קפטן אמריקה: מלחמת האזרחים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף קפטן אמריקה 3)
קפטן אמריקה: מלחמת האזרחים
Captain America: Civil War
כרזת הסרט בישראל
כרזת הסרט בישראל
כרזת הסרט בישראל
מבוסס על "מלחמת אזרחים" (קומיקס)
בימוי אנתוני רוסו, ג'ו רוסו עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי קווין פייגי
תסריט כריסטופר מרכוס, סטפן מקפילי עריכת הנתון בוויקינתונים
עריכה ג'פרי פורד ומתיו שמידט
שחקנים ראשיים כריס אוונס
רוברט דאוני ג'וניור
סקרלט ג'והנסון
סבסטיאן סטן
אנתוני מאקי
דון צ'ידל
אליזבת אולסן
פול בטאני
צ'דוויק בוזמן
ג'רמי רנר
פול ראד
טום הולנד
אמילי ואן קאמפ
דניאל בריהל
מדבבים אן רוסו (Zemo's Wife)
קרי קונדון עריכת הנתון בוויקינתונים
מוזיקה הנרי ג'קמן
צילום טרנט אופלך
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
חברת הפקה אולפני מארוול
חברה מפיצה סרטי אולפני וולט דיסני
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה ישראלישראל 27 באפריל 2016
ארצות הבריתארצות הברית 6 במאי 2016
משך הקרנה 147 דקות
שפת הסרט אנגלית
סוגה סרט גיבורי-על עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 250 מיליון דולר[1]
הכנסות 1.153 מיליארד דולר[1]
הכנסות באתר מוג'ו marvel2016
פרסים
  • Teen Choice Award for Choice Movie - Sci-Fi/Fantasy
  • Teen Choice Award for Choice Movie Actor - Sci-Fi/Fantasy (כריס אוונס) עריכת הנתון בוויקינתונים
סרט קודם כרונולוגית (MCU):
"אנטמן"
כרונולוגית מבחינה עלילתית:
"קפטן אמריקה: חייל החורף"
סרט הבא כרונולוגית (MCU):
"דוקטור סטריינג'"
כרונולוגית מבחינה עלילתית:
"הנוקמים: מלחמת האינסוף", "הנוקמים: סוף המשחק", "הפלקון וחייל החורף"
האתר הרשמי
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קפטן אמריקה: מלחמת האזרחיםאנגלית: Captain America: Civil War) הוא סרט גיבורי-על אמריקאי בלייב אקשן של אולפני מארוול מ-2016. הסרט בוים על ידי צמד האחים אנתוני וג'ו רוסו, ואת התסריט כתבו צמד התסריטאים כריסטופר מרקוס וסטיבן מק'פילי. הסרט מבוסס באופן רופף על הקומיקס "מלחמת אזרחים" של מארק מילר וסטיב מקניבן מ-2006 בהוצאת חברת ההוצאה לאור מארוול קומיקס, והוא מהווה חלק מהיקום הקולנועי של מארוול.

עלילת הסרט מציגה את צוות גיבורי-העל "הנוקמים" כשנה לאחר מאורעות "הנוקמים: עידן אולטרון". הצוות מונה כעת את ונדה מקסימוף/מכשפת השני, סאם וילסון/פלקון, ג'יימס רודס/וור משין וויז'ן. הצוות נתון בפיקודו של סטיב רוג'רס/קפטן אמריקה המחליף את טוני סטארק/איירון מן בשל פרישתו. לאחר שפעולה של הצוות בניגריה גורמת למספר לא מבוטל של הרוגים ולנזק רב, המערכת הפוליטית העולמית קמה ומתאחדת כנגד הצוות ויוזמת בוועידה של האומות המאוחדות חוק לרישום על-אנושיים ("הסכמי סוקוביה") שמטרתו לפקח על פעולות גיבורי-העל. רוג'רס מביע התנגדות חריפה לחוק ולתוכנו, יחד עם מקסימוף ווילסון (ובהמשך גם קלינט בארטון/הוקאיי וסקוט לאנג/איש הנמלה), בעוד סטארק חוזר לפעולה ומביע בו תמיכה יחד עם רומנוף, רודס וויז'ן (ובהמשך גם טצ'אלה/הפנתר השחור ופיטר פארקר/ספיידרמן). הצוות נקרע לשניים ובין הצדדים מפתח מאבק ממשי, כשברקע ג'יימס בארנס/חייל החורף מגיח בחזרה לחיים ואויב חדש בשם הלמוט זמו קם.

"קפטן אמריקה: מלחמת האזרחים" זכה להצלחה רבה, וגרף בקופות ברחבי העולם הכנסות של $1,153,332,891,[1] דבר ההופך אותו לסרט המכניס ביותר לשנת 2016[2] וכן גם כסרט החמישי בגודל הכנסותיו בזיכיון היקום הקולנועי של מארוול, וגם הסרט החמישי בגודל הכנסתו מכל סרטי גיבורי העל בכל הזמן.[3] נכון ל-2019 הסרט נמצא במקום ה-20 ברשימת הסרטים המכניסים ביותר בכל הזמנים. בנוסף להצלחה מסחרית זו, הסרט זכה גם לביקורות חיוביות, וכך לדוגמה באתרי הסקירה "Rotten Tomatoes" ו-"Metacritic" הוא זכה לציונים של 90% ו-75, בהתאמה.[4][5]

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1991, חייל צבא ארצות הברית ג'יימס בארנס מוחזק כשבוי במתקן סודי של ארגון הטרור "הידרה" בלב סיביר, במצב הקפאה. אל המתקן נכנס קולונל רוסי בשם ואסילי קרפוב, והוא מקריא בפני בארנס שורת מילות קוד ברוסית הגורמות לו לשטיפת מוח והופכות אותו ל"חייל החורף". במצבו החדש, כשהוא כפוף לכל פקודותיו של קרפוב, בארנס נשלח לבצע משימה מיוחדת, בה הוא תוקף בלב יער מכונית, מה שגורם לה להתנגש בעץ. לאחר מכן בארנס גונב את המטען שלה, חמש מנות נסיוב כחול, ומעניק אותן לקרפוב שבע הרצון.

בימי ההווה, כשנה לאחר אירועי "הנוקמים: עידן אולטרון", סטיב רוג'רס/קפטן אמריקה מוביל צוות של "הנוקמים" המורכב מסם וילסון/פלקון, נטשה רומנוף/האלמנה השחורה וונדה מקסימוף/מכשפת השני. במשימת שטח בלאגוס. הצוות עוקב אחר יחידת שורדים מארגון "הידרה" בהנהגתו של ברוק רומלאו/קרוסבונז, הגונבים נשק ביולוגי להשמדה המונית. הצוות מנטרל את כל חברי היחידה, אך רומלאו מצליח לשטות ברוג'רס בכך שמסיח את דעתו על ידי הזכרת שמו של בארנס הנעדר, ומצליח להפעיל פצצה המורכבת על גופו כאקט התאבדות במטרה לגרום למותו של רוג'רס. עם זאת, ברגע האחרון מקסימוף כולאת את הפיצוץ ואת רומאלו והודפת אותם הרחק באוויר, מה שגורם להתפוצצות המטען בקומה עליונה של בניין סמוך ולמותם של 11 אנשי הצלב האדום אזרחי אומת ואקאנדה.

התקרית בלאגוס יוצרת הד תקשורתי שלילי רחב ברחבי העולם נגד "הנוקמים" וחברי הצוות, ומעלה לסדר היום את שאלת הפיקוח עליהם ואשרור פעולותיהם. על מנת להציב גבולות לצוות מדינות האומות המאוחדות, ובראשן אומת ואקאנדה, יוצרות חוק לרישום על-אנושיים ("הסכמי סוקוביה") אשר יפקח על פעולות גיבורי-העל. מזכיר המדינה תדאוס "ת'נדרבולט" רוס מכנס את חברי "הנוקמים", ומודיע להם על ההליך החדש, והם נחלקים לשני מחנות: ג'יימס רודס/וור משין, רומנוף ו-ויז'ן בראשות טוני סטארק/איירון מן התומכים בחוק, ווילסון ומקסימוף בראשות רוג'רס המתנגדים לו.

במקביל, הלמוט זמו, אזרח סוקוביאני וקולונל בכוחות מיוחדים בעברו שאיבד את כל משפחתו בעת הקרב של "הנוקמים" נגד אולטרון, מאשים את "הנוקמים" במות משפחתו ומחפש נקמה. זמו משתמש במידע אותו רומנוף שחררה בעבר לרשות הציבור באינטרנט אודות "הידרה", ובעזרתו מאתר את קרפוב הזקן בקליבלנד. זמו מענה את קרפוב במטרה לקבל מילות קוד מיוחדות המעניקות שליטה בחייל החורף, אך קרפוב מעדיף למות מאשר "להיכנע". למרות זאת, מצליח זמו למצוא את מילות הקוד לבדו.

בינתיים, מדינות האומות המאוחדות מתכנסות בווינה לשם אשרור החוק לרישום על-אנושיים. בעת אחד מנאומי המליאה מתבצע פיגוע טרור מחוץ לבניין ופוגע קשות בקומת המליאה, מה שגורם לכמה מהנוכחים להיפגע, ביניהם מלך אומת ואקאנדה טצ'אקה, שאף מוצא את מותו. צילומי האבטחה מעידים בצורה חד משמעית כי מאחורי הפיגוע עומד בארנס, שמופיע לראשונה לאחר היעדרות של למעלה משנה, ובנו של טצ'אקה, טצ'אלה/הפנתר השחור, נשבע לנקום בו ולהורגו. רוג'רס, שנמצא באבל עקב מותה הפתאומי של אהבת נעוריו פגי קרטר, מגלה דאגה עמוקה לחברו הטוב, ובעזרת מידע אותו הוא מקבל משרון קרטר, אחייניתה של פגי, יוצא יחד עם וילסון להציל את בארנס, באמונה כי הוא חף מפשע. השניים מגיעים לבוקרשט בעקבות בארנס, וכאשר פוגשים בו הוא נשבע לחפותו, אך בעודם מנסים להצילו, נכלאים השלושה בידי הרשויות האמריקאיות.

