מיכיהו בן ימלה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

מִיכָיְהוּ בֶן-יִמְלָה (גם מִיכָיְהוּ בֶן יִמְלָא), על פי התנ"ך היה נביא לה' שפעל באמצע תקופת הבית הראשון במאה התשיעית לפנה"ס, בחצרו של אחאב מלך ישראל בשומרון.

פירוש שמו[עריכת קוד מקור | עריכה]

משמעות שמו היא: "מיהו כמו יהו (ה')"? בדומה לשם מיכאל.

בתנ"ך[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסיפור המופיע במלכים א', כ"ב ובדברי הימים ב', י"ח, מיכיהו נקרא על ידי אחאב ועמיתו יהושפט מלך יהודה לנבא את התוצאות של מלחמה מתוכננת נגד ארם ברמות גלעד. אחאב שנא את מיכיהו "כִּי לֹא יִתְנַבֵּא עָלַי טוֹב כִּי אִם רָע", אולם יהושפט שכנע את אחאב להזמינו בכל זאת. ציפיית אחאב מתגשמת כאשר מיכיהו, בניגוד לשאר נביאיו ובתוכם צדקיהו בן כנענה, מנבא מוות לאחאב ומנוסה לצבא ישראל. מיכיהו משתמש בתיאור, נדיר במקרא, של ה' "יֹשֵׁב עַל כִּסְאוֹ וְכָל צְבָא הַשָּׁמַיִם עֹמֵד עָלָיו מִימִינוֹ וּמִשְּׂמֹאלוֹ"[1]. בתגובה לדבריו מכה אותו צדקיהו על לחיו באומרו "אֵי זֶה עָבַר רוּחַ ה' מֵאִתִּי לְדַבֵּר אוֹתָךְ?". מיכיהו משיב לו שכאשר נבואתו תתגשם, גם אתה "תָּבֹא חֶדֶר בְּחֶדֶר לְהֵחָבֵה". אחאב מצווה לאסור את מיכיהו עד שובו בשלום מהמלחמה; ואולם, נבואתו של מיכיהו מתגשמת: אחאב נפגע מחץ במהלך הקרב, ומת מאיבוד דם כעבור כמה שעות.

בספרים החיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

סיפורו של מיכיהו בן ימלה מופיע בקצרה בספר עליית ישעיהו, בו נטען שבחיר-רע, השומרוני שהלשין על הנביא ישעיהו, הוא קרוב משפחה של צדקיהו בן כנענה[2].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ חזיונות נבואיים נוספים של העולם העליון מופיעים בספר ישעיה פרק ו', ובחזון המרכבה של יחזקאל בפרק א בספרו.
  2. ^ M. A. Knibb, martyrdom and Ascension of Isaiah, Chapter 2, 12-16, The Old Testament Pseudepigrapha, Volume 2, page 143