פורטל:דואר ובולאות/אירוע אקראי בהיסטוריה/גלריה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

גלריית אירוע אקראי בהיסטוריה של הדואר והבולאות

גלריית אירוע אקראי בהיסטוריה מציגה דוגמאות לאירועים מעולם הדואר והבולאות אשר ידועה השנה בה ארעו, אולם אין מידע מדויק יותר לגבי החודש והיום בה התרחשו.

לעריכת הציטוטים לחצו על המספר בכותרת ואחר כך "עריכה".

1

שנה האירוע
סביב 2000 לפנה"ס - במכתב, שהתגלה בחפירות ארכאולוגיות במצרים העתיקה, הזהיר אב את בנו שלא להצטרף לשירות השליחים המלכותי. האב כתב לבנו שאם יבחר להפוך לשליח נושא מכתבים, עליו למהר ולהכין את צוואתו. האב המודאג תיאר במכתבו כיצד חייו של השליח מצויים בסכנה מתמדת וכי הוא צפוי להתקפות בדרכו הן מצד חיות רעות והן מצד שודדי דרכים.
שליח מצרי מוסר מכתב
1705 - בריטניה ופורטוגל חתמו על אמנה שהסדירה את החלפת דברי הדואר בין שתי המדינות.
1843 - הסכם שנחתם בין בריטניה וצרפת התיר להוביל דברי דואר בין שתי המדינות לא רק באמצעות הדואר הממלכתי, אלא גם באמצעות ספינות פרטיות. במספר ערי נמל בצרפת, בריטניה ואיי התעלה הוצבו תיבות דואר מיוחדות אליהן שולשלו המכתבים, והתיבות נאספו על ידי קברניטים של ספינות פרטיות שהצטרפו להסכם והובלו על סיפון האוניה אל צידה האחר של תעלת למאנש. עם ההגעה לנמל היעד מסר הקברניט את התיבה הנעולה לבית הדואר הממלכתי, שם נפתחה התיבה, המעטפות נספרו, והוחתמו בחותמת מיוחדת שכללה את האותיות MB, ראשי תיבות של המונח "תיבה נודדת" (Moveable Box באנגלית, Bôite Mobile בצרפתית)[1]. קברניט הספינה שהוביל את התיבה הנודדת קיבל בשכרו סכום של פני אחד עבור כל מכתב שהיה בתיבה. שירות זה המשיך לפעול ברציפות עד פרוץ מלחמת העולם השנייה, ב-3 בספטמבר 1939.

הערות שוליים

2

שנה האירוע
סביב 1550 לפנה"ס - החל ממועד זה ועד שנת 1250 לפנה"ס פעל במצרים העתיקה שירות דואר יעיל שכלל שליחים רגליים ורכובים. הדואר המלכותי המצרי קישר את עיר הבירה עם מוצבי הגבול של האימפריה, ואפשר למושלים ומלכי החסות של מצרים להעביר דיווחים שוטפים אל ארמונו של פרעה.
שליח מצרי מוסר מכתב
1845 - בעיר בזל שבשווייץ הותקנה על הקיר תיבת הדואר הראשונה לשימוש הציבור.
1874 - הנסיכות ההודית נַוַנַגַר (אנ') הנפיקה את בולי הדואר הראשונים שלה.
1906 - המושבה הצרפתית סֶנֶגַל עִלִית ונִיזֶ'ר (אנ') הנפיקה את בולי הדואר הראשונים שלה.
1951 - אינדונזיה חידשה את חברותה באיגוד הדואר העולמי. בפעם הראשונה היא התקבלה כחברה באיגוד בשנת 1877, תחת השם איי הודו המזרחיים ההולנדיים.

הערות שוליים

3

שנה האירוע
1046 לפנה"ס - עם עלייתה של שושלת צ'ואו לשלטון בסין, הוקם בממלכה שירות שליחים מאורגן ויעיל. קודם לכן התבססה העברת הידיעות בסין על שליחים רגליים שהעבירו מסרים בעל פה ועל איתות במשואות אש. השירות החדש התבסס על רשת של דרכי דואר ותחנות דואר, בהן הובלו הידיעות הכתובות באמצעות מרכבות רתומות לסוסים (בפסל מתקופת שושלת צ'ואו ניתן לראות דוגמה של נהג מרכבה האוחז במושכות). בהמשך הוחלפו המרכבות בפרשים רכובים על סוסים ובשליחים רגליים.
נהג מרכבה מתקופת שושלת צ'ואו
1842 - קרלו מרטי (Carlo Maratti), איטלקי שהתגורר במצרים והקים בשנת 1820 שירות דואר פרטי באלכסנדריה, פתח סניף בקהיר. הוא העניק לעסק שניהל את השם דואר אירופה (אנ') (Posta Europea)[1]. לאחר פטירתו של מרטי בשנות החמישים של המאה ה-19, עבר שירות הדואר לידיהם של אחיינו טיטו צ'יני (Tito Chini) וידידו של האחיין ג'יאקומו מוצי (Giacomo Muzzi) אשר הרחיבו מאוד את פעילות הדואר והקימו סניפים בכל רחבי מצרים. יעילותו של דואר אירופה הובילה את ממשלת מצרים לבטל את הדואר הממלכתי ולהפקיד את העיסוק בהובלת דברי דואר בידי השירות של מוצי.
1877 - המושבה הבריטית סיישל הפכה לחברה באיגוד הדואר העולמי, שבאותה עת נקרא עדיין בשם "איגוד הדואר הכללי" (General Postal Union).
1955 - נוסדה האגודה האמריקאית של אספני מעטפות היום הראשון (AFDCS - American First Day Cover Society)[2].
 

הערות שוליים

4

שנה האירוע
559 לפנה"ס - המלך כורש השני (כורש הגדול), מייסד שירות הדואר הממלכתי בפרס, עלה על כס המלוכה של האימפריה הפרסית.
המלך כורש הגדול
1848 - ויליאם ב. פרוט (William B. Perot), מנהל בית הדואר של העיר המילטון בירת ברמודה, הנפיק בולי דואר מקומיים. מטרת ההנפקה הייתה לאפשר ללקוחות למסור מכתבים למשלוח גם בשעות בהן בית הדואר היה סגור. פרוט הטביע את חותמת הדואר של המילטון על פיסות נייר, הוסיף את חתימתו במרכזה של כל חותמת, ומכר כל אחת מפיסות הנייר המוחתמות במחיר של פני אחד.
1877 - המושבה הבריטית מאוריציוס הפכה לחברה באיגוד הדואר העולמי, שבאותה עת נקרא עדיין בשם "איגוד הדואר הכללי" (General Postal Union).
1907 - המושבה קונגו הצרפתית הנפיקה את בולי הדואר הראשונים שלה.
1956 - מטה הארגון המטאורולוגי העולמי, שמקום מושבו בז'נבה שבשווייץ, הנפיק את בולי הדואר הראשונים שלו.

הערות שוליים

5

שנה האירוע
סביב 500 לפנה"ס - קונפוציוס התייחס אל שליח הדואר הסיני כקנה מידה למהירות בה מועברות המידות הטובות.
קונפוציוס
1800 - המשרד הראשי של דואר ארצות הברית עבר מפילדלפיה לוושינגטון די. סי.. שתי עגלות בלבד הספיקו כדי להעמיס את כל הריהוט, הציוד וארכיון התיקים של המשרד.
1850 - אוסטריה הפכה למדינה הראשונה שהכניסה לשימוש חותמת דואר מטיפוס דו חותמת (אנ').
1877 - סן מרינו הנפיקה את בולי הדואר הראשונים שלה.
1907 - בריטניה הוסיפה על בולים בריטיים הדפס רכב עם המילים "Morocco Agencies" לשימוש בתי הדואר הבריטיים במרוקו (אנ').
1957 - מטה איגוד הדואר העולמי, שמקום מושבו בברן שבשווייץ, הנפיק את בולי הדואר הראשונים שלו.

הערות שוליים

6

שנה האירוע
499 לפנה"ס - הרודוטוס סיפר כיצד היסטיאיוס (אנ') שלח מסר אל אריסטגורס ממילטוס, אשר בעקבותיו פרץ המרד האיוני.
קרב בין לוחם יווני ולוחם פרסי
1850 - פרוסיה ואוסטריה הקימו במשותף את איגוד הדואר האוסטרו-גרמני (אנ'). האיגוד הוקם במטרה לפשט את הטיפול בהעברת הדואר בין שתי המדינות, לזרז את מהירות הובלתו, ולהוזיל את עלות המשלוח. בשנים שלאחר מכן הצטרפו לאיגוד מנהלות הדואר של חמש עשרה מדינות גרמניות נוספות, וארגון הדואר של בית תורן וטקסיס (אנ'). איגוד הדואר האוסטרו-גרמני פעל במשך 12 שנים, והעקרונות שהתגבשו במסגרתו שימשו בסיס להקמת איגוד הדואר העולמי.
1878 - סוּנְגַי אוּג'וֹנְג (Sungei Ujong), אחת ממדינות מאלאיה (אנ'), הנפיקה את בולי הדואר הראשונים שלה. סוּנְגַי אוּג'וֹנְג סופחה למדינת נֶגְרִי סֶמְבּילַן והפסיקה להנפיק בולים בשנת 1895.
1908 - בית הדואר הספרדי בעיר תטואן שבמרוקו הנפיק את בולי הדואר הראשונים שלו.
1959 - האגודה הבולאית של קנדה (אנ') קיבלה אישור לצרף לשמה את התואר מלכותית (Royal), והפכה לאגודה הבולאית המלכותית של קנדה (Royal Philatelic Society of Canada)[1].

הערות שוליים

7

שנה האירוע
407 לפנה"ס - מכתב שהתגלה בארכיון יב נשלח על ידי אדוניה בן גמריה, ראש הקהילה היהודית באי יב, אל בגוהי, הפחה הפרסי של יהודה, וכלל בקשה לחדש את בניית המקדש ביב.
מכתבו של אדוניה בן גמריה אל הפחה הפרסי
1847 - בית הדואר הראשון נפתח בעיר ויקטוריה שבאי ונקובר בקנדה. בית הדואר פעל במשרד רואה החשבון של חברת מפרץ הדסון. החברה הובילה את דברי הדואר לארצות הברית וחזרה ללא כל תשלום, והמשיכה לעשות זאת עד שנת 1857.
1878 - פנמה, שהייתה אז חלק מרפובליקת קולומביה הגדולה, הנפיקה את בולי הדואר הראשונים שלה.
1909 - קֶדַהּ, אחת ממדינות מאלאיה (אנ'), החליפה את בולי סיאם בהם השתמשה מאז שנת 1883 בבולים של מוֹשְׁבוֹת הַמֵיצָר (אנ') ובבולים של מדינות מלאיה הפדרליות (אנ').
1960 - המושבה הספרדית רִיאוֹ מוּנִי (אנ') הנפיקה את בולי הדואר הראשונים שלה.

הערות שוליים

8

שנה האירוע
221 לפנה"ס - עם איחודה של סין תחת שלטון שושלת צ'ין, הוחל בהקמת שירות העברת ידיעות מרכזי. התשתית שתמכה בהפעלת השירות כללה סלילת רשת מסועפת של דרכי דואר, בניית תחנות מנוחה במרחק של כחמישה קילומטרים זו מזו, וייסוד תחנות דואר מרכזיות כל 15 קילומטרים. תחנות אלו כללו אורוות להחלפת סוסים ובתי מלאכה לתחזוקת מרכבות הדואר.
1846 - דייוויד דייל ביוקנן (David Dale Buchanan)[1] ייסד את העיתון העד (אנ') (The Witness) בעיר פיטרמריצברג (אנ') שבחבל קוואזולו-נטאל שבדרום אפריקה. הוא הקים שירות דואר המבוסס על רצים אשר הובילו עיתונים ומכתבים אל עיר המחוז דרבן, מסע שנמשך יומיים. שירות הדואר פעל עד שנת 1850.
1878 - פֶּרַק, אחת ממדינות מאלאיה (אנ'), הנפיקה את בולי הדואר הראשונים שלה.
1910 - חברת מכונות הדואר של פיטני (Pitney Postal Machine Company), אשר נוסדה בשנת 1902 על ידי ארתור פיטני (אנ'), שינתה את שמה לשם חברת מכונות הביול האמריקאית (American Postage Meter Company). זה היה השימוש הציבורי הראשון במונח מכונת ביול (Postage Meter).

הערות שוליים

9

שנה האירוע
206 לפנה"ס - עם עלייתה של שושלת האן המערבית לשלטון בסין, הורחבה מאוד רשת הדואר שהוקמה בתקופת שושלת צ'ין. אמצעי התחבורה המועדף היו מרכבות רתומות לסוסים, אשר סווגו למספר קטגוריות בהתאם למספר הסוסים ואיכותם.
1851 - בולי הטלגרף המוקדמים ביותר הונפקו בבריטניה על ידי חברת אלקטריק טלגרף (אנ') (Electric telegraph Co). הם הונפקו במתכונת של בול מודפס על טופס משלוח מברק, וערכו הנקוב של הבול היה לירה שטרלינג אחת. בשנת 1854 הדפיסה החברה גם בולי טלגרף דביקים.
1879 - המושבה הבריטית לַאגוֹס (אנ') הפכה לחברה באיגוד הדואר העולמי.
1909 - פֶּרְלִיס, אחת ממדינות מאלאיה (אנ'), החליפה את בולי סיאם בהם השתמשה עד אז בבולים של מדינות מלאיה הפדרליות (אנ').
1963 - מרבית תושבי טריסטן דה קונה חזרו אל האי לאחר שהות של כשנתיים בבריטניה. 264 התושבים נאלצו לפנות את טריסטן דה קונה ב-10 באוקטובר 1961, בעקבות התפרצות הר הגעש פסגת המלכה מרי (אנ') שבמרכז האי.

הערות שוליים

10

שנה האירוע
27 לפנה"ס - אוגוסטוס קיסר, מייסד ה-קורסוס פובליקוס (אנ') - שירות הדואר הרומאי, עלה לשלטון.
מרכבה רומית
1851 - מנואל דה איססי (ספ'), סוחר יינות ספרדי שהתגורר בלונדון ושימש כקונסול כבוד של ספרד בבריטניה, הקים התארגנות פרטית שנקראה בשם "אגודת הדואר הבין-לאומי והקולוניאלי" (The International and Colonial Postage Association)[1]. חברי האגודה פעלו לקידום קשרי הדואר בין מדינות שונות, ורעיונותיהם זכו לתמיכה מצד מדינות שונות באירופה. מותו של מנואל דה איססי בשנת 1854 הוביל לפירוק האגודה בטרם הצליחה לגבש הסכמי דואר של ממש, אולם הרעיונות שעלו במסגרת פעילות האגודה שימשו במועד מאוחר יותר לגיבוש ההסכמים של איגוד הדואר העולמי.
1879 - מדינת קַאוּקָה (אנ'), כיום מחוז קאוקה בקולומביה, הנפיקה את בולי הדואר הראשונים שלה.
1910 - טְרֶנְגַנוּ, אחת ממדינות מאלאיה (אנ'), הנפיקה את בולי הדואר הראשונים שלה.

