כוחות מיוחדים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
המונח "קומנדו" מפנה לכאן. אם הכוונה למשמעות אחרת, ראו קומנדו (פירושונים).
המונח "יחידת עילית" מפנה לכאן. אם הכוונה למשמעות אחרת, ראו יחידת עילית (פירושונים).

"כוחות מיוחדים", ובכללם כוחות קומנדו וכוחות טקטיים מיוחדים, הם יחידות צבאיות שהוכשרו לבצע "מבצעים מיוחדים".

בחלק מהמדינות הכוחות המיוחדים כפופים למשרד ההגנה ובאחרות הם זרוע או פיקוד נפרד במסגרת הכוחות המזוינים.

הגדרות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מינוחים[עריכת קוד מקור | עריכה]

המינוחים "כוחות מיוחדים" (Special Forces), "מבצעים מיוחדים" (Special Operations) ו-"כוחות מבצעים מיוחדים" (Special-Operations Forces) מקובלים בכל צבאות העולם.

בארצות הברית, המונח "כוחות מיוחדים" (SF) מתייחס ל"כומתות הירוקות" - הכוחות המיוחדים של זרוע היבשה ואילו המונח "כוחות המבצעים המיוחדים" (SOF) מתייחס לכלל הכוחות המיוחדים מכל הזרועות של הכוחות המזוינים.

במדינות הגוש הסובייטי לשעבר, כוחות מיוחדים מכונים בדרך כלל ספצנאז, ראשי תיבות של "מטרה מיוחדת".

מבצעים מיוחדים[עריכת קוד מקור | עריכה]

לנאט"ו ולרוסיה הגדרה משותפת למבצעים מיוחדים: "פעולות צבאיות המתנהלות על ידי כוחות ייעודיים, מאורגנים, מאומנים ומצוידים במיוחד ומאוישים בכוח אדם נבחר. הם פועלים במסגרות קטנות תוך שימוש בטקטיקות, טכניקות ואופני פעולה לא שגרתיים שאינם תקניים לכוחות קונבנציונליים. מבצעים אלה מתבצעים בכל מגוון הפעולות הצבאיות באופן עצמאי או בתיאום עם כוחות קונבנציונליים להשגת יעדים פוליטיים, צבאיים, פסיכולוגיים וכלכליים. שיקולים פוליטיים-צבאיים עשויים לדרוש פעולה בחתימה נמוכה, טכניקות חשאיות, סמויות או דיסקרטיות וקבלת מידה של סיכון פיזי ופוליטי שאינו כרוך בפעולות קונבנציונליות".[1][2]

המטות המשולבים של ארצות הברית מגדירה מבצעים מיוחדים כ"פעולות הדורשות דרכי עבודה ייחודיות, טכניקות טקטיות, ציוד והכשרה, המתנהלות לעיתים קרובות בסביבות עוינות, מוכחשות או רגישות פוליטית, ומאופיינות באחד או יותר מהדברים הבאים: רגישות לתזמון, חשאיות, חתימה נמוכה, מבוצעת עם או באמצעות כוחות מקומיים, הדורשים מומחיות אזורית או דרגת סיכון גבוהה". [3]

כוחות מיוחדים[עריכת קוד מקור | עריכה]

צה"ל מגדיר כוחות מיוחדים כ"כוחות בעלי הכשרה קרבית מגוונת הדורשת התמחות מיוחדת, שכרגיל אינה אפשרית גם ביחידות נבחרות. כוחות אלה הם בעלי רמה גבוהה במיומנויות בסיסיות של הצבא. ייעודם הוא לבצע מבצעים מיוחדים, ולכן הם מאורגנים, מצוידים ומאומנים לצורך זה ביחידות קטנות ורב-תכליתיות. הם כפופים כפיפות קבועה למטה הכללי (או למפקדה הצבאית העליונה או למפקדת זירת מלחמה) או למפקדה ראשית (כגון מפקדת כוחות האוויר או מפקדת כוחות הים). בזמנים שאינם זמן מלחמה הם מופעלים בדרך כלל ביוזמת הממשלה ושר הביטחון או באישורם". כוחות מיוחדים נבדלים מיחידות נבחרות אחרות בכוח אדם (משלב האיתור והגיוס וכלה בתהליכי הכשרה ארוכים ומורכבים ובשרות ממושך), בשימוש באמצעי לחימה ומערכות המפותחים במיוחד ובמבנה ארגוני שונה מיחידות רגילות.[4]

