חתונת השנאה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
חתונת השנאה
מיקום אולם האירועים "שירת ירושלים", רחוב כנפי נשרים 64, גבעת שאול
עיר ירושלים
מדינה ישראל
תאריכים 7 בדצמבר 2015 עריכת הנתון בוויקינתונים
עילה חתונה יהודית
תוצאה
  • 13 כתבי אישום בעבירות של הסתה, החזקת נשק והפרת צווי הרחקה
  • 5 חודשי עבודות שירות, 4 חודשי מאסר על תנאי ועוד 2,000 שקל קנס נגזרו על דניאל פינר
  • 4 חודשי עבודות שירות 3 חודשי מאסר על תנאי ועוד 2,000 שקל קנס על החתן יקיר אשבל, שמוליק פיין ויהוידע סוכי
  • 220 שעות שירות לתועלת הציבור, 3 חודשי מאסר על תנאי ועוד 2,000 שקל קנס נגזרו על נוה טל
  • 200 שעות שירות לתועלת הציבור, 3 חודשי מאסר על תנאי ועוד 2,000 שקל קנס נגזרו על דוב מורל
  • 180 שעות שירות לתועלת הציבור, 3 חודשי מאסר על תנאי ועוד 2,000 שקל קנס נגזר על צבי יהודה זלטקין
  • 120 שעות לטובת הציבור וקנס כספי על שניים מהנאשמים הקטינים
  • 80 שעות לטובת הציבור וקנס כספי נגזרו על שני קטינים נוספים
משתתפים
כ-500 משתתפים בחתונה, ביניהם הזמר סיני תור ואיתמר בן גביר
מפה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

חתונת השנאה (כונתה גם ריקוד הסכינים) הייתה חתונה יהודית שנערכה בירושלים בדצמבר 2015, במהלכה צולמו החוגגים רוקדים ומנופפים בסכינים וכלי נשק אחרים, כשאחד מהם נראה דוקר שוב ושוב את תמונתו של הפעוט שנרצח בפיגוע בדומא, עלי דוואבשה.

סרטון המציג את המאורע התפרסם בכלי תקשורת רבים בישראל, ועורר סערה ציבורית. באוקטובר 2016 הוגש כתב אישום כנגד 13 משתתפים בחתונה, בעבירות של הסתה, החזקת נשק והפרת צווי הרחקה, ומתוכם זוכה אחד הקטינים והזמר סיני תור.

באפריל 2023 נגזרו ארבעה חודשי עבודות שירות, מאסר על תנאי וקנס כספי בסך 2,000 שקלים על החתן יקיר אשבל, ובמאי 2023 הוטלו עונשים דומים על חמשת הנאשמים הנוספים.

ביוני 2023 גזר בית המשפט חודשיים מאסר על תנאי, 120 שעות לטובת הציבור וקנס כספי על שניים מהנאשמים הקטינים בעוד על השניים האחרים נגזרו 80 שעות לטובת הציבור וקנס כספי.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – הפיגוע בדומא

ב-31 ביולי 2015 השליך עמירם בן אוליאל בקבוקי תבערה לעבר שני בתי מגורים בעיירה הפלסטינית דומא שביהודה ושומרון. כתוצאה מההתלקחות עלה ביתה של משפחת דוואבשה באש. עלי, בן השנה וחצי, נהרג במקום, שני הוריו מתו מפצעיהם לאחר מכן ואחיו בן הארבע נפצע אנושות.

הפיגוע עורר ביקורת ציבורית גדולה וגרר גינויים מאישי ציבור רבים, בהם נשיא מדינת ישראל, ראובן ריבלין, ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, ראש האופוזיציה יצחק הרצוג, והרבנים יעקב אריאל, אורי שרקי, אליעזר מלמד ויואל בן נון.

התארגנויות לחתונה[עריכת קוד מקור | עריכה]

זמן קצר לאחר שנעצרו מספר חשודים בביצוע הרצח בבית משפחת דוואבשה, התקיימו הכנות לחתונת בני זוג מהימין הקיצוני, במהלכם הודפסו תמונותיהם של בני משפחת דוואבשה: סעד, ריהאם והפעוט עלי, כפי שפורסמו בכלי התקשורת לאחר הפיגוע בכפר דומא[1][2][3]. התמונות הודפסו על דפי A4[4] והודבקו על קרטונים וחוברו להם קרשים כך שניתן יהיה להניפם כשלטים בחתונה[1][2][3].

חתונת השנאה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-7 בדצמבר 2015 התקיימה חתונה של בני זוג מהימין הקיצוני. החתונה נערכה באולם האירועים "שירת ירושלים", בשכונת גבעת שאול שבירושלים[5][6], והשתתפו בה כחמש מאות בני אדם. במהלך החתונה שר אחד הנאשמים, הזמר והמלחין סיני תור, את השיר "יבנה המקדש". תור שר את השיר תוך כדי הוספת המילים "ישרף, ישרף המסגד" וכן "יתפוצץ, יתפוצץ המסגד". במהלך השמעת השיר, רקד אחד המשתתפים, דניאל צבי משה פינר, כאשר על חולצתו הכיתוב "אין ערבים אין פיגועים" והניף בידו חולצה שעליה נראה סמל ארגון הטרור היהודי "כך".

בהמשך האירוע, החל סיני תור לשיר את שירו של דב שורין, "זכרני נא": ”זכרני נא וחזקני נא אך הפעם הזה האלוהים ואנקמה נקם אחת משתי עיני מפלשתים[א], כשמעת לעת החליף את המילה "פלשתים" ב"פלסטין". כמו כן שר את פסוק כ"א ממזמור ק"ד בספר תהילים: ”הכפירים שואגים לטרף ולבקש מאל אוכלם”, בעוד הוא מוסיף את המילים "ריבונו של עולם אנחנו עוד רעבים".

המשתתפים החלו לרקוד, כשחלקם מניפים את תמונות משפחת דוואבשה וכן שני רובים צה"ליים מסוג M16 ו-M4, אקדחים ואקדחי דמה, סכינים, ובקבוקי זכוכית אשר הוכנסו לתוך פייתם בדים כך שידמו בקבוקי תבערה. אחדים מהרוקדים רקדו כשהם רעולי פנים. במהלך הריקוד דקרו אחדים מהם פעם אחר פעם את תמונות משפחת דוואבשה באמצעות סכינים ואחרים הציתו וקרעו את התמונות. חלק מאוחזי הנשק אף דרכו את נשקם. לאחר תום השמעת שני השירים האמורים פסקו המעשים וחגיגת החתונה המשיכה באופן שגרתי[1][2][8][9][10][3].

תיעוד האירוע[עריכת קוד מקור | עריכה]

למרות העובדה שהנוכחים בחתונה ביקשו לא לצלם את הנעשה, האירוע תועד בכמה סרטונים. ב-24 בדצמבר 2015 חשף העיתונאי רועי שרון בחדשות ערוץ 10 סרטון המציג את המאורע[ב]. הסרטון התפרסם בהמשך בכלי תקשורת רבים בישראל[13][14][15][16], ובעיתונות היהודית והמוסלמית ברחבי העולם[17][18][19].

