יחידות מובחרות בצה"ל – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
מאין תקציר עריכה
יחידת מורן הינה יחידה מיוחדת בצה״ל ומופיעה בטבלת היחידות המוצגת למטה.
תגיות: עריכה חזותית עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
שורה 12: שורה 12:
"כוחות בעלי הכשרה קרבית מגוונת הדורשת התמחות מיוחדת, שכרגיל אינה אפשרית גם ביחידות נבחרות. כוחות אלה הם בעלי רמה גבוהה במיומנויות בסיסיות של הצבא. ייעודם הוא לבצע [[כוחות מיוחדים|מבצעים מיוחדים]], ולכן הם מאורגנים, מצוידים ומאומנים לצורך זה ביחידות קטנות ורב תכליתיות. הם כפופים כפיפות קבועה ל[[המטה הכללי של צה"ל|מטה הכללי]] (או למפקדה הצבאית העליונה או למפקדת זירת מלחמה) או למפקדה ראשית (כגון מפקדת [[חיל האוויר הישראלי|כוחות האוויר]] או מפקדת כוחות [[חיל הים|הים]]). בזמנים שאינם זמן מלחמה הם מופעלים בדרך כלל ביוזמת הממשלה ושר הביטחון או באישורם". יחידות מיוחדות נבדלות מיחידות נבחרות אחרות בכוח אדם (משלב האיתור והגיוס וכלה בתהליכי הכשרה ארוכים ומורכבים), בשימוש באמצעי לחימה ומערכות המפותחים במיוחד ובמבנה ארגוני שונה מיחידות רגילות.
"כוחות בעלי הכשרה קרבית מגוונת הדורשת התמחות מיוחדת, שכרגיל אינה אפשרית גם ביחידות נבחרות. כוחות אלה הם בעלי רמה גבוהה במיומנויות בסיסיות של הצבא. ייעודם הוא לבצע [[כוחות מיוחדים|מבצעים מיוחדים]], ולכן הם מאורגנים, מצוידים ומאומנים לצורך זה ביחידות קטנות ורב תכליתיות. הם כפופים כפיפות קבועה ל[[המטה הכללי של צה"ל|מטה הכללי]] (או למפקדה הצבאית העליונה או למפקדת זירת מלחמה) או למפקדה ראשית (כגון מפקדת [[חיל האוויר הישראלי|כוחות האוויר]] או מפקדת כוחות [[חיל הים|הים]]). בזמנים שאינם זמן מלחמה הם מופעלים בדרך כלל ביוזמת הממשלה ושר הביטחון או באישורם". יחידות מיוחדות נבדלות מיחידות נבחרות אחרות בכוח אדם (משלב האיתור והגיוס וכלה בתהליכי הכשרה ארוכים ומורכבים), בשימוש באמצעי לחימה ומערכות המפותחים במיוחד ובמבנה ארגוני שונה מיחידות רגילות.


אתר צה"ל מונה עשר יחידות בכוחות המיוחדים שלו<ref>{{קישור כללי|כתובת=https://www.idf.il/en/minisites/special-forces/|הכותב=אתר צה"ל|כותרת=Special Forces|אתר=|תאריך=}}</ref>: [[חטיבת עוז]], [[סיירת מטכ"ל]], [[שייטת 13|שייטת]] [[13]], [[יחידת שלדג]], [[יחידה 669]], [[יחידת יהל"ם]], [[יחידת עוקץ]], [[יחידה למשימות תת-מימיות|יחידת ילת"מ]], [[יחידת רוכב שמיים]] ו[[יחידת האלפיניסטים|יחידת האלפניסטים]].
אתר צה"ל מונה עשר יחידות בכוחות המיוחדים שלו<ref>{{קישור כללי|כתובת=https://www.idf.il/en/minisites/special-forces/|הכותב=אתר צה"ל|כותרת=Special Forces|אתר=|תאריך=}}</ref>: [[חטיבת עוז]], [[סיירת מטכ"ל]], [[שייטת 13|שייטת]] [[13]], [[יחידת שלדג]], [[יחידה 669]], [[יחידת יהל"ם]], [[יחידת עוקץ]], [[יחידה למשימות תת-מימיות|יחידת ילת"מ]], [[יחידת רוכב שמיים]], יחידת מורן ו[[יחידת האלפיניסטים|יחידת האלפניסטים]].


