לדלג לתוכן

הלחימה ברצועת עזה במלחמת חרבות ברזל/בין מתקפת הפתע לפשיטות הקרקעיות (14 באוקטובר 2023 – 25 באוקטובר 2023)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
לערוך את התקציר "תבנית:מלחמת חרבות ברזל - תקציר"
לערוך את התקציר "תבנית:מלחמת חרבות ברזל - תקציר"
ערכים מורחבים – מתקפת הפתע על ישראל (2023), מלחמת חרבות ברזל
בית מגורים שרוף בקיבוץ בארי לאחר מתקפת הפתע של חמאס והטבח שביצע בקיבוץ.
כוחות צה"ל פועלים בלב עזה, במסגרת התמרון הקרקעי ברצועת עזה כחלק ממלחמת חרבות ברזל.

בבוקר 7 באוקטובר 2023, יום שבת, שמחת תורה, כ"ב בתשרי ה'תשפ"ד, פתחו ארגוני הטרור חמאס והג'יהאד האסלאמי הפלסטיני במתקפת פתע על ישראל. בחסות שיגור אלפי רקטות, חדרו כ־3,000 מחבלים מרצועת עזה לעשרות יישובים ישראליים ומתקנים צבאיים באזור עוטף עזה ובסביבתו, תוך ניהול קרבות ירי נגד כוחות ביטחון מעטים. המחבלים ביצעו מעשי טבח ואונס, רצחו והרגו 1,150 בני אדם, מתוכם טבחו ב-779[1] אזרחים, וחטפו לרצועת עזה כ־251 אנשים, ובהם נשים, קשישים ותינוקות. בשעות הראשונות נלחמו נגדם כיתות הכוננות, שוטרי משטרת ישראל, לוחמי הימ"מ וחיילי צה"ל כשהם בנחיתות מספרית. בקרבות נהרגו כ־1,609[2] מחבלים בשטח ישראל, ובצד הישראלי נהרגו 301 חיילים, 55[3] שוטרים ו־10[4] אנשי שירות הביטחון הכללי.

בתגובה הכריזה ישראל על מלחמת חרבות ברזל נגד ארגוני הטרור הפלסטינים, שכללה תקיפות אינטנסיביות מהאוויר ומהים ותמרון קרקעי, והובילה לעשרות אלפי הרוגים להרס ברצועת עזה. למעלה מ-360,000 ישראלים גויסו למילואים בצו 8. במקביל התפתחה לחימה בגבול ישראל–לבנון נגד חזבאללה וחמאס שהובילה לפינוי התושבים מהיישובים הישראליים שלאורך הגבול ולהרס באחדים מיישובים אלה. בנוסף, איראן ביצעה תקיפות נגד ישראל באמצעות ארגוני פרוקסי, כאשר העיקריים שבהם היו חזבאללה והחות'ים (האחרונים שיגרו טילים וכטב"מים לעבר ישראל ותקפו ספינות צי סוחר בים האדום). מערכת ה"חץ" ומיירטי חץ 2 וחץ 3 רשמו הפלות בכורה מבצעיות של טילים בליסטיים ששיגרו החות'ים. כמו כן, נמשכה לחימה בעצימות נמוכה נגד טרור פלסטיני בזירת יהודה ושומרון. ב-12 בפברואר 2024 במבצע משותף של הימ"מ, שירות הביטחון הכללי וצה"ל חולצו שני חטופים מתוך רפיח במבצע יד זהב. באביב התמקד צה"ל בלחימה בח'אן יונס ופשיטות על מחנות המרכז ברצועה. במקביל, הוא ביצע סיכולים ממוקדים במפקדים בכירים של חזבאללה. ב-11 במרץ הרג צה"ל את מרואן עיסא, ממתכני מתקפת הפתע ומספר 3 בחמאס עזה. ב-18 במרץ פשט צה"ל על בית החולים שיפא במסגרת מבצע ניתוח מקומי בו הרגו הכוחות כ-200 מחבלים, עצרו למעלה מ-500 ותפסו אמל"ח וחומר מודיעיני. באפריל 2024 חלה הסלמה וישראל נכנסה לעימות ישיר מול איראן (ההתנקשות במוחמד רזא זאהדי ב-1 באפריל והמתקפה האיראנית על ישראל ב-14 באפריל, שרובה יורט). ב-6 במאי 2024 פתח צה"ל בתמרון קרקעי ברפיח במסגרתו השתלט מחדש על ציר פילדלפי והרג בקרבות למעלה מ-1,000 מחבלים. במקביל ביצע צה"ל שתי פשיטות ארוכות בג'באליה ושג'אעייה. ב-8 ביוני 2024 חילצו הימ"מ, שב"כ וצה"ל 4 חטופים שהוחזקו בנוציראת במסגרת מבצע ארנון. ב-20 ביולי 2024, בתגובה לפיגוע כטב"ם חות'י תקף חיל האוויר הישראלי מטרות טרור, תשתיות ואנרגיה של החות'ים בעיר הנמל אל-חודיידה, הייתה זו התקיפה הישראלית הראשונה בתימן.

