תחליף חלב

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תחליף חלב
חלב אורז
חלב אורז
צבע לבן
טעם בהתאם לרכיבים שמהם מופק תחליף החלב
דייסה עם גרנולה ופירות יער על בסיס חלב סויה

תחליף חלב הוא משקה בגוון לבנבן הדומה לחלב פרה. קיימים שלושה סוגים עיקריים של תחליפי חלב: חלב צמחי, מלבין קפה ותרכובת מזון לתינוקות.

אנשים נזקקים לתחליפי חלב במצבים כגון רגישות ללקטוז המצוי בחלב, או אלרגיה לחלב. גם טבעונים צורכים תחליפי חלב ונמנעים מחלב מן החי.

שימוש בתחליפי חלב נעשה גם במקרים של צורך בהפרדת חלב ובשר מטעמי כשרות.

השימוש בחלב צמחי התפתח במהלך ההיסטוריה במיוחד במדינות מחוץ לעולם המערבי, בהן בני אדם צרכו באופן מסורתי חלב צמחי במשך מאות או אלפי שנים, בין השאר מפני שבמדינות אלה שכיחה יותר הרגישות ללקטוז. באירופה ובארצות הברית, לעומת זאת, צרכו בעיקר חלב פרה.

תחליפי החלב כוללים פחות שומן רווי, ואינם כוללים כולסטרול ולקטוז. לעיתים מוסיפים לתחליפי חלב רכיבים תזונתיים כמו ויטמין B12 או סידן, כדי להעשיר את ההרכב התזונתי כך שיהיה דומה יותר לחלב פרה[1][2].

בתחליפי החלב ניתן להשתמש להכנת גבינה טבעונית, גלידה, שמנת צמחית, יוגורט ועוד.

סוגים[עריכת קוד מקור | עריכה]

חלב צמחי[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – חלב צמחי

כיום נפוצים סוגים שונים של משקאות חלב צמחי, כאשר הנפוצים בהם הם חלב סויה, חלב שקדים, חלב קוקוס, חלב אורז וחלב שיבולת-שועל. עם זאת, קיימות תקנות האוסרות על השימוש במילה "חלב" למשקאות אלה, כדי לא ליצור בלבול עם חלב פרה. חלב צמחי משמש גם כבסיס להכנת יוגורט, גבינה, גלידה, מעדני חלב, קינוחים ומוצרים דומים.

חלב קוקוס וחלב שקדים נמצאים בשימוש מאות או אלפי שנים. בשנת 1200 נעשה לראשונה שימוש באנגלית במילה "חלב" לתיאור משקאות מן הצומח. חלב קוקוס משמש כמרכיב מסורתי במטבחי דרום-מזרח אסיה והאיים הקריביים. חלב שקדים היה נפוץ במזרח התיכון, ומוזכר בספרי בישול מוסלמיים מהמאה ה-13 ואילך, ובימי הביניים הפך לפופולרי גם באירופה, ובספרי מתכונים מאנגליה מאותה תקופה קיימים מתכונים לפודינג אורז ועוף ברוטב קארי בהם משתמשים בחלב שקדים. חלב שקדים מוזכר גם בשולחן ערוך, שם מצוין שאם מכינים תבשיל בשרי עם חלב שקדים אז יש לשלב בו כמה שקדים משיקולי מראית עין.

חלב סויה ושאר סוגי החלב הצמחי הם המצאה מודרנית. בסין החלו לייצר משקה שהופק מפולי סויה במהלך המאה ה-14, אך הוא היה מאוד דליל ונועד לשימוש רפואי, ורק בשלב מאוחר יותר הוא התפתח לחלב סויה המוכר בימינו. בשנת 1897 הגדירה מחלקת החקלאות של ארצות הברית את המוצר "חלב סויה" (השם המקורי היה "חלב פולי סויה"), ובשנת 1910 נפתח בקולומב, צרפת, המפעל הראשון בעולם שייצר חלב סויה באופן תעשייתי.

מלבין קפה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מלבין קפה (אנ') נועד לשמש כתחליף לחלב בקפה או במשקאות חמים אחרים. מלבין קפה יכול להיות חלבי או פרווה (לא חלבי). מלביני קפה יכולים להיות נוזליים או באבקה. אבקת מלבין קפה אינה זקוקה לקירור ולכן נוחה יותר לאחסון. חלק ממלביני הקפה מכילים חומר ממתיק, כמו סוכר או תחליף סוכר, ולעיתים טעמים נוספים כמו וניל או אגוזי לוז. בדומה למוצרי מזון מעובד אחרים, קיימות למלבין קפה גרסאות דלות קלוריות או דלות שומן.

תרכובת מזון לתינוקות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – תרכובת מזון לתינוקות

תרכובת מזון לתינוקות מיועדת לשמש כתחליף חלב להזנת התינוק במקרים בהם לאם לא מתאפשר להניק את התינוק ולספק לו חלב אם, בשל בעיה בריאותית או תפוקת חלב נמוכה, או כאשר האם מעדיפה לא להניק מסיבות שונות.

תרכובות אלו מבוססות על חלב פרה או חלב צמחי. בכל אחד מהמקרים התרכובת מועשרת ברכיבים תזונתיים, בהם תערובת של ויטמינים ומינרלים, החיוניים לצמיחתו ובריאותו של התינוק.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא תחליף חלב בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]