כוחות אוויר מיוחדים[עריכת קוד מקור | עריכה]

כוחות אוויר מיוחדים קיימים בחלק מחילות האוויר. הם מהווים את הזרוע היבשתית לתמיכה במבצעי חיל האוויר. אלה כוללים יחידות סיור מיוחד כוחות חיפוש והצלה ויחידות טקטיות אחרות הפועלות באופן עצמאי או תומכות בהשתלבות הממד האווירי במבצעים משולבים עם יחידות אחרות.

קומנדו ימי[עריכת קוד מקור | עריכה]

לוחמי שייטת 13 - הקומנדו הימי של צה"ל.

קומנדו ימי היא יחידה מיוחדת שמתמחה במשימות קומנדו בתווך הימי, כולל השתלטות על כלי שיט, חבלה ימית, צלילה ופשיטה מהים.

משימות מבצעים מיוחדים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מבצעים מיוחדים (SO) כוללים שימוש במסגרות קטנות בפעולות צבאיות ישירות או עקיפות המתמקדות ביעדים אסטרטגיים או טקטיים, במטרה להשיג יעדים צבאיים, פוליטיים, כלכליים או פסיכולוגיים לאומיים. הם דורשים יחידות עם שילובים של אנשי מקצוע מיומנים, ציוד וטקטיקות העולות על יכולותיהם השגרתיות של כוחות צבא קונבנציונליים. כישלון משימה עלול לגרום לפגיעה ביוקרה ובאינטרסים של המדינה.

המשימות משתנות בהתאם לצרכים האסטרטגים, והם יכולים לכלול פעילויות צבאיות חשאיות או גלויות לצד פעילויות אזרחיות.

משימות צבאיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

סיורים מיוחדים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – סיור מיוחד

סיורים מיוחדים (Special Reconnaissance - SR) הם סיורי מודיעין הפועלים במבצע חשאי ובמסגרות קטנות מאחורי קווי האויב. במונחים מודיעיניים, סיור מיוחד הוא תחום במודיעין אנושי (HUMINT). המשימה כוללת הסתננות, הסתוות ותצפית ומעקב רציף על היעד המודיעיני. תפקידם כולל ייצור מטרות, הטמנת אמצעי מודיעין אותות, איסוף מודיעין חזותי והכנות למבצעי כוחות מיוחדים אחרים.

פעולה ישירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פעולה ישירה (Direct Action - DA) הן פשיטות קומנדו קצרות ופעולות התקפיות אחרות בחתימה נמוכה של לוחמה זעירה, ובכלל זה מארבים, התנקשויות, חטיפות וחבלה במתקנים בעורף האויב ופגיעה בתשתיות.

משרד ההגנה האמריקני הגדיר פעולה ישירה כ"פשיטות קצרות והתקפות בקנה מידה קטן המתבצעות בסביבות עוינות, מוכחשות או רגישות פוליטית, ומפעילות יכולות צבאיות מיוחדות כדי לתפוס, להשמיד, ללכוד, לנצל או לפגוע ביעדים שהוגדרו. פעולה ישירה שונה מפעולות התקפיות קונבנציונליות ברמת הסיכון הפיזי והמדיני, בשיטות הפעולה, וברמת יכולת ההפללה והדיוק הנדרשים כדי להשיג יעדים ספציפיים." [5]

משימות טקטיות מיוחדות[עריכת קוד מקור | עריכה]

כוחות בעלי התמחויות טקטיות מיוחדות התומכים במבצעים מיוחדים. תפקידם כולל:

יחידת קומנדו לחבלה זעירה

מלחמה בטרור[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – מלחמה בטרור
לוחמי הימ"מ, היחידה המיוחדת ללוחמה בטרור של משטרת ישראל.

לחימה בטרור היא משימה שנעשית הן על יחידות צבאיות והן על ידי יחידות עילית או יחידות טקטיות של גופי ביטחון אזרחיים כגון משטרה או ז'נדרמריה.

