תוכנית חמש האצבעות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יש לערוך ערך זה. הסיבה היא: חוסרים רבים שפשוט מושארים כפי שהם, היעדר מקורות לטענות מהותיות, הבאת מידע חלקי או לא מעודכן.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
יש לערוך ערך זה. הסיבה היא: חוסרים רבים שפשוט מושארים כפי שהם, היעדר מקורות לטענות מהותיות, הבאת מידע חלקי או לא מעודכן.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
תוכנית חמש האצבעות
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
המפה לא כוללת את כרם עצמונה ואת חבל ימית

תוכנית חמש האצבעות (בקיצור: תוכנית האצבעות[1]) הייתה תוכנית אסטרטגיתהתיישבותית שמטרתה שלטון ישראלי ברצועת עזה, באמצעות ביתור חלקיה הערביים על ידי חמש "אצבעות" – גושי התיישבות יהודיים המשנים את אופייה של הרצועה כגוש אתני ערבי אחד שתכשיר את סיפוחו לישראל.[2]

את התוכנית הגה אריאל שרון אשר הציג אותה ב-1971.

התוכנית מומשה חלקית ולא קויימה למעשה.

תכנון והצגה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלוף פיקוד הדרום, אריאל שרון הציג את התוכנית ביולי 1971 לוועדת שרים לענייני התיישבות על דיונת חול עליה הוקמה מאוחר יותר נצרים.[3]

האצבעות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתוכנית כלולות חמש אצבעות, שמטרתן לבתר את חבל עזה לארבעה חלקים. חמש האצבעות, מצפון לדרום[4]:

השטח הנותר[עריכת קוד מקור | עריכה]

על פי התוכנית, שאר הרצועה שאינו חלק מהאצבעות יהיה נתון לשליטה ישראלית.

יישום[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1970, במקום שעתיד להיות מרכז מסדרון כיסופים, הוקם מחדש כפר דרום – היישוב הראשון בחבל עזה לאחר מלחמת העצמאות, והיה ליישוב היהודי היחיד בחבל עד 1972. בחבל ימית הוקמו בין כיבושו במלחמת ששת הימים עד לשנה זו נאות סיני, דקלה ושדות.

תחילת יישום התוכנית (1972–1976)[עריכת קוד מקור | עריכה]

בדיונים בממשלת ישראל החמש עשרה שהביאו להקמת כפר דרום, הוחלט על היותו מקרה בוחן להקמת שלוש היאחזויות נח"ל מאוחר יותר: נצרים, נח"ל קטיף ונח"ל מורג.

בתחילת מאי 1972 עבר חבל עזה מאחריות פיקוד הדרום של אריאל שרון לאחריות פיקוד המרכז של רחבעם זאבי, שפעל גם הוא להקמת היאחזויות נח"ל אותן יהיה ניתן להפוך בעתיד ליישובים אזרחיים. התנאים הטובים להתיישבות באותה תקופה הובילו לכך שבשנה זו הוקמו נצרים באצבע נצרים ומורג באצבע סופה.[3]

בתקופה זו נבנו יישובים גם בחבל ימית, שם התצטרפו לשלושת יישוביו הראשונים גם אבשלום, נתיב העשרה, חרובית והעיר ימית, שתוכננה לגדול ולאכלס כרבע מיליון איש ולהיות עיר החוף השלישית בגודלה בישראל.

גל בנייה (1977–1980)[עריכת קוד מקור | עריכה]

מיד לאחר המהפך, בשנים 1977 עד 1980, פקד גל בנייה גדול את מערב אצבע סופה ואת חבל ימית (אצבעות 4 ו-5). אצבעות אלה היו מחוברות דמוגרפית ביניהן.

במערב מסדרון סופה נבנו היישובים בדולח, בני עצמון, שליו וגני טל.