בסך הכל נהרגו במלחמה 1,631[5] ישראלים, מהם 665[6] חיילים (מתוכם 364[7] נהרגו בתמרון הקרקעי). מנגד, בצד השני נהרגו 42,122, מהם 39,324[8] פלסטינים שנהרגו ברצועת עזה, ומתוכם לפחות 16,000[9] מחבלים, וכן 370[10]–300[11] פעילי חזבאללה ו-17[12] פעילי משמרות המהפכה האסלאמית, בהם גנרלים ומפקדים בכירים. כמו כן הציתה המלחמה שיח עולמי ער, הפגנות תמיכה והתנגדות, וגל אנטישמיות ברחבי העולם.

מהלך האירועים

[עריכת קוד מקור | עריכה]

14 באוקטובר, היום השמיני למלחמה

[עריכת קוד מקור | עריכה]

בליל שבת תקף צה"ל את מפקדת המערך האווירי של חמאס. בתקיפה נהרג מראד אבו מראד, מפקד המערך האווירי בעזה, שלקח חלק גדול והכווין מחבלים בטבח ביום שבת. בנוסף, צה"ל תקף והרג מחבלים ביחידת הנוח'בה של חמאס. בצהריים כלי טיס של צה"ל, בהכוונה מודיעינית של שב"כ ואמ"ן, הרגו את עלי קאדי, מפקד בכוח הנוח'בה, שפיקד על פשיטת טרור על יישובי עוטף עזה.[13]

בשעה 21:00 שיגרו חמאס וגא"פ מטח רקטות כבד לעבר אשקלון, השפלה, גוש דן והשרון. לא דווח על נפגעים.

15 באוקטובר, היום התשיעי למלחמה

[עריכת קוד מקור | עריכה]

בלילה הרג צה"ל את בילאל אל-קדרה, מפקד כוח נוח'בה בגדוד דרום ח'אן יונס, שהיה אחראי על הטבח בנירים וניר עוז.[14] באותו יום, בסיוע השב"כ, נהרג מעתז עיד, מפקד המחוז הדרומי בביטחון הלאומי של חמאס, בסיכול ממוקד. חיל האוויר תקף מטרות בדרום הרצועה, בפרט בח'אן יונס וברפיח.

בשעות הצהריים נורה מטח לעבר תל אביב והרצליה. בד בבד נורו מטחים גם לעוטף עזה.

16 באוקטובר, היום העשירי למלחמה

[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביום זה השמיד צה"ל עשרות מפקדות מבצעיות, בהן זו של עלי קאדי, ועמדות שיגור של פצצות מרגמה. מטוסי קרב הרגו מספר מחבלי חמאס במתחם טרור. כמו כן נהרגו ראש המודיעין הכללי של חמאס בח'אן יונס ואוסאמה מזיני, ראש מועצת השורא של חמאס ברצועה.

אחר הצהריים שיגרו המחבלים רקטות לאזור ירושלים, הרי ירושלים, גוש דן והשרון בשני מטחים מרוכזים. בערב שוגרו שני מטחים נוספים על גוש דן. לאורך היום התבצע ירי רקטי על אשקלון, שדרות ועוטף עזה.

