משתמש:O-ibitan/שמע שבת כלי זהב

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שמע שבת כלי זהב
משפט מיוחד שמבטא רעיון חשוב באמצעות ארבע מילים כל מילה בת שלוש אותיות
הצגה חזותית של שמע שבת כלי זהב

שמע שבת כלי זהב הוא משפט מיוחד שחיבר ד"ר יהושע יצחייק במסגרת לימוד והטמעת יהדות לילדי בר מצווה, באמצעות צירוף מילים קצר וקליט. על משקל הפסוק הידוע ביהדות : " שמע ישראל : ה' אלוקינו ה' אחד" (דברים, ו', ד) הפירוש הפשטני של המשפט מדגיש את המעמד המרכזי והחשוב של יום השבת ככלי זהב אשר משפיע בברכתו ובאורו על עם ישראל וכך גם על כל העולם כולו. וכשם שהזהב הוא החומר היקר והעליון ביותר, כך גם יום השבת שבו זוכה האדם להתרומם לדרגת הקדושה העליונה ביותר. וכפי שמוזכרת במלוא חשיבותה בפיוט לכה דודי "לִקְרַאת שַׁבָּת לְכוּ וְנֵלְכָה כִּי הִיא מְקור הַברכה".

שבת היא העדות על ה' שברא את העולם בשישה ימים: "וַיְכֻלּוּ הַשָּׁמַיִם וְהָאָרֶץ, וְכָל צְבָאָם. וַיְכַל אֱלֹהִים בַּיּוֹם הַשְּׁבִיעִי מְלַאכְתּוֹ אֲשֶׁר עָשָׂה, וַיִּשְׁבֹּת בַּיּוֹם הַשְּׁבִיעִי מִכָּל מְלַאכְתּוֹ אֲשֶׁר עָשָׂה. וַיְבָרֶךְ אֱלֹהִים אֶת יוֹם הַשְּׁבִיעִי וַיְקַדֵּשׁ אֹתוֹ, כִּי בוֹ שָׁבַת מִכָּל מְלַאכְתּוֹ, אֲשֶׁר בָּרָא אֱלֹהִים לַעֲשׂוֹת" (בראשית, פרק ב',א'-ג').

הרעיון המרכזי שאותו מדגיש המחבר, הוא שבנוסף למשמעות העצמאית שיש למשפט הרי שלכל מילה שמרכיבה אותו נמצאת משמעות בפני עצמה וזאת על פי אותיותיה, והכל מתחבר...:

המילה הראשונה במשפט: שמע[עריכת קוד מקור | עריכה]

כנגד שלושת התפילות ביום ש- שחרית, מ-מנחה, ע-ערבית אלו התפילות שתיקנו האבות :אברהם - בוקר, יצחק - צהרים, ויעקב - ערב (האות השנייה בשמות האבות מרמזת על מועד התפילה)

כמוזכר על ידי דוד המלך "עֶרֶב וָבֹקֶר וְצָהֳרַיִם, אָשִׂיחָה וְאֶהֱמֶה;וַיִּשְׁמַע קוֹלִי" (תהילים,נ"ה,י"ח), (הערב כאן קודם לבוקר לפי שביהדות התחלת היום היא מהערב : והמעבר "מחושך לאור")

וכשם שיש את ה"מזון" הפיזי שחייב האדם לקיומו ולבריאותו (לדברי הרמב"ם יש לאכול:ארוחת בוקר כמו מלך, ארוחת צהרים כמו נסיך, וארוחת ערב כמו עני) שלושת התפילות מהווים את המזון "הרוחני".

המשותף לשלושת התפילות היא תפילת שמונה עשרה שבהם מוזכרים שלושת האבות ("אֱלֹהֱי אַבְרָהָם, אֱלֹהֵי יִצְחָק, וֵאלֹהֵי יַעֲקֹב").

בתפילת שמונה עשרה שלושה חלקים כאותיות שבת :

ש-שבח (שלושת הברכות הראשונות),

ב-בקשה (שלוש עשרה הברכות האמצעיות),

ת-תודה (שלושת הברכות האחרונות).


ומסביר כבוד הרב יעקב ורהפטיג "תפילת שמונה עשרה, תפילת עמידה היא בעצם תשע עשרה ברכות. במקור היו שמונה עשרה ברכות

והוסיפו עוד ברכה למלשינים, ומספר הפעמים שאנחנו אומרים את אותה עמידה בשבוע בימי החול: שישה ימים, שלוש פעמים וזה מסתכם לשמונה עשרה."

ר' אליהו לוגסי חזן בית הכנסת "מקור חיים" בנהריה, מקשר את המלה שמע עם העיר נהריה והישובים שסביבה:

ש- שלומי (בצפון) , מ- מעלות (במזרח) , ע- עכו (בדרום) , אשר מקיימים את קדושת ארץ ישראל.

ומסביר כבוד הרב שלמה בן אליהו על הקדושה הנקראת בחזרת שליח הציבור בתפילת שמונה עשרה הבן איש חי מלמד אותנו את סוד הקדושה :

"שאנחנו האנשים הפשוטים יכולים להיות יותר גדולים ממלאכים אם נדע להכניס את הקדושה בגוף,במעשה,בדיבור במחשבה שלנו"

ומוסיף כבוד הרב ישעיהו מייטליס שישנו הפירוש של הגאון מוילנה שמגדיר את המילה שמע בקריאת שמע כפי שזה כתוב בתורה, בסידורים,ישנם שתי מילים שמופיעות בצורה בולטת :

שמע ואחד , כדי להדגיש שהתורה היא לא רק מצווה אלא גם רואים אנשים שיישמו את זה את הייחודיות ואת המשמעת ל הקב"ה. ראשי התיבות שלהם זה שמ"ע ואח"ד :

הם למעשה ששת הצדיקים הגדולים שהלכו עם האמונה בקב"ה עד כדי מסירות נפש גדולה מאוד.

שמע :ש' זה שמעיה אחד מגדולי הצדיקים , מ' זה מישאל , ע' זה עזריה

אחד: א' זה אברהם אבינו ,ח' זה חנניה , ד' זה דניאל

כמו כן חוש השמיעה הוא מרכיב מאוד מרכזי באדם,שהשמיעה זה לא עניין טכני בלבד לשמוע אלא שמיעה היא מסמלת גם את העניין של הציות,נכונות לציית לדבר השם.


ומסביר כבוד הרב אלחנן דעי רב בית הכנסת "היכל שלמה עובד" בשכונת סביוני דניה בחיפה שהמילה "שמע" היא מילה שמכילה בתוכה את כל המישאלות והתקוות של כל אחד מאיתנו

והמשפט "שמע ישראל ה' אלוקינו, ה' אחד" זה הסיסמא של עם ישראל, ומלווה אותנו בכל מחזור החיים : בברית מילה, בבר מצווה,בבוקר בהנחת התפילין , ובערב בקריאת שמע, ובמזוזה שבכל בית.