בארנס מוכנס למעצר תחת אבטחה כבדה, ונשלח אליו פסיכולוג על מנת לבצע הערכה נפשית. כאשר נכנס הפסיכולוג לפגישתו עם בארנס, הוא חושף את עצמו כזמו ומפעיל מרחוק פעימה אלקטרומגנטית המשביתה את מערכת החשמל באזור. כשהמצלמות כבויות, הדלתות נעולות ואיש לא יכול לבוא לעזרה, זמו מקריא לבארנס את מילות הקוד אותן גנב מקרפוב והופך אותו לחייל החורף. לפקודתו יוצא בארנס להשתוללות חסרת מעצורים. בסופו של דבר מצליח רוג'רס להחזיר את בארנס למצב נורמלי, וזה מספר לרוג'רס כי זמו בדרכו לבסיס סודי בסיביר, בו נשמרים חמישה חיילי חורף נוספים בהקפאה, ורוג'רס מחליט להגיע לשם בהקדם האפשרי.

בידיעה כי סטארק וצוותו ינסו לעצור את נסיעתו עם בארנס לסיביר, רוג'רס מגייס לצוותו את וילסון, מקסימוף, קלינט ברטון/הוקאיי וסקוט לאנג/איש הנמלה, ומתכנן לבצע בעזרתם פעולת הסחה אשר תאפשר לו ולבארנס להגיע לסיביר בחופשיות. מנגד, סטארק מגייס לצוותו את רודס, רומנוף, ויז'ן, טצ'אלה ופיטר פארקר/ספיידרמן. שני הצוותים נפגשים בשדה תעופה בגרמניה, שם מתפתח ביניהם קרב רחב היקף. בסופו של דבר, עוברת רומנוף לצוותו של רוג'רס ומסייעת לו לברוח לסיביר. אך סטארק, בעזרת רודס, אינו מוותר וטס בעקבותיו, עד שלפתע ירי תועה מצידו של ויז'ן גורם לרודס להתרסק ולהיפצע קשות בעמוד השדרה.

וילסון, מקסימוף, ברטון ולאנג נכלאים בעקבות החיפוי אותו העניקו לרוג'רס ובארנס במתקן כליאה צף באוקיינוס האטלנטי, ורומנוף נאלצת להסתתר כדי שלא תיכלא גם היא. במקביל, זמו דואג לכך שהאמת אודות כל האירועים אשר התרחשו, ומעורבותו בהם, תתפרסם ותדווח בתקשורת, מה שגורם לסטארק להבין כי הוא הולך שולל וכי רוג'רס רק ניסה לעשות טוב, ועל כן הוא יוצא בעקבותיו לסיביר, כשטצ'אלה עוקב אחריו. שם, סטארק מספר לרוג'רס ולבארנס כי גילה את האמת, והשלושה מחפשים יחדיו אחר חמשת חיילי החורף, אך מגלים להפתעתם כי זמו רצח אותם זמן קצר קודם לכן. זמו מופיע וחושף את עצמו בפניהם, ואז מספר על רצונו לנקום בהם על כך שמשפחתו מתה בגללם. הוא מקרין סרטון אבטחה מדו"ח משימה מיוחד מדצמבר 1991, בו נראה כי בארנס הוא שהרג את הוריו של סטארק. סטארק הזועם מתחיל להילחם בבארנס במטרה להרוג אותו, אך נאלץ להתמודד גם עם רוג'רס, אשר כבר היה מודע לעובדה שבקי רצח את הוריו של טוני אך העדיף להסתיר ממנו את המידע[6]. לאחר קרב ארוך בין שני הצדדים, רוג'רס ובארנס מצליחים לגבור על סטארק ולעזוב את המקום. סטארק קורא בעקבות רוג'רס כי לא רשאי לשאת את המגן שלו (אותו יצר אביו של סטארק) ורוג'רס זורק אותו מאחוריו.

זמו נתפס בידי טצ'אלה שעקב אחר סטארק למקום, ומחליט להתנצל בפניו על שגרם למות אביו. בשל הכאב הוא מחליט להתאבד, אך טצ'אלה, שמבין את מניעיו, עוצר אותו. זמו נכלא תחת השגחה גבוהה של ארגון האומות המאוחדות. במקביל, מסייע סטארק לרודס להשתקם מהפגיעה המערכתית שספג בעמוד השדרה וחוזר לפקד על מה שנשאר מהנוקמים. הוא מקבל מכתב מרוג'רס בו הקפטן מביע את צערו על האירועים האחרונים ועל רצח הוריו בידי בארנס, ומבטיח לו כי בכל זמן שיהיה בכך צורך יעמוד לצד הנוקמים, ומצרף גם טלפון לשעת חירום. בעת שסטארק קורא את המכתב, יוצר מזכיר המדינה רוס קשר עמו ומודיע כי רוג'רס הבריח ממתקן הכליאה באוקיינוס את חברי הצוות שלו.

באפילוג, בארנס ורוג'רס נמצאים עם טצ'אלה בוואקאנדה. לאחר שבארנס מבין כי כל עוד שטיפת המוח של הידרה עוד פעילה במוחו הוא ממשיך להוות סכנה לציבור, הוא מחליט להיכנס להקפאה עד אשר תימצא תרופה למצבו. רוג'רס מביע דאגה מכך שהשניים יאותרו על ידי רשויות החוק הרודפות אחריהם, אך טצ'אלה מרגיע אותו בהבטחה כי המדינה תעניק לו ולבארנס מקלט מדיני היות שזו "חובה מוסרית" אישית עבורו. בסצנה לאחר הכתוביות, נראה פארקר שוב בביתו מתאושש בחברת דודתו מיי מפציעות הקרב בשדה התעופה, כשהוא מנסה גאדג'ט חדש שקיבל במתנה מסטארק.