כוח קרב חטיבתי של חטיבת הנח"ל בצפון רצועת עזה

באופן תקדימי מזכיר המדינה של ארצות הברית, אנתוני בלינקן, השתתף בקבינט המלחמה המצומצם של ממשלת ישראל.

17 באוקטובר, היום האחד עשר למלחמה

[עריכת קוד מקור | עריכה]

מטוס קרב של חיל האוויר הישראלי, בסיוע השב"כ, ביצע סיכול ממוקד והרג את איימן נופל, מפקד חטיבת מרכז הרצועה, אשר הכווין מתקפות טרור נגד כוחות הביטחון וריכוזי אוכלוסייה אזרחית. כמו כן נהרגו אחיו ואחיינו של אסמאעיל הנייה, ראש הלשכה המדינית של חמאס.

לאורך היום חמאס המשיך בירי רקטות נרחב, ובערב שוגרו לפחות חמישה מטחים כבדים אל גוש דן, השפלה ועוטף עזה.

הפיצוץ בבית החולים הערבי אל-אהלי

[עריכת קוד מקור | עריכה]
ערך מורחב – הפיצוץ בבית החולים הערבי אל-אהלי

בשעה 19:10 דיווחו מקורות ברצועת עזה על פיצוץ בבית חולים בעזה. מקורות פלסטינים רשמיים טענו כי בפיצוץ נהרגו קרוב ל-500 אנשים, וחמאס האשים את ישראל בתקיפה אווירית של בית החולים. טענות אלה דווחו באמצעי התקשורת הבינלאומיים, כמו סוכנות הידיעות Associated Press, ואמצעי התקשורת CNN, BBC, MSNBC, הניו יורק טיימס ועוד. רק זמן רב מאוחר יותר הועלו סימני שאלה והכותרות השתנו,[15][16] משהתברר שגרסת חמאס אינה עומדת במבחן הביקורת.[17]

טנק חטיבה 7 בחופי רצועת עזה

לאחר שעתיים מהאירוע הודיע דובר צה"ל שתחקיר של צה"ל העלה כי ארגון הג'יהאד האסלאמי הפלסטיני שיגר מטח רקטות שעבר בסביבת בית החולים, ואחת מהן נפלה והתפוצצה בבית החולים.[18][19][20] תחקיר צה"ל הסתמך על תיעוד ברשת אל-ג'זירה שנטען כי נראית בו רקטה כושלת נוחתת סמוך לבית החולים בשעה 19:00, דקות ספורות לפני תחילת הטענות על הפצצת בית החולים, אך תחקיר מאוחר יותר של ה-CNN מצא לאחר ניתוח סרטונים נוספים שצולמו ממספר זוויות, כי השיגור שנתפס בשידור אל-ג'זירה נורה ככל הנראה מתוך ישראל, לא מעזה, ולא היה לו קשר לפיצוץ בבית החולים שהיה מספר קילומטרים משם.[21] למחרת, ב-18 באוקטובר, פרסם צה"ל הוכחות ברורות שהאירוע הגיע כתוצאה משיגור כושל של רקטת הג'יהאד האסלאמי, ובהן תצלומי אוויר המראים כי אין מכתש באזור, כפי שהיה מתקבל בהפצצה אווירית, ואף פרסום חריג של שיחה שיורטה בין שני פעילי חמאס, המודים שמדובר בשיגור רקטה כושל שפגע בבית החולים.[22][23] גם המודיעין האמריקאי הודיע שערך תחקיר מבצעי בלתי-תלוי ושיש לו ראיות שהפיצוץ בבית החולים נגרם מרקטה כושלת של הג'יהאד האסלאמי הפלסטיני, וכך גם הכריז באופן רשמי נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בעת ביקורו בישראל. ב-21 באוקטובר פרסמה סוכנות הידיעות Associated Press בדיקה עצמאית שלה, על בסיס תצלומי וידאו ושיחות עם מומחים, שממנה עולה שהפיצוץ נגרם ככל הנראה מרקטה כושלת.[24] CNN, שהביאה גם היא בתחילה בלי ביקורת את דברי חמאס, העלתה בדיקה משלה שהגיעה למסקנה זהה.[25][21]

