רפובליקה פרלמנטרית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
  רפובליקות נשיאותיות עם משטר נשיאותי מלא
  רפובליקות נשיאותיות עם משטר חצי-נשיאותי, או ממשל מעורב
  רפובליקות (ללא הבדל צורת משטר) עם נשיא ביצועי הנבחר על ידי הפרלמנט
  רפובליקות פרלמנטריות עם נשיא ייצוגי וראש ממשלה ביצועי
  מונרכיות חוקתיות עם ראש ממשלה ביצועי
  מונרכיות חוקתיות עם מלך ביצועי
  מונרכיות אבסולוטיות
  מדינות בעלות משטר חד-מפלגתי

רפובליקה פרלמנטרית היא רפובליקה הפועלת תחת שיטת ממשל פרלמנטרית בה הרשות המבצעתממשלה) מקבלת לגיטימיות מהרשות המחוקקתפרלמנט) ונותנת לה דין וחשבון. ישנן מספר וריאציות של רפובליקות פרלמנטריות. ברובן יש הבדל ברור בין ראש הממשלה לראש המדינה, כאשר ראש הממשלה מחזיק בכוח שלטוני ממשי וראש המדינה הוא תפקיד טקסי, בדומה למונרכיות חוקתיות. במדינות מסוימות לראש המדינה יש סמכויות להשתמש לפי שיקול דעתו כ"שופט" לא מפלגתי של התהליך המדיני.[1][2] חלק מהרפובליקות הפרלמנטריות שילבו את תפקידי ראש המדינה וראש הממשלה, בדומה למשטרים נשיאותיים, אך עם תלות בכוח הפרלמנטרי.

סמכויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בניגוד לרפובליקות הפועלות תחת משטר נשיאותי או משטר חצי-נשיאותי, לרוב אין לראש המדינה סמכויות ביצועיות כפי שיש לנשיא, כמו למשל בארצות הברית, מכיוון שסמכויות אלו הוענקו לראש הרשות המבצעת (בדרך כלל נקרא ראש ממשלה).[1][2]

עם זאת, גם ברפובליקה פרלמנטרית ראש הממשלה וראש המדינה יכולים להיות אותה משרה (כמו בבוטסואנה, איי מרשל, נאורו ודרום אפריקה), בדרך כלל מנהיגי המפלגה או קואליציית המפלגות הגדולה ביותר בפרלמנט.

במקרים מסוימים יכולות להיות לנשיא סמכויות ביצועיות שהוענקו לו באופן חוקי כדי לנהל את הממשל השוטף (כמו באוסטריה ואיסלנד), אך לפי המוסכמה הם לא משתמשים בסמכויות אלו או משתמשים בהן רק כדי לתת תוקף לעצת הפרלמנט או ראש הממשלה. לפיכך ניתן לראות בכמה רפובליקות פרלמנטריות כרפובליקות חצי-נשיאותיות אך פועלות תחת שיטה פרלמנטרית.

התפתחות היסטורית[עריכת קוד מקור | עריכה]

חלק גדול מהרפובליקות הפרלמנטריות הן מדינות שהיו בעבר מונרכיות חוקתיות עם מערכת פרלמנטרית.[3]

בעקבות תבוסתו של נפוליאון השלישי במלחמת צרפת–פרוסיה הפכה צרפת שוב לרפובליקה ב-1870, ונקראה הרפובליקה הצרפתית השלישית. לנשיא הרפובליקה השלישית היו סמכויות ביצועיות פחותות משמעותית מאלו שהיו לו בשתי הרפובליקות הקודמות. הרפובליקה השלישית התקיימה עד פלישת גרמניה הנאצית ב-1940. לאחר תום מלחמת העולם השנייה הוקמה הרפובליקה הצרפתית הרביעית ב-1946 בקווים דומים. ברפובליקה הרביעית חוותה צרפת עידן של צמיחה כלכלית גדולה ובנייה מחדש של המוסדות החברתיים והתעשייה לאחר המלחמה, ולקחה חלק חשוב בפיתוח תהליך איחוד אירופה ששינה את היבשת לצמיתות. נעשו כמה ניסיונות לחזק את הרשות המבצעת של הממשל על מנת למנוע את חוסר היציבות שהיה קיים לפני המלחמה, אך הוא נשאר ולרפובליקה הרביעית היו 20 ממשלות בעשר שנים. בנוסף התברר שהממשלה אינה מסוגלת לקבל החלטות אפקטיביות בנוגע לדה-קולוניזציה. כתוצאה מכך קרסה הרפובליקה הרביעית קרסה ושארל דה גול קיבל את הסמכות לשלוט בצווים נשיאותיים. לאחר מכן הוא קיבל לגיטימציה על ידי אישור חוקה חדשה במשאל עם ב-28 בספטמבר 1958 שהוביל להקמת הרפובליקה הצרפתית החמישית, צרפת של ימינו, ב-1959.