ומוסיף כבוד הרב דוד פרידמן מבית הכנסת "לזכר קדושי אנטופול בתל אביב שהמילה "שמע" מתייחסת גם לשלמה המלך: "שמע בני מוסר אביך ואל תיטוש תורת אימך"(משלי,א',ח'),

ויחד עם הפסוק מהתורה "ולימדתם אותם את בניכם לדבר בם"(דברים,י"א,י"ט), שני חלקים של המצווה שלא נפרדים זה מזה: ההורים צריכים ללמד והילדים צריכים לרצות ללמוד.

כמו כן מציין הרב את החשיבות של מעתיקי השמועה ללימוד והעברת המורשה בעם.


מסביר כבוד הרב אליהו אוהל מבית הכנסת "עולי לוב" בתל אביב על ספירת העומר. (במילה "שמע" יש רמז לקדושה שצריך לעשות בעמידה : ש - שופר , מ -מגילה , ע - עומר).


ומתאר כבוד הרב שמואל מורנו מבית הכנסת "נוף ציון" בירושלים את החשיבות של "שמע ישראל" כפי שבה לידי ביטוי אצל אחיו סא"ל עמנואל מורנו הי"ד ההרוג האחרון של מלחמת לבנון השנייה במתן משמעות לחיים גם בשניות האחרונות של חייו של האדם. בנוסף מציין כבוד הרב שמואל מורנו שיש שלוש קדושות בעם ישראל: כהנים לויים וישראלים, שזה קדושת האדם שבעם ישראל, יש קדושת המקום ארץ ישראל,ויש קדושת הזמן שבת, וזה נקרא בחסידות "עשן" – עולם,שנה,נפש.

ומסביר כבוד הרב אמנון חגיגי מבית הכנסת "באר מים חיים" ביד אליהו בתל אביב על מצות הציצית וחשיבותה כי כשאדם מסתכל בציצית הוא נזכר בכל מצוות השם כפי שהתורה אומרת "וראיתם אותו וזכרתם את כל מצוות השם" (במדבר,ט"ו,ל"ט).


ומוסיף כבוד הרב ארז אלחרר מבית הכנסת מקדש מעט" בהוד השרון שבבית המקדש היה תהליך שלם של עבודת הקורבנות שהקריבו במקדש במשך כל השנים. אבל מאז שנחרב בית המקדש אין לנו יותר את עבודת הקורבנות ואומרת הגמרא במסכת ברכותאמת אין לנו את עבודת הקורבנות, אבל יש לנו דבר אחר עבודה שבלב זוהי תפילה. תפילה היא החלפה היא ביטוי דומה לקורבנות והתכלית של קורבנות לקרב את האדם לבורא עולם, והתפילה התכלית שלה לקרב את האדם לבורא יתברך.


ומסביר כבוד הרב חגי לונדין מישיבת ההסדר בשדרות שבפסוק "שמע עם ישראל השם אלוקינו השם אחד" , המילה אלוקים בתורה המשמעות שלה זה כוח וכשאדם מסתכל על העולם הוא מרגיש לכאורה שהעולם מלא כוחות שהם סותרים אחד את השני ונלחמים אחד בשני, והתפיסה היהודית בפסוק הזה אומרת שכל הכוחות הללו הם אחד. כל הכוחות הללו הם מתחברים למקום אחד למטרה אחת לכיוון אחד:שאין הרבה "אלוקים" אלא יש אלוקים אחד.

ומציין כבוד הרב יצחק לוי רב העיר נשר, וחבר מועצת הרבנות הראשית לישראל , שהגמרא במסכת שבת אומרת "בריך רחמנא דיהב אוריאן תליתאי, לעם תליתאי" הקב"ה נתן לנו תורה משולשת לעם משולש בחודש המשולש ביום המשולש ע"י משולש. תורה משולשת : תורה נביאים וכתובים , מתי נתן לנו את זה ? בחודש השלישי לצאת בני ישראל ממצרים ניסן,אייר,סיוון ביום השלישי אחרי שלושת ימי ההגבלה נתן את זה לעם משולש עם ישראל שהם כהנים לויים וישראל וע"י משולש משה רבינו הוא שלישי לבטן היה מרים אהרון ומשה אז אצל עם ישראל הכל הולך בשלושה.

ומדגיש כבוד הרב יצחק פרץ רב העיר רעננה, וחבר מועצת הרבנות הראשית לישראל, שכיהן כיו"ר מפלגת ש"ס, כחבר הכנסת מטעמה וכשר הפנים ושר הקליטה בממשלת ישראל כי רוב גדולי ישראל יצאו מספרד: הרי"ף, הרמב"ם, הרמב"ן, הרשב"א , המאירי, הריטב"א, שהיו מהראשונים וגם השולחן ערוך מתבסס עליהם, והם הורישו לנו את אהבת התורה ואת יראת שמיים וחינכו אותנו דורות על ברכי התורה. כולם משבט יהודה. וזאת כי שבט יהודה הוכיח לא פעם את האמונה המוחלטת בבורא עולם ומזכיר את נחשון בן עמינדב שלא היסס וקפץ אל הים לפני כל העם ביציאת מצרים.

ומספר כבוד הרב דויד שלם ראש ארגון קהילת הרמח"ל רב בית הכנסת "יגיע כפיים" ירושלים , שהרמח"ל לקח את כל הסודות הגדולים של תורת הקבלה והוריד אותם לעשייה יומיומית פשוטה בספרו מסילת ישרים ועל כן נחשב לאחד מענקי הענקים של עולם היהדות גם בקבלה גם בסוד גם במוסר.


ומברך הזמר חזן ישראל פרנס את חיילי צבא הגנה לישראל על סיפון האוניה בשייט הכשר בפיורדים בנורבגיה.


המילה "שמע" נגזרת מהפסוק היהודי הידוע שמע ישראל, ובמילה ישראל מוזכרים שמות האבות והאימהות: י - יצחק, יעקב ש - שרה ר - רבקה, רחל א - אברהם ל - לאה

בשבת, בראש חודש בחג נוספת גם תפילת מוסף

האות "ע" מרמזת לעשרת הדיברות שיהודי צריך לקיים.

ומסביר כבוד הרב מאיר סייג שליט"א רב העיר מעלות שבאמצעות המצוות הקב"ה גורם לנו להיות קדושים וזה רמוז במילה מצוה : מצוה זה שם השם כך שחציו גלוי, וחציו נסתר: מ' צ' בצופן אתב"ש זה ו' ה' והגלוי זה י' ה'.

המילה השנייה במשפט: שבת[עריכת קוד מקור | עריכה]

שבת קודש, זוהי המילה המרכזית במשפט, והיא מכילה את שלושת אותות הברית בין ה' לעם ישראל :ש - שבת, ב- ברית מילה, ת-תפילין

אנו מוצאים בתורה שלשה דברים שנאמר עליהם שהם אות. האות הראשון: ברית מילה, שנאמר: "ונמלתם את בשר ערלתכם והיה לאות ברית ביני וביניכם" (בראשית,י"ז,י"א פרשת לך לך).

האות השני: תפילין, שנאמר "והיה לאות על ידכה ולטוטפות בין עיניך" (שמות,י"ג, ט"ז פרשת בא).