לחימה בטרור כוללת:

משימות אזרחיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • סיוע וייעוץ בארגון, הדרכה והצטיידות, של כוחות הביטחון המקומיים.
  • הגנה מפני חתרנות, התקוממות, טרור ואיומים אחרים המאיימים על הביטחון והיציבות הפנימית המקומית.
  • יחסים אזרחיים - קשרי ממשל ותרבות עם הממשלה הזרה, צבאה ואוכלוסייתה.
  • פעולות סיוע הומניטרי.

לוחמה לא קונבנציונלית[עריכת קוד מקור | עריכה]

מבצעים אחרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הכשרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הכוחות המיוחדים מאומנים בקפידה במסלול אימונים מפרך במהלכו נושרים מועמדים רבים. במסגרת מבחני המיון, בודקים בין השאר כושר גופני, מנת משכל, חוסן נפשי, וכישורים חברתיים. במסגרת ההכשרה לומדים בין השאר תפעול כלי נשק וקליעה, ניווט, שדאות, כישורי הישרדות, סיור, הסוואה והתגנבות, תנועה מהירה ועבודת צוות. בדרך כלל האימון הבסיסי אורך בין שנה לשנתיים. בנוסף, אחרי שכבר התקבלו, הלוחמים לומדים התמחויות מיוחדות ושימוש באמצעי לחימה מגוונים. למשימות מסוימות נדרשים לעיתים אימונים נוספים. מאחר שהכוחות המיוחדים פועלים גם במדינות זרות, הם נדרשים לכישורי שפה מקומית ולעיתים מגייסים גם אדם מצבא זר שמוכשר בארץ המסוימת, כאשר הוא עוזר לצבא המקומי.

בגלל אופי המשימות ומשך ההכשרה הארוך, השירות ביחידות הכוחות המיוחדים הוא מסווג וממושך. ישנן מדינות, כמו ישראל, שבהן הכוחות המיוחדים מבוססים על חיילים סדירים וישנן מדינות שבהן היחידות המיוחדות הן כוחות של מתנדבים או לוחמי קבע.

אמצעי לחימה וציוד[עריכת קוד מקור | עריכה]

צלף כוחות מיוחדים של צה"ל או של הימ"מ עם רובה צלפים בארט MRAD וחליפת הסוואה בתרגיל עומק ביוון, 2020.

לוחמי יחידות מיוחדות חמושים ברובה סער קרבין בתור רובה שירות, ובאקדח שירות, אותו הם נושאים גם מחוץ לפעילות ו"על אזרחי".

בנוסף חמושים הלוחמים בתת-מקלע, נשק אוטומטי וקטן היעיל לטווחים קצרים, מקלע קומנדו (גרסה קומפקטית של מקלע קל) ורובה שוטגאן לפריצת דלתות ולחימה בשטח בנוי.

רוב היחידות המיוחדות, הן של הצבא והן של המשטרה, מפעילות צלפים החמושים במערכת נשק צלפים הכוללת רובה צלפים, כוונת טלסקופית, משתיק קול, דורגל או חצובה, ותחמושת צליפה.

כוחות מיוחדים משתמשים ברימוני יד, הן ברימוני רסס והן ברימוני הלם ורימוני גז. בנוסף נעשה שימוש ברקטות כתף, בעיקר נגד ציוד, כלי רכב ומבנים.

ציוד שאיננו נשק כולל אמצעי קשר, אמצעי תצפית, אמצעי ראיית לילה וציין לייזר. הלבוש כולל מדים, וסט מודולרי, אפוד מגן (העשוי מקוולאר ולעיתים מחוזק בלוח קרמי), קסדה, משקפי מגן, מסכת אב"כ, מסכות פנים ומגיני ברכיים. (לסיירת מטכ״ל זכות יוצרים למגיני הברכיים. המגינים עוצבו ע״י מאיר הר ציון ושמיל בן צבי ויוצרו מלבד וגומיות במתפרה בדרום תל אביב).נעשה שימוש גם בחליפות הסוואה.

יחידות מיוחדות לרוב לא מפעילות נשק כבד וכלי רכב משוריינים, ומתניידות באמצעות רכבי שטח קלים, ממוגנים ולא ממוגנים. לעיתים נעשה שימוש בכלי רכב, כלי שיט וכלי טיס של יחידות אחרות על מנת להגיע לזירת הפעולה.