צ'ילה הפכה לרפובליקה הפרלמנטרית הראשונה באמריקה הדרומית בעקבות מלחמת אזרחים ב-1891. עם זאת, בעקבות הפיכה ב-1925 הוחלפה שיטה זו במשטר נשיאותי שמשמשת בצ'ילה (למעט בתקופת הדיקטטורה הצבאית) עד היום.

חבר העמים הבריטי[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – חבר העמים הבריטי

מאז הצהרת לונדון ב-29 באפריל 1949 התקבלו רפובליקות כחברות בחבר העמים הבריטי.

במקרה של רפובליקות רבות בחבר העמים מקובל היה שהריבון, שבעבר יוצג על ידי מושל כללי, הוחלף בראש מדינה לא ביצועי. זה היה המקרה בדרום אפריקה (שחדלה להיות חברה בחבר העמים מיד עם הפיכתה לרפובליקה, ומאוחר יותר עברה לרפובליקה נשיאותית), מלטה, טרינידד וטובגו, הודו, ונואטו וב-2021 ברבדוס.[4] ברבות מהדוגמאות הללו הפך המושל הכללי האחרון לנשיא הראשון, למשל בסרי לנקה ופקיסטן.

מדינות אחרות הפכו לרפובליקות פרלמנטריות עם קבלת עצמאות.

רשימה של רפובליקות פרלמנטריות מודרניות[עריכת קוד מקור | עריכה]

רפובליקות פרלמנטריות מלאות
מדינה ראש המדינה בחירת ראש המדינה מבנה הפרלמנט רפובליקה פרלמנטרית מאז ממשל קודם הערות
אוסטריהאוסטריה אוסטריה אלכסנדר ואן דר בלן בחירות ישירות בשני סיבובים דו-ביתי 1945 משטר חד-מפלגתי (חלק מגרמניה הנאצית, ראו אנשלוס)
איטליהאיטליה איטליה סרג'ו מטרלה נציגי הפרלמנט והמחוזות, ברוב של שני שלישים; ברוב מוחלט, החל מהצבעה הרביעית, אם אף מועמד לא השיג את הרוב הנ"ל בשלושת ההצבעות הראשונות דו-ביתי 1946 מונרכיה חוקתית ראש הממשלה תלוי באמון משני בתי הפרלמנט
איסלנדאיסלנד איסלנד גודני יוהאנסון בחירות ישירות בשיטה הרובנית חד-ביתי 1944 מונרכיה חוקתית (באוניה פרסונלית עם דנמרק)
אירלנדאירלנד אירלנד מייקל היגינס בחירות ישירות בהצבעת עדיפויות דו-ביתי 1949 מונרכיה חוקתית (דומיניון בריטי)
אלבניהאלבניה אלבניה בייראם בגאיי פרלמנט, ברוב של שלוש חמישיות חד-ביתי 1991 משטר חד-מפלגתי
אסטוניהאסטוניה אסטוניה אלאר קאריס פרלמנט, ברוב של שני שלישים חד-ביתי 1991[א] רפובליקה נשיאותית, לאחר מכן נכבשה על ידי מדינה חד-מפלגתית (ברית המועצות)
ארמניהארמניה ארמניה והאגן חאצ'טוריאן פרלמנט, ברוב מוחלט חד-ביתי 2018[ב] רפובליקה חצי-נשיאותית
אתיופיהאתיופיה אתיופיה סאהלה–וורק זוודה פרלמנט, ברוב של שני שלישים דו-ביתי 1991 משטר חד-מפלגתי
בולגריהבולגריה בולגריה רומן ראדב בחירות ישירות בשני סיבובים חד-ביתי 1991 משטר חד-מפלגתי
בוסניה והרצגובינהבוסניה והרצגובינה בוסניה והרצגובינה דניס בצ'ירוביץ', ז'ליקה צביאנוביץ' וז'לקו קומשיץ' בחירות ישירות בשיטה הרובנית לנשיאות בוסניה והרצגובינה דו-ביתי 1991 משטר חד-מפלגתי (חלק מיוגוסלביה)
בנגלדשבנגלדש בנגלדש מוחמד שהאבודין פרלמנט חד-ביתי 1991[ג] רפובליקה נשיאותית
ברבדוסברבדוס ברבדוס סנדרה מייסון פרלמנט, ברוב של שני שלישים אם אין מועמדות משותפת דו-ביתי 2021 מונרכיה חוקתית (ממלכת חבר העמים)
גאורגיהגאורגיה גאורגיה סלומה זוראבישווילי חבר אלקטורים (פרלמנט ונציגים אזוריים), ברוב מוחלט חד-ביתי 2018[5] משטר חצי-נשיאותי
גרמניהגרמניה גרמניה פרנק-ואלטר שטיינמאייר אספה פדרלית (פרלמנט ונציגי המדינות), ברוב מוחלט שני מוסדות חד-ביתיים 1949 משטר חד-מפלגתי[ד]
דומיניקהדומיניקה דומיניקה צ'ארלס סאבארין פרלמנט חד-ביתי 1978 מדינה משותפת עם הממלכה המאוחדת
הודוהודו הודו דרופדי מורמו פרלמנט ובתי המחוקקים של המדינות, הצבעת עדיפויות (אנ') דו-ביתי 1950 מונרכיה חוקתית (דומיניון בריטי)
הונגריההונגריה הונגריה קטלין נובאק פרלמנט חד-ביתי 1990 משטר חד-מפלגתי
הרפובליקה הסיניתהרפובליקה הסינית הרפובליקה הסינית צאי יינג-ון בחירות ישירות בשיטה הרובנית
(רשמית על ידי האספה הלאומית)
חד-ביתי
(רשמית תלת-ביתי)
1946
(רפובליקה פרלמנטרית רק בשם מאז 1996)
משטר צבאי חד-מפלגתי (סין היבשתית)