הערות שוליים

11

שנה האירוע
97 - בתקופת שלטונה של שושלת האן המזרחית בסין, שלח הגנרל באן צ'או (אנ') את השגריר גאן יינג (אנ') על מנת ליצור קשר עם האימפריה הרומית. גאן יינג הצליח להגיע רק עד לגבול, אולם כתב דיווח מפורט שכלל ידיעות שהצליח לאסוף על האימפריה הרומית, אותה כינה בשם "דקין", או "טצ'ין (אנ')". דיווח זה נכלל בחיבור ההיסטורי ספר האן המאוחרת שנערך במאה החמישית. בין היתר ציין גאן יינג בדוח ידיעה שהשיג אודות מערכת הדואר הרומית: "הם ייסדו מערכת דרכים להעברת ידיעות הכוללת תחנות דואר מטויחות וצבועות בלבן במרחקים קבועים לאורך הדרך".
ספר האן המאוחרת
1852 - המושבה הצרפתית ראוניון הנפיקה את בול הדואר הראשון שלה.
1879 - הנסיכות ההודית בּוֹר (אנ') הנפיקה את בולי הדואר הראשונים שלה.
1912 - הרפובליקה הסינית הנפיקה את בולי הדואר הראשונים שלה. הבולים הוכנו על ידי הוספת הדפס רכב על בולים של סין הקיסרית מתקופת שושלת צ'ינג.

הערות שוליים

12

שנה האירוע
220 - בדיווחים מממלכת וֵיי בסין תוארה מערכת הדואר של האימפריה הפרתית, אותה כינו הסינים בשם "אַנְסִי" (אנ') (Anxi). על פי תיאור זה כללה מערכת הדואר הפרתית רשת של תחנות דרכים, דומה לזו שהייתה קיימת בסין, שביניהן נעו מרכבות הדואר. בתקופת שלטונה של ממלכת ויי בוטל בסין השימוש במרכבות להובלת דואר, וזאת עקב העלות הגבוהה של תחזוקת המרכבות, והן הוחלפו בשליחים שנעו ברגל או רכבו על סוסים.
הקיסר צאו פי
1852 - דוכסות בראונשווייג הנפיקה את בול הדואר הראשון שלה.
1879 - הנסיכות ההודית פַרִידְקוֹט (אנ') הנפיקה את בולי הדואר הראשונים שלה.
1912 - הבולים של קֶדַהּ, אחת ממדינות מאלאיה (אנ'), נכנסו לשימוש במדינת פֶּרְלִיס. הסדר זה פעל עד שנת 1942, כשהיפנים, אשר כבשו את פרליס במהלך מלחמת העולם השנייה, הנהיגו בולי כיבוש מיוחדים.

הערות שוליים

13

שנה האירוע
645 - בעקבות הפיכה צבאית ביפן הוחלף השלטון והונהגו שורה של רפורמות, אשר נקראו בשם רפורמת טאיקה. פוג'יוורה נו קמטרי (אנ'), אחד ממנהיגי ההפיכה הצבאית והראשון בתולדות יפן שמונה לתפקיד השר לענייני פנים (אנ'), היה בין מובילי הרפורמה שהובילה ליצירת שלטון מרכזי ביפן. כחלק מרפורמה זו הוקמה מערכת דואר שכללה מערך של שליחים ובניית תחנות מנוחה לאורך הדרכים שקישרו בין מרכזי השלטון העיקריים ברחבי יפן.
פוג'יוורה נו קמטרי
1852 - ז'אן-בטיסט מונס (אנ') החל לסחור בבולי דואר בחנות ספרים בבריסל, בלגיה. עד כמה שידוע, מונס היה סוחר הבולים הראשון בעולם, והוא נודע לימים כאחד מבכירי סוחרי הבולים ומחשובי המוציאים לאור של ספרות בולאית.
1880 - הנסיכות ההודית רַגְ'פִּיפְּלָה (אנ') הנפיקה את בולי הדואר הראשונים שלה.
1912 - המושבה איטלקית של לוב הנפיקה את בולי הדואר הראשונים שלה. ההנפקה בוצעה על ידי הוספת הדפס רכב עם הכיתוב "Libia" על בולים של איטליה.

הערות שוליים

14

שנה האירוע
1100 - במחצית המאה ה-12 החלה גילדת הקצבים בגרמניה להפעיל את דואר הקצבים (גר'). לרשות הקצבים בגרמניה של ימי הביניים עמדו סוסים ועגלות, והם נדרשו לנסוע מעיר לעיר על מנת לפקוד את שוקי הבהמות ולקנות את הבקר שנועד לשחיטה. הם החלו להוביל בדרכם גם מכתבים, וסיפקו בכך שירות לתושבי הערים שבהן פעלו. שירות הדואר של הקצבים התפתח לאורך השנים, להפך לאחד משירותי הדואר החשובים בגרמניה. השליחים של דואר הקצבים נהגו לשאת עימם קרן של בהמה ולתקוע בה כאשר התקרבו אל יעדם, וזאת כדי להודיע לתושבים שהמכתבים הגיעו. קרן זו הפכה לסמל של ארגוני דואר רבים ברחבי העולם.

דואר הקצבים המשיך לפעול יותר מ-500 שנים עד אשר הולאם בשנת 1637 על ידי מונופול הדואר הממלכתי בגרמניה בשליטת תורן וטקסיס (אנ').

קצב בגרמניה של ימי הביניים
1852 - תצוגת הבולים המתועדת הראשונה בעולם אורגנה על ידי הגאוגרף הבלגי פיליפ ונדרמאלן (צר') במוזיאון שהקים כחלק מהמוסד הגיאוגרפי של בריסל (צר').
1880 - במהלך שנה זו טופלו על ידי דואר איי פארו 2,111 מכתבים בלבד. 20 שנה מאוחר יותר, בשנת 1900, טופלו על ידי דואר איי פארו 36,612 מכתבים.

הערות שוליים

15

שנה האירוע
1150 - במחצית המאה ה-12 נוסד בעיר ברמן שירות דואר עירוני. עם השנים הרחיב שירות דואר זה את היקף פעילותו וקישר את נמל העיר ברמן עם נמלים ויישובים נוספים שהשתייכו לברית ערי ההנזה.
סמל העיר ברמן
1854 - רולנד היל מונה לתפקיד מזכיר הדואר של בריטניה (Secretary of the Post Office in Britain). הוא החליף את וו. ל. מברלי (W. L. Maberly).
1880 - רומליה המזרחית הנפיקה את בולי הדואר הראשונים שלה.
1912 - יוון הנפיקה את בולי הדואר הראשונים שנועדו לשימוש באי למנוס.
1973 - בחריין הפכה לחברה באיגוד הדואר העולמי.

הערות שוליים

16

שנה האירוע
1160 - ברנט מרקוס (קט'), סוחר עשיר תושב העיר ברצלונה שבספרד, הקים שירות דואר לשירות הסוחרים בעיר. השליחים, אשר נודעו בשם "טרוטרס" (Troters), לבשו מדים מיוחדים ונדרשו לנהל רישום מסודר של זמני משלוח המכתבים ונתיבי העברתם. שירות הדואר קישר בין העיר ברצלונה ובין יתר הערים והכפרים שבאזור קטלוניה. ברנט מרקוס נודע כאדם נדיב שהקים על אדמתו בית חולים ובית עלמין לעניי ברצלונה, וכן כנסייה - הקפלה של מרקוס (קט') - ששימשה כנקודת המוצא של שליחי הדואר.
הקפלה של מרקוס
1855 - אספן בולים המתועד הראשון בארצות הברית הוא וויליאם ה. פבר (William H. Faber) מצ'ארלסטון, קרוליינה הדרומית.
1881 - הרפובליקה הדרום-אפריקאית, אשר הוקמה בסיום מלחמת הבורים הראשונה, הנפיקה את בולי הדואר הראשונים שלה.
1913 - בלגיה הנפיקה את המעטפה המבוילת הראשונה בעולם שנועדה להובלה בדואר אוויר. על המעטפה הודפסו המילים "דואר אוויר" (POSTE AERIENNE).

הערות שוליים

17

שנה האירוע
1200 - מנהלי האוניברסיטה של פריז ארגנו שירות שליחים עבור תלמידי האוניברסיטה, אשר עקב תנאי התחבורה הקשים במאה ה-13 נהגו לרוב לשהות בין כותלי מוסד הלימודים לאורך כל שנות לימודים. שליחי האוניברסיטה, אשר הגיעו למרבית שטחי אירופה של אותם ימים, סיפקו שירות של הובלת מכתבים גם עבור אזרחים פרטיים.
סמל האוניברסיטה של פריז
1855 - העיר החופשית ברמן הנפיקה את בול הדואר הראשון שלה. הבול בערך נקוב של 3 גרוט הציג את סמל העיר.
1881 - גינאה הפורטוגלית (אנ') הנפיקה את בולי הדואר הראשונים שלה. ההנפקה בוצעה על ידי הוספת הדפס רכב עם המילה "גינאה" (GUINE) על בולים של כף ורדה הפורטוגלית.
1913 - יוון הנפיקה בולי דואר עם כיתוב ביוונית לשימוש בעיר קוואלה אשר הועברה ליוון במסגרת הסכם בוקרשט בתום מלחמת הבלקן השנייה.
1974 - גינאה ביסאו הפכה לחברה באיגוד הדואר העולמי.

הערות שוליים

18

שנה האירוע
1263 - חיימה הראשון מלך אראגון פרסם צו מלכותי להקמת רשת של תחנות דרכים לשימוש שליחי הדואר. תחנות אלו, אשר כונו בשם "Hostels de Correus", הן המקור למונח הספרדי "Correos" המשמש לאפיון שירות הדואר.
המלך חיימה הראשון
1855 - נוסדה חברת הטלגרף של ניו יורק ופרבריה (The New York City and Suburban Printing Telegraph Co). החברה הנפיקה בשנת 1859 את בול הטלגרף הראשון (אנ') בארצות הברית. בשנת 1861 נרכשה החברה על ידי חברת הטלגרף האמריקאית (American Telegraph Co).
1881 - סֶלַנְגוֹר, אחת ממדינות מאלאיה (אנ'), הנפיקה את בולי הדואר הראשונים שלה.
1913 - הנסיכות ההודית אוֹרְצְ'הָה (אנ') הנפיקה את בולי הדואר הראשונים שלה.
1974 - איי בהאמה הפכה לחברה באיגוד הדואר העולמי.

הערות שוליים

19

שנה האירוע
1290 - אמדאו טאסו (אנ'), סוחר איטלקי תושב העיר ברגמו, מייסד שירות שליחים אשר נודע בשם "שליחי ברגמו" (Corrieri Bergamaschie). ארגון זה התפתח עם השנים והפך לשירות הדואר של תורן וטקסיס.
סמל משפחת טאסו
1855 - חותמת האירוע הראשונה בעולם הוטבעה במסגרת התערוכה העולמית בפריז.
1882 - ממלכת הוואי הפכה לחברה באיגוד הדואר העולמי.
1913 - המושבה הבריטית טרינידד וטובגו הנפיקה את בולי הדואר הראשונים שלה.
1976 - פפואה גינאה החדשה הפכה לחברה באיגוד הדואר העולמי.

הערות שוליים

20

שנה האירוע
1322 - בעיר שטרסבורג הופעל לראשונה שירות דואר עירוני. השירות נועד בעיקר לשימושם של פקידי הממשל בעיר שטרסבורג, אולם הוא טיפל גם במכתבים של אנשים פרטיים. שליחי הדואר נדרשו להישבע כי יתנהגו בצורה טובה בזמן היותם בתפקיד ונאסר עליהם להשתתף במשחקי הימורים.

סמל העיר שטרסבורג
1856 - אדוארד סטנלי גיבונס (אנ') מייסד את בית המסחר סטנלי גיבונס (אנ') בלונדון. זהו בית המסחר לבולים הקדום ביותר שעדיין פעיל.
1882 - דואר בלגיה הנפיק את האיגרת (אנ') הראשונה.
1913 - במהלך מלחמת הבלקן השנייה, כאשר חיילי הצבא הבולגרי נטשו את אזור תראקיה המערבית, הוקמה במקום הממשלה הזמנית של תראקיה המערבית (אנ'). ממשלה זו, שהחזיקה בשלטון על לכניסת הצבא היווני, הנפיקה בולי דואר לשימוש התושבים.
1976 - כף ורדה הפכה לחברה באיגוד הדואר העולמי.
 
 

הערות שוליים

21

שנה האירוע
1402 - הקיסר יוֹנְגְלֶה (אנ'), הקיסר השלישי בשושלת מינג, עלה על כס השלטון בסין. הוא פתח את שערי שירות הדואר הממלכתי בפני הציבור הרחב, והתיר משלוח של מכתבים פרטיים באמצעות שליחי הדואר הממלכתי.
הקיסר יוֹנְגְלֶה
1856 - מושבת הכתר גיאנה הבריטית (אנ') הנפיקה את הבול ממנו שרד עותק אחד בלבד ושהפך להיות הבול המפורסם והנדיר בעולם.
1884 - צרפתי בשם שארל בוש (Carle Bushe) רשם פטנט בבריטניה על מתקן המדפיס בולים ישירות על המעטפה תוך ניהול רישום של החיוב הכספי. עד כמה שידוע ההמצאה לא הובילה באותו שלב לבניית מודל עובד של המכונה.
1913 - טֶטֶה (אנ'), אחד ממחוזות המושבה מוזמביק הפורטוגלית (אנ'), הנפיק את בולי הדואר הראשונים שלו.
1976 - קומורו הפכה לחברה באיגוד הדואר העולמי.
 
 
 
 

הערות שוליים

22

שנה האירוע
1450 - רוג'רו דה טאסיס (צר'), אחד מבני משפחת טאסיס, היגר מאיטליה לחצרו של המלך הגרמני פרידריך השלישי, שם התמנה לתפקיד בחצר המלך. בעקבות המעבר שינה רוג'רו את שם משפחתו "טאסיס" לנוסח הגרמני "טקסיס". המלך פרידריך השלישי, אשר התמנה בשנת 1452 לקיסר האימפריה הרומית הקדושה, העניק לרוג'רו דה טקסיס את הזכות לייסד שירות דואר בחבל טירול.
פרידריך השלישי
קיסר האימפריה הרומית הקדושה
1857 - הקונגרס של ארצות הברית התיר לייסד שירות דואר שיוביל מכתבים מאזור נהר המיסיסיפי לסן פרנסיסקו. נתיב הדואר יצא הן מסנט לואיס והן מממפיס, התאחד לנתיב אחד בפורט סמית', המשיך לאל פאסו ופורט יומה, והגיע לסן פרנסיסקו. ב-15 בספטמבר 1858 החלה חברת בטרפילד לדואר היבשתי (אנ') להפעיל שירות דואר בנתיב זה.
1884 - מדינת סַנְטַנְדֶר (אנ'), כיום מחוז סנטנדר בקולומביה, הנפיקה את בולי הדואר הראשונים שלה.
1913 - קֶלִימַנֶה (אנ'), אחד ממחוזות המושבה מוזמביק הפורטוגלית (אנ'), הנפיק את בולי הדואר הראשונים שלו.
1976 - סורינאם הפכה לחברה באיגוד הדואר העולמי.
 