האות השלישי: שבת, שנאמר: "ביני ובין בני ישראל אות היא לעולם כי ששת ימים עשה ה’ את השמים ואת הארץ וביום השביעי שבת וינפש" (שמות,ל"א,י"ז פרשת כי תשא).

ותמיד בכל יום מתקיימים שתי אותות כי " על-פי שני עדים, או על-פי שלושה-עדים--יקום דבר " (דברים,י"ט,ט"ו) ביום שבת : שבת וברית מילה, וביתר ימי החול ברית מילה ותפילין.

וגם התפילין עצמם בקדושתם נחשבים כשני עדים : תפילין של יד ותפילין של ראש.

ב"פרשת תזריע" חוזר הציווי של קיום מצוות ברית מילה עם ציון המועד המדויק "וביום השמיני ימול בשר ערלתו" (ויקרא,יב, ג)

וברור הוא ששמונה ימים בהכרח יהיו כוללים גם את יום השבת כך שהתינוק זוכה לקבל את קדושת השבת לפני קיום מצוות ברית מילה.

וכך גם החשיבות לסדר האותיות במילה שבת,

האות "ש" - יום הברית מתקיים לאחר שהתינוק עבר את יום שבת אחד בימי חייו,

האות "ב" - מצוות ברית מילה שיש לקיים ביום השמיני,

האות "ת" -מצוות התפילין שהילד שהגיע לי"ג שנים זכאי להניחם.

האות "ת" מרמזת לתרי"ג מצוות שיהודי צריך לקיים.


ומחזק כבוד הרב מאיר מאזוז ראש "ישיבת כסא רחמים" ומוסדותיה בבני ברק על כבוד השבת. כך שבדורות הקודמים היו רבים שומרי שבת,

עם כל המאפיינים ליל שבת, שלום עליכם, אשת חיל, ופרשת השבוע, ושהיא האור והשמחה ושנותנת לאדם שלווה.


ומסביר כבוד הרב שלמה צרור את מצוות התפילין , האות ש שמופיעה בתפילין של ראש בשתי צורות (שלושה ראשים, וארבעה ראשים )

ש אחד כנגד "שמע" ו ש שניה כנגד "שבת".בנוסף מתאר הרב את אופן השילוב של הפרשיות, ואת ההבדל בין תפילין של רש"י ותפילין של רבינו תם.


ומוסיף כבוד הרב יחזקאל אסחייק, באמצעות סיפרו "חיים בריאים כהלכה" , שבת ראשי תיבות שמירת בריאות תמיד , "ונשמרתם מאוד לנפשותיכם".


ומסביר כבוד הרב אליהו חיים פנחסי, באמצעות סיפרו "הכשרות למעשה" , את חשיבות שמירת הכשרות ושלא לאכול מאכלות אסורות ,

"והתקדישתם והייתם קדושים כי קדוש אני השם אלוהיכם" , כמפורט בפרשת שמיני ובפרשת ראה בתורה.


כבוד הרב ברוך וילהלם, שליח הרבי מליובאוויטש ורב קהילת חב"ד בנהריה מסביר שלפי תורת החסידות המילה מצוָוה היא מלשון ציווי ,

וכשיהודי מקיים את המצווה, הוא מתחבר בחיבור ישיר לבורא עולם.


כבוד הרב שמואל טולדנו, רב שכונת אברמוביץ בראשון לציון,מפרש את הפיוט לכה דודי על פי שבת בראשית, שבת מתן תורהשבת אל גאולת העולם שבכוונת התפילות של יום השבת.


ומספר כבוד הרב משה קינן, מרבני בית המדרש "יד נצח לדוד" בשכונת רמות בירושלים,ששואלים אותו הרבה פעמים אנשים שמתקרבים מה המינימום הדרוש ביהדות כדי להרגיש חלק מההוויה היהודית.

והוא אומר להם שהמינימום לגבר זה ראשי תיבות שבת, ש-שבת ב-ברית זה ברית מילה וגם קדושת הברית, ת-תפילין ותורה.

ולאישה במינימום זה ראשי תיבות חנה : ח-חלה ,לאכול כשר להפריש חלה, נ-נידה טהרת המשפחה וה- הדלקת נרות זה עוד פעם שבת.

והמנוחה בשבת היא מנוחת הנפש, ורק בשבת אין מלחמה בין הגוף לנשמה לכן רק על יום השבת נאמר שבת שלום.


ואומר כבוד הרב חיים זאיד, רב שכונת פרדס כץ,בני ברק מרצה בכיר בארגון "הידברות" ששבת היא מקור הברכה ושאדם שמסוגל לעמוד בניסיון ולהראות לבורא עולם אהבה בשבת קודש, לא רק שלא יפסיד אלא שירוויח.


ומסביר כבוד הרב אורי איינהורן, רב בית כנסת "היכל הבנים" בכפר שמריהו , שהיהדות היא זוהי שהביאה לעולם מתנה גדולה והיא המנוחה, השביתה מכל עבודה במשך ששת הימים והיא בעצם מביאה את הבשורה הסוציאליסטית הראשונה. היא דאגה לנפש העובדת שתשבות בשבת וכבר מראשי הציונות אהבו מאוד את השבת : א.ד. גורדון, ברל כצנלסון, חיים נחמן ביאליק שדגלו שהשבת באמת תיתן מנוחה לפועלים וישבתו מכל מלאכה וייצרו מה שהם קראו לו למושג הזה "מדורות של תרבות".


ומספר כבוד הרב דוד שלום נקי, מחבר סדרת החוברות בהלכה ובאגדה, על חשיבות השבת לפי מסכת ביצה בפרק ט"ז אומרת "אמר הקב"ה למשה רבינו, מתנה טובה יש לי בבית גנזי ושבת שמה. לך ותודיע לישראל". ועל אופי המתנה הטובה לפי שחז"ל אמרו לא ניתנו שבתות וימים טובים לישראל אלא לעסוק בהן בתורה.

ומסביר כבוד הרב ליאור גלזר, ראש מוסדות "פתח הדביר" בבני ברק, שאדם הלומד תורה מתקרב לקב"ה ומסביר שלפי החפץ חיים מראדין שהיה מגדולי ישראל לכל אדם יש את הכפתור של הניצוץ היהודי והוא יכול להדליק אותו.

ומוסיף כבוד הרב שלמה אפרים דנינו רב מושב יערה ראש כולל "אילת השחר", שלומי שהתורה היא תורת חיים. היא נותנת חיים לאדם, היא מנחה אותו איך להתנהג, והתורה כל האושר של העולם היא נמצאת בתוכה.

ומספר כבוד הרב אלעד דוקוב רב הטכניוןחיפה שכשם שהטכניון מתעסק להכין את הכלים כדי להכניס בהם את התוכן ומשמש אור לגויים וזוכה להערכה בעולם, כך השבת היא התוכן והמשמעות , וגם בית הכנסת בנוי לפי הכלל של הרמח"ל "ממעמקים קראתיך השם" שצריך האדם לדעת שעולה במדרגות למעלה ממש לעולם של קדושה.


ומסביר כבוד הרב יחזקאל מוצפי מ "ישיבת בני ציון" בירושלים על כבוד השבת. שיותר משעם ישראל שומרים על השבת, השבת שומרת על עם ישראל.