מונרכיה חוקתית (טאיוואן כחלק מהאימפריה היפנית)

בשם בלבד; החוקה הושעתה חלקית על ידי סעיפים נוספים שקבעו רפובליקה חצי-נשיאותית עם בחירות ישירות לנשיאות ובית מחוקקים חד-ביתי. הסעיפים יבוטלו במקרה בו הרפובליקה הסינית תשלוט בסין היבשתית.
ונואטוונואטו ונואטו ניקניקה וורובאראבו פרלמנט ונשיאי המועצות האזוריות חד-ביתי 1980 קונדומיניום בריטי-צרפתי
טרינידד וטובגוטרינידד וטובגו טרינידד וטובגו כריסטין קנגלו פרלמנט דו-ביתי 1976 מונרכיה חוקתית (ממלכת חבר העמים הבריטי)[6][7]
יווןיוון יוון קתרינה סקלארופולו פרלמנט חד-ביתי 1975 משטר צבאי; מונרכיה חוקתית
ישראלישראל ישראל יצחק הרצוג פרלמנט חד-ביתי 2001 רפובליקה חצי-פרלמנטרית
לבנוןלבנון לבנון מישל עאון פרלמנט חד-ביתי 1941 פרוטוקרט (המנדט הצרפתי בלבנון)
לטביהלטביה לטביה אגילס לויטס פרלמנט חד-ביתי 1991[ה] רפובליקה נשיאותית, לאחר מכן נכבשה על ידי מדינה חד-מפלגתית (ברית המועצות)
מאוריציוסמאוריציוס מאוריציוס פרית'וויראג'סינג רופון פרלמנט חד-ביתי 1992 מונרכיה חוקתית (ממלכת חבר העמים הבריטי)[8][9][7]
מולדובהמולדובה מולדובה מאיה סנדו בחירות ישירות בשני סיבובים

(מאז 2016; לפני כן על ידי הפרלמנט ברוב של שלוש חמישיות)

