פסטיבל המתים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מנחת פרחים על הקברים, יום המתים 2014

פסטיבל המתים או חג האבות הקדמונים[1] מתקיים על ידי תרבויות רבות ברחבי העולם, לכבוד או להכרה של בני הקהילה שנפטרו, בדרך כלל לאחר הקציר באוגוסט, ספטמבר, אוקטובר או נובמבר.

בתרבויות רבות נערך בסוף אוקטובר ובתחילת נובמבר פסטיבל המתים, שנמשך עד 3 ימים; דוגמאות שנוהגות כך כוללות את הפרואנים, תושבי האוקיינוס השקט, תושבי איי טונגה, הפרסים הקדומים, הרומאים הקדומים והמדינות הצפוניות באירופה.[1] בדת האינקה כל חודש נובמבר הוא 'Ayamarca', שמתורגם לפסטיבל המתים.

הפסטיבל בעולם[עריכת קוד מקור | עריכה]

פסטיבל העגלות המצרי העתיק התקיים בתחילת אוגוסט (וכונה כ"ת'וט" בשפה הקופטית), כאשר אנשים השאירו סירות קטנות על נהרות כדי לזכור את מותו של אוסיריס וכדי לכבד את הנפטרים במסע שלאחר המוות שלהם.[2] במאה ה-21 המסורת באירופה היא חגיגת ליל כל הקדושים. בין היתר, סברו כי פסטיבל המתים הוא זיכרון פולחני של המבול שבו הלילה הראשון (ליל כל הקדושים), מתאר את רשעות העולם לפני המבול. בלילה השני חוגגים הניצולים ששרדו את המבול ואת הלילה האחרון חוגגים אלה שיאכלסו מחדש את כדור הארץ.[3]

במנהג הבודהיסטי-יפני הפסטיבל שמכבד את רוחם של אבותיהם מכונה פסטיבל אובון והוא מתקיים ביולי או באוגוסט.[4] פסטיבל שנתי זה מתחיל במשתתפים שנוהרים לעבר האוקיינוס עם מתנות, מסרים ופנסים מוארים עבור הנפטרים. כל המתנות הללו נמצאות בסירות קטנות אשר מושטות במים בחצות אותו היום.[5] הפסטיבל הבודהיסטי-סיני נקרא פסטיבל רפאים. עבור ההינדים, הטקס שנעשה עבור האבות הקדמונים שלהם נקרא פיטרי פקשה. הוא מבוסס על לוח השנה הירחי ההינדי והתקופה שלו נמשכת 15 יום ומסתיימת לקראת סוף ספטמבר. בנפאל, הפסטיבל הפופולרי של גאי ג'טרה מציין ומכבד את הנפטרים.

הכנסייה הרומית-קתולית חוגגת שלושה ימים של תקופת האלוומס בין 31 באוקטובר ל-2 בנובמבר ומציינת את ערב כל הקדושים, יום כל הקדושים ואת יום כל הנשמות.

במקסיקו חוגגים את יום המתים; החג הוא חג מקסיקני המוקדש לזכרם של אבות המשפחה שהלכו לעולמם. החג נחוג ביום הראשון והשני של חודש נובמבר, באותו מועד בו חלים יום כל הקדושים ולאחריו יום כל הנשמות של הכנסייה הנוצרית קתולית. החג נחוג בעיקר במקסיקו, באזורים בהם קיימת קהילה מקסיקנית גדולה בארצות הברית, בפיליפינים, במדינות אחרות באמריקה הלטינית ובברזיל. בחג זה נהוג לבקר בבתי הקברות ובכנסיות, ולהביא נרות ופרחים לקברי אבות המשפחה. על אף נושא החג, אין זה חג עגום והוא נחוג באווירה של קרנבל, בדומה לליל כל הקדושים האמריקאי.[6]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פסטיבל המתים בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 Smyth, Charles Piazzi (1867). Life and Work at the Great Pyramid During the Months of January. Edmonston and Douglas. pp. Page 372. Festival of the Dead.
  2. ^ Grajetzki, Wolfram; Quirke, Stephen. "Festivals in the ancient Egyptian calendar". Digital Egypt for Universities. University College London. נבדק ב-31 באוקטובר 2015. {{cite web}}: (עזרה)
  3. ^ Olcott, William Tyler (1911). Star Lore of All Ages. The Knickerbocker Press. pp. 413.
  4. ^ Yanagita. ""When" is Obon?". Spiritual dance in Midsummer Night. bonodori.net. אורכב מ-המקור ב-20 בפברואר 2012. נבדק ב-31 באוקטובר 2015. {{cite web}}: (עזרה)
  5. ^ Spann, Minnie (Summer 1906). "The Bon or Festival of the Dead". Christian Observer. 94.
  6. ^ Day, Frances Ann. Latina and Latino Voices in Literature. Greenwood Publishing Group.