כבוד הרב ברוך רוזנבלום, מציין על ספרו של כבוד הרב פינקוס כי כל מה שאדם עושה בשבת מהווה דוגמה לפעילות בבית המקדש : הטבת הנרות, הדלקת הנרות, הלוויים שרים שירים בבית המקדש. האדם שר שירים בשבת מעין שירת הלוויים, לחם הפנים בבית המקדש, כנגד החלות בשבת.

המילה השלישית במשפט: כלי[עריכת קוד מקור | עריכה]

כלי - שלושת הקבוצות בעם ישראל : כ - כהן, ל - לוי, י - ישראל כפי שמופיע בפרשת הקורבנות בתפילת שחרית

"ריבון העולמים, אתה צויתנו להקריב קרבן התמיד במועדו, ולהיות כהנים בעבודתם ולויים בדוכנם וישראל במעמדם"

כ - ל - י מציין את סדר העליות בקריאת התורה.

העלייה לתורה הראשונה שמורה לכהן, העלייה השנייה מיועדת ללוי וכל יתר העליות לישראל. אם במניין אין לוי, הכהן מקבל גם את העלייה השנייה.

ואם אין כהן ואין לוי במניין, אזי כל העליות לקריאה בתורה יהיו של ישראל.

הכהן הוא בעצמו כלי שמעביר את ברכת כוהנים לעם ישראל , כלי בגימטריא שישים כמניין האותיות שמרכיבות את ברכת הכהנים.

ומסביר כבוד הרב דב ביגון מייסד בית המדרש והמרכז התורני מכון מאיר מירושלים שהברכה לפני ברכת כהנים היא "אשר קידשנו בקדושתו של אהרון וציוונו לברך את עמו ישראל באהבה"

אהרון היה הכהן הגדול שעליו היה אומר הלל הזקן: "הוי מתלמידיו של אהרון, אוהב שלום , רודף שלום , אוהב את הבריות ומקרבן לתורה". הכוונה היא תהיה כמו אהרון,

כל יהודי צריך להיות כמו אהרון, אבל הכהנים במיוחד.והכהן צריך לברך את ברכת הכהנים באהבה.


בפרשת תצווה מפורט על בגדי הכוהנים :"וְאֵלֶּה הַבְּגָדִים אֲשֶׁר יַעֲשׂוּ, חֹשֶׁן וְאֵפוֹד וּמְעִיל, וּכְתֹנֶת תַּשְׁבֵּץ, מִצְנֶפֶת וְאַבְנֵט; וְעָשׂוּ בִגְדֵי-קֹדֶשׁ לְאַהֲרֹן אָחִיךָ,וּלְבָנָיו לְכַהֲנוֹ-לִי (שמות,כ"ח,ד').

ובמשנה מפרשים שהכוהנים משמשים בארבעה בגדים (ארבעה בגדי לבן ):כתונת, מכנסיים, מצנפת, ואבנט וכהן גדול מוסיף עוד ארבעה בגדים:חושן, אפוד, מעיל, וציץ .

ומובא בגמרא שארבעת הבגדים הנוספים הללו נקראים "ארבעה בגדי זהב" שכן היה בהם זהב ("וְעָשִׂיתָ צִּיץ, זָהָב טָהוֹר" שמות,כח,לו).

הלווים היו משרתים של הכוהנים והיו שרים בבית המקדש, וישראל :, ארץ ישראל, ועם ישראל - העם הנבחר שמקבל את הברכות.

האות "י" מרמזת לתפילה במניין, תְּפִלָּתִ-י,כמוזכר על ידי דוד המלך בפסוקי ספר תהילים:

"אֱלֹקים, שְׁמַע תְּפִלָּתִי,הַאֲזִינָה לְאִמְרֵי-פִי" (תהילים,נ"ד,ד') ,

"אָכֵן, שָׁמַע אֱלֹקים, הִקְשִׁיב בְּקוֹל תְּפִלָּתִי(תהילים,ס"ו,י"ט).


ומסביר כבוד הרב יוסף מוגרבי, רב שכונת קריית שרת בחולון ראש ישיבת "תפארת בנים " חולון שהמשנה אומרת "לא מצא הקב"ה כלי מחזיק ברכה לישראל אלא השלום".

כליכהנים בלי לוויים וישראל, לא שייך.כהנים בלי לוויים לא שייך, לווים בלי ישראל לא שייך , ישראל לבד לא שייך . כלי כדי שיכיל ויחזיק את הברכה,צריך להיות שלם.

כוחנו באחדותינו הכלי כוהנים לווים וישראל זה העיקר. מותר לכהן להיוות שמאלני וללוי ימני ולישראל להיות ניטראלי אבל אנחנו נשארים כלי

הרי אומרים כל ישראל חברים ולכן הדבר הכי טוב שלנו , זה לאהוב כל יהודי באשר הוא.

ומוסיף כבוד הרב שמשון כהן, מגיד שיעורים ומרצה בכיר מבית הכנסת אחוזת מרדכי בבני ברק בענייני אמונה , שבחודש אלול שהוא חודש הרחמים והסליחות "אני לדודי ודודי לי" האדם מרגיש קרוב יותר לאלוהיו וקירבה זו מעניקה לו ביטחון רב והקב"ה יעזור לו.

ומספר כבוד הרב יהושע ליבוביץ, מחנך מכינה לישיבה מגיד שיעור דף יומי מבית הכנסת תפארת שאנן בנוה שאנן, חיפה על החשיבות של הביטחון בקב"ה בכל עת צרה לפי "שהכל נהייה בדברו".


ומסביר כבוד הרב יעקב צקוטאי, רב העיר מודיעין מכבים רעות , כי יש כל מיני תרבויות בעולם אבל תרבות של עם ישראל זה תרבות מיוחדת, תרבות של תורה תרבות של עושר רוחני ולא לחינם הקב"ה אמר לישראל "רק עם חכם ונבון הגוי הגדול הזה" שמקבל את החוכמה ע"י תורה ע"י שמתחילים מבר מצוה בתוך הקדושה של שבת והקדושה של התורה.


כבוד הרב דוד לאו הרב הראשי לישראל מדגיש את החשיבות הרבה של אחדות של עם ישראל. הכהנים הלווים והישראלים, זוהי ההגדרה של דרגתו ותפקידו של כל אחד אבל זה לא מפריד. כי עם ישראל עם אחד. כבוד הרב התייחס לכך במפגש עם ילדי בר מצוה של "סולם יעקב" מאיזור הצפון שהתקיים בלשכת הרב הראשי בירושלים בחנוכה תש"פ.

כבוד הרב נחמיה וילהלם , מנהל בית חב"ד בנגקוק תאילנד מציין שבפרשת וארא מספרים לנו על המכות שניתנו במצרים ואנחנו יודעים שלכל יהודי יש את המצרים הפנימי שלו , ואלו הם המגבלות שמפריעים להתקדם בכיוון הרוחני. ולפי שתי המכות הראשונות דם וצפרדע מסמלים שבענייני בקדושה להוסיף התלהבות (דם הוא חם, והמים קרים), ובעניינים החומריים צריך לקרר, (הצפרדע הוא קר, והתנורים שקפצו בתוכם חמים), להוריד את ההתלהבות.