שחקנים ודמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מרבית חברי צוות "קפטן אמריקה: מלחמת האזרחים", משמאל לימין: המפיק בפועל נייט מור, קווין פייגי, ג'ו ואנתוני רוסו, פול בטאני, דניאל בריהל, רוברט דאוני ג'וניור, כריס אוונס, טום הולנד, פול ראד, אליזבת אולסן, ג'רמי רנר, אנתוני מאקי, סבסטיאן סטן ואמילי ואן קאמפ
  • כריס אוונססטיב רוג'רס/קפטן אמריקה:
  • מנהיג צוות "הנוקמים" המתנגד לחוק לרישום על-אנושיים,[7][8] יוצא מלחמת העולם השנייה שיכולותיו הפיזיות שודרגו מעל ומעבר לרמה האנושית כתוצאה מנסיוב ניסיוני. קפטן אמריקה הוקפא למשך 70 שנה והתעורר בזמנים מודרניים.[9][10] חליפת דמותו של קפטן אמריקה עברה בסרט שינויי צבע ומראה, והיא מהווה שילוב של גרסת החליפה מהסרט "קפטן אמריקה: חייל החורף" וגרסת החליפה מהסרט "הנוקמים: עידן אולטרון".[11] מעשי הדמות בסרט, ובעיקרן התנגדותה לחוק הרישום, נובעים, לדברי אוונס, מאירועי "קפטן אמריקה: חייל החורף".[12] על הישארותה של הדמות בחיים בסוף הסרט, בניגוד למותה בסוף הקומיקס "מלחמת אזרחים" עליו הסרט מבוסס, אמר הבמאי-שותף ג'ו רוסו כי "זה סוף קל מידי. חשבנו בכיוון של סוף מסובך יותר, כזה שהשלכותיו יהיו מעשיות ומשמעותיות יותר מאשר סתם מוות".[13] לדבריהם של אוונס והאחים רוסו, הדמות עוברת בסרט התקדמות מבחינת הזהות שלה וחייה הפרטיים, וג'ו ציין בפרט את הסצנה בה רוג'רס שומט את המגן שלו ומוותר עליו, כמה שהוא תיאר כ"נטישת זהותו של קפטן אמריקה והתקדמות לאימוץ זהותו של סטיב רוג'רס".[14][15][16][13] עבור התפקיד, אוונס עבר משטר אימוני כושר ובריאות אינטנסיבי.[17]
  • רוברט דאוני ג'וניורטוני סטארק/איירון מן: מנהיג צוות "הנוקמים" התומך בחוק לרישום על-אנושיים,[7][8] ממציא גאון מולטי-מיליארדר נהנתן בעל חליפות שריון מתכתיות מתקדמות המעניקה לו חוזק על-אנושי ויכולת תעופה וירי מטחי אנרגיה וטילים.[18][19] הבמאי-שותף ג'ו רוסו ציין כי דמותו של סטארק בסרט הזה ממשיכה מאותה הנקודה בה היא הפסיקה בסרט "הנוקמים: עידן אולטרון", וכי בעקבות החזיונות אותן הוא ראה אז הוא הפך ל"מפוחד ולא בטוח בעצמו, שמקבל עכשיו החלטות מאוד ספציפיות ונמצא בשיאה של קריסה רגשית".[14] במקור, תפקידו של איירון מן בסרט נועד להיות קטן למדי, אך הוא הורחב בעקבות התעקשותו של דאוני ג'וניור על כך בפני האולפנים.[20]
  • סקרלט ג'והנסוןנטשה רומנוף/האלמנה השחורה: מרגלת מיומנת ורבת כישורים אשר עבדה בעבר עבור ארגון "S.H.I.E.L.D.‏".[21] תומכת בחוק לרישום על-אנושיים, חברה בצוותו של סטארק.[7][8] הבמאי-שותף אנתוני רוסו אמר על דמותה של רומנוף בסרט זה, ועל תמיכתה בסטארק, כי "אמנם הראש שלה עם טוני, אך הלב שלה עם קאפ [קפטן אמריקה]. ובלא במעט דרכים, היא נקרעת בין שניהם", ובהקשר למערכת היחסים הרומנטית של רומנוף עם רוג'רס אשר נרמזה בסרט "קפטן אמריקה: חייל החורף", הבמאי-שותף ג'ו רוסו אמר כי "הסרט הזה בודק את זה. אכפת לה מרוג'רס, אבל היא מנסה להראות לו בכל דרך אפשרית שהוא טועה, ושלא הכל שחור ולבן כמו שהוא חושב שזה. נראה שיכול להיות ואחרי הכל הם לא באמת מתאימים כמו שחשבו שהם".[14]
  • סבסטיאן סטןג'יימס "באקי" בארנס/חייל החורף: מתנקש קטלני וחסר מעצורים המשועבד לאדוניו בשטיפת מוח,[7][8] יוצא מלחמת העולם השנייה ששירת בצבא ארצות הברית לצידו של רוג'רס אשר הוקפא למשך 70 שנה והתעורר בזמנים מודרניים.[22] מכורח הנסיבות, בארנס מצטרף כחבר לצוותו של רוג'רס בלית ברירה.[7][8] סטן ציין כי דמותו של בארנס בסרט זה היא "שילוב בין ג'יימס בארנס לחייל החורף, מיזוג כל חוויות חייו", והוסיף כי "הוא לעולם לא יחזור להיות ג'יימס בארנס, אבל הוא גם לעולם לא יהיה שוב חייל החורף. הוא משהו חדש כעת, שילוב של שתי הגרסאות".[23]
  • אנתוני מאקיסם וילסון/פלקון: קצין לשעבר בחיל האוויר של ארצות הברית בעל זוג כנפיים מכניות המאפשרות לו לעוף.[24] מתנגד לחוק לרישום על-אנושיים, חבר בצוותו של רוג'רס.[7][8] וילסון נעזר בכלי טיס בלתי מאויש קטן ממדים דמוי עיט בשם "רדווינג" המסייע לו בעת ביצוע משימות שטח.[25] על חזרתו של בארנס למסגרת חבריו הקרובים ביותר של רוג'רס, כזה הטוב ביותר, הבמאי-שותף ג'ו רוסו אמר כי "עכשיו כשהוא [בארנס] חוזר, מלוא תשומת הלב כבר לא נמצאת אצל וילסון, וזה גורם לו לפקפק בעתיד יחסיו עם רוג'רס".[14]
  • דון צ'ידלג'יימס רודס/וור משין: קצין לשעבר בחיל האוויר של ארצות הברית בעל חליפת שריון מותאמת אישית לצורכי קרב ולחימה הדומה לזו של סטארק.[26] תומך בחוק לרישום על-אנושיים, חבר בצוותו של סטארק.[7][8] לדבריו של צ'ידל, דמותו של רודס בסרט זה היא "יותר אינטנסיבית וחשובה עלילתית מאשר בסרטים הקודמים".[27]
  • אליזבת אולסןוונדה מקסימוף: על-אנושית בעלת כוחות טלקינזיס ושליטה במחשבות.[28] מתנגדת לחוק לרישום על-אנושיים, חברה בצוותו של רוג'רס.[7][8] אולסן אמרה כי הסרט מציג את ההתלבטות החשובה ביותר בחייה של מקסימוף - האם להשתמש בכוחותיה, ואם כן כיצד.[29] היא עוד הוסיפה כי הסרט סובב אחר ניסיונה למצוא את מקומה בין בני האנוש הרגילים ובין חבריה העל-אנושיים בצוות "הנוקמים".[30] בדומה לקומיקס, הסרט מפתח בין מקסימוף לבין ויז'ן מערכת יחסים רומנטית.[31][32]
  • פול בטאניויז'ן: אנדרואיד בעל בינה מלאכותית חזקה אשר בראשו אבן המחשבה המעניקה לו כוחות-על שונים.[26] תומך בחוק לרישום על-אנושיים, חבר בצוותו של סטארק.[7][8] בטאני אמר על המשחק כדמותו של ויז'ן כי "כיף לשחק איתו, ההתחבטויות שלו ממה מעניינות - להשתמש בכוחו לטובה או לרעה? הוא מסוכן, אתה לא יודע באיזו דרך הוא ילך בכל פעם ואתה תמיד נשאר ממנו מופתע".[33] בטאני גם ציין כי הסרט חוקר את ניסיונו של ויז'ן להבין את משמעות האהבה,[34] ובדומה לקומיקס, הסרט מפתח בן ויז'ן לבין מקסימוף מערכת יחסים רומנטית.[31][32]
  • צ'דוויק בוזמןטצ'אלה/הפנתר השחור: נסיך אומת ואקאנדה המצויד בחליפת ויברניום קטלנית לצורכי קרב ולחימה.[35][36] תומך בחוק לרישום על-אנושיים, חבר בצוותו של סטארק.[7][8] חליפת הפנתר השחור בסרט מהווה מעין שריון גוף העשוי מויברניום, והחליפה נעשתה, במרביתה, באפקטים חזותיים, CGI.[14] את השפה הבדיונית "ווקאנדית" בוזמן פיתח יחד עם ג'ון קאני, המגלם את טצ'אקה, אביו של טצ'אלה, בהתבסס על שפת הבנטו שונה.[37] על הוספת דמותו של טצ'אלה לסרט, קווין פייגי אמר כי "היינו זקוקים לצד שלישי, מישהו שיראה את המתרחש מעיניים חדשות ורעננות שאינן מעורבות בנוקמים, ומכל דמות אחרת שעמדה בפנינו לבחירה, הפנתר השחור היה האפשרות הטובה ביותר", והבמאי-שותף ג'ו רוסו ציין כי "בניגוד לאחרים שנמצאים שם בגלל העתיד, הפנתר השחור נמצא שם בגלל העבר. יש לו סיבות מאוד שונות משל האחרים".[38][14] זוהי ההופעה הראשונה של הדמות ביקום הקולנועי של מארוול, והיא עתידה לשמש ככלי עלילתי בסרט "הפנתר השחור".[39]
  • ג'רמי רנרקלינט ברטון/הוקאיי: קשת מיומן ורב כישורים אשר עבד בעבר עבור ארגון "S.H.I.E.L.D.".[11][40] מתנגד לחוק לרישום על-אנושיים, חבר בצוותו של רוג'רס.[7][8] רנר אמר כי הסיבה שבארטון הצטרף לצוותו של רוג'רס הייתה כי "קפטן אמריקה היה הראשון שקרא לו להצטרף אליו. כל המטרה של קלינט זה לעשות את העבודה כמה שיותר מהר כדי לחזור הביתה למשפחה", וכן ציין גם את חובתו המוסרית של בארטון לעמוד לצידה של מקסימוף בכל צד אשר תהיה לאחר שאחיה הקריב את חייו עבורו.[41][42]
  • פול ראדסקוט לאנג/איש הנמלה/האיש הענק: פורץ ידוע לשמצה בעברו בעל חליפה המאפשרת לו לכווץ את גופו או, במצבים מסוימים, להגדיל את גופו לממדי ענק.[43] מתנגד לחוק לרישום על-אנושיים, חבר בצוותו של רוג'רס.[7][8] חליפת איש הנמלה שודרגה בסרט זה מאשר הייתה ב"אנטמן", זאת על מנת להיות "יעילה" יותר עבור הדמות.[11]
  • טום הולנדפיטר פארקר/ספיידרמן: נער בגיל ההתבגרות בעל כוחות-על דמויי עכביש אותם הוא קיבל לאחר שנעקץ בידי עכביש מהונדס גנטית.[44][45][46][47] תומך בחוק לרישום על-אנושיים, חבר בצוותו של סטארק.[48] חליפת דמותו של ספיידרמן בסרט הושפעה רבות מזו אותה אייר סטיב דיטקו בתחילת שנות ה-70, והיא חוקרת בהרחבה על אפשרויות הפעולה של פארקר בתוכה.[49] קווין פייגי ציין כי הסרט מציג את התחבטויותיו של פארקר בנוגע לפעילותו כגיבור-על במקביל לחייו הרגילים כתלמיד בתיכון, ואמר כי "אלו דברים שסטן לי וסטיב דיטקו שיחקו איתם עם ספיידרמן בקומיקס במשך 10 שנים, ואנחנו משחקים איתם עכשיו בסרט בהרבה הרבה פחות מ-10 שנים".[50] בנוגע לבחירתו של פארקר לתמוך בצידו של סטארק, הבמאי-שותף אנתוני רוסו אמר כי "בניגוד לאחרים שבחירותיהם נעשו מתוך מניעים אידאולוגיים ברורים, הבחירה של פארקר נעשית יותר בשל יחסיו האישיים עם סטארק".[48][51] תפקיד הדמות בסרט היה כה קטן, עד שהולנד לא נאלץ אפילו לקרוא את התסריט במלואו, או אף את חציו.[52] זוהי ההופעה הראשונה של הדמות ביקום הקולנועי של מארוול, והיא עתידה לשמש ככלי עלילתי בסרט "ספיידרמן: השיבה הביתה".[53]
  • אמילי ואן קאמפשרון קרטר: סוכנת לשעבר בארגון "S.H.I.E.L.D." אשר עובדת כעת עבור ה-CIA והופכת לבעלת בריתו של רוג'רס.[54] על קשרם הרומנטי הפוטנציאלי של קרטר ורוג'רס בסרט, בהתאם לקומיקס, ואן קאמפ אמרה כי "הם מאוד דומים ויכולים להתחבר בקלות, המצפנים המוסריים שלהם בעלי אופי דומה... הם מתחילים להכיר אחד את השני" ואוונס הוסיף כי "היא ללא ספק רלוונטית עבור רוג'רס, אבל לא צריך למהר, יש להם עוד קצת זמן".[55][56]
  • דניאל בריהלהלמוט זמו: אזרח סוקוביאני וקולונל צבאי בעברו שאיבד את כל משפחתו והקרובים לו בעת אירועי הקרב של "הנוקמים" נגד אולטרון ומחפש אחר נקמה בגיבורים שגרמו לו סבל כה רב, המהווה לאנטגוניסט.[44] הופעתו של זמו בסרט שונה לחלוטין מזו בקומיקס, ובריהל ציין כי "כל קשר בין זמו ההוא לזמו שלנו מקרי לחלוטין, ומדובר בהחלט בשתי דמויות שונות".[57] בריהל לוהק לתפקיד בעיקר בשל מבטאו הגרמני, אך הוא ציין כי "זה לא היה סטריאוטיפ. לא מדובר באדם מרושע ורע, אלא באדם מאוד חכם שכל מעשיו מאוד מובנים ונעשים מתוך סיבות מאוד מובנות".[58] בנוגע למניעיה ורצונותיה, קווין פייגי אמר כי הדמות היא "תוצר משותף של כל אירועי היקום הקולנועי של מארוול עד כה שמגיעים לנקודת הרתיחה".[44] ובהקשר לדרכי הפעולה של הדמות בסרט, הבמאי-שותף אנתוני רוסו אמר כי "הוא [זמו] ראה את החבר'ה האלה [הנוקמים] נלחמים מספיק פעמים באיומים מספיק גדולים כדי לדעת שהוא לא יכול לנצח אותם בזכות מי שהוא, והדרך היחידה בה הוא יכול לפעול היא הפלתם מבפנים באמצעות מניפולציה".[13]
  • ויליאם הרטתדאוס "ת'נדרבולט" רוס: גנרל לשעבר בצבא ארצות הברית שהקדיש את הקריירה הצבאית שלו ללכידת ברוס באנר/הענק הירוק ומכהן כעת כמזכיר המדינה הכללי של ארצות הברית.[25][26] במקור, הרט הופיע כת'נדרבולט רוס בסרט "הענק הירוק", והוא לשחקן היחיד מאותו סרט שחוזר על תפקידו ביקום הקולנועי של מארוול, אך הרט ציין כי "זו לא חזרה לתפקיד, זו איטרציה חדשה לחלוטין... התסריטאים לקחו את רוס ועשו ממנו משהו חדש לגמרי, סגנון מודרני יותר".[59][60] האחים רוסו אמרו כי הם הרגישו שהם חייבים להשתמש בדמותו של ת'נדרבולט רוס, זאת על מנת להציג את הקשר של "הענק הירוק" לשאר היקום הקולנועי היות, ולדבריהם, "הוא נשכח".[14]
  • פרנק גרילוברוק רומלאו/קרוסבונז: מפקד לשעבר ביחידת הלוחמה בטרור של ארגון "S.H.I.E.L.D." אשר התגלה כסוכן כפול מטעם "הידרה".[61] גרילו ציין כי הדמות אינה נקשרת בסכסוך גיבורי-העל, וכי כל מטרתה ורצונה הוא נקמה כנגד קפטן אמריקה על שגרם לבניין הטריסקליון להתמוטט עליו באירועי "קפטן אמריקה: חייל החורף".[62]