בנוסף לרשום לעיל, המאפיין יחידות מיוחדות באופן כללי, יחידות מיוחדות מפעילות גם אמצעים מיוחדים ומסווגים, חלקם ייחודיים להן. למשל: יהל"ם של חיל ההנדסה הקרבית של צה"ל מפעילה בין השאר אמצעי חבלה התקפית וסילוק פצצות.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מבצעים מיוחדים שיחקו תפקיד חשוב בשלום ובמלחמה לאורך כל ההיסטוריה בשל טכניקות הלחימה הלא קונבנציונליות. המילה "קומנדו" הגיעה מהפורטוגזית והתפתחה בזמן מלחמת הבורים כאשר הבורים בעלי הנחיתות המספרית הקימו יחידות שנקראו קומנדו. תפקידן של היחידות היה להציק לבריטים ולבצע פעולות מיוחדות של פגיעה בתשתיות ובכוחות בריטיים.

במלחמת העולם הראשונה[עריכת קוד מקור | עריכה]

חיילי יחידת כוחות מיוחדים בריטית בתוך חפירות במלחמת העולם הראשונה

בזמן מלחמת העולם הראשונה, קולונל באסי של צבא איטליה הקים את "Reparti d'assalto", יחידת הסתערות מיוחדת, שנקראה ארדיטי. תפקידה היה לבצע פעולות מחץ באויב, להגן על חופי איטליה מפני פולשים מהים, ולאסוף מידע מודיעיני. הם הצליחו להביא מידע מודיעיני חשוב לאיטליה, ולעצור ניסיונות פלישה מהים. הארדיטי נחשבו לזרוע לחימה נפרדת ובכך היו מיחידות הכוחות המיוחדים המודרניות הראשונות בעולם.

בנוסף, גם לקורפוס הקנדי הייתה יחידת כוחות מיוחדים. קצינים בריטים הקימו את היחידה והיוו את הקו הראשון בביצוע המשימות. הפעולה הראשונה המוכרת שלהם הייתה במסגרת הקרב על הסום, שבו הקנדים נלחמו באופן יוצא מגדר הרגיל.

במלחמת העולם השנייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקומנדו הבריטי וה-SAS (שירות האוויר המיוחד) הוקמו בשנת 1940 במהלך מלחמת העולם השנייה בהחלטת ראש הממשלה. וינסטון צ'רצ'יל הגדיר את תפקידם כ"פעולות מיוחדות מעבר לקווי אויב, והרחקת האויב מחופי ארצנו". צ'רצ'יל עצמו השתתף במלחמת הבורים, נפל בשבי, ולמד להעריך את יכולתם של הלוחמים הבורים. את הקומנדו הבריטי וה-SAS הרכיבו מתנדבים נבחרים שאומנו אימונים קשים. הקומנדו הבריטי הוקם גם לפי מודל של כוחות מיוחדים אחרים.

ה-SAS (שירות האוויר המיוחד) הוקם על ידי דייוויד סטירלינג בזמן המערכה בצפון אפריקה. מטרת היחידה הייתה פגיעה בכושר הלחימה של האויב על ידי שימוש בחיילים מאומנים שינצלו את יתרון ההפתעה על מנת לפגוע באויב פגיעה מרבית. היחידה פעלה בעיקר כנגד מטוסים ושדות תעופה אך פגעה גם במכלי דלק, מחסנים, משאיות וכלי רכב. במהלך הלחימה, השתכללה יכולת הלחימה של היחידה עד שהפכה ליחידה שהשמידה את המספר הרב ביותר של מטוסים בצבא הבריטי. מדינות אחרות של כוחות הברית התרשמו מאוד מההשפעה של ה-SAS על המערכה והקימו תוך כדי המלחמה מסגרות דומות בצבאות שלהן. בישראל הוקמה בהשראת ה-SAS יחידת שלדג.

במהלך המלחמה, הקומנדו הבריטי ביצע פעולות חשאיות ביפן ובנורווגיה. הפעולות שביצע הקומנדו בנורווגיה נעשו כנגד מטרות אסטרטגיות (כגון מפעלים ליצור ניטרוגליצרין ששימשו ליצירת חומר נפץ), ולמטרות הטעיה. עקב התקיפות החוזרות בנורווגיה, הגרמנים ריתקו אלפי חיילים לחזית זו, מה שהקל על כוחות ההסכמה בעת הנחיתה בנורמנדי.

