנקציה שהוטלה עליו התבררה כברכה או יותר נכון גושפנקא מדוד שי. אלו לא דברים חמורים בעינייך? אם לא, כנראה שאנחנו רואים את הנושא באופן שונה אחד מהשני.
לגבי ההסדר, אני התכוונתי למה שכתבת בסעיף 7. האם ניתן לבטל זאת?
ולמה שייתעלמו ממך? כתבת דברים חשובים ונכונים.
בברכה, יאצקין52 - שיחה 15:29, 8 בספטמבר 2022 (IDT)
אני כנראה לא לגמרי מבין אם הביקורת מופנית אלי עקב דברים שכתבתי מעצמי, או שהיא מופנית להשקפה שמוצגת בכתבה לגבי התוצאות של השיטה שבה מיישמים את ההסדר הזה...
אם זו האפשרות השנייה, אני מסכים. לדעתי ההשלכות האלו סבירות עד כדי וודאות, והן חמורות מאוד. גם התדמית הבעייתית שמול קוני הערכים, וגם מהותית בהפרדה של ההליך מהדף הייעודי. לצערי עובד לא הגיב לגבי נושא זה, ודוד הגיב פעם אחת, ולא המשיך לדון בו.― מקף16:30, 8 בספטמבר 2022 (IDT)
לא צריך להמשיך לדוש בעניין. זה ניפוח מוגזם של "הארץ", מטעמים שהסברתי. אגסי - שיחההטיות יש לתקן 16:51, 8 בספטמבר 2022 (IDT)
השנייה ידידי. זו לא הפעם הראשונה שעיתונאי עושה כתבה שלילית על עובד בהקשר של עריכה בתשלום. בפעם הקודמת זו הייתה כתבה במאקו, אך עובד במקרה ההוא כן הגיב לדברים.
אם עובד אינו מתכוון להגיב כאן, אני מציע לו שיישכור יח"צן שייצג אותו בתקשורת כי בקצב הזה יהיו עליו עוד ועוד כתבות ואולי בסופו של דבר הם ישפיעו על עתידו הויקיפדי/המקצועי.. בברכה, יאצקין52 - שיחה 16:52, 8 בספטמבר 2022 (IDT)
"הארץ" ציינו את עובד והכתיבה בתשלום גם בפוסט שלילי נוסף נגד ויקיפדיה העברית משנת 2018. מבין השורות, רואים שיש להם רצון להציג באור שלילי את ויקי העברית, ולהגיד או לרמוז שוויקי האנגלית (השמאלנית) טובה יותר, מטעמים שציינתי. אני בטוח שהם אוהבים פחות את הערך בעברית הארץ מאשר הערך המקביל באנגלית (אנ'), שם הערך והפתיח די מפרגן ולא משקף את המציאות, בפתיח כתוב, "על פי המרכז לספריות מחקר, מבין העיתונים היומיים בישראל, "הארץ נחשב לבעל ההשפעה והמכובד ביותר הן בשל הסיקור החדשותי והן בשל פרשנותו". לא צריך לתת כאן שוב ושוב במה להתקפות שלהם על ויקיפדיה העברית, במסווה של כתבה עיתונאית רגילה. אגסי - שיחההטיות יש לתקן 18:03, 8 בספטמבר 2022 (IDT)
קראתי לפני זמן קצר את הכתבה של ליפסון והתרשמתי לטובה, הן מההתמצאות והן מהסקירה האובייקטיבית. בברכה. ליש - שיחה 12:09, 9 בספטמבר 2022 (IDT)
חברים יקרים, אתם שוגים בגדול לגבי עובד: הוא אשף ביחסי ציבור, בשיווק ובמכירות (ואולי שכר יועץ שיווקי או יחצ"ן שמייעץ לו כיצד לנהוג) ולראיה, באתר האישי שלו הוא הציג את כל או רוב הכתבות בהן הוא הוזכר כמדברות בשבחו ראו בכתבות.

מבצע "גשר לונדון"[עריכת קוד מקור]

כמה ערכים לדעתכם יהיה צריך לעדכן? אני מעריך שעשרות אלפים. עמית - שיחה 19:48, 8 בספטמבר 2022 (IDT)

כל דבר בעיתו. המלכה עדיין אתנו. יואב ר. - שיחה 20:13, 8 בספטמבר 2022 (IDT)
כבר לא… ברק אברגיל ~ דברו איתי ~ זוכרים את המוזיקה הישראלית ~ מיזם האירוויזיון 20:37, 8 בספטמבר 2022 (IDT)
לא יודע, אפשר להתחיל במלאכה. אקסינו - שיחה 20:38, 8 בספטמבר 2022 (IDT)
מי מצליח לתקן את תבנית:סדר הירושה לכתר הבריטי? עמית - שיחה 20:58, 8 בספטמבר 2022 (IDT)
צריך גם לשנות את שמו של צ'ארלס לצ'ארלס השלישי. זה שמו החדש. Hila Livne - שיחה 22:06, 8 בספטמבר 2022 (IDT)
כל הכבוד למי שהעביר את כל הערך עליה ללשון עבר Hila Livne - שיחה 22:04, 8 בספטמבר 2022 (IDT)
בנוסף כדאי לתרגם את הערך מותה של אליזבת השנייה (אנ'), שקיים כבר ב-10 ויקיפדיות (ולא יזיק גם לתרגם את הכתרת אליזבת השנייה (אנ'), שקיים ב-17 ויקיפדיות)
Hila Livne - תודה, זה היה עצוב אבל הכרחי. ‏Saifunny‏ ♾️ שיחה 22:27, 8 בספטמבר 2022 (IDT)
מותה של אליזבת השנייה נכתב. ברק אברגיל ~ דברו איתי ~ זוכרים את המוזיקה הישראלית ~ מיזם האירוויזיון 23:37, 8 בספטמבר 2022 (IDT)
ברק, תודה רבה לך על כתיבת ערך מהתבנית לטיפול דחוף. כרגע, הוספתי קישור אליו בידיעה על מותה בדף הראשי בתבנית:חדשות ואקטואליה. אגב בטוויטר יש כמה חמוצים שלועגים לעורכי ויקיפדיה, שהם להוטים לעדכן את הערך של המלכה וכד'. אגסי - שיחההטיות יש לתקן 00:42, 9 בספטמבר 2022 (IDT)
הרי נאמר במפורש "וּמוֹצִא דִבָּה הוּא כְסִיל". ביקורת הנוגעת לעניין מפעילה בוויקיפדיה את מנגנוני הנגד המוכרים, ואינה נשמעת. אלא שכאן מדובר באירוע פומבי, ואולי מתוך שכאן מותר לשמוע, יישמע משהו על הלהיטות לפרסם מקרי מוות פרטיים. (וגם שאינו מוות, בכלל; וד"ל). עוזי ו. - שיחה 10:26, 9 בספטמבר 2022 (IDT)

שאלה: באיזכורים של צ'ארלס מהעבר מה להעדיף (1) המלך צ'ארלס (אז הנסיך) או (2) הנסיך צ'ארלס (לימים המלך)?

ובכלל אנו לא מקדימים בחלוקת התארים לפני מינוי רישמי? ילד מסכן וחכםשיחה • י"ג באלול ה'תשפ"ב • 04:16, 9 בספטמבר 2022 (IDT)

צ'ארלס מונה למלך צ'ארלס השלישי Hila Livne - שיחה 07:30, 9 בספטמבר 2022 (IDT)
  1. הוא עדין לא הוכתר
  2. יתכן בהחלט שבשאר ממלכות חבר העמים אין לכנות אותו מלך גם אם הוא מלך הממלכה המאוחדת לפני הכתרתו (משום וכפי שכתוב בערך המלוכה הקנדית "אף שבפועל, עם מותו של מונרך מכהן, יורש העצר מתחיל לכהן מיד (ולמעשה אין מצב בו אין מונרך מכהן), מקובל שההורשה נקבעת ומוכרזת על ידי מועצת המלכה. המועצה מתכנסת באחוזת רידו ומכריזה על המלך, ולאחר תום תקופת האבל מוכתר המלך במנזר וסטמינסטר שבלונדון על ידי הארכיבישוף מקנטרברי.") וכן בערך ראש חבר העמים כתוב שהתפקיד לא מאויש.
  3. אני מניח שבאופן רשמי עדין לא מונה הנסיך ויליאם, דוכס קיימברידג' לדוכס קורנוול, וכמו שלא הכתרנו אותו לנסיך ויילס כך לא היה עלינו להכתיר אותו לדוכס קורנוול ודוכס רות'סיי.
ילד מסכן וחכםשיחה • י"ג באלול ה'תשפ"ב • 07:48, 9 בספטמבר 2022 (IDT)
בעיני האופציה הראשונה Hila Livne - שיחה 07:31, 9 בספטמבר 2022 (IDT)
מש:ילד מסכן וחכם, ראה וק:לשון#תוארו של אדם. בדרך כלל, אין צורך לציין בפירוש דאז/לשעבר/לימים וכד', מכיוון שהקורא הסקרן יוכל לבדוק את השנה אותה המשפט מתאר, ולבדוק אם באותה שנה צ'ארלס כבר הומלך. מיכאל.צבאןשיחה • י"ג באלול ה'תשפ"ב • 10:12, 9 בספטמבר 2022 (IDT)

האם יש פורטל המרכז את כל הערכים החסרים או אילו הזקוקים לעדכון על בית המלוכה? אשמח לתרום Hila Livne - שיחה 08:20, 9 בספטמבר 2022 (IDT) אני רואה שחסר גם ערך על חתונתם של אליזבת ופיליפ.Hila Livne - שיחה 08:24, 9 בספטמבר 2022 (IDT)

תודה Hila Livne. בתבנית:לטיפול דחוף נמצאים כרגע בקשות לערכים הכתרת אליזבת השנייה (אנ') ומותה של דיאנה, נסיכת ויילס (אנ') [3] תודה, ‏עמיחישיחה 11:02, 9 בספטמבר 2022 (IDT)
אני כותבת ערך על חתונתה Hila Livne - שיחה 13:48, 9 בספטמבר 2022 (IDT)
רעיון טוב! תכננתי להציע בתבנית לטיפול דחוף לתרגם את הערך הזה (אנ') (לאחר שייכתבו שאר הערכם שהצעתי שם). אני רואה שהתחלת לכתוב טיוטה, שיהיה בהצלחה ) אגב, אתמול, באופן כנראה חסר תקדים, ברשימת הערכים הכי נצפים, כל ה-17 הערכים הכי נצפים ו-27 מתוך ה- 30 הראשונים, עוסקים במשפחה המלכותית. אגסי - שיחההטיות יש לתקן 14:00, 9 בספטמבר 2022 (IDT)
תודה רבה! בינתיים נכתב גם הערך טקס ההכתרה של אליזבת השנייה. ‏עמיחישיחה 15:00, 9 בספטמבר 2022 (IDT)
כל הכבוד. בנוסף אפשר לתרגם את הערך מותו והלוויתו של ג'ורג' השישי (אנ'), (שהוביל להכתרתה) גם מתוך ג'ורג' השישי, מלך הממלכה המאוחדת#מחלתו ומותו אגסי - שיחההטיות יש לתקן 15:19, 9 בספטמבר 2022 (IDT)
אשמח לעזרה בהוספת תמונות לערך חתונתם של הנסיכה אליזבת ופיליפ ממאונטבאטן וכן באיזו תבנית להשתמש @עמיחי @אגסי Hila Livne - שיחה 17:17, 9 בספטמבר 2022 (IDT)

ראיתי כי חסר ערך על "חתונת הנסיך צ'ארלס וקמילה פארקר באולס" - האם ניתן להכניס את זה לערכים לטיפול דחוף? https://en.wikipedia.org/wiki/Wedding_of_Prince_Charles_and_Camilla_Parker_Bowles https://www.townandcountrymag.com/society/tradition/g19135643/prince-charles-camilla-wedding-photos/ Hila Livne - שיחה 07:32, 3 באוקטובר 2022 (IDT)

בטח! רוצה להוסיף לבקשות בתבנית:לטיפול דחוף? ‏עמיחישיחה 08:29, 3 באוקטובר 2022 (IDT)
הוספתי. אולי אצליח להגיע לזה בעצמי. Hila Livne - שיחה 15:05, 3 באוקטובר 2022 (IDT)
הוספתי ערך על חתונת הנסיך צ'ארלס וליידי דיאנה ספנסר אשמח לעזרה בעריכה Hila Livne - שיחה 23:07, 18 באוקטובר 2022 (IDT)

כתבתי הערך חתונת הנסיך צ'ארלס וקמילה פארקר בולס, אשמח בעזרה להכניס תמונות מתאימות, לא מצאתי Hila Livne - שיחה 13:32, 18 באוקטובר 2022 (IDT)

אין תמונות מהחתונה שלהם בוויקימדיה, רק תמונות שלהם ביחד, לכן, אפשר להוסיף את זה אם את רוצה:
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Charles_Camilla_Jamaica_2008.jpg אקסינו - שיחה 13:48, 18 באוקטובר 2022 (IDT)
לפני כמה דקות שמתי תמונות בנפרד, שמתי עכשיו את התמונה הזאת. המאו"ר - שיחה 14:32, 18 באוקטובר 2022 (IDT)
תודה רבה Hila Livne - שיחה 16:05, 18 באוקטובר 2022 (IDT)

שכוייח, שני![עריכת קוד מקור]

דרור גלוברמן ראיין את שני אבנשטיין סיגלוב בנושא אמינות המידע שקיים בערכים בוויקיפדיה. שני ענתה בשטף, במקצועיות ובהרבה חן על השאלות שבוודאי מעסיקות כל משתמש בוויקיפדיה, ולא מעט אותנו העורכים. נהניתי! דרך אגב, כאשר ניסה גלוברמן להתקיל אותה בשאלה "מכשילה" לגבי הערך שלה עצמה בוויקי, היא ענתה לו בחיוך: "גם לך עצמך יש ערך, דרור". המראיין החביב ענה במעין זלזול: "אני לא יודע, לא טרחתי לבדוק". נו טוב, אם מדברים על אמינות המידע בתקשורת... . Tmima5 - שיחה 00:34, 9 בספטמבר 2022 (IDT)