בנוסף, ג'ון סלאטרי, אשר גילם את הווארד סטארק בסרטים "איירון מן 2" ו"אנטמן", שב לתפקיד,[63] והופ דייוויס גילמה את מריה סטארק.[64] מרטין פרימן גילם את דמותו של אוורט ק'. רוס, חבר במרכז מדינות משותף כנגד טרור.[65] מריסה טומיי גילמה את דמותה של מיי פארקר, דודתו של פארקר.[66] ג'ין פרבר גילם את דמותו של וסילי קרפוב, מנהל מטעם "הידרה" לפרויקט "חייל החורף".[67] ג'ון קאני גילם את טצ'אקה, אביו של טצ'אלה ומלך אומת ואקאנדה.[63] בקמע, סטן לי הופיע כשליח חברת "פדקס" וג'ו רוסו כפסיכולוג אותו הלמוט זמו רוצח.[68][67] בנוסף, קרי קונדון דיבבה את F.R.I.D.A.Y.‎, מערכת ההפעלה החדישה של טוני סטארק.[69]

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פיתוח[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעקבות תוצאות חיוביות למדי מהקרנות המבחן של "קפטן אמריקה: חייל החורף",[10] כשלושה חודשים בטרם הסרט יצא לאקרנים, במרץ 2014, הכריזו אולפני מארוול כי הם חידשו את החוזה עם האחים רוסו וכריסטופר מרקוס וסטיבן מק'פילי לבימוי וכתיבת סרט שלישי אודות קפטן אמריקה.[70] מרקוס ומק'פילי החלו לעבוד על התסריט עוד בשלהי 2013, יחד עם האחים רוסו שהצטרפו אליהם כבר בפברואר 2014.[71][72] הבמאי-שותף ג'ו רוסו התייחס לסרט בכך ש"הוא המשך העלילה של חייל החורף. מה שנחמד בסרט [חייל החורף] הוא שהוא חלק ראשון מתוך שניים, מסע שמפסיק באמצעו ועדיין לא הושלם. בסרט הבא, זה יהיה הגיוני שנרצה להמשיך את המסע הזה ולסיים אותו".[73] הבמאי-שותף אנתוני רוסו ציין כי הסרט יהיה מותחן פסיכולוגי בהשפעת סרטים דוגמת "שבעה חטאים", "פארגו" ו"הסנדק" עם נגיעות מערבונים בנוסח סרטי בריאן דה פלמה,[8][74] וגם הוסיף כי הוא יהיה בעל מאפייני קומדיה בולטים.[75] צמד הכותבים מרקוס ומק'פילי הוסיפו ואמרו כי הסרט יהיה "מעין תערובת בין הנוקם הראשון לחייל החורף".[76]

כבר ביולי 2014, צמד הכותבים מרקוס ומק'פילי ציינו כי הם קרובים לסיום כתיבת התסריט.[77] האחים רוסו ציינו כי הסרט יתרחש לפחות כשנה לאחר אירועי "חייל החורף", וכי הוא יתמקד במערכת היחסים בין סטיב ורג'רס לג'יימס בארנס ויחקור נושאים פוליטיים בהקשר לגיבורי-על ורוג'רס בפרט, בציינו של אנתוני כי "הדמות [קפטן אמריקה] הומצאה למטרות פוליטיות מפורשות, כך שדי קשה להתרחק מהנושא ואנחנו די מחויבים לעסוק בו".[78] ג'ו הוסיף ואמר כי "הסרט יהיה חייב להציג סטטוס-קוו חדש ליקום, רעיון גדול שיזעזע את הכל, כמו שנעשה עם נפילת S.H.I.E.L.D. ב"חייל החורף"".[79]

באפריל 2014, אולפני מארוול הודיעו כי הסרט ייצא לאקרנים ב-6 במאי 2016,[80] ובאוקטובר הם הכריזו כי שמו יהיה "קפטן אמריקה: מלחמת האזרחים" (Captain America: Civil War) בהתבסס על הקומיקס "מלחמת אזרחים" של מארק מילר וסטיב מקניבן מ-2006,[81] שכן גם נודע כי הוא יהיה לסרט הראשון בשלב השלישי של היקום הקולנועי של מארוול.[82] האחים רוסו וצמד הכותבים מרקוס ומק'פילי ציינו כי במקור הסרט היה אמור לעסוק בעלילה אחרת, מקורית, אם כי בשל התעקשותו של קווין פייגי הם נאלצו לשנות את התסריט מן היסוד ולבנות את הסרט מההתחלה, אם כי הם שמרו על כמה אלמנטים מהתסריט המקורי.[83][84]

פרה-פרודקשן[עריכת קוד מקור | עריכה]

עוד במרץ 2014, הוכרז כי כריס אוונס ישוב לתפקידו כסטיב רוג'רס/קפטן אמריקה.[70] באוקטובר, הוכרז כי סבסטיאן סטן ישוב לתפקידו כג'יימס בארנס/חייל החורף ורוברט דאוני ג'וניור יופיע כטוני סטארק/איירון מן.[22][20] עוד באותו החודש, הוכרז כי צ'דוויק בוזמן יופיע כטצ'אלה/הפנתר השחור כבכורה ביקום הקולנועי של מארוול וכהכנה לסרט משלו.[35] בנובמבר, הוכרז כי דניאל בריהל לוהק כאנטגוניסט הראשי בתפקיד לא ידוע, וכן גם כי אנתוני מאקי ופרנק גרילו ישובו לתפקידיהם כסאם וילסון/פלקון וברוק רומלאו/קרוסבונז, בהתאמה.[85][61] בינואר 2015, הוכרז כי סקרלט ג'והנסון תשוב לתפקידה כנטשה רומנוף/האלמנה השחורה.[21] במרץ, הוכרז כי ג'רמי רנר יופיע כקלינט בארטון/הוקאיי.[40] באפריל, נודע כי תפקידו של בריהל כאנטגוניסט הראשי הוא הלמוט זמו,[86] וכן הוכרז כי אליזבת אולסן תופיע כוונדה מקסימוף/מכשפת השני.[28]