הקרנת התיעוד בקבינט[עריכת קוד מקור | עריכה]

לטענתו של עורך הדין חג'בי, התיק נגד הנאשמים בפרשה "נולד בחטא" מסיבות פוליטיות בלבד בכדי להסיט את הדיון הציבורי מהעינויים בפרשת דומא[20]. על פי בקשתו זומן שר הביטחון דאז, רב-אלוף במילואים בוגי יעלון, להעיד כעד הגנה במשפטם של נאשמי חתונת השנאה. בעדותו, שניתנה ב-5 במאי 2021, העיד יעלון כי לאחר שהקבינט המדיני־ביטחוני לא האמין שיהודים הם שביצעו את הפיגוע בדומא ביקש ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו להביא את הסרטון המדובר ולהציגו בפני חברי הקבינט כדי לשכנעם שאם מראות כאלה אפשריים, ייתכן גם רצח ערבים על ידי יהודים. יעלון ציין כי החשש הגדול בהצגת הסרטון היה ממקרה של פיגוע נוסף. לדבריו, הסרטון הוצג בקבינט גם כדי לשכנע את השרים בצורך לאשר עינויים בחקירתם של חשודי הפיגוע בדומא. בנוסף אמר יעלון כי הראה את הסרטון לראשי יש"ע במטרה לשכנע שמדובר בבני נוער הזקוקים לטיפול, וכדי להבהיר לקבוצות שונות בציבור, שהעלו ספקות האם יהודים הם שביצעו את ההצתה בדומא, שהדבר אפשרי[21][22].

הדקירה הפכה לדימוי המזוהה ביותר עם הטרור היהודי של השנים האחרונות.

– רחלי רוטנר, ‏פעם רקדתי עם תמונת התינוק שנשרף בדומא. היום אני ליברל ופמיניסט, באתר ‏מאקו‏, 22 בדצמבר 2016

בקשה לחשיפת מקור הסרטון[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-3 בספטמבר 2017, דחה בית המשפט לנוער בירושלים את עתירת אחד הקטינים שהשתתפו בחתונת השנאה בדרישה לחייב את רועי שרון לחשוף את מקור הסרטון. בית המשפט קבע כי לא קיימת סיבה משמעותית המצדיקה פגיעה בביטחון המקור[23][11][24][25][26]. בחקירתו במשטרה אמר שרון כי קיבל את הסרטון באמצעות הודעת וואטסאפ מידיו של גורם שביקש שפרטיו יישארו חסויים. שרון עצמו לא הועמד לדין ולא שימש כעד תביעה[12].

תיעודים נוספים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בפברואר 2017 התפרסם בחדשות 10 תיעוד של טקס החופה בחתונת השנאה, במהלכו נראה הרב דניאל סטבסקי מברך את העצורים החשודים בהצתת הבית בדומא[27][28][28].

תגובות[עריכת קוד מקור | עריכה]

אני חייב להיות נגד דומא? אני לא יכול לדבר בעד זה? לא אכפת לי מדומא, אכפת לי מיהודים שנרצחים.

– לני גולדברג, אבי הכלה מחתונת השנאה[29]

עם חשיפת תיעוד החתונה הושמעו כנגדה גינויים מכל קצוות הקשת הפוליטית בישראל; ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו אמר כי התמונות המזעזעות מראות את פניה האמיתיות של קבוצה המהווה סכנה לחברה הישראלית ולביטחון ישראל' וכי "איננו מוכנים לקבל אנשים שכופרים בחוקי המדינה ואינם רואים עצמם כפופים להם". יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג התבטא כי החוגגים הם מטורפים ועלובי נפש, אשר שכחו מה זה להיות יהודים, מביישים את הכיפה, את הטלית ואת שם השם. הוא הוסיף כי מי שרוקד בחתונה וחוגג רצח של תינוק בשנתו הוא לא יהודי ולא ישראלי, וצריך לסגור אותו מאחורי סורג ובריח במהירות האפשרית. השר אריה דרעי אמר שהגיע הזמן לומר לאותם טרוריסטים: "אין חלקנו עמכם, יהודים לא נהגו מעולם כך, לא נוהגים כך, ולא ינהגו כך". יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, הצהיר כי הלך הרוח הזה, הפרוע והמסוכן, ראוי להוקעה ולטיפול שורש, וכי הוא מקעקע את המוסר היהודי והאנושי ואף עלול להמיט אסון על מפעל ההתיישבות עצמו"[30][31][32][33][34].

הרב הראשי לישראל, דוד לאו, אמר כי מעשים שכאלו הם אינם דרך היהדות, אלא התנכרות והתנערות מערכי העם היהודי, מתורת ישראל ומייחודיותו של העם היהודי. הוא אמר כי על ההורים והמחנכים לקחת על עצמם את המשימה, יחד עם גורמי החוק, לעשות הכל כדי למנוע הזדהות מחרידה עם מעשי טרור ורצח מחרידים שכאלו[15][34].

על פי דו"ח השנאה לחודש דצמבר 2015 שפורסם על ידי קרן ברל כצנלסון, רובם של הגולשים ברשתות החברתיות, כ-78% מהם, התרעמו על חתונת השנאה ושיתפו את תחושותיהם ברשת ב-24 שעות שלאחר פרסום הסרטון[35][36].

הוריו של החתן, שחר ודגנית אשבל, גינו את המעשה והצהירו כי לא היו מודעים לנעשה. האב התבטא כי אם הם היו יודעים על הנעשה, היו עוצרים הכל במקום, הוא היה עולה לבמה ואומר שזה נעשה לא בהסכמתם ושהם מתנגדים לכל זה[37][38].

חקירות ואישומים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-24 בדצמבר 2015 הודיעה משטרת ישראל כי מספר ימים קודם לפרסום הסרטון בתקשורת נפתחה חקירה בעניין בגין העבירות הרבות והחמורות שהתקיימו בחתונה, וניתן אישור ליחידה לפשיעה לאומנית לחקור גם עבירות הסתה ועבירות נוספות. עוד צוין כי נאספו חומרי חקירה ותיעודים נוספים, שרק חלקם הקטן נחשף לציבור[39][33][40].

עם התפרסמות התיעוד התבטא שר הביטחון בנוגע לצעדים שינקטו:

לא ייארך הזמן עד שנראה כתבי אישום נגד הרוצחים הטרוריסטים היהודים. האירוע חמור ביותר, ולכן נקטנו בצעדים דרקוניים כמו מעצרים מנהליים ומעצרי בית - קודם כל כדי למנוע את הפיגוע הבא, בבחינת פצצה מתקתקת.