איפה הראיון נערך? אני מבין שהראיון נערך באווירה חיובית. אני בטוח שגלוברמן, כמי שהיה כתב הייטק ומחשבים, מכיר את הערך שלו בוויקיפדיה, ומעיון בהיסטוריה של הערך שלו אני מוצא די הרבה עדכונים שנעשו על ידי אנונימיים, ואני מעריך שיש לו מעורבות בחלק מהם. אגסי - שיחההטיות יש לתקן 00:59, 9 בספטמבר 2022 (IDT)
תודה על הפרגון, תמימה יקרה! האבסורד הגדול הוא שהם כמובן הבטיחו לי שלא ישאלו דבר על הערך עלי (שלא היה הנושא שעליו הסכמתי להתראיין), וגם שלמרות מה שהסברתי בראיון המקדים על הכלי שמטא פיתחו, הוא שב והעמיד את זה כאילו מטא בודקת את ויקיפדיה, כשלא כך הדבר. שוין. אבל עצוב שהם צריכים לעוות את המציאות כדי להיות מספיק "מעניינים" ולכן מרשים לעצמם אי דיוקי. אגסי , הראיון שודר בתוכנית Next בקשת, בערוץ 12, וכמוך, אין לי ספק שהוא קורא היטב את הערך עליו. לא היה טעם כמובן לסתור אותו בשידור. בסך הכל הם היו אוהדים, ונתנו במה להעלאת המודעות לגבי אמינות בוויקיפדיה, אז קיבלתי את הסיום הלא קשור הזה בלית ברירה. כך או כך, ד"ש חמה לכולןם מברלין. סיימנו היום את ישיבות הבורד, ומחר נפתחת כאן ה - Wikimedia Summit - המפגש הראשון הפיזי של התנועה מאז הקורונה. פגשתי כבר את חנה, ויהיו עוד כמה נציגים מהקהילה שלנו שישתתפו בדיונים האסטרטגיים שיתקיימו כאן בשלושת הימים הבאים. אחלו לנו בהצלחה! Shani - שיחה 01:53, 9 בספטמבר 2022 (IDT)
בהצלחה, שני! אני מבין שהריאיון שודר היום? אנסה להקשיב לו מחר. אלדדשיחה 01:57, 9 בספטמבר 2022 (IDT)
החל מדקה 15:11:
מי בודק את הערכים בוויקיפדיה?, נקסט, עונה 5, 08/09/22.― מקף10:49, 9 בספטמבר 2022 (IDT)
תודה. צפיתי כעת בראיון. שני כצפוי הייתה מצויינת. המראיין גלוברמן היה בסך הכול בסדר, למעט הסוף, שבו שאל (בניגוד למוסכם) שאלות לא הכי נחמדות בנוגע לכתיבת הערך על שני, וגם שיקר שהוא לא יודע האם יש עליו ערך, (שקיים כבר 15 שנה). אגב, לא באמת רצוי להיעזר בכלים של פייסבוק (מטה) לבדיקת העובדות בוויקיפדיה, כי הם עלולים להחריף את ההטיה. צוקרברג הודה לאחרונה כי פייסבוק ואינסטגרם צינזרו והצניעו את החשיפה על תכתובות מייל סודיות שדלפו ממחשבו של האנטר ביידן, בנו של הנשיא המכהן, לטענתו, על פי דרישת ה-FBI.
אגב, בנוגע לתפקידה של שני, הסתיימה הצבעת הקהילה בבבחירות בוויקימדיה העולמית. מוויקי העברית הצביעו 94 חברים, שהם 11.5% מבעלי זכות הבחירה. נקווה ששני תיבחר לקדנציה נוספת. אגסי - שיחההטיות יש לתקן 11:27, 9 בספטמבר 2022 (IDT)
מתי אמורות תוצאות ההצבעה להתפרסם? אפי ב. 08:13, 12 בספטמבר 2022 (IDT)
אשמח אם שני תעדכן אותנו בנושא. אגסי - שיחההטיות יש לתקן 11:33, 12 בספטמבר 2022 (IDT)
להבנתי ב- 21 לחודש. Shani - שיחה 11:39, 12 בספטמבר 2022 (IDT)
משתמשת:Esh77, נראה לי שפורסמו תוצאות הצבעת הקהילה ואת נבחרת יחד עם מייק. האם זה סופי ואפשר לברך? אגסי - שיחההטיות יש לתקן 23:55, 21 בספטמבר 2022 (IDT)
תודה, אגסי יקר. אפשר לברך, אם כי יש עוד תהליך של מינוי רישמי ע"י חבר הנאמנים שיקרה רק בדצמבר. :) אנצל גם את ההזדמנות לומר תודה לכל הא.נשים המדהמים בקהילה הזו. זה לא היה אפשרי בלי התמיכה שלכןם. כבוד גדול. ועבודה רבה לפנינו... שנה טובה, מתוקה, בריאה ופורייה לכולןם. בהערכה, Shani - שיחה 23:58, 21 בספטמבר 2022 (IDT)
כל הכבוד לך ולמצביעים! ראיתי שהתשובות שלך בווידאו היו טובות יחסית. אני מניח שזה אומר שאת תשארי סגנית ראש חבר הנאמנים, אולי עם אופציה לקידום :) אגסי - שיחההטיות יש לתקן 00:03, 22 בספטמבר 2022 (IDT)
בהצלחה!💯― מקף | 00:17, 22 בספטמבר 2022 (IDT)
ברכותיי שני! פרח בשבילך. Tmima5 - שיחה 08:16, 23 בספטמבר 2022 (IDT)

בעייה בגלישה בסמרטפון[עריכת קוד מקור]

בזמן האחרון בגלישה בסמרטפון בויקיפדיה משהו השתבש, והתצוגה היא תצוגת מחשב רגילה. האם יש עוד ויקיפדים שחווים את הבעיה הזו? אפי ב. 08:08, 12 בספטמבר 2022 (IDT)

לי דווקא זה תמיד מתחיל ממסך רגיל ואני מעביר למחשבים. נוכל להחליף בעיות? לוגי ; שיחה 15:52, 12 בספטמבר 2022 (IDT)
לאפי – תבדוק האם בדפדפן בטלפון מופעלת אצלך האפשרות ”תצוגת מחשבים”. אם כן, כיבוי שלה אמור לפתור את הבעיה. ללוגי, העצה כמובן הפוכה, להפעיל אותה.― מקף21:29, 13 בספטמבר 2022 (IDT)
יש לי משהו אחר, בתצוגת מחשבים בטלפון משום מה כפתור החיפוש לא עובד. רק אני? omer abcd ~ דף השיחה שלי 🐱 22:47, 13 בספטמבר 2022 (IDT)
לאחר הקלדת שאילתת החיפוש, נסה ללחוץ במקום זאת בתוך מקלדת הטלפון עצמה על הלחצן ”חיפוש” (אולי מוצג אצלך בתור Enter או חץ).― מקף20:26, 14 בספטמבר 2022 (IDT)
זאת לא הבעיה, הבעיה היא שהמקלדת פשוט לא עולה לי ולכן אני גם לא יכול להקליד את הדף אותו אני מחפש... omer abcd ~ דף השיחה שלי 🐱 20:22, 15 בספטמבר 2022 (IDT)
לכבוד השנה החדשה הבעיה נפתרה. היה מדובר כנראה בזיהוי אוטומטי של המכשיר והחלפה של הכתובת הרגילה לכתובת ניידת, שהלכה לאיבוד באיזה עדכון והוחזרה לאחרונה. אפי ב. 15:39, 25 בספטמבר 2022 (IDT)

מה למדתי היום בויקיפדיה2#[עריכת קוד מקור]

שאנואר חדיד, אחיה של ג'יג' מוגדר ע"פ הבוט אוטומטי של ויקי כ"מחבל מוסלמי". יפה, לא כל יום למדים שהרובוטים לוקחים צד בסכסוך... לוגי ; שיחה 21:49, 15 בספטמבר 2022 (IDT)

זה לא בוט אוטומטי, אלא ההגדרה בויקינתונים, ומדובר בהשחתה שנראה שתוקנה. Mod - שיחה 22:08, 15 בספטמבר 2022 (IDT)
אכן, מדובר בהשחתה של אנונימי מוויקינתונים. PRIDE! - שיחה 14:30, 16 בספטמבר 2022 (IDT)

ראיתם את זה?[עריכת קוד מקור]

זה אמיתי? קריצה יאצקין52 - שיחה 22:51, 18 בספטמבר 2022 (IDT)

ענק. התו השמיניהבה נשוחחדיווח על טעויות 12:54, 19 בספטמבר 2022 (IDT)
גם בטוויטר בעברית היו כמה חמוצים שלעגו לעורכי ויקיפדיה, שמיהרו לעדכן על מותה של המלכה. אבל הציבור הרחב דווקא הרבה לקרוא את ערכים של משפחת המלוכה, שכיכבו בראש 30 הערכים הכי נצפים במשך כמה ימים. אגסי - שיחההטיות יש לתקן 15:24, 19 בספטמבר 2022 (IDT)

עלייתו של הימין באירופה[עריכת קוד מקור]

שבוע שעבר, בשוודיה הפכה מפלגת ימין (שהייתה בעבר מאוד קיצונית אך הרבה סוברים שהתמתנה) בשם השוודים הדמוקרטים ממפלגה ימין זניחה לאחת המפלגות הגדולות במדינה. כאן מוסבר על המדיניות שלהם בנוגע לישראל, שחיטה כשרה, נאציזם, איראן והמהגרים]. סביר מאוד להניח שהמפלגה תהיה חלק מהממשלה שתורכב בשבועות הקרובים אם לא יהיו הפתעות. אנשיה טוענים שהם יהיו הרבה יותר פרו ישראלים מהממשלה הקודמת ובכללי מהסוציאל-דמוקרטים שבממשלתם הכירה שוודיה ברשות הפלסטינית כמדינה ואף גם באיטליה (זו תהיה הממשלה ה-68 ב-77 שנות קיומה של איטליה מאז מלחמת העולם השנייה) יש בחירות בשבוע הבא והסקרים מראים ניצחון סוחף למפלגות הימין (האחים של איטליה, הליגה הצפונית ופורצה איטליה). כאן יש ראיון עם מנהיגת האחים של איטליה. גם המפלגה הזו קיבלה ביקורת רבה על הקשר שלה לפשיזם האיטלקי ובכלל למפלגות ימין קיצוני מהמעבר. ימים יגידו מה המפלגות באמת יעשו, אבל מעניין לראות שינויים כאלו (במיוחד שוודיה שבמשך רוב ה100 שנים האחרונות הייתה תחת שלטון של המפלגה הסוציאל-דמוקרטית. בברכה דזרטשיחה 08:41, 21 בספטמבר 2022 (IDT)

באופן לא מפתיע, האחים של איטליה אכן ניצחו. עכשיו השאלה כמה "שלדים בארון" ימצאו למלוני (ספוילר: הרבה) בברכה דזרטשיחה 23:25, 26 בספטמבר 2022 (IDT)
לכולם יש שלדים. אפשר להחביא אותו או לנפח אותם. התקשורת בישראל במיוחד בטלוויזיה בהחלט תצא בכותרות שליליות נגדה. כל הסיקור של חדשות חוץ מעוות לחלוטין. למשל, הערב חדשות 12 התעלמו לגמרי בכותרות המהדורה המרכזית ממשאלי עם בנושא סיפוח שטחים אוקראיניים לרוסיה (2022) ואפילו מהודעת משרד החוץ שתפס צד נגד רוסיה, כאמור בידיעה בתבנית:חדשות ואקטואליה. בתוך המהדורה, מדדתי התייחסו במשך דקה ורבע לנושאי משאלי העם ולכך שפוטין צפוי אולי מחר להכריז על סיפוח המחוזות, כאשר בוסף כ-15 שניות הוקדשו לציון אגבי של ההודעה החריגה של משרד החוץ נגד רוסיה ובעד אוקראינה. גם את סיפוח קרים גמדו מאוד. אגסי - שיחההטיות יש לתקן 20:05, 27 בספטמבר 2022 (IDT)
אכן היה שם הגזמה. גם בסיפור עם שוודיה, התקשורת התעסקה בניאו-פשיזם ההיסטורי של המפלגה במקום בדעתה על ישראל. בכנות, לא ממש משנה לי מה מפלגה הייתה לפני 90 שנים או 40 שנים. פוטין בדקות אלו מכריז על הסיפוח הלא חוקי שחלם עליו במשך שנים. בברכה דזרטשיחה 15:26, 30 בספטמבר 2022 (IDT)

תחרות הכתיבה[עריכת קוד מקור]

אפשר לדבר פה על נושאים כללים שקשורים לתחרות, כגון פרסום והפצה ברשתות החברתיות ובאמצעי התקשורת.
בנושאים שקשורים לתחרות עצמה רצוי לפנות לדף השיחה.― מקף | 02:05, 22 בספטמבר 2022 (IDT)

להזמנת ויקיפד רשום תוכלו להשתמש ב{{תחרות הכתיבה/הזמנה 11}}.― מקף | 02:06, 22 בספטמבר 2022 (IDT)
בנוסף למודעה, מוזמנים לסייע לנסח טיוטת הודעה לציבור.― מקף | 02:20, 22 בספטמבר 2022 (IDT)

תוצאות הבחירות לוועד המנהל של קרן ויקימדיה[עריכת קוד מקור]

אני שמחה לספר ששני המועמדים שהמלצתי עליהם נבחרו לוועד המנהל של קרן ויקימדיה:

  1. אחת משלנו שני אבנשטיין שהייתה מפעילת מערכת.
  2. מייק פיל - Mike Peel שאני מכירה אותו מוועדת המענקים של קרן ויקימדיה למערב וצפון אירופה.

אז מ ז ל ט ו ב ! , נחמד לקראת ראש השנה. חנה Hanayשיחהנשר תחגוג ב-2023 מאה שנים להקמתה 09:39, 22 בספטמבר 2022 (IDT)

תודה רבה, @Hanay! שנה טובה לכולןם! Shani - שיחה 09:49, 22 בספטמבר 2022 (IDT)
שוב ברכות לשני, אגב, אתמול סמוך לחצות כבר פרסמתי כאן את התוצאות ואת הלינק לתוצאות. אגסי - שיחההטיות יש לתקן 10:16, 22 בספטמבר 2022 (IDT)
מזל טוב שני. ‏DGtal‏ - שיחה 12:42, 22 בספטמבר 2022 (IDT)
מ ז ל ט ו ב ! שנה טובה! רדיומן - שיחה 08:01, 23 בספטמבר 2022 (IDT)
תודה רבה לכולןם על הברכות. מחמם את הלב. שנה טובה, מתוקה, בריאה ופורייה לכולנו! Shani - שיחה 12:15, 26 בספטמבר 2022 (IDT)

שנה טובה לכל קהילת ויקיפדיה העברית![עריכת קוד מקור]

שתהיה לכולנו שנה של שיתוף פעולה פרודוקטיבי, של ניטרליות, של חתירה לקונצנזוס, של דיוק אנציקלופדי, והעיקר: של בריאות

שֶׁנִּהְיֶה לְרֹאשׁ וְלֹא לְזָנָב
לְזָנָב וְלֹא לְכַף רֶגֶל
לְכַף רֶגֶל וְלֹא לְדֶרֶךְ עָפָר
לְדֶרֶךְ עָפָר וְלֹא לְשוֹכְנֵי עָפָר.