כחלק ממתקפת ההאקרים כנגד "סרטי סוני" בנובמבר 2014, נודע כי אולפני מארוול הביעו רצון לכלול בסרט את דמותו של פיטר פארקר/ספיידרמן וניהלו על כך משא ומתן עם סוני, אך השיחות בין שני הצדדים נכשלו.[87] עם זאת, בפברואר 2015 נודע כי שני הצדדים הצליחו להגיע בסופו של דבר להסכמות בניהם,[88] והוכרז כי הדמות תופיע בסרטי היקום הקולנועי של מארוול השונים, ובבכורה ב"קפטן אמריקה: מלחמת האזרחים".[89][90] בסוף מאי, בזמן שיא שלב הצילומים, האחים רוסו וקווין פייגי, יחד עם איימי פסקל כנציגת סוני, ערכו מבחני בד עבור שישה שחקנים נבחרים כמועמדים לגלם את ספיידרמן,[91][53] וביוני הוכרז כי לתפקיד נבחר טום הולנד.[92]

צילומים[עריכת קוד מקור | עריכה]

טרנט אופלך, אשר צילם את "חייל החורף", נשכר לשוב ולצלם גם את סרט זה.[93] שלב הצילומים החל ב-27 באפריל 2015[94][95] באטלנטה, ג'ורג'יה,[96] תחת השם "Sputnik".[97] רוב הסרט צולם באטלנטה, כשהצילומים נפרשו לרחבי העיר כולה.[98][99] האזור התחתון בעיר שימש כלאגוס,[100][101] ומטה פורשה המקומי בעיר שימש כבסיס "הנוקמים".[41]

בתחילת מאי, הוכרז כי מרטין פרימן לוהק לסרט, בתפקיד שלא נחשף,[102] ומאוחר יותר הוכרז כי הוא יופיע כדמותו של אוורט רוס.[103] עוד באותו החודש, הוכרז כי פול בטאני, דון צ'ידל, פול ראד, אמילי ואן קאמפ וויליאם הרט יופיעו כויז'ן, ג'יימס רודס/וור משין, סקוט לאנג/איש הנמלה, שרון קרטר ותדאוס "ת'נדרבולט" רוס, בהתאמה.[104][54] בנוסף, האחים רוסו וקווין פייגי ציינו כי בטיוטות ראשונות של התסריט נכללו דמויותיהם של ברוס באנר/הענק הירוק והופ ואן דיין/הצרעה, אם כי אלו הוסרו משיקולים שונים.[105][106]

עד סוף יוני, הושלמו כמחצית מצילומי הסרט.[107] בתחילת אוגוסט, הצילומים עברו לגרמניה,[108] שם הם התקיימו באצטדיון האולימפי של ברלין ובשדה התעופה של לייפציג.[109][110] צילומים נוספים התקיימו בהמשך בפוארטו ריקו ובנורווגיה,[111][112] וכמה סצנות בודדות צולמו גם באיסלנד.[113] בסופו של דבר, שלב הצילומים תם ב-22 באוגוסט.[114][115]

פוסט-פרודקשן[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'פרי פורד, אשר ערך את "חייל החורף", נשכר לשוב ולערוך גם את סרט זה.[116] בהתייחסותם לתהליך הפוסט-פרודקשן, האחים רוסו ציינו כי "זה תהליך הפוסט-פרודקשן הקל ביותר שאי-פעם עבדנו עליו. אנחנו, וכולם, מאוד שמחים מהתוצאה הסופית של הסרט ואין הרבה לשנות כך שתהליך העריכה יהיה קל. הדבר המסובך היחיד הוא האפקטים מיוחדים. האפקטים בסרט זה הם גדולים בהרבה מאשר אלו שעבדנו עליהם בחייל החורף. זה חלק קשה למדי, כי לכל אחד יש סטנדרטים גבוהים מאוד משלו אך אתה לא יכול לכלול את הכל, אז כולם מתחילים להרוג את עצמם בנקודה הזאת... ובכל זאת, לא ייקח לנו הרבה זמן לסיים את התהליך, שניים וחצי חודשים לכל היותר".[75]

צילומי השלמה נקבעו לינואר 2016.[75][117] בנוסף לצוות השחקנים, לצילומי ההשלמה הצטרפה אלפרה וודארד במה שהוגדר כ"תפקיד מפתח"[118] עקב ההנחה שהיא תופיע בדמותה מהסדרה "לוק קייג' ", אך הנחה זו התבדתה. ריאן קוגלר סייע בשינויים נרחבים לסצנות של הפנתר השחור.[119] כמו כן, גווינת' פלטרו יועדה להצטרף לצילומי ההשלמה כפפר פוטס גם כן בתור "תפקיד מפתח",[120] אך בעקבות תום החוזה של פאלטרו עם אולפני מארוול בסרט "איירון מן 3" וחוסר רצונה לחדש אותו, היא לא הופיעה בסרט בסופו של דבר,[121] אך נמצא פתרון תסריטאי לשלב את דמותה והשפעותיה מבלי לכלול אותה באופן ממשי.[122] צילומי ההשלמה תמו באמצע מרץ, ושלב הפוסט-פרודקשן התקדם לחלקו הסופי.[123] בסופו של דבר, הסרט הושלם והגיע למצב מוגמר ב-4 באפריל.[124]

הפצה ושיווק[עריכת קוד מקור | עריכה]

הצגת הבכורה של הסרט התקיימה ב-12 באפריל 2016 בלוס אנג'לס.[125] בארצות הברית החלו הקרנות הסרט ב-6 במאי,[80] ובישראל שבוע קודם לכן, ב-27 באפריל.[126] המדיה ביתית של הסרט, DVD ו-Blu-ray, צפויה לצאת ב-13 בספטמבר, ועוד קודם לכן ב-2 בספטמבר, הוא יהיה זמין להורדה דיגיטלית.[127]

ביולי 2015, כחלק ממסע השיווק לסרט "אנטמן", הופצה לרשת האינטרנט סדרת קטעי חדשות אקטואליים לכאורה המתרחשים ביקום הקולנועי של מארוול ומסקרים את המתרחש כמהדורת חדשות בשם "WHIH Newsfront". הקטעים, בנוסף להתייחסותם לאירועים שהובילו לעלילת "אנטמן", התייחסו וקישרו גם את התרחשויות אירועי "תור: העולם האפל", "דרדוויל", "הנוקמים: עידן אולטרון", "סוכני S.H.I.E.L.D." ו"דוקטור סטריינג'", ולחלקים מסוימים הם גם רמזו לאירועים שהובילו לעלילת "מלחמת האזרחים".[128] באפריל 2016, כחודש לפני צאת "מלחמת האזרחים", הופצו קטעים נוספים כחלק ממהדורת החדשות "WHIH Newsfront", והם התייחסו לאירועי "מלחמת האזרחים" באופן ישיר וקידמו את העלילה בהתקשרות לאירועי הקרב בלאגוס וחיקוק החוק לרישום על-אנושיים.[129][130][131]

כחלק מכנס "D23" של חברת וולט דיסני אשר נערך באוגוסט 2015, הוקרנה בפני קהל סצנה קצרה מתוך הסרט שהציגה את פלקון בעת קרב בו הוא מסתייע בכלי טיס בלתי מאויש דמוי עיט בשם "רדווינג".[25] לקראת סופו של הכנס, הוצג בהקרנה סגורה הקדימון הראשון של הסרט ולאחר מכן גם הסרט עצמו (החלקים אשר היו מוכנים עד אז), ושני אלו זכו לתגובות חיוביות גורפות מצד הקהל.[132] עוד באותו החודש, הוצג כחלק מכנס אנימה קטע נוסף מתוך הסרט.[133] הקדימון הרשמי הראשון לסרט הופץ לרשת האינטרנט ב-25 בנובמבר 2015, לאחר ששודר בבכורה בתוכנית הלילה של הקומיקאי ג'ימי קימל בערוץ הטלוויזיה "ABC".[134] תוך פחות מ-24 שעות מעלייתו לאתר "YouTube", הקדימון זכה לכ-61 מיליון צפיות.[135] ב-7 בפברואר, כחלק ממשחק גמר הסופרבול השנתי, 50, הוצג במהלך הפסקת הפרסומות טיזר קצר בין 30 שניות לסרט.[136][137] ב-8 במרץ 2016 הופצו כרזות אלטרנטיביות לסרט שהציגו את הדמויות ואת צידן בהתחלקות "הנוקמים".[138] יום לאחר מכן, הופצו לרשת האינטרנט סרטוני וידאו קצרים שהציגו את שני הצוותים המפולגים של "הנוקמים", ויום לאחר מכן הופץ לרשת האינטרנט הקדימון השני.[139] תוך פחות מ-24 שעות מעלייתו לאתר "YouTube", הקדימון השני זכה לכ-95 מיליון צפיות.[140]

פסקול[עריכת קוד מקור | עריכה]