אתר למנויים בלבד איתמר אייכנר, שר הביטחון נגד הבית היהודי, באתר "ידיעות אחרונות", 27 בדצמבר 2015

מעצרים וחקירות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בבוקר 29 בדצמבר 2015, עצרה משטרת ישראל תושב כפר תפוח שהשתתף באירוע, הוא אותר כשהוא מחזיק נשק ולובש חולצה של ארגון כך[41][42][43]. בהמשך היום נעצרו עוד ארבעה ממשתתפי החתונה, בהם החתן יקיר אשבל, וחייל צה"ל. במשטרה ייחסו להם חשדות של הסתה, החזקת נשק בניגוד לחוק והפרה של שורת צווים מנהליים ומעצרי בית ליליים, וצווי הרחקה מירושלים ויהודה ושומרון[44][45][46]. ב-30 בדצמבר 2015 הורה בית המשפט לשחרר את העצורים[47], ובבוקר 4 בינואר 2016 עצרה המשטרה שני בגירים וקטין שהשתתפו בחתונת השנאה, ביניהם הזמר סיני תור[48][49].

ענישת החייל בעל הנשק[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעקבות פרסום הסרטון, הורה הרמטכ"ל גדי איזנקוט על בדיקת מעורבותם של חיילי צה"ל באירוע. כחלק מהבדיקה פתחה המשטרה צבאית חוקרת בחקירה בשיתוף עם משטרת ישראל. במקביל, בוצעה בדיקה בתוך צה"ל, שהעלתה כי אחד הנשקים שהונף היה נשקו האישי של חייל מגדוד נצח יהודה, וכי במהלך החתונה בה השתתף, לא פיקח החייל על נשקו האישי, והנשק ניטל על ידי נוכחים באירוע והועבר מיד ליד. ב-1 בינואר 2016, הועמד החייל לדין משמעתי על ידי מפקד חטיבת כפיר, אל"ם גיא חזות, והוא נשפט ל-21 ימי מחבוש[50][51].

הגשת כתבי האישום[עריכת קוד מקור | עריכה]

נגד הזמר והמלחין סיני תור, אשר ניגן בחתונת השנאה, הוגש כתב אישום באוקטובר 2016 יחד עם עוד 12 נאשמים נוספים. באפריל 2022 זוכה תור מחמת הספק.

ב-26 באוקטובר 2016, הגישה פרקליטות מחוז ירושלים לבית המשפט השלום כתבי אישום נגד 13 נאשמים, ביניהם חמישה קטינים בגילאי 14–17, הזמר סיני תור וחתן החתונה, יקיר אשבל, בגין הסתה לאלימות או לטרור ועבירות נוספות. על פי כתב האישום, "במעשיהם המפורטים לעיל, פרסמו הנאשמים, בצוותא חדא, קריאות לעשיית מעשה אלימות או טרור או דברי שבח, אהדה או עידוד למעשה אלימות או טרור, תמיכה או הזדהות עמו, ועל פי תוכנו של הפרסום המסית והנסיבות שבהן פורסם, יש אפשרות ממשית שיביא לעשיית מעשה אלימות וטרור". עורכת הדין יפעת פנחסי, מפרקליטות מחוז ירושלים, מסרה כי מדובר במעשים החוצים באופן מובהק את תחום הביטוי הלגיטימי המותר לגדר תחום עבירות פליליות של הסתה.

כתב האישום הוגש באישורו של היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, נוכח אופי העבירות המיוחסות לנאשמים. עורך הדין איתמר בן גביר, אשר נכח בחתונה וייצג את הנאשמים בבית המשפט מתח ביקורת על ההחלטה ואמר: "בפרקליטות גיבורים על יהודים ותחושה קשה של גזענות ואכיפה בררנית ממשיכה להיות באוויר"[3][1][2][8][52][9].

דין הנאשמים הקטינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-20 בנובמבר 2016, ביטל בית משפט לנוער בירושלים את כתב האישום שהוגש כנגד חמשת הקטינים באשמת הסתה לטרור ובאלימות, לאחר שקיבל את טענות פרקליטיהם על כך שהאישור שנתן היועץ המשפטי לממשלה לא היה חוקי משום שלא ניתן ישירות ממנדלבליט, אלא ממי ממשרדו וניתן באמצעות דואר אלקטרוני, ולא כמסמך חתום[53][54][55].

ב-1 בספטמבר 2021, זיכה בית המשפט לנוער בירושלים את חמשת הקטינים, תוך הבעת ביקורת כלפי הגשת כתב האישום מלכתחילה, וקביעה כי הייתה אכיפה בררנית; הן מול משתתפים אחרים בחתונה שלא הועמדו לדין, והן מול מסיתים אחרים, בעיקר ערבים ומן השמאל, שאף הם לא הועמדו לדין משיקולים שונים. בית המשפט הוסיף כי בתיק זה יש שילוב של נסיבות לקולא, כגון קטינות, חרטה, אירוע חד-פעמי, גינוי ציבורי, ופרשנות אלטרנטיבית לאירוע (מחאה על עינויי עצורי דומא)[56][57][58][59][60][61][62][63].

ב-14 באוקטובר 2021 הגישה הפרקליטות ערעור לגבי זיכוי הנאשמים, תוך הדגשת ייחודיות האירוע[64][65][66][67], וב-2 במרץ 2023, הפך בית המשפט המחוזי לנוער בירושלים[ג] את הכרעת הדין בנוגע לארבעה מתוך חמשת הקטינים והרשיע אותם בהסתה לאלימות, וקבע כי לא הוּכחה אכיפה בררנית פסולה, בוודאי לא כזו היוצרת פגיעה משמעותית בתחושת הצדק וההגינות בעוצמה המצדיקה את ביטול כתב האישום, בעוד זיכויו של החמישי, הצעיר ביותר[ד], נותר על כנו מחמת הספק האם היה מודע להקשר, וכי הבין אלו תמונות הוא מניף במהלך הריקוד[68][70][71][72][69]. כמו כן דחה המחוזי את הטענה לאפליה בשל אי העמדתם לדין של מאות חשודים אחרים בעבירות הסתה באמרם כי מן הנתונים "לא עולה תמונה חריגה ונדירה של הפליה משמעותית ושיטתית, כנדרש לצורך הוכחתה של אכיפה בררנית תוצאתית שאינה נובעת ממניע פסול"[68][71].

ב-26 ביוני 2023 גזר בית המשפט השלום חודשיים מאסר על תנאי, 120 שעות לטובת הציבור וקנס כספי על שניים מהנאשמים הקטינים בעוד על שניים אחרים נגזרו 80 שעות לטובת הציבור וקנס כספי[73][74][75].

דין הנאשמים הבגירים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-27 באפריל 2022, הרשיע בית משפט השלום בירושלים 8 ממשתתפי החתונה, בעוד שהזמר סיני תור זוכה מחמת הספק. נאמר כי "כל הנאשמים פרסמו בצוותא חדא קריאות לעשיית מעשה אלימות או טרור או דברי שבח, אהדה או עידוד למעשה אלימות או טרור, תמיכה או הזדהות עימו, ועל-פי תוכנו של הפרסום המסית והנסיבות שבהן פורסם, יש אפשרות ממשית שיביא לעשיית מעשה אלימות או טרור", והובעה אכזבה על כך שהמשטרה לא הצליחה לאתר את מי שארגן את מפגן השנאה ועל האופן בו נוהלה החקירה[76][77][78][79][80][81].