שֶׁנִּהְיֶה לְרֹאשׁ וְלֹא לְזָנָב
אֶלָּא אִם כֵּן
הָרֹאשׁ הוּא רֹאשׁ דָּג בְּצַלַּחַת זָהָב
הָשׂוֹחֶה בְּלִימוֹן וּבְשֶׁמֶן
וְהַזָּנָב הוּא זְנָב לִוְיָתָן מְלֵא הוֹד
הָשׂוֹחֶה בְּאוֹקְיָנוֹס חָפְשִׁי וְרָחָב

שֶׁנִּהְיֶה לְרֹאשׁ וְלֹא לְזָנָב
אֶלָּא אִם כֵּן
הַזָּנָב מִתְכַּשׁכֵּשׁ לוֹ בַּשֶׁמֶשׁ, שׁוֹבָב
מָלֵא בְּשִׂמְחָה עַד הָעֶצֶם
וְהָרֹאשׁ הוּא כָּבֵד וְעָמוּס מְחַשְּׁבוֹת
מָלֵא לְבָטִים וְתָמִיד מְחֻשָּׁב

מִי יִתֵּן וְנֵדַע לְפָרֵק הַשָּׁנָה
אֶת כָּל הַבִּטּוּיִים הַשְּׁחוּקִים
וְלִשְׁבֹּר אֶת כָּל הַמִּבְנִים הַקְּשׁוּחִים
אֶת הַקִבְּעוֹנוֹת שֶׁלָּנוּ, הָעַתִּיקִים
שֶׁנַּקְשִׁיב לְמָה שֶׁאוֹמְרוֹת הַמִּלִּים בָּאֱמֶת
וְלֹא לְמָה שֶׁלָּמַדְנוּ לְדַקְלֵם בְּכִתָּה ב'
כִּי יֵשׁ לָנוּ רֹאשׁ כְּדֵי שֶׁנַּחְשֹׁב בְּעַצְמֵנוּ
וְיֵשׁ לָנוּ זָנָב כְּדֵי שֶׁנִּצְחַק עַל עַצְמֵנוּ
וְהָעִקָּר: שֶׁנַּבִּיט בַּמַּרְאָה וְנֹאהַב
מִקְּצֵה הַקָּדְקוֹד עַד לִקְצֵה הַזָּנָב.

שָׁנָה טוֹבָה! איתמראֶשפָּר - דברו אלי - איפה הייתי ומה עשיתי - העולם מתפתח, וזה טבעי - 11:40, 25 בספטמבר 2022 (IDT)

שתהיה לכולנו שנה טובה ומתוקה! שמח לקחת חלק במיזם הזה לצידכם ארז האורזשיחה 11:43, 25 בספטמבר 2022 (IDT)
שנה טובה ומתוקה!
@איתמראשפר, כתיבתך ראויה למקום של כבוד בוק:מיזמי ויקיפדיה/שירה ויקיפדית.― מקף | 𝚻11:54, 25 בספטמבר 2022 (IDT)
שנה טובה ומתוקה. טל (רונאלדיניו המלךשיחה) 12:38, 25 בספטמבר 2022 (IDT)
שנה טובה יותר! בברכה. ליש - שיחה 16:55, 25 בספטמבר 2022 (IDT)
שנה טובה ומתוקה. בברכה דזרטשיחה 21:40, 25 בספטמבר 2022 (IDT)
דבריך מזכירים את דברי המשנה:
בברכה, אי"ש | שו"ת, ד' בתשרי ה'תשפ"ג ; 23:00, 29 בספטמבר 2022 (IDT)

הזמנה לערב השקת הספר "הכחדות ותמורות: עולם החי בעברה של ארץ ישראל"[עריכת קוד מקור]

תכנית ערב ההשקה בחיפה

שנה טובה לכולם, ביום ראשון הקרוב נקיים באוניברסיטת חיפה ערב השקה לספר הנ"ל. הערב יכלול ארבע הרצאות שיתמקדו במחקר הארכיאו-זואולוגי ודברי סיכום של אחד המחברים, פרופ' גיא בר-עוז. התכנית מצורפת כאן. האירוע מיועד לקהל הרחב והכניסה חופשית. כל מי שמתעניין בתולדות הטבע או בארכיאולוגיה של ארץ ישראל מוזמן. Reuveny - שיחה 23:59, 27 בספטמבר 2022 (IDT)

יפה מאד. כה לחי! ביקורת - שיחה 20:14, 2 באוקטובר 2022 (IDT)

מי שמעוניין בהרחבת אופקים[עריכת קוד מקור]

תהנו. ותתעלמו משם הסרטון. יגאל (בקשת עזרה, IKhitron ושיחה) 22:38, 29 בספטמבר 2022 (IDT)

מעניין. אז צריך לעדכן את הערך כיבוש חיפה במלחמת העולם הראשונה#תוצאות הלחימה, שלבסוף שונתה שם של כיכר בדלהי והוסף לה השם "חיפה". אגסי - שיחההטיות יש לתקן 22:51, 29 בספטמבר 2022 (IDT)
מעניין! אז הייתה עוד מתקפת פרשים אחרונה אחרי האחרונה בבאר שבע... ראו תמונת מתקפת הפרשים בקרב באר שבע. ‏עמיחישיחה 23:19, 29 בספטמבר 2022 (IDT)
קרב סמח' היה בלילה והיה חשוך, אז לא ראו אותו. Tzafrir - שיחה 07:06, 30 בספטמבר 2022 (IDT)
בסרטון יש די הרבה טעויות.לא הייתי רץ לעדכן את הערכים. Shannen - שיחה 22:27, 1 באוקטובר 2022 (IDT)

מדינה מספחת שטח[עריכת קוד מקור]

בערך על הפסקת האש בין ישראל לירדן מופיע קטע על סיפוח ואדי ערה. האם האום הכיר בסיפוח הזה? האם קבלת ישראל כחברה באום הכשירה תפיסת שטחים שלא הוקצו לישראל בתוכנית החלוקה? 2A02:3038:400:4064:D449:51DD:414D:AA6F 10:33, 30 בספטמבר 2022 (IDT)

האום אינו סמכות עליונה בנושא גבולות. הוא לא מכיר ולא לא מכיר בגבולות השונים. בין המדינות החברות באום יש לא מעט כאלה, שמדינות אחרות מערערות על גבולותיהן. בברכה. ליש - שיחה 11:15, 30 בספטמבר 2022 (IDT)
האו"ם הכיר בתוקפם של ההסכמי שביתתת הנשק. בפתיח של הערך באנגלית של הסכמי שביתת הנשק בתום מלחמת העצמאות (אנ') כתוב: (תרגום גוגל לעברית) "האו"ם הקים סוכנויות פיקוח ודיווח כדי לפקח על קווי שביתת הנשק שנקבעו. בנוסף, דיונים הקשורים לאכיפת שביתת הנשק, הובילו לחתימת ההצהרה המשולשת (1950) (Tripartite Declaration of 1950) בין ארצות הברית, בריטניה וצרפת. במסגרתו הם התחייבו לפעול בתוך ומחוץ לאומות המאוחדות כדי למנוע הפרות של הגבולות או קווי שביתת הנשק. היא גם תיארה את מחויבותם לשלום ויציבות באזור, את התנגדותם לשימוש או לאיום בכוח, וחזרה על התנגדותם לפיתוח מרוץ חימוש. קווים אלו החזיקו עד מלחמת ששת הימים ב-1967".
לפיכך אני אציע בתבנית:לטיפול דחוף לתרגם את הערך הזה (שקיים ב-3 ויקיפדיות), אודות ההצהרה המשולשת. (ואגב, למי שלא יודע, כותבים פוריים של ערכים מהתבנית והארכיון שלה, מקבלים עיטורים: ברונזה, כסף וזהב, ובקרוב גם פלטינה, שכן יש כותב מצטיין שכבר כתב 40 ערכים משם) אגסי - שיחההטיות יש לתקן 11:56, 30 בספטמבר 2022 (IDT)
תודה ל-TheDesertboy על תרגום הערך. בר 👻 שיחה 15:42, 30 בספטמבר 2022 (IDT)
דזרט, תודה רבה. תייג אותי כאשר תהיה זכאי לעיטור הזהב השני על כתיבת ערכים דחופים. אגסי - שיחההטיות יש לתקן 18:18, 30 בספטמבר 2022 (IDT)
תודה לכם . בנוגע לעיטור, הבעיה היא שאני כבר לא זוכר כמה ערכים כתבתי דרך התבנית.. בברכה דזרטשיחה 18:57, 30 בספטמבר 2022 (IDT)
תודה גם ממני על כתיבת הערכים החשובים ההצהרה המשולשת (1950), ארצות הברית והשואה ורבים נוספים. -- ‏גבי(שיחה | תרומות) 21:24, 1 באוקטובר 2022 (IDT)
תודה רבה גם ממני ומהידע האנושי! ‏עמיחישיחה 22:26, 1 באוקטובר 2022 (IDT)
תודה לכם. שמח שיש כאן קהילה אוהבת ומחבקת. בברכה דזרטשיחה 06:37, 3 באוקטובר 2022 (IDT)

סוף סוף זה קרה[עריכת קוד מקור]

שלום לכולם, רציתי לעדכן אתכם שהגיע הזמן (הפנוי שלי, כתרתי משמע) והנה כל הערכים של הרי אילת מוכחלים. מזמין אתכם להיכנס לרשימת הרי אילת ולעיין בערכים החדשים.

  • נ"ב: אני לא יודע אם מתאים לכתוב את זה כאן אבל הנה זה פורסם...

רועי ס 10 - שיחה 15:06, 30 בספטמבר 2022 (IDT)

כל הכבוד! על הערכים על הרי אילת ועל הנחלים בישראל שכתבת! דג קטן - שיחה 17:05, 30 בספטמבר 2022 (IDT)
שאפו המאו"ר - שיחה 12:10, 2 באוקטובר 2022 (IDT)

האהבה וההערכה לאמא מוסקבה[עריכת קוד מקור]

בדקות אלו ממש פוטין מכריז על סיפוח לא חוקי של שטחים מאוקראינה, בניגוד לחוק הבינלאומי. זו לא הפעם הראשונה שפוטין עושה את זה (הוא סיפח את קרים לפני 8 שנים). זו לא הפלישה הראשונה שלו (מלחמת גאורגיה-רוסיה) ודונייצק ולוגנסק לא הבובות הראשונות שלו (אבחזיה, דרום אוסטיה, טרנסניסטריה, בלארוס). על אף הסלידה מפוטין (שלמען הסר ספק הוא פושע מלחמה מהמדרגה הראשונה), לא כל הישראלים רואים את רוסיה בצורה שלילית (לא מדובר על התרבות הרוסית, המטבח הרוסי או ההיסטוריה הרוסית המפוארת אלא על רוסיה כמדינה). כאן מספר עידן ארץ על כך שב-2018 ל-45% מהישראלים הייתה דעה חיובית על רוסיה. היום המספר "צנח" ל-19%. אני לא טוען שביידן וקודמיו לתפקיד, או ליז טראס וקודמיה היו צדיקים שלא נפל רבב בהתנהלותם, אבל ההערצה לרוסיה בעיניי הזויה. בברכה דזרטשיחה 15:37, 30 בספטמבר 2022 (IDT)

