פורטל:חינוך

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

חינוך הוא שם כולל לתהליכים ולמצבים המביאים את האדם לידי פיתוח של תכונות, ערכים, ידע ומיומנויות. תהליכים ומצבים אלה יכולים להיווצר על ידי גורם חיצוני כדוגמת בית ספר, הורה, מקום עבודה או הסביבה בה חי האדם. לחלופין יכולים הם להיווצר על ידי האדם עצמו. לרוב, כאשר החינוך מכוון על ידי גורם חיצוני לאדם, מטרתו היא לעצב את האדם בקווים הרצויים לגורם החיצוני. לדוגמה, מטרתן של רוב מערכות החינוך הממוסדות היא להתאים את האדם לחיים בחברה, כלומר להקנות לו ידע, ולעצב את התנהגותו כך שיוכל לתפקד כמקובל באותה חברה. מטרת החינוך, אם זו מוגדרת, נקבעת לרוב על ידי הגורם היוצר את התהליכים והמצבים המעצבים את האדם. בשל כך במהלך השנים הוגדרו ברחבי העולם מטרות רבות ושונות לחינוך.

דוד כהן עם בואו לארץ, 1924

דוד כהן (18941976) פעיל ציוני ומאבות הנוער העובד. כהן נולד בעיירה סלובודקה שבליטא (אז באימפריה הרוסית). הוא הושפע מאביו שהיה רב נודד והשתייך לתנועת החסידות ומאחיו הגדולים יצחק-אייזיק ורייכל, שהתחברו לקבוצה מהפכנית מקבוצת נרודניה ווליה ("נארודניקים"), שלחמה במשטר הצארי ברוסיה, במטרה לשנות את סדרי החברה.

כנער הרבה כהן לנדוד בין העיירות בחבל וולין, בין היתר בעיירות שוּ‏ר, פולסיה, סלובודקה, נובוגרוּ‏דֳ‏ק, קאמיי, באבז'יץ, רפאלובקה, פרוסקורוב, וולוז'ין, סלונים, מינסק, וילנה וקובנה. למד במספר ישיבות אירופאיות, נחשף לתנועת החסידות, לחיי הפועלים היהודים ופשוטי העם, ולרעיונות הציוניים. הצתרף לתנועת "החלוץ" בליטא, ויצא ככתב עיתון התנועה למסע בארץ ישראל ב-1924, שם פגש את מצוקות הנוער העובד הארצישראלי. עלה לארץ כחצי שנה לאחר מכן, ולבקשת ברל כצנלסון, החל מתמסר לתנועת הנוער העובד, כאיגוד עובדים וכתנועה חינוכית. כהן באופן פורמלי היה אחראי על הקשר שבין הסתדרות הנוער העובד להסתדרות הכללית, אולם הוא תיפקד כמדריך, ומסייע לתנועה הצעירה ואף זכה לכינוי "האבא של הנוער העובד". הוא עצמו דגל בגישה המדגישה את האוטונומיה של החניכים וכינה עצמו ""‏שָ‏מש" של הנוער העובד. עודד וטיפח את כשרונותיהם של חניכיו, ורבים וחניכיו נשאו מאוחר יותר תפקידים מרכזיים בתנועה, בפלמ"ח, בתרבות ובפוליטיקה כשמעון פרס, אברהם ברוידס, ישראל גלילי וכו'. השתמש הרבה באגדות וסיפורים חסידיים ככלי חינוכי בעבודה עם נוער קשה-יום.

משפרש דוד כהן לגמלאות מתפקידו הרשמי, עבר לגור באלונים עם בני משפחתו שם נפטר בשנת 1976. עד מותו המשיך לשמור על קשר עם מפעלי התנועה, והוזמן לחגי התנועה במקומות השונים כאורח כבוד.


הנרייטה סולד

התאריך שנבחר בישראל לציון יום האם הוא ל' בשבט, תאריך מותה של המחנכת והעסקנית הציונית הנרייטה סאלד, שכונתה "אם הילדים" והייתה ממייסדות ארגון הנשים הציוני "ההסתדרות הציונית הדסה", וממארגנות "עליית הנוער".

בתי ספר: בית הספר החקלאי כדורי - בית הספר הריאלי - הגימנסיה העברית הרצליה - בית הספר למל - מקווה ישראל - שבח-מופת - איטון

רשתות חינוך: רשת מורשה - תל"י - אורט - אמי"ת צביה - ישיבות בני עקיבא - דרור בתי חינוך - עמל

אוניברסיטאות ומכללות:

מושגים בתנועות הנוער: הדרכהמתודיקהקבוצהמדריךחניךפעולהמערך פעולותתנועת בוגריםרכזגיבושהנהגת נוערקורס הדרכה

רוצים לעזור? הנה כמה משימות שבהן אתם יכולים לתרום:
  • כאן אפשר למצוא ערימה של קצרמרים בתחום החינוך שרק מחכים שירחיבו אותם.
  • מה שווים דף בקשת ערך ודף בקשת תמונות ואיורים אם לא מתייחסים אליהם?
  • ישנם ערכים שאי אפשר שיישארו במצבם הנוכחי וצריך לעבור עליהם ולתקן אותם בהקדם, ראו מסגרת "ערכים דורשי שיפור".

מצאו ערכים לשיפור בנושא חינוך: לשכתובלעריכהלהשלמהקצרמריםחדשיםדורשי מקורלפישוט

בלי תמונה (יש לגלול את המסך כלפי מטה)