ב-23 באפריל 2023, גזר בית משפט השלום בירושלים על יקיר אשבל, החתן מחתונת השנאה, ארבעה חודשי עבודות שירות, מאסר על תנאי וקנס כספי של 2,000 שקלים. על משתתף נוסף, צבי זלטקין, אשר הורשע רק בביצוע עבירה של הסתה לאלימות, נגזרו 180 שעות שירות לתועלת הציבור, מאסר על תנאי וקנס כספי. בפסק הדין נקבע כי חלק מהמשתתפים באירוע היו מכרים של החשודים בפיגוע בדומא, וכי במהלך החתונה ציינו הנאשמים הבגירים בריקוד ובשירה את אירוע הטרור[82][83][84][85][86].

ב-11 במאי 2023 ניתן פסק הדין בעניינם של שאר הנאשמים, בגזר הדין ציין השופט כי מתחם העונש ההולם נע בין 3 חודשי עבודות שירות ל-18 חודשי מאסר בפועל, אולם בשניים מהמקרים כתב השופט כי הוא הוא סוטה מהמתחם לקולא, וזאת עקב חרטה וקבלת האחריות מצד הנאשמים[87]. בית המשפט קבע כי דוב מורל ירצה 200 שעות שירות לתועלת הציבור, נוה טל ירצה 220 שעות, יהוידע סוכי ושמוליק פיין ירצו 4 חודשים כל אחד, דניאל פינר ירצה 5 חודשים, וצבי זלטקין ירצה 180 שעות שירות. בנוסף, על כל החמישה נגזר גם מאסר על תנאי וקנס כספי בסך 2000 שקלים[87][88][89]. דוב מורל הצהיר לאחר מכן כי הוא מבקש סליחה מבני משפחת דואבשה, והוסיף כי מה שעשה היה מעשה מחליא ומכוער[89][90].

ביוני 2023 ערער אחד המורשעים על הכרעת הדין וגזר הדין לבית המשפט המחוזי בירושלים[91][92][93].

טענות למעורבות השב"כ באירועי החתונה[עריכת קוד מקור | עריכה]

יום אחרי שפרסמתי את סרטון "חתונת השנאה" החלו להישמע הטענות המגוחכות שהמצולמים שם הם סוכנים מדיחים (פרובוקטורים) מטעם השב"כ. עובדה שהם רעולי פנים. רבים ידעו לספר שאנשי שב"כ נכחו בחתונה, ועובדה שאבי החתן טוען שהוא לא זיהה את כל האורחים. נשבעו לנו שמי שהדפיס את תמונת עלי דוואבשה היה בכלל הארגון.

– רועי שרון, 6 שנים אחרי "חתונת השנאה": הקטינים זוכו, אבל המטרה הושגה, באתר כאן – תאגיד השידור הישראלי, 02 בספטמבר 2021

ב-27 בדצמבר 2015 אמר רבה הראשי של צפת, שמואל אליהו, כי הוא אינו פוסל אפשרות ששירות הביטחון הכללי הפיק את אירועי החתונה. לדבריו, "זה פשוט אבסורד לגמרי. היינו בעשרות חתונות ולא ראינו דבר כזה, אני לא מוציא מכלל אפשרות שאבישי רביב בישל את זה"[94].

באותו היום פרסמו משפחת החתן הודעה לתושבי יישוב מגורם, יד בנימין, בהודעה נטען כי "כבר בחתונה עצמה היו הרבה אנשים שלא הכרנו, לא אנחנו וגם לא משפחת הכלה. פרט לשיר הזה, כל החתונה הייתה נורמטיבית לחלוטין, בלי שום נשק ובלי שום תמונה. ברגע שקלטנו מה שקרה, נבהלנו גם אנו וביקשנו להפסיק זאת מיד. התחושה הקשה שעולה היא שככל הנראה הדברים היו מתוכננים על ידי גורמים בעלי אינטרס מסוים". בנוסף, פרסמה המשפחה תיעוד של התכתבות בין אב המשפחה לבין רכז השב"כ, מה שמוכיח לטענתם כי אנשי השב"כ ידעו על החתונה, השתתפו בה, ראו את המעשים הקיצוניים שנקטו חלק מהחוגגים, ולמרות זאת נמנעו מלעצור את המעשים[95][96].

ביולי 2017 פסק דין של בית המשפט הגבוה לצדק קבע כי לשב"כ לא היה מידע מוקדם בנוגע לאירועי החתונה[97].

שאלת שיוך החוגגים[עריכת קוד מקור | עריכה]

"עלינו להוקיע באופן החריף ביותר את האידאולוגיה וההתנהגות הזו ולהבהיר שהיא לא חלק מההתיישבות, לא חלק מהציונות הדתית ולא חלק מגבולות השיח הדמוקרטי הלגיטימי במדינת ישראל"

בצלאל סמוטריץ'[32]

עם פרסום התיעוד, אמרה יו"ר סיעת הבית היהודי, חברת הכנסת שולי מועלם כי המעשים הללו נוגדים את המוסר וההלכה היהודית שהם נר לרגליה של הציונות הדתית, והמצולמים בסרטון אינם חלק מהציונות הדתית. עמיתה לסיעה, חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' הוסיף: "עלינו להוקיע באופן החריף ביותר את האידאולוגיה וההתנהגות הזו ולהבהיר שהיא לא חלק מההתיישבות, לא חלק מהציונות הדתית ולא חלק מגבולות השיח הדמוקרטי הלגיטימי במדינת ישראל"[32][15].

חברת הכנסת ציפי לבני התעמתה מולו במליאת הכנסת כשאמרה: "אלו האנשים שאתם מפגינים מול השב"כ שלא יחקור אותם. זאת הקבוצה שרוצה להרוס את ישראל היהודית. זו הקבוצה שרוצה להפוך אותנו למדינת שנאה", ובתגובה נטש סמוטריץ' המליאה וטען כי הוא נחרד מהתיעוד לא פחות ממנה[34].

יו"ר הבית היהודי נפתלי בנט התבטא גם הוא בנוגע לסרטון ואמר כי "מדובר בכמה עשרות אנשים שרוצים להפיל את מדינת ישראל, זו לא ציונות דתית כי זו לא ציונות, זה פוסט-ציונות". הוא הזהיר כי "הדבר שאסור שיקרה עכשיו זה שפוליטיקאים ציניים מהשמאל יכתימו את כל המחנה הלאומי שבראשו אני עומד". הבן גביריסטים הם מאוד רועשים, אבל הם לא הציונות הדתית, זה לא מחנה הימין, זה לא המחנה הלאומי[98]. בהזדמנות אחרת הוא הוסיף כי זה לא נכון להשחיר ציבור גדול[45][31].