רוסיה פוטין. בר 👻 שיחה 15:40, 30 בספטמבר 2022 (IDT)
"דעה חיובית על רוסיה" בברור לא מדבר על התרבות הרוסית (המפוארת ללא ספק) או על הקונספט של מדינה בשם רוסיה. מנהיגים כמו פוטין הצליחו להפוך את המדינה לעצמם ולבנות אותה בצלמם. מדובר בברור על מדיניות רוסיה והתנהלותה, לכן גם הצניחה בתמיכה. בברכה דזרטשיחה 15:43, 30 בספטמבר 2022 (IDT)
יש בהרבה ערכים על יחסי חוץ בין מדינות עוינות (בטח בערך על יפן-סין, קוריאה הדרומית-סין או רוסיה-ארצות הברית) מחקרים על דעה חיובית כלפי מדינה, הדבר די דומה במקרה שארץ הביא. בברכה דזרטשיחה 15:45, 30 בספטמבר 2022 (IDT)
אני התנגדתי ומתנגד למלחמה שפתחה רוסיה נגד אוקראינה, אולם אני מכיר את הנושא מעט יותר מישראלי רגיל, כי כבר לפני שנים כתבתי ערכים על אוקראינה ואני ממשיך לעקוב. אני מתקומם נגד שטיפת המוח המנסה להציג את רוסיה כאם כל רע ואת פוטין כהתגלמות השטן. אמצעי התקשורת במערב (כולל ישראל) נותנים יד חופשית לתועמלנים אוקראינים ומסתירים את מה שלא נוח לאוקראינים. באוקראינה יש כ-40% דוברי רוסית, שנדחקו לשוליים לאחר ההפיכה ב-2014, ביטול החוקה והצגת חוקה חדשה, שאוסרת שימוש ברוסית ברשות הרבים. זו הייתה הסיבה להתקוממות בחצי האי קרים (יותר מ-90% דוברי רוסית), הכרזת העצמאות שלה, על פי תקדים קוסובו ולאחר מכן הסתפחותם לרוסיה. זו הייתה הסיבה להתקוממות הרוסים של מזרח אוקראינה (דונצק ולוגנסק) והכרזות העצמאות שלהם. האוקראינים, בעזרת המערב, מוכרים לנו נרטיב שקרי על טוב אוקראיני ורע רוסי, אז זה לא כך, יש רע בשני הצדדים. האוקראינים היו מרושעים מאוד, כשלאחר הכרזת העצמאות של חצי האי קרים סתמו את תעלת צפון קרים וגרמו למחסור חמור במים בחצי האי. הם גם ניתוק את החשמל וגרמו לחשכה בבתי חצי האי. האם זה היה כדי לפגוע ברוסיה או כדי לפגוע בתושבי חצי האי? ויש עוד הרבה. התמונה מורכבת, חבל שהרוסים יצאו למלחמה וחבל שהאוקראינים התגרו בהם בלי סוף בעידוד ארצות הברית ומערב אירופה. חבל. בברכה. ליש - שיחה 16:02, 30 בספטמבר 2022 (IDT)
התקוממות בחצי האי קרים? שבאה בתזמון מדויק לאחר פלישת כוחות צבא רוסיים לשם. עד 2013 היו הדעות באוקראינה חלוקות בין חבירה מזרחה לרוסיה לבין חבירה מערבה לאיחוד האירופי. ב־2013 כפה פוטין על אוקראינה לא ללכת עם האירופים. הוא עשה את זה, בין השאר, בשיטות המוכרות של איום בניתוק הגז. הנהגת אוקראינה בחרה ברוסיה, אבל הייתה לכך התנגדות רבה, גם מבין חוגי השלטון. ההמשך היה מאורעות יברומאידאן. בסופם ההנהגה הפרו־רוסית הודחה על ידי הפרלמנט. בתגובה פלש הצבא הרוסי לקרים ועודד מלחמת אזרחים במזרח אוקראינה.
התנהגות רוסית זו הייתה הסיבה להקצנה אנטי־רוסית באוקראינה בשנים שלאחר מכן.
כמוכן: הכרזת עצמאות ולאחר מכן הסתפחות לרוסיה: מעניין שרק אתה לא ניחשת שסוף המדינה העצמאית הזו הוא סיפוח לרוסיה. זה לא תקדים קוסובו. זה אולי תקדים בוגדן חמלניצקי. Tzafrir - שיחה 18:03, 30 בספטמבר 2022 (IDT)
צפריר, דילגת על כמה עובדות. האוקראינים לא ניהלו טוב את כלכלתם, אז הפסיקו לשלם לרוסיה עבור הגז שרוסיה סיפקה להם במחיר מוזל מאוד - [1]. כשרוסיה הפסיקה לספק להם גז, שלא שילמו עליו, אז הם התחילו לגנוב גז רוסי שהיה מיועד למדינות אחרות ועבר דרך אוקראינה. שכחת גם את חוקי השפה, הם גרמו להתקוממות דוברי הרוסית, לא חיילים רוסים. זה הבלוף שמוכרים האוקראינים, כיבוש - קודם הייתה התקוממות, רק לאחר מכן הצטרפו החיילים הרוסים, ששהו בחצי האי קרים על בסיס הסכם ולא ההפך. לכן האוקראינים כעסו על תושבי קרים ופגעו באספקת המים ובאספקת החשמל. צריך להכיר את כל העובדות ובסדר הנכון. בברכה. ליש - שיחה 18:48, 30 בספטמבר 2022 (IDT)
אם ה-NYT ושות' יחליטו לפתע שפוטין אינו כזה נבל, כל הסיקור ישתנה גם בישראל וגם בוויקיפדיה. אגסי - שיחההטיות יש לתקן 19:03, 30 בספטמבר 2022 (IDT)
הנחה במחיר הגז. ההנחה הזו הגיעה בשנת 2009 כאשר הרוסים רצו לוודא שהאוקראינים לא יפזלו לכיוון האירופים. ואגב, ההנחה הזו היא כלום לעומת ההנחה שמקבלת שכנה אחרת.
בוויקי האנגלית יש תיעוד של המעורבות הרוסית בסכסוך, כולל מסמך של עמית במכון קאטו. Tzafrir - שיחה 23:03, 30 בספטמבר 2022 (IDT)
מי מתנדב לתרגם את הערך סיפוח דרום ומזרח אוקראינה (Annexation of Southern and Eastern Ukraine) ? הוא הוצע בתבנית לטיפול דחוף ונזכר כעת בדף הראשי בתבנית:חדשות ואקטואליה, ומאז הבינוויקי צמח מ-6 ל-15 ויקיפדיות זרות נכון לרגע זה. אני מוכן לסייע בהגהה ובהוספת קישורים פנימיים ועוד. אפשר גם שם אחר, כמו סיפוח לוהנסק, דונצק, זפוריז'יה וחרסון כמו בוויקי הספרדית (ספ') אגסי - שיחההטיות יש לתקן 15:42, 1 באוקטובר 2022 (IDT)
היי אגסי, תרגמתי את הערך. בברכה דזרטשיחה 19:10, 1 באוקטובר 2022 (IDT)
העדפתי את השם המקורי, בדומה לויקיפדיה האנגלית. בברכה דזרטשיחה 19:11, 1 באוקטובר 2022 (IDT)
דזרט, כל הכבוד לך. כמה ערכים דחופים כבר כתבת עד היום? האם גם אתה בדרך לעיטור הפלטינה? :) אגסי - שיחההטיות יש לתקן 20:13, 1 באוקטובר 2022 (IDT)
שאלה מעולה, אני די בטוח שאני רק בעיטור הזהב. אם תרצה, אבדוק ביום כיפור שיהיה לי יותר זמן. בברכה דזרטשיחה 21:21, 2 באוקטובר 2022 (IDT)
עדכנתי את תבנית:חדשות ואקטואליה, והצעתי בתבנית לטיפול דחוף לתרגם את הערך סיפוח דרום ומזרח אוקראינה (Annexation of Southern and Eastern Ukraine),‏ אשר קיים כבר ב-7 ויקיפדיות (ומספר הבינוויקי יעלה מהר. כדאי להקפיד לא לתרגם הטיות). הקרטל בטלוויזיה הישראלית ממשיך להתבזות, בהטייה קיצונית של חדשות החוץ לטובת השמאל, תוך יישור קו מלא עם הנרטיבים של NYT ו-CNN (כחלק מתקשורת שזוכה ל-16%/11% אמון הציבור). שוב ממשיכים במגמת ההתעלמות והקטנת ההצלחות (החלקיות) של פוטין, והמכה למדינות המערב בהובלת הממשל הדמוקרטי בארה"ב (כפי שקרה בזמנו בסיפוח קרים, בתקופת ממשל אובמה. האם זה גם השפיע על כך שאובמה לא נזכר בערך באצלנו?). ערוץ 13 מתעלם מהסיפוח. ערוץ 11 שידר בשעה 5 ידיעה קצרצרה ועבר לנושאים אחרים. ערוץ 12 חיכה במשך 23 דקות עד לפרסום ההודעה, וגם המשיך הלאה. נדמה לי שהם כרגיל גם לא הראו מפות של האזורים שנכבשו וסופחו. (לכן החזרתי אתמול את המפה בתבנית חדשות ואקטואליה) אגסי - שיחההטיות יש לתקן 17:27, 30 בספטמבר 2022 (IDT)
פוטין לא שונה מהנאצי ממוצע. ממש ההיטלר המודרני שמבצע פשעי מלחמה בשם מגלומניה אישית. לא היתה לו זכות להתערב בענייניה של אוקראינה לא עכשיו ולא בשנת 2014. אוקראינה היא מדינת חוק. אם בוצעו עבירות כאלה או אחרות כלפי האוכלוסיה של חבל דונבס יש בתי משפט שיכולים לטפל בזה. במקרים קיצוניים בתי משפט בינלאומיים. פלישה, רצח המוני, טרור מהסוג שפוטין מבצע אין לזה מקום. מה שהוא עושה לא שונה במאומה מהפצצות הנאציות על לונדון במלחמת העולם השנייה. הוא מפציץ כדי לגרום הרס ופגיעה בחפים מפשע בשם האידיאולוגיה שלו. הוא לא שונה מראשי החמאס. ההתנגדות בצורת הרצח. הרחיצה בדם כדרך להגיע להתעלות אישית. לא חסר הרבה ונשמע את דברי הרהב של הצלבנים - הדם זרם ברחובות בכמות כזאת שקרוסלי הסוסים רחצו בו. או שמא נגיע לפאר המונגולי לאחר כיבוש בגדד - הנהר נצבע קודם באדום (בגלל הרצח ההמוני) ולאחר מכן בשחור (בגלל הדיו מהספרים שהם זרקו לנהר). זה מה שהוא רוצה. רצח למען הרצח עצמו. אין לו מטרה אחרת כרגע.
לכן, הוא בהחלט הרוע המודרני בהתגלמותו. אני מקווה שיבוא על עונשו ורוסיה תקבל את המגיע לה סוף סוף. המדינה הארורה הזאת שתמכה באויבי ישראל כמעט מראשית קיומה של המדינה זוכה להערכה שלא מגיעה לה בישראל. מאז שעליתי ממוסקבה כשהיתי נער כף רגלי לא דרכה באדמה המזוהמת הזאת. שקלתי להסיר את החרם האישי אבל הפלישה לאוקראינה ביטלה את התכנית הזאת. לא אבקר בה בזמן הנראה לעין. כנראה רק אחרי שהיא תעבור ניקוי יסודי מהגורמים שדוחפים אותה לידיו של פוטין. כפי שאמר פרופ' קוטקין(אנ') - יש סיבה שבגללה כל פעם צץ עריץ אחר ברוסיה. שמו משתנה אבל המהות היא אותה מהות (בהתאם למנהגי התקופה). אותו זלזול פושע בחיי אדם, העריצות, רמיסת הזכויות. זה לא שירת את רוסיה. זה רק גרם לכך שנותרה הרחק מאחור. רמת החיים מחוץ למוסקבה וסנקט פטרבורג היא ברמה של מדינת עולם שלישי. יש בתי ספר שאין בהם אפילו שירותים. במקום יש בול קליעה. השכר הממוצע עומד על כמה מאות דולרים. יש אזורים שאפילו את זה אין. עוני שהם עצמם גרמו לו על ידי הריצה אחרי המנהיגים מסוגו של פוטין. הם יבואו על עונשם ההיסטורי. לא יודע אם זלנסקי יעשה זאת או מישהו אחר. הדבר לא ישרוד. או שהיא תתפרק או שיקרה שם עוד משהו. גילגמש שיחה 21:35, 3 באוקטובר 2022 (IDT)
דזרט, בחייאת, לא עושה לי טוב לראות את המשפט "אבדוק ביום כיפור שיהיה לי יותר זמן", קריצה.
בכל אופן יישר כח על תרומתך הגדולה לויקיפדיה! המאו"ר - שיחה 04:19, 6 באוקטובר 2022 (IDT)
זה לא מצחיק. שמיה רבהשיחה • י"א בתשרי ה'תשפ"ג • 04:24, 6 באוקטובר 2022 (IDT)
חחחח מתנצל ידידי. איך היה הצום? בברכה דזרטשיחה 07:17, 6 באוקטובר 2022 (IDT)
הצום עבר בקלות ב"ה, מה שקשה לי בעיקר ביום כיפור זה העייפות, לא הרעב. שמיה רבהשיחה • י"ב בתשרי ה'תשפ"ג • 22:56, 6 באוקטובר 2022 (IDT)

הערות שוליים[עריכת קוד מקור]

שירים בעברית כובשים את טיקטוק[עריכת קוד מקור]

תהנו. יגאל (בקשת עזרה, IKhitron ושיחה) 03:22, 3 באוקטובר 2022 (IDT)

רוב התגובות של הישראלים שם נשמעות ככה: "זה כאילו בעברית?" פיטר פן - שיחה 🍂 21:51, 3 באוקטובר 2022 (IDT)

מה דעתכם על הסכם הגז המסתמן עם לבנון?[עריכת קוד מקור]

ערך מורחב – שיחות ישראל–לבנון (2020–הווה)

בשבוע האחרון ישנה תכונה רבה לקראת חתימת הסכם על הגבול הימי בין ישראל ללבנון, שהוא משמעותי בגלל מאגרי הגז הטבעי שיש בו. ההסכם נעשה בתיווך ממשל ביידן כאשר את הצד הישראלי מייצגים ראש הממשלה יאיר לפיד ושר הביטחון בני גנץ. לפי הדיווחים, או השמועות/הדלפות, במסגרת ההסכם לבנון תקבל את רוב השטח וזכויות הגז (לפי ביקורת בערוץ 14 לבנון מקבלת 100% מהשטח שדרשה ואת כל הגז שם) וישראל לא תקבל כלום, אולי רק תמלוגים והכרה בקו הגבול מצד ארצות הברית, מה שלא ימנע מחזבאללה לתקוף אם הוא יחליט שבא לו או אם האיראנים יורו לו לתקוף את ישראל. כמו כן נשמעה הטענה שישראל מפסידה מיליארדי דולרים מההסכם (רווחי הגז) שיילכו לחזבאללה וישמשו אותו להתעצמות ולטרור, ולא להוצאת לבנון מהמשבר הכלכלי שלה. האם הההסכם הזה טוב לישראל? – ד"ר MathKnight (שיחה) 21:08, 3 באוקטובר 2022 (IDT)

