אורק

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פסל של אורק על פי משחק האסטרטגיה וורהאמר
איור של אורק
פסל של אורק על פי סדרת "הארץ התיכונה".

אורק (לטינית: Orc[דרושה הבהרה]) הוא יצור בדיוני רשע, המופיע בספרי פנטזיה ובמשחקי תפקידים. משמעות המילה "אורק" בלטינית היא שד או יצור השייך לעולם השאול. המונח השתרש במאה העשרים בזכות סיפורי הארץ התיכונה של ג'.ר.ר. טולקין, אשר תיאר את האורקים כחיילי כוחות הרשע הצבאיים של סאורון, שר ואדון האופל. "אורק" משמש לעיתים כמילה נרדפת לגובלין.

מקור המילה "אורק"[עריכת קוד מקור | עריכה]

במיתולוגיה הרומית היה אורקוס שם נרדף לפלוטו, אל השאול. נראה שהשם אורקוס התייחס לצדדים האכזריים והמענישים של אל זה.

פליניוס הזקן תיאר אורקים כמפלצות ים גדולות שיניים. המשורר האיטלקי לודוביקו אריוסטו נתן את השם "אורק" למפלצת הים אשר שבתה את העלמה אנג'ליקה, ושבה נלחם הגיבור רוג'רו, רכוב על גבי היפוגריף. ממפלצת זו נגזר שמו של הדולפין הטורף "אורקה" הידוע גם כ"לווייתן קטלן".

במיתולוגיה של ויליאם בלייק ניתן השם "אורק" למפלצת דמוית אנוש, בעלת מאפיינים חיוביים דווקא.

במלחמת רוסיה-אוקראינה (2022), האוקראינים נוהגים לקרוא לרוסים "אורקים".

האורק אצל טולקין[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'.ר.ר. טולקין חידש את המושג ונתן אותו כשם לאחד הגזעים המאכלסים את הארץ התיכונה בלגנדריום שלו, כדמויי אנוש שוכני יבשה. הם מלוכלכים ומכוערים, אכזריים ואלימים, אומללים וקודרים. ביכולתם אך ורק להרוס, והם יצורים שטופי שנאה אפילו כלפי בני מינם. מקורם המוחלט של האורקים אינו ברור. בעוד שבנו של טולקין, כריסטופר טולקין, כתב בסילמריליון שהאורקים נוצרו מבני לילית שעונו ועוותו בידי מורגות', טולקין מעולם לא קבע חד משמעית מהו מקורם. מקורות אפשריים הם אכן בני לילית, אך גם בני אדם, איינור נאמנים למורגות', או אולי הכלאה של כל השלושה. לכל אחת מן האפשרויות נקודת חוזק וחולשה. בהתאם, השאלה אם האורקים הם בני אלמוות או לא היא שאלה פתוחה. אם אכן מקורם של האורקים מבני לילית או מאיינור, אזי האורקים הם בני אלמוות (שכן מורגות' לא יכול היה לשנות את גורלם), אך אם מקורם הוא מבני אדם או מהכלאה בין בני אדם לבני לילית או איינור, אז יכול להיות שהם בני תמותה. עם זאת, ניתן להרוג את האורקים בלחימה.

לאחר מפלת מורגות', הן סאורון והן סארומן בשלב מאוחר יותר השתמשו בהם כחיילים. ידוע במיוחד גזע ה"אורוק-האי", זן גדול ומפותח יותר של אורקים שהופיע במהלך העידן השלישי, אותו טיפח סאורון ומאוחר יותר נוצלו גם על ידי סארומן.

ככלל, באין שר-אופל להנהיג אותם נוטים האורקים להימלט אל מקומות מסתור ומהווים איום מועט על סביבתם. עם זאת קיימת הדוגמה של עיר האורקים גונדבד, שאינה מצייתת לתבנית זו.

בספרים מסוימים שמתארים את הארץ התיכונה האורקים נקראים גובלין, ולמרות זאת שאר הגזעים קראו להם אורקים. בשפה סינדארין נקראים אורק בשם אוֹרְךְ (ברבים: אירך).

אורקים במבוכים ודרקונים[עריכת קוד מקור | עריכה]

במבוכים ודרקונים מגלמים אורקים כמעט תמיד דמויות של נבלים ומשמשים כאחת המפלצות הבסיסיות והנפוצות במשחק (לצד שלדים אל-מתים וגובלינים). עורם ירוק ואחיד. לשחקן יש את האופציה לשחק חצי אורק, בן תערובת בין אורק לאדם, או במקרים נדירים, בין אורק לאלף. הם נחשבים לטיפשים מאוד.

אורקים בסדרת משחקי המחשב Warcraft[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסדרת משחקי המחשב המצליחה Warcraft, אשר נוצרו בידי חברת המשחקים Blizzard, האורקים משחקים תפקיד מרכזי. בעולם של וורקראפט האורקים משתייכים לסיעת ההורד לה משתייכים גם אלפי הדם, האלמתים, הטאורנים, הגובלינים והטרולים. האורקים, לפי העלילה באו מהכוכב אאוטלנד בהנהגתו של גולד'אן, המכשף האורקי הראשון. השער לאאוטלנד נוצר על ידי הקוסם העוצמתי מדיו, דרכו האורקים הגיעו לאזורות לראשונה. כשהאורקים הגיעו התחילה המלחמה הראשונה מול בני האדם, שעליה מבוסס המשחק "וורקראפט: אורקים נגד בני אדם". האורקים כמו בשאר הסיפורים עליהם (בשר הטבעות למשל) הם האויבים הנצחיים של האדם. להבדיל מהאורקים הידועים לשמצה אצל טולקין ובמבוכים ודרקונים, בוורקראפט האורקים הם יצורים מפותחים ותרבותיים, אם כי תרבותם, המבוססת על שאמאניזם, שונה מתרבות בני האנוש באזרות'. הם עשויים לחיות במושבות, וניחנים ביכולת בנייה, לחימה, אימון וכישוף, שאינה נופלת מזו של בני האדם. עורם ירוק או שחום, ובפיהם ניבים בולטים, הקטנים במעט מאלו של חזיר.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אורק בוויקישיתוף