חד-ביתי 2001 רפובליקה חצי-נשיאותית
מונטנגרומונטנגרו מונטנגרו מילו ג'וקאנוביץ' בחירות ישירות בשני סיבובים חד-ביתי 1992 משטר חד-מפלגתי (חלק מיוגוסלביה ולאחר מכן סרביה ומונטנגרו)
מלטהמלטה מלטה ג'ורג' ולה פרלמנט חד-ביתי 1974 מונרכיה חוקתית (ממלכת חבר העמים הבריטי)[10][7]
מקדוניה הצפוניתמקדוניה הצפונית מקדוניה הצפונית סטבו פנדרובסקי בחירות ישירות בשני סיבובים חד-ביתי 1991 משטר חד-מפלגתי (חלק מיוגוסלביה)
נפאלנפאל נפאל ראם צ'אנדרה פודל פרלמנט ובתי המחוקקים של הפרובינציות דו-ביתי[11] 2008 מונרכיה חוקתית
סומליהסומליה סומליה מוחמד עבדאללהי מוחמד פרלמנט דו-ביתי 2012 משטר חד-מפלגתי
סינגפורסינגפור סינגפור חלימה יעקוב בחירות כלליות (מאז 1993) חד-ביתי 1965 מדינה במלזיה
סלובניהסלובניה סלובניה בורוט פאחור בחירות ישירות בשני סיבובים דו-ביתי 1991 משטר חד-מפלגתי (חלק מיוגוסלביה)
סלובקיהסלובקיה סלובקיה זוזנה צ'פוטובה בחירות כלליות בשני סיבובים (מאז 1999; לפני כן על ידי הפרלמנט) חד-ביתי 1993 רפובליקה פרלמנטרית (חלק מצ'כוסלובקיה)
סמואהסמואה סמואה טוילאפה איונו סייללה מליאלגאוי פרלמנט חד-ביתי 1960 טריטוריית נאמנות של ניו זילנד
סרביהסרביה סרביה אלכסנדר ווצ'יץ' בחירות ישירות בשני סיבובים חד-ביתי 1991 משטר חד-מפלגתי (חלק מיוגוסלביה ולאחר מכן סרביה ומונטנגרו)
עיראקעיראק עיראק ברהם צאלח פרלמנט, ברוב של שני שלישים חד-ביתי[ו] 2005 משטר חד-מפלגתי
פוליןפולין פולין אנדז'יי דודה בחירות כלליות דו-ביתי 1989 משטר חד-מפלגתי פולין זוהתה גם כרפובליקה חצי-נשיאותית דה פקטו, שכן הנשיא מפעיל צורה כלשהי של משילות וממנה את ראש הממשלה, אף על פי שמינוי זה תלוי בהצבעת אמון של הפרלמנט.[12][13][14][15]
פיג'יפיג'י פיג'י ויליאם קאטוניברה פרלמנט חד-ביתי 2014 משטר צבאי
פינלנדפינלנד פינלנד סאולי ניניסטה בחירות ישירות בשני סיבובים חד-ביתי 2000 משטר חצי-נשיאותי
פקיסטןפקיסטן פקיסטן עארף עלווי פרלמנט ובתי המחוקקים של המדינות, הצבעת עדיפויות דו-ביתי 2010[16][17] רפובליקה בלתי-תלויה באספה
צ'כיהצ'כיה צ'כיה פטר פאבל בחירות ישירות בשני סיבובים (מאז 2013; קודם לכן בפרלמנט) דו-ביתי 1993 רפובליקה פרלמטרית (חלק מצ'כוסלובקיה)
קוסובוקוסובו קוסובו ויוסה עוסמני פרלמנט, ברוב של שני שלישים; ברוב רגיל בהצבעה השלישית אם אף מועמד לא השיג את הרוב הנ"ל בשתי ההצבעות הראשונות חד-ביתי 2008 ניהול על ידי האומות המאוחדות (רשמית חלק מסרביה)
קרואטיהקרואטיה קרואטיה זוראן מילנוביץ' בחירות ישירות בשני סיבובים חד-ביתי 2000 רפובליקה חצי-נשיאותית
רפובליקות פרלמנטריות עם נשיאות ביצועית
מדינה ראש המדינה בחירת ראש המדינה מבנה הפרלמנט רפובליקה פרלמנטרית מאז ממשל קודם הערות