ומסביר כבוד הרב אייל ורד רב קהילת "יחדיו", פתח-תקוה, ר"מ מכון מאיר מירושלים שכל ילד שמגיע לגיל בר מצווה , הוא סוג של אילן שבעצם מבטא איזה ארבעה שלבים בהתפתחות האישית של כל אחד ואחד מאיתנו : שורשים, גזע, ענפים ופירות, הפרי זה היכולות שלנו, הכשרונות שלנו, המטרה היא שכל אחד מאיתנו יתן את הפירות שיש לו לאחרים. יחלוק אותם לאחרים. כי זו המטרה להיות עצי פרי.

ומוסיף כבוד הרב אורי שרקי רב קהילת "בית יהודה", ירושלים, מרצה בכיר מכון מאיר מירושלים שאי אפשר לאהוב את התורה מבלי לאהוב את עם ישראל. ואהבת עם ישראל זה הכלי כהן,לוי,ישראל

ואומר כבוד הרב רחמים אנקרי מקהילת בית הכנסת "יחוה דעת", מירושלים,שבהגיע הילד לגיל הבר מצוה הוא נחשב למבוגר ונחשב במניין.

המילה הרביעית במשפט: זהב[עריכת קוד מקור | עריכה]

זהב - שלושת הימים בהם קוראים בספר תורה : ז- יום שבת, ה - יום חמישי, ב - יום שני. האות "ב" מרמזת לבית הכנסת ולבית המקדש.


על פי חז"ל "אין מים אלא תורה", שנאמר "הוי כל צמא לכו למים"(ישעיהו,נ"ה,א'). "וַיַּסַּע מֹשֶׁה אֶת יִשְׂרָאֵל מִיַּם סוּף וַיֵּצְאוּ אֶל מִדְבַּר שׁוּר וַיֵּלְכוּ שְׁלֹשֶׁת יָמִים בַּמִּדְבָּר וְלֹא מָצְאוּ מָיִם". (פרשת בשלח, שמות,ט"ו,כ"ב) כיוון שהלכו שלושת ימים בלא מים-תורה, עד שה' עשה להם את הנס והשקה אותם מים והציל את נפשותיהם. מכאן לומדים שכשם שאי אפשר לשרוד שלושה ימים בלי מים מבחינה פיזית, הרי אי אפשר בלי תורה כל שלושה ימים מבחינה רוחנית. עזרא הסופר תיקן לעם ישראל שיהיו קוראים בתורה בשבת ומפסיקים ביום ראשון, וקוראים ביום שני ומפסיקים ביום שלישי וביום רביעי וקוראים ביום חמישי ומפסיקים ערב שבת כדי שלא ילינו ג' ימים בלא תורה. אבל שואלים בתוספות מדוע אם כן קוראים בתורה בשבת במנחה?

והתשובה כדרכה של התורה להשכין שלום וכדי למנוע מחלוקת ושנאה, כמוזכר על ידי שלמה המלך "דרכיה דרכי נעם וכל נתיבותיה שלום" (משלי, ג',י"ז). וכדי שיהיה איזון בעליות בקריאת פרשת השבוע בספר התורה ושלא תהיה מחלוקת בין הכהנים והלווים לבין הישראלים. שהרי בתפילת שחרית של שבת לכהן וללוי שתי עליות ולישראלים חמש (ללא מפטיר שאפשרי גם לכהן וללוי ולישראל), ובימי החול יש לכהנים והלוויים ארבע עליות ולישראלים שתיים. בסה"כ יוצא שהכהנים והלוויים מקבלים יחד שש עליות והישראלים שבע עליות. לכן קוראים בשבת בתפילת המנחה וכך נוספות שתי עליות לכהנים והלויים ולישראלים נוספת עליה אחת ואז גם לכהנים והלוויים ביחד יש שמונה עליות וכך גם לישראלים שמונה עליות בסה"כ שווה בשווה.

ודוד המלך משבח את תורת ה' וערכה הרב : "טוֹב לִי תוֹרַת פִּיךָ מֵאַלְפֵי זָהָב וָכָסֶף"(תהילים קיט, עב).


כבוד הרב יעקב גלויברמן, יו"ר מפעלי החסד "יד ביד" בלוד מסביר שדרכה של התורה היא של חסד כפי שמוזכר בתהילים "עולם חסד יבנה" וכל העולם מסתובב מסביב של נתינה, אהבה , וחסד .כל העולם שלנו בנוי ע"י שאנחנו ניתן עזרה אחד לשני.ו חסד זה מידה של אברהם אבינו שפתח את הבית שלו מארבע כיוונים ושם הוא הכניס אורחים שיאכלו וישתו.


ומסביר כבוד הרב יובל שרלו ראש ישיבת הסדר, ישיבת אורות שאול אשר בכפר בתיה ברעננה שהמשנה הראשונה הכי עתיקה שיש לנו אומרת "משה קיבל תורה מסיני מסרה ליהושע יהושע לזקנים זקנים לנביאים נביאים מסרוה לאנשי כנסת הגדולה" ( פרקי אבות,א',א') ויש לנו מסורת שבדרכה עמדו חכמים רבים מאוד ובולטים אם זה שמאי והילל אם זה רבי, רבי יהודה הנשיא שכתב את המשנה, אם זה גדולי החכמים האמוראים שכתבו את הגמרא, אם זה אנשים כמו הרמב"ם כמו רבי יהודה הלוי כמו בהמשך הדרך רבנים ומנהיגים מאוד מאוד מופלאים אם זה בדורינו הרב עובדיה יוסף זצ"ל, וכדאי ללמוד את משנתם להכיר אותם וזו גם דרך מאוד חשובה להתלכד עם ההסטוריה ולראות לא רק מצוות ודברים שצריך לעשות אלא גם מעוף ומחשבה ועולם ומלואו.

ומוסיף כבוד הרב יוסף ישר רב העיר עכו ראש קהילת בית הכנסת "ימין מקרבת" בעכו, שכל יהודי ויהודי צריך לעשות מקדש והדרך לכך זה הרעיון הוא לקחת את הזהב,

לקחת את חומר הגלם את הדבר החומרי ולהפוך אותו לרוחני.

ומסביר כבוד הרב אליהו דקל ראש כולל "אהבת חינם", מושב בית שקמה, מורה צדק, אשדוד שאדם צריך לדעת שכל מה שהוא עושה בעולם הזה, מן השמיים פועלים באותה מידה. כי אם אדם מקרב את בניו של הקב"ה אליו, הקב"ה ישלם לו שכר מושלם בעולם הזה.

ומוסיף כבוד הרב יפתח סופר מבית הכנסת "ברוך שאמר" בצפת שבפרשת תרומה נמצא גם זהב כסף , נחושת :

הכסף זה כ' זה יום כיפור , ס' זה סוכות , פ זה פסח וגם פורים, אחרי זה נחושת  : נ' זה נרות חנוכה ח' זה ראש חודש ש זה שבועות ו ת' זה תענית.

