יהודה ארזי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יהודה ארזי
לידה 27 בנובמבר 1907
לודז'
פטירה 25 בפברואר 1959 (בגיל 51)
מקום קבורה בית הקברות נחלת יצחק עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריך עלייה 1923
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
השכלה הגימנסיה העברית "הרצליה" עריכת הנתון בוויקינתונים
השתייכות

ההגנה

תפקידים בשירות
קצין משטרה ופעיל הגנה במסווה, שליח ההגנה וצה"ל לרכישת נשק ותחמושת, חבר בר"ן, פעיל העפלה
תפקידים אזרחיים
יזם בתחום המלונאות
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
לוח זיכרון ליהודה ארזי במקום בו עמד "מלון רמת אביב", בדרך נמיר בתל אביב

יהודה ארזי (טננבאום) (27 בנובמבר 190725 בפברואר 1959) היה ממפקדיה הבולטים של "ההגנה", חבר המטה הכללי של ההגנה וממקימי הר"ן והש"י.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

משפחה וילדות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ארזי נולד בשנת 1907 בלודז' למרים ואברהם טננבאום, עורך, עסקן ציבור וסופר.[1] המשפחה עלתה לארץ ישראל בשנת 1923 והתיישבה בתל אביב. ארזי למד בגימנסיה הרצליה והצטרף ל"הגנה".

משטרת המנדט הבריטי[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1926, עם תום לימודיו, יעץ לו מפקדו ב"הגנה", אליהו גולומב, להצטרף למשטרה, וכך עשה. הוא עלה במהירות בסולם הדרגות עד שהיה לקצין במשטרה, ובמסגרת תפקידו ניצל את מעמדו כדי להעביר נשק וידיעות להגנה. בעת שירותו במשטרה, בשנת 1931 נשא את רבקה אלבין לאישה. ולאחר כשנה נולדה בתם הבכורה, רות (שנישאה בשנת 1955 לשופט גבריאל בך).

בשנת 1933 מונה להיות קצין חוקר בפרשת רצח ארלוזורוב. במהלך החקירה השתכנע ארזי שאברהם סטבסקי, שהואשם ברצח, חף מפשע, בניגוד לאנשי "ההגנה" שאִתָּם היה בקשר במסגרת תפקידו הכפול, שהיו משוכנעים שסטבסקי הרוויזיוניסט אשם ברצח.[2] ארזי אף סייע לצוות ההגנה של סטבסקי, מה שהוביל לקרע בינו לבין אנשי "ההגנה", ולפרישתו מהמשטרה. את מסקנותיו גילה באספה של 'בני ברית" בתל אביב ביוני 1955, בה אמר כי "רק 48 שעות האמנתי שיהודים רצחו את ארלוזורוב, אולם אחר כך נוכחתי לדעת, שאין לאשמה זו כל יסוד". העיתונאי גרשון הנדל שנכח במקום פרסם את הדברים בעיתון "הבקר". בעקבות הגילוי הזה דרש ח"כ מנחם בגין הקמת ועדת חקירה פרלמנטרית.

שירות הידיעות[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר פרישתו מהמשטרה, בשנת 1934, החל לעבוד בחברת "פרדס" לייצוא פרי הדר. אולם לאחר כשנה פגש דיפלומטים פולנים שקישרו בינו ובין ממשלת פולין שהסכימה למכור נשק ליישוב העברי. ארזי נסע עם משפחתו לפולין והבריח נשק ומכונות לייצור כדורים בתוך מכבשים.[3] עם פרוץ מלחמת העולם השנייה נמלט ארזי יחד עם משפחתו מפולין, והצטרף לר"ן (הריגול הנגדי של ההגנה, לימים הש"י).

עם תחילת שיתוף הפעולה בין ההגנה לצבא הבריטי בשנת 1940, נקרא למלא את חלקו. הוא עסק, יחד עם קבוצה נבחרת של אנשי ההגנה, בפיתוח תוכניות חבלה בעורף הצבא הגרמני ואף השתתף בכמה מבצעים. במקביל פעל שוב להברחת נשק ואמצעי חבלה מהצבא הבריטי במצרים לרשות ההגנה. במהלך המלחמה, בשנת 1941, נולד בנו דן.