בסיום ישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני אמר ראש הממשלה נתניהו:

אני ביקשתי להראות את הסרטון הזה בקבינט, הדבר הזה ידוע. אני חשבתי שחשוב להבהיר עד כמה הקבוצה הזו קיצונית, לדעתי קיצונית ושולית, בוודאי אינה מייצגת את הציונות הדתית - ולראיה האמירות החזקות והברורות והבוטות של המנהיגים הפוליטיים ושל הרבנים ששללו את הכפירה של הקבוצה הזו במדינה ואת החתירה שלה נגד המדינה וערכיה.

שבתי בנדט‏, עצור ראשון בחקירת "חתונת השנאה": "רקד עם נשק", באתר וואלה!‏, 29 בדצמבר 2015

לעומתם, התבטא ראש השב"כ בדימוס כרמי גילון כי צריך להוציא מהלקסיקון את המונח 'עשבים שוטים', משום שמדובר בצעירים שגדלו בערוגות המטופחות של המתנחלים הקיצוניים, ובאים מבתים נורמטיביים[99].

כמותו, גם יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, יצא גם הוא כנגד המונח 'עשבים שוטים' ואמר כי "זה לא עשבים שוטים, יש לזה גיבוי אידאולוגי, יש לזה גיבוי פוליטי וזו שעת מבחן של הציונות הדתית איך היא תתנהל בימים הקרובים. היא לא יכולה לפטור את עצמה כל כך בקלות בטענה שמדובר בעשבים שוטים"[100].

שר הביטחון בוגי יעלון אמר כי הוא נזהר מלהטיל כתם על כל ההתיישבות והציונות הדתית, אך סבור כי מישהו צריך לעשות חשבון נפש. הוא הוסיף להתבטא לגבי אחריות נציגי הימין הפוליטי: "בסופו של דבר כשממצמצים בשאלה של שלטון החוק, מבנייה בלתי חוקית דרך התקפות עליי, בנושא הריסת בתים בלתי חוקיים בדריינוף, כולל של שרים וחברי כנסת שחלקם מיקמו את הלשכות שלהם בתוך מבנה לא חוקי או מרימים קול או יד על בית המשפט העליון - אז צעירים מבינים שאולי זה בסדר לזרוק אבנים ושקיות שתן על שוטרים וחיילים, ולנקב צמיגי משטרה. זה חשבון נפש שמתחייב... אני רואה קשר ישיר בין אי עמידה בשלטון החוק קלה כחמורה לבין זה שבסופו של דבר צעירים חסרי אחריות לוקחים את החוק לידיים ושורפים משפחה בכוונה תחילה, ואחר כך גם חוגגים על הדם באופן המחפיר הזה"[101][20][102].

מפלגת הבית היהודי הגיבו לדברי שר הביטחון ואמרו שאם השר אשר אחראי על הביטחון היה נלחם בטרור כפי שהוא נלחם במחנה הלאומי ובציונות הדתית, אולי היו פחות טרור פלסטיני ופחות אירועי תג מחיר ויותר ביטחון ברחובות ישראל. הם הוסיפו כי מוטב שיעלון יעסוק יותר בביטחון ופחות בפוליטיקה והכפשות[101].

פרקליט המדינה שי ניצן אמר כי סרטון חתונת השנאה הפיל אסימון להרבה אנשים. וציין כי בפרשה הזאת הוא רואה שיש בידול בין קבוצה יחסית קטנה של ימין קיצוני לבין הרוב בימין, שמבין שקרו פה מעשים קשים של הפרת חוק[103].

העיתונאי חנוך דאום קרא לבדק בית בציונות הדתית, וביקר את הגינוי הלא תקיף דיו לטענתו של חבר הכנסת סמוטריץ', אך גם טען כי זוהי טעות להכליל את כל הציבור הדתי לאומי וכי על הציבור הכללי להתגייס ולסייע לחלקים המתונים בציונות הדתית להוקיע את הקיצונים שבהם[104].

הפולמוס סביב לגיטימיות השיר "זכרני נא"[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – זכרני נא#הפולמוס אודות השיר
בסיפור המקראי, שמשון קרא "זָכְרֵנִי נָא וְחַזְּקֵנִי נָא אַךְ הַפַּעַם הַזֶּה, הָאֱלֹהִים, וְאִנָּקְמָה נְקַם אַחַת מִשְּׁתֵי עֵינַי, מִפְּלִשְׁתִּים" ולאחר מכן מוטט את מקדש דגון הפלשתי על יושביו

המוזיקאי והשחקן נעם יעקובסון כתב כי "את האנרגיה הכוחנית שהשיר הזה מעורר היינו צריכים כולנו להרגיש", והוסיף: "לקחו את נאומו של שמשון הגיבור, אותו גיבור מקראי טראגי ושנוי במחלוקת, אותו גיבור שלו היה חי היום הייתה הפגנה גדולה של ארגון להב"ה מחוץ לחתונתו עם דלילה, ודווקא את נאום ההתאבדות שלו החליטו אותם חבר'ה להלחין ולשיר בכל עוז בחתונתם. תראו מה זה אירוניה"[105].

אמרי לוי סדן מוואלה! כתב כי "אם היה בית משפט לפשעים ספרותיים, היו הנאשמים ב"חתונת השנאה" צריכים לקבל מאסר עולם על זה שהפכו את הסיפור התנ"כי המדהים של שמשון לפיסת אקטואליה אלימה", אך ביקר את התייחסות של בית המשפט אל משמעות השיר ואמר "כי על שירים לא מגישים כתב אישום"[106]. הרב אמנון בזק מישיבת הר ציון ביקר גם הוא את השימוש בשיר וטען כי החוגגים מחללים את קדושתם של הפסוקים על ידי הוצאתם מהקשרם לצורך הבעת עמדה פוליטית[107].

העיתונאי עמנואל שילה, אשר לקח חלק בפרסום השיר, צפה שלא הרבה הרכבים ימשיכו לנגן אותו בשמחות עקב האירוע, והוסיף כי "איננו מייחלים לנקמת ההתאבדות של שמשון, ובטח שאיננו מייחלים לנקמה בזויה ושפלה של רצח פעוטות בשנתם"[108].

אב החתן, שחר אשבל, התנער מהכוונות שיוחסו לשיר ואמר כי "בהרבה חתונות השיר הזה מככב, גם אצל לא-דתיים. לא הייתה כוונה להסתה, והדבר הזה עבר כל פרופורציה"[47].

בתרבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-30 באפריל 2023 הוציא רועי שרון, העיתונאי שחשף את תצלומי חתונת השנאה לתקשורת, את ספרו "ואנקמה" העוסק בטרור היהודי בישראל[109][110]. שמו של הספר נלקח מפסוק אשר הושר בחתונה[110].

