ההוביט (טרילוגיית סרטים)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף ההוביט (סרט, 2012))
ההוביט
The Hobbit
לוגו סרטי "ההוביט"
לוגו סרטי "ההוביט"
מבוסס על ההוביט עריכת הנתון בוויקינתונים
בימוי פיטר ג'קסון עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי פיטר ג'קסון עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט פראן וולש, גיירמו דל טורו, פיליפה בויינס עריכת הנתון בוויקינתונים
עריכה ג'בז אולסן עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים איאן מק'קלן (גנדלף)
בנדיקט קמברבאץ' (סמאוג)
כריסטופר לי (סארומן)
ריצ'רד ארמיטאג' (תורין צינת-אלון)
מרטין פרימן (בילבו בגינס)
קייט בלאנשט (גלדריאל) עריכת הנתון בוויקינתונים
מוזיקה הווארד שור עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום אנדרו לסני עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית, ניו זילנד עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה WingNut Films עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה האחים וורנר עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 2012 עריכת הנתון בוויקינתונים
משך הקרנה 203 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט פנטזיה, עיבוד קולנועי עריכת הנתון בוויקינתונים
סרט קודם שר הטבעות עריכת הנתון בוויקינתונים
www.thehobbit.com
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ההוביטאנגלית: The Hobbit) היא טרילוגיית סרטי קולנוע ניו זילנדיים-אמריקאיים בת שלושה חלקים מסוגת הפנטזיה המבוסס על ספרו של ג'.ר.ר. טולקין בעל אותו השם ואשר מהווה פריקוול לטרילוגיית סרטי שר הטבעות. את הסרט ביים פיטר ג'קסון, שגם עזר בהפקה ובכתיבה.

בסרט מככבים אנסמבל שחקנים כדוגמת מרטין פרימן, ריצ'רד ארמיטאג', בנדיקט קמברבאץ', לצד שחקני הטרילוגיה החוזרים איאן מקלן, איאן הולם, אנדי סירקיס, הוגו ויבינג, קייט בלאנשט, כריסטופר לי, אלייז'ה ווד ואורלנדו בלום.

צילומי שני חלקי הסרט הראשונים - "ההוביט: מסע בלתי צפוי" ו"ההוביט: מפלתו של סמאוג" - נמשכו החל מ-21 במרץ 2011 ועד ל-6 ביולי 2012, ומיולי עד דצמבר אותה שנה עברו הליכי פוסט-פרודקשן באולפני "סרטי WingNut" שבניו זילנד. החלק הראשון יצא לאקרנים ב-14 בדצמבר 2012, בעוד החלק השני יצא ב-13 בדצמבר 2013. החלק השלישי יצא ב-17 בדצמבר 2014.[1]

שלושת הסרטים בטרילוגיה הם:

תקציר עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – ההוביט

הסרט "ההוביט" מבוסס על ספר בעל אותו השם מ-1937, מאת ג'ון רונלד רעואל טולקין, העוקב אחר מסעו של בילבו בגינס, אשר נסחף למסע אפי כדי להגיע אל ממלכת הגמדים האבודה של ארבור, שנכבשה על ידי סמאוג הדרקון.

הוא נזרק למסע כאשר הקוסם גנדלף האפור מתדפק במפתיע על דלתו, ומוצא את עצמו מצטרף לחבורה של 13 גמדים בראשותו של הגמד תורין צינת-אלון.

מסעם ייקח אותם בטבע, דרך אדמות בוגדניות שורצות גובלינים ואורקים, ווארג קטלני, עכבישים ענקיים ומכשפים.

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

למרות שסרטי "ההוביט" צולמו בעיקרם בניו זילנד, ההפקה עצמה היא למעשה ניו זילנדית-אמריקאית.

צוות השחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מעון באג אנד בשמורת מטאמטה בניו זילנד, שימש כאתר הצילומים של הוביטון.