 
 
 

הערות שוליים

23

שנה האירוע
1459 - בית תורן וטקסיס (אנ') ארגן שירות דואר בין פרנקפורט ולייפציג.
סמל בית תורן וטקסיס
1857 - בית דואר ראשון הוקם על האי סרק שבתעלת למאנש. אדם בשם קריפל (Queripel) מונה למשרת מנהל הדואר הראשון, אשר היה ממוקם בחנות קטנה בלה השה (La Heche). דברי הדואר הובלו בספינות הדייגים אל האי גרנזי הסמוך.
1884 - הנסיכות ההודית פַּטִיאַלָה (אנ') הנפיקה את בולי הדואר הראשונים שלה.
1915 - האורך הכולל של קווי רשת צינורות הדואר הפניאומטי ברחבי ארצות הברית עלה על 91 אלף קילומטרים. צינורות אלו קישרו בין בתי הדואר ותחנות הרכבת בערים מרכזיות, דוגמת ניו יורק, שיקגו, פילדלפיה, וסנט לואיס. קו הדואר הפניאומטי האחרון בארצות הברית פעל בניו יורק ונסגר ב-31 בדצמבר 1953.
1977 - אנגולה הפכה לחברה באיגוד הדואר העולמי.
 
 
 
 

הערות שוליים

24

שנה האירוע
1481 - מלך אנגליה אדוארד הרביעי הקים שירות דואר זמני לצורך העברת ידיעות צבאיות במהלך ההכנות לאחד השלבים במלחמות אנגליה-סקוטלנד (אנ'). תחנות הוקמו לאורך הדרך הראשית במרחקים של כ-30 ק"מ זו מזו, ופרשים נושאי מסרים עברו לאורכה למרחק של כ-150 ק"מ ביום.
אדוארד הרביעי, מלך אנגליה
1858 - בולים בריטיים הוכנסו לשימוש במושבה הונדורס הבריטית.
1885 - הנסיכות ההודית גְוַלְיוֹר (אנ') הנפיקה את בולי הדואר הראשונים שלה.
1915 - המושבה הצרפתית אוּבַּנְגִי שַׁרִי צַ'אד (חיבור קצר ימים של המושבה אוּבַּנְגִי שַׁרִי (אנ') עם שטחים שליד ימת צ'אד) הנפיקה את בולי הדואר הראשונים שלה. הבולים הוכנו על ידי הוספת הדפס הרכב OUBANGUI-CHARI-TCHAD על בולים של קונגו הצרפתית.
1980 - סנט לוסיה הפכה לחברה באיגוד הדואר העולמי.
 
 
 
 

הערות שוליים

25

שנה האירוע
1489 - יוהאן בפטיסטה פון טקסיס (גר') התמנה על ידי פרידריך השלישי למשרת מנהל הדואר הקיסרי הראשון של האימפריה הרומית הקדושה. המשרד הראשי של שירות הדואר הקיסרי נקבע בעיר אָאוּגְסְבּוּרְג.
יוהאן בפטיסטה פון טקסיס
(מצויר למרגלות הצלב מצד שמאל)
1858 - חותמת זמנית הוכנסה לשימוש בטסקמביה, אלבמה.
1885 - מונקו הנפיקה את בולי הדואר הראשונים שלה.
1916 - ג'ון וולטר סקוט (אנ'), מי שנחשב לאבי הבולאות האמריקאית, נפטר בעיר ניו יורק.
1981 - איי טרקס וקייקוס החלו להנפיק בולים נפרדים עבור האי קייקוס. חלק מן הקטלוגים העולמיים סירבו לקטלג את הבולים האלו בטענה שלא הייתה כל הצדקה להנפיק בולים נפרדים עבור האי, וכל המטרה הייתה לייצר בולים לצורך מכירה לאספנים.
 
 
 
 

הערות שוליים

26

שנה האירוע
1510 - מלך אנגליה הנרי השמיני מינה את בריאן טוּק (אנ') למשרת מנהל הדואר של אנגליה (אנ') (Master of the Posts). תפקידו היה לנהל את משלוח מכתבי המלך ומסמכי המדינה ליעדם. בחודש פברואר 1512 הוענק לטוק סכום של 100 לירות שטרלינג מאוצר המלך[1]. בשנת 1517 שונה שם התפקיד והוא נקרא "Governor of the King's Posts".
בריאן טוּק
1858 - לראשונה בארצות הברית הוצבו תיבות דואר ברחובות העיר בוסטון. בהמשך אותה שנה הוצבו תיבות דואר גם ברחובות ניו יורק.
1885 - במחוז גואנאקאסטה של קוסטה ריקה הונפקו בולי דואר ועליהם הדפס רכב עם שם המחוז[2].
1916 - ג'וֹהוֹר, אחת ממדינות מאלאיה (אנ'), הפכה לחברה באיגוד הדואר העולמי.
1981 - סיסקאי הנפיקה את בולי הדואר הראשונים שלה.
 
 

הערות שוליים

  1. ^ Brewer, J.S.; Brewer, John Sherren; Brodie, Robert Henry; Gairdner, James (1864). Letters and Papers, Foreign and Domestic, of the Reign of Henry VIII. London: Longman, Green, Longman, & Roberts. p. 1454.
  2. ^ Costa Rica Stamps The Guanacaste Overprints

27

שנה האירוע
1516 - פרנץ פון טקסיס (גר') ייסד קו דואר בין בריסל ובין וינה. בהמשך הוארך הקו עד לרומא. רשת הדואר של פרנץ פון טקסיס התחברה אל רשת הדואר שייסד אחיו, רוג'רו דה טאסיס (צר'), ואשר שירתה את השטחים בהם נמצאות כיום אוסטריה ואיטליה.
פרנץ פון טקסיס
1860 - ליבריה הנפיקה את בולי הדואר הראשונים שלה. בבול הוצגה דמותה האלגורית של חירות (אנ') כשהיא יושבת ולצידה ספינת מפרשים.
1886 - ממלכת טונגה הנפיקה את בולי הדואר הראשונים שלה. הבולים, בהם הופיעה דמותו של המלך ג'ורג' טופואו הראשון (אנ'), הודפסו בולינגטון על ידי המדפיס הממשלתי של ניו זילנד.
1916 - המושבה הבריטית איי טרקס וקייקוס הנפיקה בולי מס מלחמה.
1981 - סנט וינסנט הפכה לחברה באיגוד הדואר העולמי.
 
 
 
 

הערות שוליים

28

שנה האירוע
1520 - יוהאן בפטיסטה פון טקסיס (גר'), אחיינו של פרנץ פון טקסיס (אנ'), התמנה על ידי קרל החמישי לתפקיד מנהל הדואר של האימפריה הרומית הקדושה. כתב המינוי נתן לו מונופול על העברת דברי דואר "בכל האדמות שתחת שלטון ספרד ההבסבורגית".
קרל החמישי
קיסר האימפריה הרומית הקדושה
1863 - מדינת בוליבר, כיום מחוז בקולומביה, הנפיקה את בולי הדואר הראשונים שלה.
1886 - הנסיכות ההודית צַ'מְבָּה (אנ') הנפיקה את בולי הדואר הראשונים שלה.
1916 - המושבה הספרדית כֵּף ג'וּבַּי (אנ') הנפיקה את בולי הדואר הראשונים שלה.
 
 
 
 

הערות שוליים

29

שנה האירוע
1525 - מלך פורטוגל ז'ואאו השלישי אישר את מינויו של לואיש אומם (Luis Homem) לתפקיד מנהל הדואר המלכותי של פורטוגל (פו'). אומם נדרש להחזיק שליחים לשירותו של המלך ולשירות הציבור הרחב. הוטל עליו לקבוע לוח תעריפים מסודר שיתבסס על מרחק הובלת המכתב ומשך הזמן שנדרש לשם כך[1][2].
ז'ואאו השלישי, מלך פורטוגל
1861 - הודו הפכה להיות המדינה הראשונה שהנפיקה בולי טלגרף ממשלתיים לתשלום עבור משלוח מברק.
1886 - המושבה הצרפתית גבון הנפיקה את בולי הדואר הראשונים שלה. הם הוכנו על ידי הוספת הדפס רכב על בולי ההנפקה הכללית של מושבות צרפת (אנ').
1916 - במהלך השנה ערך דואר ארצות הברית סדרת ניסויים במגמה לברר אם הסוכנות לחריטה והדפסה תוכל להכין בולים מוחתמים מראש במחיר נמוך מזה שהשיגו בתי הדואר השונים מבתי הדפוס המקומיים. רק בשלוש ערים (אוגוסטה, ניו אורלינס וספרינגפילד) הצליחה הסוכנות לחריטה והדפסה להציע מחירים תחרותיים, והדואר הזמין בולי דואר מותחמים מראש עבור שלוש הערים. הדפסות אלו היו תקדים לקראת ההדפסה המרוכזת של כל הבולים המוחתמים מראש כחלק מתהליך ההדפסה הרגיל, תהליך שהחל להתבצע ב-3 במאי 1923.

הערות שוליים

30

שנה האירוע
1533 - בריאן טוּק (אנ'), מנהל הדואר של אנגליה (אנ'), הואשם ששירות הדואר עליו היה אחראי לא פעל ביעילות ולא ענה על צורכי הממלכה. בתשובתו לטענות האשים טוק את משרד האוצר, אשר לא העביר את התקציב הנדרש לצורך החזקת מספר מספיק של סוסים בתחנות הדואר. לדבריו, אנשי הדואר נאלצו לעיתים להחרים לצורך הדואר סוסי חרישה או סוסי עגלות מחוות חקלאיות, וסוסים אלו לא התאימו להעברה מהירה של דברי דואר.
בריאן טוּק
1861 - המושבה נוויס הנפיקה את בולי הדואר הראשונים שלה. ההנפקה כללה ארבעה בולים בערכים נקובים של 1 פני, 4 פני, 6 פני, ו-1 שילינג. הבולים הודפסו בשיטת שקע על ידי חברת ניסן ופרקר (Nissan & Parker) בלונדון.
1886 - קולומביה הנפיקה את בולי הדואר הראשונים שלה. באחד מדגמי הבולים הוצג סמל קולומביה ובאחר הוצגה דמותו של סימון בוליבר.
1917 - בולים של המושבה הבריטית קניה (אנ') ועליהם הדפס רכב G.E.A הוכנסו לשימוש במושבה מזרח אפריקה הגרמנית לאחר כיבושה על ידי בריטניה.
 
 
 
 

הערות שוליים

31

שנה האירוע
1543 - לאונרד ה-1 פון טקסיס (גר'), שירש את אחיו פרנץ ה-2 פון טקסיס (גר'), הפך לראש משפחת תורן וטקסיס (גר') ולאחראי על שירות הדואר המשפחתי. בתקופתו הוקמו בתי דואר בערים גנט, לייז', טריר, שפייר, אאוגסבורג ואינסברוק.
לאונרד ה-1
פון טקסיס
1861 - ארצות הברית של גרנדה החדשה, המסגרת המדינית שהחליפה את הקוֹנְפֶדֶרַצְיָה הגְרֶנַדִינִית (אנ'), הנפיקה את בולי הדואר הראשונים שלה.
1887 - שירות שליחים צרפתיים הוביל את דברי הדואר בין אנדורה וצרפת. שני שליחים, שמשכורתם שולמה בידי צרפת, פעלו בין אנדורה לה ולה בירת אנדורה ובין פורטה (אנ') שבצרפת.
1917 - פס דמוי עבודת תחרה הודפס החל משנה זו על השוליים התחתונים של חלק מבולי קנדה מטיפוס האדמירלים (אנ'). הסיבה להוספת הדגם המורכב הזה לתהליך ההדפסה אינו ידוע, אולם הוא נותר בשימוש עד שנת 1924.
 
 
 
 

הערות שוליים

32

שנה האירוע
1557 - ריצ'רד האריסון תועד לראשונה כאדם עצמאי, העוסק בהדפסה. ממועד זה ניתן לעקוב אחר קורות המשפחה אשר הקימה במחצית המאה ה-18 את בית הדפוס האריסון ובניו (אנ'). בית דפוס זה הדפיס מאז שנת 1911 רבים מבולי הדואר בעולם.
אחת ממרכבות הדואר של ויליאם צ'פלין עושה דרכה לאורך דרך הדואר בין לונדון ודובר
1838 - ויליאם צ'פלין (אנ'), בעל המרכבות החשוב ביותר בשיא תקופת הזוהר של מרכבות הדואר, הפעיל בשנה זו שבעים מרכבות דואר ולמעלה מ-1,800 סוסים שהוחזקו באורוות לאורך דרכי הדואר שהופעלו על ידו. המספר הגדול של הסוסים נדרש על מנת לעמוד בדרישות החוזה למהירות הנסיעה של מרכבת הדואר. הסוסים התעייפו מהר מאוד במהלך הדהירה, והיה צורך להחליף את ארבעת הסוסים שהיו רתומים למרכבה כל חמישה עשר קילומטרים לערך. בתחנות ההחלפה שלאורך דרך הדואר בין לונדון וסקוטלנד הוחזקו כ-400 סוסים. צוות מיומן שהוחזק בתחנות הדרך היה מסוגל להתיר את סוסי המרכבה העייפים ולרתום אליה את הסוסים החדשים בתוך דקה אחת, ובכך לאפשר למרכבה להמשיך בדהרה לעבר תחנת ההחלפה הבאה.
1887 - המושבה הצרפתית סנגל הנפיקה את בולי הדואר הראשונים שלה.
 
 

הערות שוליים

33

שנה האירוע
1562 - ניקולס פיצסיימון (Nicholas FitzSymon) מונה למנהל הדואר הראשון של העיר דבלין. תפקידו היה לקבל ולשלוח את דברי הדואר של בית המלוכה, בנוסף, בתנאי שיש לו משאבים פנויים, הוטל עליו לטפל בדברי הדואר של הציבור. פיצסיימון החזיק בתפקידו למעלה מעשרים שנה.
מפת דבלין משנת 1610
1862 - ארצות הברית של קולומביה הנפיקה את בולי הדואר הראשונים שלה.
1887 - הנסיכות ההודית גַ'לַוַר (אנ') הנפיקה את בולי הדואר הראשונים שלה.
1918 - הרפובליקה העממית של מערב אוקראינה הנפיקה את בולי הדואר הראשונים שלה.
 
 
 
 

הערות שוליים

34

שנה האירוע
1571 - באנגליה פורסם צו ממלכתי האוסר על איש, פרט לנציגיו של הממונה על הדואר (אנ') (Master of the Posts), לשאת מכתבים המיועדים אל מחוץ לאנגליה או שהגיעו מחוץ לאנגליה. הצו הממלכתי התיר לבצע חיפוש בחפציו של כל אדם החשוד בהחזקת מכתבים כאלו.
בול זמני שהונפק על ידי מנהל הדואר של בולטימור, מרילנד
1845 - בעיר בולטימור, מרילנד שבארצות הברית הונפק בול מקומי זמני (אנ') על ידי מנהל הדואר המקומי.
1888 - הנסיכות ההודית בַּמְרָה (אנ') הנפיקה את בולי הדואר הראשונים שלה.
 