פעולותיו אצל הבריטים עוררו חשד, ובשנת 1943 הוא נמלט מהצבא הבריטי וירד למחתרת.

הפעילות באירופה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – פרשת לה ספציה

בשנת 1945 לאחר שאנשי החבורה כבר עסקו באיסוף פליטים והכנתם לעלייה, הוברח ארזי לאיטליה. שם, תחת הכינוי "אלון", עמד בראש השלוחה של המוסד לעלייה ב' ועסק בארגון ההעפלה. בתקופתו הפליגו לארץ ישראל עשרים ספינות מעפילים ועליהן 26,000 נפש. ארזי היה הרוח החיה בפרשת לה ספציה, עת ארגן על אחריותו שביתת רעב של מעפילים שיציאתם מאיטליה נמנעה כשספינותיהם התגלו. השביתה הצליחה והמעפילים שוחררו לדרכם. במקביל, עסק ברכש עבור ההגנה ומאוחר יותר עבור צה"ל. בין היתר עסק ברכישת תחמושת, נשק קל, מטוסים ואף טנקים. לצורך פעולות הרכש ארזי עשה זמן מה בארצות הברית, והניח את היסודות לרכש מטוסי תובלה, שהיוו, לאחר עזיבתו את אמריקה, את עיקר כוח התובלה האווירית של צה"ל במלחמת העצמאות. ארזי, שהעזתו ודמיונו לא ידעו גבול, ערך אף ניסיון לא מוצלח לרכוש בארצות הברית נושאת מטוסים, שאמורה הייתה להוביל לארץ כמויות עצומות של ציוד צבאי מיד לאחר צאת הבריטים.

פעילות ציבורית[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר מלחמת העצמאות פנה לשוק התיירות והקים, יחד עם מאוריציו ויטלה ועדה סרני את מלון רמת אביב.[4] ייסד בית ספר למלונאות והיה חבר במועצה הציבורית להקמת בית גולומב. במועצה הציבורית היו אתו: גולדה מאיר - יושבת ראש, דוד נמרי, אברהם איכר -יחדיו 89 חברים.[5]

פטירה ושאירים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בפברואר 1959 נפטר ארזי לאחר מחלה ממושכת, בגיל 51. נקבר בבית הקברות נחלת יצחק.[6] הותיר אחריו בת, רות (שנישאה בשנת 1955 לשופט גבריאל בך), ובן, דן ארזי (יליד 1941).

הנצחה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1973 פרסם אחיו, טוביה ארזי את מסמכי חקירת רצח ארלוזורוב שנשמרו בארגז במשך ארבעים שנה. ביוני 1973 הגיע טוביה ארזי במפתיע לאזכרתו של אב"א אחימאיר, הכריז כי לאחימאיר ולבני תנועתו נעשה עוול, ופרסם את מסמכי יהודה ארזי, המחשידים ברצח שני ערבים, ומסירים את האשם מן החשודים אברהם סטבסקי וצבי רוזנבלט.[7]

עיריית תל אביב הציבה לוח זיכרון ליהודה ארזי במקום בו עמד פעם מלון רמת אביב. בלוח נכתב: "במקום זה על גבעות חול, הגה יהודה ארזי הקמת מלון פאר והיה בין מייסדיו. הוא נתן למלון את השם "רמת אביב", שם שאומץ וניתן לכל האזור שנבנה מול המלון. עד לקום המדינה עמד יהודה ארזי, מהאישים הבולטים ב"הגנה", בראש מבצעי העפלה ורכש. בדרכים נועזות ויוצאות דופן הביא ארצה אלפי עולים ניצולי שואה וכמויות נשק גדולות לחיזוקה ולהגנתה של המדינה שבדרך". על שמו רחובות בחיפה ובתל אביב.[8]

עיריית לה ספציה ציינה בשנת 1996 את שמו של יהודה ארזי בשלט נחושת שהוצב באזור הנמל. ביוני 2019 קראה לטיילת שהוכשרה על המזח בנמל על שם יהודה ארזי ועל שם סגניתו, עדה סירני.[9]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא יהודה ארזי בוויקישיתוף

מפרי עטו:

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]