איי מרשלאיי מרשל איי מרשל דייוויד קבואה פרלמנט דו-ביתי 1979 טריטוריית נאמנות של האו"ם (חלק מטריטוריית הנאמנות של איי האוקיינוס השקט)
בוטסואנהבוטסואנה בוטסואנה מוקגווצי מסיסי פרלמנט חד-ביתי 1966 פרוטוקרט בריטי
דרום אפריקהדרום אפריקה דרום אפריקה סיריל רמפוזה פרלמנט דו-ביתי 1961 מונרכיה חוקתית (ממלכת חבר העמים הבריטי)[18][19][20][7] הייתה רפובליקה פרלמנטרית בשנים 1961–2013; אימצה נשיאות ביצועית ב-1984.
נאורונאורו נאורו ראס קון פרלמנט חד-ביתי 1968 נאמנות של האו"ם בין אוסטרליה, ניו זילנד והממלכה המאוחדת
קיריבטיקיריבטי קיריבטי טאנטי מאמאו בחירות כלליות בשיטה הרובנית חד-ביתי 1979 פרוטוקרט
מערכות בלתי-תלויות באספה
מדינה ראש המדינה בחירת ראש המדינה מבנה הפרלמנט רפובליקה פרלמנטרית מאז ממשל קודם הערות
גיאנהגיאנה גיאנה עפראן עלי בחירות חצי-ישירות בשיטה הרובנית[21] חד-ביתי 1980 רפובליקה פרלמנטרית מלאה
מיקרונזיהמיקרונזיה מיקרונזיה וסלי סימינה פרלמנט חד-ביתי 1986 טריטוריית נאמנות של האו"ם (חלק מטריטוריית הנאמנות של איי האוקיינוס השקט)
סורינאםסורינאם סורינאם צ'אן סנטוחי פרלמנט חד-ביתי 1987 רפובליקה פרלמנטרית מלאה
סן מרינוסן מרינו סן מרינו פרנצ'סקו מוסוני וג'אקומו סימונצ'יני פרלמנט חד-ביתי 1291 תאוקרטיה (חלק ממדינת האפיפיור) שני ראשי מדינה וממשלה קולקטיביים, קפיטנים עוצרים
מערכות מנהליות
מדינה ראש המדינה בחירת ראש המדינה מבנה הפרלמנט רפובליקה פרלמנטרית מאז ממשל קודם הערות
שווייץשווייץ שווייץ גי פרמלן, איניאציו קאסיס, אולי מאורר, סימונטה סומרוגה, אלן ברסה, ויולה אמהרד וקארין קלר-סוטר פרלמנט בהצבעה במושב משותף של שני הבתים דו-ביתי 1848 קונפדרציה כולל גם משאלי עם ביוזמת האזרחים
  1. ^ אסטוניה הייתה בעבר רפובליקה פרלמנטרית בין 1918 ל-1934, אז שונתה השיטה לנשיאותית שהופלה לאחר מכן בהפיכה. ב-1938 אימצה אסטוניה סופית שיטה נשיאותית, וביוני 1940 נכבשה על ידי ברית המועצות. המדינה הפכה שוב לרפובליקה פרלמנטרית ב-1990 עם יישום תקופת ביניים להשבת עצמאות מלאה, שהושגה ב-1991.
  2. ^ שונה לאחר משאל עם ב-2015.
  3. ^ הייתה בעבר רפובליקה פרלמנטרית, בשנים 1972–1975
  4. ^ במקרה של מדינות גרמניה המערבית לשעבר, כולל ברלין המערבית לשעבר, המדינה החד-מפלגתית הקודמת היא גרמניה הנאצית. במקרה של מדינות המזרח וברלין המזרחית, זוהי גרמניה המזרחית. מאז איחוד גרמניה מחדש ב-3 באוקטובר 1990 הרפובליקה הפדרלית של גרמניה היא רפובליקה פרלמנטרית.
  5. ^ לטביה הייתה בעבר רפובליקה פרלמנטרית בין 1921 ל-1934, אז תפס ראש הממשלה קרליס אולמניס את השלטון בהפיכה. ביוני 1940 נכבשה לטביה וסופחה על ידי ברית המועצות.
  6. ^ רשמית דו-ביתי, הבית העליון מעולם לא כונס (נכון ל-2023)