 

הערות שוליים

35

שנה האירוע
1573 - על תומס רנדולף (אנ') הוטלה המשימה להקים שורה של תחנות דואר לאורך הדרך שבין לונדון להוליהד, (כיום כביש A5). בתחנות אלו הוצבו שליחי דואר וסוסי דואר שהעבירו את המכתבים בין לונדון לאירלנד.
תרשים של נמל הוליהד בשנת 1748
1862 - ז'וסטן אנרי לאלייה (Justin Henry Lallier) מפריז פרסם את אלבום הבולים הראשון בעולם[1].
1888 - במושבה הבריטית ניו סאות' ויילס הונפקה סדרת בולים לציון מלאת 100 שנים להתיישבות הבריטית במקום. סדרה זו נחשבת לבולי הזיכרון הראשונים בעולם שהונפקו על ידי גורם ממשלתי.
1919 - קבוצות שונות של לוחמים כנגד הבולשביקים בדרום רוסיה הנפיקו בולים לשימוש האזרחים בשטחים בהם שלטו.
 
 
 
 

הערות שוליים

36

שנה האירוע
1590 - וויליאם ברוסטר (אנ') ירש את משרתו של אביו בתפקיד מנהל הדואר של סקרובי (אנ')[1]. משכורתו היומית הייתה 20 פני. הוא החזיק במשרתו עד שנת 1607, כאשר עזב את אנגליה והיגר להולנד בעקבות רדיפות על רקע דתי. בשנת 1620 הפליג לאמריקה על סיפון הספינה מייפלאואר והפך לאחד האבות המייסדים של מושבת פלימות'.
וויליאם ברוסטר
1862 - המגזין הבולאי הראשון בעולם יצא לאור על ידי אדוארד מור ושות (Edward Moore & Co) בעיר ליברפול שבאנגליה. מן המגזין, שנקרא בשם סקירה ופרסום חודשי לאספן הבולים (The Stamp-Collector's Review and Monthly Advertiser) ונמכר במחיר של פני אחד לעותק, יצאו לאור 19 גיליונות לפני שהפסיק להופיע[2].
1888 - הנסיכות ההודית וַדְהְוַן (אנ') הנפיקה את בולי הדואר הראשונים שלה.
1919 - הרפובליקה הדמוקרטית של גאורגיה הנפיקה את הבולים הראשונים שלה.
 
 

הערות שוליים

  1. ^ Chisholm, Hugh, ed. (1911), Brewster, William, Encyclopædia Britannica (11th ed.).
  2. ^ The stamp-collector's review and monthly advertiser

37

שנה האירוע
1598 תחנות דואר קבועות הוקמו באנגליה לאורך שתי הדרכים הראשיות המוליכות לאירלנד, דרך לונדון-הוליהד, (כיום כביש A5), ודרך לונדון-מילפורד הייבן (אנ') (כיום כביש A4). בדרכים אלו ניתן אישור להוביל גם מכתבים פרטיים, והם טופלו על ידי הפקידים בתחנות הדואר.
נמל מילפורד הייבן בשנת 1776
1863 מחוז ונדן (אנ') בממשל של ליבוניה (אנ') (כיום חלק מלטביה) הנפיק את בולי הדואר הראשונים שלו.
1889 מדינת החסות מדגסקר (אנ') הנפיקה את בולי הדואר הראשונים שלה.
1920 העיר החופשית דנציג הנפיקה את בולי הדואר הראשונים שלה. הבולים הוכנו על ידי הוספת הדפס רכב על בולים של רפובליקת ויימאר.
 
 
 
 

הערות שוליים

38

שנה האירוע
1619 - ספינות שעגנו בכף התקווה הטובה בדרכן מזרחה השאירו בחוף חבילה של מכתבים תחת סלע ועליו סימון בולט. מכתבים אלו נאספו על ידי ספינות שהפליגו מערבה, בדרכן חזרה לאירופה, נהגו לאסוף את דברי הדואר ולהוביל אותם לנמלי אירופה. שיטה זו הונהגה על ידי הבריטים, הפורטוגלים וההולנדים.
כף התקווה הטובה
1863 - ז'אן-בטיסט מונס (אנ') הוציא לאור בבריסל את בול הדואר (אנ'), העיתון הבולאי הראשון שפורסם ביבשת אירופה. העיתון יצא לאור במשך 38 שנים, עד שנת 1900. לאחר הפסקת הפרסום התגלה כי מרבית המאמרים נכתבו בידי לואי פרנסואה האנסיו (אנ'), גיסו של ז'אן-בטיסט מונס.
1890 - המושבה הבריטית איי ליווארד, שכללה את האיים אנטיגואה, דומיניקה, מונטסראט, נוויס, סנט קיטס ואיי הבתולה הבריטיים, הנפיקה את בולי הדואר הראשונים שלה.
1920 - ווֹלְטָה עִילִית (אנ') הנפיקה את בולי הדואר הראשונים שלה. הבולים הוכנו על ידי הוספת הדפס רכב "HAUTE VOLTA" על בולים של סֶנֶגַל עִילִית ונִיזֶ'ר (אנ').
 
 

הערות שוליים

39

שנה האירוע
1620 - מלך שוודיה, גוסטב השני אדולף, ייסד שירות דואר בין סטוקהולם והמבורג. ייסוד קו זה סימן את תחילת פעילותו של הדואר השוודי.
גוסטב השני אדולף,
מלך שוודיה
1839 - בית דואר נוסד בעדן, באזור קרטר (אנ'). בשנת 1858 הועבר בית הדואר לאזור שכונה בתקופה הקולוניאלית בשם "סטימר פוינט" (Steamer Point)[1].
1890 - המושבה הצרפתית דייגו סוארס הנפיקה את בולי הדואר הראשונים שלה.
1920 - ואליס ופוטונה הנפיקה את בולי הדואר הראשונים שלה. הבולים הוכנו על ידי הוספת הדפס רכב "ILES WALLIS et FUTUNA" על בולים של קלדוניה החדשה.
 
 
 
 

הערות שוליים

  1. ^ כיום מכונה האזור בשם א-תוואהי (אנ')

40

שנה האירוע
1627 - הקרדינל רישלייה ייסד בצרפת שירות דואר שקישר בין הערים פריז, דיז'ון, טולוז, ליון, ובורדו.
הקרדינל רישלייה
1863 - המגזין של אספן הבולים (אנ') הופיע לראשונה[1]. הוא יצא לאור בלונדון ובבאת' והמשיך להופיע עד שנת 1874.
1891 - המושבה קונגו הצרפתית הנפיקה את בולי הדואר הראשונים שלה.
1921 - דואר בריטניה, בשיתוף עם דואר ניו זילנד, הסכימו לטפל בדברי הדואר של האי פיטקרן שנשלחו ללא בולים וזאת מבלי להטיל קנס של כפל תשלום על מקבלי המכתבים. הסדר זה נקבע עקב תנאי הבידוד בהם היו נתונים תושבי האי, ומן העובדה שבאי לא פעל שירות דואר מסודר.
 
 
 
 

הערות שוליים

41

שנה האירוע
1633 - שירות ספינות הדואר הראשון בעולם החל לפעול בין נמל דובר באנגליה ונמל קאלה בצרפת. שירות ספינות הדואר נועד לאפשר קשר רצוף בין קו מרכבות הדואר מלונדון לדובר, ובין קו מרכבות הדואר שייסד בית תורן וטקסיס (גר') מקאלה לאנטוורפן. קו מרכבות הדואר האנגלי תוכנן כך שדברי הדואר יגיעו לנמל דובר בשעות האור, וניתן יהיה להעמיס אותם מיד על ספינת הדואר המפליגה לנמל קאלה.
נמל העיר קאלה בשנת 1634
1864 - הצאר הרוסי אלכסנדר השני התיר למנהלות הכפריות (שנודעו בשם זמסטבו (אנ')) להקים שירותי דואר מקומיים בתוך גבולות המחוז הכפרי. שירותי דואר אלו, אשר נקראו בשם דואר זמסטבו (רו'), השלימו את שירותיו של הדואר האימפריאלי הרוסי אשר הוביל מכתבים רק אל בתי הדואר בערים הגדולות. רבים משרותי הדואר הכפריים הנפיקו בולי זמסטבו (אנ') אשר היו תקפים רק בתוך גבולות המחוז הכפרי שהנפיק אותם. דואר הזמסטבו פעל עד פרוץ מלחמת העולם הראשונה.
1891 - פיג'י הפכה לחברה באיגוד הדואר העולמי.
 
 

הערות שוליים

42

שנה האירוע
1634 - הולנד ייסדה את המושבה קוראסאו ביבשת דרום אמריקה. חברת הודו המערבית ההולנדית, שהחזיקה במונופול על המסחר בין הולנד ובין מושבותיה בים הקריבי, טיפלה גם בהעברת דברי הדואר בין קורסאו והולנד.
לשכת חברת הודו המערבית ההולנדית באמסטרדם
1840 - באי נורפוק שבאוקיינוס השקט מונה מנהל דואר, והוכנה חותמת מיוחדת לצורך סימון דברי הדואר שנשלחו מן האי. החותמת שנשאה את המספר 102 שימשה גם להחתמת בולי הדואר של ניו סאות' ויילס בהם השתמשו באי נורפוק.
1892 - האי הצרפתי מיוט הנפיק את בולי הדואר הראשונים שלו.
1921 - הנסיכות ההודית בַּרְוַנִי (אנ') הנפיקה את בולי הדואר הראשונים שלה.
 
 
 
 

הערות שוליים

43

שנה האירוע
1636 - נוסד משרד הדואר הכללי של שוודיה (אנ'). למרות היותה של שוודיה מעצמה מרכזית במאה ה-17, היו בה כמיליון תושבים בלבד, ובעיר הבירה סטוקהולם התגוררו רק כ-12 אלף תושבים.
סטוקהולם בשנת 1660
1864 - בדואר אירופה (אנ') (Posta Europea), שירות הדואר הפרטי אשר פעל במצרים, הוכנסו לשימוש תוויות עגולות דביקות לסגירת המעטפות. תוויות אלו נותרו בשימוש גם לאחר שממשלת מצרים קנתה את "דואר אירופה" והפכה אותו לשירות דואר ממלכתי. לאחר הנפקת בולי הדואר הראשונים של מצרים ב-1 בינואר 1866 שימשו התוויות העגולות רק את הדואר הרשמי של פקידי הממשלה.
1892 - המחוז המנהלי הפורטוגלי הורטה שבאיים האזוריים הנפיק את בולי הדואר הראשונים שלו.
1921 - טוגולנד הצרפתית, לשעבר המושבה הגרמנית טוגולנד, הנפיקה את בולי הדואר הראשונים שלה לאחר שהופקדה על ידי חבר הלאומים כמנדט בידי צרפת בעקבות מלחמת העולם הראשונה. הבולים הוכנו על ידי הוספת הדפס רכב TOGO על בולים של המושבה דהומי הצרפתית (אנ').
 

הערות שוליים

44

שנה האירוע
1650 - בערך בתקופה זו הוקמו ביפן מערכות פרטיות של שליחים אשר הציעו לציבור הרחב שירות של העברת כספים ודברי דואר[1].
שליחים מובילים דברי דואר לאורך דרך הטוקאידו (אנ')
1841 - כלכלן גרמני בשם י. פון הרפלדט (J. von Herrfeldt) פרסם את הראשון ממאמריו בהם קרא למיסוד קשרי הדואר הבינלאומיים. הוא הציע להקים בית דואר מרכזי בכל אחת מן הערים הגדולות בעולם, ולהעביר ביניהן את דברי הדואר בנתיבים הקצרים ביותר. עוד הציע לקבוע תעריפים אחידים למשלוח דואר בין מדינות, ולבטל לגמרי את התשלום שהיה נהוג להעביר ממדינה למדינה בעת מסירת הדואר בגבול[2]. באותה עת לא נעשה דבר עם הצעותיו של הרפלדט, אולם רבים מן העקרונות שהציע שולבו בכללים שקבע איגוד הדואר העולמי כשהוקם בשנת 1874.
1892 - בסיום מלחמת צרפת-דהומיי השנייה (אנ') הקימה צרפת את המושבה בנין, והנפיקה עבורה את בולי הדואר הראשונים שלה. ההנפקה בוצעה על ידי הטבעת חותמת הדפס רכב ידנית עם המילה "BENIN" על בולי ההנפקה הכללית של מושבות צרפת (אנ').
 
 

הערות שוליים

45

שנה האירוע
1652 - מועצת המדינה האנגלית (אנ') פרסמה צו ולפיו חברי הפרלמנט הבריטי ופקידי ממשל מסוימים הורשו לשלוח בדואר מכתבים ללא תשלום.
מרכבה מדגם קונקורד
1858 - ג. סטפן אבוט (J. Stephen Abbot) ובנו א. א. אבוט (E. A. Abbot) בנו את הראשונה מבין מרכבות הדואר מדגם קונקורד (אנ'). מרכבות דואר אלו היוו את שיא הטכנולוגיה של אותה תקופה, והפכו לסמל של פתיחת שטחי מערב ארצות הברית בפני המתיישבים האמריקאים. בכתבה בת הזמן תוארה המרכבה במילים "חיננית כעלמה, מעוררת השראה בעיני הרכב כמו ספינה בעיני המלח. גופה של המרכבה – כגופה של העלמה ושל הספינה - מעוגל ובנוי כמעט ללא קוים ישרים". ייחודה של המרכבה היה בדרך בה חובר תא הנוסעים אל גלגלי המרכבה באמצעות רצועות עור עבות במקום באמצעות קפיצים כמקובל, דבר שהפך אותה ליציבה ומתאימה לתנאי הדרך הקשים במערב הפרוע. מרכבת הקונקורד יוצרה על ידי חברת אבוט, דאונינג ושות (אנ').
1892 - המושבה אריתריאה האיטלקית (אנ') הנפיקה את בולי הדואר הראשונים שלה. ההנפקה בוצעה על ידי הוספת הדפס רכב עם המילים "Colonia Eritrea" על בולים איטלקים.
1922 - המושבה צ'אד הצרפתית הנפיקה את בולי הדואר הראשונים שלה. ההנפקה בוצעה על ידי הוספת הדפס רכב עם המילה "TCHAD" על בולים של קונגו התיכונה.
 

הערות שוליים

46

שנה האירוע
1653 - באירלנד נסללו דרכי דואר שהובילו מן העיר הראשית דבלין לעבר בלפסט, קולריין (אנ'), דרי, סלייגו, גולוויי וקורק. דיווח מאותם שנים הודיע כי "הדואר מגיע אל הפינות הנידחות ביותר ברחבי אירלנד פעמיים בכל שבוע".
כרזה לגיוס רוכבים עבור שירות הפוני אקספרס
1860 - וויליאם הפבורן ראסל (אנ'), המארגן של שירות ה"פוני אקספרס", פרסם מודעה לגיוס רוכבים. "מבוקשים, בחורים צעירים, רזים ושריריים, בני פחות מגיל 18. חובה שיהיו רוכבים מיומנים, המוכנים לסכן את חייהם מדי יום. עדיפות ליתומים". הרוכבים שנשכרו לתפקיד נדרשו להישבע על ספר התנ"ך כי לא יקללו, לא יתקוטטו, לא יתעללו בסוסים, ויתנהגו בהגינות.
1892 - המחוז המנהלי הפורטוגלי פונטה דלגדה שבאיים האזוריים הנפיק את בולי הדואר הראשונים שלו.
1921 - המושבה הצרפתית נִיזֶ'ר (אנ') הנפיקה את בולי הדואר הראשונים שלה. הבולים הוכנו על ידי הוספת הדפס רכב TERRITOIRE DU NIGER על בולים של המושבה סֶנֶגַל עִילִית ונִיזֶ'ר.
 