ומסביר כבוד הרב משה ריבוח מנהל מוסדות ובית המדרש "אור נהריה" בנהריה שבמגילת אסתר רואים שהאומר דברים בפי אומרם מביא גאלה לעולם. שהרי אסתר המלכה סיפרה למלך אחשוורוש על המזימה נגדו בשם מרדכי היהודי ואחר כך זכו לגאולה ולהצלה.

ומוסיף ומעשיר כבוד הרב צלאח אליהו שליט"א מ מושב שתולה שהשתתף בטקס הדלקת משואות בחג העצמאות ה 75 של מדינת ישראל , הכסף זה כ' זה יום כיפור , ס' זה סוכות , פ זה פסח וגם פורים, אחרי זה נחושת  : נ' זה נרות חנוכה ח' זה ראש חודש ש זה שבועות ו ת' זה תענית.

[ומספר כבוד הרב הגאון המקובל יצחק בצרי על חשיבות האמונה בבורא עולם ועל חשיבות פדיון שבויים.

לכל מילה מתאים כתר[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתורה שבעל פהפרקי אבות פרק ד' משנה י"ג כתוב :

"רבי שמעון אומר: שלושה כתרים הם: כתר תורה וכתר כהונה וכתר מלכות. וכתר שם טוב עולה על גביהן. "

משנה זו מתאימה לכל מילה במשפט "שמע שבת כלי זהב" את הכתר הראוי לה. כתר תורה מתאים למילה זהב שמציינת את ימי הקריאה בתורה, כתר כהונה מתאים למילה כלי שמציינת שהכהן הוא הכלי להעברת הברכה לעם, כתר מלכות מתאים למילה שבת כידוע שבת היא המלכה, ו כתר שם טוב מתאים למילה שמע שמציינת את התפילות שיהודי מקיימן ושומר על שמו הטוב מה גם ששתי האותיות הראשונות במילה שמע מרמזות על המילה שם (טוב).

ומסביר כבוד הרב דוד עזריאל מקהילת בית הכנסת "נחלת אבות", מקרית ביאליק, לעניין הכתרים כפי שנכתב בפרקי אבות שיש שלושה כתרים כתר תורה וכתר כהונה וכתר מלכות אבל כתר שם טוב עולה על גביהם , שהרי כל אחד ואחד משלושת הכתרים אינו יכול לעמוד בפני עצמו אלא אם כן שהאדם חייב להיות עם שם טוב ורק כך הוא מקיים את יעודו.


ועוד בפרקי אבות פרק א', ב' :"שִׁמְעֹון הַצַּדִּיק הָיָה מִשְּׁיָרֵי כְּנֶסֶת הַגְּדֹולָה. הוּא הָיָה אֹומֵר: עַל שְׁלֹשָׁה דְּבָרִים הָעֹולָם עֹומֵד: עַל הַתֹּורָה,וְעַל הָעֲבֹודָה, וְעַל גְּמִילוּת חֲסָדִים."

התאמה למשפט : על התורה = זהב, על העבודה = כלי, על גמילות חסדים = שמע שבת

ועוד בפרקי אבות פרק ב', י"ב : "רַבִּי יֹוסֵי אֹומֵר: יְהִי מָמֹון חֲבֵרָךְ חָבִיב עָלֶיךָ כְּשֶׁלָּךְ וְהַתְקֵן עַצְמָךְ לִלְמֹוד תֹּורָה שֶׁאֵינָהּ ירֻשָּׁה לָךְ וְכָל מַעֲשֶׂיךָ יִהְיוּ לְשֵׁם שָׁמָיִם"

התאמה למשפט : ממון חברך, לימוד תורה = זהב, כל מעשיך = כלי, לשם שמיים = שמע שבת

.. ..

רמז לאחדות ישראל [עריכת קוד מקור | עריכה]

שמע שבת כלי זהב רמז לאחדות ישראל

כבוד הרב מרדכי א. וואקס ( דור עשירי לבעש"ט ודור שביעי למוהר"ן מברסלב ) ,מוצא רמז לאחדות עם ישראל : "יחד שבטי ישראל"

כי המשפט כולל בתוכו את המרכיבים החשובים שהמאחדים את עם ישראל וגם הגימטריה של ראשי תיבות "שמע שבת כלי זהב" ששכז ( 627 = 300+300+20+7)

שווה לגימטריה של ראשי תיבות בני יעקב , שבטי ישראל

רשלידנגאיזיב ר-אובן,ש-מעון,ל-וי,י-הודה,דן,נ-פתלי,ג-ד,א-שר,י-ששכר,ז-בולון,י-וסף,ב-נימין (2+10+7+10+1+3+50+4+10+30+300+200=627 )

רמז למשפט בתורה בפרשת ויקהל [עריכת קוד מקור | עריכה]

"וַיַּקְהֵל מֹשֶׁה אֶת-כָּל-עֲדַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם אֵלֶּה הַדְּבָרִים אֲשֶׁר-צִוָּה יְהוָה, לַעֲשֹׂת אֹתָם:"(שמות, ל"ה,א')

שמע שבת כלי זהב מרומז בפרשת ויקהל

"שֶׁשת יָמִים תֵּעָשֶׂה מְלָאכָה וּבַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי יִהְיֶה לָכֶם קֹדֶשׁ

שַׁבַּת שַׁבָּתוֹן לַיהוָה כָּל-הָעֹשֶׂה בוֹ מְלָאכָה יוּמָת:"(שמות, ל"ה,ב')

"וַיָּבֹאוּ הָאֲנָשִׁים עַל-הַנָּשִׁים כֹּל נְדִיב לֵב הֵבִיאוּ חָח וָנֶזֶם וְטַבַּעַת וְכוּמָז

כָּל כְּלִי זָהָב וְכָל-אִישׁ אֲשֶׁר הֵנִיף תְּנוּפַת זָהָב לַיהוָה:"(שמות ל"ה,כ"ב)

בחינת המשפט עפ"י ירמיהו הנביא[עריכת קוד מקור | עריכה]

"כֹּה אָמַר ה': אַל יִתְהַלֵּל חָכָם בְּחָכְמָתוֹ, וְאַל יִתְהַלֵּל הַגִּבּוֹר בִּגְבוּרָתוֹ, אַל יִתְהַלֵּל עָשִׁיר בְּעָשְׁרוֹ" (ירמיהו,ט',כ"ב).............................................חוכמת החכם וגבורת הגיבור = כלי, עושר העשיר = זהב

"כִּי אִם בְּזֹאת יִתְהַלֵּל הַמִּתְהַלֵּל: הַשְׂכֵּל וְיָדֹעַ אוֹתִי, כִּי אֲנִי ה' עֹשֶׂה חֶסֶד מִשְׁפָּט וּצְדָקָה בָּאָרֶץ, כִּי בְאֵלֶּה חָפַצְתִּי, נְאֻם ה'" (ירמיהו,ט',כ"ג)............השכל וידוע את ה' = שמע שבת

חוכמת החכם, גבורת הגיבור, עושר העשיר, מזוהים עם החלק השני של המשפט עם המילים : כלי זהב אשר הם כתובים לשמו של הקב"ה :

כהן : "וזה הדבר אשר תעשה להם לקדש אותם לכהן לי " (שמות ,כ"ט, א')

לוי : "והבדלת את הלויים מתוך בני ישראל, והיו לי הלויים" (במדבר, ח', י"ד)

ישראל : "כי לי בני ישראל עבדים..." (ויקרא, כ"ה, נ"ה)

זהב: "לי הכסף ולי הזהב אמר ה' צבאות (חגי ,ב', ג')

גם הרמב"ם בחר בפסוקים אלו לסיים את ספרו מורה נבוכים כדי למצות את הרעיון שהטיף לו לתיאור תמצית האדם ושלמות האדם במשפט אחד.