=== יחידות נבחרות ===
=== יחידות נבחרות ===

גרסה מ־10:59, 6 ביולי 2020

לוחמי שייטת 13 מסתערים מן הים
יחידת יהל"ם
לוחמי יחידה צה"לית מובחרת חמושים במיקרו-תבורמבצע שובו אחים)
לוחם מיחידה מובחרת בצה"ל ולוחם מיחידת הסיור של חיל הנחתים האמריקני משתלשלים ממסוק בואינג ורטול CH-46 אביר הים במהלך אימון משותף

היחידות המובחרות בצה"ל כוללות את הכוחות המיוחדים, חטיבות הקומנדו, הסיירות ויחידות טקטיות מיוחדות.

הגדרות

מילון מונחי צה"ל מגדיר כך:[1]

כוחות מיוחדים

ערך מורחב – כוחות מיוחדים

"כוחות בעלי הכשרה קרבית מגוונת הדורשת התמחות מיוחדת, שכרגיל אינה אפשרית גם ביחידות נבחרות. כוחות אלה הם בעלי רמה גבוהה במיומנויות בסיסיות של הצבא. ייעודם הוא לבצע מבצעים מיוחדים, ולכן הם מאורגנים, מצוידים ומאומנים לצורך זה ביחידות קטנות ורב תכליתיות. הם כפופים כפיפות קבועה למטה הכללי (או למפקדה הצבאית העליונה או למפקדת זירת מלחמה) או למפקדה ראשית (כגון מפקדת כוחות האוויר או מפקדת כוחות הים). בזמנים שאינם זמן מלחמה הם מופעלים בדרך כלל ביוזמת הממשלה ושר הביטחון או באישורם". יחידות מיוחדות נבדלות מיחידות נבחרות אחרות בכוח אדם (משלב האיתור והגיוס וכלה בתהליכי הכשרה ארוכים ומורכבים), בשימוש באמצעי לחימה ומערכות המפותחים במיוחד ובמבנה ארגוני שונה מיחידות רגילות.

אתר צה"ל מונה עשר יחידות בכוחות המיוחדים שלו[2]: חטיבת עוז, סיירת מטכ"ל, שייטת 13, יחידת שלדג, יחידה 669, יחידת יהל"ם, יחידת עוקץ, יחידת ילת"מ, יחידת רוכב שמיים, יחידת מורן ויחידת האלפניסטים.

יחידות נבחרות

"כינוי ליחידות לוחמות (שאינן כוח מיוחד), הניכרות ברמתן המבצעית הגבוהה ובאיכות ביצועים הבולטת לעומת יחידות דומות רגילות, כגון סיירת בחטיבת רגלים".

גיוס והכשרה

למסלולי הגיוס, מסלולי ההכשרה ומסלולי השירות של היחידות המובחרות מספר מאפיינים, חלקם משותפים:

כללי ביטחון המידע מגבילים את החשיפה של היחידות המובחרות בכלל ושל היחידות המיוחדות בפרט לקהל הרחב. פרקים שלמים אודות הכשרתן ואודות פעילותן של היחידות המובחרות בשגרה ובחירום עשויים להיות מסווגים כסודיים.

היסטוריה

עוד בתקופה שקדמה לקום המדינה, לוחמי הפלמ"ח של ההגנה היוו את הבסיס לכוחות המיוחדים של צה"ל. הפלמ"ח הצמיח דור של מפקדים ותרם ליחידות המובחרות השפעה רבה, יחסית לגודלן, על כלל הכוחות המזוינים. פלוגת הים של הפלמ"ח (פלי"ם) שימשה בסיס להקמת שייטת 13.

הסיירות החטיבתיות הסדירות הראשונות בצה"ל (סיירת צנחנים, סיירת שריון) לא הוקמו כיחידות מובחרות, ובמשך תקופה ארוכה לא זכו ליוקרה מבצעית. לעומתן, יחידה 101, שקמה ב-1953 לצורך ביצוע פעולות תגמול במדינות ערב שכנות ובשטחי הגדה המערבית תחת הכיבוש הירדני אחרי מספר פעולות כושלות של יחידות חי"ר סדירות, זכתה להערכה רבה ואף הכתיבה את אמות המידה לצה"ל כולו. ב-1955, בעקבות המיזוג של יחידה 101 לחטיבת הצנחנים, הוקמה סיירת צנחנים.