 
 
 

הערות שוליים

47

שנה האירוע
1659 - ג'ון היל (John Hill), עורך דין תושב העיר יורק, פרסם בלונדון חוברת בשם "דואר בפני" (A Penny Post)[1]. בחוברת זו פירט היל את הצעתו לביצוע רפורמות בשירות הדואר באנגליה. הצעותיו של היל לא זכו להתייחסות, והן לא מומשו.
למרות שם המשפחה הזהה, אין כל קשר משפחתי בין ג'ון היל ובין רולנד היל.
בול כספת צפה שהונפק על ידי הולנד בשנת 1921
1864 - פרוסיה הנפיקה בולי טלגרף.
1892 - חברת מוזמביק (אנ') הנפיקה בולי דואר עבור המושבה מוזמביק הפורטוגלית (אנ') אותה ניהלה.
1921 - הולנד הנפיקה סדרה של בולי כספת צפה, שנועדו לתשלום עבור משלוח מאובטח של דברי דואר בתוך כספת מיוחדת שהותקנה על סיפון ספינת הדואר. הכספת תוכננה כך שתצוף במקרה שהספינה תיפגע על ידי מוקש ימי ותטבע, דבר שאירע לא אחת בשנים לאחר מלחמת העולם הראשונה. השירות פעל לתקופה קצרה והופסק עקב חוסר כדאיות כלכלית.
 
 
 
 

הערות שוליים

48

שנה האירוע
1660 - השלטונות במושבה ההולנדית ניו אמסטרדם (לימים ניו יורק) התקינו תיבה על בניין מזכירות המחוז, בה נדרשו התושבים להניח את כל המכתבים שנועדו למשלוח אל מחוץ לגבולות המושבה. קנסות כבדים הוטלו על קברניטי ספינות שנתפסו וברשותם מכתבים אשר לא נשלחו דרך התיבה המרכזית.
בול זמני שהונפק על ידי מנהל הדואר של ניו הייבן, קונטיקט
1845 - בעיר ניו הייבן, קונטיקט שבארצות הברית הונפק בול מקומי זמני (אנ') על ידי מנהל הדואר המקומי.
1892 - האזור המנהלי הפורטוגלי של אנגרה שבאיים האזוריים הנפיק את בול הדואר הראשון שלו. בבול הופיעה דמותו של קרלוש, מלך פורטוגל. בשנת 1906 הוחלפו הבולים האלה בבולים של האיים האזוריים.
1922 - המושבה הבריטית טנגניקה, לשעבר שטח חסות גרמני שנמסר לניהולו של מנדט בריטי בעקבות מלחמת העולם הראשונה, הנפיקה את בולי הדואר הראשונים שלה. בבולים הופיע ראש של ג'ירף.
 
 
 
 

הערות שוליים

49

שנה האירוע
1660 - עם חזרתו של המלך צ'ארלס השני לכס המלוכה באנגליה, פרסם הפרלמנט צו שנקרא בשם "זיכיון בית הדואר". הצו הקים את בית הדואר הכללי (אנ'), והגדיר את מעמדו של מנהל הדואר האנגלי (אנ') אשר ימונה על ידי המלך תמורת תשלום לאוצר הממלכה[1].
ג'ורג', הדוכס מיורק,
בתמונה משנת 1893
1865 - ממשלת מצרים קנתה את שירות הדואר הפרטי, אשר נקרא בשם דואר אירופה (אנ'), ומינתה את בעליו, ג'יאקומו מוצי (Giacomo Muzzi), למנהל הדואר המצרי.
1893 - ג'ורג' פרדריק ארנסט אלברט, הדוכס מיורק, לימים ג'ורג' החמישי מלך בריטניה, הצטרף כחבר באגודה הבולאית של לונדון (אנ'). בשנת 1896 הוא התמנה לנשיא האגודה והחזיק בתפקיד זה עד המלכתו בשנת 1910.
1922 - מטה חבר הלאומים, שישב בעיר ז'נבה שבשווייץ, הנפיק את בולי הדואר הראשונים שלו.
 
 
 
 

הערות שוליים

50

שנה האירוע
1661 - חותמת התעמולה הראשונה בעולם נכנסה לשימוש בעיר לונדון. החותמת הוטבעה על מכתבים שנשלחו לכתובות שלאורך הדרך למחוז קנט, וכללה כיתוב בן תשע שורות מוקף בעיגול.

THE POST/ FOR ALL KENT/ GOES EVERY/ NIGHT FROM/ THE ROUND HO/ USE IN LOVE/ LANE & COMES/ EVERY MOR/ (NING).

חותמת התעמולה הראשונה בעולם
1865 - אקוודור הנפיקה את בולי הדואר הראשונים שלה. הם הודפסו על ידי מנואל ריבדניירה (ספ') בעיר קיטו בשיטת דפוס בלט, והציגו את סמל המדינה של אקוודור.
1893 - בולים צרפתיים, ועליהם הדפס רכב עם המילה "Cavalle", הונפקו לשימוש בית הדואר הצרפתי שנפתח בעיר הנמל העות'מאנית קוואלה.
1923 - איטליה הנפיקה בולים מיוחדים עבור האי סזן (אנ') אותו כבשה בשנת 1914. הבולים הונפקו על ידי הוספת הדפס רכב עם המילה "SASENO" על בולים של איטליה.
 
 

הערות שוליים

51

שנה האירוע
1661 - האספה הכללית של וירג'יניה (אנ') חייבה בחוק את בעלי אחוזות הטבק (אנ') במושבה וירג'יניה (אנ') להעביר מאחוזה לאחוזה מכתבים שנשלחו בדואר המקומי. החוק הטיל קנס כבד בסך כ-160 קילו (350 פאונד)[1] של עלי טבק על כל מקרה של אי העברת מכתב ליעדו.
מראה טיפוסי של אחוזה לגידול טבק בווירג'יניה
1864 - רולנד היל התפטר ממשרתו כמזכיר הדואר בבריטניה. הוא המשיך לקבל את משכורתו כפנסיה ממשלתית לכל ימי חייו.
1893 - בולים צרפתיים, ועליהם הדפס רכב עם המילה "Dedeagh", הונפקו לשימוש בית הדואר הצרפתי שנפתח בעיר הנמל העות'מאנית דֶדֶאָגַאץ'.
1923 - מטה ארגון העבודה הבינלאומי, שישב בעיר ז'נבה שבשווייץ, הנפיק את בולי הדואר הראשונים שלו.
 

הערות שוליים

  1. ^ הקנס הוגדר במקור כ-"הוֹגְסְהֵד (אנ') אחד של טבק".

52

שנה האירוע
1666 - קו דואר ראשון הוקם ברוסיה, ופעל בין מוסקבה ו-קורלנד ובין מוסקבה ו-פולין. שירות הדואר הוקם ביוזמת הסוחרים הזרים שפעלו ברוסיה, וזאת על מנת שיוכלו לשמור על קשר הן עם בני משפחותיהם והן עם סוחרים אחרים בארצות מערב אירופה מהן באו. דברי הדואר הועברו ליעדם על ידי פרשים, ולאורך נתיבי הדואר הוקמו תחנות מנוחה בהן יכלו הפרשים לנוח ולהחליף סוסים[1][2].
בול שהונפק לשימוש בבית הדואר הצרפתי בעיר ואת'י (אנ') שבאי סאמוס.
1865 - הדואר המקומי של שאנגחאי (Shanghai Local Post) הנפיק בולי דואר[3].
1893 - בולים צרפתיים, ועליהם הדפס רכב עם המילה "Vathy", הונפקו לשימוש בית הדואר הצרפתי שנפתח בעיר הנמל העות'מאנית ואת'י (אנ') שבאי סאמוס.
1924 - סהרה הספרדית הנפיקה את בולי הדואר הראשונים שלה.
 
 
 
 

הערות שוליים

53

שנה האירוע
1673 - הדוגמה המוקדמת ביותר של סוכן שילוח מופיעה על מכתב שהועבר ליעדו על ידי איזיקיאל רייט (Ezekiel Wright) מלונדון.
בול שהונפק בדַטְיָה (אנ') בשנת 1896
1865 - דוכסות שלזוויג הנפיקה את בולי הדואר הראשונים שלה. הם הודפסו על ידי המדפיס הממשלתי של פרוסיה (Prussian State Printing Works).
1893 - הנסיכות ההודית דַטְיָה (אנ') הנפיקה את בולי הדואר הראשונים שלה.
1924 - אלג'יריה הצרפתית הנפיקה את בולי הדואר הראשונים שלה. הבולים הונפקו על ידי הוספת הדפס רכב עם המילה "ALGERIE" על בולים של צרפת.
 
 

הערות שוליים

54

שנה האירוע
1673 - הנזיר המיסיונר דומינגו פרנאנדס נווארטה (אנ'), איש המסדר הדומיניקני, ביקר באי הלא מיושב אסנשן שבמרכז האוקיינוס האטלנטי. הוא דיווח על נוהל מיוחד שהונהג על ידי הספינות שעגנו לחופי האי הנידח, ולפיו הפקידו על האי מכתבים בתוך בקבוק זכוכית אטום[1]:
מצאנו בחוף מכתבים של אנגלים וצרפתים אשר עגנו באי שנה קודם לכן... הם כתבו מכתבים, הכניסו אותם לתוך בקבוקים, והשאירו אותם במקום בטוח תוך ציון זהותם של כותבי המכתבים ושם הספינה בה הפליגו.

ספינות שהפליגו בכיוון ההפוך אספו את המכתבים והעבירו אותם ליעדם בהגיעם חזרה לנמלי אירופה. נוהג זה, שזכה לכינוי "משרד דואר בבקבוק", המשיך להתקיים משך שנים רבות, והוא נזכר בדיווח של האדמירל ומגלה הארצות הצרפתי לואי-אנטואן דה בוגנוויל (אנ'), שביקר באי בשנת 1769 על סיפון הפריגטה בודז (אנ').

ב-1 במאי 1980[2]. הנפיק דואר האי אסנשן בול שהוקדש לשירות דואר הבקבוקים שפעל באי[1].

הפריגטה הצרפתית בודז
 

הערות שוליים

  1. ^ 1 2 Philatelic Aspects of Ascension - The Bottle Post
  2. ^ Scott Standard Postage Stamp Catalogue, 2019, Volume 1A, p.720

55

שנה האירוע
1675 - בפעם הראשונה הוזכר השימוש במעטפה למשלוח מכתב. התייחסות זו הופיעה בספר צרפתי ללימוד נימוסים, אשר המליץ על השימוש במעטפה (במקום משלוח מכתב מקופל) "כאות כבוד למכותב במעמד גבוה".
בול של
המדינה העלווית
משנת 1925
1866 - פרידֶריך יֶפֶּה (אנ') מונה לתפקיד מנהל הדואר של פוצ'פסטרום (אנ'), בירת הרפובליקה הדרום-אפריקאית. הוא ארגן מחדש את שירות הדואר וייסד מערכת של רצים להובלת המכתבים אל מחוץ לגבולות המושבה. בולים של מושבת נטאל, מדינת אורנג' החופשית ומושבת הכף נרכשו והוכנסו לשימוש על מכתבים שנועדו לכתובות במושבות אחרות.
1893 - על בולים גרמניים נוסף הדפס רכב של ערך על מנת שיתאימו לשימוש במושבה מזרח אפריקה הגרמנית.
1925 - המדינה העלווית, שהוקמה בסוריה תחת שלטון המנדט הצרפתי על סוריה ולבנון (אנ') בתקופה שלאחר מלחמת העולם הראשונה, הנפיקה את בולי הדואר הראשונים שלה.
 
 
 
 

הערות שוליים

56

שנה האירוע
1676 - בעקבות מותו של אביו למוראל השני (אנ'), הפך אויגן אלכסנדר פרנץ פון תורן וטקסיס (אנ') לממונה על הדואר של בית תורן וטקסיס.
אויגן אלכסנדר פרנץ
פון תורן וטקסיס
1866 - סרביה הנפיקה את בולי הדואר הראשונים שלה. הבולים הודפסו בבלגרד והוצג בהם סמל המדינה.
1894 - במשרדי הדואר הצרפתיים בסין החלו להשתמש בבולי דואר של צרפת ושל המושבה הודו-סין הצרפתית שעליהם נוסף הדפס רכב עם המילה "Chine".
1925 - טריטוריית גינאה החדשה תחת שלטון אוסטרליה הנפיקה את הבולים הראשונים שנשאו את שם הטריטוריה.
 
 
 
 

הערות שוליים

57

שנה האירוע
1678 - במהלך מלחמת הולנד–צרפת השתלטה צרפת על תחנות הדואר של תורן וטקסיס (אנ') שפעלו בשטחה של הולנד. התחנות הוחזרו לפעולה שנה לאחר מכן, בעקבות חתימת הסכמי ניימכן.
מלך צרפת, לואי הארבעה עשר בשערי מאסטריכט
1866 - בוליביה הנפיקה את בולי הדואר הראשונים שלה. הם הודפסו בלה פאס והוצגה בהם דמותו של קונדור האנדים.
1894 - צרפת הנפיקה בולי דואר ועליהם הדפס רכב של ערך לשימוש בבית הדואר הצרפתי בזנזיבר.
1926 - ממלכת תימן הנפיקה את בולי הדואר הראשונים שלה.
 
 
 
 

הערות שוליים

58

שנה האירוע
1683 - ויליאם פן, מייסד המושבה האמריקנית פנסילבניה, הקים משרד דואר והפעיל שירות דואר שבועי בין העיר פילדלפיה לעיר ניו קאסל (אנ') שבמערב פנסילבניה, ובין פילדלפיה למושבה המושבה מרילנד[1][2]. משרד הדואר שכן בסמטת התות (Strawberry alley), בפונדק "מות השועל" (Death of the fox). מחיר המשלוח של מכתב בדואר נע בין 3 פני ל-9 פני.
ויליאם פן
1866 - איי הבתולה הבריטיים הנפיקה את בולי הדואר הראשונים שלה. הם הודפסו על ידי חברת ניסן ופרקר (Nissen and Parker) תוך שימוש בגלופות שהוכנו על ידי חברת ווטרלו ובניו (אנ').
1894 - האימפריה האתיופית הנפיקה את בולי הדואר הראשונים שלה.
1926 - טורקיה הנפיקה את בולי מס דואר אוויר הראשונים שלה.
 