תגובות בעולם בעקבות טענות החמאס

[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרשות הפלסטינית הודיעה על שלושה ימי אבל וחמאס קרא לפלסטינים ברחבי העולם לצאת לפעולה בעקבות האסון. מאות מפגינים בירדן הקיפו את שגרירות ישראל בעמאן וניסו לפרוץ אליה. בלבנון, מאות הקיפו את שגרירות ארצות הברית בצפון ביירות בהפגנה אלימה. בעיראק, מאות צעדו בבגדד בקריאות אנטי-ישראליות וניסו לחצות את הגשר לאזור הירוק, ונחסמו על ידי כוחות ביטחון. באיראן, מאות הפגינו מול שגרירויות צרפת ובריטניה בקריאות "מוות לצרפת, אנגליה, אמריקה והציונים". בתוניסיה, מאות צעדו במחאה נגד ישראל. בטורקיה פרצה מחאה אלימה שכוונה לעבר קונסוליית ישראל באיסטנבול.[26] והפגנות והפרות סדר התרחשו ברחבי יהודה ושומרון במחאה על "הטבח בבית החולים". ביקורו המתוכנן של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן ב-18 באוקטובר, שהיה אמור לכלול גם פגישות עם מלך ירדן ועם נשיא מצרים, קוצץ לאחר שמלך ירדן ונשיא מצרים ביטלו את הפגישה המתוכננת במחאה על האירוע.

18 באוקטובר, היום השנים עשר למלחמה

[עריכת קוד מקור | עריכה]
כוחות צה"ל בפעילות בצפון רצועת עזה

במהלך הלילה והבוקר תקפו מטוסי קרב של צה"ל מטרות חמאס, בהן מפקדות מבצעיות, מספר שטחי כינוס של כוחות החמאס, עמדות שיגור רקטות ונ"ט, וכן תשתיות טרור שמתחת לחלקן היו מנהרות הברחה של חמאס. צה"ל ושב"כ הרגו בסיכול ממוקד את מחמד אלואדיה, מפקד מערך הנ"ט של חטיבת העיר עזה בחמאס ואת אכרם חיג'אז, סוחר אמצעי לחימה, סוחר בכספי טרור ומכווין פיגועים בישראל ופעיל במערך הימי של חמאס.

ביום זה ערך נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן ביקור תמיכה והזדהות עם ישראל.

19 באוקטובר, היום השלושה עשר למלחמה

[עריכת קוד מקור | עריכה]

במהלך הלילה והבוקר השמיד חיל האוויר הישראלי מאות תשתיות טרור של חמאס, מתוכן עשרות שנתקפו בשכונת שג'אעייה. מאות תשתיות הטרור שהותקפו כוללות עמדות שיגור טילי נ"ט, פירי מנהרות, תשתיות מודיעין, חמ"לים מבצעיים ומפקדות נוספות. לצד זאת, הותקפו עשרות עמדות מרגמות שרובן הושמדו באופן מיידי לאחר ששיגרו לעבר ישראל. בתקיפות נהרגו פעילים המשתייכים לכוח הנוח'בה של חמאס ולמעלה מעשרה מחבלים נהרגו בתקיפה ממוקדת של מטוסי קרב. בנוסף להריגת מחבלי חמאס, מטוסי קרב של צה"ל ביצעו סיכול ממוקד של ראפת חרב חוסיין אבו הילאל, ראש הזרוע הצבאית של ארגון הטרור "ועדות ההתנגדות העממית" ברפיח. כמו כן, נהרג ג'יהאד מוחיסן, מפקד כוחות הביטחון הלאומי בעזה, ששימש כמעין מפכ"ל משטרה מטעם חמאס.