רשימה של רפובליקות פרלמנטריות לשעבר[עריכת קוד מקור | עריכה]

מדינה הפכה לרפובליקה פרלמנטרית שינוי השיטה שיטה חדשה סיבת השינוי הערות
רפובליקות פרלמנטריות מלאות
אוגנדהאוגנדה אוגנדה 1963 1966 משטר חד-מפלגתי השעיית החוקה
אינדונזיהאינדונזיה אינדונזיה 1945 1959 משטר נשיאותי החוקה הנשיאותית הוחזרה
ארמניה הסובייטיתארמניה הסובייטית ארמניה הסובייטית 1920 1991 משטר חצי-נשיאותי תיקונים חוקתיים
בורמהבורמה בורמה 1948 1962 משטר צבאי הפיכה
בלארוס (1991–1995)בלארוס (1991–1995) בלארוס 1990 1994 משטר נשיאותי אימוץ חוקה חדשה
ברזילברזיל ברזיל 1961 1963 משטר נשיאותי משאל עם
ברית המועצותברית המועצות ברית המועצות 1922 1990 משטר חצי-נשיאותי תיקונים חוקתיים ראש מדינה קולקטיבי עד 1989

משטר חד-מפלגתי תחת המפלגה הקומוניסטית של ברית המועצות

גיאנהגיאנה גיאנה 1970 1980 רפובליקה בלתי-תלויה באספה אימוץ חוקה חדשה
הונגריה (1946–1949, 1956–1957)הונגריה (1946–1949, 1956–1957) הונגריה 1946 1949 משטר חד-מפלגתי יצירת הרפובליקה העממית ההונגרית
אוסטריהאוסטריה הרפובליקה האוסטרית הראשונה 1920 1929 משטר חצי-נשיאותי תיקונים חוקתיים
הרפובליקה הדרום אפריקאיתהרפובליקה הדרום אפריקאית הרפובליקה הדרום אפריקאית 1852 1902 קולוניה של האימפריה הבריטית מלחמת הבורים השנייה
ליטאליטא הרפובליקה הליטאית הראשונה 1920 1926 משטר חד-מפלגתי הפיכה ביוני 1940 נכבשה ליטא וסופחה לברית המועצות
הרפובליקה הסובייטית הסוציאליסטית האוקראיניתהרפובליקה הסובייטית הסוציאליסטית האוקראינית הרפובליקה הסובייטית הסוציאליסטית האוקראינית 1919 1991 משטר חצי-נשיאותי תיקונים חוקתיים
הרפובליקה הסובייטית הסוציאליסטית הגאורגיתהרפובליקה הסובייטית הסוציאליסטית הגאורגית הרפובליקה הסובייטית הסוציאליסטית הגאורגית 1921 1991 משטר חצי-נשיאותי תיקונים חוקתיים
הרפובליקה הסובייטית הפדרטיבית הסוציאליסטית הרוסיתהרפובליקה הסובייטית הפדרטיבית הסוציאליסטית הרוסית הרפובליקה הסובייטית הפדרטיבית הסוציאליסטית הרוסית 1917 1991 משטר חצי-נשיאותי משאל עם
הרפובליקה הסורית הראשונההרפובליקה הסורית הראשונה הרפובליקה הסורית הראשונה והשנייה (עד 1958) 1930 1958 המדינה התפרקה יצירת הרפובליקה הערבית המאוחדת התאחדה עם מצרים ליציאת הרפובליקה הערבית המאוחדת בעלת משטר נשיאותי חד-מפלגתי
הרפובליקה הסורית השנייההרפובליקה הסורית השנייה המשך הרפובליקה הסורית השנייה (עד 1963) 1961 1963 משטר נשיאותי חד-מפלגתי הפיכת הבעת' בסוריה
הרפובליקה הסיניתהרפובליקה הסינית הרפובליקה הסינית 1947 1972 (דה פקטו) משטר נשיאותי החוקה הושעתה בשם בלבד; החוקה הושעתה חלקית על ידי סעיפים נוספים שקבעו רפובליקה חצי-נשיאותית עם בחירות ישירות לנשיאות ובית מחוקקים חד-ביתי. הסעיפים יבוטלו במקרה בו הרפובליקה הסינית תשלוט בסין היבשתית.
1991 (דה יורה) משטר חצי-נשיאותי אומצו סעיפים נוספים לחוקה
הרפובליקה הספרדית הראשונההרפובליקה הספרדית הראשונה הרפובליקה הספרדית הראשונה 1873 1874 מונרכיה חוקתית רסטורציה של המונרכיה
הרפובליקה הספרדית השנייההרפובליקה הספרדית השנייה הרפובליקה הספרדית השנייה 1931 1939 משטר חד-מפלגתי

(שהכריז על עצמו מונרכיה חוקתית ב-1947)

הפיכה
הרפובליקה הפולנית השנייההרפובליקה הפולנית השנייה הרפובליקה הפולנית השנייה 1919 1935 משטר נשיאותי אימוץ חוקה חדשה
פורטוגלפורטוגל הרפובליקה הפורטוגזית הראשונה 1911 1926 משטר צבאי

(שהוביל ב-1933 להקמת המדינה החדשה, רפובליקה נשיאותית חד-מפלגתית)

הפיכה
הפיליפינים (1898–1901)הפיליפינים (1898–1901) הרפובליקה הפיליפינית הראשונה 1899 1901 משטר צבאי

(דה פקטו קולוניה של ארצות הברית)

הסגרת אמיליו אגינלדו לכוחות ארצות הברית
הפיליפינים (1946–1985)הפיליפינים (1946–1985) הרפובליקה הפיליפינית הרביעית 1973 1981 משטר חצי-נשיאותית

(דה פקטו משטר צבאי תחת ממשל צבאי בין 1972 ל-1986)

תיקונים חוקתיים
צ'כוסלובקיהצ'כוסלובקיה הרפובליקה הצ'כוסלובקית הראשונה 1920 1939 משטר חד-מפלגתי הסכם מינכן
צ'כוסלובקיהצ'כוסלובקיה הרפובליקה הצ'כוסלובקית השנייה 1945 1948 רפובליקה פרלמנטרית חד-מפלגתית הפיכה
צ'כוסלובקיהצ'כוסלובקיה הרפובליקה הצ'כוסלובקית הרביעית 1948 1989 רפובליקה פרלמנטרית חד-מפלגתית מהפכת הקטיפה משטר חד-מפלגתי תחת המפלגה הקומוניסטית של צ'כוסלובקיה
צ'כוסלובקיהצ'כוסלובקיה הרפובליקה הצ'כוסלובקית החמישית 1989 1992 המדינה התפרקה התפרקות צ'כוסלובקיה
הרפובליקה הצרפתית השלישיתהרפובליקה הצרפתית השלישית הרפובליקה הצרפתית השלישית 1870 1940 ממשלת בובות כיבוש בידי גרמניה הנאצית
צרפתצרפת הרפובליקה הצרפתית הרביעית 1946 1958 משטר חצי-נשיאותי אימוץ חוקה חדשה
זאיר 1960זאיר 1960 הרפובליקה של קונגו 1960 1965 משטר צבאי

(דה פקטו משטר חד-מפלגתי)

הפיכה
זימבבואהזימבבואה זימבבואה 1980 1987 משטר נשיאותי תיקונים חוקתיים
זימבבואה רודזיהזימבבואה רודזיה זימבבואה רודזיה 1979 1979 טריטוריה תלויה הפכה לרודזיה הדרומית
טורקיהטורקיה טורקיה 1923 2018 משטר נשיאותי משאל עם
יוגוסלביהיוגוסלביה יוגוסלביה 1945 1953 רפובליקה פרלמנטרית עם נשיאות ביצועית תיקונים חוקתיים ראש מדינה קולקטיבי