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביאורים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ על פי הפסוק בספר שופטים[7]
  2. ^ באותה עת היה שרון "כתב השטחים" של ערוץ 10[11][12]
  3. ^ חבר השופטים דנה כהן-לקח, דוד גדעוני ועינת אבמן-מולר[68]
  4. ^ הצעיר היה בן 13 ועשרה חודשים במועד האירוע[69]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 3 4 מיכל רוטנברג, ‏חתונת השנאה / כתבי אישום הוגשו כנגד החתן והמשתתפים ב"חתונת השנאה", באתר דבר העובדים בארץ ישראל, 26 באוקטובר 2016
  2. ^ 1 2 3 4 סיני תור ומשתתפי "חתונת השנאה" יואשמו בהסתה לטרור, באתר בחדרי חרדים, 26 באוקטובר 2016
  3. ^ 1 2 3 4 ניר חסון, הפרקליטות הגישה כתבי אישום נגד 13 משתתפים בחתונת הימין הקיצוני, באתר הארץ, 26 באוקטובר 2016
  4. ^ רועי שרון, ואנקמה, ישראל: כנרת זמורה ביתן דביר, 30 באפריל 2023, עמ' 11, מסת"ב 9789655745900
  5. ^ הודיה כריש חזוני, מנהל באולם של חתונת השנאה: זה קורה כאן הרבה, באתר nrg‏, 24 בדצמבר 2015
  6. ^ שבתי בנדט‏, הפרסומת של האולם שבו נערכה "חתונת השנאה": מעסיקים רק יהודים, באתר וואלה!‏, 28 בדצמבר 2015
  7. ^ ספר שופטים, פרק ט"ז, פסוק כ"ח
  8. ^ 1 2 מור שמעוני, ‏דקרו את תמונות דוואבשה בסכין: אישום נגד משתתפי "חתונת השנאה", באתר מעריב אונליין, 26 באוקטובר 2016
  9. ^ 1 2 חדשות 2, ‏"חתונת השנאה": 13 מואשמים בהסתה, באתר ‏מאקו‏, 26 באוקטובר 2016
  10. ^ כתב אישום נגד חלק מהרוקדים בחתונה, והזמר סיני תור, באתר כיפה, 26 באוקטובר 2016
  11. ^ 1 2 גיא עזרא, ‏נצחון לרועי שרון: לא יצטרך לחשוף את המקור, באתר "סרוגים", 6 באוקטובר 2017
  12. ^ 1 2 אלכסנדר כץ, חשוד ב"חתונת השנאה" דורש מרועי שרון לחשוף מקור, באתר אייס, 17 ביולי 2017
  13. ^ חיים לוינסון, תיעוד: נערי גבעות חוגגים בחתונה עם תמונתו של הפעוט עלי דוואבשה, באתר הארץ, 23 בדצמבר 2015
  14. ^ חתונת הימין הקיצוני: ילדים מחזיקים באקדחים וסכין נעוצה בתמונתו של עלי דוואבשה, באתר מעריב אונליין, 23 בדצמבר 2015
  15. ^ 1 2 3 אלישע בן קימון, קובי נחשוני, יואב זיתון ואיתמר אייכנר, חתונת השנאה: חוגגים ודוקרים תמונה של הפעוט דוואבשה, באתר ynet, 24 בדצמבר 2015
  16. ^ רועי שרון, 6 שנים אחרי "חתונת השנאה": הקטינים זוכו, אבל המטרה הושגה, באתר כאן – תאגיד השידור הישראלי, 02 בספטמבר 2021
  17. ^ Yair Rosenberg, Israel's 'Wedding of Hate' Should Shock, But Not Surprise. Read Tablet's 2011 Exposé on its Origins., טאבלט, ‏1 בנובמבר 2015 אנגלית)
  18. ^ Israeli ‘Wedding of Hate’ Groom and 12 Guests Charged for Celebrating Murders of Palestinians – The Forward, הפורוורד, ‏3 בספטמבר 2016 אנגלית)
  19. ^ Patrick Strickland, Israeli wedding party celebrates Dawabsheh killings, אל-ג'זירה, ‏4 בנובמבר 2015 אנגלית)
  20. ^ 1 2 אברהם בלוך, ‏בוגי יעלון יזומן כעד הגנה במשפט 'חתונת השנאה', באתר "סרוגים", 2 בינואר 2020
  21. ^ נועם אמיר, ‏כך שכנע יעלון כי הפיגוע בדומא בוצע על ידי יהודים, בעיתון מקור ראשון, 6 במאי 2021
  22. ^ עדו בן פורת, משה יעלון חשף: סרטון 'חתונת השנאה' הוצג בקבינט, באתר ערוץ 7, 5 במאי 2021
  23. ^ אלכסנדר כץ, רועי שרון לא יצטרך לחשוף את המקור לקלטת "חתונת השנאה", באתר אייס, 3 באוקטובר 2017
  24. ^ חשוד מסרטון החתונה דורש מרועי שרון לחשוף את המקור, באתר כיפה, 18 ביולי 2017
  25. ^ אלכסנדר כץ, רועי שרון לא יצטרך לחשוף את המקור לקלטת "חתונת השנאה", באתר ביזפורטל‏, 3 באוקטובר 2017
  26. ^ יונתן כיתאין, ‏רועי שרון לא יידרש לחשוף את המקור לצילומי "חתונת השנאה", באתר גלובס, 3 באוקטובר 2017
  27. ^ צפו: הרב והחתן מברכים את החשודים בהצתה בדומא, באתר "סרוגים", 21 בפברואר 2017
  28. ^ 1 2 רועי שרון, תיעוד מ"חתונת השנאה": הרב מברך את החשודים בהצתת בית משפחת דוואבשה, באתר nana10‏, 20 בפברואר 2017
  29. ^ יקי אדמקר, שבתי בנדט ומשה שטיינמץ‏, אבי הכלה מסרטון החתונה: "אכפת לך מתינוקות בדומא? לא אכפת לי", באתר וואלה!‏, 24 בדצמבר 2015
  30. ^ אלישע בן קימון, קובי נחשוני, יואב זיתון ואיתמר אייכנר, חתונת השנאה: חוגגים ודוקרים תמונה של הפעוט דוואבשה, באתר ynet, 24 בדצמבר 2015
  31. ^ 1 2 שבתי בנדט‏, עצור ראשון בחקירת "חתונת השנאה": "רקד עם נשק", באתר וואלה!‏, 29 בדצמבר 2015
  32. ^ 1 2 3 חדשות 2, ‏סרטון חתונת השנאה: במערכת הפוליטית הזדעזעו, במשטרה פתחו בחקירה, באתר ‏מאקו‏, 24 בדצמבר 2015
  33. ^ 1 2 אלון חכמון, ‏סרטון החתונה של פעילי הימין: חקירה נפתחה במשטרה לפני מספר ימים, באתר מעריב אונליין, 24 בדצמבר 2015