ההסכם הזה גרוע מאוד. ולממשלת המעבר הזו אין לגיטימציה ציבורית לבצע אותו. איתן ברוך - שיחה 21:17, 3 באוקטובר 2022 (IDT)
לא רק לפי ערוץ 14. שגריר ארה"ב בישראל לשעבר דייויד פרידמן אומר את זה. גופיקו (שיחה) 22:46, 3 באוקטובר 2022 (IDT)
לדעתי, לא כדאי לנו להיכנס כאן לוויכוחים בעלי השלכות פוליטיות ולתעמולה פחות מחודש לפני הבחירות. אנחנו מיזם שיתופי, וכאשר ויקיפד יתווכח בכיכר העיר ויתמוך בעמדה של מחנה מסוים, לאחר מכן כאשר יעשה עריכות הוא יואשם בהטיה בגלל שיש לו אג'נדה פוליטית מסוימת. אגסי - שיחההטיות יש לתקן 22:53, 3 באוקטובר 2022 (IDT)
מטרת הדיון לא להתדרדר אלא לפוליטיקה וחילופי האשמות בין תומכי/מתנגדי לפיד אלא לבחון לגופו את ההסכם המסתמן והאם הוא טוב, מעבר לדיון השטחי והמתלהם שיש בתקשורת - כאשר כל כלי תקשורת מציג רק את הצד שמתאים לאג'נדה שלו, ולא מאפשר דיון אמיתי או חשיבה מצד הקורא. – ד"ר MathKnight (שיחה) 23:11, 3 באוקטובר 2022 (IDT)
@גופיקו, דייויד פרידמן הוא שם נרדף לערוץ 14. -- ‏גבי(שיחה | תרומות) 23:57, 3 באוקטובר 2022 (IDT)
מה כל כך גרוע בהסכם? יש גז אזור שנוי במחלוקת בגבול המים הכלכליים של ישראל ולבנון. המחלוקת קיימת כבר עשרות שנים. היא הפכה למעניינת יותר כאשר התברר שבחלק מהשטח הזה יש פוטנציאל להפיק גז. יש מפה שראיתי במספר מקומות ואני חושב שהיא נכונה. ר’ לדוגמה כאן. לפיה שדה הגז כנא (שדה גז) (כנא) משתרע בכל מקרה משני עברי שטח המחלוקת המקורי: חלק ממנו הוא לבנוני ללא מחלוקת וחלק ישראלי ללא מחלוקת. ואז יש בעיה.
הכתוב כאן הוא לפי מיטב הבנתי שנשען על קריאת עיתונות וקצת שכל ישר. כלומר: אני לא מבין יותר מדי. תקנו אותי כשאני טועה. לפני שאפשר להפיק גז, צריך בכלל לוודא שיש גז. במקרה של שדה קידוח ימי (נדרש ערך?), רק זה מחייב השקעה לא מבוטלת (נכון?). מעבר לכך, בהנחה שיש מספיק גז שיצדיק הפקה, מי יכול לשאוב וכמה? אם יש תקלות בשטח המשותף: מי אחראי לנקות? לעבוד מול הביורוקרטיה הישראלית זה דבר אחד. מול הביורוקרטיה הלבנונית זה דבר אחר. אבל מול שתיהן ביחד?
האינטרס של האמריקאים במקור די ברור: יש חברות נפט גדולות שרוצות להרוויח כסף. כל הסכסוך הזה „משאיר את הגז במים״ ולא מאפשר לאף אחד לעבוד שם. יש גם אינטרס מדיני קטן של דריסת רגל בלבנון מול החיזבאללה: מי יכול לספק משאבים.
לכן העדיפו לתת את כל שטח השדה הזה למדינה אחת. וכרגע נוח יותר שהמדינה הזו תהיה לבנון, כי בישראל יש ממשלה שאפשר לדבר איתה ובלבנון אין אפילו דבר כזה. אני מניח שאם היו נותנים את זה לישראל זה היה עדיף לאמריקאים מבחינת זמן פיתוח ומבחינת מניעת זליגה (של רווחים למקורבים בתוך לבנון. כדי להשאיר יותר רווחים לחברים האמתיים של האמריקאיים: חברות הנפט). בתמורה לוויתור הנדיב של ישראל, יתאפשר פיתוח מהיר יותר של השדה ובעליו ייתנו לנו שיעור מסוים מהרווח בדיוק כמו שמונופול הגז הנוכחי שלנו נותן לנו שיעור מסוים מהרווח (כלומר: לאחר חשבונאות יצירתית יתברר שאין להם באמת רווחים והם לא חייבים לתת לנו כלום).
או שיתברר שאין כלום, ואז לבנון הרוויחה שטח קטן של מים כלכליים שלא ממש משנה כלום (אם המרמרה הבאה תתכנן לנסוע דווקא דרך שם, היא תרוויח אולי עשר דקות שיט?)
ולגבי רווחים: הגז בתנין התגלה לפני עשר שנים ואני מניח שגם בכריש. עכשיו סוף סוף הגיעה אסדה לכריש, אבל עדיין לא לתנין. כלומר: עברו יותר מעשר שנים לפני שהחלו קידוחים. אני מניח שבכל מקרה המאגר הזה לא היה מתחיל להוציא גז לפני סוף העשור הנוכחי. ומה לגבי רווחים? תמר החל סוף סוף להכניס בשנה שעברה כסף לקרן העושר לאחר שבע שנות פעילות. כלומר: רק באמצע שנות השלושים נתחיל לראות ממנו קצת כסף (כמה? אין לי מושג. אבל בוודאי שלא מאות מיליארדים) בקרן העושר. מקבלים ממנו במיסים ומשקיעים בתמורה בהגנה. מה יהיו מחירי הגז עוד עשור? אין לי מושג.
ובסופו של דבר המומחים בתחום, כולל אחד, יובל שטייניץ, שדווקא בימים כתיקונם על המתראיינים בערוץ 14, טוענים שמדובר על הסכם סביר לכל הדעות. Tzafrir - שיחה 08:01, 4 באוקטובר 2022 (IDT)
יובל שטיינייץ אומר אחרת. עוזי ו. - שיחה 11:17, 4 באוקטובר 2022 (IDT)
ההסכם לא יחתם לפני הבחירות ובתקווה שתקום ממשלה קבועה ויציבה היא תביא את ההסכם לאישור הכנסת ואם החוק מחייב אז למשאל עם. הבנתי שחלופה למשאל עם זה רוב של 80 חברי כנסת אולי אני טועה.. Asaf M - שיחה 11:43, 4 באוקטובר 2022 (IDT)
למה משאל עם? לא זכור לי שהיה משאל עם כאשר נתניהו חילק את חברון, נחלת אבותינו וערש קיומנו, ומסר את רובה לרשות הפלסטינית. לא זכור לי שהיה משאל עם כאשר נתניהו אישר מכירת צוללות מתקדמות למצרים (אפילו את שר הביטחון הוא לא שאל). מה חדש הפעם? דוד שי - שיחה 20:41, 5 באוקטובר 2022 (IDT)
בגלל שב-2014 נחקק חוק יסוד: משאל עם. ‏עמיחישיחה 00:41, 6 באוקטובר 2022 (IDT)
שהוא אגב תולדה של חוק סדרי השלטון והמשפט (ביטול החלת המשפט, השיפוט והמינהל) (מוזר שאין עליו ערך..). בברכה, משה כוכבי - שיחה 02:01, 6 באוקטובר 2022 (IDT)
וממתי "המשפט, השיפוט והמינהל של מדינת ישראל" חלים במים הכלכליים שלה? ואם הם חלים במים הכלכליים, הם חלו, על אחת כמה וכמה, על שטחי נהריים וצופר שנתניהו החזיר לירדן, בלי לשאול אותי. למה? למה לא שאל את העם?
משה כוכבי, דבר אינו מוזר בחסרונם של ערכים - אנחנו מבזבזים כל הרבה זמן על זוטות, שרק מעט מאוד זמן מוקדש לכתיבת ערכים. דוד שי - שיחה 06:56, 6 באוקטובר 2022 (IDT)
בואו נשתדל להיות ענייניים ולא ציניים, ולדון בהסכם לגופו ולא בכן-ביבי/לא-ביבי/כן-לפיד/לא-לפיד. – ד"ר MathKnight (שיחה) 07:09, 6 באוקטובר 2022 (IDT)
הפוסט הזה קשור לפוליטיקה ולתעמולת בחירות. אתה צדדת בעמדה שתואמת לתעמולת הבחירות של נתניהו, וטבעי שאחרים יביעו דעות שונות. שוב, לא מומלץ במיזם שיתופי לעסוק בוויכוחים שקשורים לפוליטיקה ישראלית ובחירות. אגסי - שיחההטיות יש לתקן 09:42, 6 באוקטובר 2022 (IDT)
אני מסכים עם אגסי. MathKnight תביא הרבה יותר תועלת לעולם אם במקום להמשיך בדיון זה תיצור את הערך פיזיקה מתמטית, שלמרבה הבושה חסר אצלנו, ואין בקרבנו מתאים ממך לכתוב אותו. דוד שי - שיחה 10:25, 6 באוקטובר 2022 (IDT)
יש עוד ערכים אדומים בארכיון של התבנית לטיפול דחוף שקשורים למתמטיקה: *דיסק (מתמטיקה) (Disk (mathematics)) *אי שוויון (מתמטיקה) (Inequality (mathematics)) * מתמטיקה ניסויית (Experimental mathematics)* מתמטיקה הודית (Indian mathematics)* פרס דני היינמן לפיזיקה מתמטית (Dannie Heineman Prize for Mathematical Physics) [4]* התחרות הבינלאומית במתמטיקה לסטודנטים (International Mathematics Competition for University Students)[5] [6]פרדיקט (לוגיקה מתמטית) (Predicate (mathematical logic)) אגסי - שיחההטיות יש לתקן 10:33, 6 באוקטובר 2022 (IDT)
זה לא קשור לפוליטיקת בחירות אלא יותר לגאואסטרטגיה וגאופליטיקה. תשובות אפשריות הן: "הפרסומים שגויים, אלו לא לא פרטי ההסכם הנכונים" או "הפרסומים נכונים אבל עדיין ההסכם טוב לישראל [ולנמק למה]" או "הפרסומים נכונים וההסכם אכן גרוע לישראל". כולן לא גולשות לתעמולת בחירות. – ד"ר MathKnight (שיחה) 13:54, 6 באוקטובר 2022 (IDT)
זה כן קשור לפוליטיקה כי בפועל הבאת טענות שמועלות בתעמולת הבחירות של נתניהו וערוץ 14, ולא הבאת טענות נגדיות. אגסי - שיחההטיות יש לתקן 14:09, 6 באוקטובר 2022 (IDT)
הייתי מביא טענות נגדיות אבל לא מצאתי. כמו כן, איזו טענות נגדיות יש לגבי פרטי ההסכם? האם הם נכונים או לא? – ד"ר MathKnight (שיחה) 14:15, 6 באוקטובר 2022 (IDT)
חיפשת כנראה רק בערוץ 14 ולא בעיתון הארץ למשל. אבל אני לא רוצה לעסוק בוויקיפדיה, בוויכוח בנושא שמוטה בגלל הפוליטיקה והבחירות. אגסי - שיחההטיות יש לתקן 14:58, 6 באוקטובר 2022 (IDT)
אם הטענות המובאות פה לא נכונות - הפרך אותן. אם ההסכם טוב - הסבר למה. נא להתייחס עניינית לטענות ולא לאומר אותן. גילוי נאות: מבין חוג מכריי הרוב סבורים שההסכם רע. אם זה לא נכון, אני רוצה לשמוע סיבות למה הוא לא רע, ולא "זו תעמולה של ביבי", כי זה לא מפריך כלום. – ד"ר MathKnight (שיחה) 15:41, 6 באוקטובר 2022 (IDT)
@דוד שי שינו את החוק ס.הר מלך - שיחה 22:42, 17 באוקטובר 2022 (IDT)

היום ההסכם אמור להיות מונח על שולחן הכנסת. אז נדע מה הנוסח המדויק שלו וכל אחד יוכל לנסח טיעון מלומד יותר שיצדיק את דעתו הקודמת על ההסכם. עד אז, יש עוד נקודה חשובה שלא הצלחתי להבין: מהו שמו הלבנוני של שדה הגז שבמחלוקת? קאנא (שדה גז) או כנא (שדה גז)? Tzafrir - שיחה 10:09, 12 באוקטובר 2022 (IDT)

העיתונאי אליהו גליל (שלא חשוד באהדת השמאל) פרסם היום בפייסבוק שמדובר על ויתור על שטח בגודל של 5 קמ"ר. אז כן, אם ויתרנו על 5 קמ"ר של ים אז זה בסדר גמור. גם עולה שאלה חשובה אם ויתרנו בכלל על משהו שהיה שלנו מלכתחילה. לא הצלחתי לקבל תשובה חד משמעית מהמקורות שבדקתי. כך או כך אם השגנו שקט ארוך טווח תמורת 5 קמ"ר של מים זה בסדר גמור. באשר להתחזוקת הגורמים האלימים בלבנון כמו חיזבאללה - זה אכן מעציב ומדאיג אבל אין לנו יכולת ממשית למנוע את ההתחזקות הזאת עם ההסכם או בלעדיו. כדי למנוע את ההתחזקות האמורה יש לפתוח במלחמת מנע. זאת פעולה דרסטית שיש לה מחיר כבד. המחיר הוא גם בחיי אדם, גם מבחינה כלכלית וכמובן גם מבחינה בינלאומית. אף אחד בעולם לא יבין מדוע אנחנו פותחים במלחמת מנע בלי שחיזבאללה תקף אותנו ישירות. וגם בשביל מה? נניח שנפתח במלחמה ונשמיד חלק מהנשק של החיזבאללה. הרי הם יחדשו את המלאי בעתיד. לכן, המצב הנוכחי של שקט מתוח עדיף על מלחמת מנע. המחיר של 5 קמ"ר של מים נשמע לי כמו עניין של מה בכך (אם אכן שילמנו אותו בפועל). גילגמש שיחה 10:16, 12 באוקטובר 2022 (IDT)

אני מצרף את דבריהם של מובילי ההסכם - יאיר לפיד, בני גנץ וקרין אלהרר - שטוענים או מסבירים מדוע ההסכם טוב לישראל: שידור חי: ראש הממשלה לפיד, שר הביטחון גנץ, ושרת האנרגיה אלהרר במסיבת עיתונאים על ההסכם הימי עם לבנון, סרטון בערוץ "IsraeliPM", באתר יוטיוב (אורך: 11:35), 12 באוקטובר 2022. לשיפוטכם. – ד"ר MathKnight (שיחה) 20:40, 12 באוקטובר 2022 (IDT)

אוצר החכמה המקוון נפתח[עריכת קוד מקור]

לתועלת המעוניינים, אתר אוצר החכמה מעניק גישה חופשית למאגר עד סיום חג הסוכות הבעל"ט.

נ.ב. המאגר נפתח בעקבות חידה נושאת פרסים שפורסמה על ידי הנהלת ה'אוצר' - על מנת לאפשר את פתרון החידה... מצרף את כתב החידה למעוניינים: ”רִאשׁוֹנָה בְּחָכְמָה נִתְקְנָה. בַּמְּרוֹמִים נִשְׁמַע קוֹל שִׂמְחָה. וְנִשְׁנֵית לֹא כְּמוֹ חֲנֻכָּה. הָאַחֲרוֹנָה בָּרֹאשׁ נֶעֶמְדָה. סָמוּךְ לַמּוֹעֲדִים כְּתוּבָה. עָמְדוּ יְשָׁנִים לְהַסְבִּירָהּ. אָמְנָם אֶמְצָעִית אֵינָהּ פְּטוּרָה. שֶׁכָּךְ הִיא דַּרְכָּהּ שֶׁל תּוֹרָה. וִיהִי רָצוֹן שֶׁנִּזְכֶּה לְבִיאַת הַמֶּלֶךְ בִּמְהֵרָה. כְּפִי שֶׁנִּתְפָּרֵשׁ בִּלְחִישָׁה. בְּכִי תֵּצֵא לְמִלְחָמָה” בהצלחה בן-ימין - שיחה 15:55, 6 באוקטובר 2022 (IDT)

מה מקבל הפותר? שמיה רבהשיחה • י"ב בתשרי ה'תשפ"ג • 23:04, 6 באוקטובר 2022 (IDT)
כניסה להגרלה על התוכנה. שמש מרפא - שיחה 11:10, 7 באוקטובר 2022 (IDT)
חבל שאתר "אוצר החכמה" אינו פתוח חינם תמיד, כפי שפתוחים האתרים ויקיפדיה ו-HebrewBooks. דוד שי - שיחה 09:06, 8 באוקטובר 2022 (IDT)
ישנם לא מעט אתרים הדורשים מנוי, אוצר החוכמה לא שונה. מישהו השקיע ורוצה להרוויח על זה כסף. גופיקו (שיחה) 22:08, 8 באוקטובר 2022 (IDT)
נכון אבל ישנם עשרות אלפי ספרים מתוך מה שהוא מנגיש שהוא קיבל ללא צורך בתשלום ועמידה בכללי זכויות יוצרים והוא יכל בשקט לתת אותם פתוחים ועדיין יישארו לו עשרות אלפי ספרים שלא. מי-נהר - שיחה 22:15, 8 באוקטובר 2022 (IDT)
דוד שי וגופיקו אני חושב שהסיבה היא אחרת, אם אוצר החכמה היה בחינם מחברי ספרים ומכוני הוצאה לאור לא היו נותנים את הספרים שלהם לאוצר החכמה. המאו"ר - שיחה 22:27, 8 באוקטובר 2022 (IDT)

במקום לשים אותו בטיוטה שפרו אותו. זונדל קפלהולץ - שיחה 16:05, 6 באוקטובר 2022 (IDT)

קריינא דאיגרתא איהו ליהוי פרוונקא איתן ברוך - שיחה 14:17, 7 באוקטובר 2022 (IDT)

השחתה(?) של עריכה שלי בויקיפדיה הערבית[עריכת קוד מקור]

בויקיפדיה הערבית בערך מנסור א-סוויים (ערך שאני כתבתי בויקי-עברית) הוספתי למשפט "מכתביו הבדיוניים תורגמו לאנגלית, שוודית וצרפתית" גם את השפה העברית. כנראה זה לא מצא חן בעיני מישהו שם, והוא העלים זאת. להתווכח בערבית אני לא מסוגל עדיין. יש למי להתלונן או שכל ויקיפדיה היא עצמאית? --ריהטא - שיחה 17:25, 6 באוקטובר 2022 (IDT)

כמו בכל ויקיפדיה: דף השיחה של הערך. יורם שורק - שיחה 22:53, 6 באוקטובר 2022 (IDT)
אין למי להתלונן, מאחר שכל ויקיפדיה היא עצמאית. בכל מקרה, ללא דיון לא תוכל לטעון שננקטה כלפיך התנהגות שחורגת מהכללים הגלובליים של ויקימדיה. מיכאל.צבאןשיחה • י"ד בתשרי ה'תשפ"ג • 20:17, 8 באוקטובר 2022 (IDT)
אנחנו לא באמת יודעים הרבה על הוויקיפדיה בערבית או הוויקיפדיה בערבית מצרית, גם משום שאין סיקור תקשורתי עליהן, ולא מדובר בוויקיפדיות קטנות, שכן שתיהן נכנסו למועדון מיליון הערכים. אגסי - שיחההטיות יש לתקן 11:56, 9 באוקטובר 2022 (IDT)
אני זוכר שבעבר נאבקתי בעורכים עקשנים שטענו לפשעי מלחמה בערך הערבי (הערבי הרגיל) על כלא אל-ח'יאם (קישור להיסטוריית העריכות של הערך בגרסה הערבית) אבל שחזרו אותי כמה פעמים.. בברכה דזרטשיחה 18:22, 9 באוקטובר 2022 (IDT)
יש הבדל גדול בין כתיבה על פשעי מלחמה שהיו או לא בכלא אל חייאם, לבין עובדה פשוטה - ספר של מנסור א-סוויים תורגם לעברית ויצא בהוצאה מכובדת. --ריהטא - שיחה 21:15, 10 באוקטובר 2022 (IDT)