פיטר ג'קסון ופראן וולש הביעו את התעניינותם לצלם את "ההוביט" כבר בשנת 1995, אותו חזו כראשון בטרילוגיה (כאשר השניים הבאים יהיו מבוססים על שר הטבעות). אולם בשל סיבות משפטיות החלה הפקתה של טרילוגיית סרטי שר הטבעות במקום. בדצמבר 2007, לאחר שורה של מאבקים משפטיים וחילוקי דעות, נודע כי פיטר ג'קסון יעמוד בראש הפקת "ההוביט" והמשכו, במימונם של חברת ניו ליין סינמה ו-MGM, אשר גם תפיץ את הסרטים. לאחר מיזוגה של ניו ליין עם האחים וורנר בפברואר 2008, נקבע תאריך יציאת הסרטים בתחילה לחודשי דצמבר 2011 ו-2012. ג'קסון בחר בתחילה שלא לביים את הסרטים משום שלא רצה להתחרות בסרטי הטרילוגיה הקודמים שביים.

באפריל 2008 נבחר גיירמו דל טורו לביים את סרטי ההוביט, ועל אף שלא היה מעריץ מושבע של סדרת הספרים בשל מורכבותם הרבה, החל בעבודת תחקיר על עולמו הפנטסטי של טולקין. טרום-הפקה החלה באוגוסט 2008, כאשר התסריט נכתב בשותפותם המלאה של דל טורו, ג'קסון, וולש ופיליפה בויינס. דל טורו קיים שיחות וידאו עם ג'קסון, וולש ובויינס, ומדי כמה שבועות ערך טיסות תכופות בין לוס אנג'לס, קליפורניה לניו זילנד כדי לפקח על תהליך ההפקה. הוא ראה סרטים דוקומנטריים אודות מלחמת העולם הראשונה ואף ביקש המלצות ספרים מג'קסון, שאסף מזכרות מתקופת המלחמה. דל טורו הרגיש שניסיונו של טולקין במלחמה השפיע על סיפוריו. עד לנובמבר 2008 נעשו שכתובים רבים לתסריט בשל הדינמיקה הקבוצתית, אשר גילתה בכל פעם דבר חדש אודות הסיפור. שעות הכתיבה עלו ל-12 שעות מדי יום משום שהם הקדישו שלושה שבועות להחלטה הסופית על מבנה הסרט. כתיבת הסיפור הסתיימה במרץ 2009. צילומים נקבעו לשנת 2010 בניו זילנד, אך בנובמבר 2009 נודע כי העבודה על התסריט עדיין לא הושלמה וכי עבודת הצילום נדחתה בשנית. הועלו ספקות בנוגע ליציאתם של הסרטים בתאריך המיועד להם.

לפי חזונו של דל טורו, הסרט הראשון יעמוד בפני עצמו ואילו השני יתמזג עם עולמו של טולקין כפי שג'קסון יצר אותו בסרטי שר הטבעות. הוא חלק בהתעניינותו של ג'קסון במודלים מיניאטוריים ואיורי רקע, אך רצה לשלב גם עבודת אנימטרוניקה (הנפשה מכטרונית). כמה דמויות נוצרו תוך שילוב CGI ואנימטרוניקה ואילו כמה נוצרו באנימציה או באנימטרוניקה בלבד. כך למשל, גולום יהיה דיגיטלי לחלוטין, כמו בעבר. דל טורו מתאר את העולם בסרטי ההוביט כ"זהוב ועשיר יותר, סביבה יותר טהורה", כאשר במהלך הסרט יתבצע השינוי מזמנים טהורים לאפלים בהתאם לרוח הספרים.[2] לפי דבריו, התמות העיקריות תהיינה אובדן התמימות. בילבו בגינס שומר על מוסריותו במהלך האקט השלישי כאשר הוא נתקל בדרקון סמאוג ובתאוות הבצע של הגמדאים. העיצובים לכל גמד וגמד היו שונים זה מזה, ודל טורו עבד בשיתוף עם חברת Weta Workshop לעיצובים שונים לגובלינים, לכלבי הווארג ולעכבישי יער-אופל, שיהיו שונים מעיצובה של שילוב העכבישה (כפי שנראתה בשר הטבעות: שיבת המלך). בשל דחיית הצילומים, דל טורו הודיע על עזיבת מלאכת הבימוי במהלך שנת 2010. באוקטובר של אותה שנה, ניו ליין והאחים וורנר הודיעו כי מלאכת הבימוי עברה לפיטר ג'קסון. ב-24 באפריל 2014 הודיע פיטר ג'קסון על שינוי שמו של הסרט השלישי בסדרה מ"ההוביט: לשם ובחזרה" ל"ההוביט: קרב חמשת הצבאות".[3] עבודת הפוסט-פרודקשן והעיבוד הממוחשב לסרט הושלמו בסוף נובמבר 2014.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]