הסיירות הפיקודיות (סיירת אגוז, סיירת שקד, סיירת חרוב) הוקמו באמצע שנות ה-50 של המאה ה-20 בעקבות הניסיון של יחידה 101 וקיבלו על עצמן משימות ביטחון שוטף ופעולות מעבר לגבול בגזרותיהן. אף הן לא נהנו תחילה מעדיפות בגיוס כוח אדם או יוקרה מבצעית. במרוצת שנות ה-60 של המאה ה-20 הסיירות הפיקודיות פעלו בגזרות השונות, אך לאחר מלחמת יום הכיפורים הן פורקו לטובת תחזוקת יחידות חי"ר רגילות. כלקח מהמלחמה הוקמו יחידת שלדג, יחידה 669, יחידת עוקץ, ומאוחר יותר גם יחידת מגלן. בשנות ה-70 של המאה ה-20 פעלה גם יחידת רימון, שתפקידה היה להילחם בטרור פלסטיני בעזה.

השינוי שהפך את הסיירות ליחידות מובחרות ולתופעה ייחודית לצה"ל נוצר ממספר גורמים במקביל. ראשית, פרסום יוקרתי (לא רשמי) של סיירת מטכ"ל בתחילת שנות ה-70 של המאה ה-20 (שאף היא הוקמה לצד הסיירות הפיקודיות) יצר הילה ויוקרה חברתית להשתייכות ליחידה מובחרת. שנית, חטיבת גולני טיפחה את סיירת גולני כיחידת עילית חטיבתית, והיוזמה המקומית הפכה למודל לחיקוי. שלישית, חקירת קרב תל-פאחר ב-1967 העלתה כי סיירת גולני תיפקדה בצורה יוצאת דופן בהשוואה לשאר הגדודים. מיוקרתן של סיירת מטכ"ל והסיירות החטיבתיות, השתרשה בקרב הציבור הרחב המילה "סיירת" כשם נרדף ליחידה מובחרת.

בתחילת שנות ה-80 של המאה ה-20, במהלך מלחמת לבנון, הוקמו חטיבת גבעתי וחטיבת הנח"ל, ובהן סיירת גבעתי וסיירת נח"ל. ב-1982 קצין ההנדסה הראשי, תא"ל אבישי כ"ץ הקים את סיירת יעל ככוח הנדסה קרבית מובחר לפעולות חבלה, קומנדו ומיקוש נגדי.

ובכל זאת בסוף שנות ה-80 החל צה"ל לצמצם את השימוש בכוחות המיוחדים בלבנון, אם אפשר היה לבצע את המשימה על ידי מסוקי קרב או מטוסי קרב של חיל האוויר. בשנת 1981 היחידה למשימות תת-מימיות (ילת"ם) הוכרזה כיחידה עצמאית, אחרי שקמה בשנות ה-60 של המאה ה-20 ואוחדה עם שייטת 13 בשנות ה-70 של המאה ה-20. בשנת 1987 (טרם פרוץ האינתיפאדה הראשונה) הוקמה יחידת דובדבן אשר הוטל עליה למנוע פעולות טרור, ובהמשך הפכה ליחידת מסתערבים.

בשנת 1993 הוכפפה יחידת מורן לחיל התותחנים, אחרי שהוקמה בשנת 1984 בחטיבת הצנחנים כאחד הלקחים ממלחמת יום הכיפורים. בשנת 1994 הוקמה יחידת מיתר. בשנת 1995 הוקמה יחידת אגוז כחלק מחטיבת גולני, לצורך לחימת גרילה נגד ארגון החזבאללה ברצועת הביטחון שבדרום לבנון. באותה שנה אוחדו סיירת יעל והיחידה לסילוק פצצות (יחס"פ) של חיל ההנדסה הקרבית ליחידת הנדסה למשימות מיוחדות (יהל"ם). ב-2001 אוחדו היחידות החטיבתיות (היח"טיות), ובהן הסיירות של חטיבות חי"ר לגדודי סיור (גדס"רים) חטיבתיים. הסיירות הפכו לפלוגות סיור (פלס"רים). ב-2015 הוצאו יחידת מגלן, יחידת דובדבן, יחידת אגוז ויחידת רמון מחטיבות חיל הרגלים הסדירות והוכפפו לחטיבת עוז - חטיבת הקומנדו של זרוע היבשה.