משטר חד-מפלגתי תחת המפלגה הקומוניסטית של יוגוסלביה

ישראלישראל ישראל 1948 1996 משטר חצי-פרלמנטרי חוק יסוד: הממשלה (בחירה ישירה)
ניגריהניגריה ניגריה 1963 1966 משטר צבאי

(שהוביל ב-1979 להקמת הרפובליקה הניגרית השנייה הנשיאותית-דמוקרטית)

הפיכה
סורינאםסורינאם סורינאם 1975 1987 רפובליקה בלתי-תלויה באספה אימוץ חוקה חדשה
סרי לנקהסרי לנקה סרי לנקה 1972 1978 משטר חצי-נשיאותית תיקונים חוקתיים
פקיסטןפקיסטן פקיסטן 1956 1958 משטר צבאי הפיכה
1973 1978 הפיכה
1997 1999 הפיכה
2002 2003 רפובליקה בלתי-תלויה באספה תיקונים חוקתיים
צ'ילהצ'ילה צ'ילה 1891 1924 כת צבאית הפיכה
1925 1925 משטר נשיאותי אימוץ חוקה חדשה
קוריאה הדרומיתקוריאה הדרומית קוריאה הדרומית 1960 1961 כת צבאית הפיכה
קירגיזסטןקירגיזסטן קירגיזסטן 2010 2021 משטר נשיאותי אימוץ חוקה חדשה
רודזיהרודזיה רודזיה 1970 1979 דמוקרטיה פרלמנטרית יצירת זימבבואה-רודזיה הזכויות הפוליטיות הוגבלו למיעוט הלבן
רפובליקות פרלמנטריות עם נשיאות ביצועית
מדינה הפכה לרפובליקה פרלמנטרית עם נשיאות ביצועית שינוי השיטה שיטה חדשה סיבת השינוי הערות
גמביהגמביה גמביה 1970 1982 משטר נשיאותי תיקונים חוקתיים הנשיא נבחר בבחירות חצי-ישירות בהצבעה כפולה מבוססת אזורי בחירה, כאשר משרות פנויות מאוישות על ידי הפרלמנט; הצעת אי-אמון גררה אוטומטית בחירות בזק. הבחירות לנשיאות נערכו ישירות והופרדו מהבחירות לפרלמנט ב-1982.
יוגוסלביהיוגוסלביה יוגוסלביה 1953 1963 רפובליקה בלתי-תלויה באספה חוקה חדשה משטר חד-מפלגתי תחת המפלגה הקומוניסטית של יוגוסלביה
קניהקניה קניה 1964 2013 משטר נשיאותי חוקה חדשה ובחירות במקור נבחר הנשיא בבחירות חצי-ישירות בהצבעה כפולה מבוססת אזורי בחירה, כאשר משרות פנויות מאוישות על ידי הפרלמנט; הצעת אי-אמון גררה אוטומטית את התפטרותו של הנשיא או בחירות בזק. ראש ממשלה נפרד היה קיים בין 2008 ל-2013. המעבר למשטר נשיאותי מלא נחקק ב-2010, אך נכנס לתוקף רק ב-2013.
מערכות בלתי-תלויות באספה
מדינה הפיכה למערכת בלתי-תלויה באספה שינוי השיטה שיטה חדשה סיבת השינוי הערות
גאנהגאנה הרפובליקה הראשונה של גאנה 1960 1966 משטר צבאי

(שהובילה להקמת הרפובליקה השנייה, פרלמנטרית מלאה)

הפיכה
טנגנייקהטנגנייקה טנגנייקה 1962 1964 המדינה התפרקה יצירת הרפובליקה המאוחדת של טנזניה התאחדה ליצירת הרפובליקה המאוחדת של טנזניה תלת משטר נשיאותי חד-מפלגתי
יוגוסלביהיוגוסלביה יוגוסלביה 1963 1980 רפובליקה מנהלית חוקה חדשה ומות יוסיפ ברוז טיטו משטר חד-מפלגתי תחת המפלגה הקומוניסטית של יוגוסלביה

השינוי לרפובליקה מנהלית חוקק ב-1973 אך מומש רק ב-1980

סרביה ומונטנגרוסרביה ומונטנגרו סרביה ומונטנגרו 1992 2000 רפובליקה חצי-נשיאותית תיקונים חוקתיים
פקיסטןפקיסטן פקיסטן 1985 1997 רפובליקה פרלמנטרית מלאה תיקונים חוקתיים
2003 2010 תיקונים חוקתיים
מערכות מנהליות
יוגוסלביהיוגוסלביה יוגוסלביה 1980 1992 התפרקות יוגוסלביה משטר חד-מפלגתי תחת המפלגה הקומוניסטית של יוגוסלביה