20 באוקטובר, היום הארבעה עשר למלחמה

[עריכת קוד מקור | עריכה]

במהלך הלילה צה"ל תקף מעל מאה מטרות מבצעיות של ארגוני הטרור ברצועת עזה, בנוסף נהרג מחבל שהשתתף במתקפת הפתע על ישראל.[27] בתקיפת חיל האוויר הישראלי בח'אן יונס נהרגו לפחות 20 מחבלים ונפצעו עשרות.[28] באותו יום הרג צה"ל בסיכול ממוקד את מחמוד צביח, בכיר בארגון הטרור חמאס ששימש כמהנדס בכיר וראש יחידה במחלקת הפרויקטים והפיתוח במטה הייצור של הארגון.

אחרי כניסת השבת שחרר חמאס שתי חטופות אמריקאיות והן הועברו למצרים ומשם לישראל.[29]

21 באוקטובר, היום החמישה עשר למלחמה

[עריכת קוד מקור | עריכה]

צה"ל המשיך לתקוף מטרות ברצועת עזה. לפי דובר צה"ל "בין היעדים שהותקפו: מפקדות מבצעיות, משגרי נ"ט וכן תשתיות נוספות של חמאס ששימשו אותו לצורכי טרור. בנוסף, צה"ל תקף עמדות תצפית, נ"ט וצליפה של חמאס שמוקמו בתוך מבנים רבי קומות".[30] בכיר חמאס טלאל אל-הינדי נהרג בהפצצה על ביתו.

22 באוקטובר, היום השישה עשר למלחמה

[עריכת קוד מקור | עריכה]

מטוס קרב הרג בסיכול ממוקד את מחמד קטאמש, סגן מפקד המערך הארטילרי של כל רצועת עזה.

23 באוקטובר, היום השבעה עשר למלחמה

[עריכת קוד מקור | עריכה]
מפקד פיקוד הדרום אלוף ירון פינקלמן מבקר את כוחות עוצבת הפלדה בתוך שטח רצועת עזה

צה"ל תקף בלילה ברצועת עזה למעלה מ-300 מטרות. בתקיפת שטחי כינוס נהרגו עשרות מחבלים, בהם חמישה מפקדי שטח של חמאס.[31] כצה"ל והשב"כ הרגו את ראש מערך הנ"ט של חמאס בצפון הרצועה, איברהים אלסחאר.[32] צה"ל השתמש גם בפצצות חודרות בונקרים לצורך פגיעה בנכסים התת-קרקעיים של חמאס.[33]

בצהריים (14:40) הופעלה התרעה על חדירת כלי טיס עוין באזור נחל עוז ועין הבשור. שני רחפנים עוינים יורטו.[34][35]

בלילה שחרר חמאס שתי חטופות בנות 80 ו-85, אותן חטף במהלך הטבח בניר עוז, אך בעליהן נותרו בידי חמאס בעזה. השחרור התאפשר בעקבות תיווך של מצרים.[36]

24 באוקטובר, היום השמונה עשר למלחמה

[עריכת קוד מקור | עריכה]

צה"ל תקף בלילה ברצועת עזה למעלה מ-400 מטרות.[37] בין ההרוגים היו עבד אלרחמאן, סגן מפקד גדוד נוציראת, שהשתתף בפשיטה על קיבוץ בארי, ח'ליל מחג'ז, סגן מפקד גדוד שאטי, וח'ליל תתרי, סגן מפקד גדוד שיח' רדואן.

צה"ל הפיץ כרוזים בערבית שבהם הבטיח פרס כספי, הגנה לאזרחים ולבתיהם וסודיות למי שיספק לישראל מידע מוצק ומועיל על החטופים.[38]

בשעות הצהריים ואחר הצהריים שיגרו המחבלים מטחי רקטות כבדים לעבר אשדוד, השפלה, גוש דן והשרון. רקטה פגעה בבית ביישוב אלפי מנשה וגרמה נזק. בני הבית לא נפגעו, מאחר ששהו בממ"ד.