השנה יש: מעבר שעונים יומיים לפני בחירות שמתקיימות ביום בעל משמעות.
רק לי זה נשמע כמו מתכון לאסון?
שלום1234321אפצישיחה • י"ב בתשרי ה'תשפ"ג 20:23, 6 באוקטובר 2022 (IDT)

התוכל בבקשה לצייר תרחיש אחד נקודתי של אסון אפשרי? ליאור पॣ • י"ב בתשרי ה'תשפ"ג • 20:43, 6 באוקטובר 2022 (IDT)
מזכיר הקלפי שכח לכוון את השעון. לא מתעורר בזמן. המוני אנשים מתקבצים בחוסר סבלנות בכניסה לתיכון האנתרופולוגי ד' רמת השקמים, בדיוק מעל הסליק מימי המנדט. פתאום - בולען. שני רובים טעונים מוצאים את דרכם לידי א' מן הפלג הקיצוני של הדר מוכתר וד' מהסיעה הפרוטו-פשיסטית של איחוד עלה ירוק ואוסרת אל איסלמיה. למה אתה מזלזל באסונות כאלה. עוזי ו. - שיחה 14:26, 7 באוקטובר 2022 (IDT)
@שלום1234321: ויום לאחר הבחירות זה יום יום בעל משמעות כפולה. 87.69.242.88 19:28, 7 באוקטובר 2022 (IDT)
יום ההולדת שלי...) ‏Ovedcשיחה 17:32, 10 באוקטובר 2022 (IDT)
אני מבין שממשיכים לאסוף תירוצים לנפילת "הליכוד" בבחירות. מה עם התירוץ "רציתי להצביע מחל, אבל הכלב שלי אכל את כל הפתקים"? דוד שי - שיחה 09:02, 8 באוקטובר 2022 (IDT)
נפילת הליכוד? כל הסקרים מעניקים לגוש הימין בראשות הליכוד 59 מנדטים לפחות. בעז"ה ננצח בבחירות ונשלח את לפיד ומרצ לאופוזיציה לעוד שנים ארוכות. גופיקו (שיחה) 22:10, 8 באוקטובר 2022 (IDT)

"ג' באין בהיסח-הדעת; אלו הן: משיח, מציאה ועקרב"... "אין בן דוד בא עד שיתייאשו מן הגאולה"... (סנהדרין, צז, א). הים הוא אותו ים והבחירות הן אותן "בחירות" שום דבר לא הולך להשתנות כי לא שינו שום דבר. מי-נהר - שיחה 22:23, 8 באוקטובר 2022 (IDT)

בבחירות האלו יש אלמנט שלא היה כבר הרבה זמן - "במוצאי שביעית בן דוד בא". שמיה רבהשיחה • י"ד בתשרי ה'תשפ"ג • 00:10, 9 באוקטובר 2022 (IDT)
זה נחמד אבל העולם הזה תלוי במעשינו ולא יעזור למשיח שום דבר אם אנחנו לא נעשה את העבודה. זה למה הוא עסוק בלחבוש ולהסיר את התחבושות שלו. מי-נהר - שיחה 01:42, 9 באוקטובר 2022 (IDT)
במחשבה שנייה, שלום צודק. המעבר לשעון חורף והשבתת המשק הקלו על תלמידי החכמים להקדיש יותר זמן ללימוד תורה ביום הבחירות. כפי שציין רבי אליעזר, היקום קיים בזכות לימוד התורה ("גדולה תורה - שאלמלא תורה לא נתקיימו שמים וארץ, שנאמר: אם לא בריתי יומם ולילה חקות שמים וארץ לא שמתי"). גידול של 30% בלימוד התורה היומי הביא לעלייה של 30% בצפיפות המסה של היקום, המיתרגמת לגידול של כ-70% בכוח הכבידה הפועל בין כל שני גופים. השמש נדחסה והתלהטה, כדור הארץ ושאר כוכבי הלכת נמשכו אליה יותר, הירח נמשך יותר אל כדור הארץ ומי האוקיינוס נמשכו יותר אל הירח. בימים כתיקונם היה מתקן זאת המלאך הממונה על הענקת מסה לגופים, ששמו יוצא מהפסוק 'ה צ ב י ע ו ג' או ש " ס'. אולם באותו יום גויסו מלאכי השרת למיין את התפילות השגויות לסוגיהן והתפילות החוזרות העוקבות להן, בין כחובה ובין כנדבה. עד שנרגעו העניינים בעולמות העליונים, הציפה הגאות המוגברת את תחנת הממסר הישראלית הסודית בבושהר, שנועדה לאותת למוקשים הגרעיניים הטמונים באיראן כי ישראל עדיין קיימת. סדרת פיצוצים גרעיניים בעוצמה של כ-1021 ג'ול מחו את ההתיישבות האנושית באיראן והרחיפו כמות גדולה דיו של אירוסולים כדי לקזז את ההתחממות העולמית. לבסוף, תודה לאל, הושב האיזון למסלולם של גופיפי מערכת השמש ושאר היקום. בתוך כך נספו אינספור מינים, אולם ההפרעה הפתאומית והחולפת לצפיפות המסה של היקום אפשרה למדוד במדויק יותר מרחקים אסטרונומיים. חג שמח, ליאור पॣ • י"ד בתשרי ה'תשפ"ג • 00:17, 9 באוקטובר 2022 (IDT)

אם גוש נתניהו ירכיב ממשלה, האם יש סכנה לדמוקרטיה?[עריכת קוד מקור]

הכתב המשפטי של News1 מחלקה ראשונה הפתיע אותי במאמר מנומק היטב שבו הוא מפרט אודות הסכנה לדמוקרטיה שמציב מחנה נתניהו:

https://www.news1.co.il/Archive/0024-D-156893-00.html

מעניין אותי לשמוע מה דעתם של תומכי נתניהו, אבל אולי לא צריך להגיב כאן. יש תגובות למאמר באתר עצמו, ונראה לי שהן משקפות היטב את רוח המחנה. -- ‏גבי(שיחה | תרומות) 10:51, 9 באוקטובר 2022 (IDT)

נתניהו הוכיח פעם אחרי פעם שהוא מכבד את הדמוקרטיה, את רצון הבוחר וגם נמנע מאוד ולפגוע בבית המשפט. הרצון לאזן את בית המשפט הוא רצון לגיטימי ולא בלתי דמוקרטי שקורה בהמון מדינות דמוקרטיות. והדיון על הכוח והגבולות של בית המשפט הוא דיון שאסור להשתיקו - ועצם ההשתקה שלו היא פגיעה בדמוקרטיה. גם הניסיון של המחנה השני לחוקק חוקים פרסונלים שימנעו מנתניהו להתמודד הם פגיעה אנושה בדמוקרטיה.
אבל, לדעתי, צריכים להפסיק את השיח הזה של "פגיעה בדמוקרטיה" ולחזור לדבר עניינית. אף אחד לא עומד לפגוע בדמוקרטיה, וכדאי לחזור לדבר על מצע ואידיאולוגיה. איתן ברוך - שיחה 11:00, 9 באוקטובר 2022 (IDT)
יפגע בה בדיוק כמו שפגע בה בכל השנים שלו כראש הממשלה - כלומר מדובר בטענה שהיא הבל הבלים (כפי שנקרא במגילת קהלת בעוד אי אילו ימים). נתניהו הוא ראש מפלגה שנבחר בבחירות כחוק, בניגוד לראשי מפלגות אחרים דוגמת לפיד, ליברמן וכד'. יש כמובן עוד מפלגות שבהן יש בחירות מקדימות, וכך ראוי שיהיה בכל מפלגה שטוענת להיותה מפלגה שתומכת בדמוקרטיה. רנטגן - שיחה 11:05, 9 באוקטובר 2022 (IDT)
קראתם את המאמר? זה לא רק נתניהו, אלא דמויות בולטות בגוש התומך בו. וכמובן גם נתניהו, שנמצא עכשיו במשפט פלילי, ולכן עלול לנהוג באופן שונה מהאופן בו נהג בשנותיו כראש ממשלה (שגם אז לדעתי הוא הוביל כמה חקיקות שפגעו בדמוקרטיה). -- ‏גבי(שיחה | תרומות) 11:47, 9 באוקטובר 2022 (IDT)
לדעתי אין סכנה לדמוקרטיה, כי אין כאן דמוקרטיה. כששולטים על קרוב לשלושה מיליוני אנשים, חסרי יכולת להשפיע על מי שולט בהם, חסרי יכולת להשפיע על מערכת החוק וחסרי נציגים בגופי השלטון והמשפט, זו לא דמוקרטיה. אז לא, אין חשש לדמוקרטיה, כמו שאין חשש לחייו של אדם מת. בברכה. ליש - שיחה 19:07, 10 באוקטובר 2022 (IDT)
גבי, אותי המאמר לא הפתיע, לצערי. אני מסכים עם ליש, אך אם אתייחס "רק" לגבולות הקו הירוק - כשבתי המשפט לא יהיו עצמאיים בפסיקותיהם, כשהכנסת תוכל לאיין אותן ברוב רגיל ולא מיוחס וכשייחקק חוק שמטרתו להפסיק בעיצומו משפט פלילי נגד פוליטיקאי - לא תהיה פה עוד דמוקרטיה. יואב ר. - שיחה 20:17, 10 באוקטובר 2022 (IDT)
מעניין אני הבנתי את דבריו (בטעות כנראה) של ליש בצורה הפוכה לגמריי. המאו"ר - שיחה 20:20, 10 באוקטובר 2022 (IDT)
נתניהו הוא כנראה ראש הממשלה הטוב ביותר שהיה כאן. מספיק לראות את הפיגועים הדיפלומטיים שעושה לפיד כדי לקבל פרופורציות - החל מהסכם הגז התבוסתני, ועד הביקורת המיותרת על רוסיה (אני האחרון שתומך ברוסים במלחמה באוקראינה, אבל לא ברור לי איך הריסת הקשרים האסטרטגיים איתם תורמת משהו לישראל או לאוקראינים). נכון, נתניהו לא הצליח לתקן את כל הבעיות שיש במדינה, אבל מצבו של האדם הממוצע הרבה יותר טוב כיום ממה שהוא היה טרם תקופת נתניהו - גם בפאן הכלכלי וגם בפאן הביטחוני. גם יחסי החוץ של המדינה, ובאופן כללי המיצוב הבינלאומי של ישראל, השתפרו פלאים בתקופתו.
בשנים האחרונות נתניהו הידרדר כמו שקורה לרבים שמחזיקים בשלטון יותר זמן ממה שצריך. כיום אני מאמין שהוא כבר מתקשה להפריד בין טובתו האישית לטובת המדינה. מסיבה זו בלבד, לא הייתי רוצה לראות אותו בראשות הממשלה.
עיקר הביקורת שלי על נתניהו לאורך השנים נוגעת לברית שלו עם החרדים. מצד שני, אני לא בטוח שהוא יכל לקדם את האג׳נדה שלו בהרכב אחר.
למרות זעקות השבר של השמאל, נתניהו מעולם לא פגע בדמוקרטיה. הביקורת כלפי מערכת המשפט והפרקליטת היא לגיטימית. אין בה שום דבר ״לא-דמוקרטי״. בדמוקרטיה צריך איזונים ובלמים בין הרשויות וכיום אני חושב שהרשות השופטת וגם הפרקליטות נהנים מכוח עודף. יחד עם זאת, שום דבר טוב לא יצא מכך שבמקום שמערכת המשפט תהיה עם כוח עודף, נקבל את הממשלה עם כוח עודף. לכן, רפורמה במערכת המשפט, ככל שתהיה, צריכה להיעשות בזהירות. האם זה מה שיקרה בפועל, הזמן יגיד. כשסמוטריץ, בן גביר והחרדים (דרעי וגפני ושות׳) בממשלה, ונתניהו כאמור מוכן לעשות כמעט הכל כדי להישאר בשלטון, יש בהחלט סיבה לדאגה. יורי - שיחה 00:11, 11 באוקטובר 2022 (IDT)
הסמקה המאו"ר - שיחה 00:17, 11 באוקטובר 2022 (IDT)
@Yuri, הסכם הגז זוכה לתמיכה מצד אישים רבים במערכת הביטחונית, כולל בכירים שמונו על ידי נתניהו. הסיבה שבגללה תוקפים את ההסכם היא פוליטית נטו, כי הוא נתפס בציבור כהישג, וזה עלול ח"ו להוסיף מנדטים ללפיד. מנית כמה הישגים שהיו לממשלות נתניהו, אבל... קראת את המאמר? המאמר מדבר על המדיניות שתוביל קואליציה של נתניהו והחרדים, אם זו תרכיב ממשלה. התחזית מבוססת על התבטאויות עדכניות של מנהיגי המפלגות בקואליציה כזו. כמו שכתבת, הוא מתקשה להפריד בין טובתו האישית לטובת המדינה, ודוחף לברית עם החרדים כדי לדאוג לעצמו. אני מבין שאתה בדילמה, כי מצד אחד אתה מעריך את הישגיו בעבר, ומצד שני חושש מצעדים שהוא עלול לבצע בעתיד. זה נכון? -- ‏גבי(שיחה | תרומות) 17:31, 11 באוקטובר 2022 (IDT)

רוצים לכתוב להטילדה הרביעית? זו ההזדמנות שלכם![עריכת קוד מקור]

החלה העבודה על הגיליון ה-37 של הטילדה הרביעית!
רוצים לכתוב לגיליון? מוזמנים לפנות אליי למייל המקיסט - על דא ועל הא - גם לוויקיפדיה יש עיתון 18:09, 10 באוקטובר 2022 (IDT)

היי, שלחתי לך מיילץ בברכה דזרטשיחה 17:01, 11 באוקטובר 2022 (IDT)

גל טרור פלסטיני: 2 הרוגים ישראליים בתחילת חג הסוכות[עריכת קוד מקור]

גל הטרור הפלסטיני, שהתחיל עוד בספטמבר (לטענת חוגי השמאל הרדיקלי החגים היהודיים הם פרובוקציה שמצדיקה את הטרור הפלסטיני) והתבטא בפיגועי ירי יומיומיים, גבה אבדות בשבוע האחרון. בערב סוכות נהרגה חיילת במחסום שועפאט והיום נהרג חייל בפיגוע ירי סמוך לשבי שומרון. עצוב ומכעיס. הדם רותח. דרוש מבצע חומת מגן 2 אגרסיבי באזור השומרון, עם דגש על קיני הטרור של ג'נין ושכם. לא רק לעצור מחבלים אלא לגבות מחיר ולהרתיע: להרוג מחבלים חמושים, סיכולים ממוקדים, הריסת בתי מחבלים, כתרים על מוקדי טרור והחזרת מחסומים שהמחבלים לא יוכלו לנוע בחופשיות. – ד"ר MathKnight (שיחה) 18:08, 11 באוקטובר 2022 (IDT)