  34. ^ 1 2 3 לילך שובל, הרמטכ"ל הורה: לבדוק את מקורם של הנשקים ב"חתונת הימין", באתר ישראל היום, 24 בדצמבר 2015
  35. ^ בר פלג, מדד השנאה לחודש דצמבר בפייסבוק: "שוברים שתיקה" ו"חתונת השנאה" בראש, באתר הארץ, 31 בדצמבר 2015
  36. ^ חתונת השנאה, באתר דו"ח השנאה
  37. ^ עזרי עמרם, ‏מיוחד| הורי החתן על מפגן השנאה: "זה מזעזע. אם היינו יודעים, היינו זורקים אותם החוצה", באתר ‏מאקו‏, 24 בדצמבר 2015
  38. ^ עופר חדד, ‏חתונת השנאה: קטינים עם נשק ו"דם" על הידיים, באתר ‏מאקו‏, 24 בדצמבר 2015
  39. ^ אלישע בן קימון, אליאור לוי ואטילה שומפלבי, המשטרה חוקרת את סרטון חתונת השנאה: אספנו חומר רב, חשד חמור להסתה, באתר ynet, 24 בדצמבר 2015
  40. ^ אתר חדשות ערוץ 2, ‏"חתונת השנאה" של הימין הקיצוני: המשטרה פתחה בחקירה, באתר גלובס, 24 בדצמבר 2015
  41. ^ נועם אמיר,קרני אלדד, ‏תושב כפר תפוח נעצר בחשד להחזקת נשק ב"חתונת השנאה", באתר מעריב אונליין, 29 בדצמבר 2015
  42. ^ שבתי בנדט‏, עצור ראשון בחקירת "חתונת השנאה": "רקד עם נשק", באתר וואלה!‏, 29 בדצמבר 2015
  43. ^ עופר חדד, ‏מעצר ראשון בחקירת "חתונת השנאה", באתר ‏מאקו‏, 29 בדצמבר 2015
  44. ^ עזרי עמרם, ‏"חתונת השנאה": 4 נעצרו, בהם החתן, באתר ‏מאקו‏, 29 בדצמבר 2015
  45. ^ 1 2 שבתי בנדט‏, "חתונת השנאה": החתן ושני אורחים נוספים נעצרו בחשד להסתה, באתר וואלה!‏, 29 בדצמבר 2015
  46. ^ אלון חכמון,נועם אמיר, ‏נעצר לחקירה החתן מ"חתונת השנאה" של פעילי הימין הקיצוני, באתר מעריב אונליין, 29 בדצמבר 2015
  47. ^ 1 2 עזרי עמרם, ‏עצורי "חתונת השנאה" ישוחררו, באתר ‏מאקו‏, 30 בדצמבר 2015
  48. ^ אלון חכמון, ‏שלושה חוגגים מ"חתונת השנאה" נעצרו בחשד להסתה, בהם הזמר ששר באירוע, באתר מעריב אונליין, 4 בינואר 2016
  49. ^ נעצר הזמר ששר את "זכרני נא" בסרטון החתונה, באתר כיפה, 4 בינואר 2016
  50. ^ נועם אמיר, ‏חייל שנשקו הונף ב"חתונת השנאה" נשלח ל-21 יום בכלא, באתר מעריב אונליין, 1 בינואר 2016
  51. ^ ניר דבורי, ‏21 ימי מחבוש לחייל מ"חתונת השנאה", באתר ‏מאקו‏, 1 בינואר 2016
  52. ^ חדשות 2, ‏סכינים והפעוט שנשרף: שנאה בחתונה, באתר ‏מאקו‏, 23 בדצמבר 2015
  53. ^ מור שמעוני, ‏חתונת השנאה: בשל טעות טכנית - בוטל האישום נגד 5 קטינים, באתר מעריב אונליין, 20 בנובמבר 2017
  54. ^ חדשות 2, ‏"חתונת השנאה": בוטלו כתבי אישום נגד חמישה, באתר ‏מאקו‏, 20 בנובמבר 2017
  55. ^ "חתונת השנאה": כתב האישום נגד הנערים- בוטל, באתר "סרוגים", 20 בנובמבר 2017
  56. ^ אכיפה בררנית פסולה ב"חתונת השנאה", באתר News1 מחלקה ראשונה, 2 בספטמבר 2021
  57. ^ גיא פלג, ‏פרשת "חתונת השנאה": בית המשפט זיכה את 5 הקטינים שהואשמו בהסתה, באתר ‏מאקו‏, 1 בספטמבר 2021
  58. ^ הכרעת דין בתיק חמשת הקטינים שהואשמו בעבירה של הסתה לאלימות או טרור - פסקדין, באתר www.psakdin.co.il
  59. ^ אילת כהנא, ‏פרשת "חתונת השנאה": זוכו חמשת הקטינים שהואשמו, בעיתון מקור ראשון, 1 בספטמבר 2021
  60. ^ גדעון דוקוב, ‏"עיסוק תקשורתי נרחב": ביקורת על הפרקליטות בתיק "חתונת השנאה", בעיתון מקור ראשון, 1 בספטמבר 2021
  61. ^ גדעון דוקוב, ‏פסק הדין של נאשמי "חתונת השנאה" מכה גלים, הפרקליטות הואשמה למעשה באפליה, בעיתון מקור ראשון, 2 בספטמבר 2021
  62. ^ מתן וסרמן, ‏בית המשפט זיכה חמישה מהקטינים שהואשמו בפרשת "חתונת השנאה", באתר מעריב אונליין, 1 בספטמבר 2021
  63. ^ אריה יואלי, ‏6 שנים אחרי: זוכו 5 קטינים ממשתתפי 'חתונת השנאה', באתר "סרוגים", 1 בספטמבר 2021
  64. ^ המדינה מערערת על זיכוי הקטינים בחתונת השנאה, באתר m.news1.co.il
  65. ^ מתי ברנהרט, ‏המדינה מערערת על זיכוי הקטינים ב"חתונת השנאה", באתר "סרוגים", 14 באוקטובר 2021
  66. ^ גדעון דוקוב, ‏"חתונת השנאה": הפרקליטות הגישה ערעור על זיכוי הקטינים בפרשה, בעיתון מקור ראשון, 14 באוקטובר 2021
  67. ^ מתן וסרמן, ‏"אירוע ייחודי בחומרתו": הוגש ערעור נגד זיכוי הנאשמים ב"חתונת השנאה", באתר מעריב אונליין, 14 באוקטובר 2021
  68. ^ 1 2 3 ארבעה קטינים הורשעו על "חתונת השנאה", באתר News1 מחלקה ראשונה, 2 במרץ 2023
  69. ^ 1 2 שמונה שנים אחרי: בית המשפט המחוזי הרשיע את משתתפי חתונת השנאה, באתר כיפה, 2 במרץ 2023
  70. ^ יובל אראל, ‏"חתונת השנאה": ביהמ"ש הפך את הכרעת הדין - והרשיע ארבעה קטינים בהסתה לאלימות, באתר ‏מאקו‏, 2 במרץ 2023
  71. ^ 1 2 שלמה פיוטרקובסקי, ‏ערעור המדינה התקבל: ארבעה מהמשתתפים הקטינים ב"חתונת השנאה" הורשעו בהסתה, בעיתון מקור ראשון, 2 במרץ 2023