 
 
 

הערות שוליים

59

שנה האירוע
1684 - תומס דונגן (אנ'), מושל המושבה הבריטית מחוז ניו יורק (אנ'), הציע להקים שרשרת של בתי דואר לאורך חוף האוקיינוס האטלנטי מנובה סקוטיה בצפון ועד פרובינציית קרוליינה בדרום. דוכס יורק ג'יימס השני, לימים מלך אנגליה, שהחזיק במונופול על ההכנסות משרותי הדואר באנגליה ומושבותיה, אישר לדונגן להקים את בתי הדואר, בתנאי שיעביר לקופתו של הדוכס סכום שלא יפחת מעשרה אחוזים מן ההכנסות משירות הדואר. התוכנית השאפתנית התבררה כמורכבת ויקרה מידי, והיא לא יצאה אל הפועל.
תומאס דונגן
1867 - אל סלוודור הנפיקה את בולי הדואר הראשונים שלה. הם הודפסו באופן איכותי בשיטת שקע על ידי חברת שטרי הבנק האמריקאית (אנ').
1894 - המושבה הפורטוגלית לוֹרִנְסוּ מֶרְקֵיש הנפיקה את בולי הדואר הראשונים שלה.
1927 - בולים בריטיים, ועליהם הדפס רכב עם המילה "TANGIER", הונפקו לשימוש בית הדואר הבריטי שנפתח באזור הבינלאומי של טנג'יר (אנ').
 
 
 
 

הערות שוליים

60

שנה האירוע
1689 - רוסיה הצארית השלימה את הכנתו של הסכם נרצ'ינסק עם סין. סעיף 5 בהסכם כלל התייחסות ליחסי המסחר בין שתי הארצות, כולל העברת דברי דואר.
המפגש בין נציגי רוסיה וסין
1866 - טנסי הייתה המדינה הראשונה מבין קונפדרציית המדינות של אמריקה שפרשו מן האיחוד בזמן מלחמת האזרחים האמריקנית, אשר אישרה את חוקת ארצות הברית בסיום המלחמה והתקבלה חזרה לארצות הברית.
1894 - המושבה סומלילנד הצרפתית הנפיקה את בול הדואר הראשון שלה.
1928 - דואר ארצות הברית התיר לשלב מסרים פרסומיים בחותמות הביול. יצרני מכונות הביול העניקו למרכיב החדש את הכינוי "חותמות פרסום" (postmark ads).
 
 
 
 

הערות שוליים

61

שנה האירוע
1700 - מלך ספרד פליפה החמישי מינה את אויגן אלכסנדר פרנץ פון תורן וטקסיס (אנ') לתפקיד המנהל הכללי של דואר ארצות השפלה הדרומיות. שם התפקיד בגרמנית (Kaiserlicher Erbgeneraloberpostmeister) הפך לפייף של משפחת תורן וטקסיס.
פליפה החמישי, מלך ספרד
1867 - צ'יאפס, אחת ממדינות מקסיקו, הנפיקה בולי דואר מקומיים.
1894 - הנסיכות ההודית צַ'רְקַרִי (אנ') הנפיקה את בולי הדואר הראשונים שלה.
1928 - בפעם הראשונה הוצג בתערוכת בולים אוסף שאורגן על פי המתכונת של אספנות נושאים. המציג, ברנרד פטר (Bernard Fetter) מלוקסמבורג, העמיד בפני השופטים בעיה קשה, ולא ידוע אם האוסף עמד לשיפוט וזכה בציון כל שהוא.
 
 
 
 

הערות שוליים

62

שנה האירוע
1705 - שירות סדיר של שליחים החל לפעול בין הערים קוויבק ומונטריאול, באזור שנודע אז בשם צרפת החדשה (כיום חבל קוויבק בקנדה). השליחים עשו את דרכם בסירות, כיוון שלא הייתה כל דרך בין שתי הערים. הם נשאו עמם מסרים ממשלתיים שהובלו ללא תשלום, ודברי דואר פרטיים עבורם נגבה תשלום מן השולח.
קונטרס הבולים הראשון בעולם
הונפק על ידי לוקסמבורג בשנת 1895
1867 - בעיר המקסיקנית קאוטלה (אנ') הונפקו בולים זמניים.
1895 - דוכסות לוקסמבורג הנפיקה את קונטרס הבולים הראשון בעולם.
1928 - טורקיה הכניסה לשימוש בולי מס דואר.
 
 
 
 

הערות שוליים

63

שנה האירוע
1706 - מלך ספרד פליפה החמישי קנה את מערכת הדואר של תורן וטקסיס (אנ') שפעלה בארצו, והקים על בסיסה את מערכת הדואר הממלכתי של ספרד. פעולה זו אפשרה לממשל הספרדי שליטה טובה יותר על העברת הדואר בשטחו.
מכונת ביול מתוצרת חברת פיטני בואוס
1867 - בעיר המקסיקנית קוארנבקה הונפקו בולים זמניים.
1896 - הנסיכות ההודית אִינְדוֹר (אנ') הנפיקה את בולי הדואר הראשונים שלה.
1929 - חברת פיטני בואוס (אנ') הכניסה לראשונה לשימוש מכונות ביול (אנ') בעלות מספר אפשרויות לערך נקוב.
 
 
 
 

הערות שוליים

64

שנה האירוע
1707 - הדואר הבריטי קנה את שירותי הדואר של מושבות אמריקה מידי מפעיליהם, ומינה את ג'ון המילטון (אנ'), בנו של אנדרו המילטון (אנ'), לתפקיד סגן מנהל הדואר הכללי בשכר שנתי של 200 לירות שטרלינג.
הכיכר המרכזית של גוודלחרה במחצית המאה ה-19
1867 - בעיר המקסיקנית גוודלחרה הונפקו בולים זמניים.
1897 - שטח החסות הצרפתי של האי גרנד קומור (אנ') הנפיק את בולי הדואר הראשונים שלו. הבולים הודפסו על בסיס בולי טיפוס מפתח (אנ') מסוג ניווט ומסחר (אנ') עם הכיתוב "Grande Comoro".
1934 - הדואר המלכותי הבריטי ביצע ניסיונות ראשונים להכניס לשימוש מכונות אוטומטיות למיון ופינום מכתבים. הניסיונות לא עלו יפה והמכונות לא נכנסו לשימוש.
 
 
 
 

הערות שוליים

65

שנה האירוע
1709 - המושבה הבריטית ניו ג'רזי (אנ') הקימה שירות דואר תחת פיקוחו של ג'ון המילטון (אנ').
תחנה של הדואר הפנאומטי בפריז
1867 - הוקם שרות הדואר הפנאומטי של פריז (צר').
1897 - המושבה דרום-מערב אפריקה הגרמנית הנפיקה את בולי הדואר הראשונים שלה. ההנפקה בוצעה על ידי הוספת הדפס רכב על בולים של גרמניה.
1936 - במהלך מלחמת האזרחים בספרד הנפיקו הכוחות המהפכניים בולים בעיר קדיס.
 
 
 
 

הערות שוליים

66

שנה האירוע
1712 - בבריטניה הונפק לראשונה בול מס עיתונים אותו הדביקו על נייר העיתון הריק והדפיסו עליו את תוכן העיתון. ההדפסה ביטלה את תוקף בול המס ומנעה שימוש חוזר בו. קיימת מחלוקת לגבי תפקידו המדויק של הבול. יש הרואים בו בול מס לכל דבר, ויש הטוענים כי הדבקתו על נייר העיתון אפשרה את הובלתו באמצעות הדואר ללא כל צורך בתשלום נוסף.
בול שהונפק עבור
גינאה החדשה הגרמנית
1868 - בזנזיבר החל לפעול משרד דואר בחסות דואר הודו (אנ'). המשרד נסגר בשנת 1869.
1897 - המושבה גינאה החדשה הגרמנית הנפיקה את בולי הדואר הראשונים שלה. ההנפקה בוצעה על ידי הוספת הדפס רכב על בולים של גרמניה.
1936 - במהלך מלחמת האזרחים בספרד הנפיקו הכוחות המהפכניים בולים בעיר מאלגה.
 
 
 
 

הערות שוליים

67

שנה האירוע
1715 - הפסד ההכנסות השנתי, עקב משלוח דואר ללא תשלום על ידי הגורמים השונים שהיו פטורים מתשלום על פי חוק בבריטניה, הסתכם ביותר מ-25 אלף לירות שטרלינג.
מכתב שנשלח בדואר אנגליה
כשהוא פטור מתשלום דמי משלוח
1868 - פורטוגל הנפיקה בולי דואר לשימוש באיים האזוריים.
1897 - הדואר המלכותי הבריטי הכניס לשימוש כלי רכב מונע בקיטור (אנ') על מנת להוביל את דברי הדואר בין לונדון ובין העיר רדהיל (אנ') שבמחוז סארי.
1936 - במהלך מלחמת האזרחים בספרד הנפיקו הכוחות המהפכניים בולים בעיר אוֹרֶנְסֶה.
 
 
 
 

הערות שוליים

68

שנה האירוע
1716 - מנהלת דואר ומשרד דואר נוסדו בסנקט פטרבורג, עיר הבירה של רוסיה הצארית. בשלב מאוחר יותר נפתחו בתי דואר גם במוסקבה, ריגה, ויבורג, רֶווַל, וערים מרכזיות נוספות ברחבי האימפריה הרוסית.
בול זמני שהונפק על ידי מנהל הדואר של מילבורי, מסצ'וסטס
1846 - בעיר מילברי (אנ'), מסצ'וסטס שבארצות הברית הונפק בול מקומי זמני (אנ') על ידי מנהל הדואר המקומי.
1897 - המושבה איי מרשל הנפיקה את בולי הדואר הראשונים שלה. ההנפקה בוצעה על ידי הוספת הדפס רכב עם הכיתוב "MarschallInseln" על בולים של גרמניה.
1936 - במהלך מלחמת האזרחים בספרד הנפיקו הכוחות המהפכניים בולים בעיר סן סבסטיאן.
 
 
 
 

הערות שוליים

69

שנה האירוע
1720 - ראלף אלן, מחשובי הרפורמטורים של שירותי הדואר באנגליה, תכנן שיטה ולפיה חושב תעריף הדואר באופן שלא חייב להעביר את כל המכתבים למיון בעיר הבירה לונדון. בעקבות זאת הוא זכה במונופול על הטיפול בכל המכתבים מסוג "מכתב לאורך דרך"[1] ומסוג "דואר חוצה נתיבים"[2]. אלן שמר בידו את המונופול עד יום מותו, חמישים שנה מאוחר יותר.

שירותי הדואר באנגליה באותה תקופה היו מבוססים על חישוב המרחק בין היישובים לאורך נתיבי הדואר שיצאו מלונדון לעבר חלקי המדינה השונים. כל מכתב שנשלח באחד מבתי הדואר ברחבי אנגליה הובל לאורך דרך הדואר אל בית המיון המרכזי בלונדון ונשלח שוב לעיר היעד בדרך הדואר המתאימה. שיטה זו הופעלה גם אם עיר המקור ועיר היעד היו קרובות זו לזו ושתיהן היו מרוחקות מאוד מלונדון. לשם המחשה, מכתב שנשלח מעכו לחיפה הובל מעכו לבית המיון המרכזי בתל אביב והוחזר לחיפה. התיקון שיזם אלן אפשר טיפול מיוחד שחסך הובלה מיותרת של מכתבים וחסך בזמני מסירת הדואר לנמענים.

ראלף אלן
1868 - איראן הנפיקה את בולי הדואר הראשונים שלה. הם הודפסו בטהראן בשיטת בלט מגלופות נחושת שנחרטו על ידי א. בר (A. Barre), והוצג בהם סמלה הלאומי של אירן, האריה והשמש.
 

הערות שוליים

  1. ^ המונח "מכתב לאורך דרך" (By Letter) התייחס למכתבים שנשלחו בין שני בתי דואר ששכנו לאורך אותה דרך דואר.
  2. ^ המונח "דואר חוצה נתיבים" (Cross Post Letter) התייחס למכתבים שנשלחו בין ערים קרובות זו לזו ששכנו לאורך שתי דרכי דואר שונות.

70

שנה האירוע
1721 - ג'ון המילטון (אנ') סיים את תפקידו כסגן מנהל הדואר הכללי של מושבות אמריקה והוחלף על ידי ג'ון לוייד. שירות דואר המושבות תחת ניהולו של ג'ון המילטון צבר הפסדים רבים, ונותר חייב להמילטון משכורת בסך 350 לירות שטרלינג.
בול מבוטל מראש
הונפק בצרפת בשנת 1924
1868 - צרפת הנפיקה בולים מבוטלים מראש (אנ').
1897 - הנסיכות ההודית לַה בֶּלָה (אנ') הנפיקה את בולי הדואר הראשונים שלה.
1936 - במהלך מלחמת האזרחים בספרד הנפיקו הכוחות המהפכניים בולים בעיר סנטה קרוס דה טנריפה.
 
 
 
 

הערות שוליים

71

שנה האירוע
1730 - אלכסנדר ספוטסווד (אנ'), לשעבר מושל המושבה וירג'יניה (אנ'), מונה למשרת מנהל הדואר הכללי של מושבות אמריקה בשכר שנתי של 300 לירות שטרלינג ועוד עשרה אחוזים מרווחי הדואר. הוא מינה בשנת 1737 את בנג'מין פרנקלין למשרת עוזר מנהל הדואר של פילדלפיה.
אלכסנדר ספוטסווד
1868 - מדינת אנטיוקיה (אנ'), אחת המדינות שהרכיבו את קולומביה (כיום מחוז אנטיוקיה בקולומביה), הנפיקה את בולי הדואר הראשונים שלה.
1897 - הנסיכות ההודית דַר (אנ') הנפיקה את בולי הדואר הראשונים שלה.
1936 - במהלך מלחמת האזרחים בספרד הנפיקו הכוחות המהפכניים בולים בעיר סביליה.
 
 
 
 

הערות שוליים

72

שנה האירוע
1734 - דרך דואר נוסדה במושבה צרפת החדשה בין הערים קוויבק ומונטריאול. בתי דואר הוקמו לאורך דרך הדואר במרחק של כ-13 ק"מ זה וזה. שליחי הדואר, שמשימתם הראשית הייתה העברת דברי הדואר של הממשל, הורשו לשאת גם מכתבים של ציבור האזרחים במושבה.
מפה של צרפת החדשה משנת 1730
1869 - מושבת נטאל הוסיפה על בוליה הדפס רכב (אנ') עם המילה "Postage" (דמי דואר), וזאת במטרה להבדיל בין בולי דואר ובולי הכנסה. זו הייתה הפעם הראשונה שבה הוסיפו הדפס רכב על בולים.
1897 - חברת ניאסה (אנ') הפורטוגלית הנפיקה את בולי הדואר הראשונים עבור האזור שהיה בניהולה בחלקה הצפוני של מוזמביק.
1936 - דואר ארצות הברית החל בניסיונות להכניס לשימוש מכונות ביול מופעלות מטבע. מכונות אלו הופעלו כעבור כשנתיים (17 במאי 1939) תחת המותג "מייל-או-מט" (MAILOMAT)[1].
 