הרמב"ם כותב שהחכמה, הגבורה והעושר הם כישורים ומתנות שהאדם קיבל מה',ואין לו מה להתפאר בהן (בהשאלה למשפט: כלי זהב ).

"כי אם בזאת יתהלל המתהלל" - בכך שהוא משכיל ומודיע לאחרים את ה'; משתמש בחכמתו, גבורתו ועושרו לעשות חסד, צדקה ומשפט וכדי לקרב אנשים לה' (בהשאלה למשפט: שמע שבת).

והכל מתחבר...[עריכת קוד מקור | עריכה]

המשפט המיוחד עומד בפני עצמו אך גם כל אחת מארבע המילים שמרכיבות אותו מהווה "חלון" למגוון מושגים ונושאים באופן אינטואיטיבי ומאפשרת הרחבת הידע וקשר למילים חשובות אחרות, כגון:

תפילין - סופר סת"ם - ספרים-תפילין-מזוזה , תנ"ך תורה-נביאים-כתובים סידור הלכה טעמי המקרא קדיש קדושה מפטיר והפטרה

מכתב של נשיא המדינה [עריכת קוד מקור | עריכה]

מכתב של נשיא המדינה לילדי הבר מצוה שמע שבת כלי זהב













.

דוגמאות ליישום המשפט[עריכת קוד מקור | עריכה]

גל, גשר הזיו, בן עמי, מה למדת לבר מצווה? .. .. .................................................................. רון מ. , קיבוץ סער , מה למדת לבר מצווה?

עומר נ., גשר הזיו, מה למדת לבר מצווה?.. .. ....................................................................... כפיר ע., קיבוץ יחיעם, בית כנסת טמזרת נהר-יה , מה למדת לבר מצווה?

כפיר ועופר, מה למדתם לבר מצווה?.. .. ............................................................................ דניאל ה.,בית כנסת אבוהב צפת , מה למדת לבר מצווה?

איתי, בית כנסת ע"ש משה רבנו נהר-יה, מה למדת לבר מצווה? .. ......................................... לירן,בית כנסת בית מאיר נהריה , מה למדת לבר מצווה?

חגי, גשר הזיו, מה למדת לבר מצווה? .. ............................................................................. ענב, גשר הזיו, , מה למדת לבר מצווה?

איתי א., בית כנסת אבוהב , צפת , מה למדת לבר מצווה? .. ..................................................... אמיתי, בית הכנסת "פקודת אלעזר", נהר-יה, מה למדת לבר מצווה?

תום, בית כנסת שערי צדק , נהר-יה , מה למדת לבר מצווה? .. ............................................... נתנאל, ישיבה תיכונית מדעית,מעלה אדומים, מה למדת לבר מצווה?

אביב, גשר הזיו, מה למדת לבר מצווה? .. ............................................................................ קורן י., גשר הזיו,בית כנסת אוצר התורה, נהר-יה, מה למדת לבר מצווה?

ים יהונתן, גשר הזיו, מה למדת לבר מצווה? .. ...................................................................... קורן מ., נהריה ,בית כנסת שערי צדק, נהר-יה, מה למדת לבר מצווה?

אסיף , קיבוץ סער , מה למדת לבר מצווה? .. .......................................................................ירין, נהריה ,בית כנסת אמת,בית כנסת אוצר התורה , נהר-יה

הראל, גשר הזיו, מה למדת לבר מצווה? .. .......................................................................... עומר א., בית כנסת אהבת ישראל,עכו , בית כנסת אור החיים,צפת,מה למדת?

יונתן , לימן, מה למדת לבר מצווה? .. ................................................................................... ג'ואי, לימן , מה למדת לבר מצווה?

אופק כהן,גשר הזיו, מה למדת לבר מצווה? .. ........................................................................ נבו,בית כנסת הגדול בית ישראל, נהר-יה, מה למדת לבר מצווה?

יהב , קיבוץ סער, בית כנסת תהילה לדוד, מה למדת לבר מצווה?.. ............................................ רועי, נהר-יה, מה למדת לבר מצווה?

ליעד , נהריה, מה למדת לבר מצווה?.. ................................................................................. דניאל ס., גשר הזיו, מה למדת לבר מצווה?

רועי אט., גשר הזיו, מה למדת לבר מצווה?.. ............................................................................. עילאי, גשר הזיו, בית כנסת יגל יעקב, נהר-יה, מה למדת לבר מצווה?

עידו, בית כנסת שערי צדק, נהר-יה, מה למדת לבר מצווה?.. .................................................. איתי צ., גשר הזיו, מה למדת לבר מצווה?

עוז, גשר הזיו, מה למדת לבר מצווה? .. .............................................................................. עומר ב., גשר הזיו,בית כנסת אוצר התורה, נהר-יה, מה למדת לבר מצווה?

עופרי, גשר הזיו, מה למדת לבר מצווה? .. ............................................................................ אוהד, בית כנסת המרכזי "היכל אהרון", נהר-יה, מה למדת לבר מצווה?

ליאם, גשר הזיו, מה למדת לבר מצווה? .. .............................................................................. עומר ש., גשר הזיו, מה למדת לבר מצווה?

עידו, קיבוץ סער,בית כנסת אוצר התורה, נהר-יה, מה למדת לבר מצווה? .. ................................ רון ט.,בית כנסת הגדול בית ישראל, נהר-יה, מה למדת לבר מצווה?

אור, גשר הזיו, מה למדת לבר מצווה? .. .............................................................................. גיא ב. גשר הזיו, מה למדת לבר מצווה?

שליו, גשר הזיו, מה למדת לבר מצווה? .. .............................................................................. דניאל ח. בית כנסת שערי צדק, נהר-יה, מה למדת לבר מצווה?

רועי א, בגשר הזיו, מה למדת לבר מצווה? .. ........................................................................... גיא ר. גשר הזיו, מה למדת לבר מצווה?

אביב, גשר הזיו,בית כנסת הגדול בית ישראל, נהר-יה, מה למדת לבר מצווה?.. .......................... רועי א. גשר הזיו, מה למדת לבר מצווה? בית הכנסת אבוהב צפת

אדיר, בית כנסת יצחק אבינו, נהר-יה, מה למדת לבר מצווה?.. ............................................... יותם, נס עמים, מה למדת לבר מצווה? בית הכנסת שבי ציון

כפיר ש., גשר הזיו, בית כנסת אוצר התורה, נהר-יה, מה למדת לבר מצווה?.. ............................... אלון, נהריה, מה למדת? בית הכנסת אברהם דוב מאבריטש צפת

עידו, לימן, בית כנסת אהבת ישראל, עכו, מה למדת לבר מצווה?? .. ........................................ אריאל, בית כנסת אהבת שלום נהריה, מה למדת לבר מצווה?