  72. ^ אברהם בלוך, ‏חתונת השנאה: בוטל זיכויים של ארבעה מהמעורבים בפרשה, באתר מעריב אונליין, 2 במרץ 2023
  73. ^ אברהם בלוך, ‏ארבעה קטינים הורשעו בהסתה לאלימות ב"חתונת השנאה", באתר מעריב אונליין, 27 ביוני 2023
  74. ^ "חתונת השנאה": מאסר על תנאי וקנס כספי לארבעת הקטינים, באתר ערוץ 7, 27 ביוני 2023
  75. ^ סוף לפרשה? נגזר עונשם של הקטינים מ-"חתונת השנאה", באתר כיפה, 27 ביוני 2023
  76. ^ משתתפי חתונת השנאה הורשעו בהסתה לאלימות וטרור, באתר m.news1.co.il
  77. ^ אריה יואלי, ‏משתתפי "חתונת השנאה" הורשעו; סיני תור זוכה, באתר "סרוגים", 27 באפריל 2022
  78. ^ בית המשפט הרשיע היום 7 נאשמים שהשתתפו באירוע שכונה בתקשורת "חתונת השנאה" לאחר שהעלו על נס, בריקודים ובשירה, את רצח בני משפחת דוואבשה באירוע טרור, באתר GOV.IL
  79. ^ גדעון דוקוב, ‏7 שנים לאחר החתונה: שבעה מהמשתתפים הורשעו בהסתה לאלימות, בעיתון מקור ראשון, 27 באפריל 2022
  80. ^ מתן וסרמן, ‏7 שנים אחרי "חתונת השנאה": שבעה נאשמים הורשעו בהסתה, הזמר זוכה, באתר מעריב אונליין, 27 באפריל 2022
  81. ^ הרשעה בפרשיית "חתונת השנאה"; הזמר סיני תור זוכה מחמת הספק, באתר כיפה, 27 באפריל 2022
  82. ^ שלמה פיוטרקובסקי, ‏ארבעה חודשי עבודות שירות לחתן מ"חתונת השנאה", בעיתון מקור ראשון, 23 באפריל 2023
  83. ^ אריה יואלי, ‏בית המשפט גזר את דינו של החתן מ'חתונת השנאה', באתר "סרוגים", 23 באפריל 2023
  84. ^ "רדיפה פוליטית" "חתונת השנאה": 4 חודשי עבודות שירות נגזרו על החתן, באתר כיפה, 23 באפריל 2023
  85. ^ אתר למנויים בלבד יעל פרידסון, מאסר על תנאי ועבודות שירות נגזרו על שני משתתפים מ"חתונת השנאה", באתר הארץ, 23 באפריל 2023
  86. ^ נטעאל בנדל, פרשת "חתונת השנאה": עונשים קלים לחתן ולמשתתף נוסף, באתר ישראל היום, 23 באפריל 2023
  87. ^ 1 2 שלמה פיוטרקובסקי, ‏"עינוי דין של יותר משבע שנים": נמסרו גזרי הדין ב"חתונת השנאה", בעיתון מקור ראשון, 11 במאי 2023
  88. ^ גלעד כהן, ללא מאסר בפועל: עונשי המורשעים מ"חתונת השנאה" בירושלים, באתר ynet, 11 במאי 2023
  89. ^ 1 2 שלומי הלר‏, עבודות שירות למורשעים בהשתתפות ב"חתונת השנאה": "המחישו מסר מסית", באתר וואלה!‏, 11 במאי 2023
  90. ^ פעיל הימין מחתונת השנאה: מבקש סליחה ממשפחת דוואבשה, באתר ערוץ 7, 11 במאי 2023
  91. ^ אברהם בלוך, ‏חתונת השנאה: אחד החוגגים שהורשע הגיש ערעור | פרסום ראשון, באתר מעריב אונליין, 8 ביוני 2023
  92. ^ שלמה פיוטרקובסקי, ‏"תזה מופרכת של הפרקליטות": אחד המורשעים מ"חתונת השנאה" מערער על הרשעתו, בעיתון מקור ראשון, 8 ביוני 2023
  93. ^ "חתונת השנאה": אחד המשתתפים מערער על גזר דינו, באתר ערוץ 7, 8 ביוני 2023
  94. ^ יקי אדמקר‏, הרב של צפת על חתונת השנאה: ייתכן שהשב"כ "בישל" את זה, באתר וואלה!‏, 28 בדצמבר 2015
  95. ^ עזרי עמרם, ‏ההתכתבויות בין רכז השב"כ לאבי החתן מ"חתונת השנאה" נחשפות, באתר ‏מאקו‏, 27 בדצמבר 2015
  96. ^ כיכר השבת, ‏רכז השב"כ כתב לאב בבוקר "חתונת השנאה": "מזל טוב", באתר כיכר השבת, 28 בדצמבר 2015
  97. ^ רועי שרון, בג"ץ: לשב"כ לא היה מידע על חתונת השנאה, באתר כאן – תאגיד השידור הישראלי, 31 ביולי 2017
  98. ^ רוני דניאל, ‏תיעוד מקרוב של "חתונת השנאה", באתר ‏מאקו‏, 24 בדצמבר 2015
  99. ^ רוני דניאל, ‏זוהו חיילים שרקדו ב"חתונת השנאה", באתר ‏מאקו‏, 25 בדצמבר 2015
  100. ^ דנה סומברג,אריק בנדר, ‏גלאון: לחקור את הרבנים שמגבים את הנערים שרקדו ב"חתונת השנאה", באתר מעריב אונליין, 26 בדצמבר 2015
  101. ^ 1 2 אתר למנויים בלבד איתמר אייכנר, שר הביטחון נגד הבית היהודי, באתר "ידיעות אחרונות", 27 בדצמבר 2015
  102. ^ יעלון: "לא תולים אנשים הפוך ולא מותחים במיטת סדום", באתר מעריב אונליין, 26 בדצמבר 2015
  103. ^ נעמה לנסקי, פרקליט המדינה: "סרטון החתונה הפיל אסימון להרבה אנשים", באתר ישראל היום, 31 בדצמבר 2015
  104. ^ אתר למנויים בלבד חנוך דאום, זירת הפצע, באתר "ידיעות אחרונות", 29 בדצמבר 2015
  105. ^ כוכב "לאטמה" מגיב לחתונת השנאה: "הפסקתי לשיר 'זכרני נא' בגלל שהונפו נשקים באוויר", באתר מעריב אונליין, 27 בדצמבר 2015
  106. ^ אמרי לוי סדן‏, הפואטיקה של השנאה: על שירים לא מגישים כתב אישום, באתר וואלה!‏, 28 באוקטובר 2016
  107. ^ גיא עזרא, ‏הרב אמנון בזק:"מפתיע שרבנים חשובים תומכים בשיר זכרני נא", באתר "סרוגים", 7 בינואר 2016
  108. ^ עמנואל שילה, גלגולו של ניגון, באתר ערוץ 7, 31 בדצמבר 2015
  109. ^ ואנקמה, באתר כנרת זמורה ביתן דביר
  110. ^ 1 2 בתאל קולמן, ‏רועי שרון היה מאוהב בחלוציות של נוער הגבעות – עד לילה נורא אחד, בעיתון מקור ראשון, 18 במאי 2023