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 טוומי, אן. "Australian politics explainer: Gough Whitlam's dismissal as prime minister". The Conversation (באנגלית). נבדק ב-18 באוקטובר 2018. {{cite news}}: (עזרה)
  2. ^ 1 2 "The President's Role". טיימס אוף אינדיה. נבדק ב-18 באוקטובר 2018. {{cite news}}: (עזרה)
  3. ^ Parliamentary versus presidential government. אוניברסיטת אוקספורד. 1992. ISBN 978-0-19-878044-1.
  4. ^ חיים איסרוביץ, ‏אחרי 55 שנה: ברבדוס התנתקה מבריטניה והפכה לרפובליקה, באתר מעריב אונליין, 30 בנובמבר 2021
  5. ^ "Salome Zurabishvili Wins Georgia Presidential Runoff". הניו יורק טיימס. Associated Press. 29 בנובמבר 2018. נבדק ב-3 בינואר 2019. {{cite news}}: (עזרה)
  6. ^ "Trinidad and Tobago: Heads of State: 1962-1976". Archontology.org. נבדק ב-18 בפברואר 2018. {{cite web}}: (עזרה)
  7. ^ 1 2 3 4 "British Monarch's Titles: 1867-2018". Archontology.org. נבדק ב-18 בפברואר 2018. {{cite web}}: (עזרה)
  8. ^ "Mauritius: Heads of State: 1968-1992". Archontology.org. נבדק ב-18 בפברואר 2018. {{cite web}}: (עזרה)
  9. ^ פקסטון, ג'ון (1984). The Statesman's Year-Book 1984-85. פלגרייב מקמילן. p. 29. ISBN 978-0-333-34731-7. נבדק ב-18 בפברואר 2018. {{cite book}}: (עזרה)
  10. ^ "Malta: Heads of State: 1964-1974". Archontology.org. נבדק ב-18 בפברואר 2018. {{cite web}}: (עזרה)
  11. ^ Constitution of Nepal (אורכב 23.12.2015 בארכיון Wayback Machine)
  12. ^ וסר, ארנסט (23 בספטמבר 1997). "Semi-Presidentialism-Duverger's Concept — A New Political System Model" (PDF) (באנגלית). אוניברסיטת קלן. pp. 39–60. אורכב מ-המקור (PDF) ב-24 באפריל 2021. נבדק ב-21 באוגוסט 2017. {{cite web}}: (עזרה)
  13. ^ שוגארט, מת'יו סוברג (בספטמבר 2005). "Semi-Presidential Systems: Dual Executive and Mixed Authority Patterns" (PDF). Graduate School of International Relations and Pacific Studies. אורכב מ-המקור (PDF) ב-19 באוגוסט 2008. נבדק ב-21 באוגוסט 2017. {{cite journal}}: (עזרה)
  14. ^ שוגארט, מת'יו סוברג (בדצמבר 2005). "Semi-Presidential Systems: Dual Executive And Mixed Authority Patterns" (PDF). French Politics. 3 (3): 323–351. doi:10.1057/palgrave.fp.8200087. נבדק ב-21 באוגוסט 2017. {{cite journal}}: (עזרה)
  15. ^ McMenamin, Iain. "Semi-Presidentialism and Democratisation in Poland" (PDF). אוניברסיטת דבלין סיטי. אורכב מ-המקור (PDF) ב-12 בפברואר 2012. נבדק ב-11 בדצמבר 2017. {{cite web}}: (עזרה)
  16. ^ קריאן ח'אלד (9 באפריל 2010). "Pakistan lawmakers approve weakening of presidential powers". CNN. נבדק ב-14 באפריל 2010. {{cite web}}: (עזרה)
  17. ^ "'18th Amendment to restore Constitution'". Nation.com.pk. אורכב מ-המקור ב-14 באפריל 2010. נבדק ב-14 באפריל 2010. {{cite web}}: (עזרה)
  18. ^ "South Africa: Heads of State: 1910-1961". Archontology.org. נבדק ב-18 בפברואר 2018. {{cite web}}: (עזרה)
  19. ^ קרלין, ג'ון (31 במאי 1994). "South Africa returns to the Commonwealth fold". האינדיפנדנט. ארכיון מ-2022-05-25. נבדק ב-18 בפברואר 2018. {{cite web}}: (עזרה)
  20. ^ "Secession Talked by Some Anti-Republicans". Saskatoon Star-Phoenix. 11 באוקטובר 1960. נבדק ב-18 בפברואר 2018. {{cite news}}: (עזרה)
  21. ^ לכל רשימת מועמדים לפרלמנט חייב להיות גם מועמד לנשיאות, ומועמד המפלגה שזוכה בהכי הרבה קולות נבחר לנשיא