בקריות-שליטה ימית של זרוע הים זיהו שני מחבלים שיצאו דרך פיר מנהרה בחוף ברצועת עזה. המחבלים נהרגו כאשר ניסו לחדור לשטח ישראל במרחב זיקים דרך הים. מטוסי קרב וכוחות זרוע הים תקפו ברצועת עזה את הפיר ממנו יצאו המחבלים ואת מחסן אמצעי הלחימה ששימש את המחבלים.[דרוש מקור]

25 באוקטובר, היום התשעה עשר למלחמה

[עריכת קוד מקור | עריכה]
טנק מרכבה סימן 4מ מתכונן לתמרון

בהכוונת מידע מודיעיני מדויק של אמ"ן ושב"כ הרג צה"ל את תיסיר מבאשר, ששימש כמפקד גדוד גזרת צפון ח'אן יונס של חמאס ומילא תפקידים בארגון הטרור, ביצע והכווין פיגועים (בהם הפיגוע במכינה בעצמונה) והיה מקורב למוחמד דף.[39] לפנות ערב דיווחו מקורות בעזה על תקיפה משמעותית של צה"ל במזרח עזה וטענו שהוא משתמש בפצצות חודרות בונקרים.

בהמשך היום חמאס שיגר רקטות קרקע-קרקע מדגמים R-160 ועיאש 250 לעבר דלית אל-כרמל ואילת בהתאמה. הרקטה בצפון התפוצצה באוויר, הרקטה לכיוון אילת נפלה בשטח פתוח באזור חבל אילות.[40][41] בשעות הערב, בשעה 18:37 הוציאו פיקוד העורף, מועצה אזורית שדות נגב ועיריית אשדוד הודעה חריגה, שבעקבות מתקפה רַחבת היקף, על תושבי עוטף עזה, שדות נגב ואשדוד ועוד מספר ערים נוספות לשהות בקרב מרחבים מוגנים עד להודעה חדשה.[42][43] קצת אחרי 19:00 שיגרו המחבלים מטח רקטות אל עבר ראשון לציון והשפלה. ב-21:30 שיגרו המחבלים מטח כבד על אזור המרכז והשרון, רקטות פגעו בבתים בראשון לציון וכפר סירקין, ופצעו חמישה בני אדם באורח קל.[44]