Captain America: Civil War
פסקול מאת הנרי ג'קמן
יצא לאור 6 במאי 2016
סוגה סרט גיבורי-על עריכת הנתון בוויקינתונים
אורך 69:09
חברת תקליטים Marvel Music
Hollywood Records
הפקה קווין פייגי עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הנרי ג'קמן, אשר הלחין את הפסקול לסרט "קפטן אמריקה: חייל החורף", נשכר לחזור ולהחלין גם את פסקול סרט זה.[141] הפסקול יצא ב-6 במאי 2016.[142]

Captain America: Civil War - Original Motion Picture Soundtrack
מס' שם משך
1. Siberian Overture 2:56
2. Lagos 2:10
3. Consequences 2:22
4. Ancestral Call 2:37
5. Zemo 3:09
6. The Tunnel 3:51
7. Celestial Bodies 1:44
8. Boot Up 5:16
9. A New Recruit 1:47
10. Stepping Up 1:59
11. Standoff 4:01
12. Civil War 4:26
13. Larger Than Life 3:40
14. Catastrophe 2:36
15. Revealed 5:38
16. Making Amends 1:34
17. Fracture 4:00
18. Clash 3:54
19. Closure 5:32
20. Cap's Promise 3:46
21. Adagio 2:18
משך כולל:
69:09

ביקורת והכנסות[עריכת קוד מקור | עריכה]

"קפטן אמריקה: מלחמת האזרחים" זכה לביקורות חיוביות למדי בקרב מבקרי הקולנוע. אתר הסקירה "Rotten Tomatoes" העניק לסרט ציון של 90% עם ציון ממוצע של 7.6/10 בהתבסס על 315 ביקורות (283 "טריות" ו-32 "רקובות"), בציינו של הקונצנזוס כי "'מלחמת האזרחים' מתחיל את הגל הבא של סרטי מארוול עם סרט גיבורי-על שובר קופות עתיר אקשן המציע עלילה עמוקה ומציג אומץ בחקירת נושאים מעוררי מחשבה".[4] אתר הסקירה "Metacritic" העניק לסרט ציון של 75 בהתבסס על 52 ביקורות (41 חיוביות ו-11 שליליות).[5] בשירות הסקרים "CinemaScore" ניתן לסרט ציון "A" ("טוב מאד").[143]