על מנת לשמש ככוח יעיל בזירת אסיה, החיילים אומנו במיוחד ללחימה בג'ונגלים של בורמה, מול כוחות הציר, ושם נחלו הצלחה ועצרו את התקדמות היפנים.

באמצע 1942, בארצות הברית נוסדו ה"ריינג'רס" ("Rangers"), יחידת כוחות מיוחדים שהתבססה על לחימת קומנדו.[6] ארצות הברית וקנדה הקימו גם יחידות אלפיניסטים, שנועדו ללחימה בנורווגיה, ונקראו גם בריגדת השטן ("Devil's Brigade").[7] בנוסף, הוקמה יחידת הפושטים של מריל ("Merrill's Marauders"), ששירתה יחד עם הקומנדו הבריטי בבורמה.

לצבא הגרמני היה את ה"Brandenburger Regiment", יחידת כוחות מיוחדים ששירתה כיחידת אבווהר ולחימה מעבר לקווי האויב. מאוחר יותר במשך הלחימה, יחידת SS - Jagdverbände ביחד עם הואפן אס אס בפיקודו של אוטו סקורצני הובילה מבצעים מיוחדים רבים.

ב-1941, עם התקדמותו של רומל בחזית צפון אפריקה ומאתיים ימי חרדה שעברו על היישוב היהודי בארץ ישראל המנדטורית, הוחלט בארגון ההגנה להקים את הפלמ"ח שיפעלו במלחמת גרילה מול הצבא הנאצי ויסייעו לצבא הבריטי בפעולות סיור וחבלה.

אחרי מלחמת העולם השנייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-12 באוקטובר 1961, במהלך המלחמה הקרה, הורה הנשיא קנדי להקים כוחות מיוחדים בצבא ארצות הברית שכונו "הכומתות הירוקות".

במהלך המחצית השנייה של המאה העשרים ובתחילת המאה העשרים ואחת, כוחות מיוחדים התבלטו בביצוע פעולות רבות יותר מבעבר. בקוסובו ובאפגניסטן, חוליות קומנדו קטנות החלו לסמן מטרות לכוחות אוויריים, ולהביא לפגיעות מדויקות במטרות והשמדתן.

הכוחות המיוחדים היוו כוח מפתח בפעולות צבאיות כמו במלחמת פוקלנד, בצפון אירלנד, במלחמת המפרץ ובמלחמת עיראק, במלחמת אפגניסטן, בקוסובו, בוסניה, בהשתלטות על שגרירות ארצות הברית באיראן ובמשבר בני הערובה בתיאטרון במוסקבה.

בשנות ה-70 של המאה ה-20, בעקבות גל פיגועי טרור וחטיפות מטוסים באירופה, החלו מדינות העולם בהקמת יחידות משטרה מיוחדות שייעודן הוא חילוץ בני ערובה ולוחמה בטרור. יחידות מפורסמות אלה - כגון GIGN, GSG-9 והימ"מ - הוכפפו למשטרות, והחלו לאמן את אנשיהן בטקטיקות ותורות לחימה שפותחו במיוחד. בישראל הוקמו יחידות השתלטות למלחמה המתמשכת בטרור הפלסטיני שפעילותן כללה גם פעילות מסוערבת. יחידות כאלה הופעלו הן על ידי צה"ל והן על ידי מג"ב.

