לדלג לתוכן

האסון בתל א-סולטאן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף תקרית תל א-סולטאן)
ערך זה עוסק באירוע אקטואלי או מתמשך
הנתונים בנושא זה משתנים במהירות או בהתמדה, ועל כן ייתכן שהם חלקיים, לא מדויקים או לא מעודכנים.
ערך זה עוסק באירוע אקטואלי או מתמשך
הנתונים בנושא זה משתנים במהירות או בהתמדה, ועל כן ייתכן שהם חלקיים, לא מדויקים או לא מעודכנים.
תקרית תל א-סולטאן
סוג תקיפה אווירית וסיכול ממוקד
מקום מחנה תל א-סולטאן
תאריך 26 במאי 2024
תוקף ישראלישראל ישראל
יעדים בכירים ב"מטה הגדה" של ארגון הטרור חמאס
תוצאות שני מחבלים נהרגו, ומחבלים נוספים.[דרוש מקור][דרושה הבהרה] עשרות פלסטינים נספו בשרפה שפרצה בעקבות התקיפה.
אבדות לפחות 45 פלסטינים, מתוכם מספר מחבלים.
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אסון תל א-סולטאן התרחש ב-26 במאי 2024, במהלך קרב רפיח, כשחיל האוויר הישראלי הפציץ מכונית שבה היו שני מחבלים ב"מטה הגדה" של ארגון הטרור חמאס. כתוצאה מכך התלקחה אש באוהלי עקורים בתל א-סולטן שברפיח, ונספו כ-50 פלסטינים.[1] בצה"ל מעריכים שהשריפה פרצה בשל מחסן נשק של חמאס שהתפוצץ מרסיס שניתז ממקום התקיפה. אירוע זה קיבל הדים בינלאומיים, בצל החלטת בית הדין הבין-לאומי בהאג ב-24 במאי, שהורתה על הפסקת התמרון ברפיח, בעקבות תלונת דרום אפריקה נגד ישראל בגין רצח עם.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערכים מורחבים – קרב רפיח (2024), תלונת דרום אפריקה נגד ישראל בגין רצח עם

במסגרת התמרון הקרקעי ברצועת עזה במלחמת חרבות ברזל, ב-6 במאי 2024 החלו כוחות צה"ל לתמרן גם במרחב רפיח. התמרון החל בשכונות המזרחיות של רפיח ובצד הפלסטיני של מעבר רפיח, שנכבש בידי כוחות צה"ל בתחילת התמרון. בהמשך התרחב התמרון לשכונות המרכזיות ואף המערביות של רפיח. נכון ל-23 במאי 2024 נהרגו 200 מחבלים ברפיח.

בעקבות תלונתה של דרום אפריקה לבית הדין הבינלאומי בהאג על ישראל בטענה לרצח עם ברצועת עזה, ב-24 במאי 2024 קיבל בית הדין החלטה, ברוב של 13 מול 2, להורות לישראל לחדול מהתמרון ברפיח. בנוסף, הופעלו לחצים בינלאומיים על ישראל, טרם התמרון ברפיח ובמהלכו, לחדול מהתמרון. כל אלו הובילו לבחינה מדוקדקת בינלאומית של הפעילות הצבאית הנעשית במסגרת התמרון ברפיח.

כשבוע לפני האירוע פיזר מטוס של חיל האוויר הישראלי פתקים עם הוראה לתושבי מספר שכונות במזרח העיר לעבור למקלטים בדיר אל באלח, או לאזור ההומניטרי בשכונת תל א סולטאן שבמערב העיר, דרך כביש החוף[2].

ההתרחשות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשעות הערב של 26 במאי 2024 הפציץ כלי טיס של חיל האוויר הישראלי, בהכוונה מודיעינית של אמ"ן ושב"כ, צריף פח במחנה עקורים בשכונת תל א סולטאן ברפיח. בהפצצה נהרגו אנשי חמאס וביניהם יאסין רביע, ראש "מטה הגדה" של חמאס, וח'אלד נג'אר, בכיר במטה הגדה, שניהם ריצו מאסרים ממושכים בישראל בגין רצח ישראלים במסגרת טרור, ושוחררו לרצועת עזה במסגרת עסקת שליט.

ההפצצה בוצעה במחנה העקורים "מחנה השלום הכוויתי 1" שהוקם על ידי כווית בינואר 2023 שבו שורות צפופות של צריפי פח מאורכים. מסביב לנקודה שהופצצה היו גם אוהלים רבים ובהם משפחות עקורים.

חלקים מהטילים ששוגרו ניתזו לצריפים אחרים ובין האוהלים, גרמו פציעות קשות והבעירו דליקה. על פי תחקיר הארץ גם אילו לא הייתה פורצת אש היו נפגעים רבים[3].

לפחות 50 פלסטינים נספו, גברים, נשים וילדים, ו-240 נפצעו[4][1].

בצה"ל דבקו בטענה כי לא ידעו שבצריפים ובאוהלים הצמודים ליעד התקיפה שהו עשרות אזרחים. בנוסף אמרו שנעשה שימוש בטילים מדויקים במשקל 17 ק"ג, שהם הקטנים ביותר שמטוסי הקרב יכולים לשגר, ולא אמורים לגרום נזק היקפי גדול[5]. על פי הכיתוב על שברי הטילים במאהל קבע תחקיר הוושינגטון פוסט שאלה טילים מסוג SDB GBU-39 מתוצרת ארצות הברית[6]. מדובר בפצצות השוקלות 113 ק"ג כל אחת, כאשר 17 ק"ג זה רק מטען הנפץ של כל פצצה[7]. דובר מחלקת המדינה של ארצות הברית אמר כי התקיפה בוצעה "באמצעות הפצצה הקטנה ביותר בארסנל של צה"ל, במטרה לפגוע במחבלים"[8], חלקים ממנה הגיעו למאהל במרחק מטרים ספורים.