בנוסף להצלחה הביקורתית, "קפטן אמריקה: מלחמת האזרחים" זכה גם להצלחה מסחרית נכבדת. הסרט גרף בקופות ברחבי העולם הכנסות של $1,151,332,891, מתוכן $406,808,050 בצפון אמריקה ו-$744,524,841 בשאר העולם.[1] דבר ההופך אותו לסרט המכניס ביותר משנת 2016,[2] לסרט השנים עשר בגודל הכנסותיו בהיסטוריה כולה,[144] לסרט הרביעי בגודל הכנסותיו ביקום הקולנועי של מארוול[3] וגם לסרט הקומיקס או גיבורי-על הרביעי בהכנסותיו בהיסטוריה.[145][146][147]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 3 4 קפטן אמריקה: מלחמת האזרחים, Box Office Mojo
  2. ^ 1 2 שוברי הקופות העיקריים ברחבי העולם לשנת 2016, באתר Box Office Mojo
  3. ^ 1 2 זיכיונות וסדרות סרטים - היקום הקולנועי של מארוול, Box Office Mojo
  4. ^ 1 2 קפטן אמריקה: מלחמת האזרחים, Rotten Tomatoes
  5. ^ 1 2 קפטן אמריקה: מלחמת האזרחים, Metacritic
  6. ^ רוג'רס התוודע לכך יחד עם נטשה על ידי ארנים זולא במהלך אירועי קפטן אמריקה: חייל החורף
  7. ^ 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 Justin Kroll, ‏‘Captain America: Civil War’ Concept Art Shows Where Each Avenger’s Loyalties Lie‎, Variety, ‏27 באוגוסט 2015
  8. ^ 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 Erik Davis, ‏'Captain America: Civil War' Set Visit: "This Is the 'Godfather' of Superhero Movies"‎, Fandango, ‏7 במרץ 2016
  9. ^ Gabe Toro, ‏Chris Evans Says 'Captain America' Sequel Might Not Arrive Until 2014, ‏IndieWire, ‏22 בספטמבר 2011
  10. ^ 1 2 Justin Kroll, ‏‘Captain America 3′ Takes Shape at Marvel (Exclusive)‎, Variety, ‏21 בינואר 2014
  11. ^ 1 2 3 ‘Captain America: Civil War’ Official Bios, Costume Upgrades and Hi-Res Behind-The-Scenes Photos‎, Stitch Kingdom, ‏11 באפריל 2016
  12. ^ Michael McFall, ‏Salt Lake Comic Con: Chris Evans talks sides in ‘Civil War’‎, The Salt Lake Tribune, ‏26 בספטמבר 2015
  13. ^ 1 2 3 John Nugent, ‏12 secrets from Captain America: Civil War, ‏Empire, ‏9 במאי 2016
  14. ^ 1 2 3 4 5 6 7 Chris Hewitt, ‏Captain America: Civil War trailer breakdown, ‏Empire, ‏25 בנובמבר 2015
  15. ^ Jordan Zakarin, ‏Chris Evans Promises 'Captain America: Civil War' Will Focus Most on Captain America, ‏Yahoo! Movies, ‏17 בפברואר 2016
  16. ^ Brandon Davis, ‏Exclusive: Russo Brothers Tease Captain America: Civil War Romance, ‏Comic Book, ‏17 בינואר 2016
  17. ^ Matthew Power, ‏, [Captain America's Training Plan], ‏Body Building, ‏25 במאי 2016
  18. ^ Marc Strom, ‏Marvel Pits Captain America & Iron Man in a Cinematic Civil War, ‏Marvel, ‏28 באוקטובר 2014
  19. ^ Robert Downey Jr. To Return As Marvel's Iron Man, Marvel, ‏20 ביוני 2013
  20. ^ 1 2 Marc Graser, ‏Robert Downey Jr. to Join 'Captain America 3' (Exclusive)‎, Variety, ‏13 באוקטובר 2014
  21. ^ 1 2 Chris Arrant, ‏Captain America: Civil War Directors: Black Widow Will Be Back, More, ‏Newsarama, ‏15 בינואר 2015
  22. ^ 1 2 Mike Fleming, Jr.‎, Sebastian Stan Joins 'The Martian' And 'Ricki And The Flash'‎, Deadline, ‏24 באוקטובר 2014
  23. ^ Anthony Breznican, ‏Sebastian Stan on the Winter Soldier's friendship and redemption in Captain America: Civil War, ‏Entertainment Weekly, ‏4 בדצמבר 2015
  24. ^ Mike Fleming Jr, ‏[Daniel Bruhl To Play Villain In 'Captain America: Civil War']‎, Deadline, ‏14 בנובמבר 2014
  25. ^ 1 2 3 Anthony Breznican, ‏Marvel brings Captain America: Civil War to Disney's D23 Expo, ‏Entertainment Weekly, ‏15 באוגוסט 2015
  26. ^ 1 2 3 Marvel Studios Begins Production on Marvel's 'Captain America: Civil War'‎, Marvel, ‏7 במאי 2015
  27. ^ Edward Douglas, ‏http://www.superherohype.com/news/363805-don-cheadle-on-war-machines-place-in-captain-america-civil-war#/slide/1 Don Cheadle on War Machine’s Place in Captain America: Civil War, ‏Super Hero Hype, ‏24 בינואר 2016
  28. ^ 1 2 Zach Johnson, ‏Elizabeth Olsen Will Star in Captain America: Civil War!‎, E!‎, 23 באפריל 2015
  29. ^ Brian Truitt, ‏Elizabeth Olsen has big plans for Scarlet Witch, ‏USA Today, ‏3 באוקטובר 2015
  30. ^ Kase Wickman, ‏‘Captain America': Scarlet Witch Will Be The ‘Wild Card’ In ‘Civil War’‎, MTV, ‏13 בספטמבר 2015
  31. ^ 1 2 Dalton Ross, ‏Civil War: Paul Bettany on how Vision's love for Scarlet Witch led to (SPOILER)‎, Entertainment Weekly, ‏9 במאי 2016
  32. ^ 1 2 Desiree Murphy, ‏Exclusive: Elizabeth Olsen Teases What Will Happen Between Scarlet Witch and Vision in 'Captain America: Civil War'‎, Entertainment Tonight, ‏31 במרץ 2016
  33. ^ Mari-An Santos, ‏Paul Bettany tells Filipinos: "You’ve all seen me naked. Therefore, you have me at a disadvantage."‎, Philippine Entertainment Portal, ‏19 בספטמבר 2015
  34. ^ Christina Radish, ‏Paul Bettany on Directing, ‘Shelter’, ‘Captain America: Civil War’, Anthony Mackie, and More, ‏Collider, ‏12 בנובמבר 2015
  35. ^ 1 2 Marc Strom, ‏Chadwick Boseman to Star in Marvel's Black Panther, ‏Marvel, ‏28 באוקטובר 2014
  36. ^ Anthony Breznican, ‏Black Panther: Meet Marvel's fearsome warrior from Captain America: Civil War, ‏Entertainment Weekly, ‏2 בדצמבר 2015
  37. ^ Anthony Breznican, ‏Black Panther's language: Where Civil War found the words of Wakanda, ‏Entertainment Weekly, ‏5 במאי 2016
  38. ^ Devin Faraci, ‏Sokovia, Vibranium And 'Civil War': Kevin Feige Teases Black Panther!‎, Birth Movies Death, ‏29 ביוני 2015
  39. ^ Jen Yamato, ‏Chadwick Boseman Signed For 5 Films As Black Panther, Captain Marvel Bring Diversity To Superhero Slate, ‏Deadline, ‏28 באוקטובר 2014
  40. ^ 1 2 Borys Kit, ‏Jeremy Renner Joins Amy Adams in Sci-Fi 'Story of Your Life' (Exclusive)‎, The Hollywood Reporter, ‏6 במרץ 2015
  41. ^ 1 2 Brian Truitt, ‏Sneak peek: Captain America goes rogue in 'Civil War'‎, USA Today, ‏7 במרץ 2016
  42. ^ Eliza Murphy, ‏'Captain America: Civil War' Star Jeremy Renner Surprises 'GMA' Audience‎, ABC, ‏4 במאי 2016
  43. ^ Ethan Anderton, ‏‘Captain America: Civil War’ Set Visit: Witnessing the Beginning of a Clash of Superheroes‎, /Film, ‏7 במרץ 2016
  44. ^ 1 2 3 Anthony Breznican, ‏Spider-Man's Captain America: Civil War role revealed, ‏Entertainment Weekly, ‏3 בדצמבר 2015
  45. ^ Borys Kit, ‏'Spider-Man' Finds Tom Holland to Star as New Web-Slinger‎, The Hollywood Reporter, ‏23 ביוני 2015
  46. ^ Sony Pictures and Marvel Studios Find Their 'Spider-Man' Star and Director, Marvel, ‏23 ביוני 2015
  47. ^ Kyle Buchanan, ‏Everything You Need to Know About Chris Hemsworth’s Big Dick in Vacation, ‏Vulture, ‏30 ביולי 2015
  48. ^ 1 2 Ross Miller, ‏Spider-Man makes first appearance in new Captain America: Civil War trailer, ‏The Verge, ‏10 במרץ 2016
  49. ^ Simon Thompson, ‏Russo Brothers Talk 'Captain America: Civil War', Their Plans for Spider-Man And Post-Credits Scenes, ‏Forbes, ‏16 במרץ 2016
  50. ^ Terri Schwartz, ‏How Marvel's 'Spider-Man' is telling a brand new Peter Parker story, ‏Zap2it, ‏27 ביוני 2015
  51. ^ Jay Jayson, ‏Spider-Man Develops A Very Personal Relationship In Captain America: Civil War, ‏Comic Book, ‏11 בינואר 2016
  52. ^ Kyle Anderson, ‏Even Tom Holland, who plays Spider-Man, doesn't quite know what Spider-Man does in Civil War, ‏Entertainment Weekly, ‏8 בדצמבר 2015
  53. ^ 1 2 Borys Kit, ‏Robert Downey Jr. and Secret Screen-Tests: How the New 'Spider-Man' Team Was Chosen, ‏The Hollywood Reporter, ‏23 ביוני 2015
  54. ^ 1 2 Anthony D'Alessandro, ‏Emily VanCamp Reprising Her Role As Agent 13 In ‘Captain America: Civil War’‎, Deadline, ‏6 במאי 2015
  55. ^ Meredith Kile, ‏Emily VanCamp Teases 'Captain America' Love Story and Epic 'Civil War' Fight Scenes, ‏Entertainment Tonight, ‏10 בדצמבר 2015
  56. ^ Anthony Breznican, ‏Captain America: Civil War star Scarlett Johansson on the scrutiny of Black Widow, ‏Entertainment Weekly, ‏3 בדצמבר 2015
  57. ^ Jason Guerrasio, ‏The actor playing Baron Zemo in the next 'Captain America' movie says he won't be wearing the villain's infamous purple mask, ‏Business Insider, ‏19 באוקטובר 2015
  58. ^ Matt McGloin, ‏DANIEL BRUHL SAYS LOTS OF SECRETS IN CAPTAIN AMERICA: CIVIL WAR, ‏Cosmic Book News, ‏9 באפריל 2016
  59. ^ Meredith Woerner, ‏William Hurt promises a new version of General Ross in 'Captain America: Civil War'‎, Los Angeles Times, ‏24 ביוני 2015
  60. ^ Matt Fowler, ‏William Hurt Teases A "Much Different" General Ross For Captain America: Civil War, ‏IGN, ‏24 ביוני 2015
  61. ^ 1 2 Samantha Highfill, ‏Frank Grillo talks Crossbones' return in 'Captain America: Civil War'‎, Entertainment Weekly, ‏24 בנובמבר 2014
  62. ^ Brandon Davis, ‏Frank Grillo Talks Captain America: Civil War & Crossbones, ‏Comic Book, ‏11 בינואר 2016
  63. ^ 1 2 Nick Tylwalk, ‏Captain America: Civil War cast list, ‏Fansided, ‏14 באפריל 2016
  64. ^ Anthony Breznican, ‏Iron Man's mom: Let's talk about her for Mother’s Day, ‏Entertainment Weekly, ‏8 במאי 2016
  65. ^ Marc Strom, ‏Martin Freeman Joins Marvel's 'Captain America: Civil War'‎, Marvel, ‏5 במאי 2015
  66. ^ Carly Mallenbaum, ‏'Captain America: Civil War' premiere: 5 things we learned‎, USA Today, ‏13 באפריל 2016
  67. ^ 1 2 Andrew Dyce, ‏Every Captain America: Civil War Easter Egg & Secret, ‏Screen Rant, ‏7 במאי 2016
  68. ^ Chris Tilly, ‏10 Coolest Captain America: Civil War Easter Eggs, References And Trivia, ‏IGN, ‏29 באפריל 2016
  69. ^ Every Captain America: Civil War Character From Marvel Comics Confirmed so Far – FRIDAY, ‏GameSpot, ‏6 במאי 2016
  70. ^ 1 2 Steve Weintraub, ‏Directors Joe & Anthony Russo Confirm They'll Direct Captain America 3; Say They're Breaking the Story Now with Screenwriters Christopher Markus & Stephen McFeely, ‏Collider, ‏11 במרץ 2014
