ויקיפדיה:עריכת העמוד הראשי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

עקב הרגישות של העמוד הראשי הוא נעול (מוגן) ומורשה לעריכה רק על ידי מפעילי מערכת. אולם, ניתן לערוך מספר חלקים בו באופן נפרד. עם זאת, אנא הקפידו לבדוק את השינויים שאתם עושים מכיוון שברגע שהם יישמרו הם ייראו בעמוד הראשי.

תוכן משתנה[עריכת קוד מקור]

בעמוד הראשי קיימים מספר חלקים בהם התוכן משתנה. חלקם נערכים ידנית וחלקם משתנה באופן אוטומטי. עבור האחרונים קיימים מאגרים מוכנים מראש של תבניות שמתחלפות באופן אוטומטי בחצות לפי שעון ישראל.

לפני שתכתבו או תערכו תכנים אלה, אנא הקפידו לוודא שאתם מכירים את הנהלים ואת הנוהגים הנוגעים להם.

רענון העמוד הראשי
תבנית סוג שינוי קישור לתוכן נוכחי תוכן נוכחי
ערכים מומלצים אוטומטי תבנית:ערך מומלץ 30 באפריל 2024
מושב הקונסיסטוריה בסופיה ב-1932
מושב הקונסיסטוריה בסופיה ב-1932

הקונסיסטוריה היהודית של בולגריה הייתה מוסד מנהל אוטונומי של קהילות יהדות בולגריה, שפעל בהכרה רשמית משלטונות בולגריה בשנים 18891959. המוסד ייצג את יהודי בולגריה מול השלטון, וסיפק את צורכיהן הדתיים, הסוציאליים והחינוכיים של הקהילות השונות.

לאחר מלחמת העולם הראשונה נקבע תקנון התנהלותה של הקונסיסטוריה, וב-1927 לאחר פניות חוזרות ונשנות למשרדי הממשלה הבולגרית הוא אושר, אך רק באופן זמני, על ידי שר הדתות הבולגרי. הקונסיסטוריה פעלה להרחבת מערכת החינוך היהודית, טיפלה בסוגיית מינוי רב ראשי ובתי דין רבניים ונלחמה נגד תופעות אנטישמיות בממלכה הבולגרית. מאבק זה התגבר החל מאמצע שנות ה-30, עת התקרבה בולגריה לגרמניה הנאצית, ושיאו התנהל נגד החלתו של החוק להגנת האומה. החוק אושר בפרלמנט, ובהמשך, עם הקמתו של הקומיסריון לענייני יהודים בראשות אלכסנדר בלב, הוכפפה הקונסיסטוריה אליו ובאופן רשמי פעילותה כמעט ושותקה.

הנהגתה המשיכה בפעילות לא רשמית ונאבקה נגד תוכניות גירוש יהודי בולגריה. במאי 1943 גורשו יהודי סופיה לערי השדה וראשי הקונסיסטוריה נאסרו ונשלחו למחנה הריכוז סומוביט. ב-9 בספטמבר 1944 התחוללה ברחבי בולגריה הפיכה שהובלה על ידי חזית המולדת הבולגרית וזכתה לחסותו של הצבא האדום, אשר כוחותיו כבשו את סופיה. המגורשים ועובדי הכפייה מקרב 50,000 יהודי בולגריה שוחררו והחלו לשוב לבתיהם.

חברי המפלגה הקומוניסטית מקרב בני הקהילות היהודיות השתלטו בכוחניות על מוסדות הקונסיסטוריה ומינו חברים מטעמם להנהגתה. בהמשך, שותפו בקונסיסטוריה באופן מוגבל גם נציגי התנועות הציוניות. לאחר הקמת מדינת ישראל עלו מרבית יהודי בולגריה ארצה, והשלטון הקומוניסטי הגביל בהדרגה את פעילות הקונסיסטוריה לנושאי דת ותרבות, עד ביטולו המוחלט של מוסד הקונסיסטוריה ב-1959.

הידעת? אוטומטי תבנית:הידעת? 30 באפריל 2024
שולחן המימונה ערוך עם מאכלי החג ובמרכזו המופלטה
שולחן המימונה ערוך עם מאכלי החג ובמרכזו המופלטה
חג המימונה נחגג במוצאי שביעי של פסח, באסרו חגישראל בכ"ב בניסן ובחוץ לארץ בכ"ג בניסן), בקרב יהדות מרוקו. מקורו של החג בכך שבפסח היו נזהרים בקהילות אלה שלא לאכול מחוץ לביתם מחשש חמץ, והקפידו על חומרה זו מאוד. ולכן, מיד לאחר פסח, היו מארחים זה את זה, כדי להראות שההימנעות מהאכילה המשותפת לא הייתה מחמת איבה. המאכל המאפיין את החג הוא המופלטה שאין בה צורך בהתפחה וזמן ההכנה הקצר מאפשר את הכנתה מיד עם צאת החג, ללא חשש חמץ שעבר עליו הפסח.
היום בהיסטוריה אוטומטי תבנית:היום בהיסטוריה 30 באפריל
השבעת וושינגטון
השבעת וושינגטון
אירועים בלוח העברי אוטומטי תבנית:כ"ג בניסן
מקימי כפר עציון מקימים חומת אבנים מאבני המקום. צולם בפברואר 1944
מקימי כפר עציון מקימים חומת אבנים מאבני המקום. צולם בפברואר 1944
חדשות ואקטואליה ידני תבנית:חדשות ואקטואליה
רז הרשקו
רז הרשקו

נפטרו לאחרונה: מיכאילו פומנקו, יהודה תג'ר, פאבלו אורבני, גאורגי מונדזולבסקי, סו ג'ונסון, ארנסט מסטמקר

תוכן ועיצוב קבועים[עריכת קוד מקור]

התבניות השולטות על התוכן הקבוע ועל עיצוב העמוד הראשי נקבעו לאחר תהליך ארוך של דיונים. תבניות אלה מוגנות ורק בדוקי עריכות אוטומטית יכולים לערוך אותן. בדוקי עריכות אוטומטית אינם רשאים לשנות תבניות אלה על דעת עצמם ללא דיון.

תבנית תוכן התבנית
תבנית:עמוד ראשי/פורטלים

תבנית:פורטלים מתחלפים

פורטל היום

פורטל ארכאולוגיה של המזרח הקרוב מוקדש לגילוי תרבויות העבר המפוארות בארץ ישראל, במצרים, בסוריה, בעיראק, בלבנון ובאנטוליה, וביניהן תרבויות שומר, אכד, מצרים העתיקה, אשור, בבל, פרס העתיקה החתים, ממלכת ישראל וממלכת יהודה, תרבויות כנען, אוגרית, צור וצידון. הפורטל מוקדש גם לאישים, לאתרי החפירה, ולמתודולוגיה המדעית של הארכאולוגים העוסקים בחקר תרבויות המזרח הקרוב.

פורטלים אקראיים
(כל הפורטלים | טוען פורטלים...)
אמנות פיזיקה
גאוגרפיה כימיה
תבנית:עמוד ראשי/מיזמים