כמו כן צה"ל טען שהמחנה איננו באזור ההומניטרי כפי שהוגדר באותה עת, ונמצא במרחק של 1.7 קילומטר ממנו. אך תושבי המחנה לא הצטוו לעזוב אותו כפי שהצטוו תושבים בשכונות המזרחיות, וגם מחנה העקורים הקרוב במתחם האו"ם לא פונה.

בצה"ל העלו השערה שהדליקה פרצה בעקבות פיצוצי משנה של אמל"ח שהיה בקרבת מקום והתפוצץ מחמת התקיפה. ההשערה התבססה על הקלטה של שיחת טלפון בין שני עזתים, בה אחד הדוברים אומר שבמבנה שהותקף היה מחסן תחמושת[9][10] כמו כן תועדו פיצוצי משנה שלדברי דובר צה"ל מעידים על הימצאות אמל"ח במקום.[11][12] בנוסף שיערו בצה"ל שזיהו מה שנראה כבורות שיגור טילים 47 מטרים מנקודת התקיפה, אך בצידו השני של המחנה[3].

רבים מהפליטים הגיעו מבית לאהיא בעקבות המלחמה בצפון הרצועה. בתוך שלושה ימים פונה המחנה ופונה גם מחנה העקורים במתחם האו"ם[3][13].

בעקבות האסון[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעקבות האסון החלו גינויים לתקיפה הישראלית, והאשמת ישראל בטבח שהיא מבצעת באוכלוסייה האזרחית ברצועת עזה. באוניברסיטה העברית בירושלים נערכה הפגנה פרו-פלסטינית "נגד ההשמדה והטבח בעזה", ביוזמת תא חד"ש באוניברסיטה[14]. גם בחיפה התקיימה הפגנה של ערבים ישראלים בעקבות מה שכונה בפי המפגינים "הטבח ברפיח"[15].

אלג'יריה הגישה למועצת הביטחון של האו"ם טיוטת הצעת החלטה שתורה לישראל להפסיק את המבצע ברפיח[16].

ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, אמר כי מדובר ב"תקלה טראגית" והביע צער על מותם של בלתי מעורבים, למרות מאמציהם של חיילי צה"ל להימנע מכך ככל האפשר[17].

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 A. B. C. News, Israel-Gaza updates: Death toll in Rafah airstrike rises to 50: Action Aid UK, ABC News (באנגלית)
  2. ^ https://x.com/MyLordBebo/status/1796183561529163799 הוראות לתושבים לעבור למקלטים המוכרים ולאזורים ההומניטריים]
  3. ^ 1 2 3 תצלומי לוויין מראים: התקיפה שבה נהרגו עשרות ברפיח כוונה למתחם צריפים צפוף, באתר הארץ, ‏3 ביוני 2024
  4. ^ אתר למנויים בלבד ניו יורק טיימס,, "איזה אוהל יכול להגן עלינו מפני טילים ופגזים?": לניצולי התקיפה ברפיח כבר אין לאן ללכת, באתר הארץ, 27 במאי 2024
  5. ^ אתי בלומנטל, צה"ל על התקרית ברפיח: נגרמה מפיצוץ משנה של אמל"ח, באתר כאן 11, ‏28 במאי, 2024
  6. ^ Experts say Israel used U.S.-made bomb in deadly Rafah strike, הוושינגטון פוסט, ‏29 במאי 2024
  7. ^ Israel could have used smaller weapons against Hamas to avoid deaths in Gaza tent fire, experts say, AP News, ‏2024-05-30 (באנגלית)
  8. ^ ישראל גראדווהל, ‏"הפצצה הקטנה ביותר בארסנל של צה"ל" | גיבוי אמריקני לצה"ל, באתר כיכר השבת, 28 במאי 2024
  9. ^ הערכה בצה"ל: תחמושת חמאס גרמה להרס הרב ברפיח | אלו הראיות | ישראל היום, באתר www.israelhayom.co.il, ‏2024-05-28
  10. ^ דובר צה"ל: מסתמן - אמצעי לחימה של חמאס הם שגרמו לשריפה במחנה העקורים ברפיח, באתר ‏מאקו‏, 28 במאי 2024
  11. ^ דובר צה"ל: מסתמן - אמצעי לחימה של חמאס הם שגרמו לשריפה במחנה העקורים ברפיח, באתר ‏מאקו‏, 28 במאי 2024
  12. ^ איתי בלומנטל, צה"ל על התקרית ברפיח: נגרמה מפיצוץ משנה של אמל"ח, באתר כאן – תאגיד השידור הישראלי, 28 במאי 2024
  13. ^ ‘Bodies everywhere’: the horrors of Israel’s strike on a Rafah camp, הגרדיאן, ‏29 במאי 2024
  14. ^ תיעוד: הפגנה פרו פלסטינית באוניברסיטה העברית, באתר ערוץ 7, 28 במאי 2024
  15. ^ אתר למנויים בלבד כתבי "הארץ", צה"ל: שני כטב"מים ששוגרו ממזרח ייורטו; עצורים בהפגנה נגד המלחמה בחיפה, באתר הארץ, 27 במאי 2024
  16. ^ ברק רביד‏, אלג'יריה הפיצה למועצת הביטחון טיוטה המורה לישראל להפסיק את המלחמה ברפיח, באתר וואלה‏, 29 במאי 2024
  17. ^ כתבי ynet, זעזוע בעולם מהאסון ברפיח: "הכול עלה באש, הילדים צרחו". חקירה עצמאית בצה"ל, באתר ynet, 27 במאי 2024