כוחות מיוחדים בישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

יהל"ם - יחידת הנדסה למשימות מיוחדות

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בישראל החל השימוש בכוחות מיוחדים עוד לפני הקמת המדינה במסגרת הפלמ"ח וארגוני המחתרות שהפעילו יחידות חבלה ומסתערבים. ב-1941 החליטה ממשלת בריטניה על הקמת כוחות למבצעים מיוחדים של פשיטה וחבלה בעורף הגרמני, חלקם במסגרת הצבא הבריטי וחלקם ב"מנהלת המבצעים המיוחדים - SOE". ה-SOE גייסה, בהסכמת מוסדות היישוב, קבוצת צעירים יהודיים להקמת כוח פשיטה וחבלה. במקביל, גם הצבא הבריטי, שבינו לבין מנהלת המבצעים המיוחדים התנהל מאבק סמכויות, החליט להקים כוח דומה. כוח זה, שנקרא בשם 'פלוגות המחץ' (פלמ"ח), הוקם ב-15 במאי 1941. ב-19 במאי 1941 יצא כוח של 23 מהמתנדבים הראשונים של ה-SOE בפיקוד קצין בריטי לפשיטה על בתי הזיקוק בטריפולי שבלבנון, שנשלטה בידי צרפת. פעולה זו, שנכשלה, נחשבת לפעולה הראשונה של הפלמ"ח. ביוני 1941 כבר נשלחו כוחות גדולים יותר של הפלמ"ח לפעולות סיור וחבלה בתוך סוריה ולבנון כדי לסייע לצבא הבריטי לכבוש אותם מידי צרפת. עם הקמת צבא ההגנה לישראל פורק הפלמ"ח ויחידותיו השתלבו בו.

יחידת הקומנדו הראשונה של צה"ל הוקמה בשנת 1953 בפיקודו של אריאל שרון ונקראה יחידה 101. ה-101 הייתה אם היחידות המיוחדות בצה"ל ולמעשה פיתחה את תורת הלחימה של צה"ל בכל הנוגע לפעילות קומנדו בעורף האויב. מאוחר יותר היא מוזגה לגדוד 890 של חטיבת הצנחנים.

בסוף שנת 1954 העלה יצחק רבין, אז ראש אגף ההדרכה במטכ"ל, את הרעיון להקים בית ספר ללוחמת קומנדו בצה"ל. מטרת בית הספר הייתה לשפר את כושרם הגופני, את כושר סבילותם ואומץ לבם של קציני הקבע בצבא. מפקד גדוד 890 של הצנחנים, אריק שרון וסגנו אהרן דוידי, גיבשו תוכנית מפורטת לקורס "לוחמה זעירה" המיועד לבוגרי בית הספר לקצינים בעלי כושר גופני טוב. הקורס הקשה והמתיש נמשך שלושה חודשים ונערך בבסיס הצנחנים בתל נוף. לשם כך נבנתה מחלקה חדשה במסגרת בית הספר לצניחה, בראשה עמד מרסל טוביאס ובמחלקה 4 כיתות לימוד. הקורס הראשון נפתח ב-1 בינואר 1955 ובמסדר הסיום הוענקו לבוגרים כנפי צניחה על רקע ירוק, וסיכת בוגר בעלת 3 מוטיבים: צניחה, מארב, קרב מגע. שיטות לוחמה ואימוני קומנדו יושמו בהמשך באופן גורף וכללי ביחידות מובחרות בצה"ל.

כוחות מיוחדים בצה"ל[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – יחידות מובחרות בצה"ל

אתר צה"ל מונה 13 יחידות בכוחות המיוחדים שלו[8]:

יחידת ההנחתה הקדמית

יחידת הניוד 444

כוחות הגנת פנים מיוחדים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בנוסף ליחידות הצבאיות קיימות במשרד לביטחון פנים יחידות השתלטות ולוחמה בטרור.

בעלי חיים בשירות כוחות מיוחדים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – בעלי חיים בשירות כוחות הביטחון

במהלך ההיסטוריה, נעשו שימושים שונים בבעלי חיים למשימות כוחות מיוחדים מגוונות, ביניהם:

  • כלבים המשמשים לאיתור חומרי נפץ, סיור וחיפוש מבוקשים ואף לתקיפת מחבלים. כל היחידות המיוחדות של צה"ל נעזרות בלוחמי יחידת עוקץ וכלביהם במהלך משימותיהם, בשגרה, בחירום ובמלחמה ובפרט במהלך מבצעי לוט"ר (לוחמה בטרור). בישראל, כלבי צבא מופעלים על ידי יחידת עוקץ, יחידה מיוחדת שלוחמיה (הנוהגים של הכלבים) חוברים ליחידות מיוחדות אחרות בעת פעילותן, לאחר מסלול ארוך ומפרך כשבסופו הלוחמים והכלבים כאחד הופכים למבצעיים. ביחידת עוקץ קיימת גם פלוגת לוחמות (הנוהגות של הכלבים) אשר מסתפחות לגדודי חי"ר לפעילויות ומעצרים למטרת סריקות למציאת אמל"ח. הלוחמות פועלות גם כן במחסומים שם משמשים הכלבים לצורך איתור אמצעי לחימה המוסלקים ברכבים פלסטיניים העוברים ממקום למקום בשטחים ובנוסף, כלביהן משמשים לסריקת גופות ונעדרים באתרי הרס. אורך המסלול, ההכשרה על כלל תכניה והשירות של הנוהגת שונה בתכליתו משל לוחמי היחידה. הימ"מ מפעיל לוחמים וכלבים משלו.
  • פרדות, סוסים ולאמות המשמשים לתובלה של ציוד לוגיסטי עבור כוחות מיוחדים הפועלים בתוואי שטח הררי וקשה. דוגמה לשימוש זה ארעה במלחמת אפגניסטן. הכלים המתקדמים של צבא ארצות הברית לא התאימו לשינוע ולתנועה בשטחים ההרריים והמדבריים של אפגניסטן - ולכן במקרים רבים עברו החיילים ממקום למקום על ידי פרדות, חמורים וסוסים.
  • דולפינים לוחמים ויונקים ימיים אחרים שאומנו בתוכנית היונקים הימיים של חיל הים האמריקני.
  • כלבים נגד טנקים, שאומנו על ידי הצבא האדום בזמן מלחמת העולם השנייה.
  • פיל מלחמה, אומן למטרות מלחמתיות כבר לפני אלפי שנים.
  • רעיון פצצת עטלף של הצבא האמריקני בזמן מלחמת העולם השנייה, להצמיד פצצות אל עטלפים ולפוצצם על בתי יפן.
  • פרויקט יונה, ניסיון בעת מלחמת העולם השנייה לפתח טיל המונחה על ידי יונים.
  • חזירים וחולדות מאומנים לאיתור סמים וחומרי נפץ.

בציבור מתנהל ויכוח על התכנית לאימון חיות; פעילי זכויות בעלי חיים דרשו לדעת אילו חיות מאולפות, מהם תנאי החזקתן, ומה תכלית האימונים שלהן. כמו כן, ישנם אנשים המוחים כנגד שימוש צבאי בבעלי חיים בכלל, אפילו שימוש לא מלחמתי, כגון הגנה וסיור.

בתרבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעיקר בגלל מעטה המסתורין שיש לרוב על פעולות כוחות מיוחדים, ישנן התייחסויות רבות יחסית לכוחות המיוחדים בתרבות:

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא כוחות מיוחדים בוויקישיתוף

אל"ם ג', מבצעים מיוחדים במלחמה: רכיב מובנה במאמץ ההשפעה, אתר מערכות, גיליון 497, 2023

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ North Atlantic Treaty Organization (17 November 2015). "NATO Glossary of Terms and Definitions (English and French)" (PDF). AAP-06 (Edition 2015). Brussels: NATO Standardization Agency: 2-S-8. Retrieved 18 September 2016.
  2. ^ NATO, "NATO-Russia Glossary of Contemporary Political and Military Terms"., ‏June 2001. Retrieved September 2016
  3. ^ Wayback Machine, web.archive.org
  4. ^ אג"מ-תוהד, המילון למונחי צה"ל, תל אביב: צה"ל, 1998
  5. ^ US Department of Defense (2007-07-12). "Joint Publication 1-02 Department of Defense Dictionary of Military and Associated Terms" (PDF). אורכב מ-המקור (PDF) ב-2009-11-08. נבדק ב-2007-10-01.
  6. ^ טל טובי, כוחות מיוחדים בסדר כוחות רגימנטי - רגימנט הריינג'רס 75, מערכות 409-410, דצמבר 2006, עמוד 35.
  7. ^ ירון פלינט, התפתחות הכוחות המיוחדים במלחמת העולם השנייה, מערכות 408, אוגוסט 2006, עמוד 32.
  8. ^ אתר צה"ל, Special Forces
  9. ^ שי לוי, ‏הפנים מאחורי המסכות: יחידות ההשתלטות של ישראל, באתר ‏מאקו‏, 16 ביוני 2014
  10. ^ בנימין נתניהו, אהוד ברק ונפתלי בנט.