כן, כי כל השיטות האלה מאד עזרו. -- ‏גבי(שיחה | תרומות) 19:18, 11 באוקטובר 2022 (IDT)
רצוי בהשתתפות D9. יואב ר. - שיחה 20:10, 11 באוקטובר 2022 (IDT)
בקרב במחנה הפליטים ג'נין במבצע חומת מגן ה-D9 עבד מצוין וניצח את המחבלים. – ד"ר MathKnight (שיחה) 22:23, 11 באוקטובר 2022 (IDT)
כן, השיטות האלו הן מה שדיכא לבסוף את האינתיפאדה השנייה. כרגע, אי אפשר להמשיך לתת למחבלים הפלסטינים לנוע חופשית בדרכים ולבצע כל יום מספר פיגועי ירי. לכן כתרים על קיני הטרור ומחסומים הם הכרחיים. – ד"ר MathKnight (שיחה) 22:23, 11 באוקטובר 2022 (IDT)
אין טעם לחזור על פעולה מהסוג של חומת מגן, מכיוון שצה״ל לא איבד עדיין את היכולת שהוא השיג במבצע: עד מבצע חומת מגן, שטח A היה באחריות ביטחונית מלאה של הרשות הפלסטינית והקסבה של שכם או מחנה הפליטים ג'נין (ג'נין#מחנה הפליטים ג'נין) נחשבו מקומות שצה״ל לא יכול להיכנס אליהם. במבצע חומת מגן, צה״ל השיג בפועל יכולת לפעול בכל מקום בגדה המערבית. בשבועות האחרונים אנחנו שומעים על פעולות של צה"ל בליבן של שכם ושל ג’נין. לא רק בלילה אלא גם לאור יום. כאשר צה״ל יודע איפה נמצא מבוקש, הוא מגיע לביתו. לא צריך להביא אלף חיילים למשך שבוע, לשטח המון בתים ובסוף לתת לזכריה זביידי לברוח.
האינתיפאדה השניה החלה לדעוך בעקבות מבצע חומת מגן, אבל זה היה תהליך ארוך. גם גדר ההפרדה תרמה לתהליך. בסופו של דבר, גם ההודנה עם חמאס ב־2004. Tzafrir - שיחה 23:02, 11 באוקטובר 2022 (IDT)
האלוף יואב גלנט אמר שכאשר מכסחת הדשא כבר לא מספיקה, יש להשתמש בבולדוזר. המצב בשכם ובג'נין הוא שכרגע הרשות לא פועלת שם ולא נכנסת לשם והן נשלטות בפועל בידי ארגוני טרור, בהם גא"פ וגוב האריות (חוליית טרור) שמונים עשרות חמושים לפחות. כל מבצע מעצרים שם הופך לקרב מסוכן עם ירי מסיבי, דבר שמסכן את כוחותינו. לעצור כל לילה 3–10 מבוקשים ("כיסוח דשא") כבר לא מספיק ולא מונע את גל הטרור שמתבטא מספר פיגועי ירי מידי יום, ובסוכות - גם עם הרוגים. דרך טובה מאוד לצמצם את פיגועי הירי בצירי התנועה היא כתרים ומחסומים, בשילוב הריגת המחבלים (מחבל מת לא יכול לבצע פיגוע ירי). את הפעולות האלה ניתן להגדיר כ"לשים חוסם עורקים" על מנת למנוע עוד נפגעים מפיגועי הירי בטווח המיידי והקצר. בטווח הארוך, השימוש ב-D9 נועד להשיב את ההרתעה (אסטרטגיה), שאבדה בשנתיים האחרונות, שכן הדור הנוכחי של המחבלים לא ידע על בשרו את חומת מגן. כמו כן, הריגת רוב המחבלים שם תמצמצם באופן ניכר את האנרכיה והטרור, ותפגע בשליטת ארגוני הטרור בשכם וג'נין. – ד"ר MathKnight (שיחה) 23:29, 11 באוקטובר 2022 (IDT)
אכן עצוב ומכעיס וזה מצב לא אפשרי. השאלה מה עושים, מה שמציע אביר המתמטיקה הוא טיפול אגרסיבי במופע הכואב של המחלה אך לא די בכך. מי שרוצה לפתור את הכאוס יצטרך להיות אמיץ ויצירתי ואת האומץ והיצירתיות הזאת יאלצו להפגין הן המנהיגים והן האוכלוסיות משני צידי המתרס הידוע. למה ידוע? כי המתרס הזה הוא בעיני אשלייתי כמעט לחלוטין. בעיני אין באמת שני עמים ושתי אוכלוסיות אלא מספר רב של קבוצות אנושיות עם מאפיינים דומים ושונים ואינטרסים משותפים וגם כאלה מנוגדים. ערבים ויהודים? ישראלים ופלסטינים? לטעמי רק עיוור רואה את הדברים כך. Asaf M - שיחה 23:38, 11 באוקטובר 2022 (IDT)
כל מה שמצביע אביר המתמ' נותן פתרון זמני בלבד. צריך לקבל שלא כל דבר ניתן לפתור. חלק מהדברים הם חסרי פתרון. המצב ימשיך עד שהפלסטינים לא יזנחו את האלימות כדרך לפתרון סכסוכים. אני לא יודע אם זה יקרה ומתי. יתכן שלא יקרה אף פעם. יתכן שיקרה בעוד עשרים שנה. אלה תהליכים תרבותיים ארוכים שלא ניתן לחזות אותם מראש. לאירופה למשל זה לקח אלפי שנים ושתי מלחמות עולם וגם זה נסדק עכשיו בפלישה הרוסית לאוקראינה. לפחות במערב אירופה הבינו שלא כדאי לפתור סכסוכים בדרך צבאית. אז עד שהפלסטינים לא יקבלו על עצמם בכוחות עצמם, בלי התערבות של גורם חיצוני, סגנון חיים שוחר שלום שום דבר לא ישתנה. בנוסף, חלק מהגורמים הישראליים עושים נזק מכוון שמפריע להגיע למצב האמור. תג מחיר ופעולות אלימות אחרות נגד הפלסטינים. כל זה ביחד גורם לכך שאני לא מאמין שאפשר לפתור את המצב. גילגמש שיחה 10:22, 12 באוקטובר 2022 (IDT)
הבעיות מאוד מורכבות ויש שיקולים מגוונים. זה דורש המון ידע ומקצועיות שאין לנו. יש כל מיני קבוצות עם אג'נדה, שחושבות שיש להם את הפיתרון הנכון. אבל עם כל הכבוד, אנחנו בוויקיפדיה לא יודעים הכל, ולא נמצא פתרונות קסם לפתור את הבעיות בישראל ובעולם אגסי - שיחההטיות יש לתקן 10:34, 12 באוקטובר 2022 (IDT)
גילגמש, אם אין פתרון בעשרים שנה הקרובות וחפים מפשע סובלים ומתים בשביל כך, לא על זה נאמר מה שלא הולך במוח הולך בכוח? המאו"ר - שיחה 11:58, 12 באוקטובר 2022 (IDT)
לא. יש לפעמים דבר שפשוט לא הולך. אני חושב שאין פתרון צבאי או דיפלומטי לעניין. אני חושב שגם בעוד 20 שנים בשנת 2042 נעמוד בדיוק באותה הנקודה ללא קשר לזהות ראש הממשלה בישראל. גילגמש שיחה 18:16, 12 באוקטובר 2022 (IDT)
מעל הכל, הבעיה היא דת החרב בגרסתה המודרנית. מומלץ לקרוא את הספר מוחמד הקוראן והיהודים בכדי להבין את שורשי הסכסוך, ולמה הוא לא בר-פיתרון כל עוד יש בו מאפיין דתי כל כך חזק. שמש מרפא - שיחה 19:48, 12 באוקטובר 2022 (IDT)
@MathKnight, אין על גלנט, אחד בדורו. -- ‏גבי(שיחה | תרומות) 12:00, 12 באוקטובר 2022 (IDT)
ממש תגובה עניינית. – ד"ר MathKnight (שיחה) 19:03, 12 באוקטובר 2022 (IDT)
שמש, אז האופציה הכי טובה למשל היא פשוט לחלן אותם או לקדם תוך שמירת ערכים יפים.
בתור חרדי זה לא נשמע נחמד. המאו"ר - שיחה 01:55, 13 באוקטובר 2022 (IDT)
בהחלט הדם רותח. ישראל נמצאת כבר בעיצומו מבצע חומת מגן 2. אך הוא פחות אפקטיבי כי הטרור מולו אנו נלחמים הוא של יחידים ולא של ארגונים. אמנם קיימת חולייה קטנה בשם גוב האריות שכרגע תופסת כותרות, אבל גם אם תחוסל זה לא ישים קץ לטרור. לא יהיה קיץ לטרור עד שלא יהיה פתרון מדיני כלשהו, בין אם סיפוח ובין אם הקמת מדינה פלסטינית. ולמרבה התסכול זהו רק תנאי הכרחי ולא תנאי מספיק. בר 👻 שיחה 02:40, 13 באוקטובר 2022 (IDT)
חברים יקרים, את הסכסוך הישראלי-פלסטיני לא תצליחו לפתור בדיון זה, אבל את הערכים המבוקשים בתבנית:לטיפול דחוף בהחלט ביכולתכם לכתוב. דוד שי - שיחה 05:44, 13 באוקטובר 2022 (IDT)

חודש אסיה 2022[עריכת קוד מקור]

מה קורה עם המיזם? אני מבין שיש שיבוצים של ערכים על אסיה בנובמבר אך השאלה האם באמת יהיה את מיזם אסיה 2022? אשמח לתשובה, בברכה דזרטשיחה 18:08, 11 באוקטובר 2022 (IDT)

במיזם המקבץ השבועי יתקיימו בנובמבר מקבצים על אסיה. מעבר לכך אינני יודע. יואב ר. - שיחה 18:12, 11 באוקטובר 2022 (IDT)
כפי שכתבתי בדף השיחה שלי, אלא אם אין מישהו שיתנדב להחליף אותי, אהיה זה שינהל את המיזם. PRIDE! - שיחה 14:07, 12 באוקטובר 2022 (IDT)

הצבעות על אוטומט[עריכת קוד מקור]

היי ושלום לחבריי הויקיפדים, רציתי להעלות לדיון את עניין "ההצבעות על אוטומט". לאחרונה, לאחר שלקחתי חלק במספר הצבעות מחיקה שמתי לב שרוב הויקידפדים פשוט מצביעים על מחיקה או השארת ערך ללא נימוק. למשל, אני פתחתי הצבעה על מצפה אשתמוע. אני אמנם תומך במחיקת הערך אך הייתי שמח לשמוע את טיעונם של המתנגדים, על מנת שאולי אשכיל ואבין את העניין. אני לא מציע להכריח אנשים לנמק, אבל אני חושב שזה אולי ישנה את התוצאות ככה שאנשים יותר יבינו למה ועל מה הצביעו. בברכה דזרטשיחה 18:18, 15 באוקטובר 2022 (IDT)

למה זה חשוב? מי שרוצה לנמק מנמק... גילגמש שיחה 18:43, 15 באוקטובר 2022 (IDT)
לרוב (אני יודע את זה לפחות לגביי) מי שמצביע בלי להוסיף נימוק הוא בדרך כלל מי שהשתכנע ממה שכבר נכתב בדיונים הרלוונטיים ואין לו מה להוסיף. בדרך כלל אם מתפתח בתוך ההצבעה מיני-דיון הוא בכל מקרה נלקח למעלה לפסקת הדיון. Mbkv717שיחה • כ' בתשרי ה'תשפ"ג • 20:15, 15 באוקטובר 2022 (IDT)
המקום לנמק הוא בדיון המקדים. דף ההצבעה הוא ספירת אצבעות, לא אמור להתנהל בו דיון. התו השמיניהבה נשוחחדיווח על טעויות 02:42, 16 באוקטובר 2022 (IDT)

יצירת תמונות עם בינה מלאכותית[עריכת קוד מקור]

וודאי חלקכם שמעתם, תחום האמנות בינה מלאכותית התפתח מאוד לאחרונה, ויש כבר תוכנות ברשת שפתוחות לציבור וניתן באמצעותם לייצר תמונות. אחת מהן שהיא מאוד מוצלחת היא DALL-E (קישור לאתר הרשמי - ניתן ליצור עד 50 תמונות בחינם). רק תחשבו על הפוטנציאל העצום שטומן בחובו הדבר. כל כך הרבה ערכים עתידים לזכות בתמונות באיכות הגובהה ביותר. מה שעוד יותר משמח זה שכל התמונות שנוצרות (למעט אלו שהן נגזרת ליצירה שחלה עליה זכויות) הן נחלת הכלל וניתנות לשימוש בוויקיפדיה. ומי שיש לו מעט כושר טכני ונסיון מסוים בפוטושופ, באמת, הכל אפשרי.

הנה דוגמה לשתי תמונות שיצרתי שכבר מככבות בכמה ערכים:

כמובן שלא מייד קיבלתי כאלה תמונות (למעשה קולאז' של מספר תמונות קטנות יותר), והייתי צריך לברור מבין עשרות תמונות את אלה הטובות, וגם בצעתי תיקונים ועריכה בפוטושופ. Matankic - שיחה 10:54, 16 באוקטובר 2022 (IDT)

לדעתי יש לאפשר בוויקיפדיה הצגה של תמונות כאלה רק בערכים העוסקים ביצירה של תמונות כאלה, ולאסור את הצגתן בכל ערך אחר, משום שאינן מייצגות מציאות - הן פיקציה שנוצרה באמצעות תוכנה, ובאנציקלופדיה יש להתמקד בהצגת המציאות.
גם בוויקישיתוף יש להפריד היטב בין תמונות מציאותיות לתמונות מלאכותיות. דוד שי - שיחה 16:01, 16 באוקטובר 2022 (IDT)
האם יש מדיניות בנושא של תמונות מלאכותיות או משופצות בוויקיפדיה העברית ואחרות? אני מניח שאם ידוען מבקש לפרסם בערך שלו, תמונה (עם ז"י) לאחר שעברה שיפוץ פנים בפוטושופ, התמונה לא נפסלת (אולי למעט חריגים) אגסי - שיחההטיות יש לתקן 16:21, 16 באוקטובר 2022 (IDT)
לא ברור לי כיצד הצגת תמונה מלאכותית אינה משקפת מציאות. תמונה מעבירה מסר או רעיון, ועם בינה מלאכותית ניתן להשיג אותם באופן טבעי ביותר בעזרת תיאורים מילוליים. במובן מסוים, כל תמונה היא משהו מלאכותי. אני זוכר שבעבר היה דיון דומה בערך יואל גמליאל, כשהתמונה הקודמת היה מטושטשת ולא מכבדת לנבחר ציבור - לבסוף נשראה התמונה ה'מלאכותית'. אני חושב שלערך אסטתי יש תפקיד חשוב ביותר. הוא מצית את הדמיון. כל עוד הוא זהה למציאות. Matankic - שיחה 18:27, 16 באוקטובר 2022 (IDT)
אפשר להציג תמונות כאלו גם בערכים על יצירות בדיוניות, פנטזיה ומדע בדיוני. – ד"ר MathKnight (שיחה) 18:30, 16 באוקטובר 2022 (IDT)
חיפשתי אסנטי בלאק: יצא מצחיק... [7] [8]‏... 87.69.242.88 23:20, 16 באוקטובר 2022 (IDT)

פתחתי דיון בנושא במזנון. אי אפשר לעצור את הקדמה. אני מניח גם כאשר הומצאה המצלמה נשמעו טענות דומות נגד. מוזמנים להביע את דעתכם שם בתקווה שנגבש מדיניות ברורה בנושא. Matankic - שיחה 21:19, 16 באוקטובר 2022 (IDT)