הערות שוליים

[עריכת קוד מקור | עריכה]
  1. ^ 100 ימי לחימה: 779 אזרחים נרצחו, 52,571 נפגעו, באתר ערוץ 7, 13 בינואר 2024
  2. ^ עמית סגל, ‏הבקשה של פיקוד הדרום בלילה שלפני הטבח - והסירוב, באתר ‏מאקו‏, 26 בפברואר 2024
  3. ^ אלון חכמון, ‏הותרו לפרסום שמותיהם של 55 שוטרים שנרצחו במתקפת הטרור, באתר מעריב אונליין, 18 באוקטובר 2023
  4. ^ ראיון של ראש השב"כ רונן בר לדני קושמרו, חדשות 12 - makoVOD (וידאו)
  5. ^ סיכום 2023, באתר השב"כ. לאחר מכן נהרגו 17 חיילים נוספים, חללי ופצועי צה"ל במלחמה, באתר צה"ל, 19 בינואר 2024, ו-4 אזרחים (אחד בפיגוע בוואדי חרמיה (2024), אחת בפיגוע המשולב ברעננה ו-2 בחזית הצפונית. הנתון 1,631 הוא לפי INSS ומעודכן ל-24 ביולי 2024.
  6. ^ חללי המלחמה ששמותיהם הותרו לפרסום, באתר צה"ל, 22 ביוני 2024
  7. ^ חללי ופצועי צה"ל במלחמה, באתר צה"ל, 22 ביוני 2024 (כולל חללים מתאונות מבצעיות)
  8. ^ הבית הלבן: "עובדים על פתרון דיפלומטי שיסיים את ההתקפות על גבול ישראל-לבנון"; דיווח: תקיפות אוויריות של צה"ל לעבר העיירה שיהין שבדרום לבנון, באתר ישראל היום, 28 ביולי 2024
  9. ^ לפי INSS (שקף 25), מעודכן ל-24 ביולי 2024.
  10. ^ ניב שעיוביץ, יואב זיתון, איתמר אייכנר, 7 הרוגים בלבנון ביממה, בהם מפקד ברדואן; ארה"ב: "לא רואים סימנים למלחמה כוללת", באתר ynet, 19 ביולי 2024
  11. ^ ליאור בן ארי, האבדות של חיזבאללה, שמתעקש להמשיך בלחימה, באתר ynet, 10 במרץ 2024,
    צה"ל: ב-5 חודשים הותקפו כ-4,500 מטרות חיזבאללה, יותר מ-300 מחבלים חוסלו, באתר ynet, 12 במרץ 2024.
  12. ^ רז צימט, ‏איראן ומדיניות הסיכולים המיוחסת לישראל: בין איומים לאילוצים, באתר של מרכז המידע למודיעין ולטרור, 26 בינואר 2024
    Death toll update | 14 people killed in Israel attack on building of the Iranian embassy in Damascus - The Syrian Observatory For Human Rights, The Syrian Observatory For Human Rights, ‏2 באפריל 2024
    יעד החיסול בסוריה: "קצין בכיר במשמרות המהפכה שהיה אחראי על הברחות דרך הים", באתר ישראל היום, 2 במרץ 2024
  13. ^ לילך שובל, תיעוד: כך חוסל אחד המפקדים שהובילו את מתקפת הטרור על ישראל, באתר ישראל היום, 14 באוקטובר 2023
  14. ^ דובר צה"ל: "חיסלנו בכיר בחמאס שהיה אחראי על הפשיטה בניר עם ואנחנו בכוננות גבוהה בכל הגזרות", סרטון בערוץ "עכשיו 14", באתר יוטיוב (אורך: 09:39), 15 באוקטובר 2023, 11:00
  15. ^ Katie Robertson, ‏After Hospital Blast, Headlines Shift With Changing Claims, New York Times, 18 באוקטובר 2023
  16. ^ ניסן צור, השקרים מוצגים לעולם: רשת CNN מפרקת את טענות החמאס, באתר ערוץ 7, 20 באוקטובר 2023
  17. ^ Rob Picheta, The devastating Gaza hospital blast is shrouded in uncertainty. Here’s what we know, and what we don't, CNN
  18. ^ עינב חלבי, יואב זיתון, חמאס: 500 הרוגים בהפצצת בית חולים בעזה. צה"ל: שיגור כושל של הג'יהאד האיסלאמי, באתר ynet, 17 באוקטובר 2023,
    דנה בן שמעון ושחר קליימן, צה"ל: הפיצוץ בביה"ח בעזה - כתוצאה משיגור כושל של הג'יהאד האסלאמי, באתר ישראל היום, 17 באוקטובר 2023,
    שלו שינברג, חמאס טוען: "500 הרוגים בהפצצת בית חולים בעזה"; צה"ל: שיגור כושל של הגא"פ, באתר בחדרי חרדים, 17 באוקטובר 2023,
    עוזי ברוך, דובר צה"ל לכתבים הזרים: איתרנו שיחות בין טרוריסטים שדיברו על ירי שכשל, באתר ערוץ 7, 18 באוקטובר 2023
  19. ^ ערב 11 למלחמה, באתר ynet, 19 באוקטובר 2023