יאיר, בית כנסת יגל יעקב, נהר-יה, מה למדת לבר מצווה?.. ................................................... ים ל.,גשר הזיו בית כנסת יגל יעקב נהריה, מה למדת לבר מצווה?

דניאל ב., בית כנסת אברהם אבינו, נהר-יה, מה למדת לבר מצווה?.. ......................................... אופיר ויובל.,גשר הזיו מטה אשר, מה למדתם לבר מצווה?

אור ה., נהריה, בית כנסת האר"י הספרדי,צפת, מה למדת לבר מצווה??.. .......................................גל מ., קיבוץ סער מטה אשר, מה למדת לבר מצווה?

עוז מ. נהריה,בית כנסת שערי צדק מה למדת לבר מצווה?.. ................................................... ליאם מ., גשר הזיו, בית כנסת אוצר התורה, נהר-יה, מה למדת לבר מצווה?

אורן., גשר הזיו, בית כנסת אוצר התורה, נהר-יה, מה למדת לבר מצווה?.. .................................. שחר בן עמי דניאל, רמת גן, בית כנסת נאוה תהילה, מה למדת לבר מצווה? רון לוי, גשר הזיו, מה למדת לבר מצווה?.. ............................................................................ ליעם ל. גשר הזיו, מה למדת לבר מצווה?

רותם רביד,שלומי, גשר הזיו, מה למדת לבר מצווה?.. ........................................................ . רון לסק. לימן, מה למדת לבר מצווה?

דוד,מעלה אדומים, מה למדת לבר מצווה?.. ............................................................................ יוגב גשר הזיו, מה למדת לבר מצווה?

ירין גשר הזיו, מה למדת לבר מצווה?.. ............................................................................ מעיין ,קיבוץ סער מטה אשר, , מה למדת לבר מצווה?

אורי ס.,קיבוץ סער מטה אשר, מה למדת לבר מצווה?.. ................................................... עידו יגר.,בית כנסת פקודת אלעזר נהריה, מה למדת לבר מצווה?

אילון,בית כנסת שומרי שבת נהריה, מה למדת לבר מצווה?.. ................................................... נועם ז.,בית כנסת שומרי שבת נהריה, מה למדת לבר מצווה?

אופיר א., בית כנסת יגל יעקב, נהריה,מה למדת לבר מצווה??.. .................................................. שגיב גשר הזיו, מה למדת לבר מצווה?

אורי ה. גשר הזיו,הכותל המערבי, מה למדת לבר מצווה?.. ........................................................ .. נועם ג. ,קיבוץ סער מטה אשר, , מה למדת לבר מצווה?

רותם ד.,קיבוץ סער מטה אשר,בית הכנסת אוהל יעקב זכרון יעקב, מה למדת לבר מצווה?.. ............. לירוי ,קיבוץ סער מטה אשר,הכותל המערבי, מה למדת לבר מצווה?

ליאם ש., בית כנסת הגאולה, נהריה,מה למדת לבר מצווה?.. .................................................. יהל גשר הזיו, מה למדת לבר מצווה?

יהונתן ס.,קיבוץ סער מטה אשר,בית הכנסת אמת נהריה, מה למדת לבר מצווה?.. ..................................... עמרי גשר הזיו, בית כנסת יגל יעקב, נהר-יה,מה למדת לבר מצווה?

עידן,מושב בן עמי מטה אשר, מה למדת לבר מצווה?.. .. ........................................................ איתי אלימלך.,גשר הזיו , בית כנסת אבוהב צפת , מה למדת לבר מצווה?

שיר,קיבוץ סער מטה אשר,בית הכנסת אמת נהריה, מה למדת לבר מצווה?.. .................................. איתי אדרי.,נהריה , הכותל המערבי , ירושלים מה למדת לבר מצווה?

יהלי, בית כנסת פקודת אלעזר, נהריה,מה למדת לבר מצווה?.. .. ................................................. יאיר ינקו.,גשר הזיו , בית כנסת יגל יעקב נהריה , מה למדת לבר מצווה?

אלון נ., בית כנסת יד לאחים, נהריה,מה למדת לבר מצווה?.. .. ................................................. ישי.,בית כנסת משה דיין מעלה אדומים , מה למדת לבר מצווה?

ניתאי,גשר הזיו , בית כנסת אבוהב צפת , מה למדת לבר מצווה?. ................................................. אלון ר.,גשר הזיו , בית כנסת מארח מושב לימן , מה למדת לבר מצווה?

נועם צ.,קיבוץ סער מטה אשר,בית הכנסת ע"ש אברהם דב מאבריטש צפת, מה למדת לבר מצווה?. .. יהונתן יצחק ש.,קרית אתא , בית כנסת הפועל המזרחי, מה למדת לבר מצווה?

נועם צל. , בית כנסת יגל יעקב נהריה , מה למדת לבר מצווה?.. ........................................................ .. נועם גבע ,קיבוץ סער מטה אשר, , מה למדת לבר מצווה?

לירון יוסף, בית כנסת תפילה לדוד, נהריה,מה למדת לבר מצווה?.. ....................................................... נועם חן, בית כנסת הגאולה, נהריה,מה למדת לבר מצווה?

יאיר לוי, בית כנסת שערי צדק, נהריה,מה למדת לבר מצווה?.. ....................................................... יהלי , ליבי , בית כנסת ב גשר הזיו,מה למדת לבר מצווה?

שליו דבוש נהריה,בית כנסת אבוהב צפת , מה למדת לבר מצווה?.. ....................................................... אייל, חיפה בית כנסת אלשיך ב צפת,מה למדת לבר מצווה?

ירדן בית כנסת קיבוץ מצובה, מה למדת לבר מצווה?.. ................................................................. דורון, קיבוץ אדמית בית כנסת ב לימן,מה למדת לבר מצווה?

איתי ד. בית כנסת קיבוץ סער, מה למדת לבר מצווה?.. ................................................................ עמית א., גשר הזיו הארוע באולמי סנדרין רגבה,מה למדת לבר מצווה?

ליאב, בית כנסת קיבוץ גשר הזיו,מה למדת לבר מצווה?.. ................................................................ אלעד, מודיעין בית כנסת אורות הכרמים ,מה למדת לבר מצווה?

דניאל פריש בית כנסת בית יעקב נהריה, מה למדת לבר מצווה?.. .......................................................... רוני, בית כנסת פקודת אלעזר נהריה ,מה למדת לבר מצווה?

אדם,קיבוץ מצובה בית כנסת מלון יערות הכרמל,מה למדת לבר מצווה?.. .......................................................... אוהד, בית כנסת שערי צדק נהריה ,מה למדת לבר מצווה?

יהונתן טלבי, בית כנסת פקודת אלעזר, נהריה,מה למדת לבר מצווה?