במאה ה-21, בעיקר עקב האינתיפאדה השנייה, יחידות מיוחדות ומובחרות רבות שמו דגש על לוחמה בטרור לצד מטרותיהן המקוריות. כך למשל, יחידת דובדבן ביצעה פעילות מסוערבת רבה כנגד המחבלים, ושייטת 13 לחמה בלב הערים הפלסטיניות לצד פשיטות ימיות על אוניות הברחת נשק ערביות ואיראניות[3]. בשל הצורך הנרחב בסיוע הנדסי כנגד מטעני חבלה ומנהרות תת-קרקעיות גדלה יחידת יהל"ם באופן ניכר ונוספו לה פלוגות נוספות המתמחות בפריצה, רובוטיקה ועוד, וכן יחידת סמו"ר שייעודה לפעול כנגד סליקים ומנהרות[4]. היחידות המובחרות של צה"ל משתפות פעולה באופן נרחב גם עם השב"כ והיחידות המיוחדות של משמר הגבול, בהן הימ"מ (היחידה המיוחדת ללוחמה בטרור) והימ"ס (יחידת מסתערבים).

פירוט היחידות

סיווג יחידה שיוך שם היחידה ייעוד ואופי פעילות סוג יחידה
יחידות עילית אגף המודיעין מערך המבצעים המיוחדים
סיירת מטכ"ל
יחידת מיוחדת של אגף המודיעין, ייעודה המרכזי הוא איסוף מודיעין, סיור, לוט"ר, חילוץ ופעילויות צבאיות חשאיות מעבר לקווי האויב.

מוגדרת גם כיחידת השתלטות ומאומנת בכל סוגי הלחימה הקיימים.

סדירה
חיל הים
שייטת 13
יחידת הקומנדו הימי היא יחידת מיוחדת של חיל הים, ייעודה המרכזי הוא איסוף מודיעין, סיור, לוט"ר, חילוץ ופעולות ימיות חשאיות מעבר לקווי האויב.

מוגדרת גם כיחידת השתלטות ומלבד הלחימה הימית בה מתמחה, מאומנת בכל סוגי הלחימה הקיימים.

סדירה
חיל האוויר מפקדת כוחות האוויר המיוחדים
שלדג
יחידת קומנדו מיוחדת של חיל האוויר, כפופה למפקדת כוחות האוויר המיוחדים, ייעודה הוא איסוף מודיעין, סיור, לוט"ר ופעולות צבאיות חשאיות מעבר לקווי האויב.

מאומנת בכל סוגי הלחימה הקיימים, מתמחה בעיקר בלחימה אווירית.