  20. ^ ציוץ של צבא ההגנה לישראל ברשת החברתית אקס (טוויטר), 17 באוקטובר 2023
  21. ^ 1 2 Yong Xiong, Revisiting a key video used to assess the Gaza hospital blast, CNN, ‏2023-11-02 (באנגלית)
  22. ^ דובר צה"ל חשף: ההקלטה שמוכיחה שחמאס ידע כי הרקטה שפגעה בבי"ח היא של הג'יהאד, באתר מעריב אונליין, 18 באוקטובר 2023
  23. ^ הגא"פ הוא האחראי לפגיעה בבית החולים בעזה, באתר צה"ל, 18 באוקטובר 2023
  24. ^ AP visual analysis: Rocket from Gaza appeared to go astray, likely caused deadly hospital explosion, 21 באוקטובר 2023
  25. ^ CNN Investigates: Forensic analysis of images and videos suggests rocket caused Gaza hospital blast, not Israeli airstrike, 21 באוקטובר 2023
  26. ^ Gaza hospital explosion sparks anger and protests in Arab countries, CNN, 18 באוקטובר 2023
  27. ^ צה"ל - הערוץ הרשמי, באתר טלגרם
  28. ^ נמשכות תקיפות חיל האוויר ברצועת עזה | דיווח ערבי: יותר מ-20 מחבלים חוסלו בח'אן יונס, באתר חדשות 0404‏, 20 באוקטובר 2023
  29. ^ הדר גיל-עד, מתן צורי, שתי חטופות הועברו לישראל: יהודית רענן ובתה נטלי שוחררו משבי חמאס, באתר ynet, 20 באוקטובר 2023
  30. ^ יואב זיתון, צה"ל ממשיך לתקוף בעזה: "פגענו בעמדות צליפה ונ"ט ברבי קומות", באתר ynet, 21 באוקטובר 2023
  31. ^ דובר צה"ל: חיסלנו מהאוויר בעזה עשרות מחבלים ומפקדים בכירים בדרג השטח, באתר ynet, 23 באוקטובר 2023
  32. ^ צה"ל: חיסלנו את ראש מערך הנ"ט של חמאס ששיגר את הטיל שהרג את סמ"ר עומר טביב, באתר ynet, 23 באוקטובר 2023
  33. ^ ניר דבורי ספיר ליפקין, ‏חודרות לבונקר ומתפוצצות בעומק: הפלסטינים מדווחים על "פצצות הרעדה", באתר ‏מאקו‏, 24 באוקטובר 2023
  34. ^ יורטו שני רחפנים שחדרו למרחב האווירי בעוטף עזה, באתר זמן ישראל, 23 באוקטובר 2023
  35. ^ כלי טיס בלתי מאויש מלבנון יורט בצפון, נ"ט נורה לעבר כוח צה"ל בעוטף עזה, באתר ynet, 23 באוקטובר 2023
  36. ^ עינב חלבי, איתמר אייכנר, ליאור בן ארי, שוחררו החטופות יוכבד ליפשיץ ונורית קופר, בעליהן עדיין בשבי חמאס, באתר ynet, 23 באוקטובר 2023
  37. ^ אלון חכמון, סתיו נמר, טל לב רם, אנה ברסקי, מתן וסרמן, ארנולד נטייב, שקד שדה, ‏מקרון: "המטרה - שחרור החטופים"; החטופה ששוחררה: "הגדר לא עזרה", באתר מעריב אונליין, 24 באוקטובר 2023
  38. ^ צה"ל פיזר כרוזים בעזה: "שלחו מידע על חטופים - ותקבלו פרס כספי", באתר ynet, 24 באוקטובר 2023
  39. ^ לילך שובל, מקורב למוחמד דף ואחראי לשורת פיגועים רצחניים: חוסל מפקד בכיר בחמאס, באתר ישראל היום, 25 באוקטובר 2023,
    יואב זיתון, עינב חלבי, כ-22 שנים אחרי, חוסל בעזה המחבל שאחראי לטבח בעצמונה, באתר ynet, 25 באוקטובר 2023
  40. ^ דובר צה"ל: רקטה שוגרה לעבר מועצה אזורית חבל איילות, ללא נפגעים - התראה הופעלה בשטח פתוח.
  41. ^ יירוט בשמי דליית אל כרמל, ירי נ"ט לגזרת אביבים, באתר חדשות 0404‏, 25 באוקטובר 2023
  42. ^ פיקוד העורף מתריע מפני "מתקפה רחבת היקף" על תושבי עוטף עזה, באתר ynet, 25 באוקטובר 2023
  43. ^ שהייה במרחב מוגן - על תושבי עוטף עזה ואשדוד להישאר בקרבת מרחבים מוגנים
    עופר אשטוקר, בעקבות התראות מוגברות לירי טילים בעיריית אשדוד קוראים לשהות סמוך למרחבים המוגנים, באתר אשדוד נט
    חדשות מהשטח בטלגרם, באתר Telegram
  44. ^ המטח למרכז: 4 פצועים קל בראשון לציון וליד פתח תקווה - בהם נער בן 13, באתר ynet, 25 באוקטובר 2023