 
 
 

הערות שוליים

  1. ^ Steve Swain, The MAILOMAT - Self-Service Postage Technology, 19th of February 2014

73

שנה האירוע
1737 - בנג'מין פרנקלין מונה על ידי אלכסנדר ספוטסווד (אנ') למשרת עוזר מנהל הדואר של פילדלפיה.
בנג'מין פרנקלין
1869 - ספרד הנפיקה את בול הפטור (אנ') הראשון בעולם. הבול נועד לאפשר לסופר דייגו קסטל (Diego Castell) לשלוח בחינם בדואר חוברת בת 18 עמודים שכתב אודות הדואר של ספרד[1].
1897 - ברחבי האימפריה הרוסית היו כ-9,730 בתי דואר, בהם הועסקו 51,590 עובדים. הדואר העביר בשנה זו כ-220 מיליון מכתבים.
1937 - דואר המושבה הבריטית עדן פתח סניף דואר בעיר אל-מוּכְּלָא שבמדינת קְֵויתִי של שִׁיחְר ומוּכְּלָא (אנ').
 
 
 
 

הערות שוליים

74

שנה האירוע
1742 - הדוגמה המוקדמת ביותר ביבשת אמריקה של סוכן שילוח מופיעה על מכתב שהועבר ליעדו על ידי ויליאם קופין הבן (Wm. Coffin Jr) מבוסטון.
בול שהונפק בשנת 1942 במדינת כַּתִירִי של סַיאוּן (אנ')
1869 - המושבה הפורטוגלית סאו טומה ופרינסיפה הנפיקה את בולי הדואר הראשונים שלה.
1897 - האימפריה הקולוניאלית הגרמנית הוסיפה על בולים גרמניים הדפס רכב עם המילה "China" לשימוש בתי הדואר הגרמניים בנמלי ההסכמה (אנ') בסין.
1937 - דואר המושבה הבריטית עדן פתח סניף דואר בעיר סַיאוּן שבמדינת כַּתִירִי של סַיאוּן (אנ').
 
 
 
 

הערות שוליים

75

שנה האירוע
1750 - החותמת המצוירת הראשונה של בריטניה הוטבעה בעיר פרת' שבסקוטלנד. היא כללה את דמותו של שה האלוהים הנושא דגל על גבו, ובחלקה התחתון נרשם שם העיר (PERTH)[1]
נשיא טורקיה איסמט אינני מניף את הדגל הטורקי בטקס סיפוח נפת האטיי לטורקיה
1869 - הרפובליקה הדרום-אפריקאית הנפיקה את בולי הדואר הראשונים שלה.
1898 - במהלך מלחמת ארצות הברית–ספרד השתלט הצבא האמריקאי על פוארטו ריקו. בריחת אנשי הממשל הספרדים, ובכלל זה פקידי הדואר, הובילה למחסור בבולי דואר ברבים מבתי הדואר באי. ראש העיר פונסה, שנאלץ להתמודד עם הבעיה, הנפיק באישור המפקד האמריקאי בול דואר זמני לשימוש תושבי העיר[2][3][4].
1939 - טורקיה הנפיקה בולים עבור נפת האטיי, לשעבר מדינת האטיי, אשר הועברה לבעלותה על ידי שלטונות המנדט הצרפתי על סוריה.
 
 

הערות שוליים

76

שנה האירוע
1750 - תומאס האריסון (Thomas Harrison) ייסד את בית הדפוס האריסון ובניו (אנ').
בול זמני שהונפק על ידי מנהל הדואר של לוקפורט, ניו יורק
1846 - בעיר לוקפורט (אנ'), ניו יורק שבארצות הברית הונפק בול מקומי זמני (אנ') על ידי מנהל הדואר המקומי.
1898 - בריטניה הוסיפה על בולים של גיברלטר הדפס רכב עם המילים "Morocco Agencies" לשימוש בתי הדואר הבריטיים במרוקו (אנ').
1941 - המושבה הספרדית איפני הנפיקה בולי דואר על ידי הוספת הדפס רכב (אנ') בנוסח "Territorio de Ifni" על בולים ספרדיים.
 
 
 
 

הערות שוליים

77

שנה האירוע
1758 - חותמת תאריך, הדומה בצורתה לזו של "חותמת בישופ", הוכנסה לשימוש במושבות אמריקה ונותרו בשימוש עד שנת 1800. החותמת כללה בחלקה העליון שתי אותיות שייצגו את החודש[1] ובחלקה התחתון מספר שייצג את היום בחודש. בשונה מן החותמת שהוטבעה באנגליה לא נכלל בחותמת האמריקאית קו מפריד בין שני חלקי התאריך.
בול שהונפק בשנת 1898 עבור המושבה הפורטוגלית טימור, כחלק מן ההנפקה הכוללנית הראשונה בעולם
1870 - בתקופת מלחמת צרפת–פרוסיה, בזמן המצור על פריז (אנ'), הובלו דברי דואר מתוך העיר הנצורה באמצעות כדורים פורחים מאוישים (צר') שהופרחו מן העיר אל מעבר לקווי המצור הגרמני. נייר מכתבים מיוחד, עליו נרשמו המילים "PAR BALLON MONTE" (באמצעות כדור פורח מאויש), הוכן עבור המשלוח בדרך זו. פריט זה נחשב לאב טיפוס של איגרת האוויר ושל דבר בולים מובנה (Formula Postal Stationery).
1898 - פורטוגל הנפיקה את ההנפקה הכוללנית הראשונה בעולם. היא הונפקה לציון מלאת 400 שנה לגילוי הנתיב הימי להודו על ידי ואסקו דה גאמה, והורכבה מסדרה בת שמונה בולים. בהנפקה זו השתתפו תשעת הגורמים הבאים: האיים האזוריים, מקאו, מדיירה, פורטוגל, אפריקה הפורטוגלית, קונגו הפורטוגלית, הודו הפורטוגלית, סאו טומה ופרינסיפה, טימור.

הערות שוליים

  1. ^ האותיות שייצגו את שמות החודשים הן IA (ינואר), FE (פברואר), MR (מרץ), AP (אפריל), MA (מאי), IV (יוני), IY (יולי), AU (אוגוסט), SE (ספטמבר), OC (אוקטובר), NO (נובמבר), DE (דצמבר)

78

שנה האירוע
1763 - שירות דואר חודשי נוסד בין מונטריאול וניו יורק.
בול שהונפק עבור בית הדואר הצרפתי בפורט סעיד
1870 - תערוכת הבולים הראשונה בעולם אורגנה בעיר דרזדן שבגרמניה.
1899 - צרפת הוסיפה על בולים צרפתיים הדפס רכב עם המילים "PORT SAID" לשימוש בית הדואר הצרפתי בפורט סעיד.
1941 - מחוז ליובליאנה (אנ'), החלק מסלובניה שהיה נתון תחת כיבוש צבא איטליה הפשיסטית, הנפיק את בולי הדואר הראשונים שלו.
 
 
 
 

הערות שוליים

79

שנה האירוע
1764 - הפסד ההכנסות השנתי, עקב משלוח דואר ללא תשלום על ידי הגורמים השונים שהיו פטורים מתשלום על פי חוק בבריטניה, הסתכם ביותר מ-170 אלף לירות שטרלינג. עובדה זו הובילה את הפרלמנט הבריטי לחוקק חוק שנועד "למניעת הונאה וניצול לרעה בנוגע למשלוח וקבלה של מכתבים וחבילות ללא תשלום דמי משלוח". בחוק נקבע כי העבריינים שיתפסו ישלחו למושבת עונשין לתקופה של שבע שנים.
בול שהונפק בטולימה
בשנת 1871
1870 - מחוז טולימה, אחד ממחוזות קולומביה, הנפיק את בולי הדואר הראשונים שלו.
1899 - צרפת הוסיפה על בולים צרפתיים הדפס רכב עם המילה "ALEXANDRIE" לשימוש בית הדואר הצרפתי באלכסנדריה.
1941 - סרביה תחת ממשל צבאי גרמני (אנ') הנפיקה בולי דואר.
 
 
 
 

הערות שוליים

80

שנה האירוע
1764 - חותמות הדואר הראשונות של קנדה הונהגו על ידי יו פינלי (Hugh Finlay) בבתי הדואר שהוקמו בקוויבק ומונטריאול. החותמות כללו את שם העיר בשורה אחת ישרה.
1870 - מחוז קוּנְדִינַמַרְקַה, אחד ממחוזות קולומביה, הנפיק את בולי הדואר הראשונים שלו.
1899 - המושבה איי קרוליין הנפיקה את בולי הדואר הראשונים שלה. ההנפקה בוצעה על ידי הוספת הדפס רכב עם הכיתוב "Karolinen" על בולים של גרמניה.
1941 - איטליה הפשיסטית הוסיפה הדפס רכב על בולים של יוון ושל איטליה לצורך שימוש באיים היוניים תחת כיבוש איטליה (אנ').
 
 
 
 

הערות שוליים

81

שנה האירוע
1765 - בעיר דבלין הוקם שירות "דואר עירוני בפני" (A Penny Post), במתכונת הדומה לזו שהפעיל ויליאם דוקרה (אנ') בלונדון. השירות התקיים שנים רבות, אולם לא זכה להצלחה רבה. בשנת 1809 הועסקו בשירות זה רק שלושה פקידים ו-14 שליחי דואר. בשנת 1831 התמזג שירות הדואר בפני של דבלין אל תוך הדואר הבריטי.
בול שהונפק במדינת בּוּיאַקָה (אנ') בשנת 1899
1870 - מכתבים שנשלחו מבית הדואר של ניו יורק לכתובות מחוץ לארצות הברית הוחתמו במגוון של חותמת ביטול (אנ') מעוטרות בעיטורים גאומטריים מורכבים[1]. נוהג זה הופעל בין השנים 1876-1870.
1899 - מדינת בּוּיאַקָה (אנ'), כיום מחוז בויאקה בקולומביה, הנפיקה את בולי הדואר הראשונים שלה.
1941 - מונטנגרו תחת ממשל צבאי איטלקי (אנ') הנפיקה בולי דואר.
 
 
 
 

הערות שוליים

82

שנה האירוע
1774 - ג'ון בורק (john bourke), האחראי על גביית מס הבולים באירלנד, הרכיב אוסף של חותמות המס השונות שהיו בשימוש. הוא הטביע את החותמות בספר מיוחד ורשם ליד כל חותמת תיאור שלה. הכותרת שהעניק בורק לספר בו הטביע את החותמות הייתה "אוסף של החותמות אותן יש להטביע על כל גיליון נייר, עור או קלף".
בול שהונפק בקִישַׁנְגַרְה (אנ')
בשנת 1899
1871 - אפגניסטן, שנודעה אז בשם ממלכת קאבול (אנ') (Kingdom of Kabul), הנפיקה את בולי הדואר הראשונים שלה.
1899 - הנסיכות ההודית קִישַׁנְגַרְה (אנ') הנפיקה את בולי הדואר הראשונים שלה.
1942 - סראוואק תחת כיבוש יפני (אנ') הנפיקה בולים.
 
 
 
 

הערות שוליים

83

שנה האירוע
1780 - צוות בעלי התפקידים של שירות הדואר האמריקאי, שנתן שירות למושבות אמריקה הבריטיות לשעבר, כלל את מנהל הדואר, מזכיר, שלושה סוקרים, מפקח על דואר עלומות ו-26 פרשי דואר.
הסבר
1872 - צ'יוואווה, אחת ממדינות מקסיקו, הנפיקה חותמת ידנית זמנית.
1899 - המושבה הצרפתית דהומיי (אנ') הנפיקה את בולי הדואר הראשונים שלה.
1942 - הנסיכות ההודית גַ'סְדַן (אנ') הנפיקה את בולי הדואר הראשונים שלה.
 
 
 
 

הערות שוליים

84

שנה האירוע
1783 - בית הדואר הראשון הוקם בעיר סנט ג'ון במושבה הבריטית ניו ברנזוויק, כיום חלק מקנדה.
מפת סנט ג'ון משנת 1875 ובה מסומן מיקומו של בית הדואר.
1872 - דואר ארצות הברית הכניס לשימוש תוויות סגירה רשמיות[1][2]. במקור נועדו התוויות לסגור את החפי במעטפות הדואר הרשום, אולם בהמשך שימשו התוויות לסגירה מחדש של מעטפות שנפגמו במהלך הטיפול בהן, או שנפתחו על ידי פקידי הדואר לצורך בדיקה.
1899 - נֶגְרִי סֶמְבּילַן, אחת ממדינות מאלאיה (אנ'), הפכה לחברה באיגוד הדואר העולמי.
1943 - הדפס רכב של ערך נקוב נוסף על בולים של המושבה הצרפתית סנגל לצורך שימוש בפדרציה של אפריקה המערבית הצרפתית.
 
 
 
 

הערות שוליים

85

שנה האירוע
1787 - בעקבות המהפכה האמריקאית ייסדו הבריטים באזור קנדה קו דואר חדש בתוואי שהיה כולו בשליטה בריטית. קו הדואר קישר את קוויבק, קנדה העליונה (אנ'), עם הליפקס, נובה סקוטיה.
הסבר
1873 - המושבה ההולנדית סורינאם (אנ'), שנודעה גם בשם "גיאנה ההולנדית" (Dutch Guiana), הנפיקה את בול הדואר הראשון שלה.
1900 - שירות הדואר של פוארטו ריקו התמזג לתוך שירות הדואר של ארצות הברית הנפקת הבולים הנפרדים לפוארטו ריקו הופסקה, ובאי עברו להשתמש בבולים רגילים של ארצות הברית.
1943 - בעקבות הכיבוש (אנ') הגרמני של האיים היוניים מידי איטליה הפשיסטית, הנפיקו הגרמנים בול באי זקינתוס תוך הוספת הדפס רכב על גבי בולי כיבוש איטלקיים שנתפסו שלל.
 
 
 
 

הערות שוליים

86

שנה האירוע
1798 - בעקבות פלישת הבריטים למושבת הכף (אנ') הייתה מושבת הכף ההולנדית נתונה תחת שליטה בריטית בין השנים 1795 עד 1803. במהלך תקופה זו ייסדו הבריטים בית דואר לטיפול במכתבים שנשלחו מעבר לים.
דגם של העיר קייפטאון בשנת 1800
1873 - המושבה הספרדית פוארטו ריקו הנפיקה בולי דואר על ידי הוספת הדפס רכב (אנ') על בולים שהונפקו במקור בשנת 1855 ונועדו לשימוש במושבות הספרדיות של קובה ופוארטו ריקו גם יחד.
1900 - מדינות מלאיה הפדרליות (אנ'), שכללה את נגרי סמבילן, פהנג, פרק וסלנגור, הנפיקה את בולי הדואר הראשונים שלה.
1943 - בעקבות כיבוש פזאן על ידי כוחות צרפת החופשית בהנהגת גנרל לקלרק, הונפקו בפזאן בולים שנוצרו על ידי הוספת הדפס רכב על בולים איטלקיים שנתפסו שלל.
 

הערות שוליים

87

שנה האירוע
1801 - הוכפל מחירו של משלוח מכתב באמצעות שירות הדואר בפני של לונדון (אנ'), ותעריף המשלוח של מכתב נקבע לשני פני.
הסבר
1874 - הנסיכות ההודית ג'ינד (אנ') הנפיקה את בולי הדואר הראשונים שלה.
1900 - ממלכת איטליה הוסיפה על בולים איטלקיים הדפס רכב עם המילה "La Cana" לשימוש בית הדואר האיטלקי בכרתים.
1944 - מטה משרד החינוך הבינלאומי (אנ'), שמקום מושבו בז'נבה שבשווייץ, הנפיק את בולי הדואר הראשונים שלו.
 