  71. ^ Steve Weinraub, ‏Screenwriters Christopher Markus and Stephen McFeely Talk Captain America 3; Reveal They've Been Working on it Since Late 2013, ‏Collider, ‏7 באפריל 2014
  72. ^ Adam Chitwood, ‏CAPTAIN AMERICA 3 Directors Joe and Anthony Russo Talk Filming Dates, the Title, the Evolution of the Script, Marvel's Involvement, Hawkeye, and More, ‏Collider, ‏27 באוגוסט 2014
  73. ^ Gina McIntyre, ‏'Captain America: Winter Soldier' inspired by 'Star Wars,' 'French Connection'‎, The Los Angeles Time, ‏2 באפריל 2014
  74. ^ Matt Goldberg, ‏‘Captain America: Civil War': 115 Things to Know about Marvel’s New "Sprawling, Epic" Film‎, Collider, ‏7 במרץ 2016
  75. ^ 1 2 3 Chris Cabin, ‏‘Captain America: Civil War’ Directors on Landing Spider-Man, ‘Infinity War’ Shooting Schedule‎, Collider, ‏14 בינואר 2016
  76. ^ Nick Setchfield, ‏Exclusive: Marvel Screenwriters Talk Winter Soldier And Captain America 3, ‏SFX, ‏13 באוגוסט 2014
  77. ^ What to Expect in Marvel's Agent Carter – Comic Con 2014, ‏IGN, ‏25 ביולי 2014
  78. ^ Gwynne Watkins, ‏Exclusive: The Russo Brothers Tell Yahoo Movies What They've Got In Store for 'Captain America 3'‎, Yahoo!‎, 5 באוגוסט 2014
  79. ^ William Bibbiani, ‏The Russo Brothers on Captain America 2 & Captain America 3, ‏Crave Online, ‏9 בספטמבר 2014
  80. ^ 1 2 Marc Strom, ‏Captain America to Return to Theaters May 6, 2016, ‏Marvel, ‏7 באפריל 2014
  81. ^ Lucas Siegel, ‏Marvel Announces Black Panther, Captain Marvel, Inhumans, Avengers: Infinity War Films, Cap & Thor 3 Subtitles, ‏Newsarama, ‏28 באוקטובר 2014
  82. ^ Peter Sciretta, ‏Watch: All Of Your Marvel Phase 3 Questions Answered By Marvel Head Kevin Feige, ‏/Film, ‏28 באוקטובר 2014
  83. ^ Simon Thompson, ‏Russo Brothers Talk 'Captain America: Civil War', Their Plans for Spider-Man And Post-Credits Scenes, ‏Forbes, ‏16 במרץ 2016
  84. ^ Mike Sampson, ‏‘Captain America: Civil War’ Was Originally Not a ‘Civil War’ Movie‎, Screen Crush, ‏11 באפריל 2016
  85. ^ Mike Fleming Jr, ‏Daniel Bruhl To Play Villain In 'Captain America: Civil War'‎, Deadline, ‏14 בנובמבר 2014
  86. ^ Alice Jones, ‏Daniel Brühl: 'When you have success abroad, you become a traitor. Envy is very German'‎, The Independent, ‏22 באפריל 2015
  87. ^ Ben Fritz, ‏Sony, Marvel Discussed Spider-Man Movie Crossover, ‏The Wall Street Journal, ‏9 בדצמבר 2014
  88. ^ Sony Pictures Entertainment Brings Marvel Studios Into The Amazing World Of Spider-Man, ‏Marvel, ‏9 בפברואר 2015
  89. ^ Ben Fritz, ‏Marvel and Sony Reach Deal on Spider-Man Movie Production, ‏Wall Street Journal, ‏9 בפברואר 2015
  90. ^ David McNary, ‏Russo Brothers Sign First-Look Deal with Sony, Variety, ‏3 במרץ 2015
  91. ^ Borys Kit, ‏Spider-Man Hopefuls Screen-Test in Atlanta as Marvel Decision Nears (Exclusive)‎, The Hollywood Reporter, ‏30 במאי 2015
  92. ^ Borys Kit, ‏'Spider-Man' Finds Tom Holland to Star as New Web-Slinger, ‏The Hollywood Reporter, ‏23 ביוני 2015
  93. ^ Dana Gee, ‏Lensman loves getting lost in the images from new Captain America film, ‏The Province, ‏21 באפריל 2014
  94. ^ Brent Lang, ‏‘Captain America: Civil War’ First to Use New Imax/Arri 2D Camera (Exclusive)‎, Variety, ‏13 באפריל 2015
  95. ^ Megan Damore, ‏Frank Grillo Teases Crossbones' "Captain America: Civil War" Appearance, ‏Comic Book Resources, ‏27 באפריל 2015
  96. ^ Jennifer Brett, ‏Extras casting call for "Captain America: Civil War"‎, The Atlanta Journal-Constitution, ‏13 במרץ 2015
  97. ^ Ellie Hensley, ‏"Captain America: Civil War" begins filming in Atlanta‎, Atlanta Business Journal, ‏29 באפריל 2015
  98. ^ Jennifer Brett, ‏Photos from the "Captain America: Civil War" set in Atlanta, ‏Atlanta Journal-Constitution, ‏11 במאי 2015
  99. ^ Jennifer Brett, ‏Photos from the "Captain America: Civil War" set in Atlanta, ‏Atlanta Journal-Constitution, ‏13 במאי 2015
  100. ^ Jennifer Brett, ‏Photos from the "Captain America: Civil War" set in Atlanta, ‏Atlanta Journal-Constitution, ‏15 במאי 2015
  101. ^ Jennifer Leslie, ‏"Captain America: Civil War" was shot in, around Atlanta‎, WXIA-TV, ‏5 במאי 2016
  102. ^ Marc Storm, ‏Martin Freeman Joins Marvel's 'Captain America: Civil War'‎, Marvel, ‏5 במאי 2015
  103. ^ Phil De Semlyen, ‏Martin Freeman’s Captain America: Civil War character revealed, ‏Empire, ‏22 בפברואר 2016
  104. ^ Marvel Studios Begins Production on Marvel's 'Captain America: Civil War'‎, Marvel, ‏7 במאי 2015
  105. ^ Spencer Perry, ‏Mark Ruffalo Reveals The Hulk Was in Captain America: Civil War But Marvel is Saving Him, ‏3 בספטמבר 2015
  106. ^ Peter Sciretta, ‏When Will We See Hope Van Dyne As The Wasp? Kevin Feige Responds‎, /Film, ‏20 ביולי 2015
  107. ^ Adam Chitwood, ‏Kevin Feige Reveals When 'Spider-Man', 'Thor 3', and More Start Filming, ‏Collider, ‏30 ביוני 2015
  108. ^ Jhon Puthenpurakal, ‏Daniel Brühl, Chris Evans und Mark Ruffalo: Berliner Party-Nächte sind lang / Berlin Party Nights are Long, ‏Bild, ‏3 באוגוסט 2015
  109. ^ Emily Hewett, ‏Chris Evans spotted filming Captain America: Civil War at desolate Olympic Stadium in Berlin, ‏Daily Mail UK, ‏9 באוגוסט 2015
  110. ^ Doreen Beilke, ‏'Captain America'-Dreh Mit Chris Evans Und Daniel Brühl Am Flughafen Hollywood in Leipzig gelandet / "Captain America" with Chris Evans and Daniel Brühl at the Airport: Hollywood Landed in Leipzig‎, Bild, ‏14 באוגוסט 2015
  111. ^ Kevin Costner & Anthony Mackie Talk "Black or White"‎, YouTube, ‏9 בינואר 2015
  112. ^ Mike Seymour, ‏Captain America: a very civil war, ‏FX Guide, ‏24 במאי 2016
  113. ^ Marvel Studios Begins Production on Marvel's 'Captain America: Civil War'‎, Marvel, ‏7 במאי 2016
  114. ^ Nick Romano, ‏See the Captain America: Civil War cast celebrate wrapping production, ‏Entertainment Weekly, ‏22 באוגוסט 2015
  115. ^ Spencer Perry, ‏Captain America: Civil War Wraps Principal Photography, ‏Super Hero Hype, ‏22 באוגוסט 2015
  116. ^ Peter Caranicas, ‏Below the Line Bookings & Signings, Variety, ‏30 בינואר 2015
  117. ^ Devin Farci, ‏Captain America: Civil War Is Testing Through The Roof, ‏Birth.Movies.Death, ‏29 בינואר 2016
  118. ^ Chris Arrant, ‏Is a Netflix Luke Cage Character In Captain America: Civil War?‎, Newsarama, ‏5 באפריל 2016
  119. ^ Germain Lussier, ‏Black Panther Director Ryan Coogler Helped With the Character in Civil War, ‏io9, ‏11 באפריל 2016
  120. ^ Jeff Sneider, ‏Gwyneth Paltrow Will Return as Pepper Potts in ‘Captain America: Civil War’‎, The Warp, ‏23 בפברואר 2016
  121. ^ Matt Donnelly, ‏‘Captain America: Civil War’ Won’t Include an Actor We Expected to See‎, The Warp, ‏19 באפריל 2016
  122. ^ Jhon Nugent, ‏12 secrets from Captain America: Civil War, Empire, ‏9 במאי 2016
  123. ^ Scarlett Russell, ‏The Russo brothers sneak a Captain America: Civil War shot into a behind-the-scenes set video, ‏דיגיטל ספיי, ‏16 במרץ 2016
  124. ^ The Russo Brothers, ‏The Russo Brothers Live Q&A, ‏Facebook, ‏6 באפריל 2016
  125. ^ Brian Truitt, ‏Exclusive: Marvel launches program for girl scientists, ‏USA Today, ‏11 במרץ 2016
  126. ^ "קפטן אמריקה: מלחמת האזרחים", באתר עין הדג
  127. ^ Spencer Perry, ‏Captain America: Civil War Blu-Ray and Digital Release Coming in September, ‏Coming Soon, ‏30 ביוני 2016
  128. ^ Russ Fischer, ‏Latest "Ant-Man" Viral Video Holds Scott Lang To His Crimes, ‏/Film, ‏8 ביולי 2015
  129. ^ Silas Lesnick, ‏WHIH News Returns for Civil War Viral Video!‎, Coming Soon, ‏22 באפריל 2016
  130. ^ Silas Lesnick, ‏WHIH Sits Down With Marvel Cinematic Universe President Ellis, ‏Super Hero Hype, ‏3 במאי 2016
  131. ^ Chris Arrant, ‏MARVEL's U.S. President Addresses Nation After Nigerian Incident Relating to CIVIL WAR, ‏Newsarama, ‏3 במאי 2016
  132. ^ Alice Walker, ‏New Captain America: Civil War Trailer Descriptions Released, ‏, Screen Rant, ‏19 בספטמבר 2015
  133. ^ JC Ansis, ‏Never-seen scenes of 'Captain America: Civil War' to be shown at AsiaPop Comicon Manila, ‏CNN Philippines, ‏15 בספטמבר 2015
  134. ^ Ryan Parker, ‏'Captain America: Civil War' Trailer Debuts‎, The Hollywood Reporter, ‏25 בנובמבר 2015
  135. ^ Patrick Cavanaugh, ‏Marvel's 'Captain America: Civil War' Trailer Shatters World Record, ‏Marvel, ‏30 בנובמבר 2015
  136. ^ Dave McNary, ‏‘Captain America: Civil War’ Super Bowl Trailer Dominates Social Media‎, Variety, ‏9 בפברואר 2016
  137. ^ Anita Busch, ‏Super Bowl: ‘Bourne’ Explodes On Social Media But Isn’t The ‘Captain’‎, Deadline, ‏9 בפברואר 2016
  138. ^ Scott Mendelson, ‏Still No Spider-Man In 'Captain America: Civil War' Posters, ‏Forbes, ‏8 במרץ 2016
  139. ^ Jim Vejvoda, ‏Captain America: Civil War Teases Second Trailer, ‏IGN, ‏9 במרץ 2016
  140. ^ Anthony Breznican, ‏Captain America: Civil War trailer nears 100 million views in 24 hours, ‏Entertainment Weekly, ‏11 במרץ 2016
  141. ^ Russ Burlingame, ‏Exclusive: Captain America 3 Directors Talk Villains And Who Is Returning, ‏Comic Book, ‏Comic Book, ‏25 באוגוסט 2014
  142. ^ Hollywood Records to Release ‘Captain America: Civil War’ Soundtrack, ‏Film Music Reporter, ‏12 במרץ 2016
  143. ^ Anthony D'Alessandro, ‏Why ‘Captain America: Civil War’ Is Poised To Be This Summer’s Top-Grossing Live-Action Film: B.O. Postmortem, ‏Deadline, ‏9 במאי 2016
  144. ^ שוברי הקופות העיקריים ברחבי העולם בהיסטוריה, Box Office Mojo
  145. ^ ז'אנרים - סרטי קומיקס, Box Office Mojo
  146. ^ ז'אנרים - סרטי גיבורי-על, Box Office Mojo
  147. ^ Nancy Tartaglione, ‏‘X-Men: Apocalypse’ Dawns With $101.5M; ‘Angry Birds’ Sings With $55.5M, ‘Zootopia’ #4 Animated Pic Ever Worldwide – Intl Box Office Final‎, Deadline, ‏23 במאי 2016