סדירה
יחידה 669
יחידה טקטית מיוחדת של חיל האוויר, כפופה למפקדת כוחות האוויר המיוחדים. ייעודה חילוץ טייסים משטח אויב, חילוץ כוחות לוחמים ופינוי פצועים משדה הקרב, חילוץ ופינוי ימי, וחילוץ במתאר רחב של זירות ובתנאי שטח מורכבים וקשים. סדירה
חטיבות קומנדו עוצבת האש
חטיבת עוז
דובדבן
יחידה קומנדו של חטיבת עוז, מתמחה במודיעין, סיור ובעיקר בלחימה בטרור בצורה מסוערבת וביצוע משימות חשאיות בשטח האויב. סדירה
אגוז
יחידה קומנדו של חטיבת עוז, מתמחה במודיעין, סיור, ולחימה בשטח סבוך ובתנאי מזג אוויר ושטח מורכבים ומבצעת משימות חשאיות בשטח האויב. סדירה
מגלן
יחידה קומנדו של חטיבת עוז, מתמחה במודיעין, סיור, השמדת מטרות צבאיות וטרור וביצוע משימות חשאיות בשדה הקרב ובשטח האויב. סדירה
עוצבת חצי האש
עוצבת חצי האש חטיבת מילואים מובחרת תחת עוצבת האש הכוללת לוחמים בוגרי חטיבת הצנחנים וחטיבת עוז. חטיבה 551 משמשת ככוח התקפי מיוחד בעל אמצעים מיוחדים. לוחמי החטיבה הם יוצאי כל היחידות המובחרות של צהל. לוחמי החטיבה מתמחים באיגוף אנכי, השמדת מטרות איכות, איסוף מודיעין, נ"ט, סיור, לחימה רכובה, רכיבה מבצעית זעירה, צניחה וחי"ר. בחטיבה יש 3 גדנ"טים (גדודי נ"ט) וגדס"ר. כמו כן תחת חטיבה פועלת יחידת ניוד מטכלית. מילואים
יחידת הניוד יחידה שייעודה הוא ביצוע משימות ניוד מבצעי בשגרה ובחירום באמצעות כלי רכב גלגליים סדירה
עוצבת עידן
חטיבת יפתח
חטיבת יפתח חטיבת מילואים המשמשת כחטיבת קומנדו של פיקוד הצפון תחת אוגדת הבשן. מרבית החיילים המשרתים בחטיבה הם בוגרי יחידת אגוז וגדס"ר גולני. מילואים
יחידות מיוחדות אגף המודיעין חיל המודיעין יחידה 504 עוצבת המודיעין האנושי היא יחידה מיוחדת באגף המודיעין של צה"ל האחראית על הפעלת סוכנים סמויים מחוץ לגבולות מדינת ישראל. אנשי היחידה פועלים בכלל הגזרות בתוך גבולות הארץ וגם בארצות זרות, ומפיקים מידע קריטי על האויב, אשר משמש פעמים רבות בסיס לתכנון מבצעים צבאיים. סדירה
יחידה 8200 גדוד סיגינטי מבצעי (גדס"מ) יחידת משנה שכפופה ליחידה 8200. היחידה המבצעית של 8200, המתמחה באיסוף מודיעין באמצעים סיגינטיים בגזרת לחימה. תפקידה לאסוף מודיעין עדכני ולהעבירו בזמן אמת לכוחות הלוחמים. הלוחמים פועלים בתנאי שטח מורכבים בפעילויות מבצעיות מיוחדות בכל הגזרות למיצוי ואיסוף מודיעין. סדירה
חיל ההנדסה הקרבית
יחידת הנדסה למשימות מיוחדות (יהל"ם)
יחידה מיוחדת של חיל ההנדסה הקרבית בזרוע היבשה המתמחה בביצוע משימות הנדסיות צבאיות חשאיות ומיוחדות בשטח האויב.

מתמחה במודיעין הנדסי, סיור, לחימה בטרור, פריצה הנדסית, חבלה התקפית, חבלה וסילוק פצצות, רובוטיקה, לוחמת מנהרות (לת"ק) ופעולות הנדסיות נוספות, לרוב חשאיות, וסיוע ליחידות העילית של צה"ל בתחומי החבלה והפריצה.

סדירה
חיל הרגלים מרכז הטסה והכשרות מיוחדות
עוקץ
יחידה מובחרת המתמחה בהפעלת כלבים מבצעיים לצורך משימות ייעודיות וחשאיות שחלקן בשטח האויב.

מתמחה בלחימה בטרור, מודיעין, חבלה ומשימות צבאיות נוספות.