 
 
 

הערות שוליים

88

שנה האירוע
1801 - בית הדואר הראשון נפתח בעיר סידני שעל האי האי קייפ ברטון. האזור שייך כיום למחוז נובה סקוטיה בקנדה.
בול זמני שהונפק על ידי מנהל הדואר של ברטלבורו, ורמונט
1846 - בעיר ברטלבורו, ורמונט שבארצות הברית הונפק בול מקומי זמני (אנ') על ידי מנהל הדואר המקומי.
1900 - המושבה הבריטית איי טרקס וקייקוס הנפיקה את בולי הדואר הראשונים שלה.
1945 - הדפס רכב עם המילים "BMA/MALAYA" הודפס על בולים של מושבות המיצר (אנ') והם הוכנסו לשימוש באזורים ששוחררו מן הכיבוש היפני בחצי האי המלאי.
 
 
 
 

הערות שוליים

89

שנה האירוע
1801 - בהסכם לונוויל (אנ'), שנחתם ב-9 בפברואר 1801, נקבע כי גבולה המזרחי של הרפובליקה הצרפתית הראשונה יהיה לאורך נהר הריין. כתוצאה מכך איבד שירות הדואר של בית תורן וטקסיס (אנ') את זכותו להוביל דברי דואר באזור שממערב לנהר הריין.
בול שהונפק בפורמוזה
עם הדפס רכב שנוסף עליו לאחר העברת האי לשליטת סין
1874 - נסגר קו הדואר המשמעותי האחרון בבריטניה שהיה מבוסס על מרכבת דואר נגררת סוסים. הוא פעל בחלקה הצפוני של סקוטלנד. ידוע על קווים קצרים, דוגמת זה שפעל בדרום סקוטלנד בין קמבלטאון (אנ') ובין צוקי קנטייר (אנ'), שהמשיכו לפעול עד שנת 1914.
1902 - ממלכת וירטמברג הפסיקה את השימוש בבולים העצמאיים שלה ועברה להשתמש בבולי הקיסרות הגרמנית. עם זאת, לצרכים רשמיים המשיכו להשתמש בבולי ממלכת וירטמברג עד תחילת שנות ה-20.
1945 - בעקבות כניעת יפן, וחוסר האפשרות להמשיך ולקבל בולים יפניים לשימוש בתי הדואר, הונפקו בולים מקומיים על ידי השלטון היפני (אנ') באי פורמוזה.
 
 
 
 

הערות שוליים

90

שנה האירוע
1816 - הממציא הסקוטי ג'ון לאודון מקאדם סלל במחוז בריסטול דרך באורך של כ-16 ק"מ בשיטה ההנדסית החדשה שפיתח. הדרך החדשה התגלתה כיעילה ועמידה לאורך זמן, ואפשרה להגביר את מהירות נסיעתן של מרכבות הדואר.
ג'ון לאודון מקאדם
1875 - קמפצ'ה, אחת ממדינות מקסיקו, הנפיקה בולי דואר מקומיים זמניים.
1902 - המושבה גינאה הספרדית הנפיקה את בולי הדואר הראשונים שלה.
1945 - יוגוסלביה הנפיקה בולים עם הכיתוב "ISTRIA" לשימוש באזור איסטריה של סלובניה (אנ'). חלק זה של איסטריה הוחזק במהלך מלחמת העולם השנייה על ידי איטליה הפשיסטית.
 
 
 
 

הערות שוליים

91

שנה האירוע
1819 - הממציא האמריקאי ג’ייקוב פרקינס (אנ'), שפיתח שיטה ייחודית לייצור גלופות העשויות "פלדה רכה" אותן ניתן להקשות לאחר ביצוע שלב הגילוף, היגר מארצות הברית לבריטניה. יחד עם חתנו ג'ושואה בטרס בייקון (Joshua Butters Bacon) הקים בשנת 1829 את חברת פרקינס, בייקון ושות (אנ'), בית הדפוס שהדפיס בשנת 1840 את בולי הפני השחור.
ג’ייקוב פרקינס
1876 - דואר ארצות הברית הנפיק מעטפה מבוילת הנחשבת לפריט המזכרת הראשון בעולם. הבול שהודפס על פני המעטפה הוקדש לנושא התקשורת והוצגו בו פרש בשירות הפוני אקספרס, קו טלגרף ורכבת.
1903 - המושבה הבריטית המאוחדת של מזרח אפריקה ואוגנדה הנפיקה את בולי הדואר הראשונים שלה.
1946 - בתום מלחמת העולם השנייה איבד הפנגו ההונגרי את ערכו עקב היפר-אינפלציה. בתקופה זו הנפיקה הונגריה בול בערך נקוב של 500 מיליארד פנגו, הערך הנקוב הגבוה ביותר שהונפק אי פעם.
 
 

הערות שוליים

92

שנה האירוע
1820 - איטלקי בשם קרלו מרטי (Carlo Maratti) שהתגורר במצרים הקים שירות דואר פרטי באלכסנדריה. תמורת תשלום הוא עלה על סיפונן של הספינות שעגנו בנמל אלכסנדריה ואסף מן הנוסעים מכתבים למשלוח. הוא פתח משרד בו ניתן היה למסור מכתבים המיועדים לאירופה, ומרטי דאג להעבירם אל קברניטי הספינות שהפליגו מן הנמל.

בול זמני שהונפק על ידי מנהל הדואר של בוסקאוון, ניו המפשייר
1846 - בעיר בוסקאוון (אנ'), ניו המפשייר שבארצות הברית הונפק בול מקומי זמני (אנ') על ידי מנהל הדואר המקומי.
1903 - המושבה הספרדית אַילוֹבֵי, אַנוֹבוֹן וקוֹריסְקוֹ (אנ') הנפיקה את בולי הדואר הראשונים שלה.
1947 - חבל הסאר, שהוכפף לחסות צרפת (אנ') בתום מלחמת העולם השנייה, הנפיק בולים.
 
 
 
 

הערות שוליים

93

שנה האירוע
1823 - בארצות הברית הוכרזו הנהרות ותעלות המים ששמשו לשיט, דוגמת תעלת אירי, כדרכי דואר. באמצעות הכרזה זו הוענק לדואר האמריקאי מונופול על הובלת דברי דואר בספינות ששטו לאורך נתיבי המים.
תעלת אירי
1835 - אדוארד מקסוול (Edward Maxwell) החל לייצר מעטפות בעיר לואיוויל, קנטקי. זו העדות המוקדמת ביותר לייצור מעטפות בארצות הברית.
1876 - הנסיכות ההודית בהופל (אנ') הנפיקה את בולי הדואר הראשונים שלה.
1903 - המושבה הבריטית מאוריציוס הנפיקה את בול המשלוח המיוחד הראשון שלה.
1948 - באיי ריוקיו, אשר היו תחת שלטון ארצות הברית מאז שנכבשו מיפן במהלך מלחמת העולם השנייה, הונפקו בולים. ההנפקה הנפרדת של בולי ריוקיו נמשכה עד 15 במאי 1972, מועד החזרת האיים לשליטת יפן.

הערות שוליים

94

שנה האירוע
1825 - הדואר האמריקאי שינה את התואר של הנהלת הדואר. השם "משרד הדואר הכללי" (General Post Office) אותו ירשו האמריקאים מן הבריטים הוחלף בשם "מחלקת משרד הדואר של ארצות הברית" (United States Post Office Department).
תווית חג המולד
דנמרק, 1904
1876 - הנסיכות ההודית פונץ' (אנ') הנפיקה את בולי הדואר הראשונים שלה.
1904 - בעקבות הרעיון שהעלה איינאר הולבל (דנ'), מנהל בית דואר בדנמרק, הנפיק הדואר הדני את תווית חג המולד (אנ') הראשונה בעולם. התווית נמכרה לציבור כאמצעי לאיסוף כספים למטרות צדקה, והקונים נהגו להדביק את התווית על דברי הדואר ששלחו בתקופת חג המולד.
1949 - קוריאה הדרומית הצטרפה מחדש כחברה באיגוד הדואר העולמי לאחר שהפכה למדינה עצמאית. במהלך תקופת הכיבוש היפני בקוריאה היא הייתה חברה בארגון הדואר תחת השם ג'וסון (Chosŏn).
 

הערות שוליים

95

שנה האירוע
1825 - דואר ארצות הברית הקים משרד דואר עלומות (אנ') לטיפול בדברי דואר שכתובת הנמען אינה ידועה.
משרד דאר עלומות בעיר וושינגטון
1835 - במושבה הבריטית ארץ ואן דימן (ששינתה את שמה בשנת 1856 לטסמניה) הועסקו על ידי הדואר בשנה זו 30 עובדים., הם הובילו פעמיים בשבוע את המכתבים לאורך 700 הק"מ של דרכי הדואר שנסללו במושבה.
1876 - שירות הדואר הסיני הלאומי נוסד עם פתיחתו לציבור של שירות שליחים מיוחד שהוביל מכתבים בין חמש ערים מרכזיות בסין.
1904 - בניו זילנד הוקמה "החברה לביול אוטומטי" (The Automatic Stamping Machine Co) שייצרה את חותמת הביול הראשונה[1].
1949 - האי הצרפתי ראוניון החל להנפיק בולים ועליהם הדפס רכב של האותיות ".C.F.A", ראשי תיבות בצרפתית של המילים "המושבות הצרפתיות באפריקה" (Colonies françaises d'Afrique). בנוסף, הוטבע על הבולים הדפס רכב של ערך נקוב במטבע פרנק CFA אשר היה שונה בערכו מן הפרנק הצרפתי.

הערות שוליים

96

שנה האירוע
1827 - מקסימיליאן קרל, נסיך תורן וטקסיס השישי, ירש את השליטה בארגון הדואר של בית תורן וטקסיס (אנ'). בשנה זו סיפק בית האצולה שירותי דואר ל-19 מדינות קטנות (בעיקר נסיכויות גרמניות) ולערים החופשיות המבורג, ברמן ו-ליבק.
מקסימיליאן קרל
פון תורן וטקסיס
1835 - רוברט ואלאס (אנ'), חבר הפרלמנט הבריטי, קרא בנאומיו בפרלמנט לתיקון מבנה התעריפים של הדואר הבריטי. הוא הציע לבסס את חישוב התעריף על פי משקל המכתב, ודרש לבטל את הנוהג לפיו נגבה מחיר נוסף על מכתב שכלל יותר מדף אחד או שהוכנס למעטפה.
1877 - המושבה הבריטית ציילון (אנ') הפכה לחברה באיגוד הדואר העולמי, שבאותה עת נקרא עדיין בשם "איגוד הדואר הכללי" (General Postal Union).
1904 - הנסיכות ההודית גַ'יְפּוּר (אנ') הנפיקה את בולי הדואר הראשונים שלה.
1949 - נוסדה האגודה האמריקאית לבולאות נושאים (אנ').

הערות שוליים

97

שנה האירוע
1828 - יוון הקימה שירות דואר.
בול זמני שהונפק על ידי מנהל הדואר של אנאפוליס, מרילנד
1846 - בעיר אנאפוליס, מרילנד שבארצות הברית הונפק בול מקומי זמני (אנ') על ידי מנהל הדואר המקומי.
1905 - גרינלנד הנפיקה בול דואר חבילות.
1949 - מדינת ראג'סטאן, אשר נוצרה במתכונתה המודרנית מאיחוד של מספר נסיכויות הודיות, הנפיקה את בולי הדואר הראשונים שלה. באיחוד נכללו נסיכויות דוגמת בּוּנְדִי (אנ'), גַ'יְפּוּר (אנ'), וקִישַׁנְגַרְה (אנ'), אשר הנפיקו בולים משלהן בתקופה בה היו עצמאיות.
 
 
 
 

הערות שוליים

98

שנה האירוע
1830 - צרפת פתחה סוכנות דואר בעיר אלכסנדריה שבמצרים, לנוחותם של אזרחי צרפת שהתגוררו בעיר או ביקרו בה כתיירים. באותה עת לא היה קיים שירות דואר מצרי שעמד לרשות הציבור. במהלך השנים שלאחר מכן נפתחו באלכסנדריה סוכנויות דואר של בריטניה (1831), אוסטריה (1838), רוסיה (1857), יוון (1859) ואיטליה (1863).
בול של המושבה
ריו דה אורו
משנת 1907
1874 - הנסיכות ההודית אַלְוַר (אנ') הנפיקה את בולי הדואר הראשונים שלה.
1905 - המושבה הספרדית ריו דה אורו הנפיקה את בולי הדואר הראשונים שלה.
1949 - מדינת סַוּרַשְׁטְרָה (אנ'), אשר נוצרה מאיחוד של 201 נסיכויות הודיות, הנפיקה את בולי הדואר הראשונים שלה. באיחוד נכללו נסיכויות דוגמת גַ'סְדַן (אנ'), מוֹרְבִי (אנ'), נַוַנַגַר (אנ'), ווַדְהְוַן (אנ'), אשר הנפיקו בולים משלהן[1] בתקופה בה היו עצמאיות.
 
 
 
 

הערות שוליים

99

שנה האירוע
1830 - דואר מקסיקו (אנ'), שהיה בעל תודעה סוציאלית מיוחדת, הפעיל תוכנית כספית מיוחדת לסיוע לאלמנות ויתומים של עובדי הדואר.
אדוארד השביעי
1877 - תומאס רוסל אי מולס (Thomas Rossell y Moles) מונה למשרת מנהל הדואר של אנדורה. כיוון שבמדינה זו פועלת מערכת דואר כפולה, הוא מכר גם בולי דואר צרפתיים וגם בולי דואר ספרדיים. לדואר אנדורה לא הייתה אז חותמת דואר משלו, והמכתבים הוחתמו בסניפי הדואר של לה סאו ד'אורז'יי (אנ') שבספרד או פורטה (אנ') שבצרפת.
1906 - אדוארד השביעי מלך בריטניה התיר לחברי האגודה הבולאית של לונדון (אנ') לצרף לשם האגודה את התואר "מלכותית" (Royal). מאז היא ידועה בשם האגודה הבולאית המלכותית של לונדון (Royal Philatelic Society London).
1950 - גינאה החדשה ההולנדית (אנ') הנפיקה את בולי הדואר הראשונים שלה.
 
 

הערות שוליים

100

שנה האירוע
1837 - שירות הדואר הרשמי הראשון הופעל באנדורה. דברי הדואר הובלו מבית הדואר של לה סאו ד'אורז'יי (אנ') שבספרד אל בית הדואר שנוסד בסנט ז'וליה דה לוריה שבאנדורה. מבית דואר זה הופצו דברי הדואר באמצעות שליחים לכל רחבי הנסיכות הזעירה.
בול זמני שהונפק על ידי מנהל הדואר של אלכסנדריה, וירג'יניה
1846 - בעיר אלכסנדריה, וירג'יניה שבארצות הברית הונפק בול מקומי זמני (אנ') על ידי מנהל הדואר המקומי.
1906 - המושבה הצרפתית מאוריטניה (אנ') הנפיקה את בולי הדואר הראשונים שלה.
1951 - אפגניסטן החלה למכור עותקים לא מנוקבבים של מרבית בוליה במחיר כפול מן הערך הנקוב שלהם.
 
 
 
 

הערות שוליים