בעקבות המצאת הסכין נוצר הציווי "לא תרצח", וטענת הדוקרים ש"אי אפשר לעצור את הקדמה" לא התקבלה. יש להשתמש בקדמה בתבונה. דוד שי - שיחה 06:23, 17 באוקטובר 2022 (IDT)
אני מסכים עם העמדה שהציג דוד שי. לא לעניין להשתמש כאן בתמונות מלאכותיות. יש בוויקיפדיה כמובן שימוש באיורים בשביל להמחיש דברים מסוימים אבל האיור נראה כמו איור. תמונה נראית כמו הדבר האמתי וזה המדרון החלקלק. אם צריך מדיניות, אפשר לאמץ את המדיניות של כתבי עת מדעיים, שמחייבים לפרט גם בתמונות "רגילות" אם הן עברו עיבוד כלשהו שעשוי לשנות את מה שרואים, ולאסור שימוש בתמונה פיקטיבית. Reuveny - שיחה 13:01, 17 באוקטובר 2022 (IDT)
לדעתי הבעיה אינה הצגת תמונות כאלה או אחרות, אלא הדרך בה הן מוצגות. אני חושב שצריך לתת את המידע לצופה, תמונה, תמונה משופצת, תמונה מלאכותית - הכיתוב המתאים לכל תמונה. בברכה. ליש - שיחה 13:14, 17 באוקטובר 2022 (IDT)

אסיים באמרתו של גלילאו 'ואף על פי כן נוע תנוע', שבעקבותיה נזרק למאסר. הקדמה כבר כאן, וצריך ללמוד להכיל אותה. הביטולים הגורפים של התמונות שהוספתי לערכים, וההקבלה לסכין ו'לא תרצח', מעידה בעיקר על חוסר בקיאות בנושא. מפה והלאה, וגם לאחר השתלחות בריונית של אחד הוויקיפדים בי, אצא מהדיון בעניין ואשאיר לקהילה לגבש את עמדותיה. Matankic - שיחה 15:00, 17 באוקטובר 2022 (IDT)

יש להתיר ככל שהתמונה תורמת לערך ללא קשר אם היא "אמיתית" או "מלאכותית". אך יש לציין "(תמונה מלאכותית)" או נוסח דומה. 87.69.242.88 15:13, 17 באוקטובר 2022 (IDT) (ויקיפד ותיק מאוד שפרש).
Matankic, אתה לא גלילאו, העורכים המתנגדים לדעתך אינם האפיפיור, והאפשרות ליצירת תמונות מפוברקות שנראות כמו צילום אמיתי ממש איננה "קדמה". Reuveny - שיחה 17:37, 17 באוקטובר 2022 (IDT)
תמונות יפות מאוד שלדעתי יהיה נהדר אם ישולבו בערכים. גופיקו (שיחה) 10:11, 18 באוקטובר 2022 (IDT)
מה דעתך על תמונה שבה איתמר בן גביר עומד בין מאיר כהנא לברוך גולדשטיין והם נושאים את השלט "מוות לערבים"? אין קושי לייצר גם תמונה כזו, באיזה ערך תמליץ לשלב אותה (עם המילה "אילוסטרציה" או בלעדיה)? דוד שי - שיחה 17:02, 19 באוקטובר 2022 (IDT)
למה ליצור אילוסטרציה כשיש תמונה של יצחק רבין לוחץ יד ליאסר עראפת?
ביבי עוד העז להתנצל.
קובץ:Assassination of Prime Minister Yitzhak Rabin, 1995 X Dan Hadani Archive.jpg המאו"ר - שיחה 17:08, 19 באוקטובר 2022 (IDT)
בוא נתחיל מציור מלאכותי באיכות טובה של מאיר כהנא. זה כבר ישפר את הערך עליו. Tzafrir - שיחה 19:00, 19 באוקטובר 2022 (IDT)
שלט עם מידע שגוי על בית הקברות המוסלמי בנשר, המוצב בתוכו

שלום לכם, אני מחפשת ויקיפד שעורך גם בוויקיפדיה האנגלית שיתרגם את הערך בית הקברות המוסלמי של חיפה בנשר. גיליתי שיש בורות רבה בנושא הזה אצל רבים. היה לי ויכוח לפני שנים עם עורכת בשם חולדרה (Huldra) שעורכת בוויקיפדיה האנגלית ובוויקישיתוף שטענה שזה בית הקברות של בלד א-שייח', שזאת שטות כמובן. בית הקברות של בלד א-שייח' שוכן בשכונת תל חנן ברחוב אברהם פרץ, וניתן להשקיף עליו מגן רוסלן בקצה רחוב ששת הימים בתל חנן. ראו דיון בדף השיחה של אחת התמונות File talk:The Muslim cemetery of Haifa in Nesher 2010.jpg היא הביאה כמקור את ההיסטוריון הערבי ואליד חלידי (Walid Khalidi) שכנראה מעולם לא היה בבלד א-שייח', וגם לא התאמץ יותר מידי. לקרוא מקורות. הערבים המנהלים עכשיו מאבק על בית הקברות (קראו בערך) הציבו את השלט שבתמונה בתוך בית הקברות, השלט כולל שגיאות היסטוריות. כתבתי את המידע בתיאור התמונה, אבל חשוב לי גם שיהיה ערך בוויקיפדיה האנגלית. תודה. חנה Hanayשיחהנשר תחגוג ב-2023 מאה שנים להקמתה 07:23, 17 באוקטובר 2022 (IDT)

אבל בערך בית הקברות המוסלמי של חיפה בנשר, מסופר על לוויית הטרוריסטים עז א-דין אל-קסאם וחבר מרעיו, ובמקורות בני הזמן לאירועים הללו (מנובמבר 1935), בעיתון דבר, והפלסטיין פוסט, כתוב במפורש כי ההלוויה נערכה "בבית הקברות בילד א-שייך" ו-"at the cemetery at Balad el-Sheikh".
האם יש קברים נוספים בשכונת תל חנן, מלבד קבר השייח' הגדול שם? האם השטח הזה אכן שימש כבית קברות פעיל בתקופת המנדט?
אגב, בכתבה הזאת בעיתון דבר (25 באפריל 1948) כתוב שתושבי הכפרים בלד א-שייח', חוואסה ויאג'ור "פונו מתושביהן" (ברוח לשונה של מרב מיכאלי).
בכתבה הזאת בעיתון דבר (31 באוקטובר 1948), יש תיאור קצר של חיי היומיום בסביבת הכפר הזה לפני 1948: "בלד אל-שייך – זה קן המתנקשים והמרצחים הידוע. מי שעבד במקום זה זוכר את ההרגשה כל פעם שהתקרב לישוב-שכן זה: הנה קללה תנסר בחלל האויר, הנה מטר אבנים יוטח על הראש מידי הפרחחים, ולפעמים – גם יריה ממש אל האבטובוס. ועתה, 'קרית השייך', שמה תל-חנן... באה הרווחה, הילדים משחקים בחצרות מאושרים, כי על כן באו אל המנוחה ואל הנחלה... לא עוד קן-מרצחים, כי אם פינת שלום, תל-חנן". תיאור זה הולם במדויק את חיי היומיום של אחינו היהודים ביהודה ושומרון ובירושלים, בתקופות השלוות יותר. לא נותר לנו אלא לאחל גם למתנחלים היהודים באזורים הללו, את אותו הפתרון ואותו השלום שבאו ב-1948 על המתנחלים היהודים בנשר ובהתנחלויות האחרות שהוקמו סביב העיר חיפה. Liadmalone - שיחה 12:55, 17 באוקטובר 2022 (IDT)
כתבתי ברור מאד שבית הקברות של בלד א-שייח נמצא בשכונת תל חנן, וזה בית הקברות של חיפה, לכן אל-קאסם החיפאי נקבר בו. ביקשתי עזרה לתרגום הערך, לא דיון. קראת בכלל את הערך? חנה Hanayשיחהנשר תחגוג ב-2023 מאה שנים להקמתה 14:46, 17 באוקטובר 2022 (IDT)
קראתי מה שכתבת, אבל חיפשתי עיגון לכך במקורות שבערכים הרלוונטיים ולא מצאתי. בערך תל חנן לא כתוב דבר על בית הקברות מלבד הכיתוב שתחת התמונה של קבר השייח', והקישור למקור לכך, שבור כרגע. קראתי את הערך על בית הקברות של חיפה ותקופת פעילותו הקצרצרה (1934–1938). המקורות בני הזמן לבית הקברות הזה, משנת 1935, מתייחסים אליו כאל בית הקברות בבלד א-שייח', גם אם היה מיועד לתושבי חיפה. מאחר שמדובר באדמות הקדש מוסלמי, יש לשאול את השאלה האם בכלל יש משמעות לכך, שבית הקברות יועד לתושבי חיפה. כלומר, האם זה אומר שתושבי הכפרים בסביבה לא יכלו להיקבר בו בשל כך? ואם כן נקברו בו, מדוע שלא יכנו אותו בית הקברות של בלד א-שייח', אם הכפר הזה היה היישוב הסמוך אליו ביותר? זו הסיבה שנדרש דיון. אם מישהו יתנדב לתרגם את הערך לאנגלית, הוא יצטרך לספק מקורות לכך שזה לא היה בית הקברות של/ב בלד א-שייח', וכרגע אין כאלה. ומה לדעתך יקרה כשהעורכים הפלסטינים ועוזריהם בויקיפדיה האנגלית יגיעו לבקר בערך החדש? כל מה שאת רוצה שיהיה כתוב, ייזרק לפח, ובמקום זאת ייכתב בדיוק מה שמציבי שלט המחאה טוענים. זאת העזרה שלי לפני הכניסה לגוב האריות. את רוצה קודם להגיע לשורשה של אי הבהירות, או להישאר צודקת בעברית ומשוחזרת באנגלית? Liadmalone - שיחה 16:01, 17 באוקטובר 2022 (IDT)
נו די. בלד א-שייח' הוקמה במאה ה-16. זה בית קברות שהוקם ב-1934 לתושבי חיפה. אני מתכננת לכתוב ערך על בית הקברות של בלד א-שייח' ועל קבר השייח', סטודנטים בקורס שימור וארכיון בפקולטה לארכיטקטורה בטכניון עשו 3 עבודות על העיר נשר לכבוד 100 שנים לנשר, אחת מהן על קבר השייח' מהמאה ה-16 ויש לי אישור להשתמש בעבודות שלהם בוויקיפדיה. לא מתכוונת לדון איתך יותר על הערך. אם אינך מוכן לתרגם את הערך לאנגלית, אז הנח לי בבקשה. תודה חנה Hanayשיחהנשר תחגוג ב-2023 מאה שנים להקמתה 16:08, 17 באוקטובר 2022 (IDT)
"נו די" יעבוד מצוין בדף השיחה באנגלית. בהצלחה למתרגם. Liadmalone - שיחה 17:16, 17 באוקטובר 2022 (IDT)

מתי הייתה הקואליציה הכי גדולה אי פעם?[עריכת קוד מקור]

למען ויכוח חשוב מאוד בטוויטר. אשמח אם מישהו יסייע לי למצוא מה הייתה הקואליציה הגדולה אי פעם בישראל, הממשלה הכי גדולה, והמפלגה שקיבלה הכי הרבה מנדטים פיטר פן - שיחה 🍂 00:17, 21 באוקטובר 2022 (IDT)

פיטר פן, המערך עם גולדה מאיר 63 בממשלת ישראל הארבע עשרה, והקואליציה הגדול מנתה 111 במלחמת ששת הימים שבממשלת ישראל השלוש עשרה. המאו"ר - שיחה 00:55, 21 באוקטובר 2022 (IDT)
כדי לבדוק את זה מתוך סקרנות עברתי על ערכי הממשלות וגיליתי שאין אחידות בין הערכים, מי שמעוניין לשפר את המצב מוזמן לעבור על הערכים. המאו"ר - שיחה 00:56, 21 באוקטובר 2022 (IDT)
ממשלת ישראל העשרים ואחת וממשלת ישראל העשרים ושלוש. Liadmalone - שיחה 01:29, 21 באוקטובר 2022 (IDT)
Liadmalone אתה צודק בעת ההקמה. המאו"ר - שיחה 01:30, 21 באוקטובר 2022 (IDT)
השאלה היתה לגבי המפלגה שקיבלה הכי הרבה מנדטים. כלומר בבחירות. ולכן התשובה 63 לא נראית נכונה. המערך קיבל ב-1965 הבחירות לכנסת השישית 45 מנדטים, וב-1969 הבחירות לכנסת השביעית 56 מנדטים. Liadmalone - שיחה 01:41, 21 באוקטובר 2022 (IDT)
מפלגה לא מקבלת מנדטים, אלא רשימה, שנבחריה הם סיעה בכנסת. 87.69.242.88 14:09, 24 באוקטובר 2022 (IDT)
אבל כל זה היה פעם, כשמדינת ישראל היתה דמוקרטיה למופת. שלטה בה מפלגה אחת גדולה, וראש הממשלה שלה היה נבחר למעשה על ידי חברי המרכז של המפלגה הזאת. Liadmalone - שיחה 01:46, 21 באוקטובר 2022 (IDT)
דבר ראשון תודה רבה לעונים. עכשיו מצאתי שעם כיהונה של ממשלת ישראל השלושים ושתיים היו בה 30 שרים. הייתה ממשלה שמנתה יותר? פיטר פן - שיחה 🍂 02:31, 21 באוקטובר 2022 (IDT)
ובלי קשר, למי שלא קרא, ממליץ לקרוא את "שיאים בכנסת" באתר הכנסת. (הם אמנם לא מתייחסים לשיאים שנידונים פה אבל יש שם דברים מעניינים) פיטר פן - שיחה 🍂 02:33, 21 באוקטובר 2022 (IDT)
יש לך זיכרון ממש קצר. בממשלת ישראל השלושים וחמש היה מספר יפה ועגול של 35 שרים (וזה בלי להחשיב סגני שרים). Tzafrir - שיחה 08:25, 21 באוקטובר 2022 (IDT)
אה נכון כמה שחפרו על זה פיטר פן - שיחה 🍂 10:29, 21 באוקטובר 2022 (IDT)
אז לסיכום.
פיטר פן - שיחה 🍂 10:33, 21 באוקטובר 2022 (IDT)
המערך הייתה רשימה שהורכבה משתי מפלגות: מפלגת העבודה ומפ"ם. בסוף הכנסת השישית היו למערך 63 חברי כנסת, מהם 55 (כתוב 54, אני ספרתי 55) חברי מפלגת העבודה. זו הייתה המפלגה הגדולה ביותר. Tzafrir - שיחה 10:49, 21 באוקטובר 2022 (IDT)
Tzafrir כבר דנו בזה למעלה, היא לא נבחרה. המאו"ר - שיחה 13:25, 21 באוקטובר 2022 (IDT)
המערך אינו מפלגה. 87.69.242.88 14:12, 24 באוקטובר 2022 (IDT)
שגיאה בשאלה: מפלגות לא רצות לכנסת, אלא רשימות. לאחר בחירות – האנשים שנבחרו מטעם רשימה מסוימת מהווים סיעה, שיכולה להתפרק או להתאחד. בכנסת יש סיעות. 87.69.242.88 14:07, 24 באוקטובר 2022 (IDT)
צודק, הטעות בשאלה פיטר פן - שיחה 🍂 14:31, 24 באוקטובר 2022 (IDT)