באצבע כיסופים, כ"ב שבט ה'תשל"ז (1977), אוזרח היישוב הראשון בגוש קטיף וכלל חבל עזה – נצר חזני. מאז ביצוע תוכנית ההתנתקות מצוין יום זה כיום גוש קטיף.[5]

בחבל ימית הוקמו בתקופה שישה יישובים, למרות האיום המתמיד בפינוי, שבסוף אכן התממש. ששת היישובים הם: עצמונה, פריאל, פרי גן, תלמי יוסף, ניר אברהם וחולית. איום הפינוי המתמיד הוביל אף להקמת המאחז חצר אדר במרחב ב-1981, שפונה אף הוא.

פינוי חבל ימית (1982)[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעקבות חתימת הסכם השלום בין ישראל למצרים בידי מנחם בגין ב-1979, פינתה ישראל את חבל ימית ב-1982, כחלק מפינוי כל הישראלים מחצי האי סיני. עקירה זו הייתה קץ קיומה של האצבע החמישית, חבל ימית.

המשך הבנייה (1982–1984)[עריכת קוד מקור | עריכה]

נמשכה הבניה ברצועה למרות פינוי ימית. נבנו בהמועצה האזורית חוף עזה, 7 יישובים נוספים: 2 מתוך 3 יישובי התוחמת הצפונית (אלי סיני וניסנית), ארבעה יישובים חדשים במערב אצבע סופה (גדיד, גן אור, כפר ים ורפיח ים) ואת נוה דקלים, שלא הוקם כחלק מאצבע סופה אלא בין מערבה לבין מערב מסדרון כיסופים, כמרכז התיישבותי שאיחד את היישובים לגוש יישובים – הוא גוש קטיף.[3]

הקמת נוה דקלים גם הפכה את "מערב מסדרון כיסופים" ל"צפון גוש קטיף" ואת "מערב אצבע סופה" ל"דרום גוש קטיף".

סוף דבר[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר סיום עיקר הבנייה ועד הסכמי אוסלו, הקימה ישראל רק את היישובים פאת שדה (1989), דוגית (1991) ותל קטיפא (1992).

בשנים אלה, החזיקה ישראל רק את היישובים הקיימים. חריג יחיד לכלל זה היה כפר דרום, שהיה המשך ליישוב שעלה לקרקע במסגרת 11 הנקודות ב-1946 וננטש במלחמת העצמאות, ולכן יכל לקום רק סביב אותו אזור.

כך, בפועל, הוקמו 3 התנחלויות בצפון מזרח הרצועה, באזור שכונה התוחמת הצפונית, התנחלויות בגוש קטיף בדרום מערבה ומספר יישובים מבודדים בשאר הרצועה.

פריסת ההתיישבות "השאירה את הגדר פרוצה" בין חלקי החבל הערביים במקום לבתר אותם, וישראל השאירה את היישובים הישראליים כ"אי" אתני בתוך "ים" של ערבים.

הסכמי אוסלו (1993–1995)[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסכם אוסלו ב' בספטמבר 1995, כחלק מהסכמי אוסלו, בהם חולקו יהודה ושומרון וחבל עזה לשטחי A, B ו-C, ביטאו גישה המנוגדת לתוכנית. רוב הרצועה הוגדרה כשטח A וממשלת ישראל לא יזמה הקמת יישובים חדשים.

רצועת עזה לפני ההתנתקות. ההתנחלויות מוצגות בכחול, שאר שטח C בכחול בהיר, שטח B מודגש בצהוב

ההתנתקות (2005)[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – תוכנית ההתנתקות

במסגרת הקמת ממשלת שרון השנייה ב-2003 נפגש אריאל שרון עם חבר הכנסת עמרם מצנע, מנהיג מפלגת העבודה, והלה התנה את הצטרפות מפלגתו לקואליציה בפינוי נצרים. שרון סירב, וטבע את המשפט "דין נצרים כדין תל אביב". מפלגת העבודה אכן לא הצטרפה לקואליציה.[3] עם זאת, לפי עדותו של ארנון סופר שפרסם מחקרים בנושא ה"סכנה הדמוגרפית" כהגדרתו, כבר בליל הניצחון ביקש ממנו שרון מפה ובה הצעתו "לקו ההתנתקות".[6] ואכן, עוד באותה שנה הודיע שרון בכנס הרצליה השלישי על כוונתו לפנות את יישובי חבל עזה.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא תוכנית חמש האצבעות בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]