סדירה
יחידת הלוחמה בטרור (לוט"ר)
יחידת בית הספר ללוחמה בטרור, אשר בשגרתה מכשירה את היחידות המיוחדות והמובחרות של צה"ל. כפופה למרכז הטסה והכשרות מיוחדות. סדירה
בית הספר לניוד מבצעי (בלנ"מ)
יחידת בית הספר לניוד מבצעי, בשגרתה מכשירה את כלל הנהגים המבצעיים בצה"ל, כפועל יוצא מן היכולות המבצעיות בתחום הניוד מופעלת היחידה במצב חירום לצורכי ניוד בתנאי שטח קשים ובאזורים הדורשים יכולות נהיגה מיוחדות, כפופה למרכז הטסה והכשרות מיוחדות. סדירה
חיל האוויר מפקדת כוחות האוויר המיוחדים
יחידת ההנחתה הקדמית
יחידה מיוחדת של חיל האוויר, כפופה למפקדת כוחות האוויר המיוחדים, ייעודה הוא לבחון, לאשר ולהפעיל שדות תעופה קדמיים ומנחתי עפר לכלי טיס, בתחום המדינה ומעבר לגבול. סדירה
עוצבת האש
היחידה הרב-ממדית
יחידה מובחרת (ניסיונית) המתמחה בכלל סוגי הלחימה הקיימים כגון חי"ר, הנדסה נ"ט אוויר ומודיעין. היחידה מונה מאות לוחמים ממספר יחידות מובחרות ומספר הלוחמים צפוי לעלות. ייעוד היחידה היא השמדת מטרות איכות, יצירת מודיעין ולחימה בעומק שטח האויב. סדירה
עוצבת קלע דוד
יחידת רוכב שמיים
יחידה מובחרת שכפופה למפקדת חיל התותחנים בזרוע היבשה. היחידה מפעילה כלי טיס בלתי מאוישים מסוג סקיילרק 1 בעיקר על מנת לספק סיוע קרוב ברמה הטקטית. היחידה היא יחידה חבירה אשר צוותיה חוברים ליחידות מובחרות וגדודים, בדומה ליחידת עוקץ וליהל"ם. צוותי היחידה פעילים בכלל הגבולות ובאיסוף מודיעין חזותי על האויב. סדירה
יחידת מורן יחידה מובחרת של חיל התותחנים בזרוע היבשה המתמחה בהפעלת אמל"ח נ"ט מיוחדים. סדירה
חיל הים
שייטת 7 (שייטת הצוללות)
יחידה מובחרת של חיל הים, אשר מתמחה בהתקפה של חיל הים בצורות שונות ומשימות חשאיות בעומק שטח האויב. סדירה
קובץ:Yaltam Logo.jpg
יחידה למשימות תת-מימיות (ילת"ם)
יחידה ייעודית של חיל הים למשימות תת-מימיות. סדירה
פיקוד הצפון
חטיבת החרמון
יחידת האלפיניסטים יחידת מילואים מובחרת של פיקוד הצפון. מתמחה בלוחמה הררית ומיועדת ללחימה בתנאי מזג אוויר קיצוניים ובתנאי שלג, בגזרת הר חרמון וגבול הצפון. מילואים
פיקוד הדרום עוצבת אדום
לוט"ר אילת
יחידת מילואים הכפופה לעוצבת אדום בפיקוד הדרום. יחידת השתלטות שתפקידה מתן מענה מהיר במצבי טרור ופיגועי מיקוח באזור העיר אילת.
מילואים
גדודי סיור חי"ר חטיבתיים (גדס"רים) עוצבת האש חטיבת הצנחנים
גדס"ר צנחנים
כל חטיבה ממיינת את לוחמיה בגיבוש ליחידות החטיבתיות- פלס"ר (סיירת), פלחה"ן (יחידת החבלה החטיבתית) ו"עורב" (יחידת הנ"ט החטיבתית).

הגדס"ר מהווה את חוד החנית של כל חטיבה ולכן נדרשים אליו הלוחמים האיכותיים והמובחרים ביותר, על כן מסלול ההכשרה ארוך כבכל סיירת בצה"ל.

תפקיד הגדס"ר-הובלת הלחימה, סיוע קרבי לשאר הגדודים ומשימות מיוחדות בעומק האויב.

סדירה
עוצבת געש חטיבת גולני
גדס"ר גולני
סדירה
עוצבת הפלדה חטיבת הנח"ל
גדס"ר נח"ל
סדירה
חטיבת גבעתי
גדס"ר גבעתי
סדירה
עוצבת עידן חטיבת כפיר
סיירת חרוב (החדשה)
סדירה
חטיבות מילואים של חי"ר גדס"ר מילואים
פלוגות סיור שריון (פלס"ר שריון) עוצבת געש חטיבה 7
פלס"ר 7
תפקידן להוביל את הלחימה של חטיבותיהן. סדירה
חטיבה 188 פלס"ר 188 מילואים
עוצבת הפלדה חטיבה 401

פלס"ר 401

סדירה
חטיבות מילואים של חיל שריון פלס"ר מילואים

יחידות מובחרות שפורקו

ראו גם

לקריאה נוספת

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^ אג"מ-תוהד, המילון למונחי צה"ל, תל אביב: צה"ל, 1998
  2. ^ אתר צה"ל, Special Forces
  3. ^ כגון מבצע תיבת נוח ("קארין איי"), מבצע ארבעת המינים (פרנקופ), מבצע חוק ברזל (ויקטוריה) ומבצע חשיפה מלאה
  4. ^ סרטונים אמיר בוחבוט‏, "מפלצת של יחידה": צפו בלוחמי יהל"ם באימון מסכם, באתר וואלה‏, 4 באוגוסט 2012